Jump to content

Electroventilatoare - detalii privind functionarea si verificarea lor


eugen_ok
 Share

Postare recomandată

salutare..va cer si eu o parere...anul trecut am luat masina din semnatura, cu climatronic, si am observat ca AC nu face fata...am mers la service si mi s-a spus ca se intampla asta deoarece ventilatorul mare este ars..bun..acum am inlocuit ventilatorul mare dar observ ca nu imi mai functioneaza deloc AC! mai mult decat atat , in mersul prin oras, viteze mici , bara la bara, am observat o trepidatie a masinii, resimtita mai ales la volan, care dureaza cam 15 secunde dupa care se opreste..de cand s-a incalzit afara am observat asta..am vrut sa vad daca aceasta trepidatie este provocata de vreunul dintre ventilatoare si , ridicand capota, cu motorul pornit, am observat ca din cand in cand , pornesc ambele ventilatoare, cu o turatie mare.....de aici vin trepidatiile...acum va intreb...de ce credeti ca nu mai merge AC si daca este normal ca in procesul de racire al motorului sa porneasca ambele ventilatoare la o turatie care sa genereze acest trepidat enervant.

va multumesc

Modificat de hbogdan
Foloseste SEARCH. S-a discutat mult pe acest topic.
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Salut. AM o nelamurire cu privire la cele doua ventilatoare de la radiator. EU stiam, ca in momentul in care pornesc AC trebuie sa porneasca una dintre cele doua ventilatoare. La mine porneste cel mic. Am intalnit cativa oameni care spuneau ca si cel mare ar trebui sa porneasca la pornirea climei. La mine cel mare porneste numai daca stau mult pe loc si e cald afara. Masina este Fabia pe benzina.

Care este adevarul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Salut, de curand am avut probleme cu ventilatorul cel mare, era "mort", a trebuit sa-l schimb si asa am aflat cam cum functioneaza.

Cel mare este pt. racirea motorului iar cel mic pt clima/AC. Ambele au 2 viteze de functionare.

In mod normal daca mergi cu masina cu clima/AC oprit va functiona DOAR cel mare insa nu tot timpul deoarece primeste comanda de la termostat, va porni doar cand creste temp. motorului dupa care se va opri. Depinde de vreme si regimul de mers (la traficul din Buc. sau cand e cald rau afara ventilatorul va merge destul de mult)

Cand pornesti clima/AC va porni ventilatorul cel mic si cel mare insa dupa o vreme cel mare se va opri.

Ca sa verifici daca functioneaza normal cel mai bine scoti mufa si vezi ca o sa vezi 3 pini. Cu 2 fire le pui la baterie si vezi daca functioneaza pe ambele viteze. Daca nu...inseamna ca trebuie sa-l schimbi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Functionarea corecta a ventilatoarelor :

- Cu motorul pornit si AC oprit avem :

Termoswitch F18----------------------------V7-----------------------V35

temperatura lichid racire -----------ventilator mare---------ventilator mic

intre 84 si 91 grade C----------------------Off------------------------Off

intre 92 si 97 grade C ------------------turatia 1---------------------turatia 1

intre 98 si 105 grade C -----------------turatia 2---------------------turatia 2

- Cu motorul pornit si AC pornit avem:

Termoswitch F18-------------------------F129 senzor-----------------V7-----------------------V35

temperatura lichid racire -------------- Presiune AC -----------ventilator mare---------ventilator mic

intre 91 si 98 grade C ---------------------------sub 16 bari ------------turatia 1------------------turatia 1

intre 99 si 105 grade C -------------------------sub 16 bari ------------turatia 2 -----------------turatia 2

intre 91 si 98 grade C --------------------------peste 16 bari -----------turatia 2------------------turatia 2

intre 99 si 105 grade C -------------------------peste 16 bari -----------turatia 2------------------turatia 2

Presiunea in instalatia de AC este intre 2 si 32 bari .

Daca presiunea in instalatia de AC este sub 2 bari nu pornesc ventilatoarele si daca presiunea in instalatia de AC depaseste 32 bari , intra protectia si se opreste compresorul .

Termostatul OEM de pe instalatia de racire incepe deschiderea la 80 grade C si este maxim deschis la 105 grade C . Extensia ( deschiderea ) este de aproximativ 7 mm .

Conform specificatiilor , antigelul din instalatie nu trebuie sa depaseasca 60 % .

Verificarea turatiei ventilatoarelor :

- pe radiator , in partea dreapta ( cand priviti din fata masinii ) , undeva aproape de baza este localizat termoswitch-ul F18 . Scoateti mufa din el . Mufa are 3 pini , dispusi in triunghi .

- pentru turatia 1 : Aceasta operatiune ar trebui ( teoretic ) sa fie posibila si cu contactul luat . Faceti punte intre pinul 1 si pinul 2 si ambele ventilatoare ( V7 si V35 ) trebuie sa porneasca in turatia 1 .

- pentru turatia 2 : Pentru turatia a 2-a trebuie neaparat pus contactul . Apoi faceti punte intre pinul 2 si pinul 3 si ambele ventilatoare ( V7 si V35 ) trebuie sa porneasca in turatia 2 .

Aceasta este mufa de la F18 :

LE Cu toate ca s-a mai discutat de n-ori despre ele... Utilizati SEARCH

post-1788-1211958197_thumb.jpg

Modificat de Al Bundy
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca pornirea este in felul descris, la mine sunt mari probleme. Ventilatorul mare nu porneste, iar cel mic porneste si fara AC.

Imi poate spune cineva cum se demonteaza mufa de pe termocupla? Am tot tras de ea cam o ora si nu am reusit.

Dupa cum am vazut are trei fire doua maro, si una albastra. Daca consideram mufa ca un triunghi la mine albastru si maro sunt la latura ce e pe partea inferioara.

Se poate monta gresit aceasta mufa?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se pare ca ce am postat mai sus difera in functie de tipul de masina. De exemplu la Golf ambele pleaca in acelasi timp cu Ac pornit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Aici e un articol privind functionarea si verificarea functionarii ventilatoarelor.

Mk_IV_Golf.txt.doc

Modificat de aryes13
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- Cu motorul pornit si AC oprit avem :

Termoswitch F18----------------------------V7-----------------------V35

temperatura lichid racire -----------ventilator mare---------ventilator mic

intre 84 si 91 grade C----------------------Off------------------------Off

intre 92 si 97 grade C ------------------turatia 1---------------------Off

intre 98 si 105 grade C -----------------turatia 2---------------------Off

Aryes13, cred ca trebuie sa te contrazic un pic. Ambele ventilatoare sunt legate in acelasi punct comun deci nu au cum sa functioneze separat, am testat asta pe un Golf IV si Octi 1, poate e valabil ptr GolfV ce ai spus tu. Deci situatia ar fi cam asa:

- Cu motorul pornit si AC oprit avem :

Termoswitch F18----------------------------V7-----------------------V35

temperatura lichid racire -----------ventilator mare---------ventilator mic

intre 84 si 91 grade C----------------------Off------------------------Off

intre 92 si 97 grade C ------------------turatia 1---------------------turatia 1

intre 98 si 105 grade C -----------------turatia 2---------------------turatia 2

- Cu motorul pornit si AC pornit avem :

Termoswitch F18----------------------------V7-----------------------V35

temperatura lichid racire -----------ventilator mare---------ventilator mic

sub 92 grade C ------------------turatia 1---------------------turatia 1

peste 92 grade C -----------------turatia 2---------------------turatia 2

pornirea Ac implica cresterea cu o treapta a vitezei ventilatoarelor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

LE : In toate documentele si prescriptiile Vw am vazut ca in instalatia de racire se face referire si la o asanumita "After-Run Coolant pump -V51" , localizata undeva langa "oil cooler" . Exista asa ceva ? Daca da , la ce motoare ?

acea pompa e prezenta si la motoarele 1.8T de exemplu pe audi TT (225cp), la diesel nu e nevoie de ea. mai e prezenta si la alte motorizari dar pentru tari cu climat foarte cald, completata de radiatoare racire mai mari.

Scuze, am scris eu gresit....cel mare din dreptul soferului nu l-am vazut pornit niciodata. Cand motorul e rece si pornesc clima, unii zic ca ar trebui sa porneasca ambele. E corect? La mine cel din dreptul soferului sta oprit....De cand am masina, de un an si ceva....nu mi s-a ridicat niciodata temperatura mai mult de 90, indiferent de temperatura sau forja. Mentionez ca am mers cu clima tot timpul.

Sa fie defect? El e cam plin de praf....spre deosebire de cel de la clima...care e curat:).

la pornirea climei trebuie sa functioneze amandoua obligatoriu(sunt comandate de clima) impreuna pe treapta 1 daca motorul nu depaseste temperatura de regim normal (de ex cu motorul rece) daca nu ar merge nicunul nu iti porneste nici clima (protectie). parerea mea e ca ar trebui sa il schimbi pt a avea randament bun la clima si nu in ultimul rand pt racire motor in cazuri extreme (rare dar...). oricum in cazul in care ajungi la temperaturi mai mari decat normale cel mic(ventilatorul) va prelua sarcina celui mare din cate stiu eu dar oricum nu e ok asa. schimba ventilatorul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

iulian_1976

Schema de la postul 3 este perfect valabila.

Insa nu se precizeaza faptul ca in cazul masinilor pe fulie ,schema nu este valabila. In cazul celor pe fulie

ventilatorul mare merge continu indiferent de temperatura motorului ,cel mic pornind doar la pornirea climatronicului.*

Numai bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Administrator
Aryes13, cred ca trebuie sa te contrazic un pic.

Scuze .

Greseala de tipar . :vaidecapulmeu:

Am editat deja.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ar trebui sa editezi si in postul 14 de pe acest topic, sa-l compari cu postul 28 al meu si sa-l postezi undeva stiky sau la articole. Am scris si eu undeva cum se verifica ventilatoarele pe baza documentelor postate de tine dar nu mai stiu unde.

uite aici http://vwforum.ro/index.php?showto...t=0#entry737189 postul 6.

este valabil pentru masinile cu motor transversal.

Modificat de Al Bundy
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

sal...se pare ca si eu am o problema cu electroventilatorul meu...mai precis cu cel din dreapta...cum te uiti la masina...care am inteles ca e de la clima. cand dau drumul la clima....se simte un trepidat ciudat....daca apas pe econ... trepidatul dispare. m-am uitat la electroventilator cu capota deschisa...iar cand am oprit motorul si s-a oprit si clima...am observat ca ventilatorul din dreapta nu prea merge uniform...e putin descentrat. asta sa fie cauza trepidatului?? ventilatorul la viteze mari nu prea se vede ca ar merge neuniform.... am discutat cu un mecanic si mi-a spus k asta ar fi cauza...ventilatorul mare de la clima. voi ce ziceti? ar putea fi de la compresor?? macar sa nu dau banii aiurea pe ventilator...(aprox 7 mil). multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Scoate mufa de la ventilator si vezi daca mai face.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...
ingerul_danutz

este normal ca atc cand iau contactul sa nu-mi mai functioneze ?

mersul in oras la temperuta de afara este criminal, imi intra si cel de-al 2-lea ventilor in functiune ..si tine apa la 90 grade;

dar daca opresc motorul se intrerupe ventilatorul, mai exact termocupla nu se mai alimenteaza...

am un vecin cu "somnolenta" la care ii mai merge ventilatorul cateva minute dupa ce urca in casa, nu este normal sa se intample si la mine/noi (cei care avem aceelasi tip de motor)

Modificat de ingerul_danutz
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mi se intampla acelasi lucru si mie, mai ales acum vara, dar la mine mai functioneaza aproximativ 1 minut dupa ce iau contactul si scot cheia, nu stiu de ce la tine se opreste odata cu oprirea motorului :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca temperatura este apropiata de valoarea "target" a termometrului atunci ventilatorul se opreste odata ce ai luat contactul, iar daca temperatura este destul de mare acesta va continua sa functioneze un timp chiar si dupa ce iei contactul.

Deci nu este regula ca mereu ventilatorul sa ramana pornit dupa ce ai luat contactul, de cele mai multe ori se intampla ca temperatura sa fie in limite normale si atunci el se opreste odata ce iei contactul. Sa ma corecteze cineva daca gresesc..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ingerul_danutz

am scos mufa; si am facut contact intre lamele ....doar cu contactul pus da curect la ventilator;

dupa cum spune h3llboy la el mai invarte dupa ce scoate cheia atc cand temperatura apei este peste limita; asa ar trebui si la mine

Zero3 ..ai dreptate ce spui: "Daca temperatura este apropiata de valoarea "target" a termometrului atunci ventilatorul se opreste odata ce ai luat contactul, iar daca temperatura este destul de mare acesta va continua sa functioneze un timp chiar si dupa ce iei contactul." , si mi se pare normal pt ca nu stiu cat de indicat sa-ti ramana apa fiarta prin motor

..inseama ca trebuie sa urmaresc circuitul firelor sa vad daca nu cumva "cineva" si-a lasat amprenta pe acolo

Modificat de ingerul_danutz
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ingerul_danutz

Al bundy ai dreptate ...

deci la mine termocupla are 3 lamele,

1 = + 12v, doar cand am contact ... inseamna ca trebuie urmarit acest fir sa vad unde duce, eventual sa-l leg sa o sursa de +12 v permanent (cu o siguranta ..daca nu are deja in tablou); dar daca fac asta ar pleca si in treapta 2 doar daca apa depsaseste 95 grade ..corect?

2 = pt treapta 1

3 = pt treapta 2

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si mi se pare normal pt ca nu stiu cat de indicat sa-ti ramana apa fiarta prin motor

Daca ai oprit motorul, indiferent daca ventilatoarele merg sau nu, apa fiarta iti ramane in motor pt ca pompa de apa, fiind mecanica, nu mai circula apa din motor prin radiator => se raceste doar apa din radiator. De aceea e bine sa lasi motorul sa mearga 1 minut la ralanti inainte sa-l opresti dupa un drum solicitant.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 years later...

am si eu o problema cu ventilatoarele.

cand pornesc clima imi pornesc ambele, cred ca pe treapta 1, asa mi se pare

dar am fost pe autostrada, mi s-a incins apa la 130 de grade si mi-a dat-o afara, si ventilatoarele functionau pe aceeasi treapta de viteza, deci lent de tot.

de ce nu a pornit treapta a doua?

inca ceva: - se poate ca termoswich-ul sa nu functioneze corect? adica sa nu sinta corect temperatura?

- stie cineva cum pot sa dau jos termostatul (ceva DIY) ca sa pot verifica la ce temperaturi deschide

multumesc

Modificat de johny77
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trebuie sa vezi daca , cu motorul cald ai si radiatorul cald, daca nu se incalzeste radiatorul atunci termostatul e blocat pe inchis.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

termostatul era deschis, furtunul care iese din radiator era cald. am mai cautat pe forum si am gasit probabil de ce nu functiona treapta a doua: eu am oprit motorul, iar treapta a doua merge doar cu contactul pus. oricum o sa verific termostatul luandu-l jos si sa vad daca se deschide complet, deoarece el se deschide treptat, incepand de la 80 de grade pana la 105 grade, cand e deschis maxim aprox. 7 mm.

mai am o intrebare: cine da comanda ventilatoarelor sa porneasca (prima treapta la 92 si a doua la 98), termoswitch-ul sau senzorul G62?

s-ar putea ca termoswitch-ul sa fie defect, adica sa cupleze doar la temperaturi mai mari decat cele prevazute? cum pot verifica asta?

ar mai putea fi vreo problema de la releul de sub baterie? am facut o proba la mufa termocuplei, cu contactul pus, si au pornit ambele trepte

Modificat de johny77
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!