Jump to content

ID.3 - consum și autonomie


Rave
 Share

Postare recomandată

Da, asa se pare ca rezulta si din testele mele.

 

Preincalzire la ora programata sau din aplicatie, nu conteaza.

 

  • Daca e conectata la priza, incalzeste doar habitaclul
  • Daca nu e conectata la priza, incalzeste si habitaclul si bateria.

 

Eu urmaresc aceste lucruri nu pentru consum, ca nu ma intereseaza, ci pentru ca sa fie bateria incalzita cand o pun la incarcat.

 

Daca bateria e rece, in curs de incalzire, consumul instantaneu cand stau pe loc este 8 kWh / 100 Km (am soft 0564, nu se schimba in kWh/h).

Daca bateria e calda, consumul instantaneu cand stau pe loc este 1- 2 kWh / 100 Km (consum clima).

 

Acum insa de cateva zile m-am dotat cu un tester OBD-2 Bluetooth si aplicatia EVNotify. Se poate vedea rapid temperatura bateriei si temperatura lichidului de incalzire/racire. Se vede imediat daca bateria e in curs de incalzire.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

10 minutes ago, kolfleading said:

OBD-2 Bluetooth

ce model? eu am o chinezarie din aia albastra si nu merge cu EV notify. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

18 minutes ago, kolfleading said:

Eu urmaresc aceste lucruri nu pentru consum, ca nu ma intereseaza, ci pentru ca sa fie bateria incalzita cand o pun la incarcat.

E vorba de fast charging sau si pentru incarcarea AC zilnica? Eu incerc sa o pun la incarcat cand ajung acasa ca sa fie calda bateria. Observ o diferenta la viteza de incarcare de la 10 km/h la 12km/h daca bateria este calda in cazul granny charger.

Modificat de Silviu_7
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Bogdan_wrc Corect, daca e conectata la statie, incalzeste doar masina. De aici am tras concluzia ca incalzirea bateriei e un efect secundar al incalzirii habitaclului. 

Statia este OpenEVSE, de 22 kW.

 

@Silviu_7 Nu include preincalzirea (nici a interiorului, nici a bateriei) in calculul consumului in deplasare, decat daca preincalzirea se intampla in timp ce mergi (daca pleci cu bateria rece si e obligata sa o incalzeasca in mers).

Statia incarca cu 11 kW.

 

Concluzia mea: incarci bateria cand ajungi acasa si apoi o deconectezi. Așa, incarci bateria cand e calda, deci e mai bine pentru ea.

La fel, cand pleci si preincalzesti masina, incalzeste si bateria si iar e mai sanatos pentru masina.

In plus, ca incalzirea se face din statie sau din baterie, tot cam aia e dpdv costuri (considerand pierderile din incarcarea-descarcarea bateriei neglijabila), dar e mai sanatos pentru baterie sa fie calda cand pleci la drum.

 

Problema ramasa: daca vrei sa pleci cu bateria calda, dar cu nivelul la 100%, trebuie sa preincalzesti masina pe baterie si apoi sa o bagi iar la incarcat, ca sa ajungi inapoi la 100%.

Modificat de Sparkyson
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Interfata asta merge cu EVNotify la ID.3:

https://techstar.ro/7373-vgate-icar2-white-black-cu-bluetooth-obd2-interfata-diagnoza-multimarca.html

 

Incalzirea habitaclului este o sarcina minuscula pentru baterie si nu genereaza suficienta caldura in baterie.

In plus, pe EVNotify se vede temperatura agentului termic din circuitul bateriei si e clar ca incalzirea bateriei de acolo vine.

 

Pre-incalzirea din statie ar fi de preferat pentru ca ai mai putina uzura a bateriei, mai putina energie transferata in - out prin baterie.

 

Incalzeste habitaclul cam 30 de minute cu putere medie 5 kW...deci 2.5 kWh, deci 4% din capacitatea utila a bateriei.

Dupa 25 de pre-incalziri, ai mai consumat un ciclu complet din viata bateriei.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu imi doresc sa plec cu bateria calda, pentru ca si asta afecteaza longevitatea bateriei.

1 ciclu la 25 de incalziri (adica 25 de zile, in cazul meu), inseamna cam un ciclu pe luna, 12 pe an.

Eu consum cam 15 kWh pe zi, deci ciclez bateria cam la 4 zile, 90 de cicluri pe an.

Cu cele 12 se fac ~100, deci ajung la 1000 de cicluri in 10 ani.

 

Mersul cu bateria rece mi-e teama ca o afecteaza mult mai mult, iar, cum ziceai si tu, incalzirea ei nu trage atat de mult curent incat sa afecteze logevitatea.

Optim ar fi sa se preincalzeasca si din statie, dar, in lipsa optiunii acesteia, mi se pare un compromis bun de moment sa incalzesc bateria cu propria ei energie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Merita incercat asa. Pana la urma nu cred ca overall consumul este mai mare.

Trebuie setata ora de plecare sau e ok sa fie doar dat start la climate?

1 hour ago, Sparkyson said:

Problema ramasa: daca vrei sa pleci cu bateria calda, dar cu nivelul la 100%, trebuie sa preincalzesti masina pe baterie si apoi sa o bagi iar la incarcat, ca sa ajungi inapoi la 100%.

Se rezolva cu un garaj. Daca prind 2 zile cu temperaturi aproximativ la fel de dimineata si cu drum similar de facut, o sa fac acest test.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Merge si programata si pornita manual din aplicatie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2 hours ago, kolfleading said:

 

  • Daca e conectata la priza, incalzeste doar habitaclul
  • Daca nu e conectata la priza, incalzeste si habitaclul si bateria.

 

In primul caz masina foloseste curent direct din priza ca sa incalzeasca habitaclul, bateriei i se face un bypass. In al doilea foloseste curent din baterie ceea ce duce la incalzirea ei, nu cred ca bateria este incalzita intentionat ci e doar un efect al tragerii curentului necesar incalzirii. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Sparkyson Atat incalzirea bateriei cat si incalzirea habitaclului consuma cu o putere medie de aproximativ 5 kW. Impreuna iau 8 - 10 kW.

Este extrem de discutabil cum e mai bine pentru baterie:

 

A. sa faca un ciclu partial de aprox. 5% din capacitate in fiecare zi de iarna

B. sa mearga 15 minute rece

 

Eu desi am studiat destul de mult subiectul bateriilor li-ion, n-as putea sa dau un raspuns categoric.

 

@Rave Nu este adevarat ce spui.

In primul rand, fizic nu exista posibilitatea de a face un astfel de bypass. Exista un DC BUS pe care sunt conectati la gramada atat consumatori cat si surse de energie electrica.

Consumatorii sunt incalzitoarele PTC, compresorul A/C, convertorul DC-DC 400 / 12V si invertorul motorului

Surse de energie sunt bateria si chargerul AC / DC.

Sursa cu tensiunea cea mai mare va alimenta cu prioritate consumatorii, pana la limita curentului maxim pe care il poate debita. In cazul preincalzirii de ex. incarcatorul AC/DC isi moduleaza tensiunea la iesire asa incat sa satisfaca cerinta incalzitorului dar sa nu incarce bateria. Daca statia de incarcare ofera mai putin de 5 kW, cat ia incalzitorul de habitaclu, atunci chargerul AC/DC al masinii o sa-si limiteze curentul la iesire, tensiunea pe DC BUS va scadea si incalzitorul o sa consume diferenta din baterie.

 

In al doilea rand, bateria este incalzita intentionat, acest lucru se poate verifica urmarind temperatura lichidului de incalzire/racire SI curentul consumat de incalzitorul PTC al bateriei. Ambele informatii se vad in OBDEleven.

 

In al treilea rand, incalzitorul de habitaclu are 5 kW.

 

Bateria are un randament de sa zicem 90% la rece. Asta inseamna ca pierderea care iti ramane ca incalzire va fi de ordinul a 500 W (0.5 kW).

Compara acesti 0.5 kW cu incalzitorul de baterie care are vreo 5 kW....Pierderea care iti ramane ca si caldura in baterie e de 10 ori mai mica...

 

Incalzitorul PTC de habitaclu trage vreo 12 Amperi...un mizilic. NU incalzesti o baterie de 62 kWh si 400 Kg cu un curent de 12 Amperi...vine primavara si nu termina de incalzit...Gandeste-te ca motorul de tractiune poate trage pana la 300 - 400 Amperi din baterie.

 

 

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

26 minute în urmă, kolfleading a scris:

...In al treilea rand, incalzitorul de habitaclu are 5 kW.

...

... cu incalzitorul de baterie care are vreo 5 kW....

 

Ambele PTC-uri au aceeasi putere?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

PTC-urile sunt modulate, puterea absorbita variaza. Din acest motiv, n-as putea spune exact cat e maximul la fiecare.

Dar in principiu pe ambele le-am vazut consumand in jur de 5 kW.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

acum o oră, kolfleading a scris:

In al treilea rand, incalzitorul de habitaclu are 5 kW.

 

Bateria are un randament de sa zicem 90% la rece. Asta inseamna ca pierderea care iti ramane ca incalzire va fi de ordinul a 500 W (0.5 kW).

Compara acesti 0.5 kW cu incalzitorul de baterie care are vreo 5 kW....Pierderea care iti ramane ca si caldura in baterie e de 10 ori mai mica...

 

Incalzitorul PTC de habitaclu trage vreo 12 Amperi...un mizilic. NU incalzesti o baterie de 62 kWh si 400 Kg cu un curent de 12 Amperi...vine primavara si nu termina de incalzit...

 

Intreb pentru ca aici n-am inteles rationamentul, credeam ca ai gresit unitatile de masura.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Incalzitorul de habitaclu:

  • trage 5 kW (12A) din baterie
  • baga 5 kW de caldura in habitaclu
  • ca efect colateral, pe rezistenta interna a bateriei se mai disipa 0.5 kW care contribuie la incalzirea lenta a bateriei

 

Incalzitorul de baterie:

  • trage 5 kW (12A) din baterie
  • baga 5 kW de caldura in antigelul care apoi este recirculat prin baterie
  • ca efect colateral, pe rezistenta interna a bateriei se mai disipa 0.5 kW care contribuie la incalzirea lenta a bateriei

Incalzitorul de habitaclu are ca efect colateral incalzirea bateriei cu 0.5 kW

Incalzitorul de baterie are ca efect total incalzirea bateriei cu 5.5 kW

 

Incalzitorul de habitaclu ar avea nevoie de un timp de vreo 10 ori mai mare ca sa incalzeasca bateria.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Got it! Atunci este doar o gandire defectuoasa, inca una, si ar trebui macar sa existe optiunea de a activa, sau nu, incalzirea bateriei odata cu cea a habitaclului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu ce sa zic...poate fi un bug de soft...dar e posibil ca problema sa fie putin mai complexa decat pare la prima vedere...

 

Cele 2 incalzitoare impreuna ajung la vreo 10 kW...incarcatorul intern AC/DC are putere maxima 11 kW...

Cred ca majoritatea utilizatorilor nu au 11 kW disponibili pentru masina, posibil ca statiile de incarcare sa fie de puteri mai mici...

 

Si aici lucrurile se complica.

 

Daca ai doar 2 kW de la wallbox....ce prioritizezi? Incalzirea habitaclului? Incalzirea bateriei? Le pornesti pe amandoua si vor trage 2 kW de la priza si 8 kW din baterie...? Mie nu mi-e foarte clar care este raspunsul corect...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dpmdv daca setezi o ora de plecare, un nivel al bateriei si o temperatura in habitaclu masina trebuie sa obtina conditii ideale pentru aceste lucruri. Adica sa incarce bateria pana la nivelul setat, sa incalzeasca habitaclul pana la temperatura setata si sa incalzeasca bateria la o temperatura optima condusului. 

Daca pentru asta trebuie sa dea drumul la incalzire cu 5 ore inainte de plecare atunci sa faca asta. Si, daca nu are suficient curent sa faca toate aceste lucruri ar trebui sa anunte utilizatorul prin intermediul aplicatiei. Dar asta ar fi un caz ideal... 

 

Faptul ca, desi are setata o ora de plecare, ea nu incalzeste bateria si, odata plecat, masina isi aminteste brusc ca trebuie sa aduca bateria la o temperatura optima, desi ar fi putut face asta din timp, mi se pare o scapare de gandire a software-ului. 

 

Sunt curios daca face la fel si daca setezi o destinatie in aplicatie, stiu ca se putea face asta din calendar cumva, poate asa reuseste sa-si dea seama... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@kolfleading Sunt convins ca exista raspunsuri la aceste intrebari.

Raspunsurile mele neavizate sunt:

- daca ai 11 kW, problema e rezolvata

- daca nu ai 11 kW si ai incalzire programata, pornesti incalzirea mai devreme

- daca nu ai 11 kW si pornesti incalzirea manual din aplicatie, incalzesti mai intai habitablul si apoi bateria (sau, optim, pe care o alegi din aplicatie)

 

@Dolfin 12A nu sunt din bateria de 12V, ci din cea de tractiune de ~400V, de aceea 12A inseamna 5 kW.

Modificat de Sparkyson
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Azi-dimineata, desi am incalzit masina pe baterie, bateria nu era 100% calda, segmentul verde de regenerare fiind intreg, iar cel albastru era pe la 90%.

Bateria era pe la 55-60%.

Consumul a fost de 30 kWh/100 km, ca in vremurile bune, cand plecam cu bateria rece.

Sunt depasit de situatie 🤷‍♂️.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Astazi vs ieri au fost vreo 3/4 grade mai putin + umezeala pe jos care sigur nu ajuta la incalzirea bateriei + probabil ai stat mai mult in trafic deci incalzirea interiorului a consumat putin mai mult per km.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@SparkysonAm facut un test astazi. Am plecat de acasa cu 99% baterie si interiorul incalzit cat sa se dezghete geamurile. Am urmarit atent bara de regenerare si consumul instant. 

Am ajuns la destinatie cu 86% baterie dupa vreo 30km si inca dunga de regenerare nu era completa, as estima 90%.

De obicei, cand masina nu trece de 80% incarcare, bara de regenerare este plina cam in momentul in care nu mai este activata incalzirea bateriei.

Concluzia mea este ca procentul bateriei are un cuvant mai mare de spus la regenerare vs temperatura ei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pai daca bateria e 90%, nu are forta asa mare de regenarare. cu cat e mai multa baterie cu atat mai putina regenerare ai posibila... 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Are sens. 

Cu cat bateria e mai incarcata, cu atat scade viteza de incarcare.

Sub 80% cred ca se incarca cu puterea maxima, de 100 kW, iar apoi scade dramatic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

48 minutes ago, Sparkyson said:

Sub 80% cred ca se incarca cu puterea maxima, de 100 kW, iar apoi scade dramatic.

Nici pe departe. Plus trebuie baterie sa fie la ~30 grade pentru a atinge viteza maxima.

 img-volkswagen-id3-pro-2020-dcfc-power-m

https://www.youtube.com/watch?v=tY1U5xpoHCE

 

Modificat de Silviu_7
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am incarcat dimineata. 
Baterie ramasa ajuns la statir 35%.
A pornit statia si a functionat pana la 75% cu 46kw. De la 75 la 90% cu 30kw

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!