Jump to content

ASR, inutil ?


snaemih
 Share

Postare recomandată

Timp de 2 ierni am zburdat pe la munte cu vechea Supernova si nu a fost nici o serpentina sau panta care sa ma opreasca. Amandoua masinile cu SAVA Eskimo S3. Iarna asta am fost si eu fericit in sfarsit ca ajung la munte cu o masina adevarata si a fost totul f frumos si am depasit toate masinile cu cauciucuri de vara care mergea enervant de incet pe serpentine, fara ca masina sa derapeze un mm si am urcat peste tot fara probleme. Ca o paranteza ar trebui sa fie obligatoriu si la noi ca in unele tari din vest cauciucurile de iarna.

Intr-o zi cand am incercat sa urc o panta din predeal de la robinson aia de piatra cubica acoperita cu zapada afinata si probabil dedesubt gheata surpriza. N-am avut destul loc sa iau avant ca lumea si m-am oprit pe la jumatatea pantei si spre rusinea mea a trebuit sa intorc si sa o iau pe alt drum. Masina era cu 4 pasageri si clar era mult prea grea. Apoi sprea seara am ajuns la cabana sa speranta (drumul spre 3 brazi) si mi-a trebuit vro juma de ora sa urc panta din fatza cabanei derapind in stinga si dreapta ca sa pot urca. Nasol faza mai ales ca cumnata-mia care are carnet de 1 an (eu am de 10 ani si imi place la nebunie sa conduc pe zapada) a urcat din prima cu o O1 diesel fara ASR dar tot cu cauciucuri de iarna. Spre rusinea mea nu m-a dus capul sa decuplez rahatu asta de ASR ca urcam sigur mai repede ca imi luam avant ca lumea. Eu am crezut ca e traction control adica ca te ajuta la urcat nu ca e un rahat de bec care se apinde in bord cand patinezi (ceea ce imi dau si eu seama f bine nu imi trebuie becuri pt asta) iar daca mai taie si puterea la motor ca sa nu poti urca defel m-am lamurit ce bun e. Cred ca e mai bun vara ca nu bulesti cauciucurile la plecare. Iar cu ABS iarna mai bine nu ajungeti sa va bazati pe el iarna am am frinat pe o panta libera ca sa vad cum face si am ajuns pina in strada principala cu masina noroc ca nu trecea nimeni, ABS-ul trancanea ca naiba masina derapa si ma duceam sanie la vale. Si de atunci am grija pe zapada/gheata sa franez batraneste si ma opresc de o mie de ori mai repede.

Cred ca este clar o problema de greutate adica cu supernova cu cauciucuri de iarna urcam fluierand pe linga orice VW cu "variate" sisteme electronice. Dar in conditii de carosabil uscat daca frinam brusc cu aceasi masina a vestitului contructor de cosciuge Dacia aveam mari sanse sa ma rasucesc pe drum sau eventual sa ma dau peste cap de bun ce era sistemul de franare.

Oricum clar iarna obligatoriu pt toate masinile cauciucuri de iarna ca am obosit sa ma uit in oglinda retrovizoare sa vad daca "pilotul" cu slickuri din spatele meu opreste sau nu. Am 2 prieteni care au avut accidente din fericire usoare din cauza la cauciucuri de vara care au inghetat si derapat. Lanturile din portbagaj de ajuta doar sa te spinzuri cu ele dupa ce ai sarit in sant.

Iar sistemele eletronice de asistentza este bine sa ramana acolo unde stau ele cel mai bine si anume "in umbra/in asteptare".

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • raz.ro

    9

  • snaemih

    9

  • xxnelu

    8

  • black_shadow

    7

Eu am crezut ca e traction control adica ca te ajuta la urcat nu ca e un rahat de bec care se apinde in bord cand patinezi (ceea ce imi dau si eu seama f bine nu imi trebuie becuri pt asta) iar daca mai taie si puterea la motor ca sa nu poti urca defel m-am lamurit ce bun e.

Ca o concluzie : in teorie lucrurile stau altfel decat in practica...

Modificat de snaemih
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu zic ca ASR isi face treaba f.bine dar, trebuie si noi sa avem grije cat de tare apasam acceleratia. Ca ex., astazi, cand pe toate stradutele era "sticla", pot sa va spun ca mie nu mi-a patinat deloc, avand si cauciucuri de vara. In schimb ma uitam, ca tot pomenea cineva mai sus de o Supernova, cum asta patina de zor la plecarea de pe loc. Asa ca, ATENTIE la cum calcati pedala in aceste conditii de drum.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

xxleeus are dreptate, comportamentul masinii in conditii de aderenta precara depinde foarte mult de experienta, nu doar de ASR.

Sa nu uitam ca rolul sistemelor electronice de siguranta activa (inclusiv ASR) este sa ofere unui sofer obisnuit cat mai multe dintre posibilitatile unui pilot experimentat, dar evident fara sa fie incalcate legile fizicii.

BTW, nu uitati ca am deschis un topic dedicat opiniilor noastre asupra sigurantei active si a celei pasive la masinile VAG.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Felicitari ardei iute....dinamica autovehiculelor pura!!! ;)

:) Ai ceva de spus despre Dl Stoicescu?(sper ca stii despre cine vorbesc?) ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sa va povestesc si eu patania mea cu O2 1.6 MPI si ASR (+ cauciucuri iarna Pirelli Winter Carving):

Pornesc in avant nu foarte mare sa urc o panta destul de abrupta acoperita cu zapada si probabil gheata dedesubt (undeva in zona Arieseni). Urc surprinzator de bine si ma simt "mandru" de cauciucurile de iarna care oricum si-au dovedit utilitatea si pana atunci. Vazand ca prietenii mei au ramas in urma si influentat de usurinta cu care am urcat, iau proasta decizie sa ma opresc in panta ca sa-i astept. Rezultatul a fost ca la urcare nu am mai reusit sa pornesc de pe loc. Cu ASR patina roata care nu mai avea aderenta. Fara ASR patina aceeasi roata, insa mult mai puternic, chiar foarte mult. De unde rezulta si faptul ca ASR-ul nu e controlul tractiunii si doar reduce puterea motorului in conditii de patinare.

Solutia: am montat lanturile si am plecat fara probleme.

Concluzia e: daca nu ma opream, urcam fara probleme pana sus.

Sfatul meu e ca daca vreti sa montati lanturile, sa o faceti inainte de a incepe urcarea pantei, pe drum orizontal, in conditii normale, adica nu in zapada mare. De ce? Asta fiindca datorita acestor conditii neprielnice, eu mi-am montat putin mai larg lanturile de roata din stanga (nu am reusit deloc sa le strang mai tare) si acestea mi-au retezat cablul cu firele de la senzorii ABS, ASR si placutele de frana.

Apropo, si mai este si sfatul din manual, care zica ca atunci cand ai lanturile puse, sa dezactivezi ASR-ul, respectiv ESP-ul.

P.S. Inca ceva: am citit pe aici niste sfaturi de a pune cauciucuri de iarna doar pe fata. Este o TAMPENIE! Se duce dracu' toata stabilitatea masinii in cazul de franare in conditii de polei/gheata/zapada. Ca sa va convingeti, un exemplu mai excentric: puneti-va la un picior niste role iar la celalalt pantofi sport. Alergati si dupa aia incercati sa va opriti. Cum e controlul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Iar cu ABS iarna mai bine nu ajungeti sa va bazati pe el iarna am am frinat pe o panta libera ca sa vad cum face si am ajuns pina in strada principala cu masina noroc ca nu trecea nimeni, ABS-ul trancanea ca naiba masina derapa si ma duceam sanie la vale. Si de atunci am grija pe zapada/gheata sa franez batraneste si ma opresc de o mie de ori mai repede.

Deci tu crezi ca fara ABS te-ai fi oprit mai repede in aceleasi conditii ? Eu ma indoiesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta se intampla cand oamenii stiu ca u ABS pe masina si cred ca "acum gata! " spatiul de franare s-a redus la jumate samd.

ABS-ul nu modifica substantial (parerea mea) spatiul de franare ci abilitatea de a controla directia masinii la franare totala cand exista o evidenta tendinta de a pierde aderenta. de asemeni previne "fugitul fundului" in aceste conditii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ares are dreptate: un conducator auto experimentat, fara sistemele de asistenta pe masina, poate opri mai in siguranta decat un incepator cu ABS. Este si normal, la primul contact cu ABS te cam sperii.

OT: Azi am vazut pe cineva cu o Fabia noua care probabil ca sa speriat de ABS si se misca haotic pe doua benzi, dar a oprit pana la urma la o trecere de pietoni. O Dacie paralela cu ea a franat si a facut o rotire la 90 de grade dupa trecere. Norocul pietonului este ce Skoda era pe banda a doua si Dacia pe banda 1, altfel...

Chestia cu 2 cauciucuri este, si dupa parerea mea, o prostie. La tractiune poate nu se simte (plecarea de pe loc solicita doar rotile motoare) dar la viraje si franare e clar ca toata stabilitatea este afectata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

P.S. Inca ceva: am citit pe aici niste sfaturi de a pune cauciucuri de iarna doar pe fata. Este o TAMPENIE! Se duce dracu' toata stabilitatea masinii in cazul de franare in conditii de polei/gheata/zapada. Ca sa va convingeti, un exemplu mai excentric: puneti-va la un picior niste role iar la celalalt pantofi sport. Alergati si dupa aia incercati sa va opriti. Cum e controlul?

pt cei care nu au esp pot sa isi puna doar pe fata cauciucuri de iarna. asta in cazul in care apasarea pedalei de frana nu actioneaza si rotile spate. pt ca daca ai esp ori pui la toate 4 ori ti-ai luat degeaba esp.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cred ca o masina echipata cu cauciucuri de iarna doar pe fata are probleme de stabilitate la franare si la viraje cand spatele are mai putina aderenta si tinde sa se roteasca.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ieri am fost pe la Bran si acolo unde am mancat drumul era in panta. Bineunteles ca dupa ce am mancat m-am dus sa intorc masina acolo unde era panta mai mare :) . Si surpriza : nu mai puteam sa plec de pe loc. In tot acest timp aveam ASR-ul cuplat. Am incercat de vreo 3 ori, degeaba, nu aveam loc sa-mi iau avant. Dupa asta am decuplat ASR-ul si am urcat din prima! Trageti voi concluziile! Eu m-am convins! ASR-ul e bun pe uscat ca sa nu-ti tocesti cauciucurile!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci, ASR, printre altele, "dozeaza" acceleratia. Daca tu vrei sa pleci din panta inghetata unde ai nevoie de acceleratie si cuplu, cum vrei sa o faci cu ASR-ul cuplat? Vei patina. Fara el cuplat, vei patina si mai mult si risti devierea stanga dreapta. D-asta s-a inventat, pe de-o parte, ESP-ul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cu 40 000 Euro (nu 20 000) tot nu se pot schimba legile fizicii...

ASR, ESP - cuplate, ajuta, dar nu schimba momente sau inertii.

O panta de 30% "sticla" fara tren de rulare adecvat nu se impresioneaza la zerourile din factura automobilului. Se prea poate sa urce o dacie, pina in virf, dar de coborit o va cobori fara evenimente?

Iar daca tii la masina, mai rupi macar 2 mil * 4 roti = 8 mil si ai siguranta ca nu ajungi in sant iarna, fara garantia ca ajungi la cota 1400.

In drumul spre cota, iarna, sunt f multi viteji, acum 2-3 ani, nu am reusit sa urc, am parcat masina(o dacie) in statiune si am ajuns pe jos pina unde am putut. In acea urcare am vazut multe masini accidentate inutil fie din lipsa de experienta a soferilor fie pentru ca au sfidat legile fizicii. Masinile erau avariate usor, dar erau avariate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cauciucurile sunt problema, asr-ul ajuta chiar foarte mult

am urcat ultimele trei weekend-uri fara probleme chiar pana la popasul alpin, langa telecabina

schimba cauciucurile, eventual pune dunlop, au o promotie

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Exemplu concret : Passat cu cauciucuri de iarna uzate 50% si Golf IV cu cauciucuri noi noute de vara sambata asta pe drumul spre Vidra (in VL) plin de zapada si gheata pe jos, masinile cu aceleasi optiuni, cauciucurile de iarna mai late ca cele de vara. Rezultatul a fost mai surprinzator decat m-as fi asteptat: Golful a intrat in zapada (pe marginea drumului) si nu a reusit sa ajunga la vile nici impins, pe cand Passatul a mers fara nici o problema, deci cauciucurile de iarna.....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cauciucurile sunt problema, asr-ul ajuta chiar foarte mult

Cititi si in "carticica"; in conditii de drum cu zapada, pt. urcarea unei pante alunecoase....DEZACTIVATI ASR. Parca asa scrie :P :P

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am patit si eu aseara o chestie mai naspa: am plecat mai cu demeraj la un semafor, a intrat ASR-ul, dar masina a facut urat de tot: zgomot puternic (zici ca se rupeau planetarele) si zgomot prin bord, de la soc, asta in timp ce clipea becul de ASR. Putea sa se intample ceva nasol la masina? Se putea strica ceva?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am pe Octavia mea pneuri 225/45/17 Dunlop SP Sport , mai de "vara" ca astea nu exista...am fost la cineva lanaga oras unde este un drum nemodernizat , panta suparata , pe jos zapada inghetzata cu mici pietricele prin ea dar ffff putine , una ici colo , panta lunga si denivelata, imi iau putin demaraj ca prevazusem ca voi patina...pana la jumatate am urcat eu dar apoi am inceput sa patinez si incetineam , la un moment dat nu am mai putut si s-a oprit , am zis sa dau in spate , ridicasem piciorul de pe acceleratie , masina nu pleca la vale , logic am cutie DSG si statea asa in panta , culmea zic, hai sa accelerez usor , incepe masina sa danseze un pic stanga dreapta dar pleaca de pe loc si incepe sa urce , vreu sa va zic ca abia apasam acceleratia....uite asa ca melcul si cu patinare usoara am urcat pana sus , fac pariu ca daca avea pneuri de iarna nu aveam nici o problema , vreau sa subliniez ca ASR e beton dar cu o utilizare desteapta a pedalei de acceleratie , accentuez si faptul ca aceasta cutie DSG are 2 ambreiaje in ulei care permit patinarea lor , fara toate astea nu urcam decat daca imi luam viteza ,ca se descurca baiatu' (adica eu) :D , nu ma dau batut, insa m-a frapat faptul ca am plecat din panta....repet erau ffff putine pietricele dar cred ca si-au adus si ele aportul cat de cat ca altfel era patinoar pe jos si nu aveam nici o sansa cu pneuri sport de asfalt pe gheata....

Deci bun ASR-ul dar utilizat la modul inteligent , specific ca sustin ideea ca poti sa ai si mama electronicii pe masina daca nu esti sofer nu ai nici o sansa pe gheata sau drum fff dificil asa ca nu va incredeti la maxim pe masina ca e dotata cu toate alea si mergeti prudent , cum ziceau unii nu are importanta ca masina costa 100k de euro sau 15k euro , eu unul cu o Dacie intru pe unde nu viseaza o masina moderna , specific ca nu mai am demult Dacie dar cand aveam am trecut muntii cu ea , fara nici o exagerare si asta iarna :huh: , am mers cu ea unde numai ARO intra si am ajuns la o cabana in munti de si-a facut cruce cel care locuia acolo si nu intelegea cum de am reusit sa ajung pana acolo si a ramas mut cand i-am zis ca vreau sa merg mai departe si am mers, drumul era de la Voineasa la lacul Vidra(pe drumul forestier nu pe asfalt) , am si poze facute , incredibil , nu as mai repeta experienta...dar e una dintre experientele placute cu Dacia si vreau sa o comemorez cu ocazia asta pe defuncta Dacie :huh: scuze ca am fost putin off-topic.....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Are cineva idee daca pe O2 cu ESP exista si DSR si BSW, asta pt ca pe leon sunt iar sigura dintre cele doua care e mentionata in manual e Driver Steering Recommendation (DSR).

ps BSW e functia de curatare pe ploaie a discurilor prin usoare aplicari ale fanelor

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

BSW nu e sigur. oricum din cate stiu eu a aparut pe noul passat. iar cealalta functi sincer nici nu stiu ce face.

si ca sa nu fiu 100% off-topic, ASR isi face treaba doar cu cauciucuri de iarna si sofer bun :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asa este , numai prin utilizarea inteligenta a sistemelor electronice de control si printr-o oarecare indemanare reusesti sa urci o panta inghetata sau cu gheata .Cat despre comparatia cu Dacia , nu-si are rostul . Se prea poate sa fi urcat ea pana la cota 1500, insa sa stiti ca nu e cea mai tare . Eu am urcat odata cu un autobuz ROMAN 111 RDM pana la Vf Omu ...........Nu trebuie acum sa ne intoarcem la ce masini au fost odata . Nu cred ca astea mai noi si mai moderne nu pot sa-si faca treaba . Este insa nevoie de putin mai multa inteligenta .........

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@cristirenault; pe tine te-a ajutat cutia si mai putin ASR. Stiu ce spun, am avut cutie automata din 1990 pana in 2004 si cu tractiune spate. Imi pare rau ca nu am avut resurse sa iau si Skodita cu cutie automata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!