Ce inseamna balansarea celulelor: se incearca sa se aduca toate celulele la acelasi SoC: "working to maintain equivalent state-of-charge of every cell" pentru a putea beneficia de capacitatea maxima posibila a bateriei. Explica foarte clar pe wikipedia de ce este necesara si nu mai repet.
Exista echilibrare/balansare ACTIVA, care in mod continuu preia energie din celulele cu SoC mai mare si o baga in celulele cu SoC mai mic. Nu cunosc nici un EV de serie care sa foloseasca asa ceva pentru ca sunt foarte multe celule in serie si se complica foarte mult BMS-ul.
Exista echilibrare/balansare PASIVA care se face doar la finalul fazei de incarcare, cand bateria este incarcata la maxim. Stiu sigur ca asta folosesc alti producatori de EV (inclusiv Tesla) si imi pariez salariul pe o luna ca VW tot asta foloseste.
Cel mai simplu si mai ieftin si mai fiabil si mai raspandit algoritm de balansare este sa aduci toate celulele la 100% (Passive Top Balancing).
Ce inseamna Passive Top Balancing: in timpul incarcarii, celulele NU ajung toate la 100% simultan. BMS incetineste sau opreste incarcarea la celulele care au ajuns deja la 100% si asteapta ca si cele mai "lente" sa le ajunga din urma. In felul acesta, la finalul incarcarii, toate celulele vor avea SoC-ul egalizat la 100%.
De aceea, reiau ce am spus de la inceput: este nevoie de incarcare 100% ca sa se poata face echilibrarea / balansarea, pentru ca EV folosesc balansare PASIVA (Top Balancing, mai exact).