Jump to content
mmneg

Acumulator/baterie - sfaturi alegere, schimbare, etc

Recommended Posts

Aerofan

@deenman bateria are 6 ani cel putin, vine iarna, eu as schimba-o de siguranta sa nu ramai brusc fara, de ce crezi ca am schimbat-o pe a mea dupa 4 ani de viata :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
deenman

Nu o schimb, nici de-al dracului. Sta in garaj non stop, nu folosesc masina decat rar, iarna si mai rar. La 12.35 V mai are o gramada de tras, mai duce 1-2 ani pe putin. Start-stop nu exista, e dezactivat

 

Tu nu ai avut Exide.

Edited by deenman
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aerofan

Exide, Varta, OEM... potato potata :P  Faza e ca o bacterie e garantata 3 ani maxim, dupa 3 ani poate sa cada sau poate sa mai tina. Tu la aia 12,35V esti cam la limita. Pune-o pe redresor cum a zis safari hunter si dupa ce e incarcata vezi cat are. Daca dupa vreo 2 ore a scazut iar la 12,3 sau sub, stii ca trebuie sa te astepti sa cada brusc.
Daca ai pe redresor-ul ala si optiunea de desulfatare, sa o folosesti. Oricum trebuie probabil sa o lasi cel putin 12 ore la incarcat. Daca dupa 2-3 ore iti zice ca-i plina... eu zic sa-i pregatesti parastasul, si la mine tot asa arata, plina dupa 3 ore si "incarca" de mentinere cica. Eu nu am redresor cu desulfatare asa ca i-am pus "crucea" si am condus-o pe ultimul drum la reciclare :) 

image.png.1ee4da99827d61d236b23ee1414952ac.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

E important si cum stai cu consumul in standby pe masina, si cat folosesti masina, respectiv cat sta nepornita...

In faza asta eu as lasa redresorul pe ea pana scade curentul de incarcare sub 100mA. Apoi poti spune ca e incarcata si o verifici din cand in cand. Ideea e ca in momentul in care dezarmezi masina sau deschizi vreo portiera, deja scade tensiunea datorita consumului aparut. Asa ca nu stiu cat e de relevanta masuratoarea.

Mai las-o, oricum. Fostele mele Varta le-am schimbat tot la 3 ani, ca aveam deja 12.2V, dar folosite intens, iarna in fiecare dimineata cu Webasto. Actuala Exide imi place mult mai mult cum se comporta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
deenman

Am 12.4V conform aparatului de incarcat. Pe aparatul de masura arata 12.36-12.37 ieri, cu masina nu am mai mers (adica e nepornita de multe zile). La 12.4 ma situez in zona inferioara verde ~60%, eu zic ca mai merge. O las 12 ore la incarcat pana diseara si apoi vedem.

 

Cu masina nu circul des, de 4-5 ori pe luna, si atunci doar drumuri lungi, minim 300km maxim cat rezist  ca e doar for fun.

 

IMG_20190926_081029.jpg

IMG_20190926_080916.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
aditzu'
On 9/24/2019 at 11:55 AM, aditzu' said:

Golf 4 scurt 1.6 16v AZD are asa:

-1 x masa mare groasa care vine din baterie pe caroserie si se afla sub baterie, fix pe centru ( sub suportul care tine bateria, ala ce este prins cu 4 suruburi de 13 cred.

- 4 x mase mai mici grupate 2 cu 2 . Astea sunt 4 fire care se grupeaza 2 cu 2 si au si o clema de plastic ca sa nu fuga, chiar daca sunt prinse tot cu 13..sau 10. 

Ale mele aveau o mazga albastra pe ele. Le-am curatat si am facut proba.

Inainte incarca 14.2. Acum incarca 14.33. Ies zilele astea intr-o seara cu faza lunga pe europeana si o sa testez daca mai scade pana la 13.2. 

Ma ucide mental chestia asta ca faza mea scurta bate tare jos si cu lunga vedeam atat de bine cand nu era nimeni in fata mea...

Dupa 20 minute face la fe.. cu faza lunga..din 14.2 ma duce la 13.6v.

Urmeaza alte becuri si spray de curatare contacte in mufele de la becurile de faza lunga. Am observat ca nu face asa cand motorul e rece, face doar cand se incalzeste motorul. 

Ce mai pot incerca  :(

Edited by aditzu'
Adaugare info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
deenman

@Aerofan  a durat maxim 1 ora sa aduca bateria de la 12.4V la 12.9V cat indica acum si pe redresor si pe aparatul de masura. Incarcatorul pompeaza 14.7V / 3.8 A.

Am masurat si amperii si are 560A din 640 A.  O pun pe masina, si daca scade iar la valorea anterioara inseamna ca urmeaza un schimb de baterie (la anu).

 

Edited by deenman

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

Incarcatorul ala de lidl e o mizerie. Nu stiu cum combina programele dar bateria nu e dusa in 100% capacitate cand el deja se opreste din incarcat.

Spun asta pentru ca sunt patit cu el. De cativa ani imi incarc bateriile cu surse de tensiune constanta 14V/12A cu ampermetru si voltmetru pe el si sunt super multumit.

La bicicleta de exemplu, bateria de 14Ah trebuia incarcata tot la 3 saptamani cu incarcatorul de lidl. Deja credeam ca trebuie schimbata. Incarcata cu sursa tine si cate 2-3 luni, folosita in acelasi regim.
Idem la masina, e frectie la picior de lemn. Din punctul meu de vedere incarcatorul ala e bun doar pentru mentinerea tensiunii, in niciun caz pentru incarcare de performanta si nici atat pentru a stabili sanatatea bateriei.

In alta ordine de idei, 12.4V la baterie e binisor. Eu am schimbat-o pe la 12.2 dar inca mai mergea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
detinator

si eu care tocmai mi-am cumparat unu de la Lidl... Cosmin, poti recomanda altul mai bun?

Se poate incarca bateria si fara a o da jos de pe masina oare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

Cel din poza e o varianta mai veche, posibil astea mai noi sa fie ceva mai bune (au incarcare la 5A fata de cel din poza care este la 3.8A). Se pot recomanda dar depinde de buget. Dintre cele inteligente sunt ok Ctek sau Genius dar sunt destul de scumpe, iar problema cu astea inteligente, este ca daca uiti ceva lumini sau radio aprins si iti descarca bateria sub 9V parca, nu mai pornesc incarcarea si dau eroare. Trebuie legata o alta baterie in paralel ca sa pacalesti redresorul, sa inceapa incarcarea, dupa care o poti deconecta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muale

Și cel lidl nu începe încărcarea dacă e bateria sub un anumit nivel dar merge păcălit cumva, tocmai a încărcat cineva cu al meu în mod moto 6v și apoi când a crescut a dat pe mod auto 12v.

Bateria respectiva e pe ducă, a scăzut mult dar cu încărcătorul a reușit sa urce la de la 5 la 12 și sa poată folosi masina. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

Dintre cele clasice, am inteles ca cele de la Ring ar fi construite robust. mai nou am auzit ca s-ar folosi la infasurare aluminiu cuprat in loc de conductor de cupru, (ca e mai ieftin) In general sculele bune costa, cu anumite exceptii, unde platesti si marca. Dar pentru uz casnic, cred ca e ok si cel de la Lidl, incarci bateria cat poate, dupa care lasi alternatorul sa-si faca treaba (la un drum mai lung bineinteles).

PS:  Posibil ca bateria de mai sus sa aiba nevoie si de un ciclu de desulfatare

Edited by Cristi 78

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

 

9 hours ago, Cristi 78 said:

Cel din poza e o varianta mai veche, posibil astea mai noi sa fie ceva mai bune (au incarcare la 5A fata de cel din poza care este la 3.8A).  

Eu am si incarcator de 1200 lei, care stie sa functioneze si ca sursa de tensiune constanta. Ala e ok, dar nu isi justifica pretul pentru home use.

De la lidl am avut si varianta veche si cea noua. Toate sunt la fel. Prea multa procesare si prea putina tehnologie utila. Nu spun ca nu sunt ok... e mai bine decat sa nu incarci bateria deloc. Dar pe termen lung nu ajuta foarte mult.

Cele clasice romanesti ar fi ideale daca ar avea controlul tensiunii. Fara procesoare, fara alte minuni. De asta folosesc surse. Fac exact ce trebuie sa faca.

Bateria isi regleaza singura curentul de incarcare. Absoarbe doar cat are nevoie. Important e sa se limiteze curentul initial la maxim 10% din capacitatea bateriei, pentru cazurile de descarcare severa, cand bateria ar absorbi un curent mult mai mare decat cel admis.

Desigur, informatiile astea nu le veti gasi pe net, vanzatorii echivaleaza calitatea incarcatoarelor cu numarul de functii pe care stiu sa le faca. E doar marketing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
deenman

Sa fim realisti, vorbim de un aparat de incarcare de 60 ron, nu de unul de 600ron.

A facut ce zice ca face, a incarcat bateria de la 12.4 la 12.8, valorile citite fiind verificate cu aparatul de masura. Pentru a fi folosit odata la 3-4 ani, eu zic ca este suficient. Daca iti fac mini ferma de incarcat baterii, atunci se justifica un dispozitiv profesional, nu cel mai ieftin redresor.

 

La o adica, nu imi mai porneste masina ca a ramas fara baterie, si unde sunt mutat nici nu am pe cine sa sun sa vina sa-mi dea curent. Asa ca iau bateria o aduc sus din garaj, o incarc cat sa porneasca masina, merg la magazin si pun alta baterie. Mai exista varianta unei comenzi online, dar dureaza.

Edited by deenman

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

Da. Si o sursa de tensiune de 5A e 30 lei, un voltampermetru de panou 20 lei si o pereche de clesti 10 lei. Asta subliniam, ca nu trebuie sa fie scump.

Incarcatorul ala urca tensiunea, dar curentul nu e dus pana la saturare, lasand impresia ca bateria ta nu mai e foarte ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

@ deenman  Da, doar ca astea ieftine nu stiu sa fac si desulfatare, iar o baterie statuta este posibil sa fie sulfatata si o pui pe redresor  vezi ca nu tine curentul si cumperi alta. Pe cand daca ii dai niste cicluri de desulfatare o readuci la viata si o mai poti folosi 2 ani. Eu am avut un Moll K2 de 62Ah si dupa 2 ani pornea greu iarna (banuiesc ca masina a stat mult prin parcul auto din germania). Am pus-o pe Ctek (care nu este cel mai bun aparat pt desulfatare) si i-am dat reconditionare si am revitalizat-o.  

@ Cosmin Trebuie sa ai si aptitudini de electronist + pistol de lipit ca sa te pui sa faci unul home made. In plus cele clasice trebuie pazite ca nu se opresc cand se incarca bateria si risti sa o strici. Se poate pune un regulator de tensiune sa-i poti ridica tensiunea la 15 V sau putin mai sus pentru desulfatare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

Da, trebuie sa te pricepi cat de cat ori sa ai un prieten care se pricepe. Sursele de care spun sunt in comutatie, iar cand bateria e incarcata, curentul absorbit e aproape nul (practic <50mA), nu e niciun pericol pentru baterie.

Sulfatarea in sine, apare atat datorita scaderii tensiunii la borne sub pragul critic (cand electronii nu se mai agita), cat si datorita neatingerii capacitatii de incarcare (ceea ce spuneam despre incarcatoarele lidl).

Desulfatarea se face cu impulsuri de inalta frecventa (dupa un anumit program de frecventa si amplitudine), care scutura depunerile de dioxid de sulf de pe electrozi. Tensiunea continua marita nu ajuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xez

eu folosesc numai EXIDE de mult timp , acum am TUDOR de 77 AH de 6 ani in conditiile in care merg zilnic cu masina la serviciu , se comporta excelent , am avut garantie 4 ani la cumparare , a fost mai scumpa , tin minte ca am platit 400 lei in conditiile in care bosch-varta-rombat erau cu cel putin 100 mai ieftine ,la aceiasi capacitate ,bineinteles, deci foarte multumit ,monitorizez constant bateria ,am voltmetru pe bord si nu scade sun 12,4 v indiferent de temperatura de afara.

Edited by xez

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

@ xez  

Pai tu mergi zilnic cu masina, ai luat si baterii bune, monitorizezi si tensiunea, e normal sa te tina bateria mai mult.

@ Cosmin  

Am gresit, variator cred ca se numeste nu regulator. Si atunci cum apare fenomenul de supraincarcare (parca overloading ii spune) cand se buleste bateria?

Share this post


Link to post
Share on other sites
C o s m i n

Overloading apare daca nu e controlata tensiunea de incarcare - cum era la redresoarele romanesti ce contineau doar transformatorul (cu tensiunea aproximata) si puntea redresoare. Nu limita nimeni tensiunea. Curentul era limitat din constructie, nu putea saracul mai mult.

La sursa de tensiune constanta, orice s-ar intampla, tensiunea ramane batuta in cuie la cat e reglata. Uite chiar acum e pe baterie la mine.

13.9V, 0,74A

 

20190927_213411.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

Ce redresor folosesti? Ai idee daca Redacul din imagine este cu tensiune controlata?

827.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
mad_kat

de vreo 4 ani am redresorul de la lidl - varianta fara display. Folosit INTOTDEAUNA impreun cu un voltmetru. Incarca chiar decent - incepe la tensiune mai mica, creste, si spre sfarsit da tensiune mai mica. Si mereu dupa oprire bateriile sunt la 12.6

pana l-am luat pe asta incarcam cu un traf de 14V si vreo 3.5A masurati, cu o punte d-aia comunista de ebonita si un ventilator in carcasa de sursa de calc. Folosit tot cu voltmetru, permanent. Nici o problema. Plus ca am readus la viata si baterii "moarte" ... Singurul avantaj major fata de asta automat, trebuia sa imi fac socotelile fata de starea si capacitatea bateriei, sa il opresc la timp, sa nu ajunga sa fiarba ca naiba :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ebi
1 hour ago, Cristi 78 said:

Ai idee daca Redacul din imagine este cu tensiune controlata?

   Ala este un redresor foarte bun si robust de dinainte de 1989. Inauntru are un transformator si o punte redresoare. Disjunctorul ala automat este termic, cu bimetal, adica daca curentul de incarcare depaseste 6A, intrerupe alimentarea cateva secunde pana se raceste. Nu are alta electronica inafara de puntea redresoare, deci nu are cum sa fie cu tensiune controlata.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristi 78

Deci trebuie sa calculezi cam cate ore sa-l lasi si sa fii cu ochii pe el. Ai idee ce diferenta este intre ala si asta din imagine? In afara de faptul ca asta e cam la jumatatea celui de sus la dimensiuni, ma gandesc ca M poate veni de la mini, dar nu stiu daca au folosit acelasi transformator sau unul mai slab.

826.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
deenman

Am revenit la 24 h după încărcare cu redresor Lidl bateria arată 12.56v la rece.

 

Înainte de a fi încărcată era 12.37v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   1 member

    • danutzn@yahoo.com
×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri