Jump to content

ID.3 - baterie, întreținere și probleme


mandelu
 Share

Postare recomandată

M-ai obosit deja cu parametru ăla din aplicația obd, care oricum nu e relevant pentru că e imposibil sa faci o măsurătoare în așa timp scurt și fără să ai anumite condiții respectate.

Daca tot te interesează starea bateriei verifici diferența între tensiunea minima și maximă din celule. Conform producatorului e admis maxim 200mV, dar oricum, daca ajungi la valori de genul poți spune adio modul din care face parte celula slabă.

Poți să iei ca referință faptul că o baterie sănătoasă nu prezintă diferența intre max/min peste 40-50mV(in funcție de temperatura/SOC. 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, detinator said:

Comentariile (si multe video=uri, nu doar acela) confirma ca acel parametru e ce trebuie, corelate.

Nu.

Sunt doar amatori care-si dau cu parerea ... fac aproximari sa iasa ce trebuie ...

 

Pentru cei care-au deschis mai tarziu televizoarele, repet: inca nu exista in spatiul public nici o explicatie credibila, logica, verificabila despre valoarea din acel parametru. Exista doar speculatii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai spus ca "exista tot atatea cazuri pentru care nu se confirma." - poti da niste linkuri, exemple?

 

@Dementor 

"e imposibil sa faci o măsurătoare în așa timp scurt și fără să ai anumite condiții respectate." tocmai asta e idee, nu este pe termen scurt, ci poate ca acolo e actualizata valoarea pe termen lung.

 

Si la bateria de 12v este ceva asemanator, vezi poza atasata.

 

"Daca tot te interesează starea bateriei verifici diferența între tensiunea minima și maximă din celule" mda, nu stiu de unde ai scos aceasta idee, as fi curios sa vad ceva link, insa sint diferite moduri de a testa o baterie, dupa rezistenta interna, dupa dezechilibre, dupa capacitate. Unele sint metode mai rapide (la bateria de 12v toti stim acel aparat cu care testeaza ei PE LOC si iti spun daca trebuie inlocuita), altele sint mai de durata, dar nu inseamna ca un singur mod este corect. 

 

Incarcatorul inteligent OPUS de baterii Li-Ion face o incarcare completa si apoi o descarcare completa si inca o incarcare pt a raporta capacitatea unei baterii. Evident dureaza f mult, si e o metoda buna.

 

bet12v.JPG

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inca o dovada ca Maximum Energy Contest este totusi un f bun estimator al starii bateriei. 

BatteryLife a testat bateria atat prin testul de range incarcare cat si cu Maximum Energy Content dar si cu test oficial VW.

 

A iesit extrem de aproape cu toate 3 testele (asa cum e si normal, dupa parerea mea, intrucat nu cautam perfectiunea la 3 zecimale). Videoul complet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=jDj_x-SVVpk

 

batlife2.JPG

batlife1.JPG

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, la unii s-au potrivit numerele. La altii nu s-au potrivit.

 

11 hours ago, detinator said:

tocmai asta e idee, nu este pe termen scurt, ci poate ca acolo e actualizata valoarea pe termen lung

 

Nu exista "valoare pe termen lung" daca ne referim la capacitatea ramasa in conditiile nominale ale unei baterii. Conditiile nominale sunt 25 gr. C si un anumit curent de incarcare / descarcare. Aceste conditii nu prea se intalnesc pe masina in exploatarea normala, mai ales in ultimele 6 luni (temperatura).

 

Si daca vrei sa compari cu valoarea declarata de VW, trebuie sa faci un ciclu complet in conditii controlate. Asa face si incarcatorul acela inteligent.

Si trebuie sa masori in aceleasi conditii in care a masurat VW cand a declarat bateria de 62 / 58 kWh. Altfel, compari mere cu pere.

 

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai spus ca exista cel putin tot atatea cazuri pentru care nu se confirma si apoi ai dat linkul de pe wikipedia cu confirmation bias, speram sa pui totusi si niste dovezi cu acele cazuri care nu se confirma. Se pare ca totusi nu poti gasi "cel putin tot atatea cazuri pentru care nu se confirma"

 

Stiu si eu conditiile de test, si nu, nu vreau sa compar cu valoarea declarata de VW, de unde si pana unde aceasta idee... dar BatteryLife a comparat cu valoarea declarata de VW si i-au iesit calculele la fix (cu eroare de 0,x). Mersi insa ca repeti ce am spus eu deja, si anume ca se fac cicluri complete incarcare descarcare si ca asa face si acel incarcator inteligent... efectiv nu inteleg, ai reluat fix ce scrisesem eu deja, ca si cum ai scrie ceva nou ce aduce ceva in plus in discutie...??

 

Cred ca discutia degenereaza. Hai sa lasam pe fiecare sa foloseasca ce poate (mai ales ca spui ca nu te intereseaza starea bateriei). Pana la urma, s-a dovedit clar pana acum ca e suficient de precis si Maximum Energy Content si metoda cu descarcatul la 0 si incarcatul la 100%. Eu de fapt de aici am si pornit: am constatat ca la incarcare pana la 100%, cantitatea trasa din charger nu e suficienta pt a confirma capacitatea anuntata de producator, si abia apoi am verificat si Maximum Energy Content, care a picat fix pe cifrele care imi iesisera din calculele de mai sus un pic, tot in acest topic. 

 

VW are nevoie de conditii de "laborator" pt ca ce scot ei in urma masuratorilor poate si va fi folosit impotriva lor intr-o aventuala cerere de garantie. Pt 99% dintre noi insa, nu e utila o masuratoare precisa la 3 zecimale, ci e suficienta si una "pe genunchi" confirmata in 2-3 moduri cum am facut eu (din incarcare efectiva si apoi din Maximum Energy Content) pentru ca stim ca oricum nu ne aflam nici pe departe in situatia de a avea nevoie de garantie. 

 

O sa verific si tensiunea maxima pe celule zilele acestea, tot cu OBD ul si softul carscanner. si EvNotify arata pe unele masini SOH. 

 

A spune insa ca nu te intereseaza si nu vei face decat un test la VW, oficial, mi se pare total deplasat.

 

O companie care ofera un test cu ceva aparat (probabil un OBD ieftin) pt 99 euro: https://aviloo.com/batterie-testen/alias/volkswagen-id-3-pro-performance-58-kwh.html

Nu vad de ce masina nu ar monitoriza ciclurile de incarcare si sa actualizeze acel Maximum Energy Content de fiecare data dupa ce se incheie un ciclu... ma rog. Mai studiem.

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@detinator În ce modul găsesc variabila Maximum Energy Content? Am căutat cu OBDEleven la un Skoda Citigo e și nu am găsit nicăieri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

7 hours ago, andrei_2006 said:

@detinator În ce modul găsesc variabila Maximum Energy Content? Am căutat cu OBDEleven la un Skoda Citigo e și nu am găsit nicăieri.

Doar in car scanner il poti gasi, cu un dongle normal

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

16 hours ago, detinator said:

A spune insa ca nu te intereseaza si nu vei face decat un test la VW, oficial, mi se pare total deplasat.

Daca si asta este "ceva deplasat" ... inseamna ca a innebunit lumea.

 

In alta ordine de idei parametrul Maximum Energy Content ar putea fi ... foarte multe chestii.

  1. Ar putea fi capacitatea totala a bateriei
  2. Ar putea fi capacitatea disponibila intre 0% si 100% pe bord
  3. Ar putea fi capacitatea disponibila intre oprirea totala si 100% pe bord

Nimeni nu stie nimic, dar lumea isi da cu parerea si potriveste numerele sa iasa ceva ... orice.

 

16 hours ago, detinator said:

si nu, nu vreau sa compar [...] dar BatteryLife a comparat [...]

Te contrazici singur in aceeasi propozitie.

Ba da, vrei sa compari. Ai comparat chiar si pe paginile anterioare.

 

Vezi ca avem chiar colegi de forum care au citit si au postat valori care s-au schimbat in timp relativ scurt, in sus si in jos, ceea ce nu prea poate fi explicat prin degradarea bateriei, aia pe care vrei tu sa o compari cu valoarea nominala declarata de VW.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai exact si mai pe romaneste, ca sa terminam totusi discutia asta, este posibil ca iarna, la temperaturi mici si foarte mici, Maximum Energy Content sa arate o valoare si primavara, la temperaturi normale, sa arate o cu totul alta valoare. Si asta pentru ca aceea este Capacitatea Maxima de Energie pe care o poate stoca bateria in acel moment; de aceea valoarea este aceeasi ca cea calculata prin consum. Dar asta nu inseamna ca valoarea nu se poate modifica in functie de temperatura si/sau alti factori...

Adica, dupa cum spune si @kolfleading ca sa aflam diferenta dintre capacitatea bateriei acum si capacitatea bateriei cand a fost masurata in fabrica, ar trebui ca acest calcul sa fie facut fix in aceleasi conditii, ceea ce e aproape imposibil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

kolfleading a spus ca ar exista "cel putin tot atatea cazuri pt care nu se confirma acea valoare" si desi l-am invitat de 2 ori sa ne dea exemple, nu a reusit.

 

Nu, nu ma contrazic, din contra, am fost cat se poate de clar: BatteryLife a comparat valorile citite de el versus cele date de VW dupa testul "oficial" si a dovedit ca sint aceleasi valori. Testul oficial aduce poate o precizie mai mare, dar nu semnificativa. De aceea eu personal nu vreau sa compar la reprezentanta, nu consider ca merita acea diferenta de precizie nesemnificativa costul si timpul pierdut pt o confirmare. De aia nici nu avem colegi probabil care sa fi facut testul oficial. Maximum Energy Content e mult mai comod si spune destule.

 

Rave, deja am specificat mai sus, la o baterie de 77kw, am observat o diferenta de 1kw intre iarna si vara la Maximum Energy Content. Nu e semnificativ.

 

Deja sint atatea rapoarte despre aceste valori si calcule, incat se pot corela, si se vede f clar ca e ok sa folosim metodele noastre, nu doar testul oficial de la vw, mi se pare ridicol un pic sa spunem ca nu putem verifica decat la VW, ca sint temperaturi diferite, sau nu se indeplinesc conditiile de laborator perfecte cand deja avem oameni care au aratat ca testele oficiale si neoficiale ajung cam la aceleasi cifre... 

 

20 hours ago, kolfleading said:

Nimeni nu stie nimic, dar lumea isi da cu parerea si potriveste numerele sa iasa ceva ... orice.

adu si niste dovezi daca tot acuzi lumea de ceva... pana acum e tocmai invers decat spui tu: numerele publicate de toata lumea arata o corelatie clara intre nr de km si vechimea masinii si reducerea capacitatii bateriei, de asemenea cifre confirmate ulterior si de testul de la reprezenta:

 

batterylife a calculat 7.5% degradare baterie, pe genunchi asa cum spui tu, si VW a confirmat 8%

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce crezi tu ca reprezinta Maximum Energy Content?

 

  1. capacitatea totala a bateriei
  2. capacitatea disponibila intre 0% si 100% pe bord
  3. capacitatea disponibila intre oprirea totala si 100% pe bord

 

PS1: Eu am vazut exemple de calcule pe net la care "s-a potrivit" la unii a doua varianta, la altii a treia varianta. De ce oare?

 

PS2: Si mie mi-ar placea sa pot afla ieftin si simplu degradarea bateriei fata de capacitatea nominala promisa de VW.

Dar pe mine personal acest "Maximum Energy Content" nu m-a convins

 

.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Ma confrunt cu o posibila problema.

Scurt preambul :Am un ID3 din mai 2021 cu baterie de 58kwh si am facut aprox 25.000 km pana acum . Am si aplicatia OBD Eleven cu care pot sa vad voltajul fiecarui modul.

 

 Posibila problema: pana acum aveam o diferenta de incarcare intre celula cu cel mai mare voltaj si cea cu cel mai mic voltaj cuprinsa intervalul 0.7%- 1.2% . Am avut un incident si a  trebuit sa revopsesc bara spate.Dupa ce am scos masina din service ( de aprox 2 saptamani ) am o celula ( numarul 12 ) care are un voltaj din ce in ce mai mic fata de restul celulelor ( acum diferenta a crescut la 3.3% si tot creste ) . Este posibil ca temperatura ridicata din procesul de uscare sa fi afectat celula ? Daca da, de ce a fost afectata o singura celula ? 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut,

 

Sunt slabe sansele sa aiba legatura cu procesul de vopsire. Temperatura din cuptorul de vopsire este de 55-60 de grade Celsius. Temperatura ce poate fi depasita usor in zilele f calduroase cand masina sta in soare. Daca a fost doar bara de vopsit, aceasta se da jos de pe masina si se vopseste separat.

Mult mai periculos pentru baterie este sudura, dar si in cazul acesta e putin probabil sa fie afectata o singura celula. Atentie ce vezi tu cu interfata nu este o baterie/celula, este un grup de baterii=modul. De ex la e-Golf un modul contine 10 celule. Trebuie vazut cum este la bateria ta. Iar acea tensiune pe care o citesti e tensiunea medie a modului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Incearca o echilibrare a celulelor, incarcand de la 80-90% pana la 100% cu curent slab 2kW la priza normala, cred ca va ajuta. Dupa aia sa n.o lasi sa stea la 100%, coboar.o macar pana la 80-85%.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vezi cu obd eleven valori la max cell voltage și min cell voltage când e bateria încărcată 100% și ataseaza-le aici. 

Treaba cu vopsitoria e coincidență.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc pentru sfaturi . O sa incarc in cateva zile masina pana la 100% ( am de facut un drum Bucuresti-Plaiul Foii ) si o sa postez rezultatele.

 

PS mi-am montat statie acasa ( firul de alimentare tras direct din tablou ) dar nu am  acces si la o priza normala ( nu vreau sa risc cu un prepungitor ) .  Minimul cu care pot sa trag este 8A pe trifazic ( deci putere de aprox 5.5 kw )

 

Modificat de marius21f
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Poti sa tragi lejer si de pe 220V daca ai de unde. Incarcatorul care vine cu masina trage cam 1800-1950W, pe verificate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@marius21f 5.5kW e mai mult decat ok pt baterie la peste 80%. Inseamna 0.1C (C fiind capacitatea bateriei). Este safe, nu-ti face griji. Limita de incarcare a bateriei aproape de 100% e pe undeva 9-11 kWh. Deci esti departe de ce poate bateria.

Modificat de gigelm5m3
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Inca o postare care confirma faptul ca "Maximum Energy Content" VARIAZA.

De aceea nu este relevant pentru estimat degradarea bateriei.

max-energy-content-varies.jpg

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si la mine variaza, dar nici chiar in halul asta.  In iarna aveam 72850, apoi acum 2 saptamani a devenit 73400, iar dupa caldurile de acum este 73200.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Revin cu informatii dupa 3 incarcari pana la 100% pe AC  ( am avut drumuri de aprox 300 km si am vrut sa nu incarc pe drum  ) .

 

Prima incarcare 92.83-95.56% , 4.13-4.16V ( min -max )

 A doua 94.15-95.97% ,4.13-4.16V ( min-max) 

A treia incarcare 93.24%-95.61% , 4.13V-4.15V ( min-max )

 

Inainte sa duc masina in service sa vopsesc bara spate aveam o diferenta de aprox 1% intre min si max.

 

 Oricum nu imi mai bat capul, vad peste 1 1 luni cum stau ( in mai 2023 o sa am prima revizie si o sa vad atunci daca pot sa fac un test al bateriei ).

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 6/30/2022 at 11:32 PM, marius21f said:

Revin cu informatii dupa 3 incarcari pana la 100% pe AC  ( am avut drumuri de aprox 300 km si am vrut sa nu incarc pe drum  ) .

 

Prima incarcare 92.83-95.56% , 4.13-4.16V ( min -max )

 A doua 94.15-95.97% ,4.13-4.16V ( min-max) 

A treia incarcare 93.24%-95.61% , 4.13V-4.15V ( min-max )

 

Inainte sa duc masina in service sa vopsesc bara spate aveam o diferenta de aprox 1% intre min si max.

 

 Oricum nu imi mai bat capul, vad peste 1 1 luni cum stau ( in mai 2023 o sa am prima revizie si o sa vad atunci daca pot sa fac un test al bateriei ).

 

 

De putut poți face test al bateriei, dar atenție ce test faci. Mie mi-au făcut săptămâna aceasta un test pentru că am acuzat degradare baterie de 20% și m-am trezit când m-am dus să-mi iau mașina că trebuie să plătesc un test făcut de service prin care ei îmi demonstrau că bateria mea are SoH >70%. Acesta fiind testul cel mai rapid, de o oră, dar mai există un test de 2 zile care îți poate spune valoarea exactă SoH. 

Dar atenție la ce fac oamenii in service, sunt total nepregătiți. Pentru testul meu  mi-au încărcat bateria la 100% și au ținut-o la 100% timp de 21 ore in condițiile in care ziua au fost și peste 35 grade.. Pur și simplu au uitat de ea la încărcat.. In aproape 2 ani nu cred că am încărcat-o mai mult de 5 ori peste 90%, și oricum am plecat imediat după ce am încărcat, pentru că așa este recomandat, iar un Dorel din service pur și simplu habar nu are despre ce nu-i place bateriei și ar trebui să evite. 

Când am întrebat cine îmi plătește degradarea produsă de ei, consilierul spunea că nu pot dovedi că s-a produs degradare și că știe el că nu este nici o problemă. Culmea este că și în raportul de test de baterie există, pe lângă aceea  confirmarea că bateria are SoH>70%, 2 valori măsurate, procentul de încărcare la DC și cât a stat bateria încărcată la 100%. 

 

Deci atenție ce urmăriți prin testul de baterie și peste ce Dorel dați..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 6/26/2022 at 12:38 PM, kolfleading said:

Inca o postare care confirma faptul ca "Maximum Energy Content" VARIAZA.

De aceea nu este relevant pentru estimat degradarea bateriei.

max-energy-content-varies.jpg

Variaza capacitatea bateriei o data cu temperatura? DA, stiam asta de mult. Si rezultatele la testele de capacitate OFICIALE de la VW variaza cu temperatura...

 

De aia se fac doar la o temperatura fixa. 

 

Important e daca variaza acel parametru in mod semnificativ.intre 75 si 77 nu variaza "a lot" ci chiar f putin, asa cum ne si asteptam

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Prin urmare, este absurd sa vorbesti despre degradarea bateriei (ireversibila) urmarind un parametru care variaza in sus si in jos.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!