Jump to content

ID.4 - consum și autonomie


Rave
 Share

Postare recomandată

@VickEnd Eu la a mea nu am vazut niciodata consum de 0,2 in stationare.  0,3 este cel mai putin vazut pe bord. 

Modificat de Rave
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La masina mea (204cp, 77kW) se pastreaza consumurile pe care le.am pus pana acum, asa ca o sa revin prin toamna. In ultimii aproape 2'800km (cam 40% in oras, 60% in afara) am consumat in medie 16.5kWh/100km, care ar insemna aprox 2L benzina/motorina per 100km sau autonomie de 466km.

20210614_090457.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Revin cu update legat de folosirea aerului conditionat pe 30+ grade. In oras am vazut ca e foarte lacoma la aer conditionat desi il folosim doar ca strict necesar (pentru ca raceli, copii, etc). De obiciei il pun cu 1-2 grade mai putin decat afara cat sa dezumidifice si sa scada usor temperatura. La 30+ grade il pun pe 27-28 si e suportabil din punct de vedere al racelilor. Totusi, daca fara aer conditionat in oras consuma 14-16, cu aer ia cam 18-20 pe drumuri scurte ca n-am avut de iesit prea mult. O sa vedem in afara orasului cum merge cu aer conditionat, ma gandesc ca diferenta nu va fi asa de mare din cauza vitezei mai mari de deplasare, asa ca la consum per 100km va veni mai putin.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Drum, Bucuresti-Cluj, cu si foarte putin AC, 15,7/14,9, cu viteze medii 64/61, timpul 6,57/7,32 h la temperaturi de 34.5/25 grade si AC ul la 20, cu viteza ventilatorului pe mijloc.

Dar am observat ca scade regenerarea atunci cand este cald, la fel si puterea de incarcare,am incarcat la exact aceleasi statii si viteza a fost cam asa 180/300 si 300/380 km/h in aplicatie, ceea ce insemna cam 31/43 si 43/50 kwh.

Daca pe racoare se obtine la regenerarea maxim cam 96 kwh, la cald am vazut cam 76 kwh. A trebuit sa folosesc mult mai mult frana de picior.

Regenerarea scazuta e clar ca a avut si ea un impact asupra consumului.

Deci si datorita vitezei medii mai mari  se poate spune ca AC ul nu influenteaza extraordinar de mult autonomia.

La cuplarea lui am observat scaderi ale autonomiei intre 12 si 32 km.

 

Modificat de laurg73
modificari text
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am mers Sambata la bunici, apoi la alte neamuri si retur cu aer conditionat pe nivel lejer, condus pe drum European ca si cu ICE, ceva mai repede decat traficul: 274km, consum 17.4kWh/100km (fara aer conditionat scot aprox 16.5), medie 52km/h de la pornire pana la intoarcere, temperatura 22-28°, 5 oameni cu porbagajul plin.

20210627_125334.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am incercat un calcul alternativ al consumului pentru a.l confrunta cu cel afisat de sistem, rezultatul fiind cu virgula.

Date (aproape fixe)
1. Capacitatea bateriei: 77kW
2. SOC: nivelul de incarcare al bateriei la plecare si la sosire
3. Distanta parcursa in km
4. Cat am incarcat in kWh (aici stiu ca sunt ceva pierderi, dar nu stiu exact cat la o putere de incarcare de 11kW)

Date variabile
1. Autonomia afisata de sistem
2. Consumul afisat de sistem

Calcule:
1. Bazat pe nivelul de incarcare al bateriei la plecare si la sosire plus bateria de capacitate 77kW imi rezulta cati kWh am consumat in total. Adaugand si distanta parcursa in calcul, obtin consumul "real" (ca si aici SOC este numar intreg fara virgula asa ca 8% ar putea fi 7.5% sau 8.5%)
2. Consumul total in kWh calculat mai sus il pot compara cu cati kWh am incarcat (aici la kWh incarcati va trebui sa scad pierderile)

Din calculele de mai sus imi da o pierdere de 8-10% din baterie (6-7kW). Concret SOC initial 80%, SOC final 18%, baterie de 77kW, kWh consumati 77*(80%-18%) = 47.74kWh, distanta parcursa 266km, consum afisat 16.4, consum calculat 17.9. Pierderea e de 9%, adica 7kW sau 45km.

Ma gandesc ca de vina e consumul afisat. Cu toate erorile de care am scris, diferenta e destul de mare. Ati facut careva calculul, asa e si la voi?

P.S. Nu ma duc niciodata la limita, prefer sa am tot timpul destul curent in baterie, dar totusi sa stiu pe ce ma bazez.

Modificat de VickEnd
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si eu am inceput sa urmaresc diferenta aceasta, care fluctueaza, intre 1-2% si ~10%, ca la tine, functie de traseu, vreme, viteza, si, probabil, steaua sub care te-ai nascut.

Posibile explicatii:

  1. eroari de soft
  2. erori hardware
  3. monitorizeaza curentul/puterea scoasa din baterie, nu si consumul intern al bateriei dat de rezistente si pierderi
  4. nu ia in calcul consumuri auxiliare, gen racirea/incalzirea bateriei, desi cred ca este luata in considerare climatizarea, dar nu sunt 100% sigur (vezi punctul 1)
  5. cate ceva din cele de mai sus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cand ai 0% pe bord, bateria reala e in jur de 5% si 3.45 V pe celula.

La 100% pe bord, real e in jur de 95% si 4.15 V pe celula.

Acest 5% si 95% este raportat la 82 kWh.

 

Deci de la 0% - 100% pe bord e de fapt 90% din capacitatea totala.

90% din 82 kWh = 73.8 kWh

Restul de 3.2 kWh pana la 77 kWh fac parte din capacitatea utilizabila, dar sunt disponibili dupa ce pe bord ti-a aparut 0%.

 

1. Estimarea SOC% nu este o stiinta exacta, intervin multe necunoscute.

 

Indicatorul SOC se bazeaza in principal pe contorizarea si integrarea curentului descarcat din baterie, dar intervalul de curent posibil este foarte larg, de la 1A la 400 A, iar pe un astfel de interval intervin erori de masura, de neliniaritate, de histerezis, care se tot acumuleaza...

 

2. Ca sa compenseze efectul erorilor de la pct. (1), indicatorul SOC% se recalibreaza periodic in functie de tensiunea pe baterie, cand curentul este sub anumite limite ca sa nu afecteze masurarea tensiunii. Se recalibreaza cand tensiunea pe baterie este in jurul unor puncte predefinite, care pot fi mai multe sau mai putine, asta doar fabricantul stie...Se mai aplica si diverse conditii de genul "minim o recalibrare la 24 de ore" sau similar...aici intervine deja latura "artistica" a proiectantului. Nu exista un set de reguli predefinite universale.

 

3. La afisarea procentelor intervin erori de rotunjire.

Pe ecran apare 25% cand capacitatea ramasa estimata este intre 24.5 si 25.5, deci un interval de 1%, deci 0.74 kWh

 

4. Capacitatea pe care o obtii depinde de conditiile de utilizare (curentul de descarcare si temperatura).

Daca descarci cu un curent mai mic, obtii mai multa energie din aceeasi baterie. La 25 C obtii mai multa energie decat la 15 C.

Bateria are capacitatea nominala de 82 kWh, dar asta doar in niste conditii fixe de curent de incarcare, curent de descarcare, temperatura, specificate de fabricantul bateriei.

Daca de ex. bateria nu ajunte la 25 C, nu se va comporta ca o baterie de 82 kWh ci mai mica. De exemplu:

1% dintr-o baterie la 25C poate sa reprezinte 0.82 kWh

1% dintr-o baterie la 10C poate sa reprezinte 0.78 kWh

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foarte interesant! @kolfleading, de unde ai informatiile legate de capacitatea reala a bateriei?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din OBDEleven si confirmate de rezultatele obtinute de diversi youtuberi care au masurat autonomia si au calculat energia pe 100% - 0% pe bord. In conditii de utilizare medie,  a iesit cam 55 kWh util intre 100% - 0% pe bord la ID3 cu denumirea comerciala "58 / 62 kWh".

 

But wait, there's more!

Nici macar capacitatea nominala de 62 kWh sau 82 kWh nu este 100% exacta.

 

De exemplu, stim ca ID.3 cu bateria denumita comercial "58 / 62 kWh" are in baterie 108 module conectate in serie. Un modul este format din doua celule de capacitate nominala 78 Ah conectate in paralel. Tensiunea nominala a unei celule Li-Poly apare la unii producatori 3.6V, la altii 3.65V, la altii chiar 3.7V

 

Capacitatea nominala este capacitatea minima garantata de producatorul celulelor din baterie daca se respecta un anumit ciclu de incarcare, urmat de o pauza (uzual o ora), urmat de un anumit ciclu de descarcare, cu anumite praguri de tensiune clar indicate, cu curenti de incarcare si descarcare clar indicati, cu valoare constanta pe toata durata, la o anumita temperatura (cel mai frecvent 25 C). Daca bateria este exploatata in afara acestor conditii "nominale", capacitatea obtinuta va fi diferita de cea nominala.

 

Tensiunea nominala a unei celule este in mod uzual definita ca valoarea medie a tensiunii pe durata unui ciclu de descarcare predefinit la 25C.

(medie ponderata in raport cu timpul).

 

Nu stiu cat e tensiunea nominala la celulele folosite pe ID3, dar am incercat sa calculez cu valorile cele mai uzuale gasite prin documentatii si am obtinut urmatoarele rezultate:

 

108 module * 2 celule / modul * 78 Ah / celula * 3.60V = 60.66 kWh

108 module * 2 celule / modul * 78 Ah / celula * 3.65V = 61.50 kWh

108 module * 2 celule / modul * 78 Ah / celula * 3.70V = 62.34 kWh

 

Nici una nu duce la exact 62 kWh. Ca sa fie fix-fix 62 kWh, ar trebui ca tensiunea nominala sa fie 3.68V, o valoare care nu prea am intalnit-o studiind date tehnice ale bateriilor Li-Poly.

 

Inclin sa cred ca tensiunea nominala este 3.70V, pentru ca asta apare tot mai des prin specificatii la celule tot mai recente, mai de actualitate. Deci capacitatea nominala a bateriei "62 kWh" este 62.34 kWh.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Dupa discutia noastra legata de consum la ID4, am facut 295km SOC de la 80% la 20% cu consumul de bord 14.1kWh/100km (rezultand o autonomie la toata bateria de 546km). Calculand la capacitatea bateriei de 77kW iese un consum (mai aproape de) real de 15.66kWh/100km (rezultand o autonomie reala la toata bateria de 491km). Am parcurs distanta doar in Cluj-Napoca cu putine accelerari serioase, fara AC si urcat/coborat deal la fiecare drum. In afara de diferenta de 10% consum afisat fata de cel real ma declar multumit. Astept sa vad cat e consumul real la iarna.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fara AC pe caldurile astea?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, in oras fara AC pentru ca pe caldurile astea copiii is cu laringita. In afara orasului nu mai merge cu geamul deschis, asa ca pornim AC sau evitam deplasarile.

 

P.S. Nu sunt de accord cu oprirea AC sau rularea cu viteza mai mica decat permite drumul doar pentru a ajuta autonomia.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cu un ID4 Pro 77KW, am încărcat vineri 100%, autonomie afișată 550km (AC off). Am parcurs 241km in 2 zile, 40%extern 60%oras, cu AC pornit în marea majoritate a timpului, 100% in mod "B" și am obținut 16.4 kwh/100km. Teoretic ar rezulta o autonomie de 470km(confirmată și de către GOM, acolo fiind afișat 216km-afisat când AC era pornit). Având în vedere că am condus în marea majoritate a timpului fara sa o menajez deloc, mă declar mulțumit.

IMG_20210718_193410.thumb.jpg.33027be17ca807bd45eb8ffffc20bb58.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Am mers pe ruta Cluj-Napoca - Transfagarasan (Balea Lac) si retur, condus intotdeauna in B, AC cam 50% din drum, asteptat 1.5h la accident cu AC, viteza autostrada 120-135km/h, in rest mers cu traficul, incarcat la Kaufland Sibiu inainte de urcare, rezultand un consum real de 18.9% (afisat 17.90%) - autonomie reala 407km la un plin. Am observat ca de la Sibiu la Balea Lac si retur consumul a fost mic, undeva la 15.5%-16%. Cel mai mult a consumat la viteza mare.

 

1627991023830.thumb.JPEG.32fd1c9d7b7be256fd0a99136d0c1a36.JPEG

Modificat de VickEnd
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 weeks later...

sunt în discuții pentru achiziția unui id 4 cu bateria de 52 KW cu pompa.am ales bateria mai mica pentru ca mașină va fi folosita exclusiv urban și avem stație de încărcare acasă.ce as vrea sa știu de la userii care au aceasta varianta este cum sta la autonomie?întreb din pura curiozitate,nu ca ar fi un dealbreaker.multumesc

 

 

 

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De ce iei si pompa de caldura daca o folosesti doar urban?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am bateria de 77kW si autonomia in oras pe primavara-vara a fost intre 450-520km - cartea zice 500. In oras te penalizeaza la autonomie aerul conditionat si piciorul greu. Ar mai fi si urcarile (la deal) dar la vale vei regenera asa de mult incat aproape vei obtine consum de drum drept.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Targu Mures Oradea - 255 km, 4.18 ore, medie 60km/h Consum : 16.1 kWh/100km (91% la 36%). Autostrada cam 90km mers cu 120km/h

Oradea - Zalau - Mures - 308 km, 5 ore, medie 62km/h Consum : 17.1 kWh/100km (98% la 22%). Autostrada cam 110km mers cu 130km/h

 

ABRP merge super bine, estimarile sunt foarte aproape de realitate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Saptamana trecuta am condus in oras 294km in oras prin infernul de dimineata la scoala cu temperaturi incepand cu 7°. Pe bord mi.a aparut 16.70%, in timp ce consumul calculat a fost de 18.3%.

 

VW are un mod foarte ciudat de a calcula consumul din bord: intotdeauna e cu 10% mai mic decat cel real, iar pe parcursul descarcarii bateriei, consumul din bord difera cu pana la 20% fata de cel real; cand bateria ajunge catre 20% SOC, diferenta de consum se reduce la 10%.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Targu Mures - Bucuresti - Targu Mures : 696 km, 10:13 ore, medie 68km/h Consum : 18 kWh/100km. Temperatura in jur de 8-10C media

 

Pe ECO faci frig in masina la 22C, cel putin mie imi este frig. Se incalzeste mai bine daca este oprita total ventilatia/incalizrea vs ECO. Pe Confort e ok dar si treapta cea mai mica mi se pare ca baga prea tare aerul, ma rupe la lentilele de contact.

Spre Bucuresti am mers stil pensionar, cu traficul si fara depasiri. La Predeal aveam 20 kWh/ 100 km. La intoarcere dupa alimentarea la Campina am venit mai alert si am scos 17.4 kWh/100 km, probabil profilul drumului, la intoarcere cobor mai mult, altfel nu imi explic.

 

Frigul rupe "consumul". Daca vara faceam lejer peste 450km acum cu 400km range esti norocos de la 100% SOC.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Am observat si eu ca pe Eco la 22° e frig in masina, iar daca mut pe Confort e deja prea cald comparativ cu Eco. Din individual se poate AC.ul  pe ce nivel se doreste.

 

Consum de autostrada cu 130km/h in bord de la Luna (Campia Turzii) la Gilau (Cluj) 50km pe Eco 22kWh/100km.

 

Cluj - Campia Turzii pe drum national si retur pe autostrada a iesit la 19kWh/100km (12-16°).

 

In ultima vreme a fost caldut ziua. Am observat ca la peste 12° nu se simte diferenta de consum decat infim fata de vara.

 

In schimb a fost o saptamana rece cu dus copiii la scoala, iar atunci a crescut la 20kWh/100km in oras.

Modificat de VickEnd
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Drum Cluj-Marisel-Maguri Racatau-Cluj, distanta 120km, viteza medie 40km/h, diferenta de nivel 800m, temeratura 4-14° => consum in bord 14.6% (consum calculat 15.5%, autonomie calculata 496km). 

Modificat de VickEnd
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Frigul de dimineata de la Cluj a dus consumurile pe distante de aproximmativ 4 km, la valori astronomice. Azi dimineata am facut mai multe verificari prin OBD/carscanner si a iesit cam așa:

- încălzirea la baterie pornește atunci când temperatura minimă pe element este de sub 8 grade și se oprește când depășește 10 grade

- consumul la încălzitorul bateriei este de aporoximativ 5,5 kwh/h, noroc că, la 0,5 grade temperatura exterioara, 7 grade bateria, nu a durat decât 10 minute/3km, până a ajuns la 10 grade și s-a oprit;

- consumul încălzirii habitaclului a fost de aproximativ 5 kwh/h, la maxim.

-atunci când temperatura interioară este stabilizată, consumul este undeva la 1 kwh/h

-deși consumul de 52 kwh/100 km, este enorm, duminică am făcut un drum la care a pornit încălzirea bateriei și încălzire habitaclu, la dus, 58 km, la întors nu, așa încât consumul mediu a fost de 16,1 kwh/100 km, aproximativ același cu cel obținut vara cu AC pornit, și cu doar 1-1,5 kwh în plus față de cel mai bun consum pe aceeași rută

 

Screenshot_2021-11-01-07-19-49-151_com_ovz.carscanner.thumb.jpg.7069a5c05ce26f473884a1c53cdf9a99.jpgScreenshot_2021-11-01-07-27-22-078_com_ovz.carscanner.thumb.jpg.cb3f312f450e0b165c997e176517fd41.jpg

Doar încălzire baterie

IMG_20211101_071936.thumb.jpg.d4d8b782c787fa5a29097262bf0555ca.jpg

 

Încălzire baterie plus habitaclu

IMG_20211101_072005.thumb.jpg.03d81b31c70eb12006efc013d7d05140.jpg

 

 Doar încălzire habitaclu, după 4 km

IMG_20211101_072832.thumb.jpg.2ede7b520ec8fc3ed7e7f5eac64dd60c.jpg

Se vorbește pe forumurile germane că la următorul update să se poată face precondiționarea bateriei atunci când este pusă la încărcat, și posibilitate de a adăuga buton pentru a porni precondiționarea atunci când ar dori utilizatorul (pentru a evita consumul foarte mare la distanțele scurte)

Modificat de balaur
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!