Jump to content
PMG

Cum conducem economic si corect ?

Recommended Posts

JUG

Aaa, pai e ok atunci.

Eu am sustinut de la inceput si sustin in continuare faptul ca un aspirat de cilindree mica nu merge optim sub 2000rpm, indiferent de treapta de viteza si ca schimbarile de viteza in oras, caci de la asta a pornit discutia, ar trebui facute undeva dupa 3000rpm. Asta astfel incat motorul sa pice intr-o turatie la care sa poate continua deplasarea in conditii bune de eficienta, respectiv cu un consum minim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valentin

Iar eu, in continuare, nu sunt de acord cu tine. :) O sa raspund la link-ul tau despre consumul specific. Dar ma tem ca aia este o discutie mult mai tehnica/teoretica... dar perfect adevarat. Argumetele pentru ceea ce spun eu sunt chiar acolo, in link-ul tau

Edited by Valentin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rave

Eu am inteles ca, desi consumul motorului este acelasi, raportul dintre consum si distanta parcursa este mai bun intr-o treapta superioara de viteza. Depinde de cum priveste fiecare lucrurile :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JUG

Da, dar asta numai daca pleci de la premisa ca viteza intr-o treapta superioara e mai mare.

Noi vorbeam, sa zicem, de cazul in care mergi cu 40km/h intr-a 3-a vs. intr-a 5-a.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valentin

Ok, concluzionand, toata lumea este de acord acum ca o masina consuma (in l/100 km) mai mult la WOT in treapta a 3-a decat in treapta a 5-a.

 

Idem, consumul la WOT intr-o treapta oarecare este aproximativ la fel in cazul in care masina merge la vale cu cazul in care masina merge la deal. Diferenta consta in faptul ca la deal masina acceleraza mai lent (s-ar putea chiar sa nici nu o faca daca rampa si treapta sunt mari), la vale accelereaza mult mai tare.

 

Asta e lamurita, revenim la miezul disputei... :)

Edited by Valentin

Share this post


Link to post
Share on other sites
FlorinC

Esti de acord cu mine ca un turbo are mult mai mult cuplu la 2000rpm fata de un aspirat? Indiferent de cilindree, arhitectura, etc.

Daca da, atunci esti de acord cu mine ca daca viteza de rotatie pentru a asigura o deplasare corecta(cuplu suficient, lipsa tremurat, etc.) este de 1500rpm pentru un turbo, atunci aceeasi viteza necesara pentru un aspirat este de macar >2000rpm? In cazul in care toate conditiile raman identice.

 

 

La ce conditii te referi? Uiti faptul ca intervine si etajarea treptelor de viteza. Un motor supraalimentat nu va avea niciodata o cutie la fel ca cea a unui motor aspirat ( la puteri apropiate).

Deci regula ta pica.  Scuze, acum am vazut ca ai zis la aceeasi viteza.

 

Ca o concluzie, si eu sunt de acord cu ceea ce spune valentin.(v-a dat explicatii mai tehnice ) . Condusul nu se face in baza unor cifre, ci doar in functie de sarcina. Atat timp cat mergi constant la o turatie cat mai mica posibila, unde motorul nu protesteaza, nu este nicio problema si in plus acolo vei avea cel mai mic consum. Daca doresti o accelerare usoara de la acea turatie, iar motorul raspunde potrivit cerintei tale fara a vibra, din nou, este ok. In cazul in care nu raspunde corect,  sa zicem o accelerare mai puternica , abia atunci inseamna ca esti subturat si va trebui sa cobori intr-o treapta de viteza inferioara.

 

 

Asta este o regula universal valabila, indiferent de tipul motorului. Ba din contra, un motor aspirat va fi mult mai putin stresat, chiar in conditii de subturare, decat unul supraalimentat...dar aici e alta poveste.

Edited by FlorinC

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valentin

At low revs, SFC suffers...

Din pacate abia acum am putut reveni sa-ti raspund, am fost prins cu altele...

 

Am citit cu atentie linkul indicat de tine si il gasesc foarte util pentru discutia noastra. Subiectul lor insa era altul si, desi mesajul indicat de tine (nr. 13) este corect, eu ti-as indica sa citesti mesajul nr. 11, pentru ca vorbeste despre acelasi lucru (Specific Fuel Consumption), dar intr-un mod mult mai clar, existand si o harta acolo. PDF-ul respectiv este despre un motor benzinar aspirat de 2,7 l. Exact despre ce discutam noi. Il atasez la sfarsitul postului pentru a discuta despre el.

Totusi, inainte de a vedea PDF-ul, iti propun un alt grafic in care este reprezentat consumul specific pentru un TDI binecunoscut (TDI ALH). Stiu, tu nu discutai de motoare supraalimentate, ci doar despre aspirate. Vreau doar sa ne uitam la el pentru ca este mai bine realizat. Dupa ce intelegi cu adevarat ce inseamna consumul specific, ne intoarcem la benzinarul tau aspirat.

 

 

ALH_BSFC_map_with_power_hyperbolae.png

 

Consumul specific reprezinta raportul dintre cantitatea de combustibil consumata de motor si cuplul/puterea generat(a). Se exprima in g/kWh

- pe axa verticala din stanga avem cuplul motor, in cazul acestui grafic este exprimat in bari, dar poate fi exprimat si in Nm. Exista o formula de transformare, dar nu insist

- pe orizontala este reprezentata turatia motorului

- pe axa vericala din dreapta este trecuta (ulterior) puterea motorului. Aceasta este obtinuta simplu inmultind cuplul din stanga si turatia de pe orizontala cu coeficientul binecunoscut.

- linia neagra groasa de sus reprezinta graficul cuplului maxim pe care il genereaza motorul. Asadar nu poti avea cuplu mai mare (mai sus) de acea linie neagra.

- liniile negre asemenea unor cote reprezinta consumul specific al motorului. Cu cat valoarea din dreptul lor este mai mica, cu atat motorul este mai eficent.

Se observa ca aces consum specific are valoarea minima de 197 g/kWh in jurul turatiei de cuplu maxim (1800 rm) si foarte aprope de cuplul maxim al motorului (13,5 bari). Cam asa este pentru orice motor.

Acum, daca se interpreteaza superficial graficul si nu se cunoaste ce reprezinta consumul specific, se poate ajunge la mitul cum ca cel mai economic mers este cel de la turatia de cuplu maxim.

 

Locul unde consumul specific este minim nu ne indica ca acolo motorul consuma cel mai putin, ci ca acolo motorul este cel mai eficient. Este o mare diferenta.

 

De exemplu, la ralanti motorul consuma cel mai putin, dar si cuplul produs este foarte mic. Daca se imparte combustibilul ars la cuplul produs, consumul specific rezultat este foarte mare.

In schimb, daca la 1800 rpm apasam pedala la WOT, motorul va consuma cantitatea maxima de combustibil (pedala e la WOT), dar cuplul generat este, de asemenea, maxim. Raportul dintre ele este minim. Acolo, si doar in aceste conditii, motorul este cel mai eficient.

Asdar, revenind la mitul popular cum ca motorul este cel mai economic la turatia de cuplu maxim: este perfect adevarat, dar doar daca "il incarci" maxim. Adica daca ii ceri tot ce este el capabil sa produca.

Acum sa revenim la intrebarea colegului. referitoare la consumul minim in oras sau la viteze mici. Orice motor, pentru ca masina sa mearga cu 80 km/h, produce aproximativ 10 CP (mai mult sau mai putin, se poate calcula mai exact, dar nu-i cazul)

 

Cu 80 km/h poti merge in treapta a 5-a la 1500 rpm, sau cu 2800 rpm in treapta a 3-a.

Acum, uita-te pe graficul consumului specific si vezi unde motorul este cel mai eficent atunci cand el trebuie sa produca doar 10 CP .

 

La 2800 rpm in treapta a 3-a consuma 500 g/KWh, in treapta a 5-a, la 1500 rpm, consuma 260 g/KWh. Aproape dublu.

Acum uita-te unde este ce mai eficient pentru cei 10 CP pe care trebuie sa-i produca. Cel mai eficent este la 1000 rpm, unde consumul specific este de 230 g/KWh. Pacat ca nu exista o treapta de viteza atat de lunga incat sa tina motorul la 1000 rpm pentru o viteza de 80 km/h.

Mai jos ai graficul pentru un benzinar aspirat, asa cum iti doreai. Ai sa vezi ca regula este aceeasi, indiferent de motor: cu cat turatia este mai mica, cu atat consumul este mai mic.

Acolo, pentru 10 CP (7,5 KW) motorul este ce mai eficient la 1000 rpm, unde are consumul minim de doar 320 g/KWh

 

bsfc_map.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
tzutzuras

cuplul maxim poate fi la 5500 ture dar

tre sa mergeti in cuplu optim care poate incepe de la 1600 - 1800 ture depinde de motor(la diesel)

cuplu urca de la zero ajunge pe o linie constanta ( cuplu optim)si-apoi incepe sa scada in momentul ala apare puterea motorului care urca , constant si liniar pana la momentul puterii maxime unde ramane constanta moment in care cuplu tau este scazut si de aceea nu mai ai zvac ca esti la maxim cu viteza

la benzinare e altfel motorul intra mai repede in cuplu ,la turatii mai mici, datorita aprinderii se tureaza mai repede si urca cuplul mai repede si trebuie schimbata mai rapid viteza.

revenind la intrebarea cu privire la turbo va sfatuiesc la diesel si benzina sa va interesati cand masina Dvs este in cuplu optim si atunci sa chimbati vitezele avand si consumul optim ,la turatii mai mari uzura mai mare consum mai mare etc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iulian M

@tzutzuras, se pare ca nu ai citit nimic din ce a zis mai sus Valentin.

 

puterea "urca" liniar (sau proportional cu turatia) doar daca, cuplul este constant.

 

Cuplu maxim si cuplu optim? Cum definim cuplu optim ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tzutzuras

Da Valentin recunosc n-am citit acolo. Poate-am gresit ceva ca vb din "aduceri aminte" de prin scoala de acum 20 ani, se poate.

Ce-am vrut sa spun a fost ca trebuie sa conducem masina la o turatie normala nu dupa turometru cum afirma cineva.

Multumesc oricum ptr atentionare


iwolffy cuplu optim reprezinta puterea optima la turatia normala.

Acum daca e sa conducem dupa catre ce-a spus Valentin este perfect adevarat la turatie mica ai consum minim. Ce faci cu turbina? Daca mergi subturat  o schimbi anual.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iulian M

Cand o sa schimb turbina, te anunt.

Una e sa mergi constant la turatie mica si alta e sa accelerezi de la turatie mica.

Edited by iwolffy

Share this post


Link to post
Share on other sites
lupo_bv

... Daca mergi subturat  o schimbi anual....

Subturat nu înseamnă turaţie mică ci turaţie inadecvată cu sarcina motorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AndreiCC

La un cc 2.0  tsi - 200 CP :

 

1. care este turatia recomandata (consum/durabilitate) pt a schimba vitezele ?

2. care este viteza de croaziera recomandata (cate turatii in treapa a 6a) ?

 

Stima. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mike_77

In frana de motor electronic se taie alimentarea frana de motor inseamna zero consum plus uzura mai mica la angrenajele din cutia de viteze!mersul in gol adica scos din viteza inseamba consum la relanti plys uzura suplimentara la angrenajele mecanice din motor care chiar daca nu sunt in sarcina se rotesc in gol!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
LauCalin

Parerea mea este ca un consum cat mai mic inseamna compromisuri in alte parti. Adica in principiu consumurile mai bune se obtin la turatii mai mici si mers constant. Ori chestia asta nu prea e sanatoasa pentru motor. Sa se mearga in masina 5 persoane, cu aerul conditionat pornit, treapata a V-a cu 1700-1800 rpm pentru motor este un chin. 

Dar am o intrebare. La Beetle nu am cpmputer de bord. Dar la Colt am vazut ca in momentul in care scot masina din viteza si o las la relanti (in mers ma refer, evident) am vazut ca automat creste si consumul instant. Daca masina merge cu 30 km/h imi arata computerul un consum instant de aprox. 2/5 l/100km. Asta mi se pare cu atat mai interesant cu cat la Opelul tatalui mei apare un consum instant in aceiasi situatie de 0.8 l/100 km. Iar daca o scot din viteza in mers cum fac la Colt tot 0.8 l/100 km arata computerul. Nu prea vad logica.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al Bundy

Logica e ca peste o anumita viteza se calc consumul la l/km. daca o lasi in viteza consumul este ZERO. si asa este recomandat sa mergi cu ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
stefanutz30

apropo de consumuri la modul general ... care motor are consum mai mic:

un motor de 3.0 .. dar mers cu el putin subturat

sau un motor de 1.8 la un mers putin mai turat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bgd_b92

Depinde de generatie si tehnologie, de masa masinilor, de modul in care au fost intretinute, de rapoartele cutiei ; cel de 1.8 ar trebui sa aiba un consum mai mic ; mai ales daca vorbim de benzinare ; si nu vad de ce ai subtura un motor pe benzina de 3.0…precum nu vad nici rostul intrebarii tale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
stefanutz30

intreb deoarece aici in Bucuresti vad pe strada destule masini mari (SUV-uri) cu motoare mari si care presupun eu ca nu au consum chiar asa mare din moment ce respectivii si le permit

ba chiar un prieten facea afirmatia .. ca au cam acelasi consum cu motoarele sub 2 L ceea ce nu-mi vine a crede

eu imi imaginez ca orice motor desta mare, chiar si la relanti mananca mult ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
bgd_b92

In niciun caz consumurile la suv-uri nu seamana cu cele ale berlinelor…acum depinde despre ce vorbim, trebuie sa alegi motorul potrivit pt masina ; daca vorbim de un suv submotorizat, atunci da, consumul poate fi la fel ca al unuia cu motor mai mare ; depinde in ce context vorbim…cel mai bine compara datele date de producator si iti faci o idee ;

Share this post


Link to post
Share on other sites
Makron

Suv-urile consuma mult la viteze de autostrada din cauza masei mari si a coeficientului aerodinamic mai slab.

In oras consuma mai mult din cauza ca sunt grele si au rapoartele inferioare mai scurte si implicit un management mai generos al injectiei, daca ne referim la cele cu cilindree medie. Cele cu cilindree mare, chiar daca au vitezele  mai lungi, consuma mult din cauza motoarelor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1000mb

Nu reusesc sa obtin punctaj peste 80 de la asistentul 'Think Blue Trainer', si asta pentru ca ma tot penalizeaza ca nu urmez recomandarea de a trece din viteza 5 in viteza 6. (Am de curând un VW Golf 7, cu motor TSI 1.0 si cutie de viteze manuala cu 6 trepte. Si, da, in general mentin motorul sub 2000 rpm, deci stilul meu este unul compatibil cu 'Think Blue'.)

Asistentul de la bord face recomandarea acestei treceri cand turatia este de ~1600 rpm, ceea ce ar fi OK pentru mersul pe autostrada (pe drum drept si fara pante) dar foar nepotrivit cand rulam peste dealuri (cum este frecvent in cazul meu) si cand trecerea prematura in treapta 6 ar aduce motorul intr-un regim neprielnic urcarii de pante.

Cred ca asistentul de bord nu este bine adaptat pentru masina(masa)/motorizare. Si ma intreb daca acel prag (5->6) poate fi modificat/reglat prin software/firmware. (Sau mai bine ma resemnez si accept sa il ignor?)

Dumneavoastra cum va descurcati cu acest 'Think Blue Trainer'?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dercos

La toate masinile conduse de mine, recomandarea de a schimba in treapta superioara era, de cele mai multe ori, prea timpurie. Acel indicator, pana la urma, e doar o cifra, nu ar trebui sa il iei prea tare in serios. Eu reusesc peste 80 puncte la Golf 1.5TSI, manual, dar il folosesc pe distante lungi si adopt un regim de condus fluid, anticipand traficul, fara accelerari inutile, dar cu depasiri peste tot unde permite traficul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
horry_bv

Conteaza mult si sa  folosesti frana de motor pentru a obtine un cosum bun, si "puncte ThinkBlue" ...

Parerea mea ca daca tii motorul in general sub 2000 e foarte daunator pentru motor, evacuare, etc....nu apuca sa se curete...

Cam la toate masinile pe care le-am condus, sa scoti consumul declarat in carte, e crima pentru motorul acela...se poate, dar ce economisesti din combustibil dai inzecit pe egr-uri si alte piese

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1000mb

Revin dupa alte doua mii de kilometri, în care am tot încercat sa înteleg regimurile de mers ale motorului (TSI 1.0 + M6).

Motorul functionând în regim natural (fãrã turbina/compresie si la turatii de 1800-2000 rpm) - adica pe drum drept si cu deplasare constanta - consuma foarte putin (2-3 litri/100km). Însa orice iesire din acest regim determina interventia turbinei si deci cresterea substantiala a consumului (crestere de 2-10 ori), iar iesirile din acest regim sunt de genul acesta: accelerare la pornire de pe loc; accelerare brusca (depasire); aducerea turatiei la valori mari; accelerare la atacarea unei coaste; aparitia unei coaste daca soferul nu accelereaza (cand turatia scade sub 1600 rpm turbina porneste automat pentru a furniza cuplul necesar urcãrii pantei).

P.S. Da, am ajuns sa ignor 'Think Blue Trainer', desi, daca ar fi un pic mai bine adaptat masinii, ar fi o jucarie utila/interesanta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri