Jump to content
Sign in to follow this  
fuscobal

Autostrada Bucuresti - Bors (A3)

Recommended Posts

fuscobal

Cu putina intarziere deschid acest topic pentru o autostrada inceputa acum foarte mult timp si a carei constructie va mai dura inca multi ani de zile de acum incolo

 

Status pe sectiuni:
1. Bucuresti-Ploiesti:
operational 56,29 km, 6 km intre zona Pipera-Tunari si CB vor fi gata in 2014, probabil
In total: 62,29 km.

2. Ploiesti-Comarnic:
fara finantare, fara noutati
In total: 49,6 km.

3. Comarnic-Brasov:
PPP/Concesiune - Constructor Vinci-Aktor-Strabag
In total: 55 km.

4. Brasov-Bors | "Autostrada Transilvania"
Lot 1A: 53 km Brasov-Fagaras | fara finantare, se doreste PPP
Lot 1B: 52 km Fagaras-Sighisoara | fara finantare, se doreste PPP
Lot 1C: 56 km Sighisoara-Targu Mures | fara finantare, se doreste PPP
Lot 2A: 36 km Targu Mures-Campia Turzii | nu se stie
Lot 2B: 52 km Campia Turzii-Gilau (Cluj Vest) | operational si finalizat
Lot 3A: 25 km Gilau-Mihaiesti | nu se stiu noutati
Lot 3B: 76 km Mihaiesti-Suplacu de Barcau | fara finantare, fara noutati
Lot 3C: 64 km Suplacu de Barcau-Bors | contract reziliat cu Bechtel, nu se cunosc noutati, lucrari in conservare
In total: 416 km.

----------------------------------------------------------------
TOTAL
- lungime totala: 580,89 km
- operational: 108,29 km


Informatii la zi :

 

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=6.0

 

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=569067

 

De interes in acest moment sunt tronsonul de 4km in executie intre Centura Bucuresti si strada Popasului (este aproape gata, se va deschide probabil anul viitor), tronsonul de 2km de la strada Popasului si pana la Gherghitei/Petricani (este practic ultima bucata din A3 si se continua in Bucuresti cu Soseaua Fabrica de Glucoza la Mobexpert > vezi harta mai jos), tronsonul Comarnic - Brasov pe care s-au anuntat castigatorii PPP ca fiind Vinci-Aktor-Strabag (constructor mare si serios, singurul din cei ce au participat capabil sa termine cu bine un sector de asemenea dificultate)

 

http://www.openstreetmap.org/#map=13/44.5038/26.1578

post-73-0-41816700-1387896635_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
oaspetele

Poate cea mai importanta autostrada. Da nah, tre sa ajunga si bucurestenii in Europa.

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristian

De ce e atat de importanta? pentru UE, cea mai importanta autostrada e cea care pleaca de la Constanta si ajunge la Nadlac, care face parte dintr-un coridor european. Am observat replica asta la cei din vestul tarii, ca A1 e strict pentru bucuresteni, sa aiba cum sa iasa mai repede din tara. E o abordare superficiala, e de ajuns sa faci acest drum, de la Bucuresti la Arad, ca sa vezi ca strict bucurestenii sunt mxim 10 procente din numarul total de participanti la trafic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oaspetele

Ma omule, eu vorbesc de mine, nu de UE.

Evident ca glumeam, de aia am pus si emoticonul.

Dar e evident ca, pentru mine, A1 va fi la fel de folositoare ca si autostrada B15 din Burkina Faso.

:P

(exagerez din nou, da cred ca ai inteles cum sta treaba).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristian

Am inteles de prima data, vroiam doar sa explic cum stau lucrurile din punctul meu de vedere. Pe tine oricum nu te va ajuta nici una din autostrazile planificate a se construi, poate doar daca vrei sa mergi la mare, desi e mult mai aproape Croatia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oaspetele

Ma va ajuta in mod cert autostrada de care vorbim. Merg frecvent la Intorsura Buzaului, asa ca de la Tg Mures as fi pe autostrada, mai bine de jumatate din drum.

Apoi, as ajunge la Bucuresti intr-un timp decent. Vorbim apoi de mare, indiferent ca e litoralul nostru, ala bulgaresc sau grecesc.

In partea opusa, accesul spre vest ar fi mult mai facil.

Asa ca e evident ca pentru mine (si multi altii), aceasta autostrada e singura care ar aduce imbunatatiri in trafic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cristian

PPP la noi nu cred ca e posibil, avand in vedere valoarea taxei si traficul potential in cazul platii acestei taxe. Pana la urma oficial va fi un partenteriat public privat, insa autostrada va fi facuta de o firma care va asigura si finantarea, statul roman urmand a plati executantului in termen de 20 de ani contravaloarea investitiei, plus dobanzi si o marja de profit. Veniturile din taxa de acces nu vor acoperi sigur valoarea investiei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lowlife

Cata vreme investitia pe acte va fi de 2 ori mai mare decat in mod normal, normal ca nu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
soila

PPP-ul e o teapa pe fata...

va functiona astfel:

- se liciteaza public, vii cu o firma mica cu cativa ani in spate, si castigi pentru ca oferi cel mai ieftin tarif

- te apuci de treaba, o lungesti inutil, vine statul si iti rezileaza contractul ca nu te-ai tinut de treaba

- apoi se aloca proiectul fara licitatie direct firmei tale mari, si renegociezi banii, astfel cresti tariful, iti platesti comisioanele catre guvernantii care ti-au cerut bani si eventual subcontractezi lucrarea catre firme turcesti sau chinezesti.

fara criterii clare si dure a legii PPP (sa nu ai voie sa subcontractezi, sa ai experienta si portofoliu in lucrari de infrastructura de peste 15 ani, sa pui la dispozitie toti banii la semnarea contractului, daca contractul este reziliat, sa se dea la urmatorul clasat in urma licitatiei... etc etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites
reader

România e cea mai bogată țară, de 24 de ani se fură încontinuu, pe față și la nivel înalt, și tot mai este de furat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fuscobal

Pai astea-s si conditiile. Vinci-Aktor-Strabag vin cu banii iar statul roman completeaza doar daca lor nu le ies banii din acea taxa. Avantajele sunt ca in aceasta forma constructorul are interesul de a executa lucrarea cat mai repede (pentru a incepe sa incaseze cat mai repede), cat mai bine (pentru ca el se va ocupa si de mentenanta, reparatii daca ceva nu iese bine). Dezavantajele sunt ca 99% statul roman va completa serios peste ce le va iesi din taxe si astfel pe vreo 30 ani vom plati probabil cel putin dublul pretului de executie daca ar fi fost facuta "cu banii jos" !

Share this post


Link to post
Share on other sites
oaspetele

Tinand cont de ce zice fusco, e un imprumut cu o dobanda destul de mare, luat insa pe o perioada destul de lunga, fapt ce va estompa restul de inconveniente.

PLUS faptul ca vom avea autostrada ca atare, ce va mai salva niste morti, raniti, nervi cat incape si timp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
GABIVVX

Bucata de autostrada centura Bucuresti-strada Popasului Voluntari,nu o sa fie gata nici la anu.

In momenrul de fata au facut doar 2 piloni de sustinere a pasarelei ce tranziteaza strada Popasului.Din ce am vazut au inceput sa ,,rascheteze'' spatiul verde de langa padure de pe Popasului ...dar lucrurile merg foarte incet.

Varianta de intrare in Bucuresti pe strada Popasului...pica din start pentru ca strada are un semafor la care in momentrul de fata stai 10-20 minute....daca mai prinzi si bariera de la Voluntari...pierzi 30 minute.

Asemeni si varianta de iesire pe la ,,Mobexpert'' este foarte prost gandita pentru ca in momentul de fata stai in zilele cu trafic aglomerat 20 minute la semafor la Luk Oil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fuscobal

Nu stiu unde ai vazut tu ca-s gata doar cei 2 piloni ai podului dar te asigur ca de la centura Bucuresti si pana la 200m de acei piloni e asfaltul turnat si parapetii montati !!! Mai trebuie facute marcajele si acei 200m dar partea care va dura cel mai mult e pasajul in sine. Acel pasaj si bretelele pot fi executate realist in 2-3 luni de zile dar conditia este ca italienii sa fie platiti pentru ca de aia au oprit lucrarile pe ultima suta de metri. Le-a fost frica ca daca terminau pe banii lor isi mai vedeau banii de la statul roman la sfantu-asteapta ! La partea cu descarcarea A3 in Popasului si la Mobexpert ai dreptate...in conditiile actuale va fi un dezastru total. Solutia pe termen lung insa a luat in calcul largirea Fabrica de Glucoza si transformarea Barbu Vacarescu si Calea Floreasca in drumuri cu sens unic si 4-5 benzi. Autostrada A3 nu va descarca toata in giratoriul ce va fi facut la Mobexpert ci va descarca gradul. Marea parte a transportului greu va iesi din A3 la centura si o va lua spre A1, A2...Restul se vor da jos o mica parte la Popasului (cei ce locuiesc in zona de nord) si marea parte la sensul giratoriu de la Mobexpert de unde se vor imparti o parte catre Tei, altii catre centru, altii catre Baneasa...Acel sens giratoriu, din cate stiu eu, are si benzi directe (adica daca vii de pe A3 si vrei sa faci dreapta ai banda directa, nu mai intri prin giratoriu ca sa nu-l aglomerezi inutil ! In ce priveste Fabrica de Glucoza stiu ca s-au inceput exproprierile dar nu mai stiu ince stadiu sunt !

Edited by fuscobal

Share this post


Link to post
Share on other sites
GABIVVX

Pe Popasului ai reteaua de inalta tensiune care in mod normal trebuie mutata ca podul sa fie gata.Pilonii de baza ai podului sunt gata,asemeni asa cum ai afirmat si tu pana la baza podului ce urmeaza sa fie construit, autostrada este facuta.

DAR....pana o sa mute electrica reteaua,pana o sa termine lucrarile de pe strada Popasului,pana o sa termine lucrarile la podul peste centrura,...o sa dureze mai mult de 1 an de zile.

Initial autostrada trebuia sa iasa pe Gherghitei in Colentina,dar iesea cu haos mare si ambuteiaje colosale.

La proiectul de fata o sa fie 3 iesiri:

1 pe centura cu intrare prin Bd Eroilor din Voluntari. (dar este destul de nenorocita la intrarea pe pasarela de la calea ferata pentru ca ai pilonul podului care nu iti permite sa vezi circulatia din fata...mereu sunt evenimente rutiere grave in zona aia)

2 strada Popasului unde ai semaforul si o sa stai mult (aici ai 2 variante...dreapta la semafor cu iesire in Andronache....sau drept la semafor cu iesire pe podul de la Europa-soseaua Colentina)

3 pe la Mobexpert unde o sa fie iar iures mare la semaforul de la Luk Oil.

Mai exista o varianta de iesire mai smechereasca...autostrada-Popasului dreapta-rond Pipera -sens giratoriu-drept pe langa Politia Circulatie.Dar si la rond o sa fie mare balamuc pentru ca si acum stai sa intri de pe Popasului..mult si bine,coada tine pana la podul peste garla.

Cunosc ,,extraordinar'' de bine zona Voluntari si mai cunosc si ,,ceva'' oameni din zona respectiva. ;)

Asemeni am avut onoarea sa cunosc pe unul din inginerii care a lucrat la portiunea Centura Bucuresti-Ploiesti (partea executata de firma italiana) si am mai stat la gargara cu el si mi-a mai spus omul ,,una....alta'' si cum stau lucrurile la impartirea banilor cand sunt implicate mai multe firme straine&romanesti.

post-64586-0-95817300-1388217657_thumb.j

post-64586-0-61869200-1388217665_thumb.j

post-64586-0-53485500-1388217675_thumb.j

post-64586-0-06943600-1388217700_thumb.j

post-64586-0-09931800-1388217716_thumb.j

post-64586-0-75942200-1388217722_thumb.j

Edited by GABIVVX

Share this post


Link to post
Share on other sites
fuscobal

Pai impartaseste-ne si noua ce ti-a mai zis omul :))

 

Legat de cat vor dura lucrarile, eu am zis 2-3 luni de munca efectiva daca au tot ce le trebuie, adica bani la timp, retele mutate de Electrica (stim cum se misca astia de pe loturile de autostrada din restul tarii, unde au tinut lucrarile pe loc luni de zile)...Fizic se poate si exemple poti gasi la anumiti constructori mari ce au executat loturi de autostrada in timp record (exemplu Astaldi > nod Sibiu Vest terminat intr-o luna de la stadiul de pamant decopertat si atat sau Max Boegl pe Cernavoda Medgidia). Tehnologic se poate, inclusiv in lunile de iarna (Astaldi a avut masina de incalzit terasamentul pentru a asterne asfalt intre 0 si -5 grade !)

Share this post


Link to post
Share on other sites
GABIVVX

Rezumatul discutiei cu respectivul este:

Noi (firma italiana)am avut cel mai greu  tronson de executat pe cea mai mica suma.Controale de calitate peste controale,intarzieri de plati,bete in roate si tot ce este omeneste posibil sa fim scosi tapi ispasitori.

 

Firmele romanesti ....boierie si liniste deplina.

 

Respectivul si-a spart baia de ulei de la masina personala pe santier si l-am intrebat:pai nu ai masina de la firma ?

Mi-a raspuns sec:imi mai arde de schimbat masini cand am atata treaba si arde camasa pe mine si alerg ca nebunul sa fie totul ok si fara greseala ? :lol:

 

Referitor la cele spuse de nenea ala citez din presa:

Ministerul Transporturilor le-a platit lui Dorin Umbrarescu, Dan Besciu si Costel Casuneanu cu 10 la suta mai mult pentru o lucrare pe care nu au terminat-o, respectiv autostrada Bucuresti - Ploiesti.

UMB Spedition, Euroconstruct si PA&CO ar fi trebuit sa construiasca autostrada Bucuresti - Ploiesti pana in iulie 2010, pentru 190 de de milioane de euro,insa prin acte aditionale, costul a crescut ulterior la 250 de milioane de euro, iar termenul de finalizare a lucrarii s-a tot amanat.

 

Pe sectorul construit de italieni, respectiv Bucuresti – Moara Vlasiei, in lungime de 19 kilometri, valoarea lucrarilor este de aproximativ 191 milioane de euro. Rezulta un cost de 10 milioane de euro pe kilometru. Astfel ca, romanii sustin ca italienii sunt favorizati. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, sectorul consortiului italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi are trei benzi de circulatie pe sens, de la iesirea din Bucuresti si pana la Moara Vlasiei. Dincolo de kilometrul 19, pe sectorul construit de regii asfaltului, cum i-a numit presa, autostrada are doua benzi pe sens.

 

 

Cunosc pe proprietarul baltii din Stefanesti peste care trece autostrada.

L-am intrebat acum ceva vreme in urma:cum ai iesit cu banii pe expropriere ?

*Pai una peste alta a fost ok dar se putea si mai bine,dar nu te poti pune cu ei pentru ca esti mic.Nu eu am facut o afacere,ci altii care stiau pe unde vine autostrada si aveau acces la harti si datele problemei au facut bani multi.

Eu:pai cine,aia de la voi care se ocupa cu pamanturi ?

*Ce-ai ma esti tralala ?...altii de sus cu putere si co..e mari.

 

Pentru constructia tronsonului Bucuresti-Moara Vlasiei (19,5 km) sunt acordati 492 milioane de euro (fara TVA), din care 291 de milioane de euro au fost alocati doar pentru exproprieri, in conditiile in care constructia efectiva (fara TVA si fara cheltuielile de consultanta) ar trebui sa coste 200 de milioane de euro.

 

Suma se ridica la o asemenea valoare pentru ca autostrada ar trebui sa traverseze cativa kilometri din zona Tunari-Voluntari, unde se afla cele mai scumpe terenuri din Romania, evaluate la un moment dat si la 500 de euro pe metrul patrat.

 

"Valoarea terenului in zona este mult prea mare. In acest moment, am considerat ca cel mai bine este ca descarcarea traficului sa fie in Centura Bucurestiului. Nu neg faptul ca este posibil, in viitor, sa facem si legatura cu Bucurestiul, insa in acest moment aceasta este cea mai buna solutie in conditiile date. Compania trebuie sa intretina si sa construiasca drumuri, nu sa cumpere terenuri. (...)

 

Tare sunt curios daca au fost expropriate pamanturile din stanga soselei Popasului.In momentul de fata in zona respectiva nu au facut nimic cu exceptia pilonului de sustinere au podului peste autostrada.Pe partea dreapta a fost nenea Pandele de la primaria Voluntari care a mai legat o prietenie-una alta,dar pe stanga spre Bucuresti nush cum stau lucrurile.

Pe partea stanga era odata o groapa de gunoi care actualmente nu mai este folosita si primaria a construit un stadion cochet situat chiar langa autostrada pentru ca de la anu Viitorul lui Hagi sa joace acolo.

Poza cu noul stadion si groapa de gunoi.Exact prin spatele gropii trece noua bucata de autostrada.

 

 

Gata,am poluat topicul destul de mult....sa mai vorbim si de realizari.

post-64586-0-45594600-1388247062_thumb.j

Edited by GABIVVX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hayate

Pentru anul care urmează, statul şi-a programat deja un împrumut de 200 de milioane de euro pe care vrea să-l facă în prima lună a lui 2014. Asta după ce în 2013 a luat de la bănci echivalentul unei sume mai mari chiar decât împrumutul de la FMI contractat în 2009.

Dacă tragem linie, aflăm că statul s-a împrumutat cu peste 14 miliarde de euro în anul care tocmai se încheie, echivalentul a aproximativ 40 de milioane de euro pe zi, ceea ce înseamnă că, în medie, în fiecare oră din 2013 România s-a împrumutat cu peste 1,6 milioane de euro.

Dacă statul nu s-ar fi împrumutat de toţi aceşti bani ca să finanţeze deficitul ci, de exemplu, să facă autostrăzi, ar fi însemnat că, la un standard de cost de 5 milioane de euro pe km, statul ar fi putut construi 8 km de autostradă pe zi, echivalentul a aproape 3.000 de km de autostradă. Calculul este pur orientativ.

 

sursa

Edited by Hayate

Share this post


Link to post
Share on other sites
fuscobal

Hayate, afirmatiile de mai sus cu rosu sunt destul de corecte din pacate. Daca banii ar merge la investitii in loc de salarii ptr bugetari si pensii marite, economia tarii ar creste si s-ar ajunge in mod natural si la marirea salariilor si a pensiilor. Cand din pacate niste capete seci decid ca mai bine dau bani celor care nu produc si limiteaza investitiile private (adica exact cele care aduc bani), totul merge prost.

 

Gabi, pe Buc-Ploiesti se stie ca totul a fost umflat (10milE/km e enorm pentru un relief ca ala...probabil un 4milE/km era realist). Asa iese cand se face totul cu bani de la stat. Noroc cu Boagiu care a dat in ei si in Colas pe A2 ca altfel o mai lungeau cu totii mult si bine...asa macar avem terminate autostrazile astea. Nici eu nu stiu care e exact situatia terenurilor intre popasului si Mobexpert dar cred ca au fost facute ceva exproprieri si acolo pentru ca italienii au mutat baza si materialele spre Gherghitei, pe terenul neatacat. Probabil ca in primavara vor sa atace si aici. Estimarea mea este ca la anul vom avea descarcarea A3 in Popasului si in 2015 la Mobexpert dar totul depinde de ai nostri ca italienii au forta sa termine foarte repede o autostrada asa simpla ca asta !

Share this post


Link to post
Share on other sites
GABIVVX

Trebuie sa mai faca si un pod peste calea ferata ca sa iasa la Mobexpert.

Din cate stiu o sa construiasca si o sosea paralela cu calea ferata care o sa faca legatura intre cele 2 bariere din zona...practic drumul este facut dar e un drum de pamant.

Acum cativa ani se vehicula ca vor face un pod peste calea ferata de la Voluntari dar banuiesc ca au abandonat proiectul pentru ca urmeaza sa faca astia podul cu autostrada.

Este o zona de pamant de circa 50 mertri pana in bariera Voluntari despre care nimeni nu stie cui apartine....dobitocii de la Voluntari nu au modernizat soseaua in zona aia si practic din soseaua modernizata cu 4 benzi.....treci direct pe vechea sosea cu 2 benzi.

Ciudat este faptul ca sectorul 2 se termina la bariera si Voluntariul incepe la 50 metri dupa bariera.

Din cate am inteles tronsonul Comarnic-Brasov o sa fie cu plata,ceva de genul 3 euro la 100 de km.

Tot ciudat este faptul ca pe tv mereu apare stirea ca DN1 pana in Ploiesti este destul de aglomerat si ca multi evita noua autostrada.

Imi pare destul de ciudata stirea sau pur si simplu gandesc ca oamenii evita autostrada tocmai din cauza intrarilor ciudate de la iesirea din Bucuresti.Altfel nu imi explic care este cauza si multi prefera vechiul DN 1.

Sper si eu ca la anu o sa termine bucata de autostrada ramasa cu toate ca mie personal imi este destul de usor sa intru pe autostrada:Soseaua Fundeni -Voluntari -Centura Bucuresti -Autostrada.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TudorM

Eu de fiecare data cand am fost pe A3 era pustiu, asta spus cu indulgenta. Am fost pe drumuri de tara mai circulate de atat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
fuscobal

Autostrada este pustie inca pentru ca doar pe bucata asta are 10km in pls fata de Dn1 iar oamenii se uita la asta in defavoarea sigurantei in plus oferite de A3. Cand autostrada va fi continua pana la Brasov traficul va creste considerabil si se vor concesiona si acele spatii de servicii pentru benzinarii, toalete...

 

Comunicate de presa Aktor si Vinci dupa castigarea tronsonului Comarnic - Brasov

 

http://content-mcdn.feed.gr/pegasus/Multimedia/pdf/Comarnic_Brasov_eng_id5806441.pdf#!

 

http://www.vinci.com/vinci.nsf/en/press-releases/pages/20131220-0730.htm#!

Edited by fuscobal

Share this post


Link to post
Share on other sites
colin

Eu am făcut un calcul simplu. Dacă pe dn1 pana la piață victoriei de la intrarea pe autostrada am 55 km. Iar pe a3 din același loc pana în piață victoriei am 77 km. Cu cât la ora sa merg pe autostradă ca sa fie mai ok pentru mine sa circul pe autostrada?

Sa zicem însă că mergi nu la victoriei ci în Berceni. Și o iei pe centura. Aici am experimentat pe propria piele. Ca drum e iarăși mai lung și ca distanta și ca timp. Însă pentru confortul personal as alege autostrada în defavoarea dn1. Însă doar în cazul în care am de mers în partea de sud

Share this post


Link to post
Share on other sites
bZ1

Eate intr.adevar mai usor sa iesi prin Colentina insa pentru cine cunoaste, eu am prieteni care habar n.aveau ca asa e mai usor, ei ies pe dn1, trec de baneasa si intra pe centura si dupa aceea pe autostrada, ceea ce e stupid... Da, e mai lung drumul dar e si mai urat e ca este foarte imbarligat cand intri in Bucuresti, daca nu stii exact iesirile din rondurile alea, nu prea reusesti sa intri pe centura spre a2.

Edited by bZ1

Share this post


Link to post
Share on other sites
iulian_1976

A3 nu este utila pentru moment pentru ca nu exista  by-passur  in regim de autostrada, ar vea nevoie: din zona Moara Vlasiei spre Otopeni si unul care sa porneasca spre Afumati  sa ajunga in sa se lege de E85 si Autostrada Soarelui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri