Jump to content

ASR, inutil ?


snaemih
 Share

Postare recomandată

Chestia cu talpicii ingusti este valabila numai pentru zapada, ca sa nu se afunde prea tare si sa nu opuna rezistenta la inaintare (dar cu zapada este alta poveste...). Aici ai drepate ca un cauciuc mai ingust este recomandabil pe zapada afanata sau depusa in strat gros. Pe gheata se folosesc insa patine cat mai inguste...

Iar "pata" este mai mare la cauciucurile mai late. Logic, de altfel. Iar cu cat ai suprafata de contact mai mare cu atat e aderenta mai mare, asa zice fizica.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • raz.ro

    9

  • snaemih

    9

  • xxnelu

    8

  • black_shadow

    7

Pe gheata nu prea mai conteaza cativa milimetrii in plus sau in minus la latimea rotii, ci mai de graba materialul din care este facut cauciucul(cu cat mai moale cu atat mai bine).

Pentru gheata - recomandabil cauciucuri cu cuie sau lanturi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Lanturile distrug relativ repede anvelopele. Sunt una din ultimele solutii recomandabile. Sigur daca e o chestiune serioasa (chiar de viata/moarte) nu mai conteaza viata unor bucati de cauciuc rotunde insa in restul cazurilor..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

decat sa fi mers cu spatele cum se sugera mai devreme mai bine punea o persoana pe capota ( extrema solutia dar in caz de nevoie ...de cele mai multe ori functioneaza)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

vedeti de aia mi-am luat eu diesel..sa atarne mai mult in fatza motorul :huh:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

decat sa fi mers cu spatele cum se sugera mai devreme mai bine punea o persoana pe capota ( extrema solutia dar in caz de nevoie ...de cele mai multe ori functioneaza)

Foarte inspirat... Tine cont ca atunci cand mergi cu spatele inainte un bun procentaj din greutatea totala a masinii se muta pe puntea care se afla "mai la vale" in cazul asta puntea motoare. Se muta sute de kilograme pe cand fundu vreunui gras nu depaseste 130-150 kg. Si mai si indoi capota. Ma mira parerea ta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foarte inspirat... Tine cont ca atunci cand mergi cu spatele inainte un bun procentaj din greutatea totala a masinii se muta pe puntea care se afla "mai la vale" in cazul asta puntea motoare. Se muta sute de kilograme pe cand fundu vreunui gras nu depaseste 130-150 kg. Si mai si indoi capota. Ma mira parerea ta.

:huh:

Ceea ce ai uitat tu este ca el se afla la urcare unei pante unde se schimba situatia si nu pe drum drept(plan). Doar daca nu o fi vreun "nea nelu-cascadoru'" cu chef de drifturi si alte chestii generatoare de adrenalina si sa incerce sa urce cu spatele.

Urcand cu spatele inainte, spatele fiind mai usor va avea tendinta sa iasa de pe traiectorie, ajutat si de faptul ca directia(!) este pe puntea fata , care acum se va afla "mai la vale".

Nu stiam ca O2 are capota de hartie sa se indoaie si nici nu e cazul sa exageram cu persoane de 135-150 de kg. E de ajuns o persoana cu greutate cuprinsa intre 45-70 kg.

Daca era valabila chestia pe care ai zis-o cu urcatul cu spatele niste nemti destepti ar fi scos demult un Porsche 911 ( masina avand din fabricatie motorul in spate) cu directie pe puntea spate.

Presupunand ca nu ai cauciuri de iarna , nu ai lanturi , nu ai un saculet cu nisip, nu ai cine/cu ce sa te tracteze pana in varf, incerci si alte solutii.

ABS, ESP, ASR, EBD, DSR, TCS etc - te scot din situatii "maronii" dar nu trebuie pusa baza pe ele pentru ca nu tin locul unor cauciucuri de iarna si nici locul experientei soferului si nu sunt chair asa indispensabile pentru ca ........iarna si zapada exista si acum 15-20 de ani si implicit si masini.

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Referitor la urcatul cu spatele, am fost acum vreo 3 ani la un gratar pe malul unui rau. Ne-a prins o ploaie de vara. Aveam de urcat o panta de aproximativ 20 metri cu inclinatia de aproximativ 30 grade. Era un drum neasfaltat, care se umpluse intre timp de noroi. Prima masina era 4x4, nici o problema. A doua masina un Cielo... nici o sansa. Dupa cateva minute i-am zis sa incerce cu spatele. Nu a avut nici o problema. Eu am urcat direct cu spatele, fara nici o problema.

Totusi, o urcare de cativa km cu spatele, pe un drum cu serpentine, mi se pare cam dificila, chiar daca masina probabil ar putea urca fara sa piarda aderenta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu zic ca problema topicului s-a rezolvat. Deja deviem si nu are rost. Pana cand nu apar noi intrebari in legatura cu ASR-ul va rog sa nu mai discutati inutil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ASR

Sistemul de reglarea a fortei de tractiune – reduce momentul de rota

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

As vrea si eu sa adaug ceva:roata ideala este infinit subtire si are raza infinit mare. Asta inseamna ca pe zapada , roata ar fi bine sa fie cat mai ingusta , cu presiunea cat mai scazuta si cuplul transmis la roata cat mai mic (treapta mare, turatie mica sau moderata).Vedeti ca Octavia 2 este o masina totusi grea pentru motorul de 1.9.Nu urca pe zapada?nici o problema - scadeti mai intai presiunea in pneuri , si vedeti ce se intampla.Nu pleaca de pe loc?Scoateti o bucata mare de carpa si bagati-o sub roti sau daca aveti nisip in masina bagati-l sub roti.(Octavia 2 cu anvelope Matador ELITE 2 poate merge cu pana la 1.3-1.4 atm presiune in roti fara ca anvelopa sa se deterioreze )

ASR - ul are functia de a preveni patinarea rotilor in gol pe carosabil alunecos pentru a evita pierderea traiectoriei . In MOD NORMAL , la urcarea pe rampe accentuate ar trebui sa functioneze Daca insa rampa pe care vrem sa o urcam este acoperita in totalitate de gheata , surpriza:motorul tinde sa se opreasca si se aud niste zgomote puternice Nu va panicati , motorul merge dar cu puterea mult redusa ,astfel incat sa nu piarda aderenta. Atunci insa urcarea acelei rampe tine putin si de indemanarea soferului .Am vazut eu nu Skode ci BMW si Mercedes care nu au putut sa urce dealul de la Academia Militara de la Panduri daramite dealurile de la Sinaia , asa ca nu va impacientati . Sa ne consolam cu gandul ca multi au patit-o intrand cu masina in copac datorita unui derapaj necontrolat pe gheata tocmai datorita lipsei unui sistem precum ASR sau ESP.

In concluzie ,nu exista masina care sa nu poata urca o rampa cat de cat mai cocotata. Daca ne chinuim putin merge , credeti-ma pe cuvant .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ARDEI_IUTE a punctat ceva esential: "nu va impacientati!";

solutiile enumerate de el sunt desprinse din experienta acumulata si sunt de bun simt si orice sofer cu experienta ar trebui sa le stie. Daca cauciucurile sunt bune indiferent ca sunt all-season sau de vara un sofer experimentat poate urca. Un sofer cu "piciorul greu" pe acceleratie nu va urca decat tractat :(. Trebuie sa iti "simti" masina si sa stii sa iti dozezi acceleratia .

Cred ca mai degraba a fost lipsa de experienta in condus iarna ( abordarea rampei, treapta de viteza, mod de acceleratie) decat sistemele masinii.

Daca tot mai e zapada profitati, luati masina si mergeti si exersati in parcari goale, in locuri cu panta/rampa urcari si coborari pe drum cu gheata sau gheata si zapada (locurile alese asa incat daca scapati masina de sub control sa nu va treziti intr-un sant) si incercati sa va familiarizati cu masina sa va cunoasteti masina.

Modificat de black_shadow
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca tot mai e zapada profitati, luati masina si mergeti si exersati in parcari goale, in locuri cu panta/rampa urcari si coborari pe drum cu gheata sau gheata si zapada (locurile alese asa incat daca scapati masina de sub control sa nu va treziti intr-un sant) si incercati sa va familiarizati cu masina sa va cunoasteti masina.

Unul din cele mai bune sfaturi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ARDEI_IUTE a punctat ceva esential: "nu va impacientati!";

solutiile enumerate de el sunt desprinse din experienta acumulata si sunt de bun simt si orice sofer cu experienta ar trebui sa le stie. Daca cauciucurile sunt bune indiferent ca sunt all-season sau de vara un sofer experimentat poate urca. Un sofer cu "piciorul greu" pe acceleratie nu va urca decat tractat :(. Trebuie sa iti "simti" masina si sa stii sa iti dozezi acceleratia .

Cred ca mai degraba a fost lipsa de experienta in condus iarna ( abordarea rampei, treapta de viteza, mod de acceleratie) decat sistemele masinii.

Daca tot mai e zapada profitati, luati masina si mergeti si exersati in parcari goale, in locuri cu panta/rampa urcari si coborari pe drum cu gheata sau gheata si zapada (locurile alese asa incat daca scapati masina de sub control sa nu va treziti intr-un sant) si incercati sa va familiarizati cu masina sa va cunoasteti masina.

Am carnet din 92, am avut Dacie, Matiz, si nu am patit asa ceva niciodata.Am dat o gramada de bani pe aceasta masina cu toate sistemele ei sofisticate in ideea ca ele ajuta si am ajuns la concluzia ca te pot baga in ceata in anumite situatii.N-am timp de exercitii din astea,constat doar atat, cu Dacia urc, cu Octavia nu.

Concluzie : tine de masina nu de experienta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

N-am timp de exercitii din astea,constat doar atat, cu Dacia urc, cu Octavia nu.

Concluzie : tine de masina nu de experienta.

Fals, tine 100% de cauciucuri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am vazut pe Fifth Gear un documentar despre un lac din nordul Europei care ingheata bocna iarna si unde vin marii producatori auto sa isi testeze sistemele de control al tractiunii. Cei de la Fifth Gear, cu acelasi automobil, au franat cu si fara ABS, au demarat cu si fara ASR si au facut testul elanului cu si fara ESP, toate in conditii de carosabil acoperit de gheata sau zapada. Diferenta a fost evidenta in toate situatiile testate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Au testat si in panta ?

Cat priveste cauciucurile, Montana nu cred sa fie mai bune decat Continental 95/65/15, 91H.

Modificat de snaemih
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

snaemih ce conteaza ? eu am matadoruri si sunt varza pe zapada pentru ca sunt cauciucuri de vara ! Pe uscat sunt foarte bune in schimb. Nu stiu cum de ai avut tu tupeul sa urci pe munte sau sa incerci sa urci pe munte cu cauciucuri de vara, fara macar un set de lanturi. Nu ai de unde sa stii ca aia pe dacie nu aveau ceva all seazon sau cauciucuri de iarna.

Tin minte cand aveam dacie, taicameu mereu lua iarna cauciucuri montana de iarna cu un profil impresionant.

Si da niste montana de zapada, sunt probabil de 10 ori mai bune pe zapada decat Continentalul de vara.

Modificat de raz.ro
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce discutie s-a incins pe topicul asta - ma bag si eu :) Cum sa fie ASR-ul inutil? Ca sa fac o gluma, este util in primul rand ca iti da semnal ca este alunecos pe jos, cand vezi ca apare cand demarezi :) Acum pe bune ca este util, dar faptul ca nu ai putut urca la cota 1400 pe zapada demonstreaza ca e bine sa folosesti anvelope de iarna, iar daca nici cu acelea nu poti urca inseamna ca e gheata pe jos si mai bine mergi cu telecabina :D Sfatul meu este cumpararea unor anvelope de iarna neaparat - in primul rand datorita faptului ca cauciucul anvelopelor normale se intareste sub 7 grade si isi pierde proprietatile aderente - in al doilea rand profilul care e facut sa nu se umple de zapada - cum fac cele de vara - care devin apoi 'slick'. Eu am luat din ratiuni de buget Sava Eskimo S3 - pe toate rotile, si pot sa povestesc cum au mers de exemplu in decembrie pe iarna in Austria, pe autostrada, dar si pe un drum de la 'cota 700' la 'cota 1500' (unde era statiunea) .. aveam lanturile in portbagaj (era semn de lanturi, si gazda mi-a recomandat sa le pun) dar am urcat fara ele si fara sa scot ASR-ul .. am urcat intr-a doua, cu grija, si a fost totul bine. M-am si oprit la un moment dat in rampa sa ma uit la un semn si am crezut ca o s-o ia inapoi dar a plecat inainte (nu era inca gheata, cum s-a facut la coborare si intra ABS-ul cand apasam doi milimetri frana).

PS: pe de alta parte, de ce a urcat dacia? pentru ca este mai usoara si pentru ca probabil si-a luat omul avant, sau a plecat cu a doua - apropo, pentru cine nu stie inca .. cu orice masina, in special fara ASR .. plecarea de pe zapada alunecoasa / gheata / polei se face cu a II-a .. la fel si iesirea din zapada afanata (pe stradute de exemplu) .. pentru ca daca aderenta este spre zero nu se forteaza motorul prin plecarea in a II-a, in schimb cuplul este mai redus si patinarea la fel (mai redusa) [cati am scos eu de pe strada mea spunandu-le sa scoata ASR-ul si sa plece cu a II-a] :D

salutari forumisti si in special octavisti :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

plecarea de pe zapada alunecoasa / gheata / polei se face cu a II-a .. la fel si iesirea din zapada afanata (pe stradute de exemplu)

corect, un sfat bun, si eu faceam inainte asa porneam cu a II-a usurel, dar acuma de cand am ASR nu am avut probleme prin oras la plecarea de pe loc, dar adevarat nu am prins zapezi/gheata puternice.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu il inteleg pe @snaesmith. am patit-o si eu anul trecut la predeal. deh masina noua, confundam asr cu "controlul tractiunii", eu ca fraierul ma laudam la prietenii din masina. cand sa urc panta ... nema. cu avant, fara avant, nu puteam sa urca. si culmea naibii, daciile zburdau pe langa mine. am chinuit masinuta aia de mirosea valea a ferrodo incins. de destept ce am fost am si proptit masina intr-un morman de zapada de am infundat baia de ulei. eram consternat, cu dacia nu patisem asa ceva iar ceilalti prieteni - cocotati cu matizul in varful pantei (urcasera fara probleme) - mustaceau la mine: "HAIDE BA, NU VII ODATA !!?"

acum mi-am invatat lectia. am luat cauciucurile de iarna inca din octombrie (vezi topicul de Group Buy - cauciucuri de iarna). am urcat pe 31 dec la cota 1400 ca boierul. nici macar n-a cracnit ASR-ul, in conditiile in care am facut ceva manevre sa parchez masina pe drumul inspre cota (parcarea era plina)

eu cred ca ASR incurca la plecarea de pe loc in conditii de aderenta nasoala. tocmai de aia l-au si facut decuplabil

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Haideti totusi sa nu jignim pe nimeni pe acest topic . Oricare din noi se poate considera un mare sofer dar cel mai mare sofer inca nu s-a nascut.

Ca sa o zicem pe aia buna si dreapta 99% din intamplarile descrise pe acest topic sunt datorate neindemanarii noastre de a conduce masinile si mai putn datorita tehncii avansate .Asa ca de bun simt ar fi ca atunci cand pleci la munte sau la un drum mai lung iarna sa te dotezi cum trebuie. Si apropo de soferie , va invit sa conduceti TIR-uri iarna , sa vedeti acolo adrenalina ce-ti trece prin vene.

Sfat:cand mai urcati rampe cu gheata decuplati ASR-ul si incercati sa mergeti batraneste -folositi-va de functia EDS a masinii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si cand nu mai aveti nici o solutie, desumflati rotile, cum bine a punctat cineva mai inainte.

Acum mi-am amintit ca in armata aveam un curs despre conducere in teren greu accesibil, si ca exemplu, intotdeauna se da traversarea unui teren mlastinos. Una dintre operatiunile care trebuie facute inainte de a intra in mlastina este dezumflarea rotilor la 0,5 bari (la camioanele militare se poate face asta din mers, la toate rotile). Mi s-a parut ciudat de putin 0,5 bari la rotile cu diametrul de 1 metru, dar tin minte 100% ca asa scria in curs.

celelalte operatiuni necesare le pot insira aici, dar majoritatea dintre ele nu sunt aplicabile in "civilie":

- cuplarea tractiunii integrale (4x4 sau 6x6, dupa caz)

- blocarea diferentialelor

- dezumflarea rotilor la 0,5 bari (cum am mai spus)

- se cupleaza o treapta inferioara, se tine motorul la o turatie constanta

- nu opresti, nu virezi, nu lasi acceleratia si nu schimbi viteza cat timp esti in mlastina.

Sper ca nu am uitat nici un pas. Apropo, s-ar putea ca aceasta sa fie un secret militar ???

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!