Jump to content

ASR & ESP & ABS


kewlya
 Share

Recommended Posts

Sa ma crezi, forta de frecare prin alunecare, va fi mereu mai mare decat cea prin rostogolire, luand asfaltul (uscat, sau umed (excludem zapada, noroi, in genere mediu afanat) ca suprafata de frecare.

Tocmai ai rescris legile fizicii. Profesoara ne-a facut o demonstratie practica pt a sustine ceea ce a zis. Tu arunci vorbe si nu dovedesti nimic.

Sa te mai intreb ceva: iarna cand tragi o sanie, pe care stau doua persoane: cand depui efort mai mare, pana o pui in miscare, adica pana rupi aderenta, sau dupa ce incepe sa lunece si o tragi constant?

Cand pleci tare de pe loc, cand te baga mai tare in scaun, cand rotile patineaza la greu (adica s-a rupt deja aderenta), sau cand tii motorul la limita sa nu patineze rotile? Dupa parerea ta, ce rol are ASR?

si a treia intrebare: cati ani ai?

Link to comment
Share on other sites

mael222 te inseli grav!

Abs-ul nu "Creeaza o blocare si deblocare a rotilor la intervale regulate"!!!El functioneaza pe baza unor informatii transmise de niste senzori, informatii ce n-au legatura cu regulatul(care inseamna ceva strict, definit..mai inseamna el si altceva dar nu-ti explic acum :beerchug: ), informatii care practic sunt unice si nerepetabile ptr ca variaza continuu, asta in situatia unei franari ce ar duce la pierderea aderentei!

(variaza viteza , starea drumului, gradul de uzura al cauciucurilor, forta de apasare a franei etc. etc.)!

Deci abs-ul (daca aveai curiozitatea sa accesezi link-urile indicate de unii de pe-aici) impiedica blocarea rotilor, blocare ce duce la aparitia frecarii prin alunecare care intr-adevar este mai mica decat cea prin rostogolire la limita pierderii aderentei ..care este cea mai eficienta!(asta vb strict de distante de franare).Desigur foarte important este controlul masinii dar aici banuiesc ca nu ai dubii!

Singura situatie in care abs-ul nu este mai bun este pe zapada afanata sau o suprafata care prin blocarea rotii ar permite "adunarea" unui val de zapada de exemplu in fata rotii dar ar permite si infundarea anvelopei (deci o suprafata de frecare mai mare) si ajungerea acesteia la suprafata de sub zapada care este mai aderenta daca nu este gheata!Ar fi ceva asemanator cu infundarea unui plug in brazda!(incerc sa ma fac cat mai inteles)

OT: Sharanel ..nu cred ca are vreo relevanta varsta in aceasta discutie!

Edited by 1.6
Link to comment
Share on other sites

Cum ai ajuns la concluzia ca ABS tripleaza distanta pe mazga? Ai facut testul fara ABS cu aceasi masina?

ABS intra in functie atunci cand se blocheaza rotile, dar daca cunosti masina si esti experimentat apesi cat trebuie astfel incat sa nu blochezi rotile. Rezultatul este o franare fara ABS la fel cum ai fi facut si cu o masina fara. Sa nu-mi spui ca daca franezi brusc la o masina fara ABS si te duci cu rotile blocate pe zapada franezi mai repede. Odata ce profilul anvelopei s-a umplut de zapada acesta devine sanie curata. Iarna cu anvelope adecvate sezonului, la rostogolire, acestea au si propietatea sa eliminie zapada din profil. Ai vazut cum la unele anevolpe in urma sare zapada?

Mie mi se pare ca acest ABS va creeaza o senzatie falsa de marire a distantei pe drum lunecos. Normal ca daca te obisbnuiesti sa nu tii cont de apasare pe frana pe drum uscat pentru ca ai "in spate" ABS, nu o sa ai grija nici iarna cand nu o sa mai ai aderenta si eficacitatea ABS scade. Iarna mai intervine si pierderea controlului(la o masina fara ABS) directiei datorita aderentei inegale.

Ce fel de siguranta ar fi cand cand te opresti pe contrasens?

Va las sa trage-ti concluziile.

Te asigur ca iarna asta pe mazga am trecut de 3 ori de trecerile de pietoni fara ca masina sa opreasca tocmai datorita ABS-ului. Si da testul l-am facut cu aceeasi masina si pe uscat iar pe uscat abs-ul intra in actiune dar te opreste unde ai prevazut. Ideea cu apasatul treptat nu e cine sti ce daca la simpla atingere a franei intra abs-ul :beerchug:. Am dat un link unde era si un tabel destul de locvent cu distantele de franare. Si apropo nu am zis nimic de zapada, nu am testat masina pe zapada.

Link to comment
Share on other sites

De aceea se indica la o masina cu abs sa bagi piciorul la maxim si fara jena in pedala aia ori de cate ori apare ceva neprevazut nu sa incerci o franare la limita din "pedala"!

Dar eu te intreb:oare fara abs se oprea mai repede pe mazga?Si cred ca tot eu raspund: daca mazga intelegi prin acea "floscaiala" de zapada cu noroi atunci apare acel fenomen pe care l-am descris si anume indepartarea mazgai si atingerea asfaltului in cazul blocarii rotilor!

Daca intelegi prin mazga acea mixtura fina de apa (condens) cu nisip care iti da impresia de asfalt curat atunci clar un abs isi face mai bine treaba in aceasta situatie!

Edited by 1.6
Link to comment
Share on other sites

Prin mazga inteleg suprafata aceea subtire de noroi ce nu avea nici o sansa sa imi infunde cauciucurile si pe care sunt mai mult ca sigur ca fara abs opream mult mai repede. Am cautat l vremea aceea sa gasesc o solutie pt a dezactiva ABS-ul pt ca deja distantele de franare deveneau penibil de mari iar ABS-ul intra la orice apasare a pedalei de frana. Iar ca dovada a faptului ca fara ABS era mai bine imi stau marturie daciile 1310 ce aveau aeeasi vitza cu mine insa se opreau corect.

Edited by Baracuda
Link to comment
Share on other sites

ok..pai tu ai alta greutate deci alta inertie plus ca daca aveai cauciucuri de vara si mai late e normal ca nu ai aderenta cum trebuie si deci intra abs-ul mereu!in fine...eu cred totusi ca abs plus cauciucuri adecvate plus franare zdravana de la inceput sunt superioare unei dacii fara!plus ca in anumite conditii de trafic este imperios necesara folosirea franei de motor(de fapt tot timpul plus ca iti asigura si o economie de carburant) dar asta e alta discutie!

Link to comment
Share on other sites

Mai eu am alta masa insa si alte frane in mod normal si cauciucuri de iarna pe 195/65/15 deci zic eu super ok (Dunlop Winter Sport M3) deci pt abs-ul de pe audi-ul meu nu exista scuze.

Link to comment
Share on other sites

Cei care cred ca ABS-ul creste distanta de franare se afla intr-o mare eroare, dupa mine.

Am masina cu si o alta fara ABS pe care le conduc aproape zilnic. Diferenta este evidenta. Cu ABS distanta de franare este mai scurta indiferent de carosabil. Va spun din experienta, nu studiind legile fizicii..

Link to comment
Share on other sites

Cred ca discutia asta se invarte in jurul a ceva gresit. Inclusiv in manualul de utilizare a masinii scrie ca ABS are un efect benefic pe suprafete uscate, iar in conditii de carosabil alunecos poate chiar lungi distanta de oprire a masinii.

absxu4.th.jpg

Principala sarcina a ABS nu este scurtarea distantei de oprire la franare ci pastrarea manevrabilitatii masinii pe timpul franarii. Deci masina nu va merge ca o sanie unde vrea ea, ci va putea fi controlata si directionata pentru a evita un obstacol.

Link to comment
Share on other sites

Te asigur ca iarna asta pe mazga am trecut de 3 ori de trecerile de pietoni fara ca masina sa opreasca tocmai datorita ABS-ului. Si da testul l-am facut cu aceeasi masina si pe uscat iar pe uscat abs-ul intra in actiune dar te opreste unde ai prevazut. Ideea cu apasatul treptat nu e cine sti ce daca la simpla atingere a franei intra abs-ul :(. Am dat un link unde era si un tabel destul de locvent cu distantele de franare. Si apropo nu am zis nimic de zapada, nu am testat masina pe zapada.

Daca la simpla atingere intra ABS-ul ai ceva defect. Pana la urma eu inteleg ca tu nu franezi decat cu ABS.

Nu ai scris tu "...in cazul zapezii sau asfaltului acoperit cu mazaga" ?

Cnstatarea mea iarna trecuta. De revelion (eram cu kasius in masina) pe mazga ABS-u a triplat distanta de franare. In cazul asfaltului uscat abs-ul e fff bun micsorand distanta de franare insa in caul zapezii sau a asfaltului acoperit cu mazga, apa, ABS creste distanta de franare; in sprijinul acestei afirmatii am gasit o gramada de date si statistici pe net: wikipedia.

Prin mazga eu inteleg o sosea uda cu putin praf sau un film subtire de noroi ud.

Link to comment
Share on other sites

In foarte multe cazuri ,pe carosabil alunecos mazga~polei~zapada, ABS-ul creste distanta de franare considerabil..de fapt cu cat este suprafata mai solida&alunecoassa cu atat ineficienta ABS creste in ceea ce priveste distanta de franare si controlul directiei pe timpul franarii.

Link to comment
Share on other sites

legat de intrarea prea rapida a ABS-ului la Audi ma pot plange si eu . Adica daca franez cat de cat mai tare imediat simt cum imi vibreaza pedala. Ceea ce nu mi se pare prea corect. Test facut si pe asfalt curat uscat (cu ceva urme de praf)

Oricum am sa repet testul dar nu cred in alte imbunatatiri.

Link to comment
Share on other sites

In foarte multe cazuri ,pe carosabil alunecos mazga~polei~zapada, ABS-ul creste distanta de franare considerabil..de fapt cu cat este suprafata mai solida&alunecoassa cu atat ineficienta ABS creste in ceea ce priveste distanta de franare si controlul directiei pe timpul franarii.

ABS-ul nu mareste distanta de franare .... din contra in 90% o scurteaza ...

cat despre controlul directiei pe timpul franarii se vede in filmulet diferenta ...

Link to comment
Share on other sites

@ThE SuN - in filmuletul indicat, iti arata cum te ajuta ABS-ul sa pastrezi traiectoria :D ; distanta de franare se mareste in cele mai multe cazuri! Daca ai cartea masinii, poti citi acest lucru ca si atentionare - asta daca nu fac misto producatorii :( :(

Link to comment
Share on other sites

distanta de franere creste doar in CATEVA cazuri particulare, cum ar fi zapada afanata, nisip, caz in care daca s-ar bloca rotile ar "sapa" pana la asfalt. In conditii de carosabil normal (asfalt, uscat sau umed) distanta de franare scade cu abs. Ori noi 99% circulam pe asfalt, nu pe nisip, nu pe pietris, nici macar pe zapada. De ce nu vreti sa intelegeti ca Ff prin rostogolire este mai mare decat Ff prin alunecare, asta o stie oricine cine a trecut prin clasa a 9-a.

Link to comment
Share on other sites

Incerci niste scenarii pe care nu cred ca vreunul dintre noi le-a avut in minte :huh: . A spus cineva, cumva, ca blocarea rotilor la franare (vezi Ff prin alunecare) ar fi mai eficienta?! :blink: In alta ordine de idei...cand intra cel mai des in functiune ABS, ESP, ASR,etc? Nu cumva tocmai pe suprafetele alunecoase (zapada, nisip,etc.) si mai putin in conditii de carosabil normal/uscat?!

Repet... voi chiar nu cititi macar ce scrie in manualul unei masini?! :blink: Si chestia asta cu citittul o stie oricine a trecut de clasa I-a :cheers:

Link to comment
Share on other sites

pe nisip sau zapada nu mergi cu 100-150 la ora, asa cum circuli pe asfalt (uscat sau ud). Acolo ABS iti poate salva viata in caz de o franare de urgenta.

Mi-e egal ca pe zapada, printre blocuri sau cand ma duc la cabana la batarnu` si circul pe acea portiune cu zapada pe drum cu 40km/h, masina se opreste in 10 metri in loc de 9.

Link to comment
Share on other sites

Ti-o fi tie egal dar, aici discutam despre principii si nu despre situatii/cazuri izolate. Asa cum au spus si alti colegi (eventual vezi si post-ul lui @baracuda), in cele mai multe cazuri......si aici se reia discutia :blink: si poluam topic-ul. :cheers:

Link to comment
Share on other sites

http://www.referatele.com/referate/fizica/...eratele-com.php

Citez de aici: 'In alta ordine de idei, o experienta milenara a aratat omenirii ca frecarea de rostogolire a unui corp rotund este mult mai mica decat frecarea de alunecare'.

Deci se freaca placutele de roata (lasand-o sa se invarta), roata se freaca de asfalt (invartindu-se), dar frecarea e mai mare. Ce mai urmeaza? Sa-mi spui ca profesoara e blonda? De ce la Formula 1, (etc), si la masini superscumpe sport nu exista ABS? Am sa-ti dau sa tragi un carucior cu rotile blocate, si unul cu rotile ce se invart foarte greu. Nu va mai fi nevoie sa vorbim de normala sau coeficient de frecare.

Prietene, iti recomand cand intrebi pe cineva cati ani are, sa te bazezi pe ceva mai mult decat o 'profesoara'.

Referitor la actiunea repetitiva a ABS, putem face probe cu mai multe marci de masini (ce le-am condus eu), iar pe un superasfalt vei vedea o ritmicitate incredibila.

Link to comment
Share on other sites

adica, dupa teoriile tale, abs creste distanta de franare, indiferent de suprafata. Ca doar nu se blocheaza roata...

Daca acel caruciorul de care vorbesti ar avea abs, adica sa tina rotile infranate exact la limita de patinare, s-ar deplasa mult mai greu decat daca ar avea rotile blocate si l-as trage sanie dupa mine.

Si nu ma bazez pe profesoara, ci am descris exact demonstratia care a facut-o, tot asa poti sa incerci si tu acest experiment, si te vei convinge ca odata inceputa patinarea, Ff scade brusc si ramane scazuta.

F1 nu are abs din cu totul alte motive, in curse soferii blocheaza intentionat rotile pt a inscrie masina pe diferite traiectorii, dar acum nu vorbim de F1, ci de masini de strada. Ziceai in primul post ca multe masini de peste 100k euro nu au abs, zi-mi si mie o masina peste 15.000 euro care nu are abs

Cat despre varsta, am avut impresia pt o secunda ca esti un minor care face misto de noi toti (au mai fost cazuri) scuze, se pare ca m-am inselat.

:P

Eu am spus cam tot ce a fost de spus. De aici incolo, doar ne repetam.

Link to comment
Share on other sites

Cred ca ne indepartam de la tema. Intrebarea este urmatoarea: cine considera ca are atat de multa experienta incat sa nu doreasca ABS pe masina? Eu unul ma abtin. Puteti sa considerati ca sunt incepator (conduc din 1997). Nu ma supar.

Link to comment
Share on other sites

abs creste distanta de franare pe carosabil alunecos.nu vorbim de asfalt.

abs-ul nu tine rotile infranate la limita patinarii ca nu "e" fizician ci da drumul la presiune cand sesizeaza blocarea rotilor.ritmicitatea opririi rotilor vine de la treptele de presiune,in momentul blocarii rotilor presiunea exercitata de ABS/pedala de frana se micsoreaza cu o treapta probabil(sau atatea trepte cat permite rotii sa se invarta)..nu sunt expert in sisteme de franare..apoi presiune creste din nou daca pedala de frana ramane apasata.Succesul ABS-ului pe asfalt se datoreaza in special aderentei mari ,aderenta care determina roata sa-si reia viteza initiala in momentul cand ABS-ul scade presiunea.

Pe carosabil alunecos buba vine in momentul in care ABS-ul da drumul la presiune ,datorita aderentei foarte proaste ,ABS-ul este nevoit sa dea drumul la presiune aproape de tot pentru ca roata sa-si reia miscarea de rotatie (fapt simtit si in pedala de frana mult mai 'violent' ca pe asfalt),miscare de rotatie care nu va mai corespunde niciodata vitezei de deplasare a masinii iar ABS-ul va opri roata din nou si tot asa masina intrand intr-un fel de alunecare controlata.

In general pe carosabil alunecos , ABS-ul face mai mult bine pt ca tine cat de cat directia,pe strazi nu avem numai soferi profesionisti si majoritatea soferilor nu tin cont de carosabil atunci cand franeaza in fata unui pericol si apasa pedala de frana la maxim (mai ales cei care cred ca ABS-ul ii salveaza de la un condus imprudent).

Cu siguranta doresc o masina fara ABS pe timpul iernii,ESP,ASR da.

Edited by scuterone
Link to comment
Share on other sites

Rumplestilskin

OT Ultimul post imi intareste parerea ca suntem o comunitate mare :), ceea ce implica existenta intregului spectru de pareri. Din punctul meu de vedere, mare adevar este in vorba: "de a sublim la ridicol nu-i decat un pas". Problema este ca e foarte greu de desprins o concluzie clara si cata de cat "la obiect" cand pe 3 pagini fiecare isi da cuvantul de onoare ca cerul e rosu, orange, galben, violet, albastru, indigo, verde. Trage concluzie, tu membru incepator despre cum e cerul :) . EOT with no offense.

Parerea mea: ABS este o dotare foarte utila indiferent de experianta soferului. Eficacitatea lui nu trebuie pusa la indoiala de diversi factori cum ar fi: modelul gumelor (cititi un topic al meu din Passat B5.5 in care ma declar total nemultumit de eficienta ABS-ului avand cauciucuri de iarna noi pe asfalt curat), calitatea sistemului existent pe masina in momentul franarii (vezi tone de topic-uri cu senzori murdari sau plecati de la pozitia normala), calitatea asfaltului (denivelari etc). Dupa parerea mea este singura si cea mai importanta dotare la capitolul siguranta (dupa centuri evident). In conditii de stare tehnica buna a masinii, drum asfaltat si cauciucuri adaptate la conditiile meteo, SCADE drastic distanta franarii. Cine nu este convins de acest lucru cred ca ar fi bine sa treaca in revista factorii de mai sus.

ESP, ASR, EBD etc sunt dotari aditionale care in general le "vezi" foarte rar, ideal ar fi deloc. Afecteaza stilul sportiv de condus, dar te poate scoate dintr-o situatie limita. Personal, o singura data mi s-a aprins becul de ESP, in Gemania, la 190 km/h si bine a facut. Din acest motiv ma feresc sa comentez oprtunitatea unor astfel de dotari. Dar ABS-ul nu intra in discutie din punctul meu de vedere. Am testat eficienta ABS-ului inclusiv pe zapada. Cu cauciucuri de iarna, este evdienta scaderea distantei de franare. Nu am testat pe mazga, ploaie etc. Drive safe.

Edited by Rumplestilskin
Link to comment
Share on other sites

Apasarea butonului ESP inseamna activarea ESP sau dezactivarea acestuia ??

Link to comment
Share on other sites

Prezenta martorului vizual la bord( adicatelea bec de la esp aprins )inseamna decuplarea esp!

By default esp este on!(si martorul luminos stins)Daca se doreste dezactivarea acestuia se apasa butonul esp OFF(de unde si numele :)

off-topic:s-a mai scris!foloseste cu incredere functia search! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in broserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim! :) 

 

Accept