Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

@tlc

OK.

Am uitat sa spun ca pe motorul asta exista o pompa suplimentara de apa.

Asta-i clar pentru ca am urmarit conductele si sunt in legatura cu circuitul de apa . Daca intra in turbina, habar n-am.

Din carticica pe care o am am aflat ca pompa asta fi o "pompa suplimentara pentru racirea apei in zona turbocompresorului" ( momentul ei de glorie ar fi dupa dupa oprirea motorului, in momentul in care un senzor inseriat pe circuitul respectiv , aflat chiar pe turbina , citeste o temperatura apa mai mare de 110C - supraincalzire locala ).

De aici am concluzionat eu ca apa are drum si prin turbina.

Eu nu am legata aceasta pompa, asa am luat masina si pina acum nu am apucat sa ma ocup de ea. N-am apucat decit sa verific legind-o la baterie. N-a macanit nimic, am zis ca-i si defecta si-am lasat-o balta. Deocamdata.

Mecanicul mi-a zis ca pina nu leg aceasta pompa sa o las nitel la ralanti inainte de oprire si nici intr-un caz sa nu supraturez motorul. Hm ?

Cum ajung acasa, ridic capota.

Acum sunt la serviciu. ;)

@Vlad MHL

Multzam fain de confirmare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tot ce se poate... Ma intreb de ce or fi renuntat la acest mecanism de racire in cazul motoarelor de generatie mai recenta... Reduceri de costuri? ;) :12:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu de ce au renuntat. Poate au gasit o alta solutie.

Am impresia ca motorasul asta este versiunea limita penru seria G2 - TD.

Eu stiu de motoarele cu codurile JR, RA si SB. A mai fost vre-un altul ?

Am ridicat capota si intr-adevar conducta - metalica- de la pompa suplimentara trece de senzorul de temperatura si imediat intra in turbina, linga o conducta de ulei, tot metalica,,, care vine din fata jos, de la radiatorul de ulei ( si filtrul aferent ).

In interiorul turbinei nu stiu ce se intimpla.

Citind topicul acesta, mi-am dat seama ca si eu eram din categoria "ardeleni", schimbind treapta la max. 2500 rot/min - practic turbina nici nu intra in functie ! De cind cresc pina la 3000rot/min, sa stiti ca este alta masina ! Dupa incalzire, nu mai scoate nici un pic de fum albastrui, doar foarte putin negru cind o ambalez ( mai sus de 4000rot/min ). Inainte scotea mereu fum, cind albastrui , cind gri.

Normal, este si mult mai nervoasa. Zgomotul facut de motor este si el altul. Seamana a diesel. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci regulile de schimbare sanatoasa a treptelor la motoare cu turbina (TDI, TD, 1.8T etc. etc.) ar fi urmatoarele: (turatiile se aplica la diesel)

Caz1

-----

Cand motorul este rece (temp ext sub 10 Celsius motor nepornit de minim 3 ore)

a) Nu se apasa pedala de acceleratie la fund ci max 1/2 din cursa utila. Altfel se solicita motorul (comp.interne) si au ungerea proasta (presiunea uleiului mica si vascozitatea mare)

B) Se ridica moderat turatia la 2500 rpm si acolo (sau 2400) se trece la treapta urmatoare. Daca e de mers din cauza traficului cu 2300-2000 se ramane in treapta curenta

c) Retrogradarea (trecerea intr-o treapta inferioara) se face in jurul turatiei de 1700 RPM

La motor cald

---------------

1.Pentru inceput sa lamurim conceptul de motor cald:

multi urmaresc temperatura apei si zic ca aia e temperatura motorului. Fals. Temperatura uleiului (neindicata de obicei) e cea care aproximeaza mai bine temperatura interna a componentelor motorului.

Pentru noi un 80 gr. Celsius la apa il vom considera cald (unii preferea 90gr)

2.Se schimba treapta urmatoare la MINIM 2500 preferabil 3000 RPM. MULTA LUME SE SPERIE DE TURATII GEN 3000RPM SAU 4000RPM. NU CRAPA TURBINA NU CRAPA MOTORUL. DEPINDE CUM CRESTI TURATIA PANA LA VALORILE ACESTEA . Adica cu pedala la fund sau mai putin apasata. Urcatul turatiei mai finutz decat cu pedala la fund nu solicita asa tare motorul sau turbina. In schimb are multiple efecte benefice pe care le voi insira mai jos.

3. Retrogradarea se face similar cu situatia motorului rece

4. Pentru cei cu turbina cu geometrie variabila adica TDI de la 1998 incoace sau TDI-ul 110CP din perioada 1996-1997 sau orice TDI PD:

NU CALCATI PEDALA LA FUND (indiferent de temp.motor) daca aveti turatia sub 1900 RPM. Asta va solicita anormal de puternic axul turbinei - ii solicitati o crestere de turatia prea mare si apare un cuplu de rupere acolo - aceasta se va subrezi si in scurt timp va crapa. Se rupe in doua si la 30.000-130.000 RPM nu vreti sa stiti ce se intampla ... sar aschii peste tot care daca aveti ghinionul sa treaca de intercooler ajung in motor. De obicei nu trec totusi.

Acum avantajele acestei "talpuiri":

1. Turatia pompei de ulei e direct proportionala cu turatia motorului astfel incat o turatie mai mare inseamna o ungere mai buna si mai putina uzura (nu incercati 4500RPM tot timpul totusi... :) ) Lipsa de ungere omoara si motorul si turbina in timp

2. Turatia si sarcina mai mare vor misca mai bine waste-gate-ul sau vanele turbinei si nu le vor lasa sa se imbacseasca cu funingine de pe evacuare.

3. Funinginea va fi mai putina si imbacsirea galeriei de admisie e mult mai putina. muuuuuuuult mai putin. Eventual faceti si o recalibrare a EGR-ului cu VAG-COM.

Dezavantaje?

1.Nu stiu

2. Nu stiu

3. Nu cred sa existe - nici macar consumul nu cred sa creasca. Un motor subturat consuma uneori mai mult ca unul nitel turat. Paradox? Nu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@viorel Ai grija ca fumul albastru inseamna lipsa ulei sau ulei dus. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

... sau cel mai probabil ardere de ulei. Fie din depozitare in intercooler (la TDI-uri) si sugere cumva in admisie (s-a vazut asa ceva) fie din (Doamne Fereste!) motor uzat si patrunde ulei in camera de ardere. Fa-i o verificare a compresiei daca poti totusi. Daca fumul ala chiar era albastru. Daca era mai negricios era doar funingine sau motorina nearsa..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multam pentru atentionari.

Am reclamat problema cu fumul albastru de cite ori am avut ocazia , pe la mecanici.

Toti au ajuns la aceeasi concluzie si anume ca ar fi vorba de turbina, care ciupeste ulei, fiind "obosita". Asta dupa ce mai toti au scos filtrul de aer si au cautat urme de ulei. N-au gasit, pentru ei a fost suficient,asa ca au dat vina pe turbina...Adevarul este ca daca merg subturat, sau reglez un debit la pompa foarte mic, apare albastrul. daca maresc acel debit, are un punct unde nu mai scoate nimic, dupa care incepe gri / negru - ca si in cazul in care merg normal , cum tocmai am aflat de la voi.

Pina acum nu i-am verificat compresia, tot la sfatul lor, mi-au zis ca este inutil , motorul nu are nimic.

Au astia niste urechi...inalta o privire spre cer, dau capul intr-o parte si-ti da verdictul : merge ! Tu ramai :shock:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mecanicu roman fara comptenta e cel mai periculos "animal". Fa o compresie (max 0,5Mlei cred)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Problema nu-i de bani, cit de service bun - de incredere.

M-ar tenta Tadji ( Turcu' ) dar nu stiu daca face si asa ceva.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Poate ar fi util un topic in care sa prezentam service-uri / mecanici de incredere ( daca a intilnit cineva asa ceva ! ). Ce ziceti ?

Sau exista un astfel de topic ? Daca da, scuze.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Mecanicu roman e cel mai periculos animal in stare salbatica" ?????CE VREA SA INSEMNE ASTA DOMNULE MODERATOR????

Stiam ca moderatorii trebuie sa aiba o atitudine obiectiva fata de subiectii in cauza, nu sa-si exprime in acest mod frustrarile personale.

Va rog sa pastrati un limbaj decent pentru a nu transforma siteul in ceva ce nu se vrea a fi !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

du-te la turc ca e super si intreaba de nicu'

vezi ca sant foarte aglomerati dar fac treaba buna!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Administrator

exact. La turc (Duru Taci pe nume) e super echipa.

Cum a zis si valiauto: ce a zis domnul andrei sper ca era scris intre ghilimele... ca sa nu bagam toti mecanicii in aceeasi oala.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Scaparea mea. Am vrut sa scriu fara competenta dar mi-a scapat. Va dati seama ca daca credeam realmente varianta initiala mergeam in afara tarii sa imi schimb uleiul sa mi-l duceam la romani care nu sunt mecanici.

Sa recunoastem insa ca un mecanic care avand in fata o masina ce scoate fum albastru si nici nu vrea sa faca o verificare a compresiei nu poate fi un mecanic competent. Cat despre obiectivitate fata de subiectii in cauza... Ce sa zic sper ca nu a fost la tine si sa ma referit fara sa vreau la tine dar din moment ce ai "percutat" asa instant m-am gandit la aceasta posibilitate. In orice caz vreau sa mentionez ca si eu am cotizat fara rezultat 1,5Mlei la acest service... Nu il cataloghez, nu e rau, nu e bun ca sa nu fiu acuzat de anti/publicitate. Am mentionat strict experientele mele obiectiv. Rezultat, cost. Am corectat corespunzator post-ul meu initial in care, sincer, am scapat cuvintele "fara comptenta". Si oricum in varianta corectata (care e cea gandita initial) nu cred sa fie multi care sa o considere eronata. Arunca un ochi pe topicul "service-uri" si vei vedea cate intamplari confirma spusele mele.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

sa sti ca din experienta unui mecanic iti pot spune ca fum albastru la diesel nu inseamna neaparat ULEI.... fumul de ulei ramane o perioada in aer inainte de a se disipa , poate foarte bine sa fie fum de motorina nearsa , ( lipsa de avans sau aer in instalatia de alimentare ) asa ce rost avea sa faca omul compresie si sa ia niste bani degeaba???

sa sti ca intamplator am dat de postul asta si " nu am percutat " cum zici tu!

mai studiaza si tu profilele inainte de a acuza

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Corect! Nu ar trebiu sa bagam toti mecanicii in aceeasi oala. Dar sunt extrem de multi aceia care habar n-au pe ce lume traiesc. In legatura cu verificarea compresiei la masina lui Viorel C eu cred ca nu este necesar. La un motor diesel testul este mult mai simplu: pornirea la rece. daca motorul porneste linistit si nu are intreruperi, de genul unui piston care nu se aprinde, si daca nu scoate fum albastru, eu cred ca testul de compresie il faci degeaba. MARE ATENTIE cine iti demonteaza si monteaza la loc injectoarele. Daca nu este meserias exista sanse foarte mari, sati crape chiulasa si anume la filetul din chiulasa unde se infileteaza injectorul, Acolo chiulasa, la motorul de 1.6 diesel sau TD, are buza exterioara a filetului foarte subtire, iar daca nea' Gica nu trage perpendicular pe axul injectorului, si trage putin oblic sigur rupe acea buza (margine).

@vladMHL: Eu stiam ca fumul albastru la diesel este de motorina nearsa. De exemplu cand un injector "pisa" si nu arde motorina din cilindrul ala fumul este albastru. Fumul de ulei este mai mult gri cu o tenta albastra.

Dar, s-ar putea sa ma insel!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inclusiv "Turcu" a fost de parere ca turbina ar fi vinovata. Am fost o data la el si chiar el s-a ocupat de masina. Am mai scris despre asta - intr-un topic care se numea ceva de genul "Verificare avans pompa injectie" este la MK1 & MK2.

De Nicu am mai auzit, mi l-a mai recomandat cineva.

Este indiscutabil utila si stabilirea uzurii motorului. Imediat cum voi putea o voi face. Este o restanta , este vina mea ca am tot aminat. Dintr-o chestie relativ simpla, mereu am umflat-o ( de ce sa fac numai compresia, sa verifice si injectoarele, daca verifica si injectoarele sa dea si pompa jos, samd ). Rezultatul ? N-am mai facut nimic !

Propun sa ne intoarcem la subiectul topicului - "Condus corect - Turatii" ca am cam deviat, asa-i ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@redeagle

La rece porneste din prima cheie, initial scoate ceva fum - gri - zic eu , dupa care se potoleste. Daca este frig, grade cu minus in fata, scoate abur. Treptat acesta dispare, si este inlocuit de foarte putin de culoare albastru. Uneori nu mai scoate nimic. Asta-i valabil la ralanti.

La cald acest fum este in legatura cu regimul de turatie folosit.

Mergi subturat ( fara ca turbina sa intre in functie ) , la o prima ambalare scoate mult. La urmatoarele treptat scade.

Folosesc turatia corect , la ambalare nu mai scoate decit putin la primele doua ambalari sa zic!

La fel se intimpla cind debitul la pompa este prea mic. Daca din punctul unde nu mai scoate deloc fum, sau foarte putin negru, mai micsorez putin debitul, apare albastrul cu aceeasi manifestare ca la mersul subturat.

Cam asta este manifestarea detaliata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In primul rand debitul NU se regleaza dupa ureche sau dupa fumul scos. Primul lucru care trebuie sa-l faci este sa pui pompa pe un banc de reglaj si sa o regleze. Numai dupa aceea poti trece la urmatoarele verificari!

Nu mi-ai raspuns daca motorul este sau nu "agitat" la pornire? Adica daca imediat dupa pornire sesizezi intreruperi in functionare. Exact cum am spus mai devreme : ca si cum un piston nu s-ar aprinde.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu as vrea sa fac mai mult. Sa fac o verificare totala ( sa desfac o data si bine toata instalatia ). Dar e mai greu si uite ca nu mai faci nimic.

Reglarea debitului este inca o necunoscuta pentru mine : n-am gasit nicaieri explicat cum se face, iar meseriasii o fac dupa cum v-am zis : au astia o ureche...

Nu, nu se poticneste. N-a facut-o niciodata.

Mi s-a intimplat de citeva ori cind am uitat sa trag shocul. Atunci statea undeva la 300-400 rot/min si nu mai spun cum facea !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ Viorel C

Dupa parerea mea masina ta nu are nimic. Dute totusi undeva unde au un banc de proba si regleaza debitul pompei de injectie. Numai daca stii sigur ca aparatura lor este bine calibrata. Iar in legatura cu fumul scos de motoarele diesel, citez un mecanic cu multa experienta : " Domne', fumul la un motor diesel e o chestie de finete". Asa ca mergi linistit cu ea!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@redeagle

A propos de turatii corecte...

Ieri, duminica , cu ocazia actiunii "plimba zapada" , am ramas cu masina-n mijlocul strazii.Vazind ca nu fac fata la nameti, am zis s-o fac mai "capabila" si m-am luat iar de reglaje. Intimplator, am constatat ca turatia maxima era mai mare decit normalul. Am redus-o , ocazie cu care am constatat ca reglajul debitului "a fugit", fiind nevoit sa-l maresc destul de mult ( in final, a ramas cam cu 180grade fata de ce era inainte ).

Dupa asta nu mai scoate decit putin albastru la prim talpa, dupa care , la urmatoarele, daca nu esti :lol: nu vezi nimic. Iese ceva foarte , foarte putin, de nici nu pot sa-i disting culoarea.

Surubul de turatie maxima ( cel care limiteaza cursa acceleratiei ) este in legatura si cu debitul ?? Eu credeam ca este doar o limitare mecanica a acceleratiei !

Despre reglarea pompei de pe D , TD , o sa deschid un topic la sectiunea corespunzatoare, cit de curind ca sa nu mai incarcam aici.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La SDI lipsind elementul sensibil numit turbina cred ca devine mai simpla treaba . Ramane valabila partea cu (ne)turatul motorului la rece si nici subturarea nu cred ca ii face bine ( depuneri &stuff) !

Modificat de gorrocs
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!