Jump to content

Remaparea motorului de 1,2 HTP 70HP sau tuning (mai popular spus)


Sorin Petrescu
 Share

Postare recomandată

Daca vreti 10% putere in plus luati-va un filtru de aer MANN si schimbati-l la 5000 de km.

adica dintr-un filtru de aer banal (nici macar unul sport) vrei sa spui ca se castiga 7 cai??!?!?

lasand basmele la o parte cu o resoftare+admisie complete (+filtru sport)+evacuare COMPLETA probabil ca se castiga undeva la 8-10 cai reali.

Modificat de bossake
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Va recomand sa cititi in articolul de mai jos (luat de pe site-ul tcm turbo) ce inseamna optimizarea (chiptunningul) motoarelor pe benzina si in ce consta:

Asa cum vine softul motoarelor pe benzina optimizat din fabrica este recomandat de producatori sa mearga cu benzina de 95 sau 98, dar merge si cu 91 sau 100 CO.

In mod OPTIM, lucrul mecanic maxim efectuat de gazele arse asupra pistonului se obtine cand presiunea maxima a gazelor arse e atinsa pe la 10-15 grade (mecanice) ATDC. Sa presupunem o valoare de 15 grade (in mod conservator). Deci fiind RECOMANDAT, probabil ca folosind benzina de 95 presiunea maxima e atinsa la 15 grade ATDC.

Folosind o benzina cu cifra octanica mai mica (91), aceasta arde mai repede, deci presiunea maxima e atinsa mai repede, poate pe la 10 grade ATDC. In cazuri extreme (sarcina maxima sau temperaturi extreme de exemplu) benzina poate arde mai repede, presiunea maxima poate ajunge cam pe la 0-5 grade, sau chiar cateva grade BTDC => detonatie, rezolvata de knock control, dar inca ok cu ceva pierdere de putere.

Folosind o benzina cu cifra octanica mai mare (98-99, aceasta arde mai lent, deci presiunea maxima e atinsa mai tarziu, poate pe la 20 de grade. Pistonul apuca sa se miste in jos cateva grade din inertie, lucrul mecanic efectuat asupra lui e mai mic => o pierdere de putere. Aceasta incercam s-o compensam "calcand-o" mai tare => crestere a consumului.

Prin remap se modifica tabela cu avansul, astfel incat presiunea maxima sa fie atinsa pe la 10-15 grade CU BENZINA DE 98. Folosind benzine cu cifre octanice mai mici riscati o serie de detonatii, pierderi de putere, sau alte efecte neplacute asupra motorului.

Asa numita "detonatie" (knock) are loc nu numai cand benzina arde spontan, ci si cand dai scanteia prea repede. Presupunem ca dai scanteia la 45 grade BTDC si benzina a ars complet la 5 grade BTDC. Pistonul inca se misca in sus, presiunea maxima a gazelor arse tinde sa-l stopeze, nu sa-l accelereze => knock. Conform tabelei de avans a ECU-ului 45 grade BTDC poate fi optim pentru o benzina de 98, dar catastrofal pentru una de 91.

ECU are mai multe regimuri de functionare. Daca eliminam unele (start-up, warm-up, decelerare, frana de motor etc.) si pastram cele care ne intereseaza ramanem cu:

1. bucla inchisa - este probabil regimul folosit cel mai des, viteza constanta, apasarea pedalei de acceleratie constanta, ECU citeste mereu sonda lambda si incearca sa pastreze un amestec stoichiometric (14.7:1). Folosind o benzina superioara si datorita optimizarilor din ECU nu este nevoie de aceeasi cantitate de benzina ca inainte sa te mentii la viteza constanta (aici timpii de injectie pot fi mai mici ca inainte) => consumul e foarte probabil sa scada

2. accelerare - ECU intra in bucla deschisa, injecteaza mai multa benzina ca anticipare la cantitatea sporita de aer care intra in motor (puterea maxima se obtine la un amestec imbogatit de 12:1). Aici pot fi mariti timpii de injectie pentru obtinerea unor reprize mai bune => consumul poate ramane la fel ca inainte, dar poate sa si creasca

3. wot (wide open throtle) - aici din nou ECU intra in bucla deschisa, motorul va functiona cu un amestec imbogatit (pentru a preveni detonatiile), timpii de injectie pot fi mai mari ca inainte, => consumul poate sa creasca

Totul depinde de ce fel de sofer esti. Daca esti mai sportiv (si cresterea de putere te poate indemna la asta probabil ca stai mai mult in regimurile 2 si 3, sigur consumul va creste. Daca esti mai domol si stai mai mult in regimul 1 cu accelerari moderate consumul va scadea.

Am vazut unele pareri conform carora se mareste turatia maxima a motorului obtinandu-se astfel mai multi cai putere. Mi se pare total eronat. Din ce stiu eu se mareste doar cuplul (atat la diesel cat si la benzina). Numai ca la motoarele non-turbo cresterea cuplului este destul de mica, aproximativ egala cu 10%. Implicit rezulta si o crestere moderata a puterii (cailor putere).

Concret, la motorul 1.2 HTP de 65 cp, se castiga in urma chiptunning-ului cam 10 Nm si 6 cp (conform site-ului TCM TURBO)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am venit cu exemple de motoare din fabrica cu putere mai mare si am specificat cum s-au obtinut in acest caz puterea si cuplul mai mare. Tu pe ce te bazezi, in afara de opinia personala, cand spui ca nu se modifica turatiile de cuplu si putere maxima?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, in cazul acelor motoare de fabrica cu cilindree identica dar putere mai mare s-a umblat la cuplu, turatie de cuplu si turatie maxima. Dar acolo nu s-a facut doar o remapare. Sunt motoare efectiv diferite. Folosirea unor componente cu proprietati si rezistente diferite a permis cresterea turatiei.

Aici se discuta despre o remapare a unui motor anume. Eu ma bazez tocmai pe articolul de mai sus, care este un copy/paste de pe site-ul unui chip-tunner foarte cunoscut aici pe forum. Iar in acest articol nu se pomeneste nimic despre marirea turatiei. Se obtine un cuplu mai mare prin schimbarea unor harti de injectie. Adica, in anumite situatii, se injecteaza mai multa sau mai putina benzina, obtinandu-se atunci un cuplu mai mare decat cel standard.

Oricum, orice motor cat de cat modern are un limitator electronic de turatie peste care nu poti trece. Desigur el este un soft si poate fi eliminat dar sunt rare cazurile in care cineva se incumeta sa-l elimine, intrucat peste acea turatie, componentele motorului pot fi afectate serios.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci, din cat inteleg din ce ai scris tu, singura modalitate de a obtine un cuplu mai mare este sa se injecteze mai multa benzina. Cat despre limitatorul de turatie, e foarte bine pus acolo, oricum nu te mai ajuta cu nimic daca scoti limitarea, avand in vedere ca dupa acel punct, cuplul scade foarte mult. Trebuie sa intelegi ca motorul aspirat de putere mica nu are nici o legatura cu cel diesel turbo.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Desigur! La motoarele turbo (diesel sau benzina), prin chiptunning se modifica parametrii de lucru ai turbinei. Iar rezultatele sunt mult mai satisfacatoare. Din pacate, la motoarele aspirate nu se pot modifica decat niste parametrii de injectie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trebuia sa citesti mai cu atentie...se modifica si avansul la aprindere si citez:

"Prin remap se modifica tabela cu avansul, astfel incat presiunea maxima sa fie atinsa pe la 10-15 grade CU BENZINA DE 98. Folosind benzine cu cifre octanice mai mici riscati o serie de detonatii, pierderi de putere, sau alte efecte neplacute asupra motorului."

Cine a reglat mecanic avansul la motoare mai vechi stie ca se cistiga usor ( sau se pierde ) 10% din puterea motorului cu aceasi benzina.

Problema cea mai mare este evitarea detonatiilor care distrug motorul. La softul de fabrica acest lucru este evitat cu benzinele date in manual. La remap-ul de sus acest lucru e foarte clar specificat ca nu este asigurat...

Asadar cine doreste sa riste motorul e liber sa o faca, mai ales ca nu exista omologari si garantii legale pentru astfel de operatiuni.

In legatura cu filtrul faceti urmatorul test iar apoi imi veti da dreptate:

- Luati un filtru noname si mergeti 5000 de km cu el

- Schimbati filtrul cu MANN si mergeti iar 5000 de km

- Faceti cronometrat o portiune de 400 m de ex sau 0-100km/h apoi cu ambele.

Concluziile le scrieti aici.

Si inca ceva: treceti si consumurile.

Drumuri bune.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Softul de la TCM este facut ca motorul sa mearga cu benzina de 95, nicidecum de 98.

In legatura cu filtrul, eu sincer nu pot sa te cred, normal doar teoretic :) Poate imi spui si o explicatie cu ce este mai bun filtrul MANN fata de cel original Skoda ...

Modificat de bebeko
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am spus ca se modifica parametrii injectiei. Avansul este tot un parametru al injectiei. Normal ca si el se modifica atunci cand se schimba timpii de injectie. Insa schimbarea avansului este un efect si nu cauza cresterii de cuplu a motorului.

Riscuri mari apar in momentul in care se foloseste benzina cu cifra octanica mai mica de 95. Mai se gaseste pe undeva o astfel de benzina? Si chiar daca s-ar gasi nu stiu dc ar mai folosi-o cineva. Oricum sunt cativa useri pe forum care si-au facut chiptunning la 1.2 HTP si n-au avut nici o problema cu motorul.

Filtrele MANN nu sunt proiectate sa dea o crestere de putere motorului. Intr-adevar cand se schimba filtrul de aer masina devine o idee mai vioaie. Dar asta este un efect al faptului ca "respira" mai bine. Si acest efect se simte si dc folosesti filtru de aer BOSCH, spre exemplu. Sau chiar si unul no name. Pana si daca scuturi filtrul de aer vechi si il pui la loc (teoretic vorbind...in realitate nu cred ca face nimeni asta pentru 50 de lei), fluxul de aer ce trece prin filtru este marit => un motor un pic mai vioi.

Problema e ca aceasta crestere a puterii este foarte mica, iar un filtru MANN nu ramane curat 5000 de km...mai ales intr-o tara plina de praf cum e Romania. Cel mult 1000 de km de bucuri de un filtru "curat" (si eu folosesc tot filtru de aer mann). De aceea s-au inventat filtre sport (gen K&N) pe care le poti spala si care intr-adevar raman mai mult timp curate. De aici si performantele un pic mai bune cu astfel de filtre.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bune explicatiile tale dar mai adaug si eu:

- diferenta intre un filtru bun si unul prost o face in primul rind capacitatea de a trece particulele mai mici sau mai mari prin el si suprafata totala. Asta e pentru cunoscatori dar mai putin de 1% din automobilisti se uita la asa ceva...

Despre benzine...rar gasesti o benzina de CO real >95. Majoritatea au sub 93-94 dar teste nu s-au mai facut de ani de zile.

Cine a iesit in vest cu masina stie ce spun.

Si inca o magarie tipic romaneasca este denumirea benzinei care ia nume de genul efix 95, carrera 100...etc

Astea sunt adevarate tzepe fratilor facute pentru fraieri. Un buletin de analiza releva faptul ca nu au legatura cu ceea ce induc !

Blitz a pus la un moment dat asa ceva pe forum dar nu era chiar buletin de analiza oficial...era un test comparativ dar concludent.

Despre remapari: Daca se fac cu variante oficiale si garantie e ok.

In caz contrar, feriti-va. Reparatiile ulterioare voi le veti deconta...

Termenul in sine nu este legal in Romania...prin alte parti nu stiu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 9 years later...

Stiu ca e vechi post-ul dar m-am trezit si eu in 2019 ca vreau sa ii fac soft la o fabia 2005 1.2 12v htp ,cei de mai sus care a-ti facut unde a fost facut si cat a costat ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu merita, nu vei simti mai nimic la un aspirat asa mic. Am avut, vorbesc din experienta, benzina buna si gata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu ai ce remapa la benzinarul aspirat. Poti pune un filtru sport dar nu castigi mult, pentru altceva costurile sunt prea mari ca sa renteze, insemnand modificari in motor, eventual un kit de charger electric. 

Cea mai usoara cale e sa cumperi  alta masina :)

Modificat de jhonutz
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!