Jump to content

Octavia 1, TDi. Cum folosim vitezele a 4-a si a 5-a ?


Topp
 Share

Postare recomandată

Am avut recent o discutie pe Forum cu un posesor (ca si mine) de Skoda Octavia 1, TDi.

Avand in vedere ca as dori sa discutam despre TDi, nu stiu daca la Octaviile pe benzina sunt valabile aceleasi reguli.

Cred ca difera. Sunt motoare diferite, cu caracteristici tehnice diferite.

---------

Deci: cand si cum folosim vitezele a 4-a si a 5-a?

Desigur, la drum intins, extraurban.

Care treapta presupune economie de combustibil ? In functie de drum, de viteza, de aglomeratie, fara a subtura motorul ?

Cand, la ce viteze si la cate r/pm trecem de la una la alta?

Si altele legate de intrebare, orice. Subiectul e destul de vast si nu s-a discutat.

Consider ca sunt multe de spus aici.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Topp

    20

  • Valentin

    8

  • Megatron

    4

  • Celeronu

    3

S-a mai discutat despre subiectul asta. Pana in 100 km/h poti merge un pic sub 2000 rpm ca sa ai un consum bun, dar peste 100 km/h trebuie turata peste 2000 rpm pentru ca fizica isi spune cuvantul (aerodinamica, frecarea cu asfaltul etc).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca s-a mai discutat, prezint scuze moderatorului. Eu n-am gasit, poate n-am cautat bine, poate formularea este altfel.

Revenind, personal nu merg cu motorul sub 2200 rotatii decat la plecare, la rece.

Daca motorul e rece, la plecare, merg sub 2000 ture, intr-a doua, incet. Pana se incalzeste pe la 60 grade, apoi dau a 3-a si-o tin mereu la cel putin 2200 rpm, indiferent de treapta.

Octavia mea e din 2004 , are 170 mii km , o am de aproape 4 ani si n-a fost niciodata la ,,doctor'' cu turbina, EGR, etc. in perioada asta.

Poate ca-s eu norocos, sau poate ca am aplicat ceea ce a scris ,,Al Bundy'' pe diverse pagini de net, pentru a ne invata pe noi, cei care n-avem experienta. Si caruia-i multumesc pentru sfaturi.

Dar vorbim despre treptele 4 si 5.

--------------------------------

P.S. Ceea ce spui, d-le vs91mrc, cu 100 km/h sub 2000 turatii denota superficialitate in cunoasterea exploatarii unui motor Diesel.

Te-ai grabit sa scrii prostii. Ce facem, scriem adevaruri sau postam? Cine citeste ce-ai scris si nu stie, poate s-o ia de buna.

Tu ai citit ce-ai scris? Tu ajungi la 100 km/h la sub 2000 rpm cu un TDi ?! Asta ai scris.

Citeste posturile lui ,,Al Bundy'' vizavi de folosirea motoarelor Diesel in conditii optime si invata.

Si numai ale lui. Gasesti informatii despre exploatarea motoarelor Diesel si pe alte Forumuri de profil.

Daca gasesti undeva ca fiind adevarat ceea ce spui, posteaza aici te rog. Fa-ma sau fa-te de ras.

Dar de la cineva priceput in materie, nu de la useri amatori.

Ce treaba are aia cu Prefectura, frecarea cu asfaltul cand vorbim de schimbarea treptelor 4 cu 5 si vitzavercea ?!

Si nu te-ai referit la subiect, vorbim de treptele superioare de viteza, cum si cand se folosesc, avnataje, dezavantaje la fiecare , situatii si situatii.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

daca vrei sa ai turbina si EGR..mai mult timp nu dai a 4a in oras;) CLAR :)

adica..o sa ai consum mai mare..dar protejezi celelalte...nu prea poti obtina un balanns intre consum si putere..decat sa stii farte bine masina..si atunci ar fi sa schimbi la 2500 rpm

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai dreptate, in oras n-ai cum merge cu a 4-a.

Totusi, subiectul era urmatorul: Viteza a 4-a si a 5-a, in afara localitatilor. Cum , de ce, cand? Avantaje, dezavantaje, trucuri, economie, etc.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Era un topic pe aici pe forum legat de ceea ce am spus eu, un tip care a testat pe mai multe masini. Pacat ca nu-l gasesc.

PS: domnule Topp, nu incerca sa reinventezi roata, intra aici. Lectura placuta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Te-ai grabit sa scrii prostii.

Cred ca esti cam prea radical, mai ales ca esti un user relativ nou pe acest forum. Nimeni nu detine adevarul absolut, niciunul dintre noi n-a construit vreodata un motor si nimeni n-a inventat dieselul sau turbina. Toti avem opinii si pareri. E bine sa invatam sa le respectam.

In ceea ce ma priveste, eu merg relativ des la sub 2000 rpm, nu am probleme cu egr-ul sau turbina si am aproape 200.000 km. Problemele cu turbina apar datorita uleiului, in general, si mai lent, impiedicarii racirii dupa un mers mai "sportiv". Nu vad de ce mersul sub 2000 ar strica turbina, dar totul e posibil...

P.S. Cred ca e evident ca, in general, cel mai economic mers este cu treapta cea mai mare

Modificat de Valentin
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu a spus ca nu poti merge sub 2000 de ture. A spus ca nu poti merge sub 2000 ture cu 100 Km/h. Prin nu poti, nu vrea sa zica ca nu ai voie, ci ca este imposibil matematic. Ma gandesc ca daca ai 100 Km/h in orice treapta ai baga, turatia este peste 2000. Ma refer la motorul in discutie. De asta a zis ca spune prostii. ( La motorul meu pe benzina la 100 Km/h am 3000 ture si ca sa scad sub 2000 ar trebui sa bag viteza 8 pe care nu o am ).

Acum in legatura cu folosirea treptelor superioare in oras, parerea mea este ca daca nu folosesti masina exclusiv in oras, adica ai treaba odata la cateva zile sa mergi extraurban pe autostrada la turatii mari, poti sa mergi si in oras cu viteza 4, 5 daca motorul nu protesteaza. Eventuala funingine care se depune pe conducte, turbina, etc, are ocazia sa se curete in extraurban.

Daca folosesti masina doar in circulatia imposibila din Bucuresti de ex., atunci este necesar sa mergi cu ea mai turata, consumand mai mult combustibil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ebi: Nu a spus ca nu poti merge sub 2000 de ture. A spus ca nu poti merge sub 2000 ture cu 100 Km/h. Prin nu poti, nu vrea sa zica ca nu ai voie, ci ca este imposibil matematic. Ma gandesc ca daca ai 100 Km/h in orice treapta ai baga, turatia este peste 2000. Ma refer la motorul in discutie. De asta a zis ca spune prostii.

Corect, in sfarsit cineva care intelege ce-am vrut sa spun.

Chiar astazi am verificat si la 100 km/h, intr-a 4-a, turometrul ajunge undeva la 2800.

Valentin :Cred ca esti cam prea radical, mai ales ca esti un user relativ nou pe acest forum.
\

Daca am parut radical, imi pare rau.

Am insistat pentru ca una cerusem si alta se scrie, si s-au spus neadevaruri.

Dar nu esti tu in masura sa hotarasti ce poate scrie un user mai nou.

Intre noi fie vorba, nu sunt genul de user care posteaza ca sa faca o suma de posturi si sa para astfel profesor.

Deseori cei vechi si cu multe posturi in palmares nu stralucesc cu nimic.

==============================================

Iata ce-am gasit sapand pe net:

''Pornirea:

Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la relanti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

Exploatarea

Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! A tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva.

Oprirea motorului

Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...''

===============================================

Eu inca mai sper ca userul ,,Al Bundy'' sa citeasca acest topic si sa ne lamureasca, am incredere in el.

Sau va recomand posturile sale pe aceasta tema.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Felicitari Mihai pentru articol! Foarte bine punctat si pe intelesul tuturor posesorilor de diesel. :icon_thumleft:

Modificat de calin.g
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc pentru aprecieri, calin.g !

Dar meritul nu-i al meu.

N-am facut decat sa caut, sa selectez, sa marchez anumite pasaje si sa le redau aici. Chiar daca s-a mai scris asta, este util.

Greselile de tipar nu-mi apartin.

---------------------

Dupa parerea mea:

Daca folosesti treapta a 5-a la viteza la cca 100 Km/h, mergi subturat.

Faci economie, dar iti bati joc de turbina si asta te va costa mai mult la un moment dat.

Cand motorul este cald deja, folosesti treapta care iti asigura viteza necesara la minim 2200 rpm.

Mai clar: Daca merg intr-a 4-a, ajung la cca 2800 rpm la cca 100 km/h.

Daca drumul permite, cresc viteza, la peste 120 km/h, si merg cu a 5-a.

Astfel turatia este mentinuta undeva la peste 2200 rpm mereu si consumul este foarte bun.

Turatia mare cere un consum mai mare.

Despre consum vorbim.

Indiferent de situatie, cand motorul este cald, turatia nu trebuie sa scada, indiferent de treapta de viteza, sub 2200 rpm. Asta pentru protejarea turbinei.

Daca motorul este rece (cand pleci de pe loc), mergi incet, fara accelarari bruste si o tii undeva la sub 2000 rpm. pana se incalzeste la cca 60 grade motorul, apoi poti folosi treptele superioare de viteza.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Prietene, habar n-ai despre ce vorbesti nici tu nici autorul articolului respectiv de pe turatii.com.

Surge este imposibil de intalnit la un diesel stock cu motorul functionand corect. Surge se intalneste la benzinare.

Iar regulile astea gen "nu sub 2200 rpm" ma fac sa cred ca abia ai descoperit motorul diesel, ceea ce nu e neaprat ceva rau, insa siguranta asta cu care emiti reguli ar trebui sa vina dupa ceva mai mare experienta.

Explica-mi si mie cam ce se intampla daca mergi sub 2200 rpm?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vad ca discutiile se accentueaza in acest topic, dar tind sa ii dau dreaptate lui valentin, fara suparare Topp si dc pot imi spun parerea mea de posesor de diesel de apx 7 ani

Stilul meu de condus se axeaxa in special pe agresivitate, deci frecvent ajung la 4000-4200 de rpm, asta foarte des si indiferent de treapta , totul depindedc imi permite drumul

In oras chiar dc vreau nu am cum sa merg cum spui tu cu minim 2200 rpm, mie nu mi se pare normal sa tin turat motorul in permanenta, mai ales intr-un oras aglomerat cu multe semafoare asta ar insemna sa nu trec de treapta a 2 de viteza

Fenomenul surge se intalneste la orice motorizare care are o turbosuflanta

In exterior merg si eu frecvent in treapta a 5 la 2000 rpm mai ales pe pilot automat la aproape 100 de km/h, dc drumul imi permite ajunge si la 4000 in treapta a 5, dar in oras merge frecvent si cu treapta a 3 la 1700-1800 rpm, dc vreau sa tasnesc retrogradez, niciodata nu acelerez maxim sub 1800 rpm.

Topp dc o echipa de ingineri care au construit o masina, un motor spun ca , consumul cel mai mic il optii ajungand cat mai repede intr-o treapta superioara , cine suntem noi sa ii contrazicem, dc ai ajuns sa conduci masini din marca vw dupa anul 2010 vei vedea ca au implementat pe Bc un sistem care iti spune cand e normal sa schimbi viteza , totul depinde de apasare pedalei de aceleratie, eu am mers cu un passat si sincer iti spun ca la un mers linistit imi arata sa schimb vitezele si la 2200 rpm astfel ajungand sa merg in exterior cu treapta a 5 la 70 de km/h, sa ii contrazic pe cei care au facut acest sistem?

Hai sa lasam povestile ca turbina se strica de la mersul subturat,ce se strica? explicane si noua, multi invocati sa se merge turat pentru a proteja turbina, sa protejezi ce?mai exact? tineti cont ca noi majoritatea luam masina deja sh si cu multi km, geometria este obosita deja, intrebati pe oricine repara turbine ca o geometrie variabila este indicat a se folosi 100k de km dupa se schimba NU se curata, dc respecti la fel indicatiile acelor ingineri de a nu acelera brusc sub turatia de cuplu adica sub 1900 de rpm turbina merge mult si bine , la acelerari frecvente sub 1900 rpm va duce la aparitia acelui fenomen numit surge.

O turbina fuctioneza bine atat vreme cat motorul este in mintile lui , injectoare , avans, etc, trebuie respectate intervalele de service

In concluzie eu si multi altii merg cum considera ca trebuie cu masina lui, se respecta sau nu specificatiile producatorului e treaba fiecaruia dintre noi, dar nici sa tin masina in permanenta la 2200 rpm inidferent de treapta de viteza, schimb in oras din treapta a 3 in treapta a doua sa ii dau frana de motor sa ii mentin turatia de 2200 rpm nu mi se pare normal,

Incearca sa fi mai calm in exprimarea parerilor personale fata de altii, ai deschis un topic deci parerea fiecaruia este binevenita , ca e buna sau e rea tu trebuie dc vrei sa ii schimbi parerea si sa il faci sa iti imprtaseasca ideile, bine a zis valentin esti cam radical si dc vrei sa convingi cu ceva hai cu o documentatie bazata pe specificatii si recomandari de la cei care au construit vreun motor sau o masina nu de la vreun user amator cum ai spus si tu

P.S. imi cer scuze dc nu esti de acord cu ceva din ce am scris , dar asta e parerea mea la fel ca si a altor colegi de pe forum

Bafta

Modificat de pop cristian
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am deschis acest topic pentru a vorbi despre folosirea vitezelor a 4-a si a 5-a dar s-a ajuns la altceva.

Conduc de peste 16 ani si Diesel am de aproape 4 ani.

Tot ceea ce-am scris este scris de fapt de catre altii mai vrednici si mai priceputi decat mine.

Eu m-am conformat regulilor atunci cand mi-am cumparat Diesel. Reguli pe care le-am gasit pe net, nu inventate de mine.

De atunci, respectand aceste regului de exploatare, n-am avut nici o roblema cu masina si consumul este foarte bun.

Peste tot veti citi despre mersul subturat si despre cele 2000-2200 rpm care ar proteja si prelungi durata de viata a turbinei.

Nu pretind sa aiba fiecare acelasi stil de condus, fiecare cum crede ca e mai bine. Eu vorbeam despre regului, despre teorii. Pe care le aplici sau nu in practica.

Topicul insa voia sa se refere doar la folosirea treptelor superioare de viteza.

--------------

Valentin: Surge este imposibil de intalnit la un diesel stock cu motorul functionand corect. Surge se intalneste la benzinare.
pop cristian: Fenomenul surge se intalneste la orice motorizare care are o turbosuflanta

Sunt convins ca tot de pe net v-ati informat si iata ca parerile nu coincid.

Dar as prefera sa revenim la subiect.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ideea este simpla fara acuze gratuite,fiecare vrem sa conducem cat mai corect pentru a tine motoarele cat mai departe de service.Pentru mine este clar ca un diesel trebuie condus de la 1800 ture in sus de unde incepe turbina sa-si intre in munca.Nu cred ca se iveste o problema la turbina daca regimul de cuplu este respectat 1800-3500rot.in exploatare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tocmai asta incercam sa spun si eu.

Daunator la un Diesel , pentru turbina, este sa mergi subturat, adica sub 2000-2200 rpm, nu peste.

Referitor la treptele a 4-a si a 5-a, personal le schimb in functie de viteza cu care merg, daca am sau nu peste 100-120 km/h, in asa fel in cat turatia sa nu scada sub 2200 rpm.

Cat despre oras, toata lumea spune ca orasul omoara un Diesel. Asa este. datorita faptului ca nu poti sa mentii mereu o turatie adecvata.

Asta tot incerc sa spun, eu asa fac si aici asteptam parerea altor useri, in legatura cu acest aspect. Nu e rau ca se discuta si altele, fiecare ne spune cum conduce el.

In fine, fiecare conduce cum vrea, insa eu in orice imprejurare caut sa respect aceasta regula: sa nu merg subturat.

Doar la pornirea de pe loc, cu motorul rece, cand este obligatoriu sa mergi sub 2000 rpm si fara accelerari bruste pana cand motorul ajunge la cca 60 grade.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Poti sa mergi si la 1200rpm, daca nu tragi vreo remorca sau nu urci nimic, motorul nu e subturat.

Pe drumuri plane poti sa ii dai 5 si la 70km/h atata timp cat nu urci, nu tractezi ceva sau nu ii dai WOT de la turatia aia.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Conduc o masina cu motor 3.0TDI 240 automata. Stiind ca e diesel, functioneaza pe acelasi principiu ca 1.9TDI de la Skoda ta. Avand in vedere ca motorul are cutie auto, nu prea pot sa-i spun cum sa schimbe vitezele atunci cand folosesc masina in D (drive).

In mers normal pe tempomat cu 100km/h pe autostrada masina merge cu viteza a 6-a la 1600rpm si stie ce face. Vreau sa spun ca masina a fost facuta sa mearga subturata chiar daca este diesel. Multi posesori de 2.0TDI DSG se plang de faptul ca motoarele lor merg in D foarte subturat. Cine le facut asa, a stiut ce face si sigur este mai expert decat ala care a scris articolul postat mai sus, plin de greseli ortografice.

Modificat de victorash_cvv
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

mike.: Poti sa mergi si la 1200rpm, daca nu tragi vreo remorca sau nu urci nimic, motorul nu e subturat.

Sigur ca poti, dar nu si cand folosesti o treapta superioara de viteza. Atunci esti subturat.

Nu cred ca mergi la 1200 rpm cu a 4-a sau a 5-a.

victorash_cvvConduc o masina cu motor 3.0TDI 240 automata

Nu stiu cum e la motoarele mai puternice, cu DSG, nu pot comenta decat pentru 1,9 TDi, cutie manuala.

Lucrurile sunt, cred eu, diferite. Skoda mea nu are decat 5 trepte, lucrurile stau altfel. Sigur ca DSG-ul stie ce face, dar deja vorbim deja despre altfel de masini, motoare diferite ca performanta, alt nivel.

Eu ma refer la Octavia 1, TDi, sau, desigur, Golf, Passat, Seat, Bora, Audi, cu acelasi motor, 1,9 TDi., in 5 trepte manuale. Si ma refer la folosirea treptelor superioare.

Valentin: Explica-mi si mie cam ce se intampla daca mergi sub 2200 rpm?

Ti-am raspuns mai sus, chiar daca nu in mod direct.

Mersul sub 2000-2200 rpm in treptele a 4-a si a 5-a (despre asta e vorba in topic), se numeste mers subturat, ceea ce duce la scurtarea vietii turbinei. Asta scriu cei care se pricep.

Daca vrei neaparat, caut si-ti dau ,,N'' postari despre asta. N-o spun eu!

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Valentin: Surge este imposibil de intalnit la un diesel stock cu motorul functionand corect. Surge se intalneste la benzinare.
pop cristian: Fenomenul surge se intalneste la orice motorizare care are o turbosuflanta

Sunt convins ca tot de pe net v-ati informat si iata ca parerile nu coincid.

Nu este nici o problema daca parerile nu coincid, atata timp cat acestea sunt exprimate moderat. Tocmai acesta este rostul forumului de a discuta, uneori in contradictoriu, dar intotdeauna cu un respect minim datorat celuilalt.

Revenind la surge, imi mentin parerea ca acest fenomen este imposibil de intalnit la un motor diesel care functioneza in parametrii normali si, sunt ferm convins, ca nu am fost foarte bine inteles..

Surge este un fenomen care afecteaza compresorul si nu turbina in sine, desi si aceasta este afectata fiind in legatura cu compresorul. Este practic o rezonanta in care intre compresorul.

De spun ca nu poate aparea la un motor diesel care functioneaza corect?

Deoarece surge apare atunci cand compresorul furnizeaza o presiune mare, iar admisia este inchisa brusc din diverse motive. De exemplu, la o talpa puternica compresorul creeaza boost maxim, iar la schimbarea vitezei, odata cu luarea piciorului de pe acceleratie, clapeta de acceleratie se inchide brusc, nelasand presiunea creeata de compresor sa scape in admisie. Unda de presiune se loveste de clapeta inchisa si se intoarce inapoi lovind compresorul. Are ca efect scaderea brusca a turatiei acestuia, in timp ducand la distrugerea lui.

Acum ce e diferit la diesel? Simplu, acesta nu are clapeta de acceleratie, asa ca nu are ce sa se inchida si sa "prinda" presiunea creeata de compresor.

Totusi, aces fenomen se poate intalni si la un diesel daca acesta a suferit un turbo upgrade iar noua turbina (mai mare) nu a fost insotita si de o modificare a mapelor din ECU. ECU comanda vanelor o anumita presiune, dar datorita upgrade-ului facut fara cap, compresorul genereaza o presiune prea mare care nu poate fi aspirata de motor. In acest caz poate apare surge si la diesel sau in cazul unor chip/power tuning prost, senzor map defect etc.

Din acest motiv am spus ca:

Surge este imposibil de intalnit la un diesel stock cu motorul functionand corect

In cazul unui motor stock, functionand corect si proiectat de un inginer in afara starii de ebrietate, mapele din ECU nu permit creearea unui boost prea mare la turatii mici, tocmai pentru a preveni surge-ul. La benzinara nu merge doar asa, am spus de ce.

Daca nu ar fi asa, ar exista dieseluri cu BOV-uri, dar nu exista. Daca nu ar fi asa, inginerii VW si-ar dota TDI-urile lor cu N249, asa cum au TSI-urile si TFSI-urile. Acele supape au rolul de a preveni aparitia surge-ului, dar se intalnesc doar la benzinarele supraalimentate.

Poti sa mergi si la 1200rpm, daca nu tragi vreo remorca sau nu urci nimic, motorul nu e subturat.

Pe drumuri plane poti sa ii dai 5 si la 70km/h atata timp cat nu urci, nu tractezi ceva sau nu ii dai WOT de la turatia aia.

Asa este. Pragul de subturare nu depinde doar de turatie ci si de sarcina pe care o are de facut motorul. Nu am auzit pe nimeni sa spuna ca un motor pe liber, la ralanti, este subturat. Asa cum poate functiona bine mersi la 800 rpm cu o sarcina extrem de mica (ralanti), poate functiona si la 1200 rpm daca sarcina respectiva este suficient de mica.

Regulile astea gen "nu scadeti sub 2200 rpm ca distrugeti turbina/egr-ul/injectorul/becul din torpedou/etc" le fac doar cei care n-am inteles cum functioneaza un motor

Valentin: Explica-mi si mie cam ce se intampla daca mergi sub 2200 rpm?

Ti-am raspuns mai sus, chiar daca nu in mod direct.

Mersul sub 2000-2200 rpm in treptele a 4-a si a 5-a (despre asta e vorba in topic), se numeste mers subturat, ceea ce duce la scurtarea vietii turbinei. Asta scriu cei care se pricep.

Daca vrei neaparat, caut si-ti dau ,,N'' postari despre asta. N-o spun eu!

Nu, nu vreau sa cauti N postari, am si eu net. Doresc sa aflu parerea ta, nu linkuri intelese gresit...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu este nici o problema daca parerile nu coincid, atata timp cat acestea sunt exprimate moderat

Asta este parerea ta despre fenomenul ,,surge'', da?!.

Deci nu conteaza ca fenomenul exista sau nu, ce importanta are asta?! Important este sa ne contrazicem cu tact si cu diplomatie. Exista sau nu?

Ca in bancul cu Ion si Maria:, dupa noaptea nuntii :,, O fost , Ioane, Maria, fata mare?...Si Ion zice: ,,Unii spun ca da, altii ca nu''.

Sa lasam ..surge'', spune-ne cum mergi tu intra 4-a si intr-a 5-a sub 2000-2200 rpm.

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce topic penibil... Initiatorul vrea sa spuna ca o turbina se strica atunci cand se invarte incet si gazele de esapament au timp sa se depuna in ea. Dar el, nu isi da seama ca o turbina este invartita de gazele de esapament si nu de o curea ca la compresor. Cu asta teoretic am spus tot, dar pentru el nu cred ca e destul asa ca detaliez. Cand ii ceri forta motorului, de exemplu cand urci un deal sau mergi cu 200 pe autostrada si bate vantul deodata mai tare sau faci o depasire, motorul scoate mai mult fum si turbina se invarte mai tare, deci turatia motorului nu e proportionala cu viteza turbinei.

Legat de surge nu stiu nimic sigur, dar stiu ca focusul meu daca il accelerez si iau brusc piciorul de pe acceleratie se aude un suierat puternic de la turbina si sigur asta inseamna ca ii creste presiunea.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Focusul tau e alta marfa, aici vorbim despre treptele a 4- si a 5-a la Octavia 1,9 TDi.

Ce motor ai, ce cod?

Motorul tau este si pe masinile din gama VAG?

Si sunt curios sa stiu cum pot gazele sa se depuna.

Nu cred ca te afli cu masina ta pe topicul potrivit.

Cine-i penibil acum?

Modificat de Topp
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Initiatorul avea deja parerea facuta cand a deschis topicul. Asa ca nu prea cred ca vrea sa accepte alte pareri, cel putin asta observ din ce am citit pana acum.

Modificat de victorash_cvv
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mda, asta e si parerea mea.

Nu este nici o problema daca parerile nu coincid, atata timp cat acestea sunt exprimate moderat

Asta este parerea ta despre fenomenul ,,surge'', da?!.

Deci nu conteaza ca fenomenul exista sau nu, ce importanta are asta?! Important este sa ne contrazicem cu tact si cu diplomatie. Exista sau nu?

Sa lasam ..surge'', spune-ne cum mergi tu intra 4-a si intr-a 5-a sub 2000-2200 rpm.

Repet inca o data: La diesel nu exista surge la un motor stock care functioneaza corect.

Daca nu esti de acord cu asta poate incerci sa explici tu cum apare surge. Iti doresc sa gasesti la timp un link, care sa descrie cum poate apare surge la diesel :)

Sa lasam ..surge'', spune-ne cum mergi tu intra 4-a si intr-a 5-a sub 2000-2200 rpm.

Nu stiu cum as putea raspunde unei asemenea intrebari?! Merg la fel cum merg si cu a VI-a la 1700-1800 rpm

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vizitator
Acest subiect este închis acum şi nu mai pot fi adăugate alte postări.
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!