Jump to content

Conservarea, Intretinerea Si Restaurarea Vehiculelor Istorice


bogdan
 Share

Postare recomandată

Am decis sa deschid un topic in care sa adunam sfaturi, pareri, solutii pt conservarea, intretinerea si restaurarea vehiculelor istorice.

Toata lumea viseaza la masina perfecta si la conditii ideale de pastrare: garaje cu temeratura si umiditate controlata etc, dar ce facem cand stam la bloc sau nu si incercam sa conservam/restauram un "vehicul istoric"?

Prinicipala problema este conservarea: cum sa mentinem ce avem pana la restaure? Sfaturi:

1.Incercati pe cat posibil sa feriti masina de intemperii si de vandali.

2.Elementele usor distructibile si ciordibile gen: ornamente, oglinzi, embleme e de preferat sa le pastrati in casa. De ex. un bun prieten cu un Ovali din '55 a gasit sub straturile de vopsea o mica emblema de aluminiu prinsa in nituri a dilarului care a vandut masina, a ferit-o la vopsire si a conservat-o in situ. Ce credeti ca a disparut prima data de pe masina?

3.Pastrati masina intr-o stare cat mai decenta: curata, roti umflate .... o masina aparent abandonata va atrage aurolaci sau idioti pusi pe distrugere. Nici vecinii nu-s de neglijat, daca vad ca nu o folositi vor traii cu impresia ca le ocupati spatiul vital de parcare pt Loganul lor nou si frumos.

4. In cazul in care masina este mochetata ridicati sau scoateti mocheta in perioadele in care nu folositi masina. mocheta retine umezeala si de aici pana la rugina podelei nu-i decat un pas.

5. Nu aruncati elementele aparent deteriorate sau compromise gen: tapiterie, ornamente, faruri, lampi etc. Daca nu se pot restaura va vor folosi ca model pentru realizarea unor replici.

6.Porniti masina si faceti mici drumuri periodice (daca starea tehnica permite): o masina care sta se degradeaza mult mai mult decat una "miscata"

7. Nu incepeti proiecte grandioase de restaurare (gen: desfacut masina bucati) decat daca aveti: unde , resurse, piese adunate si un plan concret.

8.Folositi parasolare pentru bord si tapiteria interioara. Expusa pe termen lung la soare se va "coace" si se va deteriora.

9. In cazul in care apa pluviala patrunde in masina incercati sa identificati locurile pe unde intra si sa le izolati cu silicon sau cu alte materiale. Daca apa "balteste" in interiorul masinii practicati cateva gaurii in partea cea mai de jos a podelei cu un cui sau ceva de genul care sa permita scurgerea acestei ape.

10. Pentru conservarea si curatarea elementelor cromate va sfatuiesc sa folositi un produs pe care l-am testat si de care am fost f.multumit: LM 40. De asemenea, pt. elementele cromate: rame, ornamente, bari etc se pot folosi la curatarea lor, un material foarte ieftin: scrumul de tigara, foarte usor abraziv si ieftin (e plina tara de fumatori :somnmare: ).

Voi continua maine seara sfaturile legate de subiect, pana atunci puteti contribuii cu sfaturi pertinente la acest topic :lol: .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • bogdan

    50

  • Fikat

    28

  • AUTOMOBILIA

    13

  • NOSPHERATU

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

10. Pentru conservarea si curatarea elementelor cromate va sfatuiesc sa folositi un produs pe care l-am testat si de care am fost f.multumit: LM 40. De asemenea, pt. elementele cromate: rame, ornamente, bari etc se pot folosi la curatarea lor, un material foarte ieftin: scrumul de tigara, foarte usor abraziv si ieftin (e plina tara de fumatori :( ).

poti detalia bogdane te rog. asta cu scrumul n-am mai auzit-o.

merci

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

se pot curata piese cromate si cu cif crema, si cu scrum, se gasesc si paste in comert, ptr protectie. dar in cazul stocarii pe termen lung stiu ca se dau cu vaselina, sa nu se pateze

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

o alta regula care imi vine acum in minte este sa tinem rezervorul de benzina plin ochi pe timpul iernii (asta daca masina nu circula iarna - ceea ce este de dorit la un vehicul istoric), deoarece in acest fel se evita coroziunea rezervorului prin condensul format.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

protejati rotile cu huse pana la asfalt. cainii au obiceiuri foarte proaste si imediat se corodeaza jantele.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru protejarea suprafetelor cromate, dupa sfatul unui prieten, mi-am procurat din Germania, un produs american "NEVR-DULL", este un fel de vata impregnata cu o substanta (are miros de motorina???), care lustruieste suprafata si in acelasi timp o protejeaza, atita timp cit nu e spalata cu detergent, sare apa ca de pe ulei. E la un pret acceptabil zic eu, recomand produsul, eu sunt foarte multumit de el.

http://www.conrad.de/goto.php?artikel=820040

post-6982-1192177998_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

aplic acelasi tratament la cromuri... numai ca dau cu wd :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

WD-40 e adevarat ca se gaseste peste tot pe la noi, dar pelicula formata nu tine asa mult.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

... si iesi mai scump, ca sa nu mai vorbim de vecinii care se uita la tine: "Iar o iesit nebunu' sa lustruiasca broscoiu!"

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ok.. bad idea... las' s-o folosesc doar io... :blink:

ca idee.... "stratul" de WD40 tzine cam 3 luni daca nu e spalat... Imi vine greu sa cred ca timp de 3 luni nu duci mashina la spalatorie... unde i se aplica "tratament" cu detergent... (detergent care inlatura si solutia ta). Pretul e acelasi (n-am calculat taxele de transport si timpul pierdut ca sa aduci cutiutza din germania pana la tine acasa). Bineinteles.. nevrdull e solutie dedicata .... wd40 e universala.... Solutii dedicate se mai gasesc si la mafra... aici.. in romania :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ok.. bad idea... las' s-o folosesc doar io... :blink:

ca idee.... "stratul" de WD40 tzine cam 3 luni daca nu e spalat... Imi vine greu sa cred ca timp de 3 luni nu duci mashina la spalatorie... unde i se aplica "tratament" cu detergent... (detergent care inlatura si solutia ta). Pretul e acelasi (n-am calculat taxele de transport si timpul pierdut ca sa aduci cutiutza din germania pana la tine acasa). Bineinteles.. nevrdull e solutie dedicata .... wd40 e universala.... Solutii dedicate se mai gasesc si la mafra... aici.. in romania :lol:

pare rau, nu e "bad idea"

WD-ul a fost si e in continuare o solutie buna, vroiam doar sa fac cunoscuta o alternativa mai "dedicata" :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cand pornesti motorul dupa o lunga perioada de timp ar fi recomandat sa dai bujiile jos si sa picuri niste ulei la pistoane. Dupa asta invarti usor, cu mana. Te poate scuti de ruperea uni segment "sudat" de camasa.

Pentru crom recomand un produs casnic. O pasta pt curatarea veselei. Eu am folosit-o cu succes, pe eticheta zicea ca are capacitatea de a curata si bijuteriile de argint. Pasta nu e abraziva si da o stralucire buna, in plus indeparteaza eventualele puncte de rugina.

Modificat de dihorul
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

poti detalia bogdane te rog. asta cu scrumul n-am mai auzit-o.

merci

Simplu :vaidecapulmeu: cu o carpa umeda data prin scrum de tigara se freaca elementele cromate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

protejati rotile cu huse pana la asfalt. cainii au obiceiuri foarte proaste si imediat se corodeaza jantele.

:lol: :vaidecapulmeu: al meu cuine o incurca de-mi mai pisha rotile :angry:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru crom recomand un produs casnic. O pasta pt curatarea veselei. Eu am folosit-o cu succes, pe eticheta zicea ca are capacitatea de a curata si bijuteriile de argint. Pasta nu e abraziva si da o stralucire buna, in plus indeparteaza eventualele puncte de rugina.

cum se cheama pasta? :blink:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cum se cheama pasta? :blink:

TIX :blink:

eu am folosit cu rezultate excelente CIF.

Toate aste mai sunt odata la tips & tricks. Stiu ca topicu ala l-am citit prima data cand am intrat pe forum :blink: Acolo este si o adresa de unde am comandat stergatoare la un pret rezonabil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In seara asta episodul II : "Originalitatea si restaurarea si restaurare versus originalitate"Se folosesc foarte mult termenii originalitate (masina originala ) si restaurare. In episodul de azi va propun sa dezbatem cei doi termeni. Sa incepem cu primul ORIGINALITATEA. Intr-o acceptiune puritana masina este 100% originala in ziua in care a parasit poarta fabricii. Orice actiune ulterioara asupra masinii duce la pierderea "originalitatii" : adaugarea de accesorii, schimbarea de componente. Practic lucrurile nu stau tocmai asa, inlocuirea consumabilelor, reparatiile si inlocuirea componentelor cu unele identice, adaugarea de accesorii in epoca de utilizare a masinii nu duce la pierderea originalitatii. Dar care este "epoca" de utilizare" a unei masini? Daca avem in vedere ca producatorii sunt obligati (din cate stiu) sa asigure piese de schimb 10 ani dupa incetarea fabricatiei unui model, putem limita "epoca de utilizare" la un deceniu. Inlocuirea componentelor unei masini cu unele identice si dupa aceasta perioada nu afecteaza "originalitatea" masinii ci asigura functionarea acelei masinii in parametrii apropiati de cei "originali" . Tuningul, adaugarea unor accesorii si folosirea unor componente diferite de cele identice cu cele originale, dupa aceasta perioada, este clar si evident ca aduc atingere acelui 100% original. Cat trebuie sa mai ramana din acel 100% original ca o masina sa ramana vehicul istoric asteptam sa ne spuna cei in drept sa emita atestatul de vehicul istoric.RESTAURAREA. Teoretic este actiunea de aducere a unui vehicul istoric la o stare apropiata sau identica cu cea "100% originala" . Practic restaurarea este un subiect foarte controversat nu numai in lumea automobilistica. De multe ori restaurarea duce la pierderea originalitatii. O restaurare prost inteleasa poate distruge iremediabil originalitatea, poate duce chiar la pierderea partiala sau totala a valorii obiectului restaurat. Si aici vreau sa va dau cateva exemple. Sa ne imaginam ca statul italian ia hotarerea de a restaura la forma initiala colosseum-ul de la Roma. Rezultatul ar fi tragic: un stadion ce va rivaliza cu multe alte stadioane cu o vechime de cateva zeci de ani. Nu va mai fi un monument istoric si nici un stadion modern, va fi un mare nimic :blink: ! In lumea arheologica se practica "refacerea" unor ziduri din care s-a pastrat prea putin intr-o tehnica similara cu cea antica in scopul expunerii acelor vestigii unui public de cele mai multe ori profan. Intre zidul original si cel adaugat se practica martori care sa delimiteze constructia antica de interventia moderna, in acest fel o "urma " de constructie capata o putere educationala mult mai mare pentru societate. Un alt exemplu: la castrul roman Arutela situat la nord de Valcea pe Valea Oltului s-a hotarit "restaurarea" laturii paralele cu Oltul la starea originala. Sunt sigur ca ati vazut din masina acest edificiu si probabil va imaginati ca-i un castel s-au cetate construit pentru vreun film istoric :blink: , partea actuala "vizibila" nu mai are capacitatea de impresionare a unor ruine din aceias epoca. Cam la fel stau lucrurile si in cazul vehiculelor istorice. Sa ne imaginam fericita situatie in care gasim o masina intr-un hambar depozitata de 40-50 de ani. Are vopseaua originala :blink: evident matuita chiar exfoliata in cateva locuri :lol: luam decizia de a restaura aceasta masina si incepem prin a o vopsii. Rezulta o masina care arata ca noua, incanta privirea ..... dar cat am pierdut din originalitatea masinii? Eu zic ca mult, iar daca o vopsim si "metalizat" sau in nu stiu ce culoare fistichie ce corespunde gustului nostru de moment, chiar foarte mult. Aici vreau sa va dau un alt exemplu din experienta personala. In numismatica o moneda antica cu patina nobila (este acea patina verzuie fara "inflorituri" specifice coroziunii, uniforma specifica bronzului) are o valoare mult mai mare decat o moneda curatata chimic si/sau mecanic si care arata de parca a fost emisa ieri. O masina cu vopseaua primordiala, originala chiar matuita sau "roasa" de trecerea anilor, va impresiona si va avea o valoare mult mai mare chiar si cu mici portiuni reparate si delimitate vizibil doar pt. cunoscatori Prima parte a acestui episod o inchei aici din lipsa de timp :( voi continua maine ......Pana atunci va astept parerile si contributia voastra la acest subiect. Seara buna forumistilor!

TIX :Peu am folosit cu rezultate excelente CIF.Toate aste mai sunt odata la tips & tricks. Stiu ca topicu ala l-am citit prima data cand am intrat pe forum :P Acolo este si o adresa de unde am comandat stergatoare la un pret rezonabil.
TIX-ul clasic sau produse de acelas fel sunt foarte abrazive si deterioreaza suprafetele cromate sau lustruite.
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foarte de acord cu tine Bogdan, pana acum.

Ai inceput prima parte a topicului in ipoteza in care nu avem posibilitatea sa tinem masinile in conditiile in care ne-am dori (garaj cu temperatura constanta, umiditate controlata, ventilatie, etc ). Eu as vrea sa incercam si cealalta parte a lucrurilor, cel putin la nivel teoretic.

Multi dintre noi avem masini restaurate, reconditionate, aircooled si nu numai. Le tinem cat de bine putem, sub prelate, in garaje de beton tip granitul, garaje improvizate din tabla, prin curti sub cerul liber sau in garajul casei in care locuim (cei mai norocosi).

Nici una din variantele astea nu reprezinta conditia ideala in care ar trebui sa stea o masina. Prelatele nu respira, cainii fac pipi pe roti, garajele de beton sunt umede, neventilate suficient, garajele din tabla sunt reci iarna si fierbinti vara (uneori e mai cald inauntru decat afara). Efectele starii proaste de garare se simt pe tabla (aparitia ruginii, "coacerea" partilor din cauciuc, etc). Stim cata pasiune, cati bani, cat timp am investit in restaurare sau in reconditonare si ni se rupe sufletul cand vedem ca masina se deterioreaza sub ochii nostrii fara a putea sa facem mare lucru.

Din cate garaje am colindat, singurele garaje care mi s-au parut intr-adevar ok au fost cele aflate la parterul blocurilor din perioada ante-interbelica. Mari, aerisite, luminoase, cu incalzire, mentinand o temperatura relativ constanta din cauza inluderii lor in corpul cladirii, cu apa/canalizare, rampe de scurgere si alte facilitati menite sa asigure confortul masinii si confortul psihic al proprietarului. Din pacate aceste garaje sunt foarte greu de gasit, majoritatea sa afla in stare proasta sau nu mai exista, fiind transformate in magazine, etc. Practic, putem spune ca la ora actuala posibilitatile de pastrare a unei masini in stare buna sunt cat se poate de limitate.

Urmeaza intrebarea care ma framanta de ceva vreme: daca ar exista un garaj in care sa putem sa tinem masinile asa cum ne dorim? Un garaj cu umiditate controlata, cu temperatura si ventilatie, cu personal care sa se ocupe si sa ingrijeasca masinile, sa le spele cand vin de-afara, sa le protejeze pe perioada stationarii (demontarea rotilor si sustinerea masinii pe suporti, gresare, alte operatiuni de intretinere).

Cati dintre voi ar fi dispusi sa plateasca serviciile unui garaj profesional, axat pe servicii de conservare si intretinere? Asta in conditiile in care locul de parcare in parcarile subterane din Bucuresti a ajuns la aproape 100 euro/luna. Garajele dintre blocuri (cate or mai fi ramas) banuiesc ca sunt un pic mai jos ca si pret, dar pe cale de disparitie.

Va spun si de ce intreb: acum ceva vreme mi-am pus problema dezvoltarii unei mici afaceri pe zona care imi "mananca" o parte buna din viata. Cand am expus ideea celor cunoscuti, mi-au spus din start: "Fugi cu ursu', astea-s vise, nu da nimeni banii pe asa ceva". Care bani, dupa calculele mele, ar fi fost in jur de 110-130 euro/luna in functie de pachetul de servicii alese.

Astept sa-mi spuneti voi daca e cazul sa existe asa ceva, daca voi ati fi dispusi sa cheltuiti lunar o suma de bani deloc neglijabila pentru intretinerea si pastrarea masinilor voastre intr-o stare cat mai buna.

;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu zic ca este o idee foarte buna, ar trebui insa sa stim exact ce servicii sunt incluse in acest pret care este totusi mare dupa parerea mea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pai.. dalli it da pt 100eur/luna un loc intr-un garaj maaaareee.. subteran... in care bate vintu' si-atit....cu un singur paznic la poarta ... La 110 cred ca mai poti adauga un paznic :vaidecapulmeu: sau doi ciini :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bubnoff la ce spui m-am gandit si eu. Sincer ideea mi se pare excelenta sunt chiar dispus la o eventuala asociere pentru un astfel de garaj care sa ofere si alte servicii decat un simplu loc acoperit de parcare /depozitare a masinilor de epoca sau mai bine zis a masinilor cu statut de vehicul istoric. Poate ar trebui sa ne intalnim intr-o zi sa discut ce si cum putem face asta in ideea in care te pasioneaza o asociere.

Sa continuam episodul II:

Am incercat sa schitez in prima parte cateva idei legate de originalitate si restaurare cat si cum restaurarea poate intra in contradictie cu originalitatea. In urma celor expuse mai sus se contureaza doua feluri de restaurare: restaurarea la starea actuala, cu conservarea a cat mai multor elemente de originalitate gen: vopsea, tapiterie, chedere etc si restaurarea la starea initiala adica aducerea masinii la aspectul si starea tehnica din ziua fabricatiei. Restaurarea la starea actuala o putem numii si restaurare muzeistica, ea, dupa parerea mea, are un puternic rol educativ si se preteaza foarte bine masinilor ce se doresc a fi expuse intr-un spatiu muzeistic si nu numai. Ca sa alegem acest tip de restaurare trebuie ca masina sa se fi conservat pana la noi intr-o stare suficient de buna sa permita o astfel de restaurare. Evident ca cele doua feluri de restaurare se pot imbina totul este ca ele sa se imbine armonios. Spre exemplu putem alege restaurarea la starea initiala a partii mecanice a masinii cu restaurarea starii estetice (interior/exterior) la nivelul actual. Sau pastram, restauram, conservam interiorul la starea actuala daca el s-a pastrat in conditii optime pt. acest lucru si restauram la starea initiala exteriorul. Candva am citit pe net de un domn ce a achizitionat unn kubelwagen intr-o stare deplorabila. Practic masina zacea de la sfarsitul razboiului, descompletata, caroseria era tandari: motorul fusese folosit pt. o pompa de apa s-au cam asa ceva. In procesul de restaurare omul a descoperit cateva gauri de gloante in caroserie, din pacate nu mai retin daca acestea au fost conservate sau nu. Sau in cazul in care abordam o conservare la starea initiala si descoperim sa zicem pe o usa inscrisuri de epoca gen sa zicem: "Scoala de soferi cucu" sau "Taxi Bibescu" :D sau orice alte inscrisuri din epoca de utilizare a masinii acestea trebuie conservate si pastrate la starea actuala ele putand avea o valoare istorica, educationala si chiar materiala foarte mare. Pana la urmatorul episod: "Restaurarea", va recomand celor interesati de acest subiect cateva lucrari: cartea lui William Mourey "Conservarea antichitatilor metalice/de la sapatura la muzeu" aparuta la Editura Tehnica in 1998, care ofera pe parcursul a 140 de pagini foarte multe informatii despre structura metalelor, coroziune, tratamente si protectia lor. Si un periodic editat de Muzeul National de Istorie "Cercetari de conservare si restaurare a patrimoniului muzeal" unde veti gasi foarte multe informatii legate de restaurarea si conservarea obiectelor realizate din materiale foarte diferite: metal, textile, sticla, lemn, ceramica etc, periodicul (primele trei numere ) inca se putea gasii la Muzeul National in urma cu vreo 2-3 ani iar intre timp se poate sa fi aparut si alte numere. O Duminica placuta :D .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am urm[rit acest topic ;i argumentele prezentate,

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In Bucureti din cate stiu eu exista cel putin o firma care ofera servicii de stocare la temperatura si umiditate controlata a vehiculelor istorice http://www.autoclasic.ro/servicii.html nu stiu la ce preturi dar cei interesati ar merita sa dea o fuga si sa vada despre ce e vorba.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ asterics

Interesant linkul, cei de la autoclassic functionau sub numele de autospecial, cel putin in primavara cand am facut o vizita la atelierul lor.

Cat despre "stocarea in conditii optime" nu se punea problema, din discutia pe care am avut-o cu seful atelierului. Poate ca si-au extins intre timp spatiul, pentru ca spatiul pe care l-am vazut eu acolo cu greu le permitea stocarea masinilor lor, iar cele ce urmau sa intre in lucru se aflau in fata halei, sub prelate. Hala de lucru nu era in nici un caz un spatiu cu temperatura constanta, ventilatie, umiditate, etc. Era doar o hala de lucru.

Oricum, voi da o tura pe la atelierele lor pe tema stocarii in conditii optime, nu se pune deocamdata problema de pret ci de identificare a unei alternative daca ea exista.

Btw, spatii de stocare au si cei de la oldtimer, dar acolo ele functioneaza ca spatii acoperite de depozitare a stocului de masini ale oldtimer ce urmeaza sa intre in lucru sau care ies la vanzare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!