Jump to content

Statii de incarcare acasa - generalitati


Aaron
 Share

Postare recomandată

@Silviu_7Tu ai putea teoretic sa incarci cu 11kW cu o statiei de incarcare, dar nu-ti mai ramane nimic pt casa. Daca limitezi la 13A raman 2 kW pt casa. Dar cu limitarea la 10 A poti incarca cu 6,9 kWh, ceea ce e mult mai bine decat acum. Eu sunt convins ca poti consuma curent in limita celor 16A ai sigurantei principale.

 

Daca vrei putem face niste teste, dar trebuie siguranta trifazata separata si o priza industirala de 16A.

Modificat de gigelm5m3
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

5 hours ago, Silviu_7 said:

Primul pas si cel mai important este sa ceri un racord trifazat si de preferat de putere instalata cat mai mare.

Ca si alta pregatire, as zice un set de cabluri trase sau macar tubulatura pentru ele pana in locul unde ar veni potentiala statie de incarcare.

De acord @Rave

Imi exprimam experienta mea in acest caz. Eram hotarat inainte sa iau masina ca trebuie neaparat statie de 11kW si facut schimbari la retea dar am vazut ca nu este nevoie, cel putin nu inca.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nevoie nu este, nu. O priza normala poate duce 2.3 kW si ar putea in 12 ore sa incarce peste 20kW, si sunt slabe sanse sa fie nevoie de atat zilnic. Dar, pentru comoditate, prefer sa stiu ca, oricat as merge azi si cu oricat de putina baterie ajung acasa, pot a doua zi sa plec la drum lung cu bateria incarcata cat vreau eu fara sa stau vreo 2-3 zile sa fac calcule sau sa ma opresc la o statie publica. Eu, daca as avea posibilitatea, as monta o statie.

Bine, pentru o masina care nu iese din oras si care face 50Km/zi... investitia in statie este mai mult sau mai putin inutila atata timp cat are acces la o priza dar tot cred ca mai devreme sau mai tarziu o sa fie facuta aceasta investitie. Asa ca de ce nu acum, sa te poti bucura de confortul ei? :) 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu, la momentul constructiei casei am cerut 10kw trifazat si mi s-au aprobat 9,6kw, cu siguranta trifazata de 16A, dar cablul de 38m intre BMPT si tabloul de distributie ENEL a fost de 3x25+16C. Am cerut apoi si mi s-a aprobat 18kw in trifazat, fara schimbare cablu, iar de la 18kw in sus se monteaza siguranta de 32A in BMPT. Daca incarc masina cu 11 mai raman 7kw pentru consum , si nu stiu ce as putea folosi sa ajung al cei 7kw in timp ce incarc masina, cel mai mare consumator este un cuptor de 3,5Kw. Si nici daca pornesc masina de spalat si mai bag un fier de calcat in priza nu ajung la acel consum.

 

Parerea mea este ca un 18-20Kw este arhisuficient.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si eu recomand sa ceri de la inceput o putere cat mai mare. Vezi ca nu merge sa ceri "maxim, cat se poate". trebuie sa spui exact ce vrei, ideal dupa ce vorbesti cu un electrician sa-ti spuna cam cat duce cablul existent. Daca ceri mai mult te va costa foarte mult schimbarea lui, mai ales daca presupune sa spargi soseaua.

de asemenea, cum spunea colegul @gigelm5m3 e important si in curte sa tragi un cablu suficient de gros, care sa duca puterea necesara, pana la urma poate in viitor chiar iti vei lua si avion Tesla cu baterie de peste 100kWh si vei avea nevoie. O sa ai nevoie si de impamantare facuta ca lumea, deci e bine sa pui pe hartie dinainte toate astea - cablul trifazic (atentie, cu 5 fire nu cu 4). sa duci platbanda la locul unde va intra cablul de la distribuitor in curte (sau un cablu suficient de gros in functie de distanta), etc.

Eu am avut monofazat si am cerut 27kW trifazat care mi s-au aprobat iar bransamentul l-am primit acum cateva zile, dupa cererea facuta in Martie 2020.... 

Bafta!

 

 

Modificat de Abu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Calculul l-am facut deoarece sunt hotarat ca in vara asta sa-mi montez o statie de 11kw.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

4 minutes ago, Al Bundy said:

Parerea mea este ca un 18-20Kw este arhisuficient.

Deci calculul meu empiric de aprox 30kW ar fi mai mult decat arhisuficienti... 

Ok, mi-am cam facut o idee, voi intreba intai ce presupune reteaua zonala, si cat suporta cablurile trase deja pe strada. Cat despre restul detaliile tehnice electrice, am cu cine la le discut cand se va ajunge la investitia propriuzisa, doar ca e bine sa mergi cu temele facute cat de cat, macar sa stii ce vrei si ce sa ceri :D

Va multumesc!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In acest caz, la tine ar presupune montarea unei sig de 40A in trifazat, ceea ce nu am vazut la rezidential, doar industrial.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Silviu_7 Incarcarea cu granny charger are cel mai slab randament si pierzi energie pe care o platesti.

 

Masina are un anumit consum fix, sa zicem in jur de 300W, in timpul incarcarii. Din cauza asta, cu cat dureaza mai mult incarcarea, se risipeste mai multa energie.

 

Sa zicem ca vrei sa incarci in baterie 10 kWh.

 

Daca incarci cu granny charger la 10A, 2.3 kW, timpul necesar de incarcare va fi 5 ore, vei pune 10 kWh in baterie si 1.5 kWh in atmosfera, sub forma de caldura, vei plati in final 11.5 kWh.

 

Daca incarci la 11 kW trifazat, vei baga 10 kWh in baterie in 55 de minute si vei mai disipa in atmosfera doar 0.28 kWh, vei plati in final 10.28 kWh.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

11 minutes ago, Al Bundy said:

In acest caz, la tine ar presupune montarea unei sig de 40A in trifazat, ceea ce nu am vazut la rezidential, doar industrial.

Eu am 40A in BMPT, deci se poate :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc de detaliere @kolfleading. Stiu ca nu voi scapa fara o statie dar mai merge asa o perioada. Nici WeCharge-ul nu l-am activat inca.

Mai trebuie avut in vedere si reteaua existenta, care in zona mea, in IF, nu este cea mai stralucita. Chiar zilele trecute a fost o buba pe retea si nu a fost prea OK. Fazele aveau ~270V, 100V si respectiv 50V.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Silviu_7 eu mi-am pus protectii muuulte pe casa, din acelasi motiv (in Ilfov stau si eu):

- releu de monitorizare tensiune pentru statia de incarcare, care opreste curentul daca tensiunea nu e corespunzatoare (ETI HRN-54N)

- releu de selectie de faza, care imi da in casa faza care este in parametri (DigiTop PS-63A)

- UPS pentru cand cade tensiunea, ca sa nu raman fara necesitati: caldura, becuri, internet, hidrofor

 

E un pic offtopic, dar ontopic recomand un releu de monitorizare tensiune pentru statia de incarcare, pentru ca nu stiu cum reactioneaza masina cand cade o faza sau are supratensiune.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@SparkysonTrebuie adaugat si un generator fosil de back-up:)) facem ID-ul cu range extender. 
 

On-topic, cu o masina electrica, mi se pare de interes sa ne uitam si la fotovoltaice pentru un boost de curent

Modificat de Silviu_7
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si eu am decis sa montez statie.

am ales 22kw (si am primit ATR), pentru am acces la putere mare in zona (am un punct trafo la 6-8m de locul de parcare), si vreau sa fiu acoperit si pt viitor. stiu ca id3 trage cu 11, dar diferneta de pret intre 11-22 este considerabila doar la pretul statiei.

am ales 22, si pt ca nu vreau sa depind de priza nopti intregi. prefer sa am optiunea sa o incarc si in 2-3-4h. 

dar pt viitor si eu as vrea voltaice. am 2 locuri de parcare acoperite, pe care as vrea sa montez panourile. sper sa fie suficient. 

 

din cauza primariei (care habar nu are ce inseamna statie, curent, lege...), a birocratiei, se face 1 an de cand am inceput procesul, si inca nu o am montata, desi am toate acordurile., astept de la electrica o factura si pot face fizic montarea. 

 

@Silviu_7 mai poti activa wecharge? nu era pana la 31.12?

oricum, nici eu nu prea l-am folosit, si deja e februarie, deci cred ca nu voi consuma toti 600e decat daca plec in afara tarii... 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Bogdan_wrcAu prelungit pe la jumatatea lui decembrie termenul pana la sfarsitul lui Martie.

Am zis sa il activez cat mai tarziu cu speranta ca o sa il pot folosi mai mult 😷

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca aveti probleme cu curentul in zona, puteti lua curent de la masina sa folositi pentru alimentarea casei daca e o pana de curent mai de durata.

 

Eu am un invertor 12 Vdc -> 230 Vac de 500 VA pentru acest scop.

Cu 500 VA pot tine in functiune centrala termica sa am apa calda si caldura, niste becuri, sa-mi incarc un telefon, un laptop, un router de internet, etc...

 

Din pacate, n-am fost foarte inspirat la alegerea invertorului...trebuia sa iau totusi unul putin mai puternic, sa poata duce si un frigider.

Invertorul are putere maxima de scurta durata 800 W.

Frigiderul consuma 1100 W pentru aproximativ o secunda la pornire, apoi scade la 110 W.

Am testat, dar cum era de asteptat, invertorul intra in avarie suprasarcina daca incearca sa porneasca frigiderul.

 

Ca sa nu se descarce de tot bateria de 12V, am ales un invertor cu comanda REMOTE ON/OFF. Invertorul porneste daca primeste +12V pe o intrare de comanda.

Alimentarea de putere a invertorului o iau direct de pe bornele bateriei de 12V a masinii, cu "crododili".

Dar am legat si un stecher "bricheta" la intrarea de comanda REMOTE a invertorului.

Cat timp este "pus contactul", cat timp este activ convertorul DC-DC care incarca din bateria de tractiune in bateria de 12V, masina scoate tensiune la priza de bricheta din porbagaj si astfel invertorul meu merge doar daca merge convertorul DC-DC al masinii (cel care preia functia alternatorului de pe fosile).

 

Masina in mod normal intra in sleep dupa 30 de minute daca nu e sofer.

Bjorn Nyland a descoperit insa ca daca pui centura la scaunul soferului si pui o greutate de vreo 20 Kg pe scaunul soferului (el a pus un sac de orez :) ), masina ramane activa, nu mai intra in sleep.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Interesanta idee. Totusi ar fi mai util daca ar exista posibilitate sa tragi curent din bateria de tractiune. Cu invertor trifazat.

In alta ordine de idei daca tot sunt probleme in zona cred ca e mai simplu sa iei un acumulator auto de capacitate mai mare si un UPS de putere mai mare. Sunt alte costuri ce-i drept, dar mi se pare complicat sa intinzi cabluri de la masina pana in casa...

 

@kolfleading ar ami fi de adaugat si ineficienta de 5-5,5% a convertorului AC/DC de care nu putem scapa.

de ex la e-Golf la incarcarea cu 7,2kWh AC, 6,8kWh intra in baterie si 0,4kWh se pierde, e caldura.

 

Modificat de gigelm5m3
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca se merge pe ideea de panouri oricum o sa existe o baterie intre si aceea poate functiona pe post de UPS fara probleme. Dar haideti sa discutam despre acestea in alt topic, sa-l pastram pe acesta curat si doar despre statii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca tot cumperi acumulator, mai bine cumpara un deep-cycle de tip AGM, nu acumulator auto.

 

Costurile cu bateriile + un UPS de calitate sau un inverter-charger de calitate o sa fie ... spre 1000 EUR.

 

Pe langa costuri, bateriile ocupa spatiu in casa, pot degaja hidrogen in caz de defectiune (risc de explozie) si, realist vorbind, nu vei putea baga mai mult de 2 - 3 kWh utilizabil (50% DoD ca sa nu le omori), pe cand bateria masinii are 58 kWh...

 

Inca ceva: bateriile unui UPS trebuie tinute permanent in Float charging...deci o sa ai un consum continuu de 20 - 50 W, in functie de capacitatea bateriilor si eficienta charger-ului.

1 minute ago, Rave said:

Daca se merge pe ideea de panouri oricum o sa existe o baterie intre si aceea poate functiona pe post de UPS fara probleme.

Nu, nu e neaparat sa existe o baterie la panouri.

Cele mai raspandite si accesibile sisteme fotovoltaice sunt on-grid, FARA baterie.

Bateria la fotovoltaice vine cu niste complicatii si costuri...daca nu e neaparat necesar, mai bine evitati.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 1/6/2021 at 2:01 PM, Sparkyson said:

@Bogdan_wrc daca vrei trifazat, este mai scump, dar merge la 11 kW (sau cum zice VW, 11 kWh/h :)).

 

Iti inteleg nevoia, de aceea si eu mi-am construit o statie portabila cu adaptoare la prize trifazate CEE de 32 si 16 amperi si la priza shuko monofazata.

Costul a fost in jur de 1000 de lei, dar a implicat bricolaj. Inca nu e terminat 100%, pentru ca imi mai trebuie o garnitura cu care sa inlocuiesc banda izolatoare neagra, dar isi face treaba si așa urat cum e.

 

Daca vrei detalii, pot oferi in privat.

IMG_7932.jpeg

 

Salutare! Este complicat de construit?

Modificat de Rave
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta e monofazat si incarca cu maxim 3.4 kW ID.3-ul.

 

In plus, as vrea sa nu tin 2 cabluri lungi in masina, ci un cablu type 2 + o statie mobila mica trifazata, in care sa bag cablul type 2, cu adaptoare la toate tipurile de prize.

 

Sunt cateva misto pe piata, dar la ~200 de euro nu am gasit nimic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!