Jump to content

VW Tiguan 2.0 TDI/140cp vs. Dacia Duster 1.5 dCI/110cp


V i c t o r
 Share

Postare recomandată

.........................

Dar mi se pare total aiurea faza cu frana pe tambur pe spate din urmatoarele motive:

1) ABS-ul n-o sa fie foarte eficient, sau cel putin, mai putin eficient decat daca ar fi avut frana pe disc

2) ESP-ul ala nici atat

3) Probabil ca in oras or sa scartaie franele alea de pe spate daca nu sunt "rodate" cum trebuie

.........................

Faptul ca e aiurea nu o comentez (nu as avea ce), dar pt cele 3 pct enumerate de tine ai date, cifre, masuratori oficiale/omologate sau este doar o parere a ta ?

Apropos, ai condus vreo masina cu esp si tambure ?

Modificat de Aer Curat
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Contrar crezului popular, frana pe tambur franeaza mai bine decat cea pe disc, problemele franei pe tambur sunt incalzirea rapida si excesiva (fiind inchis si neavand ventilatie) si raspunderea cu intarziere (milisecunde) la comanda de frana. Din aceste cauze s-a renuntat definitiv la frana cu tambure pe FATZA, batranii de pe-aici stiu ca modelele vechi de camioane aveau frana pe tambur atat pe fatza cat si pe spate.

Sabotii din tambur actioneaza pe o suprafata mult mai mare decat placutele de frana. Frana cu tambur pe spate isi face cu brio treaba, nu prea apuca sa se incalzeasca, mai ales ca puntea spate franeaza doar 20%. Acesta este un raspuns si pentru colegii cu G3, Vento care au tambur pe spate si vor sa-si faca upgrade la disc + etrier. NU MERITA! Practic la o masina uzuala frana pe disc pe spate este un moft, de fapt cei care aveti discuri pe puntea spate ati observat ca discurile sunt mici, neventilate, iar placutele minuscule, care pe deasupra mai si tin 100.000 km. Aceasta e dovada clara a faptului ca frana pe spate este foarte putin solicitata, deci nu este niciun motiv de a blama tamburii pe spate.

Un alt avantaj al franei pe tambur este faptul ca in functionarea sa nu scoate scantei, pe cand la frana pe disc este posibil sa apara acest fenoment. Aparent pt noi nu este important, dar daca vorbim de o masina care transporta materiale inflamabile, poate deveni extrem de important.

Inca nu am auzit sa scartaie vreun tambur, doar daca s-au uzat ferodourile si sabotii apasa direct pe suprafata interioara a tamburului.

Chiar nu vad vreo legatura intre eficacitatea ABS-ului si cu atat mai putin a ESP-ului si frana pe tambur. Golf3 si Vento in general are ABS si tambur pe spate, masinile au ~15 ani si nu am auzit sa se planga cineva pe-aici de probleme cu ABS-ul.

Singurul punct la care ai dreptate este punctul 4 :icon_thumright: intr-adevar arata nasol o masina cu jante de aliaj si tambur pe spate, cu atat mai mult cand este vorba de o masina noua.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Iti zic eu de ce nu s-a putut si de ce arata si Logan-ul si toate modele mai altfel decat celelalte masini ale altor marci: Ca sa fie mai ieftine!

:) probabil ca n-am avut o exprimare clara. Daca solutia de disc+tambure a putut fi folosita la o masina mai grea si mai puternica (decat Duster) nu vad de ce n-ar putea fi folosita si de catre Dacia pt Duster. Mai ales daca trebuie sa scazi pretul de vanzare. Nu?

Singurul punct la care ai dreptate este punctul 4 :) intr-adevar arata nasol o masina cu jante de aliaj si tambur pe spate, cu atat mai mult cand este vorba de o masina noua.

:) :P m-ai facut sa-mi aduc aminte de cei care lipeau un ornament in forma de disc perforat peste tambur :))

daca nu ma insel a fost o moda contemporana cu spinner-ele atasate capacelor

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

off topic: Skoda octavia de 90 de cp avea tambure pe spate si abs. Din cate imi amintesc, totusi nu se putea comanda esp.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se putea. Insa ESP-ul in cazul Octaviei aducea si frane cu disc pe spate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ Aer_Curat: am spus clar ca e doar o parere a mea.

@SHARANEL: In ce sens franeaza mai bine frana pe tambur decat cea pe disc? Sper ca nu o sa-mi zici ca tovarasii mei cu Dacii cum ca ingheata rotile pe asfalt, pentru ca am observat ca ai mai multa minte de atat :biggrin:

Cand eu m-am referit ca frana pe disc reactioneaza mai bine decat cea pe tambur, m-am referit la cat de repede poate lucra pistonasul ala, actionat fiind de ABS care "simte" blocarea rotii prin acei senzori din spatele discurilor.

Eu raman la parerea mea referitor la acest tip de frana: e inestetic, poate nici nu e practic, scartaie si mai e ceva: Eu nu sunt in niciun fel fan Dacia, si cu atat mai putin fan Renault sau alta frantuzeasca. Probabil ca au reusesc sa economiseasca niste bani asa(nu foarte multi), dar ma indoiesc ca o sa vad pe cineva sub 40 de ani trecut in talonul unei astfel de masini ca proprietar sau detinator mandatat.

In continuare: E doar parerea mea!

Si inca ceva: cu siguranta as mai sta cateva luni pietoni ca sa fac rost de bani de Tiguan decat sa sar intr-un Duster!

Modificat de soso_leon 1M
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

... ma indoiesc ca o sa vad pe cineva sub 40 de ani trecut in talonul unei astfel de masini ca proprietar sau detinator mandatat.

... cu siguranta as mai sta cateva luni pietoni ca sa fac rost de bani de Tiguan decat sa sar intr-un Duster!

Ce are varsta cu optiunea de a conduce o masina pe drumuri grele? Detaliaza, cu argumente pertinente, ce masini isi cumpara cei pana in 40 ani. De regula cei pana in 40 ani, care isi castiga existenta prin propriile puteri, nu se bucura de venituri prea mari, care sa le permita masini cu preturi peste 25.000 euro.

Diferenta este de vreo 10.000 de euro intre cele doua - e bine daca poti strange in "cateva luni" aceasta suma, dar cati cetateni romani isi permit aceste performante?

Nici mie nu-mi place Duster, dar nici nu mi se pare corect sa facem "judecati" de valoare cu referire la cei ce vor sa-si cumpere Duster.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@SHARANEL: In ce sens franeaza mai bine frana pe tambur decat cea pe disc? Sper ca nu o sa-mi zici ca tovarasii mei cu Dacii cum ca ingheata rotile pe asfalt, pentru ca am observat ca ai mai multa minte de atat :P

Multumesc de compliment, totusi nu trebuie sa ai prea multa minte sa realizezi ca suprafata de frictiune dintre sabot-tambur este de cateva ori mai mare decat cea dintre placuta-disc.

La masinile uzuale de strada este absolut indiferent daca pe spate ai tambur sau disc. Vad ca o tot dai cu faptul ca "scartaie". Nu am auzit inca sa scrartaie franele pe tambur, pe disc insa DA, si inca des.

Astept si eu odata, o singura data, o parere documentata din partea ta, nu doar sa expui pe-aici parerile tale ca pe niste adevaruri universale.

Cat despre faza cu asteptatul "cateva luni" pana mai strangi 10.000 euro sa iei tiguan, am ramas fara cuvinte. Daca asa repede strangi banii, puteai sa mai astepti o saptamana sa iti iei un motor mai vanjos pe seat, sau de ce nu, mai asteptai cateva luni si iti luai un Audi RS8. Sau vrei sa-mi spui ca esti fanul motorului de 1,6 litri :wub:

LE: imi cer scuze, abia acum am vazut in profilul tau data nasterii, imi retrag toate "rautatile" spuse despre tine si nici nu mai am pretentia sa ai o parere documentata.

:)

Modificat de SHARANEL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eram gata sa sar pe tine :icon_thumright: dar n-am vrut sa intram iar in discutii in contradictoriu cu toata chestia cu franele si Duster-ul de la Renault.

Nu e vorba ca n-as putea sa-mi argumentez parerile cu diverse link-uri cu lume care injura franele pe tambur pentru ca scartaie, dar eu am stat pe sub masini de la 7-8 ani de cand avea taica-miu o Volga de 2,5 tone cu punte si pe fata si pe spate si frane pe tambur si pe fata si pe spate(masina era din '69, parca) si stiu ca masina aia niciodata nu s-a putut opri foarte bine.

Nu ai de ce sa-ti ceri scuze pentru ca doar discutam. Dar eu am o singura intrebare: de ce s-a facut trecerea de la frana pe tambur la cea pe disc si de ce mie nu mi-au scartait nici macar o data in 12.000km franele mele pe disc? Si inca ceva: de ce mi-a recomandat mecanicul care mi-a schimbat discurile si placutele acum cateva zile sa menajez frana cateva zile ca sa nu inceapa sa scartaie mai tarziu si sa ma tina mai mult?

Si legat de motorul care-l am eu pe masina: nu e motorul pe care-l vroiam eu pe masina, insa doar atat mi-au permis circumstantele la vremea respectiva si chiar daca mai asteptam eu sa se mai stranga ceva bani tot nu ma lasau sponsorii sa-mi iau un motor mai vanjos de atat, din pacate! O sa vezi ca in curand iese la vanzare Leon-ul exact asa cum l-am luat si eu, cu tot cu Webasto.

LE: Eu ma retrag din discutie pentru ca sunt anti-Dacia si anti-Renault, asa ca nu ma regasesc in tema discutiei decat de partea Tiguan-ului

Modificat de soso_leon 1M
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se putea. Insa ESP-ul in cazul Octaviei aducea si frane cu disc pe spate.

De acord dar acest lucru era valabil doar in cazul variantei de 110 cp

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc de compliment, totusi nu trebuie sa ai prea multa minte sa realizezi ca suprafata de frictiune dintre sabot-tambur este de cateva ori mai mare decat cea dintre placuta-disc.

De-acord, insa e nevoie de la fel de putina minte pentru a realiza ca puterea de franare a unui sistem nu depinde doar de suprafata de contact.

Citat de aici:

Disc brakes offer better stopping performance than comparable drum brakes, including resistance to "brake fade" caused by the overheating of brake components, and are able to recover quickly from immersion (wet brakes are less effective). Unlike a drum brake, the disc brake has no self-servo effect and the braking force is always proportional to the pressure placed on the braking pedal or lever.

De altfel, e nevoie de la fel de putina minte pentru a realiza ca daca franele pe tambur erau mai eficiente, nu ar fi fost inlocuite de franele pe disc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De acord dar acest lucru era valabil doar in cazul variantei de 110 cp

Offtopic. Personal nu tin minte sa fi fost restrictionata optiunea de ESP la Octavia1 1.9 TDI 90 CP. Cea de 110 CP avea oricum discuri spate.Oricum, in anii 2000 (2000 si 2001) nu se inghesuiau cumparatorii sa-si comande ESP, ca nu prea erau cumparatori de masini noi in RO. In cazul Octaviei Tour (2004) TDI 90CP tin minte sigur ca exista optiunea ESP iar in acest caz tamburii spate erau inlocuiti cu discuri.

Personal am comandat ESP la Octavia II in 2004 (discuri in serie pe toate 4 rotile) insa nu l-am vazut la lucru niciodata decat in varianta ASR, probabil conduceam noi prea atent sau 105CP nu au nevoie de ESP. Intre timp am vandut masina.

LE. Am cautat pe mobile.ro Octavia 1 TDI 90 CP cu ESP si sunt destule la vanzare. Deci...

http://cautare.mobile.ro/vehicule/search.h...p;usedCarSeals=

Modificat de Diesel
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Diesel Dintre cele de-acolo, doar o mana au ESP, restul cred c-au pus aiurea (se vede la multe in pozele cu bordul ca butonul ESP ori e blank ori scrie ASR pe el). Am gasit insa una care chiar are ESP si se vede f clar ca pe spate are discuri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ma bag in discutie pt ca s-au scris niste lucruri aiurea si nu a reactionat nimeni, dar nu din postura de posesor de Tiguan.

Cine a trecut pe la orele de fizica (mecanica) din clasa a noua, a retinut ca forta de frecare e direct proportionala cu coeficientul de frecare (starea suprafetelor in contact, materialele din care sunt fabricate, etc) si forta de apasare (normala la suprafata de contact). Forta de frecare la alunecare NU depinde de MARIMEA suprafetei de contact dintre corpuri!!!

SHARANEL, fara suparare, daca vrei ca data viitoare sa nu mai spui prostii de genul

Modificat de bender
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Disc brakes offer better stopping performance than comparable drum brakes, including resistance to "brake fade" caused by the overheating of brake components, and are able to recover quickly from immersion (wet brakes are less effective).

Ti-ai dat singur raspunsul, acesta e motivul pentru care s-a renuntat la frana pe tambur, asta am spus-o si eu in urma cu 1 pagina, dar normal unii citesc numai ceea ce vor.

Blender ai dreptate cu suprafata de frictiune, parca tin minte ca ni s-a facut chiar o demonstratie la scoala (da, chiar daca e greu de crezut, am terminat 4 clase, cu interventii minime), totusi suprafata de frictiune conteaza, altfel nu ar fi placutele pe fata mari si cele pe spate mult mai mici.

Wikipedia e scrisa de oameni simpli ca mine si ca tine (pardon, numai ca si mine) deci nu e litera de lege. Iata ce am gasit la o simpla cautare pe goagal:

FRANA CU TAMBUR

Tip de frana compusa dintr-un tambur rotitor inchis si placute fixe (sabotii). La apasarea pedalei de frana sabotii intra in contact fortat cu peretele tamburului si incetinesc miscarea rotii. Acest tip de frana este folosit cu precadere la rotile din spate. Eficienta acestor frane este scazuta deoarece se incalzesc foarte usor.

Alte dezavantaje decat cele de mai sus nu prea am gasit nicaieri, poate stiti voi.

Am spus-o si o mai spun pt cei care vorbesc din auzite, la o masina uzuala nu are importanta daca pe spate are disc sau tambur, va frana la fel de bine.

Daca mai aveti ceva de completat (argumente, documentatie, linkuri), deschideti un topic nou. De pareri personale mi plin podu`.

heditat pantru grasheli da hortografie si da tastare

Modificat de SHARANEL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. Printre dezavantajele tamburilor, mai e si faptul ca forta de apasare nu e direct proportionala cu puterea cu care se apasa pe pedala (Unlike a drum brake, the disc brake has no self-servo effect and the braking force is always proportional to the pressure placed on the braking pedal)

2. Faptul ca nu se descurca bine cu incalzire este un bonus, asta nu inseamna ca in rest (la o singura franare sa zicem) sunt macar comparabili cu franele pe disc (Disc brakes are an order of magnitude better at stopping vehicles than drum brakes, which is why you'll find disc brakes on the front of almost every car and motorbike built today. Sportier vehicles with higher speeds need better brakes to slow them down, so you'll likely see disc brakes on the rear of those too.)

3. Consider ca citirea linkului dat de bender ar trebui sa lamureasca pe toata lumea, este excelent.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sper sa nu se supere moderatorii dar trebuie sa mai intervin de dragul cunoasterii fenomenelor fizice, simplist si pe scurt:

- La franare trebuie redusa energia cinetica a masinii si cum nimic nu se pierde aceasta se transforma in energie termica (lucrul mecanic al fortei de frecare).

- Datorita inertiei aparute la franare, masina "se apasa" mai mult pe partea din fata => creste normala la suprafata => creste forta de frecare => creste lucrul mecanic al fortei de frecare => creste cantitatea de caldura produsa pe puntea fata comparativ cu puntea spate. De asta sistemul de franare al rotilor din fata e mai solicitat decat cel din spate.

- Caldura produsa la franare se disipa pe suprafata de frecare, ferodo-disc si cauciuc-asfalt. Ca sa nu creasca prea mult temperatura si astfel sa scada eficienta franei (coeficientul de frecare scade cu cresterea temperaturii), suprafata de frecare trebuie sa fie cu atat mai mare cu cat solicitarea e mai mare. De asta placutele pe fata sunt mai mari decat cele pe spate.

Ca si mai inainte nu comentez avantajele/dezavantajele tamburilor.

Modificat de bender
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bender, multumim ca ne-ai tradus textul din linkul dat de tine. De altfel, puteai sa precizezi ca meritul tau din postul de mai sus este doar cel de traducator :) oricum apreciem efortul.

Si sa incerc sa readuc discutia pe fagasul ei normal, faptul ca Dacia Duster are tambure pe spate nu e un dezavantaj din punct de vedere tehnic (cel putin nu sunt diferente masurabile), doar ca sufera la capitolul design. In schimbul minusului de la design, ia un plus la cheltuieli de mentenanta. Si in fond Dacia nu e o masina de fitze, ci una la care s-a pus accent pe functionalitate, simplitate (=fiabilitate), pret redus.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Apropo de pret redus...

Vi se pare ieftin Dusterul?

Personal, imi par ieftine versiunile care nu ar fi de cumparat (vezi Duster benzinar 4x2 la care nu ai posibilitatea sa-i pui nici contracost AC sau inchidere centralizata 10500

Modificat de Diesel
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si pana la urma a condus cineva aceasta Duster?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca iti cumperi Duster cu gandul la Tiguan sau de ce nu Touareg, cu siguranta nu iti va place niciodata :D dar daca iti cumperi Duster cu gandul ca ai de mers pe santiere, pe dealuri (nu offroad, ci de exemplu daca esti topograf) si te gandesti ca ti-ai luat un crossover ieftin care isi face treaba pe deplin, atunci cu siguranta iti va place. Daca treci de la touareg la duster, sigur vei fi dezamagit si nu vei mai putea zambi niciodata, dar daca inainte ai avut aro, vei fi in al 9-lea cer.

Chestia asta cu selector 2WD 4WD si 4WD LOCK mi se pare o chestie foarte buna, de ce sa nu decuplez complet tractiunea de pe o punte cand ma fatzai prin oras sau cand merg pe autostrada? Si sistemele mecanice de transmisie imi inspira mult mai multa incredere decat cele pline de electronica (nu am motive sa cred asta, poate e o prejudecata). In teren greu accesibil cea mai sanatoasa tractiune este 4x4 LOCK cu toate diferentialele blocate, 25% cuplu pe fiecare roata, asta tata nu minte si nici nu da erori.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si pana la urma a condus cineva aceasta Duster?

Da...cei de pe daciaclub.ro :D

Spre rusinea mea, am nimerit doar la lansare...adica speech-uri sforaitoare, mancare, bautura si...atat. :D

Cand am vazut cati fani se inscriau pe liste la drive-test, am renuntat in favoarea lor.

.... dar daca iti cumperi Duster cu gandul ca ai de mers pe santiere, pe dealuri (nu offroad, ci de exemplu daca esti topograf) si te gandesti ca ti-ai luat un crossover ieftin care isi face treaba pe deplin, atunci cu siguranta iti va place.

De acord, asta spuneam si eu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

SHARANEL, ma bucur ca ti-am fost de folos. De fapt pe langa "traducerea" principiului conservarii energiei descris in link-ul pe care ti l-am propus spre studiu, ti-am explicat in plus si de ce placutele pe fata sunt mai mari, dar ce sai faci

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si butonul off-road nu e o joaca? Tot din materialul de prezentare a lui Yeti spune ca "adapteaza sistemele ABS, ASR, si EDS si o configuratie sensibila a pedalei de acceleratie". Crezi ca astea o sa te ajute mai mult ca un diferentia blocabil intre punti? Intotdeauna o sa prefer un diferential blocabil in locul acestui buton, cei drept poate nu pe aceasta masina. In curand se va putea opta si pentru cutia automata si tempomat. Deja pentru Israel vor fi livrate cu astfel de cutii automate. Si unghiule de atac si degajare sunt mult mai mari la Duster decat la Yeti.

Modificat de Dragos Ene
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bogdan Alecu-redactor Zf(citat):

" Dacia Duster are acelasi sistem de tractiune integrala ca si Nissan Qashqai, X-Trail sau Renault Koleos, sistem care dispune numai de diferential central blocabil, asadar nu va dispune si de diferential spate. Cu ajutorul selectorului amplasat la baza consolei centrale se poate comuta intre 3 moduri - 4x4 Auto (puterea este repartizata in principal catre puntea fata, si atunci cand aceasta pierde aderenta automat si catre rotile din spate) 4x4 Lock - (diferentialul central repartizeaza in mod egal puterea motorului intre rotile fata si spate, mod recomandat la rularea pe teren accidentat sau cu aderenta scazuta) si 4x2 (puterea este transmisa doar rotilor din fata, pentru a se obtine pe asfalt uscat o economie a consumului de combustibil)".

Eu nu am o imagine clara asupra sistemelor de tractiune 4x4. Cum este cu diferentialele blocabile?

Ce asemanari si deosebiri exista intre ceea ce scrie mai sus si sistemele haldex si torsen?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!