Jump to content
Sign in to follow this  
bj

Motorina – Generalitati

Recommended Posts

nyk

<<@nyk: poate ar fi bine sa citesti inca odata ce am scris: nu exista legatura DIRECTA intre norma de poluare a motorului si norma de calitate a motorinei! Si am dat ca exemplu faptul ca un motor Euro 3 poate functiona cu motorine Euro 3, 4 sau 5.

La fabia mea de servici, cod motor BNM (care eu cred ca e Euro 4, datorita faptului ca e produsa anul trecut) imi scrie in carte sa alimentez cu carburant cu cifra cetanica minim 49 si conform standardului EN590. Standardul EN 590 defineste motorinele EURO 3, 4 si 5! Deci cu masina mea Euro 4 pot pune motorina Euro 3 (numai ca nu se gaseste la vanzare). (pot pune un scan dupa specificatiile din cartea de utilizare a masinii daca CHIAR e nevoie).>>

BJ. nu crezi ca e timpul sa mai citesti cate ceva din posturile mele anterioare ?

cu ce ai scris tu aici recunosc, ma dau batut ( intotdeauna cel mai destept cedeaza), nimic nu are logica la tine : ce treaba are cifra cetanica cu tipul normei de poluare a motorinei ? tu nu vrei, nu ai timp, sau nu pricepi ce am scris ( poate scriu indescifrabil) in posturile de mai sus ?

cu toate ca sunt obosit de atata palavrageala, pe o tema care este de neluat in seama (pt unii), cu respect pentru membri cu adevarat cititori si interesati va spun urmatoarele, asta ca sa sintetizez :

1) motorina care se comercializeaza pe piata interna ( a se intelege in Romania) este doar de doua tipuri (referitor la norma de poluare) euro 4 si euro 5 indiferent de anotimp .

2) repet, diferenta dintre aceste doua tipuri de motorina o face NUMAI sulful care se gaseste in proportii diferite adica- in motorina euro 4 S<50ppm iar in motorina euro 5 S<10ppm (parti pe milion)

celelalte carecteristici sunt identice !

3) in functie de anotimp nu trebuie sa va face-ti probleme inutile pentru ca producatorul are grija sa schimbe stocurile de la PECO inainte de inceperea timpului friguros ! voi aveti doar grija sa alimentati cu motorina autovehicolele ! ( nu lasati uitate in garaj sau in parcare masinile alimentate cu motorina de vara toata iarna sau daca nu asteptati sa vina vara, sau cel mai bine ar fi sa scoateti din rezervor cea mai mare parte din motorina existenta si sa bagati din cea de la PECO existenta la acel moment - nu tu aditiv, nu tu nimic! )

4) in legatura cu norma de poluare : -un motor non euro poate functiona cu orice tip de motorina doriti (comercializata la PECO)

un motor euro 4 nu poate functiona decat cu motorina E4 si E5 (alfel se infunda catalizatorul)

un motor euro 5 - cu motorina numai E5 ( avand in vedere faptul ca diferenta dintre continutul de sulf dintre cele doua tipiri de motorina este mica se poate merge fara probleme majore un timp scurt sa zicem, un plin, nu afecteaza de asa natura sa se ditruga foarte repede catalizatorul)

scuze daca sunt off, dar

BJ am avut placerea sa fac aceasta sintetizare si, daca mai vii si faci afirmatii nefondate cu privire la statutul meu profesional am sa vin cu argumente si probe de laborator precum si cu analizele efectuate ! Daca ai fi citit cu destula rabdare, sigur ai fi inteles, mai ales citind profilul meu ( orasul) ca sunt un cunoscator mai versat, pot spune, al acestor probleme, decat pretinzi ca esti tu !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aditu

cat ne certam no astia scumpesc motorina :)

Ce parere aveti despre motorina care se poate cumpara mai ieftin cu 1-2 lei de la unele benzinarii (din oras nu de la tara) mai putin cunoscute, partenere, sau nu stiu cum sa le mai zic...

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

@nyk

ce ai zis tu la punctele 1 si 2 am zis-o si eu chiar din primul post al acestui topic

ce ai zis la punctul 3 am aprobat si am omis sa specific in primul post. In plus fata de ce ai spus tu am spus ca produsele marketate ca fiind produse de iarna ofera o marja de singuranta in plus, dar nu foarte mare (ai in plus 4-5 grade fata de produsul regular) dar dat fiind ca produsul regular este destul de bun, in cele mai multe cazuri nu este nevoie sa fie folosit produsul marketat ca fiind de iarna. Cand spun produs marketat ca de iarna ma refer la motorinele gen: Top Nordic (fata de Top Euro Diesel) sau Alpin Diesel (fata de Premium Diesel).

la ce ai spus la punctul 4 cred ca gresesti si ti-am dat exemplul masinii mele cu motor Euro 4 care imi specifica in carte (recomandarea producatorului!!!) ca pot alimenta cu motorina conform standarului EN 590, care EN 590 include si motorina Euro 3 (chiar daca asta nu se mai fabrica la noi in tara). In concluzie producatorul spune ca pot alimenta masina mea cu motor cu norma de poluare Euro 4 cu motorina Euro 3.

Eu de asemenea cred ca motoarele pe motorina Euro 5 sau cel putin o mare majoritate pot functiona si cu motorina Euro 4 (daca nu cumva si Euro 3) si de aceea rog pe cineva care are un motor diesel Euro 5 sa ne spuna ce scrie in cartea lui de utilizare!

---------------

Pana acum ai avut cateva afirmatii nefondate si de aceea voi continua sa le combat (inclusiv cea prin care spui ca Petrom-ul nu produce Euro 5 ca e scumpa :salut: ). Topicul asta tocmai de aia l-am facut pentru a face clarificari si nu pentru a lansa zvonuri.

Documentul atasat de tine arata valorile pe care trebuie sa le aiba motorina pentru anumiti parametri precum si standardele conform carora se fac masuratorile. Ce vrea sa dovedeasca asta?

Edited by bj

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

BJ, in documentul atasat de mine poti constata singur diferentele dintre calitatile motorinei euro diesel 4 si motorina euro diesel 5, si anume continutul de sulf ! doar acest component face diferenta dintre cele dua tipuri de motorina ! (referitor la normele de poluare )

Daca intram in amanunte de gen diferente dintre calitatile motorinelor ' EURO DIESEL 4","TOP EURO DIESEL 4 /OMV SPRINT DIESEL","TOP NORDIC DIESEL", "EURO DIESEL 5 / OMV PREMIUM DIESEL"," ALPIN DIESEL", iti spun de pe acum sa te lasi pagubas pentru ca vei pierde sigur "competitia" ! riscam sa devenim penibili pe aceasta tema !

Forumistii sunt interesati daca pot sa alimenteze fara probleme masinutele lor ! asa ca sa dicutam doar sa ne aflam in treaba, fara a avea succes la cititori, nu cred ca mai este indicat !

Referitor la ce scrie in carte ta eu nu neg pt ca nu m-a interesat sa citesc carti editate de mult timp, spun aceasta fiindca specificatiile tehnice ale produselor petroliere cunoaste o dinamica mai mare fata de ce spun producatorii de autovehucule in cartile lor !

dar este la mintea cocosului ca atata timp cat pe piat se vinde numai euro 4 si euro 5 de ca sa scrie la tine in carte ca poti folosii motorina EURO DIESEL 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

@nyk: eu iti recomand sa citesti primul post si sa imi spui si mie daca cumva am omis sa specific diferentele dintre motorine: ai deja cateva posturi in care (cu toate ca iti dau dreptate) bati moneda pe acelasi lucru pe care eu l-am postat in primul mesaj din acest topic.

doi la mana: sunt convins ca tipul asta de motor s-a vandut cand inca se gasea si motorina Euro 3 si cu toate acestea in carte nu mi se specifica nici o interdictie pentru asta.

Cat despre facutul de ras: nu cred ca am de ce sa ma fac de ras. Am avut niste informatii, am facut efortul le-am strans si le-am postat aici. Pana acum toate stau in picioare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

BJ, am citit de la inceput topicul si se din acest motiv m-am simtit obligat sa vin cu unele completari, lamuriri.

sunt intrutotul de adcord cu punctul "calitate", dar am vazut ca pe parcursul discutiei te-ai cotrazis si de aceea am venit cu acele remember-uri !

Cat despre punctul <<Norme de poluare motor vs norme de calitate carburant>> nu pot sa fiu de acord ! exista o srtansa legatura intre norma de poluare a motorului si carburantul folosit ! OK ?

iata contradictiile poate ai uitat!

<<De exemplu un motor Euro 3 poate functiona cu motorina Euro 3, Euro 4 sau Euro 5. >>, <<Nu acelasi lucru cred ca se poate spune si despre motoarele Euro 5 care ar fi alimentate cu (de exemplu) motorina Euro 3>>- perfect de acord ( sunt extrasa din primul tau post) si, <<Eu de asemenea cred ca motoarele pe motorina Euro 5 sau cel putin o mare majoritate pot functiona si cu motorina Euro 4 (daca nu cumva si Euro 3) si de aceea rog pe cineva care are un motor diesel Euro 5 sa ne spuna ce scrie in cartea lui de utilizare!>>

si acum sa revenim, de ce crezi ca producatorii de autovehicule contruiesc motoare cu nome de polaure din ce in ce mai avansate (euro1,..4,5, urmeaza6) ? ca sa poata fi alimentate cu combustibili de diferite tipuri ? ( euro 1...2,4,5,6)- NU, producatorii de combustibili merg in pas cu progresul, adica ei vin pe piata cu combustibili compatibili noilor tipuri de motorizari ! crezi ca ceste greu de inteles faptul ca un motor care este fabricat sa indeplinesca norma de poluare euro 5 nu poate sa functioneze ( sa polueze conform normelor euro ) decat alimentat cu tipul de combustibil corespunzator normei de poluare , (din considerente tehnice ,nu practice ) ? iata explicatia !

referitor la motoarele mai vechi (noneuro, euor 1,2,3) acestea , dupa cum bine spuneai in primul post, pot functiona , fara nici un fel de probleme , cu tipurile de combustibil care se gasesc la momentul respectiv pe piata !

Share this post


Link to post
Share on other sites
CatalinS

nyk, in documentul comparativ prezentat de tine (Sa_va_lamuriti_cei_care_pricepeti.doc), pe langa continutul de sulf am mai identificat o diferenta intre normele Euro 4 si Euro 5:

"Continut de esteri metilici ai acizilor grasi %(V/V)" masurat conform EN 14078 are valoarea 3 pt EURO DIESEL 4 si valoarea 5 pt EURO DIESEL 5. Daca stii care e semnificatia acestui parametru, te rog sa ne lamuresti.

Despre comparatia dintre calitatile motorinelor "EURO DIESEL 4", "TOP EURO DIESEL 4 /OMV SPRINT DIESEL", "TOP NORDIC DIESEL", "EURO DIESEL 5 / OMV PREMIUM DIESEL", " ALPIN DIESEL", eu chiar as fi interesat de detalii, ca sa stiu ce e mai bine sa pun la motorul meu :)

Daca as avea date si masuratori exacte, analize de specialitate, as fi motivat sa platesc un pret mai mare pe un anumit sortiment, sau as alege altul fata de ceea ce folosesc acum (OMV Sprint Diesel). Din discutia de pana acum inteleg ca pt un motor Euro 4 (de ex Golf 5 1.9 TDI 77KW) orice motorina Euro 4 e buna - de acord ca poate fi ok orice sortiment, dar poate unele sunt mai bune ca altele .... cine stie ? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

<<nyk, in documentul comparativ prezentat de tine (Sa_va_lamuriti_cei_care_pricepeti.doc), pe langa continutul de sulf am mai identificat o diferenta intre normele Euro 4 si Euro 5:

"Continut de esteri metilici ai acizilor grasi %(V/V)" masurat conform EN 14078 are valoarea 3 pt EURO DIESEL 4 si valoarea 5 pt EURO DIESEL 5. Daca stii care e semnificatia acestui parametru, te rog sa ne lamuresti.>>

OK !

Continutul esterilor grasi reprezinta procentul de FAME ( produs obtinut din urma reactiei de transesterificare dintre un ulei vegetal si un alcool in prezenta unui catalizator) din motorina euro diesel 5 care se va produce probabil la sfasitul acestui an ! motorina euro diesel 5 care se produce in prezent are procentul de "BIO" 3% !

Dupa cum am mai spus, diferenta dintre motorina euro diesel 4 si motorina euro diesel 5, pe planul normelor de poluare ,este data de procentul de sulf din compozitia acestor daua tipuri de motorina !

Procentul de sulf face diferenta, si subliniez acest lucru pt. ca am vazut ca, inca nu s-a inteles, dintre cele doua mari grupe de tipuri de motorina !

Referitor la procentul de acizi grasi ("BIO") acesta este configurat de la an la an ( sau pe trimestre ) si este o impunere a din partea UE (legislatia) !

Probabil ca anul viitor sau, poate incepand cu sfarsitul acestui an se va trece la acest procent de "BIO" ( 5%) in compozitia motorinei ED4 cat si in motorina ED5.

referitor la diferitele tipuri de motorine "EURO DIESEL 4", "TOP EURO DIESEL 4 /OMV SPRINT DIESEL", "TOP NORDIC DIESEL", "EURO DIESEL 5 / OMV PREMIUM DIESEL", " ALPIN DIESEL" veti observa ca tipurile de motorine ,cele cu rosu, se gasesc pe piata numai in timpul ierni sau pana la epuizarea stocului acestea fiind dedicate anotimpului friguros si anume iarna : acest lucru impune o aditivare cu aditivi specifici pt. scaderea temperaturii de filtrabilitate (congelare) a motorinei cu doua trei grade raportat la tipul de motorina obisnuit (ED4 sau ED5) tot din timpul iernii.

Ca sa simplificam daca tem. de filtrabilitate la motorina normala aflata in stocul de iarna din PECO este de mininim - 20 grade celsius cum spune specificatia ( dar in realitate este de -21 pana la- 24 pt ca se iau marjele de protectie), atunci motorina marketata ca fiind tipic de iarna (vezi denumirea de "NORDIC", "ALPIN") temperatura de filtrabilitate este minimin - 25 conform specificatiei dar in realitate pana la -26.-27 grade celsius !

Acum vin si va intreb merita diferenta de pret daca afara avem in general maxim - 22 grade celsius cateva zile pe an ( nu vorbesc de cei vitregiti de natura - Intorsura Buzaului ) ? in restul zilelor fiind cam -12,....- 16 ?

Acum diferenta dintre "EURO DIESEL 4" si "TOP EURO DIESEL 4 /OMV SPRINT DIESEL" o face numai un aditiv cu proprietati detergente numit ,dupa cum stiu eu, "P3" - probabil tot marketing (basini), dar cu pret mai mare !

Asa ca alegeti d-voatra ce considerati ca e mai indicat pt. masina !

Bafta !

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

mici completari nyk:

FAME se adauga peste motorina. Este produs separat (sunt cateva fabrici in Romania printre care cea de la Lehliu si ce de la Vaslui - ultima fiind a lui Porumboiu). Tot ca o completare vanzatorii de produse sunt un pic inainte de impunerile legislative. Aidca daca de la 01.01.2009 va trebui un procent de x% FAME, in principiu cel mai tarziu prin septembrie 2008 motorina va avea aceste calitati deja.

Despre aditivi: cantitatea de aditiv care se adauga este de 1-2-3 litri la 5-10.000 de litri de produs. Ca parere subiectiva eu prefer o motorina cat mai curata (pura) pentru motoarele mele :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Sunt de acord cu aceste completari cu mentiunea ca pentru amestecul de FAME cu motorina exista o instalatie de amestec nu se pune "peste" motorina pur si simplu.

Subscriu la partea cu aditivii cu recomandarea catre ceilalti "neincrezatori" sa foloseasca fara grija tipul de motorina cel mai ieftin de la Petrom ( nu fac reclama) sau de la orice PECO vor fara prea multi aditivi ! incercati si veti fi surprinsi de faptul ca nu ve-ti sesiza nicio diferenta.

Diferenta se simte, cum am spus si in posturile anterioare datorita faptului ca motorina se produce in sarje si fiecare sarja are o abatere nesemnificativa de calitate catre minus si mai degraba catre plus calitate. Aceasta diferenta se face simtita, daca se poate spune asa, si intre acelasi tip de motorina folosita de la celasi PECO!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stefan_B

nyk, bj, se vede clar ca stiti despre ce vorbiti amandoi.

In legatura cu motorina "de iarna" e perfect posibil ca diferenta intre punctele de congelare sa fie de doar cateva grade, DAR diferenta de viscozitate intre cele 2 la temperaturi de -10 pana la -18C este semnificativa.

Pot confirma mai multi, sunt sigur - eu am auzit clar diferenta pe un motor ALH: cu cea normala de iarna, dimineata pe la -15, la pornire si in primele 30s-1'30 de functionare ale motorului, se aude clar cum fac zgomot pompa/injectoarele (fortele sunt mult mai mari cand creste vicozitatea fluidului). Dupa ce motorina recirculata o incalzeste pe cea din pompa, zgomotul revine la normal. In schimb, cu motorina "speciala" de iarna, pornirea se face exact ca la temperaturi mai normale.

Numai din acest motiv si tot merita motorina "speciala" de iarna sau macar aditivarea cu aditivi anticongelare.

Cat despre aditivii de curatare, eu personal nu cred ca pot sa curete admisia!!! In schimb, am vazut efectul (pozitiv) la injectoare PD care aveau probleme. Dupa 2 tratamente cu aditiv, corectia cantitatii injectate a scazut f. mult, asa incat nu numai ca nu a mai fost necesara inlocuirea unui injector, dar dif intre corectia min si max a fost de cca 0.8. Asa ca eu cred ca e importanta si aditivarea carburantului.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

la -15 grade diferenta e doar psicologica. Probleme de genul asta apar la sub -21, -22 de grade

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Putin off topic, dar ....

" UE bate in retragere pe tema biocarburantilor

Oficialii UE au semnalat că ar putea renunţa la obiectivul care impune folosirea unui procent minim de biocarburanţi

Share this post


Link to post
Share on other sites
msanyix

Zice cineva ceva de carburantul EURO 5 obligatorie la benzinarii de 1 ian. 2009?

Impresii? O sa apara sau a aparut pe la benzinarii concomitent EURO 6, ca EURO 4 se vindea paralel cu EURO 5 sau nu pana cand nu circula masini cu norma de poluare EURO 6?

Eu pana acum am alimentat EURO 4 de la Petrom V, OMV, am pus o jumatate de rezervor in data de 3 ianuarie dar nu simt nici o diferenta in afara de pret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RRS

noutati la Rompetrol:

- a aparut motorina E5 Clasa 0 - 3,82 lei/L - PUNCT DE CONGELARE -35 grade! (am alimentat 20L, sunt curios ce rezultat va avea maine dimineata la pornire)

- motorina euro 5 aditivata cu Keropur (nu modifica nici un element din compozitia combustibilului), pentru protejarea si curatarea motorului (se laudau inca din august ca vor scoate ceva nou super tare) - 3,51lei/L

Keropur - BASF trade mark - cica separa bine apa din combustibil, anticoroziune motor, lubrifiere si curatare injectoare, vascozitate, cifra cetanica crescuta, vascozitate, nu interfereaza cu alti aditivi etc. Detalii: http://www.resnova-m.com/Keropur%20604%20T%20T.pdf

mi se pare cel putin interesant :)

PS - si la benzina a aparut un sortiment nou de 95, aditivat cu Lubrizol www.lubrizol.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Da, asa este de la 01.01.2009 la statiile peco se vinde oficial carburanti care respecta norma de poluare euro 5.

inca din cursul lunii decembrie carburantul care alimenta statiile respecta normele euro 5 cu scopul de a dilua stocurile din tancurile statiilor !

despre euro 6 nu cred ca se poate face acest tip de combustibil ( acesta ar insemna ca atat la motorina cat si la benzina procentul de sulf sa fie = zero ) - foarte greu daca nu imposibil !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Baracuda

Inca mai sunt carburanti Euro4 si chiar daca se sustine faptul ca de acum toti sunt euro5 pe alocur se mai vinde euro4 pentru eliminarea stocurilor.

Pentru cei ce isi fac asa de mari griji referitoare la carburanti(eu personal nu prea dau doi lei de unde alimentez , atata timp cat statia este proprietate omv,mol,petrom,rompetrol,agip) Rompetrol a lansat carburantii marcati la nivel molecular cu tehnologia Qprotekt. Astfel inc azul in care masina alimentata cu acesti carburanti sufera defectiuni la sistemul de alimentare si se dovedeste ca in motorina din rezervor exista o cantitate normala de "marcaj", proprietarul va fi despagubit de catre Rompetrol.

Mie mi se pare mult marketing, marcajul chiar exista, insa e folosit la verificarea integritatii carburantilor aflati in statiile Rompetrol. In general in Ro nu cred ca mai exista probleme majore la carburanti decat inc azul privatilor si a Lukoil(nu am alimentat ever de la acest retailer).

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Nu cred ! daca da atunci este ilegal ! nu cumparati !

Share this post


Link to post
Share on other sites
alxrro

Dar pentru cei care au motoare EURO 4 (nu mai vorbesc de cele mai vechi), daca vor alimenta numai cu EURO 5 asta nu le va dauna in timp? Ca, din cate stiu eu, motorina EURO 5, avand un continut de sulf mai scazut, e ceva mai uscata si ar putea afecta in timp un motor EURO 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

nu stiu ce inseamna "uscata" ! (sulful din motorina nu se comporta ca un lubrificator !) procentul din compozitia motorinei i-i determina tipul adica" s<10 ppm = norma euro 5; s<50 ppm = norma euro 4 ! kapisci ?

cum crezi ca au "rezistat" toate motoarele euro 3, euro 2, non euro alimentate cu motorina din ultimul timp si anume euro 4 ?

cred ca lamurisem pentru totdeauna( in alt topic) faptul ca norma de poluare a masinilor este data in cea mai mare masura de tipul de catalizator cu care este echipata

Ex: motor AXR cu norma de poluare euro 4 fata de motor AXR cu norma de poluare euro 3 : intrebare - care este diferenta ?: raspuns tipul de catalizator , punkt

sper sa fi fost explicit !

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj
Nu cred ! daca da atunci este ilegal ! nu cumparati !

da si tu mai multe detalii: de ce e ilegal? despre asta chiar nu stiu nimic...

cat despre norma de poluare a combustibilului si a motorului cred ca s-a discutat pe primele pagini din topicul asta...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

atata timp cat legea spune ca incepand cu 01.01.2009 la toate statiile peco trebuie sa se vanda numai carburantii (motorina si benzina) care respecta norma de poluare euro 5, deduc si eu ce este ilegal sa vinzi dupa aceasta data in statii carburanti care nu corespund normelor euro 5 !

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

aaaa... te refereai la norma Euro 5.... eu am crezut ca te referi la ceea ce zicea baracuda despre marcaj :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bogdan_mad

Intr-o discutie pe care am purtat-o cu un sef de statie Rompetrol omu zicea asa :

1) OMV - fara nici o discutie cea mai de calitate ( import direct Austria)

2) Rompetrol - carburanti f curati , cu multi aditivi !

3) MOL - din spusele omului, ungurii de la mol iau carburant de la rompetrol !

4) Petrom - carburanti f prosti , cica ar contine pacura !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri