Jump to content
bj

Motorina – Generalitati

Recommended Posts

bj

Rafinatori

In Romania in momentul de fata exista 3 mari rafinatori (si in consecinta producatori de motorina). Este vorba de Petrom (rafinariile Petrobrazi si Arpechim), Rompetrol (rafinaria Vega) si Lukoil (rafinaria Petrotel).

Calitate

La pompa in momentul de fata se vinde doar motorina care respecta normele Euro 4 si Euro 5. Aceste norme sunt stabilite prin standardul EN 590 despre care gasiti o descriere aici: http://en.wikipedia.org/wiki/EN_590

In principiu marile diferente intre normele euro ale motorinei sunt:

Euro 3 are maxim 350 ppm sulf – 0, 035% sulf

Euro 4 are maxim 50 ppm sulf – 0,005% sulf

Euro 5 are maxim 10 ppm sulf – 0,001% sulf

ppm inseamna parti pe million. Am pus si valoarea in procente pentru a vedea cat de mici sunt cantitatile despre care se vorbeste aici.

Restul parametrilor din standard specifica niste valori minime de calitate sau intervale de valori in care sa se incadreze si care nu s-au schimbat pentru diferitele cifre ale normei euro.

Pentru relevanta istorica au mai fost niste etape preliminare prin care s-a impus o concentratie de 0,2% sulf urmata de una cu 0,05% sulf, urmate de aceste norme Euro 3 s.a.m.d.

Norme de poluare motor vs norme de calitate carburant

Nu exista o legatura directa intre normele de poluare ale motorului si normele de calitate ale motorinei, dar in schimb exista anumite dependente.

De exemplu un motor Euro 3 poate functiona cu motorina Euro 3, Euro 4 sau Euro 5. Carcotasii vor spune ca motorinele cu norme mai mici vor functiona mai bine datorita sulfului mai mult care are proprietati de lubrefiere. Pentru ei as vrea sa sa mai uite odata la diferentele de cantitati de sulf (care sunt foarte, foarte mici si de asemenea sa nu uite ca indifferent de norma Euro a motorinei aceasta trebuie sa respecte proprietatile de lubrefiere din EN 590. In consecinta chiar daca are mai putin sulf, ea trebuie sa aiba proprietati asemanatoare de lubrefiere. In plus in cazul in care acest lucru ar fi fost daunator motorului sunt sigur ca producatorii acelor motoare ar fi facut public acest lucru din respect pentru clientii lor (care in foarte mare parte vor mai cumpara si pe viitor masini).

Nu acelasi lucru cred ca se poate spune si despre motoarele Euro 5 care ar fi alimentate cu (de exemplu) motorina Euro 3. In cazul acesta trebuie respectate specificatiile producatorului masinii.

Calitate in Romania

In principiu fiecare din rafinariile din Romania ar trebui sa aiba laboratoare autorizate si produsele ar trebui sa se incadreze in fisa produsului (care ar trebui sa fie disponibila pe site-ul producatorului). Fisa produsului vine peste standardul EN 590 si “ingusteaza” valorile generale date acolo catre niste specificatii mai exacte a produsului care este oferit de producator.

Pentru cei care sunt circumspecti de calitatea produselor la poarta rafinariilor le pot spune ca toti 3 rafinatorii mari din Romania, pe langa propriul lant de benzinarii mai vand carburanti catre ceilalti mari retaileri de pe piata. Daca ar avea probleme la calitate acestia nu ar mai cumpara de acolo. Iar la cum functioneaza o rafinarie e aproape imposibil sa vinzi, de exemplu, motorina Euro 4 la doua standarde diferite (unul bun pentru cine trebuie, unul rau pentru restul). Economia din diferenta de calitate nu se justifica in fata costurilor pentru depozitare si manipulare.

Parerea mea proprie este ca la poarta rafinariilor produsele au calitatea conforma cu fisele produselor. Ce se intampla de aici incolo poate afecta calitatea lor si aici ma refer la transport pana la statie si depozitare.

Retaileri

Si asa ajungem si la retailerii din Romania. Cei mai cunoscuti sunt: Petrom, Rompetrol, Lukoil, OMV, MOL, Agip. Primii trei apartin rafinatorilor, iar restul cumpara de la acestia carburanti. In momentul de fata importul de carburanti in Romania tinde vertiginous spre zero, adica in foarte mare parte (pot sa spun ca peste 90%) se folosesc carburanti produsi local.

Daca OMV-ul se stie ca isi cumpara produsii in foarte mare parte de la Petrom (ceea ce e si normal fiind aproape aceiasi firma), ceilalti 2 mari retaileri cumpara carburant de la toti cei trei rafinatori, in functie de preturi, costuri de transport, disponibilitate.

In ultima vreme, pentru a-si optimiza costurile de transport pana si rafinatorii au inceput sa colaboreze intre ei. Astfel daca, de exemplu, pentru o statie a rafinatorului x dintr-un oras, e mai usor sa se aduca motorina de la depozitul rafinatorului y care este la doar 10-20 km de statie, fata de propriul depozit care e la 200 de km atunci asa se va face. La fel va proceda si rafinatorul y, urmand ca la sfarsit de luna sa se faca o “regularizare” si sa se castige din… costurile de transport.

Legat de calitatea in statii, cel mai important lucru sunt rezervoarele. Cu cat acestea sunt mai noi si mai bine intretinute cu atat mai bine. In principiu daca stiti ca o statie este mai veche de 5-6 ani si nu si-a schimbat rezervoarele, este posibil sa aveti probleme de calitate la carburant.

Statiile mai noi sunt facute dupa ce am scos si noi capul in lume si am invatat ce inseamna constructie ok de statii si conceptul de maintenanta prin care sa intretinem ce avem si nu sa reparam atunci cand se strica.

Un alt lucru care ar trebui evitat este alimentarea in momentul in care se afla cisterna la descarcat in statie deoarece produsul descarcat barboteaza ce este in rezervorul statiei si poate ridica mizeriile de pe fundul lui.

Apa

Fiecare produs petrolier are in el apa dizolvata. Problema nu este existenta ei (se poate vedea si in standardul EN 590 ca exista o valoare maxima pentru apa) ci existenta ei in exces. In principiu apa dizolvata in functie de saturatie se depune la un moment dat la baza produsului petrolier (dar niciodata toata). De acolo printr-o teava de la baza rezervorului de stocare ea este purjata. Astfel se elimina apa in exces din produsele petroliere.

Este normal ca in filtrul de motorina sa existe apa intr-o oarecare proportie. Este mai important insa ca acest filtru sa nu fie murdar.

Aditivare / Motorina pentru iarna

Am pus aceste subiecte impreuna pentru ca sunt in principiu similare. Motorina de iarna este obtinuta din motorina normala prin adaugarea unui aditiv care scade clasa de filtrabilitate (punctul la care motorina se face gelatinoasa). Verificati aceasta tempura minima de filtrabilitate pentru a vedea daca aveti nevoie de motorina speciala de iarna. In principiu carburantii “regular” actuali, pe durata iernii au aceste temperatura sub -20 de grade Celsius (undeva pe la -25), si de exemplu iarna asta nu prea a fost nevoie de motorina speciala de iarna care sa reziste pana la -29. Bineinteles ca poti sa fii comod si sa alimentezi cu motorina de iarna ca “sa iti iei de o grija”, dar in principiu daca urmaresti prognoza vremii iti poti da seama daca ai nevoie de ea sau nu si asfel realiza o mica economie la buzunar.

Diferit fata de benzina, aditivii de motorina nu maresc cifra cetanica ci se axeaza pe altceva si anume curatarea motorului si a galeriilor. Daca tot marketingul ar fi adevarat, atunci acest lucru ar ajuta pentru ca ar curata trasele si circuitele din motor si ar ajuta astfel motorul sat raga mai bine (avand un motor, injectoare si o evacuare mai curate).

Concluzii

Am facut acest material pentru ca acum 2-3 ani si eu eram incepator in acest domeniu si ma intrebam ce sa bag in “bijuteria” mea de masina si in plus am incercat sa raspund la intrebarile care tot apar pe topicurile despre motorina. Daca am omis ceva si daca sunt intrebari suplimentare nu ezitati!

Alextz: Colegul bj ne-a ajutat cu acest articol. Daca vreti sa puneti intrebari nu ezitati, dar tineti minte ca orice derapaj de la topic va fi ASPRU pedepsit.Nu postati consumuri, nu postati impresii dupa folosirea unui anumit sortiment de motorina (exista topic-uri separate) pe acest topic sunt doar intrebari tehnice referitoare la motorina.

Edited by bj

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

SFATURI LA ALIMENTARE

Nu stiu cat de multa lume de aici stie, dar lucrez in domeniu. Insa toate informatiile de aici am incercat sa le tin cat mai obiective. Din punctul meu de vedere, in Romania calitatea motorinei de la cei 3 mari rafinatori are un calificativ peste "satisfacator". In consecinta atat timp cat alimentam de la retailerii (lanturile de benzinarii) din top 6 (si aici ma refer la Agip, Lukoil, MOL, OMV, Petrom si Rompetrol - le-am pus in ordine alfabetica :lol: ) nu ar trebui sa fie probleme. Cu toate astea nu ar fi rau sa tineti cont de urmatoarele sfaturi:

1. Alimentati din benzinarii cat mai noi. Motivele

- pompe mai noi (posibilitate mai mica de a fi decalibrate sau cu probleme)

- rezervoare noi (posibilitate mai mica de depuneri in produs)

2. Alimentati din statii cat mai serioase. Acum problema asta a cam disparut, dar prin diverse colturi de tara (pe unde controalele sunt mai putin severe) inca s-ar putea sa dati peste motorina botezata, nu cu apa, ci cu alte produse petroliere neaccizabile care sa ii scada calitatea. Posibilitatile la retailerii din top 6 sunt foarte mici, dar cresc exponential catre retailerii mici si catre motorina de butoi.

3. Alimentati din statiile in care vedeti multa lume la alimentare. Puteti fi siguri ca in momentul in care au multi clienti vor face mai putine misculatii, intrucat numarul de reclamatii creste proportional cu numarul de clienti.

4. Incercati sa alimentati dimineata, in special in zilele de vara. Motivul ar fi ca peste noapte carburantul se mai linisteste (daca e reziduurile se depun) si in plus produsul e un pic mai rece si in concluzie "neumflat" de caldura. Diferentele nu sunt extraordinari de mari, dar e bine sa stiti.

5. Incercati sa nu alimentati cand se descarca produs sau imediat dupa aceea. Asta cel putin in statiile mai vechi pentru ca la descarcare reziduurile din rezervorul statiei sunt barbotate in produs si pot ajunge in rezervor. Din nou posibilitatea e mica (eu tocmai am alimentat ieri imediat dupa descarcare intr-o statie :Driver: ) dar din nou e bine de stiut.

Daca mai imi aduc aminte de ceva voi posta aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites
msn2

legat de pct. 4: ar fi interesant de stiut diferenta de volum a combustibilului in functie de temperatra.

cam care ar fi aceasta la o difrenta de 10-15 grade?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kasius

http://en.wikipedia.org/wiki/Density

Densitatea = masa/volum

Daca luam in considerare apa avem asa ceva:

- 4 grade Celsius: d1 = 999,9750 kg/mc

- 25 grade Celsius: d2 = 997,0479 kg/mc

Deci la o temperatura mai mare masa de lichid care incape in acelassi volum ( 1 mc in cazul nostru) scade. Cu 2,9271 kg/mc. Si cred ca si asta ar fi raspunsul in cazul apei. Cu siguranta produsele petroliere au alti indici de densitate la diferite temperaturi, insa pe aia nu ii stiu. Daca ii afli, ai un mod de calcul. Long live wikipedia !

Sper sa nu fi gresit cu ceva. :)) (astept corecturii daca e cazul :cheers: )

Soferii de tir faceau treaba asta la plecarea din fabrica (adica luau o anume cantitate de motorina si pina la destinatie (cind deja era cald bine de tot) ajungeau cu acelasi volum ca si la plecare). Toata treaba consta in faptul ca produsul era masurat volumetric (litri) si nu in kg.

Edited by kasius

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Salut pe toata lumea dar, ma simt dator sa vin cu unele precizari in legatura cu unele aspecte precizate de BJ care deatlfel sunt bine venite!

<<Bineinteles ca poti sa fii comod si sa alimentezi cu motorina de iarna ca “sa iti iei de o grija”, dar in principiu daca urmaresti prognoza vremii iti poti da seama daca ai nevoie de ea sau nu si asfel realiza o mica economie la buzunar.>> -Parerea mea este ca nu exista diferente de pret intre motorina de vara si cea de iarna ! – Gresesc?, sigur NU!

Grija inlocuirii stocului de motorina vara/iarna revine rafinariilor (producatorului) deoarece sunt interesati sa nu aiba reclamatii din acest punct de vedere – eu, banuiesc ca nimeni, nu am vazut la PECO sa scrie “de vara “sau “de iarna”

<<Incercati sa alimentati dimineata, in special in zilele de vara. Motivul ar fi ca peste noapte carburantul se mai linisteste (daca e reziduurile se depun) si in plus produsul e un pic mai rece si in concluzie "neumflat" de caldura. Diferentele nu sunt extraordinari de mari, dar e bine sa stiti.>> - eu zic ca e bine sa stiti ca acele rezervoare in care se depoziteaza motorina ( ca si benzina ) sunt subterane, deci exclusa faza cu diferenta de temperatua implicit cresteri sau micsorari de volum !

Aceste cresteri sau micsorari de volum sunt sesizabile mai ales in cazul benzinei si numai atunci cand masina, alimentata pana la refuz, sta parcata un timp indelungat al soarele arzator al verii !

Share this post


Link to post
Share on other sites
DragosR

nyk, eu la lukoil am vazut scris pe pompa ca au motorina de iarna si la omv motorina alpin cred ca e pt iarna..iar diferenta o face aditivul respectiv.

Referitor la pct. 1 il contrazic partial pe bj, deoarece nu toate statiile pe care le percepem ca NOI au si rezervoarele NOI; acolo s-a facut reabilitarea statiilor (pompe, firme luminoase, reclame, cladiri, copertine, pavaje, etc.) mai putin inlocuirea rezervoarelor, iar ca exemple dau reabilitarea OMV-urilor, Petromuri transformate in PetromV sau trecerea statiilor Shell in patrimoniul Mol.

Edited by DragosR

Share this post


Link to post
Share on other sites
sorin6

Intrebare de 10 puncte... "afara" nu scrie mai niciunde daca combustibilul este "Euro 2,3,4,5,6, etc"

Pui motorina si stii ca merge, la toate masinile si in anotimpul care este in curs...

Credeti ca este si altceva decat marketing in aceste precizari "inutile" ?

Personal nu am gasit nici o diferenta vizibila intre banzinele "occidentale" (am 2 masini, iar "tractorul" nu pleaca prea departe de casa, de aceea dau exemplul benzinei...)

Edited by sorin6

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj
Parerea mea este ca nu exista diferente de pret intre motorina de vara si cea de iarna ! – Gresesc?, sigur NU!

Grija inlocuirii stocului de motorina vara/iarna revine rafinariilor (producatorului) deoarece sunt interesati sa nu aiba reclamatii din acest punct de vedere – eu, banuiesc ca nimeni, nu am vazut la PECO sa scrie “de vara “sau “de iarna”

eu zic ca e bine sa stiti ca acele rezervoare in care se depoziteaza motorina ( ca si benzina ) sunt subterane, deci exclusa faza cu diferenta de temperatua implicit cresteri sau micsorari de volum !

Aceste cresteri sau micsorari de volum sunt sesizabile mai ales in cazul benzinei si numai atunci cand masina, alimentata pana la refuz, sta parcata un timp indelungat al soarele arzator al verii !

1. stii tu ceva, dar eu ma refeream la altceva. Ceea ce stii tu este faptul ca in functie de sezon carburantii au alte proprietati. Lucrul asta este transparent pentru client care nici nu stie ca "motorina regular" are din productie o anumita temperatura de filtrabilitate vara si alta iarna (iarna se fac produse care sa reziste mai bine la frig, vara se fac produse care sa mearga mai bine la cald). Intradevar mai nimeni nu spune asta.

Eu insa ma refeream la produsele special marketate ca fiind "de iarna", ca de exemplu "Alpin Diesel" (parca asa se cheama.

2. referitor la rezervoare ai dreptate: ele sunt ingropate. Daca va uitati in statii le veti vedea capacele superioare :rolleyes: Chiar daca sunt ingropate nu inseamna ca nu au loc schimburi de temperaturi (cel putin atunci cand se descarca o cisterna care a venit vara pe caldura prin soare temperatura produsului descarcat va influenta temperatura din rezervor. Oricum diferentele de cantitate nu sunt foarte mari, eu doar am specificat acest lucru pentru a fi stiut.

Referitor la pct. 1 il contrazic partial pe bj, deoarece nu toate statiile pe care le percepem ca NOI au si rezervoarele NOI; acolo s-a facut reabilitarea statiilor (pompe, firme luminoase, reclame, cladiri, copertine, pavaje, etc.) mai putin inlocuirea rezervoarelor, iar ca exemple dau reabilitarea OMV-urilor, Petromuri transformate in PetromV sau trecerea statiilor Shell in patrimoniul Mol.

Eu ma refeream in special la statiile construite in special inainte de, sa zicem, 1999 ca fiind statii mai vechi. In general statiile facute direct de particulari cum ar fi Shell, Mol sau OMV sunt facute destul de bine si in plus au programe de maintenanta chiar si pentru tancuri.

In alta ordine de idei (cam) toate PetromV-urile (din cate stiu eu) sunt construite de la zero: demolata statia veche, bagat lama si curatat si facut statie noua.

Intrebare de 10 puncte... "afara" nu scrie mai niciunde daca combustibilul este "Euro 2,3,4,5,6, etc"

Pui motorina si stii ca merge, la toate masinile si in anotimpul care este in curs...

Credeti ca este si altceva decat marketing in aceste precizari "inutile" ?

Personal nu am gasit nici o diferenta vizibila intre banzinele "occidentale" (am 2 masini, iar "tractorul" nu pleaca prea departe de casa, de aceea dau exemplul benzinei...)

Pai asta am specificat si eu mai sus. La unul din retailerii de pe piata diferenta intre temperaturile de filtrabilitate dintre produsul regular si cel marketat ca fiind de iarna era de doar 4-5 grade, recte de la -25 la -29.

Cate despre calitatea motorinei: acum se vinde doar euro 4 si euro 5 (citeste primul meu post), iar pentru tine ca si client ar trebui sa fie transparent si sa iti poti pune oricare motorina din orice statie (atata timp cat respecta standarul EN590.

Diferentele fata de combustibilii de afara sunt de cele mai multe ori subiective, dar pot apare si din cauza petrolului prelucrat, pentru ca sub denumirea de petrol se ascunde o varietate de tipuri fiecare cu proprietatile, avantajele si dezavantajele lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
razdan

Multumiri pentru efortul depus bj; este un topic mai mult decat salutar vis a vis de ceata in care suntem cei mai multi dintre noi ca si clienti de produse petroliere in Romania ... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
DragosR

sint de acord cu mententanta rezervoarelor dar nu stim cit de bine se realizeaza si cum :D ;petroamele din bucuresti care imi vin in minte acum nu cred ca li s-au inlocuit rezervoarele (lucrari de anvergura si cind au fost reabilitate nu am vazut asa ceva/ poate nu m-am nimerit desi nu cred ca au lucrat asa repede), deci e corect cum spui ca au luat-o de la 0; reabilitarile trebuiau sa inceapa de la -5 :D

Petromul de pe BVacarascu de exemplu a fost o statie obscura privata inainte si cum (aproape) toti privatii au ca rezervoare foste cisterne CFR...

Gata cu OT :offtopic:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj
<<Intrebare de 10 puncte... "afara" nu scrie mai niciunde daca combustibilul este "Euro 2,3,4,5,6, etc">> - pt. ca in RO nu se fabrica decat motorina euro diesel4 : s-a fabricat si motorina euro diesel5 dar era prea scumpa si..., dar diferenta dintre motorina ed4 si ed5 consta doar in diferenta continutului de sulf ( la ed4 continutul de sulf <50 parti pe milion,iar la ed5 continutul de sulf <10 parti pe milion ),de aici si norma de poluare !

<<Pui motorina si stii ca merge, la toate masinile si in anotimpul care este in curs...>> - foarte corecta precizarea ,faza cu motorina alpin est pur market !

Si spun acestea numai in cunostinta de cauza, deci...stiu ce spun !!

Am si eu o rugaminte: am depus destul de mult efort ca sa vina cineva si sa scrie ceva ce "a auzit".

Motorina euro 5 se fabrica si se vinde in Romania. OMV-ul i zice Alpin Diesel sau Premium Diesel, MOL ii spune EVO Diesel si asa mai departe.

Alpinul nu este deloc market: ea este euro 5 si rezista cu cateva grade mai jos decat motorina regular. Daca vrei confortul asta: il platesti. Daca preferi sa fii informat atunci stii despre ce e vorba si alegi ce ti se potriveste mai bine. Adica daca nu ai motor pretentios si nici nu e foarte frig poti sa mergi pe regular, DAR asta nu inseamna ca e pur "market"!

Edited by bj

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

@DragosR: cu referire la rezervoare, ele nu trebuie neaparat schimbate si daca statia permite si cel care realizeaza lucrarile e baiat destept se poate face foarte transparent. I.E. se poate face reabilitare de rezervoare, daca nu cumva si schimbare, fara a scoate statia din uz. Cum? Pai daca exista un produs (de obicei cel mai vandut) care are 2 rezervoare problema e pe jumatate rezolvata. Unul din rezervoare este trecut in maintentant/reabilitare, statia e alimentata mai des si pana cand se rezolva toate rezervoarele se lucreaza cu stocuri mai mici in statie si cu unul din rezervoare mereu in reparatii.

Sincer din punctul de vedere al clientului si partea cu rezervoarele ar trebui sa fie transparenta. I.E. statiile ar trebui sa faca tot ce este posibil pentru a-si mentine rezervoarele in parametri. Asta poate insemna schimbare de rezervoare, sau de asemenea curatarea lor in fiecare luna. Pur economic se opteaza pentru varianta care ii este mai la indemana furnizorului de servicii. Si asta se vede prin lipsa scandalurilor din ultima vreme din Ro cu referire la calitatea carburantului.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Diferenta temperaturilor de filtrabilitate dintre produsul regular si cel marketat este de cateva grade (maxim 3); crezi ca ,in aceste conditii, se justifica diferenta de pret ? spre exemplu cand afara avem -10, -12, -14 garde celsius ? cu ce este mai breaza motorina ta marketata (ALPIN , EVO , TOP NORDIC)? cu 3 grade ? sa fim seriosi ! ESTE PUR MARKET fratilor nu va lasati pacaliti in cel mai grosolan mod ! dar faceti cum va taie capul sau cum va tine punga , nu ?

uite ce diferente vor sa platim

Specifica_ii_cheie_pentru_combustibilii_Diesel__n_lume.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites
sorin6

Zic si eu ca fazanul... masinile Euro5 evidentiindu-se... prin absenta... :rolleyes: ar trebui ca ORICE motorina sa fie buna la ORICE motor (conform principiului de "cine poate mult poate si mai putin") deci... tot la marketing ajungem... :vaidecapulmeu:

Am vazut in reportaje cum ACELASI camion alimenta si cuva de 95, si cea de 98 (benzina, si in afara RO, dar problematica e similara)...

BJ> toti iti recunosc efortul in modul cel mai sincer si obiectiv, dar... acuma suntem la capitolul 'discutii libere"... :icon_thumright:

Edited by sorin6

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

@nyk: am mai zis-o odata mai sus: sunt 2 diferente:

- odata intre ce produce rafinaria iarna si vara (Tip I si Tip II din documentul tau) si asta inseamna ca orice produs vandut la pompa sub acelasi nume tot timpul anului are proprietati diferite iarna si vara! Adica, de exemplu motorina EVO Diesel (de exemplu) are vara anumite proprietati si iarna alte proprietati, dar este vanduta tot timpul anului sub acelasi nume: EVO Diesel!!!

- a doua diferenta este intre produsul regular si cel marketat ca fiind de iarna. Acolo diferenta e de doar 5 grade. In consecinta pentru cineva informat produsul va fi folosit doar cand temperaturile ajung in preajma a -20 de grade si au tendinta de a scade. In cazul asta pentru orice eventualitate oricum e bine sa ai un aditiv pentru decongelare la tine :P

@sorin6: intradevar nu mai exista o legatura directa intre norma de poluare a motorului si norma de calitate a combustibilului. Confuzia apare datorita faptului ca ambele sunt denumite popular EUROx (unde x e 2,3,4,5, samd). In alta ordine de idei poti sa ai benzina Euro 5 cu cifra octanica 91 (in Austria se vinde benzina Euro 4 cu cifra octanica 91 sau 92 dar vor sa o scoata din ratiuni economice).

Cat despre partea cu discutii libere poate ar fi bine sa vedeti ce scrie in primul post cu rosu. Sunt total de acord sa raspund la intrebari, dar nu vreau ca topicul sa fie umplut de afirmatii nefondate pe care trebuie sa le combat si care nu aduc clarificari ci, pe principiul bulgarelui de zapada, imi distrug munca! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

<<Norme de poluare motor vs norme de calitate carburant

Nu exista o legatura directa intre normele de poluare ale motorului si normele de calitate ale motorinei, dar in schimb exista anumite dependente.

De exemplu un motor Euro 3 poate functiona cu motorina Euro 3, Euro 4 sau Euro 5. Carcotasii vor spune ca motorinele cu norme mai mici vor functiona mai bine datorita sulfului mai mult care are proprietati de lubrefiere. Pentru ei as vrea sa sa mai uite odata la diferentele de cantitati de sulf (care sunt foarte, foarte mici si de asemenea sa nu uite ca indifferent de norma Euro a motorinei aceasta trebuie sa respecte proprietatile de lubrefiere din EN 590. In consecinta chiar daca are mai putin sulf, ea trebuie sa aiba proprietati asemanatoare de lubrefiere. In plus in cazul in care acest lucru ar fi fost daunator motorului sunt sigur ca producatorii acelor motoare ar fi facut public acest lucru din respect pentru clientii lor (care in foarte mare parte vor mai cumpara si pe viitor masini).

Nu acelasi lucru cred ca se poate spune si despre motoarele Euro 5 care ar fi alimentate cu (de exemplu) motorina Euro 3. In cazul acesta trebuie respectate specificatiile producatorului masinii.>>

Total neadevarat : exista o stransa legatura intre norma de poluare a motorului si norma de poluare a carburantului ! astfel : - un motor cu norma de poluare euro 5 nu poate functiona decat cu motorina euro diesel 5 ( pt. ca sulful din compozitia motorinei face in cea mai mare masura diferenta de calitate respectiv norma de poluare), practic motorul cu norma de poluare euro 5 poate functiona si cu motorina cu norma de poluare euro 4 dar exista riscul sa se infunde (deterioreze ) mai repede catalizatorul – acesta (tipul) este cel care face diferenta ( numai de la euro 4 la euro 5) la normele de poluare a autovehiculelor si nimic mai mult !

- un motor cu norma de poluare euro 4 poate functiona functiona fara probleme si cu motorina e4 si cu e5 ! (alte tipuri de motorina nu se comercializeaza) !

- BJ, eu stiu si cunosc lucrurile acestea poate mult mai bine decat multi alti membri, dar te rog nu mai veni cu aberatii despre <<Carcotasii vor spune ca motorinele cu norme mai mici vor functiona mai bine datorita sulfului mai mult care are proprietati de lubrefiere>> nimic mai fals –sulful este acel component din motorina cat si din benzina cel mai nedorit si in functie de proportia existenta in compozitia motorinei dar si a benzinei se stabilete si norma de poluare a carburantului respectiv ! deci sulful nu are calitati de lubrefiere!!

- calitatea de lubrefiere nu este data de continutul de sulf din motorina

- cand vorbeam despre market ma refeream la diferenta infima dintre cantitate de sulf exitenta in motorina euro diesel 4 si cea euro diesel 5, si de aceea spuneam ca nu merita efortul financiar decat in cazuri rare cand posesorul are in dotara un auto cu motor in clasa de poluare euro 5 !

<<Am si eu o rugaminte: am depus destul de mult efort ca sa vina cineva si sa scrie ceva ce "a auzit".

Cat despre partea cu discutii libere poate ar fi bine sa vedeti ce scrie in primul post cu rosu. Sunt total de acord sa raspund la intrebari, dar nu vreau ca topicul sa fie umplut de afirmatii nefondate pe care trebuie sa le combat si care nu aduc clarificari ci, pe principiul bulgarelui de zapada, imi distrug munca! >>

ce vrei sa spui cu aceste randuri , tu ai venit pe forum si ai depus o munca ( nimic de zis salutara) grea si noi venim cu afirmatii nefondate ? mai gandestete un pic si nu te mai ambala ca poate nu mai gandesti la fel de relaxat si poate cine stie faci ceva acolo sus, deci mai usor cu critica ca poate mai sunt si alti specialisti ,nu numai tu ai dreptate in toate cazurile ! Deci mai multa toleranta, te rog !

Share this post


Link to post
Share on other sites
sorin6

Cool, baieti, cool :P

Faptul ca motorina e "de vara" sau "de iarna" este si trebuie sa fie transparenta pentru utilizator... :)

Influienta sulfului din combustibil asupra catalizatorului mi se pare "neglijabila" in sensul ca acesta incepe din ce in ce mai mult sa fie considerat drept un "consumabil", deci, in cel mai rau caz, il vei schimba ceva mai repede, asupra ungerii este inexistent, problema grava dupa mine este accelerarea uzurii motorului (formarea de produci acizi/corozivi)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alextz

nyk vad ca te pricepi. Dar te rog sa nu mai iei membri peste picior, bj a depus ceva munca aici, daca tu poti sa o imbunatatesti chiar te rog altfel de polemici nu avem nevoie.

Pastrati va rog un ton civilizat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyk

Ok, mea culpa dar, nu cred ca am venit cu jigniri pana acum asupra niciunui membru !

BJ la care faci referire a venit si nea prezentat cateva impresii la care m-am simtit dator sa fac cateva completari ( in cunostintaq de cauza )si bineinteles precizarile firesti: daca el a considderat aceate lucruri ofensatoare , i-mi pare sincer rau, dar cred ce el ,mai degraba , a avut in posturile anterioare unele mici ofuscari copilaresti de genul:noi ne batem joc de munca lui si de eforturile depuse : cu ce crezi ca l-am luat pseste mpicior ? este cumva un forumist protejat si nu are mineni voie sa il cotrazica ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alextz

Imi pare rau ca iei lucrurile in genul asta. Nu stiu daca el s-a simtit ofensat sau altceva, dar parerea mea (repet a mea) este ca tu esti putin mai impulsiv. El a scris ceva, si nu a zis , sau nu a lasat sa se inteleaga ca e adevarul absolut pe care se pare ca il deti tu. Sunt de acord sa aduci elemente noi...dar nu face din acest topic unul "nyk vs bj". Ok?

Si nu stiu sa existe vreun user protejat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
angello1001

Fratilor in legatura cu normele euro aveti mare dreptate,dar eu cand alimentez o fac in bidoane de 20 30 de litri si le las cateva zile la decantat.Apoi folosesc o palnie cu sita si un ciorap peste gura palniei si nu mai imi fac probleme din cauza mizeriei si a apei din motorina. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aditu

si ai rabdare sa faci asta mereu? :lol: angello1001

Eu am o nelamurire cu privire la pompele de motorina. Si anume: pe furtunele, tevile, sau ce or mai fi, care imi aduc mie motorina in rezervor nu se depun impuritati, sau sa se altereze si apoi sa se scurba in rezervor odata cu motorina?

Rezervorarele am inteles ca se mai schimba din cand in cand, dar nu cred ca asa des :) Si totusi cat de des ar trebui schimnbate ustensilele astea de la care ne alimentam noi masinile?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

@nyk: poate ar fi bine sa citesti inca odata ce am scris: nu exista legatura DIRECTA intre norma de poluare a motorului si norma de calitate a motorinei! Si am dat ca exemplu faptul ca un motor Euro 3 poate functiona cu motorine Euro 3, 4 sau 5.

La fabia mea de servici, cod motor BNM (care eu cred ca e Euro 4, datorita faptului ca e produsa anul trecut) imi scrie in carte sa alimentez cu carburant cu cifra cetanica minim 49 si conform standardului EN590. Standardul EN 590 defineste motorinele EURO 3, 4 si 5! Deci cu masina mea Euro 4 pot pune motorina Euro 3 (numai ca nu se gaseste la vanzare). (pot pune un scan dupa specificatiile din cartea de utilizare a masinii daca CHIAR e nevoie).

Sunt curios sa ne spuna cineva cu un motor diesel euro 5 ce ii scrie in carte fabricantul (eu sunt convins ca se poate alimenta si motorina euro 4 in astfel de motoare, sau cel putin intr-o mare parte din ele). Pana atunci ai aruncat o gramada de vorbe din auzite fara sa fii documentat.

In orice caz specificatiile de alimentare sunt definite la fiecare in cartea de utilizare. Uitati-va acolo si fiti documentati despre ce fel de carburant aveti voie sa puneti (si asta a fost ideea pe care am vrut sa o prezint).

Si ca un ultim lucru: nu am prezentat impresii ci informatii. Daca as fi prezentat impresii v-as fi spus de la inceput. E drept ca o parte din continut e subiectiva si poate fi considerata ciudata in contextul in care romanii alearga dupa marci, imagine si zvonuri. E subiectiva pentru ca eu de exemplu prefer sa alimentez cu cea mai ieftina motorina posibila, pentru ca ii stiu toate proprietatile si stiu ca in 98% din cazuri nu voi avea probleme cu ea!

-------------------

@aditu: in principiu depunerile ar trebui sa se opreasca in filtrul de motorina. Aici vorbesc atat de impuritati cat si de apa. Pentru curiozitatea ta, la urmatoarea revizie roaga-l pe mecanic sa asisti la "purjarea filtrului". Ai sa vezi atunci cam ce se aduna acolo. In principiu daca motorina este de calitate ok ar trebui sa curga doar motorina si apa (curate). Cat despre schimbare de rezervor nu prea cred sa fie cazul. Eu la Leon am ajuns la 175.000 km si inca (cred ca) are rezervorul "original" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aditu

merci BJ :)

la rezervoare eu ma refeream la cele din statiile de alimenatare, nu al masinii :angry:

Edited by Aditu

Share this post


Link to post
Share on other sites
bj

Pai in principiu rezervoarele din statie au un program de maintenanta asta inseamna de ingrijire cu intervetii regulate (curatare, verificare) si interventii neprevazute (probleme aparute si neplanificate).

Tot asa multe din ele sunt dotate cu sisteme care le masoara, pe langa nivelul de produs din rezervor si densitatea, temperatura, nivelul de apa care se depune si tot felul de astfel de parametri.

In cazul in care apar probleme se fac interventii.

Pe langa asta cred ca au si o anumita perioada de viata, dar asta e destul de lunga (cred ca 10-20-30 de ani) daca sunt facute cum trebuie. Oricum prin sistemul de masurare isi pot da seama si de starea rezervorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri