Jump to content

Cum conducem corect iarna ?


soila

Recommended Posts

Deschid acest topic (nu am gasit alta discutie asemanatoare) ca urmare a nenumaratelor accidente pe care le-am vazut numai in 2 zile de ninsoare.

De aproape 3 zile ninge in piatra-neamt, toate bune si frumoase, e zona semi-montana, zapada nu e ceva strain

Dar nu pot sa nu observ macar 2-3 masini busite zilnic in traseul meu catre servici dus-intors

Chiar nu mai stie lumea sa conduca pe zapada ? asta e intrebarea care mi-o pun in gand

Imi raspund singur stiind ce parere si cum conduc unii care nu au avut niciodata masini fara ABS,ESP si alte sisteme de siguranta active care sunt omniprezente pe orice masina construita in ultimii 10 ani.

Caz concret, un coleg de la servici, are permis de 6 ani, face multi km prin tara, dar el nici acum nu stie cum sa conduca pe zapada, face greseli majore de care sincer nici nu-si da seama:

- accelereaza brusc (ca pe uscat)

- franeaza in timp ce vireaza

- vireaza fara sa faca frana de motor

- franeaza brusc (ca pe uscat)

Nu-mi permit sa-i fac eu educatie rutiera, pt ca am 27 ani si 9 ani de permis, dar am avut si am condus masini fara ABS si fara ESP, taicamiu m-a tocat la cap in primii ani de soferie, l-am ascultat, el fiind sofer profesionist cu milioane de km in spate si fara niciun accident in peste 30 ani.

Raspunsul colegului care merge pe zapada la fel ca pe uscat a fost foarte sec:

pai daca masina are atatea sisteme de siguranta (ABS, ESP si alte jucarii) ele isi fac treaba, mi se pare normal.. plus ca am cauciucuri de iarna noi-noute

NU, nu este normal pentru ca nu te poti baza pe abs si esp oricand, DA sunt sisteme facute sa te ajute, dar nu trebuie sa iti lasi viata a ta si a celor din jur in baza lor, la fel si cu, cauciucurile de iarna.

Tocmai pentru ca te lasi in baza abs-ului si a esp-ului, de aia e plin sezonul de busituri, si multi nu inteleg acest lucru, multi la fel ca si colegul meu, cred ca masina e facuta sa mearga singura, sa franeze singura... el avand alte preocupari la volan :)

Daca gresesc, sa ma contrazica cineva.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Geisterfahrer

    10

  • The_Ego

    5

  • adriano872

    5

  • soila

    4

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cei cu DSG mergeti pe sport iarna, sa vedeti ce frana de motor face doar prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie.

Alte manevre care trebuie evitate cand conducem pe zapada sau gheata ar fi:

- accelerarea in varfuri de panta, mai ales in zonele extraurbane unde viteza cu care ne deplasam este mai mare.

>o data ajunsi intrun varf de panta, avand viteza, masina tinde sa se ridice, sa-si ia zborul (vezi Fifth Gear :icon_thumleft: ), astfel incat presiunea exercitata pe roti este mult mai mica decat in mod normal si rotile ar putea avea tendinta sa patineze.<

- ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie in curbe sau la intrarea in curba.

>acest lucru duce la transferul greutatii pe rotile din fata astfel incat raportul de greutate este destabilizat iar rotile din spate vor rupe aderenta cu suprafata de rulare. Acest lucru v-a duce la Supravirare. In cazul in care supravirarea are loc, apasarea usoara a pedalei de acceleratie v-a pune masina inapoi pe traectoria dorita.<

In general, pentru a evita orice fel de comportament nasol al masinii pe timp de iarna, nu se intra in curbe cu viteza mare, nu se accelereaza in curba si nu se accelereaza agresiv, nu se franeaza in curba sau la intrarea in curba.

Link to post
Share on other sites

un sfat pe care il stiu de la multi soferi profesionisti

- scaderea presiunii anvelopelor, ori la cea recomandata de producator (de obicei scrie sub busonul de la rezervor) sau in cazuri extreme chiar sub aceasta presiune

Link to post
Share on other sites

@soila - Pai nu vad de ce ai avea vreodata presiune mai mare decat cea recomandata de producator. Zdruncina mai tare si obosesti articulatiile.

Am observat ca masinile diesel se comporta muult mai bine pe zapada decat benzinarele mici (1.6l) deoarece dieselul e mai greu si ai apasare mai buna pe fata iar cuplul la relanti este foarte mare si nu trebuie sa turezi motorul si implicit sa patinezi rotile.

Edited by nsm
Link to post
Share on other sites
Geisterfahrer

In Germania ADAC-ul ofera cursuri de 1 zi de conducere pe timp de iarna. Te duci cu masina ta pe un poligon special, si timp de cateva ore trebuie sa faci franari de urgenta, slalomuri, viraje stranse etc. la diferite viteze si, aici e interesant pentru topicul asta, pe anumite suprafete. Se fac manevre pe asfalt uscat si ud, beton uscat si ud, nisip si pe beton stropit cu o solutie de sapun care fac sa alunece masina ca pe gheata.

In felul asta inveti cum se conduce corect in situatii extreme si ajungi sa-ti cunosti si masina. Sotia mea a facut un curs din asta, a fost cu firma unde lucreaza. De unde ea nu e mare fana a condusului, experienta a marcat-o profund, a invatat multe si chiar ma piseaza si pe mine de atunci sa ma inscriu. Am tot amanat, dar o sa ma inscriu cat de curand. Pentru mine, highlight-ul este o instalatie care face masina sa se invarta in jurul axei sale, la 30km/h rotile din spate sunt "impinse" spre stanga/dreapta in timp ce masina e pe zona stropita cu sapun :D

Aici:

Edited by dinu_s
Link to post
Share on other sites

cred ca acest tip de curs ne poate ajuta pe multi dintre noi chiar daca avem mai mult sau mai putin experienta in ale condusului in conditii nefavorabile.Dar ce ne facem cu cei care circula iarna cu anvelope de vara si acelea uzate? cum ai poti face sa constientizeze ceea ce fac si ne fac? Poate e greu de crezut dar eu am avut parte de ceva emotii de curind ,explicatia celuilalt "coleg"de trafic fiind:eu merg pe distante scurte ,nu am crezut ca alunec ca am mers incet...

Link to post
Share on other sites

foarte tare dinu_s, si eu as merge la asa ceva daca ar fi in romania

si asa la noi permisul se ia prea usor, si multi care termina cele 30 ore de condus deja se cred soferi

Link to post
Share on other sites
Geisterfahrer

@soila: pai e simplu, cand ai drum in Germania, inscrie-te la un curs din asta. Costa vreo 70 EUR si se face cam peste tot... Se poate face si cu masinile lor, dar e mult mai bine sa faci cu masina ta, ca doar cu aia vrei sa te obisnuiesti si sa-i inveti limitele.

Edited by dinu_s
Link to post
Share on other sites

Poti sa mergi, pentru ca...exista ceva similar si in Romania! :lol: . Chiar ieri am absolvit un curs de acest tip: Conducere Defensiva la scoala de pilotaj a lui Titi Aur (mai multe detalii pe site-ul lui). Mi s-a parut foarte util, si daca aveti posibilitatea, vi-l recomand :emthup:

Link to post
Share on other sites

scoala de soferi se face de obicei vara, in oras. nu facem traseu in afara localitatii,pe autostrada, iarna, pe viscol,etc, unde ar fi cazul. de asta toata lumea ia permisul din prima si la prima fulguiala se infige in pom. nu stiam ca exista cursuri de conducere defensiva.

Link to post
Share on other sites
Geisterfahrer

http://www.motorstor...idente-rutiere/

Cand am obtinut permisul german de conducere a trebuit sa dau din nou examen, acum sunt recunoscute automat permisele romanesti. Pot sa spun ca n-a fost relaxant, cu toate ca aveam deja oa ora aia ~150-200k km facuti in Romania. Mi-am dat seama ca mai am muulte de invatat, mai ales in ceea ce priveste conducerea preventiva (pe asta se bazeaza examenul german).

Edited by dinu_s
Link to post
Share on other sites

Pentru cei care vor cursuri de condus defensiv, am inteles ca se face si langa tg. mures mai exact dupa aeroportul international transilvania din loc. Recea spre Ludus E60/DN15.

IFPTR Autodrom se numeste firma, pe youtube am vazut:

Link to post
Share on other sites

Titi Aur nu are in bucuresti?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Parca este langa ploiesti.

Brgds

Sa mor eu daca vrea sa mearga edit-ul...

Este la ciolpani scoala.

Brgds

Link to post
Share on other sites

La Baneasa si la Titu

Edited by Clodius
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Incep sa cred ca a fost o greseala sa lase si portita cu all-season pt circulat iarna. Zilele astea, am vazut multe masini blocate in zapada, ce aveau? All-season. Pe temperatura scazute, eventual drum umed merg, dar pe zapada mare si cu ceva gheata pe sub deja isi arata limitarile. A se vedea in videoclipul de sus cum fuge de fund passat-ul care avea all-season pe spate :))

Cum conducem corect iarna, pe zapada? In primul rand cu anvelope de iarna.

Edited by The_Ego
Link to post
Share on other sites
Geisterfahrer

Si passatul meu fuge de spate, la franare pe drum drept inca...si am Dunlop Wintersport (deci nu all-season) si nu merg pe zapada extrema, ci pe autostrada nitel umeda, la -10 grade. E mult mai instabil ca Corolla...

Link to post
Share on other sites

In caz de zapada abundenta, polei, gheata, etc. cel mai bine nu conducem deloc, decat in cazuri extreme si atunci uitand de franarea de pe asfalt uscat, multa frana de motor si viteza de melc. Dupa ce ramane zapada numai pe dealuri, copaci si case atunci bagam viteza fara frica ca deja ii aproape ca si vara.

:)

Link to post
Share on other sites

Exista condusul corect pe timp de iarna? Cred ca fiecare se adapteaza in functie de starea carosabilului, masina pe care o conduce si doza de nebunie pe care o poarta la el tot timpul. Mici exceptii le fac persoanele care circula cu familia in masina dar nici pe aceia nu ii poti numi normali daca isi urca copii in masina pe o vreme ca aceasta pe care o avem in prezent. Ceea ce am vazut in filmuletele de mai devreme nu se numeste condus corect ci "cum sa ne comportam in situatii dificile". Este destul de interesant programul pentru ca iti da posibilitatea sa iti cunosti masina mai bine.

Stima

Link to post
Share on other sites

un sfat pe care il stiu de la multi soferi profesionisti

- scaderea presiunii anvelopelor, ori la cea recomandata de producator (de obicei scrie sub busonul de la rezervor) sau in cazuri extreme chiar sub aceasta presiune

Ia uite ce zice nea Michelin:

michelinpaint.jpg

.

.

nu trebuie coborata presiunea, ci umflata fiecare roata cu 0.2 bar in plus fata de presiunea standard.

Edited by cristobob
Link to post
Share on other sites
Geisterfahrer

Pai si iarna nu e o situatie destul de dificila? :dry: Daca nu-ti cunosti masina nici n-ai cum sa o poti exploata optim in situatii dificile...N-ai sa crezi, dar sunt inca multi carora nu le trece prin cap ca o frana usoara pe zapada (de pilda in oras, la intrarea intr-o strada perpendiculara) poate fi problematica. Azi dimineata am auzit la radio cum un tip a murit in Stuttgart fix in situatia de mai sus. Viteza? Nu prea avea, martorii zic ca poate 20 km/h...

Link to post
Share on other sites

La ce drumuri avem, mai ales iarna, cred ca ar merge. :))

Edited by toni d
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri