Rolul sondei lambda pe motoarele diesel EURO5 si EURO6 este foarte important. Am citit pe documentele producatorilor de sonde ca se recomanda verificarea lor dupa 150.000 km si schimbare la 250.000 km. Am testat pe masina mea EURO 5 - EA189 fara dieselgate care avea 210.000 km cu sonda originala si fara erori si care aparent functiona perfect. Din pacate singura verificare care da o imagine corecta este cu ajutorul osciloscopului (masuratoarea este documentata pe net in functie de tipul sondei) cu sonda si motorul la temperatura nominala. Masuratoarea este putin mai dificila deoarece osciloscopul trebuie montat in paralel pe firul de semnal catre ECU si masa sondei (nu trebuie folosita masa masinii). La mine, cu motorul cald, sonda incepea sa trimita semnal adecvat (oscila) catre ECU abia dupa 1700 rpm. Sub 1700 aproape ca nu mai oscila semnalul trimis (sonda imbacsita/imbatranita).
Am schimbat sonda. Noua sonda, dupa ce se incalzeste, osclileaza inca de la relanti. Rezultat dupa 1000 km de la schimbarea sondei: raspuns rapid al motorului la turatii mici si cand motorul este rece, motor mai elastic, consum mai scazut la mersul prin oras (oricum era mic dar a mai scazut cam cu 0,5 l la suta), incarcare mai mica de soot prin oras (acum face regenerare la 750 km - limita de kilometri din soft, inainte facea cam la 550 km) si a disparut total funinginea depusa la evacuare (inainte cand stergeam cu degetul evacuarea se lua un foarte fin praf negru).
Nu sustin ca trebuie schimbata sonda obligatoriu ci doar ca este bine sa fie verificata dupa un anumit numar de kilometri deoarece dupa cum am experimentat singur are un rol foarte important in functionarea corecta a motoului la regimuri scazute (ex. mers prin oras). Mai mentionez ca deviatiile injectoarelor si inainte de schimbare si dupa se situeaza intre -0.5 si +0.5.