Am citit o mare parte din posturi acestui topic si e limpede ca parerile sunt impartite. Deoarece majoritatea posturilor nu m-au convins de o exploatare corespunzatoare vreau sa scriu aici care este parerea mea. Sunt multe aspecte care trebuie evaluate atunci cand analizezi daca bateria care ai avut-o a fost buna sau nu pana sa ne plangem de calitatea slaba a bateriilor (indiferent de producator) consider ca trebuie sa tinem cont de cateva lucruri: - bateria se cumpara de noua, nu folosita de la x sau de la y ca e mai ieftina - bateria se cumpara de la magazin si odata cu asta se verifica instalatia de incarcare sa fie in parametrii (tensiune de incarcare intre 14 si 14.4V la diferite turatii si cu diferiti consumatori standard. Orice combinatie care scoate tensiunea de incarcare din acest interval indica un sistem de incarcare defect). Daca sunt probleme cu incarcarea le rezolvam INAINTE de a echipa noua baterie. - bateria trebuie sa fie corect dimensionata pentru tipul de masina / motor deoarece curentul de pornire difera. La magazinele serioase exista cataloage. Nu acceptati alegerea bateriei "dupa ureche" de catre "specialistul" de la magazin sau de la service - nu mutam o baterie de pe o masina pe alta fara sa verificam ca e compatibila - CITIM cartea tehnica a bateriei si RESPECTAM toate indicatiile de exploatare, pastrare si intretinere a bateriei. - suntem atenti permanent la indicatorul din bord pentru incarcare (daca la contact nu se aprinde becul pentru baterie sau nu se stinge dupa pornirea motorului) trebuie sa remediem IMEDIAT problema, nu peste o saptamana sau cateva zile - sistemul de incarcare se verifica periodic deoarece o supra incarcare sau subincarcare nu sunt afisate de majoritatea masinilor in bord - reactionam IMEDIAT atunci cand,la verificari periodice, observam probleme de genul: borne oxidate, solutie de acid sulfuric scursa sau lipsa, legaturi necorespunzatoare la cablurile de putere - daca motorul nu porneste "la prima cheie" remediem IMEDIAT problema (bujii, alimentare carburant, etc). O baterie chinuita imbatransete repede - facem calculul consumatorilor electrici de fiecare data cand instalam un consumator nou in masina (proiectoare, amplificatoare, etc) si ne asiguram ca nu introducem dezechilibru. Se verifica puterea alternatorului, capacitatea bateriei, curentul de pornire, etc. - nu completam cu apa distilata, solutie de acid sulfuric sau alte lichide in baterii fara documentare completa si masurare in prealabil a concentratiei electrolitului. Pentru asta exista service specializat. - pentru bateriile de pornire evitam descarcarea completa a bateriei, este o problema cunoscuta a tehnologiei folosita. O baterie de pornire descarcata de 3 ori complet scade capacitatea bateriei estimativ la jumatate. - pentru bateriile auxiliare pentru accesorii (campers, multivan, etc) se aleg DOAR baterii de tipl deep cycle care suporta mai multe cilcuri de descarcare completa (alta tehnologie, alt randament, alt curent maxim) - pentru regim de taxi sau asemanator bateria trebuie supradimensionata (oricum garantia producatorului este de obicei doar 6 luni) - sunt sigur ca exista si alte indicatii Este clar ca nu e o sarcina simpla sa avem grija de toate aceste aspecte, dar sa nu se astepte nimeni ca ignorandu-le, il va tine bateria 5 ani! Din experienta proprie si a celor apropiati pot sa sintetizez: - o baterie (indiferent de producator) poate tine 5 ani daca ai grija de ea (vezi indicatiile de mai sus) - o baterie noua se poate strica in perioada de garantie chiar daca ai avut grija de ea (aceste cazuri eu le numesc rebuturi) Pe final imi permit o estimare personala: - maxim 30% din cazurile in care bateria moare prematur (sa zicem in primii 3 ani) sunt rebuturi - minim 70% din cazurile in care bateria moare prematur se datoreaza exploatarii necorespunzatoare Va doresc sarbatori fericite si porniri fara probleme!