Jump to content

ID.3 - baterie, întreținere și probleme


mandelu
 Share

Postare recomandată

Si la noi, cu 2.3 OTA, nu face la fel ?

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2.3 instalat de fabrica este diferit de 2.3 instalat OTA

 

Modulul de management al bateriei nu poate fi momentan actualizat OTA. De aceea nici puterea max. de incarcare nu a crescut de la 100 kW la 120 kW cat au masinile care vin acum din fabrica cu 2.3 preinstalat.

 

Se va instala manual in service 2.4 care rezolva problema si dupa aceea ar trebui sa poata primi OTA si pentru BMS.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Oare nu se poate din OBD11 setarea de 8 grade si modifica valoarea prag ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

ID3 Pro Performance, baterie de 58. Am facut si eu 2 incarcari asa:

 

- de la 18% au intrat 42,4kwh pana la 100%

- de la 17% au intrat 44,2kwh pana la 100%

 

18% din 58 inseamna 10.44, adunam 42,4 si obtinem 52.84, nu ies cei 58...

17% din 58 inseamna 9.86, adunam 44,2 si obtinem 54.06, nu ies cei 58...

 

Ca si consum, am parcurs 199km cu 18.3 consum, de la Rm Valcea la Buc, si masina mai zice ca as mai merge 101km, desi nu sint convins.

 

Consum instant f mare la relanti, 1.5kwh, in conditiile in care ACul lucra lejer, tinand cont ca au fost maxim 19 grade azi. Nu inteleg de ce consuma asa mult ACul... Incalzirea as intelege, dar racirea mi se pare f mult. 

 

Cu AC off, consuma 0.3, iar nu e chiar putin

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca te uiti pe valorile de pe display nu o sa iti dea exact. Incearca sa faci calculele cu un OBD dongle cuplat la  masina si sa citesti de acolo valoarea bateriei la BMS, in ambele citiri.

Spun asta pentru ca exista diferente, daca pe display arata 100% in BMS este 96,ceva. Raportul se inverseaza spre 0, pe display poti avea 0 dar in BMS undeva la 3 %.

Plus ca banuiesc ca si bateria mai are ceva degradare, maximum energy content poate fi citit de acolo, asa ca 58 nu o sa mai vezi vreodata.

Modificat de balaur
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

balaur, mersi, dar detin exclusiv electrice de aproape 2 ani, si am mai facut astfel de calcule si ieseau.

 

ne intereseaza ce este pe display, adica capacitatea neta, adica acei 58kwh, aia ma gandesc eu ca ar trebui sa iasa la socoteala.

 

Eventual sa ne dea ca am incarcat un pic mai mult, ca mai sint pierderi, sau poate in timpul incarcarii o parte din energie e consumata pt incalzirea sau racirea bateriei? nu stiu. Dar nu ar trebui sa ne dea sub cei 58

 

Evident ca poti vedea bufferele de sus si de jos ale bateriei, dar nu vad relevanta. 

 

Trebuie sa verific Maximum Energy Content, asta da

bateriiID3.jpeg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@detinatorcâți km parcurși are id3-ul?care e procentul de încărcări DC/AC până acum?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu-ți bate capul cu obd și citiri, efectiv arată date total aiurea în funcție de temperatură ai să vezi alte valori, iar datele afișate pe bord nu contorizează toate consumurile. 

Cel mai bine este incarcare de la 0-100 vezi cât ți-a băgat din rețea pe fast de preferat să nu stai în mașină. Și apoi consumul pe metoda clasică, de la plin la plin și km de pe bord. Așa vezi valorile efective cu toate consumurile incluse, cât plătești pe km. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu va bazati pe "maximum energy content" ca nu e ceea ce credeti voi ca este.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Dementor are 11000km la bord, dar masina e fabricata prin 2020, livrata la client in 2021 in mai

Procentajul de incarcari fast chiar nu cred ca il stie cineva si nu stiu nici cat ar conta la nr asta de km. 

Apoi ar urma sa aflam si de cate ori a incarcat la 100% ca nu e bine si a descarcat la sub 20% ca nu e bine etc... E prea complicat.

Masina a fost livrata cu statia aia promotionala a lor, deci cred ca a fost incarcata mai mult acasa (asa mi s-a si spus)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca are 4% buffer sus si 6% buffer jos, asta inseamna ca disponibil din 62 sint doar cat, 56.8, nu 58 cum zic ei. Poate de aia nu imi ies numerele mai sus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@detinator ce spui tu sunt valori teoretice, bufferele sunt date de valorile fizice min/max ale celor mai bune/cele mai slabe celule. Daca totuși ai nedumeriri legate de capacitatea celulelor, merită un test oficial în reprezentanta. Te intrebam de modul de încărcare pentru că am observat până acum că are o mare influență raportul de încărcări AC/DC asupra capacității totale a bateriei. Legat de asta, o sa vedem peste ceva timp că mașinile de ridesharing vor avea o degradare mult mai mare a bateriilor fata de cele întreținute corect și viitori proprietari amatori de chilipiruri ce vor spune că "mașinile electrice sunt de c... și au autonomie puțină" păcat...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu spun eu, spune VW, e poza de pe site-ul oficial (cea cu bufferele). 

 

Nu, nu merita un test oficial in reprezentanta, pentru ca costa 1100ron si dureaza 2 zile 

 

Cum ai observat influenta incarcarilor AC/DC asupra capacitatii totale a bateriei, daca poti detalia putin?

 

Sint deja masini electrice la ride sharing cu 200.000km, eu am vazut personal la Bolt/Uber masini eGolf cu aprox 200.000km

Proprietarii nu se plangeau deloc, si nu cred ca au tinut vreunu cont de partea cu viteza incarcarii, dar sigur, speculam doar, nu stim exact

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta cu autonomie "putina" putem sa o zicem din iarna ce-a trecut, nu trebuie sa asteptam dupa ridesharing:)) din 500 sa ramai cu 150 e ceva. Fura grav curent si calculatoarele de la VW asa e sigur!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@detinator Eu zic sa refaci calculele dupa ce masina sta noaptea la 15 grade, nu la 2-3-5 grade, ca mai mult ca sigur o sa vezi diferente.

Modificat de Rave
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2 hours ago, kolfleading said:

Nu va bazati pe "maximum energy content" ca nu e ceea ce credeti voi ca este.

Dar ce este, daca nu ce gandim aproape toti?

E clar ca vedem acolo ce vrea VW sa vada.

Iar referitor la procentul de incarcari DC/AC, nu stiu ce sa zic. La un moment dat aveam acelasi kilometraj si energy content cu un youtube-er, dar individul nu incarcase decat pe Ionity mașina și eu ma chinuiam pe AC.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

revin cu datele de pe obd, sint f interesante si par sa confirme capacitatea de doar aprox 54kwh a bateriei (mele, poate la altii e mai bine, desi daca bufferul e 10%, nu prea are cum sa fie cu mult mai bine). In primul an are loc o degradare accelerata la orice baterie, inclusiv la Tesla, se considera ca e aprox normal o degradare de aprox 3% in primul an, urmand sa se stabilizeze si sa scada mai incet in urmatorii. 

 

O alta chestiune interesanta si posibila problema este diferenta destul de mare intre cea mai incarcata si cea mai descarcata celula, mi se pare mult 4%

 

@Rave am vazut diferente de 1kwh la Maximum Energy Content la baterie de 77kwh. Oricum incarcarile de mai sus le-am facut dupa drumuri lungi cu autostrada, deci bateria consider ca era calda sau chiar f calda.

infoBatID323mar.jpeg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. Bufferul de jos este accesibil si este inclus in cei "58 kWh" anuntati comercial, dar este "rezerva" sub 0%.

Practic intre 0% - 100% afisati pe bord, sunt aproximativ 55 kWh.

 

2. Cantitatea de energie din buffere este aproximativa. Punctele min-max sunt stabilite pe baza tensiunii pe celule, iar tensiunea nu este o indicatie foarte precisa a capacitatii ramase, dar asa vin indicatiile de la fabricantul celulelor (LG).

 

La 25 gr. C si un anumit curent de descarcare constant (pe care nu-l cunoastem), bufferul de jos va fi 6%.

Dar in alte conditii de temperatura si curenti de incarcare / descarcare, vor fi alte valori.

 

3. Energy Content de pe OBD n-are cum sa fie capacitatea ramasa a bateriei. Capacitatea bateriei trebuie determinata in conditii fixe si repetabile, ca sa putem compara mere cu mere.

 

  • Temperatura constanta 25 C. Temperatura are o influenta semnificativa asupra capacitatii aparente a bateriei.
  • Descarcat pana la o anumita tensiune.
  • Incarcat cu un anumit curent de incarcare.
  • Oprita incarcarea cand se atinge o anumita tensiune si curentul scade sub o anumita valoare.

Daca nu faceti testul exact in conditiile folosite de VW, nu veti obtine niciodata 58 kWh.

9 hours ago, detinator said:

O alta chestiune interesanta si posibila problema este diferenta destul de mare intre cea mai incarcata si cea mai descarcata celula, mi se pare mult 4%

Da, dezechilibru de 4% este cam mult.

Iar capacitatea UTILIZABILA a intregii baterii este intotdeauna limitata de cea mai slaba celula.

 

Teoretic, printr-o incarcare lenta pana la 100%, BMS ar trebui sa refaca echilibrarea celulelor. Practic insa n-am vazut inca niste informatii oficiale despre parametrii BMS privind balansarea.

 

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci nu degeaba, inainte de lansare, se stia despre masina ca va avea baterie utilizabila de 55kWh, nu de 58kWh. ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

59 minutes ago, kolfleading said:

Teoretic, printr-o incarcare lenta pana la 100%, BMS ar trebui sa refaca echilibrarea celulelor. Practic insa n-am vazut inca niste informatii oficiale despre parametrii BMS privind balansarea.

In primul rand felicitări pentru explicație, foarte bine dezvoltată și foarte corectă.

 

In cazurile ideale(din păcate nu sunt menționate exact acele cazuri, pot sa deduc doar că se referă la încărcare 100%, fara sa fie utilizată mașina) e menționat că "a balancing time of several days is expected (about 20mV per day) and maximum permissible cell voltage difference must be less than 20mV to stop cell balancing."

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Practic intre 0% - 100% afisati pe bord, sunt aproximativ 55 kWh"

"Daca nu faceti testul exact in conditiile folosite de VW, nu veti obtine niciodata 58 kWh" - "daca nu facem" ar suna mai incluziv. 

 

Din cele 2 afirmatii de mai sus, se pare ca nu ai cum sa accesezi oricum 58 ci doar vreo 55 asa cum am spus si eu ca iese din calcule. 

Nimeni nu conduce pana la 0, darmite sub, deci practic VW ne pacaleste iar si bateria net accesibila e pe la 55-56 din fabrica, nu 58.

 

Totusi, lasand asta la o parte, am gasit confirmarea ca dupa un an cam asta este capacitatea ramasa si la altii (54). Din pacate, asta este "normalul".

Pe langa cel care a facut videoul, in comentarii mai sint multi care confirma acelasi lucru. Se mai confirma si ca nu conteaza asa de mult daca e incarcat AC v DC.

Comentariile confirma si ca Maximum Energy content este ce trebuie, pt ca se vede clar cum scade in functie de vechimea masinii, cei care au masini noi au spre 57-58 kwh la acel parametru, si cu cat e mai veche scade acest parametru. Oricum, in comentarii sint mentionate degradari similare si la alte marci gen tesla, kia etc

 

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

4 hours ago, detinator said:

Comentariile confirma si ca Maximum Energy content este ce trebuie

Nu exista astfel de confirmare in comentarii.

 

Nu exista nici o confirmare oficiala sau neoficiala dar cat de cat credibila ca Maximum Energy Content reprezinta capacitatea ramasa. Poate sa fie ... poate sa nu. Deocamdata sunt doar speculatii.

 

Masurarea corecta a capacitatii ramase (relativ la cei 58 kWh raportati de VW) trebuie facuta in conditii identice de intensitate curent si temperatura cu cele folosite de VW pentru ratingul initial. Altfel, comparati mere cu pere.

 

Bateria n-are 58 kWh in ORICE conditii ... doar in anumite conditii considerate de referinta.

 

Temperatura optima este 25 gr. C, dar nu stiu nimic despre curentii de descarcare / incarcare folositi pentru a da rating-ul nominal.

 

Stiu ca de ex. in domeniul bateriilor stationare pe baza de Li-Ion ratingul se masoara folosind un curent de descarcare de 0.25C, unde C = capacitatea coulombica a bateriei, masurata in Ah.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"comparam mere cu pere"... te tot pui intr-o categorie speciala  cand spui "comparati, faceti, dregeti". 

Si batterylife a facut teste empirice la temperaturile ambiante si apoi au coincis cu rezultatele la testele oficiale VW.

 

Capacitatea difera evident cu temperatura, dar nu semnificativ. Azi au fost 19 grade afara si cifra raportata era aceeasi (EDIT: azi fiind mai cald, a urcat de la 54150 la 54400. Tot 54kwh pe scurt). Am mentionat mai sus ca am vazut la baterie de 77 o diferenta de 1kwh intre temperaturi de iarna v caldura. Dar tot nesemnificativ ar fi.

 

Maximum Energy Content e confirmat in comentarii... atasez 2 din ele

Mai am un cunoscut cu baterie de 77, cu 2 masini, la cea cu 30k km si vechime aproape un an, Maximum Energy Content este 73, si urca la 73400 cand e mai cald. 

La cea de-a 2a masina, noua, doar 4k km, Maximum Energy Content este 77...  cu siguranta nu este cea mai precisa posibil masuratoare, dar e ce trebuie. Si daca faci masuratoriile cu incarcari de la 0 la 100% apar aceleasi variabile, temperatura bateriei, mediului ambiant etc.

 

comm3.JPG

comm1.JPG

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

9 hours ago, detinator said:

"comparam mere cu pere"... te tot pui intr-o categorie speciala  cand spui "comparati, faceti, dregeti". 

Ma pun intr-o categorie speciala pentru ca eu nu consider ca Maximum Energy Content este de incredere.

Cand o sa ma intereseze starea bateriei (ex. vanzare masina sau suspiciune degradare prea mare), o sa fac un test oficial la reprezentanta.

Pana atunci, folosesc adaptorul OBD si Car Scanner si EVNotify pentru a urmari temperatura bateriei si cam atat.

 

9 hours ago, detinator said:

Maximum Energy Content e confirmat in comentarii... atasez 2 din ele

1. Niciunul din acele comentarii nu confirma faptul ca Maximum Energy Content ofera o indicatie reala a degradarii bateriei. Sunt niste povesti ... cam cat merge fiecare cu masina ... cam cat consuma ... etc ... incearca sa interpreteze cumva sa se potriveasca ... dar nimic concret.

 

2. Pentru cate cazuri se confirma, exista tot atatea cazuri pentru care nu se confirma.

Dar ... Confirmation Bias este dificil de depasit. https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

multumesc pt linkul de pe wikipedia despre confirmation bias, cred ca e offtopic insa.

Cred ca era mai util daca puneai un link despre fix tot atatea cazuri care spui tu ca ar  exista si nu confirma. Dar nu cred ca poti. 

 

Comentariile (si multe video=uri, nu doar acela) confirma ca acel parametru e ce trebuie, corelate. Cu cat e o masina mai veche, cu atat valoarea devine mai mica si cu cat sint mai apropiate masinile ca varsta/nr km, cu atat acele valori sint mai apropiate si ele. 

 

Macar ne-am lamurit ca temperatura nu da peste cap semnificativ acel parametru.

 

Sigur ca range ul e un test f bun, dar in cazul meu, nu am cum sa il compar cu nimic pt ca masina e abia cumparata, si e si mult mai dificil de facut decat citirea acelui parametru. Dar colegul spune ca pe el nu il intereseaza starea bateriei, deci nici un test de range nu l-ar interesa... si ca singurul test ok pt el este doar testul la reprezentanta :)

 

"

Cand o sa ma intereseze starea bateriei (ex. vanzare masina sau suspiciune degradare prea mare), o sa fac un test oficial la reprezentanta.

Pana atunci, folosesc adaptorul OBD si Car Scanner si EVNotify pentru a urmari temperatura bateriei si cam atat.

"

daca nu te intereseaza subiectul, nu stiu de ce insisti atat pe el... test oficial reprezentanta am explicat mai sus, mi s-a comunicat pretul de 1100 ron si durata 48 de ore in care masina sta la ei. 

 

apropo, si bateria de 12v este urmarita cu un parametru asemanator cu Maximum Energy Content si e si el destul de precis. Cu aceeasi mentiune de mai sus, ca nu ne intereseaza cifrele cu 3 zecimale dupa virgule, e suficienta precizia fara virgula

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!