Jump to content

ASR, inutil ?


snaemih
 Share

Postare recomandată

Sper ca nu am uitat nici un pas. Apropo, s-ar putea ca aceasta sa fie un secret militar ???

daca te vedem la stiri deseara, da ! :offtopic:

nu cred ca-i secret, cam aceleasi proceduri se aplica si pe nisip in desert, am vazut pe discovery un reportaj cum 2 tipi au murit din cauza ca au ramas impotmoliti cu un 4x4 in nisip ... iar celui care i-a gasit i-a luat doar vreo 4-5 minute sa desumfle rotile si sa porneasca masina...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • raz.ro

    9

  • snaemih

    9

  • xxnelu

    8

  • black_shadow

    7

si cand nu mai aveti nici o solutie, desumflati rotile, cum bine a punctat cineva mai inainte.

Am vazut la emisiunile de pe Discovery cu tipul ala care (re)construieste masini. Isi facea un hibrid Range Rover - Land Rover si in fiecare emisiune dadea si secvente cu masini de teren care urcau pante pe noroi. Si aveau rotile cam dezumflate, intr-adevar.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cred ca sunt niste reguli generale, pt orice conditii de aderenta scazuta. Probabil ne instruiau pt mlastini pt ca am fost vanator de munte, fiecare arma cu specificul ei.

Si cand unitatea ta militare e inconjurata de munti, unde zapada se topeste in iunie, nici nu iti poti inchipui un desert de nisip :offtopic: dar sa mai si gasesti unul!

Am trecut in rezerva la inceputul lunii iunie (in urma cu 100 de ani), si aveam inca tinuta de iarna.

8 luni pe an era iarna, si 4 luni era frig :)

si ca sa fiu putin si ontopic, pot sa spun din experienta mea de sofer civil ca intr-adevar cauciucurile de iarna conteaza foarte mult, deci nu stati pe ganduri si faceti aceasta investitie, diferenta este de la cer la pamant, cu cauciucurile de vara abia pleci de la semafor, iar cele de iarna pur si simplu musca din zapada.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si mai trebuie adaugat ceva : dozeaza acceleratia ! Cand apesi pedala de acceleratie gandeste-te ca intre talpa piciorului tau si pedala se afla un ou; daca apesi tare se sparge . Pedala de accelerarie pe suprefete alunecoase necesita finete.

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

black_shadow tocmai asta face asr-ul pentru tine, iti dozeaza forta motorului, oricat de tare ai apasa...asta in cazul in care rotile incep sa patineze.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am patit-o! Am vrut sa urc sambata la cota 1400 Sinaia.NU AM REUSIT! M-am facut de ras, mi-am lasat masina in parcare jos si am urcat cu un prieten cu SOLENZA !

Pe scurt : masina a urcat cam 500 m, intr-o panta m-a depasit un Logan (am vazut multe care urcau fara probleme, fara lanturi cu cauciucurile din fabrica !) am incetinit putin ce-i drept, apoi am simtit o usoara scadere de putere,iar pe afisaj se aprindea intermitent simbolul de patinare (cred ca era ASR), dupa care masina a inceput sa patineze si n-a mai vrut sa urce cu nici un chip.Am dezactivat si ASR (ESP nu am) dar degeaba , era chiar mai rau incepuse sa derapeze.Am dat cu spatele si am tras-o undeva la intrare pe un drum forestier.Asteptadu-l pe prietenul meu cu Solenza care era inaintea mea si a trebuit sa se intoarca sa ma ia si pe mine, am observat ca in acelasi loc a ramas si un Peugeot 407, omul a coborat si-a pus lanturi si a plecat bine mersi.Am incercat sa urc inca de vreo trei ori, inclusiv cu ASR dezactivat, nu am reusit.

Am vazut o alta O2 diesel care a facut cale intoarsa probabil din acelleasi motive.Sus m-am uitat cu atentie, erau numai O1 o singura O2 dar 4x4. Cauciucurile mele sunt cele din fabrica ce-i dret dar explicati-mi si mie fenomenul, daciile urcau lejer fara lanturi, fara cauciucuri de iarna.Cu am ajuns acasa am luat cartea masinii iar la ASR se spunea ca din contra face posibila urcare in rampa in conditii grele gen zapada, polei, impiedicand patinarea rotilor prin reducerea turatie motorului (dar masina in aceste conditii nici nu mai are forta sa urce !!!).Sunt consternat, de ce sa intamplat adica trebuie neaparat sa pun lanturi si sa-mi iau cauciucuri de iarna ?Intre Predeal si Brasov sunt destule serpentine de felul acela risc ca in conditii de polei,sa ma uit la masina.Vreau sa mai ma duc o data la 1400, vreau niste sfaturi (anul trecut am vandut Matizul si parca imi pare rau, am vazut si Matizuri sus !!!)Vreau cea mai ieftina si sigura solutie.

exact in situatia asta am fost si eu exact in acelasi loc, aceleasi cauciucuri ca si tine, stock. am pus matador de iarna (1.700.000) echilibrare+montaj free din vitan

, am fost in austria in ditamai zapezile si crede-ma ca nu imi venea sa cred cum se comporta. si m-am bagat mai peste tot unde era zapada mare sa le testez. nici nu intra asr desi plecam un pic cam violent. nu mai zic la noi la predeal cum s-au comportat. vroiam sa i-au ceva de marca dar un coleg avand tot matadoruri am zis sa incerc...si bine am facut.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

" se aprindea intermitent simbolul de patinare (cred ca era ASR), dupa care masina a inceput sa patineze si n-a mai vrut sa urce cu nici un chip.Am dezactivat si ASR (ESP nu am) dar degeaba , era chiar mai rau incepuse sa derapeze "

daca vroia sa urce fara ASR activat o putea face foarte bine. Totul depinde de cat de obisnuit esti sa conduci pe zapada, gheata sau zapada si gheata combinate. Cateodata sistemele menite sa ajute (ASR, ESP) devin cateodata mai "bagacioase" decat ar trebui si atunci mai mult incurca decat ajuta.

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Oameni buni, ASR, TC, ESP, ABS, etc...toate sunt facute cu cap si nu trebuie neaparat sa stii sa folosesti masina in felul in care acestea sa te ajute la greu. Ele lucreaza cat sa te ajute acolo, cat permite relativitatea lucrurilor. Prea multa gheata, la revedere, prea multa zapada sau noroi la fel, panta prea mare, adio. Deci ele sunt facute sa te ajute acolo unde conditiile carosabilului si indemanarea nu o mai fac.

Daca ai experienta sau te pricepi este altceva. Daca vrei sa te dai jos si sa pui lanturi, sa desufli rotile, sau sa ingreunezi puntea tractoare, sa usurezi masina, etc...asta e cu totul altceva. Insa un ajutor in plus in fiecare dintre cazuri sunt anvelopele de iarna.

Iar despre problema MULT discutata a Daciei care urca peste tot, face si drege, aceasta este un caz particular, o abatere de la regula care noi o aplicam la masinile nemtesti. Dacia= 800-1000 kg si un cuplu motor cam inexistent pe toata plaja de turatii care intr-adevar ajuta urcarea pantelor cu gheata si zapada pronuntate. In curand va deveni un mit acest lucru.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

call it luck...

Si ontopic, cauciucuri de iarna mestere.

Modificat de godoroja
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exact cum spune Vlad MHL "ASR, TC, ESP, ABS, etc... toate sunt facute cu cap" adica practic aduc indemanarea si experienta unui pilot la indemana fiecaruia dintre noi, dar nu pot sfida legile fizicii.

Anvelopele de iarna sunt cele mai potrivite pentru a "face" legile fizicii mai "prietenoase cu noi".

Din experienta mea pot sa relatez ca iarna trecuta, cu anvelope ultra-performante de vara, nu reuseam sa merg acolo unde mergeau toate celelalte masini cu anvelope all-season, inclusiv vechile dacii ... :)

Raman la parerea ca anvelopele all-season nu sunt o solutie buna nici vara, nici iarna, dar, totusi iarna sunt mai bune decat cele ultra-performante de vara.

De aici poate si acel mit al daciei "super-potente" care nu avea decat meritul de a fi echipata cu anvelope all-season ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

CORECT ar fi ca anvelopele ALL-SEASON sa se numeasca "nici pt iarna, nici pt vara" in loc de "si pt iarna, si pt vara", intrucat incearca sa faca 2 lucruri antagonice deodata. Rezultatul: nu face nici una bine. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Oameni buni, ASR, TC, ESP, ABS, etc...toate sunt facute cu cap si nu trebuie neaparat sa stii sa folosesti masina in felul in care acestea sa te ajute la greu. Ele lucreaza cat sa te ajute acolo, cat permite relativitatea lucrurilor. Prea multa gheata, la revedere, prea multa zapada sau noroi la fel, panta prea mare, adio. Deci ele sunt facute sa te ajute acolo unde conditiile carosabilului si indemanarea nu o mai fac.

Daca ai experienta sau te pricepi este altceva. Daca vrei sa te dai jos si sa pui lanturi, sa desufli rotile, sau sa ingreunezi puntea tractoare, sa usurezi masina, etc...asta e cu totul altceva. Insa un ajutor in plus in fiecare dintre cazuri sunt anvelopele de iarna.

Iar despre problema MULT discutata a Daciei care urca peste tot, face si drege, aceasta este un caz particular, o abatere de la regula care noi o aplicam la masinile nemtesti. Dacia= 800-1000 kg si un cuplu motor cam inexistent pe toata plaja de turatii care intr-adevar ajuta urcarea pantelor cu gheata si zapada pronuntate. In curand va deveni un mit acest lucru.

S-a uitat un lucru: nu toti conduc masini cu peste 1200 kg si nu toate masinile au peste 100 CP. VAG are si masini mai slab motorizate gen Ibiza, Polo, Fabia care au motoare cu puteri pana in 75CP .

EDS+TCS, ESP sunt dotari optionale si se aplica doar motorizarilor mai mari de 75 CP si sunt de serie doar in cazul versiunilor FR/Cupra in cazul Seat si RS in cazul Fabiei.

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

va salut! imi cer scuze ca imi bag si eu nasul pe aici dar, am vazut de cateva ori afirmatia, cum ca, marirea suprafetei de contact duce la marirea fortei de franare (?!) sorry dar, nu este asa. Asa cum bine dadea andREI formula fortei de frecare, forta de frecare nu depinde de marimea suprafetei de contact ci de natura ei(lor, mai exact) si forta de apasare normala.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Marirea suprafetei de contact " duce la scurtarea distantei de franare.

Si practic si teoretic (s-a mai discutat pe forum despre diferitele aspecte ale fortei de frecare: de alunecare, de rostogolire si "de agatare").

De vazut si topicul "Fizica frecarii in cazul cauciucurilor"

Eventual niste drive-teste pentru cei neconvinsi inca de acest adevar pot fi mai concludente decat ore de teorie. :drunken:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pot fi de acord cu oricare alta afirmatie dar nu cu cea prin care se spune "marirea suprafetei de contact duce la marirea fortei de frecare" sorry; contrazice o lege a fizici

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca ne gandim la forta de frecare "de agatare" si nu la cea de rostogolire, putem judeca altfel afirmatia amintita. :drunken:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

xxleeus : perfect de acord cu tine!!!. nu conteaza marimea suprafetei de contact. ci cele doua suprafete si forta de apasare normala N.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta e in teorie, in conditii ideale. Dar in practica este putin altfel.

De ce se folosesc slick-uri la cursele pe uscat? De ce sunt rotile mai late la masinile de formula 1? Crezi ca pentru aspect? In formula 1 se investesc miliarde de dolari, fii sigur ca stiu ei de ce vor sa aiba cauciucuri cat mai late. A fost chiar un scandal acum vreun an cu anvelopele Michelin in formula 1, care cand se uzau ajungeau sa aiba o suprafata de contact mai mare cu asfaltul, scandal in urma careia a fost modificat si regulamentul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se numeste presiune specifica de contact fenomenul pe care il descrieti voi.Reprezinta raportul dintre masa masinii impartita la aria totala efectiva cu care calca anvelopele pe sosea. Ideal ar fi ca aceasta presiune specifica de contact sa fie echivalenta cu cea a unei persoane de 75 kg care calca pe zapada . Numai ca nu se intampla asa ceva.

La masini se urmareste optimizarea tractiunii prin marirea petei de contact a anvelopei pe sosea astfel incat aceasta presiune sa fie cat m ai mica.Dar in realitate rar se intampla asa deoarece o anvelopa mai lata are si o rezistenta la rulare mai mare . Acest lucru explica si fenomenul dezumflarii rotilor cand se merge pe zapada :creste suprafata de contact dintre anvelopa si drum si implicit scade presiunea de contact, permitand rotii sa "muste" mai bine din asfalt .Desigur aceasta este o solutie empirica si de urgenta .Solutia normala o reprezinta anvelopele de iarna care au alta textura a caii de rulare si alt profil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pornim de la ideea celor 2 suprafete care intra in contac, roata(cauciuc)respectiv,suprafata de rulare(asfalt, zapada,etc).Prin dezumflarea rotilor. se asigura o marire a nr. PUNCTELOR de contact ale rotii cu partea de rulare, asta datorita neuniformitatilor celor 2 suprafete(caci nu sunt suprafete ideale). Asadar, mai multe puncte de contact = aderenta mai buna, (or mai fi si alte fenomene de explicat) dar nu frecare mai mare.

Este doar o parere personala.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ONTOPIC (ASR):

La Golf nu aveam ESP deci nici ASR. Nu pot sa spun ca am simtit vreodata o nevoie speciala de a il avea, ma descurcam foarte bine fara el. Abia cand am cumparat noua masina, dotata cu ESP, am realizat aportul real de siguranta si manevrabilitate.

Vara m-am convins de utilitatea lui cu ocazia intalnirii de la Cheia. Nu cunosteam drumul, dar ma tineam dupa DanL care mergea tarisor pe serpentine. La un moment dat am fost surprins de o curba brusca la stanga intr-un varf de panta, avand o viteza destul de mare. Am tras tare de volan (nu mai aveam timp sa fac altceva) si... masina a urmat exact traiectoria dorita. Mai mult, prietena mea nici n-a sesizat situatia (in conditiile in care nu este un pasager "pasiv" si chiar are habar despre ceea ce se intampla in/cu masina), semn ca nici confortul nu a avut de suferit. As mai avea si alte astfel de exemple dar acesta este cel mai extrem.

Odata cu venirea iernii m-am convins si de utilitatea ESP-ului in acest anotimp. Completat de anvelope de iarna sau all-seasons bune (eu am Dunlop SP WinterSport M3 195/65/15 -- surprinzator de bune), pur si simplu nu am probleme de aderenta aproape in nici o situatie (cu exceptia "sticlei"). Spun asta gandindu-ma si la perioada fara ESP, cand aveam mai mult de "muncit" iarna in anumite situatii.

OFFTOPIC (pata de contact):

Este o treaba de fizica elementara faptul ca aderenta (respectiv forta de frecare) nu are nici o legatura cu suprafata de contact. In practica insa, in cazul anvelopelor, nu numai coeficientul de frecare este important, ci si o serie factori precum profilul, adancimea lui, proprietatile mecanice ale materialului din care sunt confectionate, latimea si altele. Latimea este importanta atunci cand nu toata suprafata de contact are aderenta, cum ar fi cazul solului neuniform. In acest caz, plusul de latime a cauciucului aduce un plus de latime a petei de contact, existand posibilitatea ca in acea zona suplimentara sa existe un sol cu aderenta mai buna.

Referitor la pata de contact, va supun atentiei un citat dintr-un manual de pilotaj editat de BMW:

A tire's contact patch is about the size of a post card, or about the size of this page for all four tires combined. The contact patch area for any given weight automobile remains constant regardless of the size of the tire. When you hear someone say that they put wider tires on their car to get more rubber on the road, they don't know what they're talking about. Wider tires will change the shape of the tire patch, making it wider but shorter and perhaps increasing cornering traction but the total area of the contact patch remains the same.

In final, as vrea sa imi exprim rugamintea de a discuta la subiect, si anume utilitatea ASR-ului. Despre anvelope, pete de contact si coeficienti de franare exsita deja alte topic-uri. Va multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se numeste presiune specifica de contact fenomenul pe care il descrieti voi.Reprezinta raportul dintre masa masinii impartita la aria totala efectiva cu care calca anvelopele pe sosea. Ideal ar fi ca aceasta presiune specifica de contact sa fie echivalenta cu cea a unei persoane de 75 kg care calca pe zapada . Numai ca nu se intampla asa ceva.

La masini se urmareste optimizarea tractiunii prin marirea petei de contact a anvelopei pe sosea astfel incat aceasta presiune sa fie cat m ai mica.Dar in realitate rar se intampla asa deoarece o anvelopa mai lata are si o rezistenta la rulare mai mare . Acest lucru explica si fenomenul dezumflarii rotilor cand se merge pe zapada :creste suprafata de contact dintre anvelopa si drum si implicit scade presiunea de contact, permitand rotii sa "muste" mai bine din asfalt .Desigur aceasta este o solutie empirica si de urgenta .Solutia normala o reprezinta anvelopele de iarna care au alta textura a caii de rulare si alt profil.

Felicitari ardei iute....dinamica autovehiculelor pura!!! :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Legile fizicii....

Forta de frecare este de 2 tipuri: forta de frecare statica(aderenta), si forta de frecare prin alunecare.

Forta de frecare statica depinde de marimea suprafetei de contact, tipul suprafetelor si forta de apasare intre cele doua suprafete.

Forta de frecare prin alunecare depinde de tipul celor 2 suprafete aflate in contact si forta de apasare nu si de marimea suprafetei de contact si e cea la care tot faceti referinta in manualul de fizica. E usor de pus in formula. F=miu*N

Daca va uitati mai bine o sa vedeti ca si cealalta forta de frecare este pomenita in cartile de fizica.

Forta de frecare statica (aderenta) e forta necesara inceperii alunecarii si e mai mare decat forta de frecare prin alunecare. De aceea exista atatea sisteme inteligente care incearca sa evite alunecarea, adica pierderea aderentei. Puteti sa observati acest lucru asezand o carte mai groasa pe masa si impingand-o usor. Detalii in manuale.

Asadar nu va mai ganditi la frecarea prin alunecare pentru ca nu e utila. In momentul cand a inceput, e prea tarziu, s-a pierdut controlul. De cealalta trebuie sa profitam la maxim.

De aceea functioneaza chichita cu desumflatul rotilor (marirea suprafetei de contact).

Ce am scris mai sus a fost pentru ca n-am putut sta deoparte de discutia cu fortele de frecare pentru ca am invatat ceva fizica la viata mea.

Iar ca opinie despre ASR: ASR-ul este foarte util in majoritatea cazurilor, dar nu si cand rulam pe zapada afanata. De ce? Pe stratul de zapada avem aderenta scazuta, clar. Daca il dezactivam, roata incepe sa patineze si sa muste stratul de zapada de sub ea pana atinge un strat de asfalt la care aderenta e mult mai buna.

Pe gheata, D-zeu cu mila. Ori avem avant, ori anvelope de iarna, ori bocanci.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

chiar nu este inutil. am simtit pe pielea mea in noaptea asta cand veneam aks. nu stiu daca a vazut multa lume insa a burnitat iar toate strazile sunt oglinda. atat de mult polei incat nu se putea accelera in forta pt ca intervenea asr-ul. oricum toata lumea mergea incet si am avut o medie de 16 km/h cand am ajuns aks.

:( in piata constitutiei erau vreo 15 masini, iar vreo 5 se invarteau de zor :D . m-am dat si eu putin, si am testat si esp-ul. este incredibil ce promt reactioneaza si cum te redreseaza. masina raspunde promt la toate directiile imprimate volanului. aproape ca nu iti dai seama. iar zgomotul scos de esp cand intra in functiune este discret si trebuie sa-l cunosti ca sa iti dai seama ca a intervenit. (in cazul in care nu stii ce inseamna beculetul care clipeste pe bord). placut impresionat. :(

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!