Jump to content

Tratament anticoroziv


Pop Ionel
 Share

Postare recomandată

Avand in vedere ca multi din cei care "rasfoiesc" acest forum au o experienta bogata, atat teoretica cat si practica, ridic urmatoarea tema de casa:

Am facut bucati o broasca si incep sa repar la ea. Rezulta un sasiu si o caroserie. In functie de starea celor doua subansambluri rezulta lucrari mai mari sau mai mici de tinichigerie, dar in general rezulta la sasiu inlocuirea podelelor, iar la caroserie inlocuirea tuburilor de caldura, a fustei spate, fustei fata (bot complet, in cazul meu), a partii inferioare a stalpilor, elemente de reparatie lateral spate, usi, etc...

Deci vom avea tabla veche, tabla noua si sudura intre ele.

Este necesar curatarea tablei vechi, ideal ar fi sablare, dar in cazul unor inlocuiri masive este posibil sa nu mai fie rentabila operatiunea de sablare.

Deci am curatat, am sudat si urmeaza sa fac tratamentul anticoroziv.

Dupa stat o tona pe net si cules informatii, as propune urmatoarea schema de tratament anticoroziv:

1. Tabla veche se trateaza cu un un inhibator de rugina (rust convertor Chelade, Kelfos, Fertan, Rostisol,Wurth, Berner, etc);

2. Peste suduri si tabla veche tratata cu inhibator de rugina se da cu spray zinc, rezultand astfel tabla noua si tabla veche/suduri cu suparfata data cu spray zinc;

3. Peste acestea se dau doua staturi de grund pe baza de zinc (as merge pe varianta Sika Cor Zinc R, dar am gasit si de la Body asa ceva);

4. Peste suduri si imbinari se da cu mastic pensulabil;

5. Peste tot ce inseamna parte de sasiu se da cu antifon;

6. Peste antifon se da cu vopsea, ca si protectie suplimentara.

Ideal ar fi ca toate cele aplicate sa fie de la aceeasi firma si sa se discute cu compartimentul lor tehnic compatibilitatile si tehnologia de aplicare. Eu am avut o discutie cu cei de la Sika, dar m-am blocat la faptul ca ei nu au inhibator de rugina si spray zinc si sustin ca este suficienta aplicarea grundului pe baza de zinc si apoi masticul pensulabil si antifonul.

Pe un alt site, la Metaflux se recomanda a se da peste inhibatorul de rugina (Rostisol) cu spray grund zinc, deci poate ca nu este recomandat sa dau si cu spray zinc peste tabla astfel tratata.

Ce parere aveti?

Ce recomandati pentru exterior si care este succesiunea corecta? Este corecta urmatoarea succesiune: curatare, grund pe baza de zinc, slefuire, chit pe baza de zinc, sprit chit (de care...?), vosire in cuptor...?

Multumesc anticipat de sfaturi, pareri si sugestii...!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • MOTANUL

    18

  • Telcean

    13

  • tipatescu

    5

  • Fikat

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Succesiunea operatiilor este una ok. Eu unul asa am procedat, mai putin partea de zinc, unde am folosit strict grund epoxidic... insa, sper sa nu gresesc, tin minte ca antifonul trebuie sa prezinte calitatea de a putea fi vopsit, altfel, vopseaua nu adera la el si se cojeste.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

calitatea lucrarai la tine Alex.... este una extraordinara :emthup: :emthup: eu unul am urmarit cu mare interes cum ai lucrat la masina si mi-a placut foarte mult !!! nu stiu multe masini la noi la care sa se fi lucrat asa minutios . Felicitari !!! :emthup: :emthup: :emthup:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

din ce am mai vazut si eu pe ici pe colo la broasca "mea" o sa

1 curatz bine sudurile cu flex dupa ce e totul sudat, rugina suprafata, vopsea exfoliata, alte zone

2 o sa aplic pasivizator si apoi grund epoxidic, cu degresat in prealabil.

3 la imbinarile tablelor mastic ptr caroserii, in strat mai mult sau mai putin gros in functie de zona,

4 peste tot ce e mai sus, adica epoxi, mastic, in pasajul de roti si cateva zone gen sub buzunarul rotii rezerva, gravel guard ( teroson special ptr pasaje roti )

5. peste toate astea vopsea.

sasiul imbaiat in epoxi si cu teroson pe burta. si vopsit.

diferenta fata de mai sus e ca eu am folosit un grund spray de cupru intre tablele sudate, si nu prea vad rostul sprayurilor cu zinc, dupa care mai mereu vopseaua nu a aderat chiar ok.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Adica, daca am inteles bine, ai dat cu grund spray de cupru peste sudura si apoi ai aplicat grund epoxi si antifon?

Dintre inhibatorii de rugina, ce ati folosit si a avut o comportare buna in timp, ce ati recomanda? Ce am intalnit cel mai des folosit este Chelade, care se gaseste de vanzare si pe net la E-vasion.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

am aplicat grundu ala intre table. adica unde am avut de suprapus 2 table si sudat in puncte. inhibitor am folosit Coroplex de la Forch.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce fel de grund spray cupru ai folosit? Ai dat cu el si inainte si dupa sudura?

Inhibatorul de la Forch de unde l-ai procurat, caci nu am gasit pe net distribuitori?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am dat si eu de site-ul lor, le-am si scris de vreo doua ori, dar nu am primit nici un raspuns, iar distribuitori locali nu am gasit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

suna la un numar de contact si iti dau ei nr distribuitorului zonal

vezi ca au si masticuri, si tot soiu de matzocareli de masina, sprayuri cu zinc etc samd.

avantaju e ca ti le aduce acasa omu...

Modificat de Fikat
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ma intereseaza si pe mine, Fikat pls un PM cu numarul omului? Mersi

Modificat de Tiesto24
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

Eu intentionez sa aplic urmatoarea reteta:

 

1. Tabla veche se trateaza cu un un inhibator de rugina (epoxy Brunox) ; L-am gasit la Cora ca m-am saturat de comandat pe internet.
2. Peste suduri si tabla veche tratata cu inhibator de rugina se da cu spray zinc

3a). Pe elementele de caroserie exterioare: Vopsea si lac

3b). Pe sub masina aplic Body 950 (stratul ramane elastic si are si rol insonorizant); Poate fi ulterior vopsit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu sunt multumit de epoxy Brunox si cumpar azi alte 2 produse similare sa le testez:

Kelfos

Loctite

 

Am dat pe un fier ruginit (nu pe masina) cu Brunox si nu am obtinut reactia chimica scontata - chiar in prospectul lui scrie ca trebuia sa se inegreasca rugina. Si in loc sa se inegreasca apare ca si cum as fi dat cu un lac transparent pe deasupra. O sa dau pe acelasi fier ca sa vad cum reactioneaza fiecare (am dat doar pe 1/3-me din el).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

de unde le iei, as fi si eu interesat. am niste zone cu rugina si vreu sa stopez pana cand voi avea bani de revopsire.

eventual da-mi un PM cu detalii

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

catalinmiti

Loctite pe mine m-a dezamagit in trecut...si am respectat toate instructiunile

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

mai alex mai .. ia zi matale niste kelade nu mai produci? ca baietii astia bat campii cu cu alte produse ... de [cenzurat]

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Orice inhibitor, mai ales ala care e pe baza de apa trebuie agitat bine inainte, altfel vorba de mai sus, e ca si cum ai da cu lac :) ... caci daca inmoi pensula in partea de sus, practic dai cu apa ... s-ar putea ca aceeasi treaba sa se fi intamplat cu Brunox-ul.

 

Al doilea aspect, greseala banala pe care si eu am facut-o, la inceput, e ca e recomandat sa versi solutia, cat crezi ca consumi, intr-un alt recipient si nu folosesti acelasi recipient pe care il pastrezi si pentru alte vopsiri. Solutia ramasa in primul caz, reactioneaza cu rugina de pe pensula si poti avea surpriza sa se gaca guguloaie in masa inhibitorului pus la pastrare ...  si a doua oara sa nu il mai poti folosi.

 

Al treilea e ca trebuie dat peste 10-15 grade temperatura ambianta, preferabil pe la vreo 20, ca sa reactioneze bine. Daca dai pe la 0 grade cum am incercat intr-o iarna e absolut degeaba. Consumi si material, nici nu reactioneaza si te si chinui. Absolut degeaba. 

 

Inhibitorul innegreste doar rugina. Fierul curat doar il inchide usor la culoare si e ca si un lac.

 

Cheladele, cel pe care l-am folosit si  de care  sunt foarte multumit, e pe baza de apa, innegreste fierul si se poate chiar dilua cu apa, daca e prea gros. Se gaseste (sau se gasea acum 6 luni cand am si scris pe forum) pe net la e-vazion, care vinde la litru si livreaza doar prin curier. Solutia un pic mai avantajoasa e sa se stranga 6 sau 12 litri si dai o comanda mai mare, la o firma din Bucuresti, sau din strainatate dar nu cred ca are succes treaba asta, oamenii nu au bani sau nu vor toti sa dea cca 100 lei pe un litru, in acelasi timp. Asa ca ... cel mai de succes e sa mergi pe cont propriu si sa comanzi prin curierat, la litru. Asta daca mai au, ca vad ca acum nu mai au in oferta pe net. Poate merita sa intrebati. Daca cauti net-ul, tot la e-vasion te trimite prima data, aici in ro.

 

De Chelade, am fost f multumit, asa cum am mai spus. Daca e dat cum trebuie ... poti sa lasi fierul afara o toamna, o iarna si o primavara si nu mai rugineste. Garantat, e verificata treaba pe masina mea. Nici un gram de rugina, nici un gram de vopsea pe deasupra. Nu am dat cu nimic altceva decat cu chelade. Am vrut sa o protejez in unele locuri (cam 1 mp) inainte sa o vopsesc ... stiam ca nu am cum sa ma ocup de ea iarna si nici nu vroiam sa dau cu grund, ca are baza alchidica si nu se prinde vopseaua acrilica bine de el si nici eventualul chit. A plouat, a dat zapada ... au fost, recunosc niste mici puncte de rugina dar in locurile unde dadusem superficial.

 

Insa la o adica, daca dai cu un grund bun, ala gri fiind mai bun,  doua straturi,  nu ar trebui sa aiba  nici pe dracu, ... depinde pe unde dai si ce vrei sa faci cu tabla in final.

 

Inhibitorul de rugina in forma care o integem noi (Chelade, Kelfos, Vactan, Fertan, Redox, etc) din cate am citit are in compozitie doi compusi esentiali, ca sa:

1. neutralizeze rugina si

2. sa acopere materialul cu un strat epoxidic ca sa nu mai rugineasca.

 

In schimb Feruginol-ul - nu stiu daca si Siltan-ul (asta din urma o fi ceva mai aprope de convertizor din cate am citit dar nu l-am probat) e folosibil doar pentru a curatza rugina, si eventual sa fosfateze un pic fierul,  deci daca nu se da cu grund mai apoi sa se acopere bine, se cheama ca s-a curatzat degeaba. Va rugini in scurt timp. E bun si asta, fiind mai ieftin,  dar asociat neaparat unui grund dat la scurta vreme.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Special am pus linkuri ca sa stie lumea de unde le-am luat (unul este in comuna Pantelimon langa selgros si altul pe langa podul baneasa Bucuresti). 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Orice inhibitor, mai ales ala care e pe baza de apa trebuie agitat bine inainte, altfel vorba de mai sus, e ca si cum ai da cu lac :) ... caci daca inmoi pensula in partea de sus, practic dai cu apa ... s-ar putea ca aceeasi treaba sa se fi intamplat cu Brunox-ul.

 

Al doilea aspect, greseala banala pe care si eu am facut-o, la inceput, e ca e recomandat sa versi solutia, cat crezi ca consumi, intr-un alt recipient si nu folosesti acelasi recipient pe care il pastrezi si pentru alte vopsiri. Solutia ramasa in primul caz, reactioneaza cu rugina de pe pensula si poti avea surpriza sa se gaca guguloaie in masa inhibitorului pus la pastrare ...  si a doua oara sa nu il mai poti folosi.

 

Al treilea e ca trebuie dat peste 10-15 grade temperatura ambianta, preferabil pe la vreo 20, ca sa reactioneze bine. Daca dai pe la 0 grade cum am incercat intr-o iarna e absolut degeaba. Consumi si material, nici nu reactioneaza si te si chinui. Absolut degeaba. 

 

Brunoxul este singurul care este spray (nu aveam cu sa-l amestec cu pensula); Eu zic ca l-am agitat suficient inainte. O sa mai incerc sa-l agit si mai mult sa vad daca face reactia; Oricum asta ar fi cel mai bun reper. (sa devina negru fierul in zona cu rugina).

Ca si greseala facuta - eu am vrut sa dau de 2 ori in acelasi loc si solutia intra in cateva secunde in reactie daca este cald si deja facuse o crusta precipitata neagra. ( a iesit o mozoleala  :lol: )

 

Intrebarea mea pentru cei cu experienta: daca curat dupa ce s-a intarit si mai dau 1 data strica cu ceva (sa obtin un strat mai estetic)?

A2-a: ar fi cum finisez stratul? Nu stiu daca sa incerc pe "uscat'' sau cu apa (evident + smirghel)?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu are sens sa cureti, practic inhibitorul e o compozitie complexa, formata dintr-un neutralizator si un fel de grund epoxidic, din cate am citit. Am scris si mai sus. Daca ai curatat cu smirghel, e ca si cum ai muncit degeaba, pt ca vei indeparta stratul de inhibitor/grund din inhibitorul depus anterior.

 

Daca mai dai odata iar nu mai are sens, decat daca acoperi eventualele lipsuri, sau daca nu a reactionat total si inhibitorul dat in primul strat nu a fost suficient. Practic al doilea sau alte straturi nu vor reactiona decat in proportie cu suprafata neneutralizata de straturile anterioare iar in rest se va depune peste primul strat ca un grund obisnuit.

 

Deci as zice ca ar fi mai bine sa dai cu orice altceva peste stratul uscat de inhibitor, sau macar peste al doiea strat, daca insisti.

Parerea mea esta sa fie un filler, slefuiesti,  si apoi vopsea, daca tinta principala e estetica acelei suprafete.

 

Daca vrei doar sa cureti rugina si ai alte planuri cu suprafata, de exemplu vrei sa o chituiesti / netezesti ... in timp ajungi la concluzia  ca nu e nevoie sa mai folosesti inhibitorul in discutie pe topicul asta, oricare i-ar fi numele. Folosesti Feruginol, e mai ieftin, si apoi dupa o jumate de ora sau cat zice acolo, pe eticheta,  speli cu apa, stergi cu carpa si lasi sa se usuce. Evident, trebuie sa dai dupa uscare cu grund sau sa acoperi cu vopsea, altfel, dupa Feruginol (Policolor), va rugini din nou.

 

Hotarasti ce vei face in functie de destinatia suprafetei. Daca nu e vizibila (ex praguri, sasiu, podea, traverse) folosesti inhibitor si apoi vopsesti / antifonezi.

 

Daca e o suprafata vizibila (de ex aripa) nu mai folosesti inhibitor ci poti sa faci cum am zis cu Feruginolul  ... sau cel putin e discutabil ... acolo cureti rugina, grunduiesti, chituiesti si dai cu vopsea. Spun asta pentru ca nu stiu cat de bine mai prinde grundul / chitul pe inhibitor, conteaza ce fel de vopsele si grunduri folosesti, sa fie pasive cu inhibitorul si sa aiba coeficient de dilatare apropiat si poate si altele, ideal ar fi sa fie recomandate de acelasi producator  ... In cazul unei aripi, asa cum ai constatat poate si tu, suprafata ramane sticloasa dupa inhibitor, deci estetic vorbind, va trebui prelucrata / uniformizata in continuare, nu are sens sa vopsesti direct, chiar daca vopseaua  s-ar lipi perfect de inhibitor.

 

De aceea zic ca destinatia favorita a inhibitorului sunt podelele si fierul supus unei actiuni mai agresive a factorilor de mediu. De aici au pornit si discutiile ... pentru ca in cazul acelor suprafete era necesara o solutie mai eficienta, fara n-spe straturi si n-spe uscari si inhibitorul pare raspunsul cel mai bun. Avantajul e ca te scuteste de mai multe procese si iti minimizeaz timpul pierdut cu tratarea suprafetei.

 

Cei care ati folosit si mentionat, ce grunduri epoxidice ati incercat dupa inhibitor ? Erau bicomponente ?

Eu am folosit doar grunduri alchidice, uleioase, ... altele nu am avut ocazia sa incerc.

Modificat de tipatescu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

PS. De dragul discutiei, si ca sa fie mai completa, ma gandeam sa zic  aici pentru cei care se intreaba,  ceea ce cred despre una din solutii si anume ca dincolo de marketing,  zincul / sprayurile pe baza de zinc sau au acelasi rol pe care il are Feruginolul, care prin fosfatarea superficiala a fierului va incetini oxidarea acestuia in timp.  Nu e un proces complet, daca nu e acoperit de un grund / vopsea si e mai costisitor. Eu am dat cu un spray/vopsea pe baza de zinc pe un portbagaj auto, mai ruginit, ma grabeam si vream sa acopar estetic fara sa mai dau cu grund (inestetic, ar fi necesitat inca o operatie, o vopsire) si sa incetineasca oxidarea pana cand il tratez corespunzator. A mers, au trecut trei anotimpuri si dincolo de faptul ca spray-ul nu a intrat in toti porii sau in toate locurile in care trebuia sa intre ca sa isi faca efectul, nu ma asteptam sa raspunda din prima asa de bine.

 

Spray-ul pe baza de cupru  in schimb e folositor atunci cand inchizi un cheson, o cavitate in care nu mai ai acces si pe care vrei sa o sudezi. Pe de o parte, sudura nu mai merge daca ai folosit anterior ceva neconductiv intre suprafete (un grund ordinar, o vopsea) iar pe de alta parte la sudura grundul se topeste de jur imprejur si vopseaua ia foc. Practic trebuie sa reacoperi prin interior, pe unde nu mai ai acces zonele in care ai sudat. In aceste cazuri probabil e util spray-ul pe baza de cupru. Se poate inlocui sau imbunatati si solutia asta, ulterior sudurii, folosind ceara speciala imprastiata prin locuri speciale de vizitare prevazute pentru acele cavitati.

Modificat de tipatescu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Altceva....tot intrebare.Daca se da cu fertan,Loctite,etc fara feruginol sau deruginol,se poate da primer peste si mai apoi vopsire?

Oare mai iese rugina?Nu as mai da cu grund sau alte vopsele ca apoi arata iar tabla ca si la izolatiile alea vechi de tractor sau Dacie.

Ma gandesc sa iasa ceva curat ca si tabla vopsita de pe masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu, nu mai iasa rugina. Asta e ideea sa dai un singur strat si bine.

Feruginolul e doar jumatate din Fertan / etc ... Practic daca dai cu Fertan, el are in componenta lui si Feruginol (sau aproape acelasi compus activ) si pe langa el ceva epoxidic / plastic,  un fel de lac, de acoperire.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cat de curand ma apuc,imi vine carpeta noua,huse la scaune,headliner am,fete usi am.Urmeaza za intru inauntru si sa fac treaba la podele.

Izolatia veche banuiesc ca o pot da jos cu solutie de inepartat vopseaua....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!