Jump to content

Mașini electrice - merita sau nu?


Retzius
 Share

Postare recomandată

Fara sa incerc sa fiu rau, mai este si factorul Dacia Spring.

Am incarcat langa un Spring si avea 60% nivelul bateriei, peste vreo 20 de minute era la 70% si afisa inca 22 de minute pana la 80%. Imi iese un 0%-80% de 3 ore!

Banuiesc ca nu o folosesc cum trebuie, pentru ca nu pare posibil. Si pot sa jur ca era conectata pe CCS.

 

Quote

In terms of charging capacity, the standard model comes with a Type 2 charger and a power rating of 6.6 kW. For an extra 600 euros, you can also equip the “Comfort Plus” and “Business” models of the Dacia Spring with a Combo CCS 30 kW charger. This option can be very handy if you go on longer, more frequent journeys as you can recover 80% of battery capacity in less than one hour.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

30kW inseamna ca daca e bateria rece incarca cu 20kW si, de la 60% in sus, cu maxim 10kW.

Inca mai sper ca, dupa ce vor aparea mai multe statii de peste 100kW, o sa fie mai scump la statiile mai puternice ca sa nu ajungi la o statie de 150kW si sa stai dupa o masina care duce maxim 40kW, ca Golf-ul meu :)) 

Dar, deocamdata, ne descurcam cum putem…

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

20 hours ago, cj.Paul said:

de usor/greu e sa incarci depinde de foarte multi factori. Daca ai/n-ai posibilitatea sa incarci acasa. Daca ai baterie cu capacitate mica si trebuie sa incarci des. Dar mai depinde inclusiv de orasul in care locuiesti.

Tocmai acesta ar fi trebuit să fie rostul acestui topic. Cine e interesat de achiziția unei mașini electrice, să-și expună situația, și în funcție de experiența sau cunoștințele celorlalți, să primească un sfat obiectiv. Dar cei mai mulți extrapolează situația lor personală majorității și spun că merită sau nu merită, pentru toată lumea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

E vreo limita de EV-uri care se pot achizitiona de firme? Intreb pt ca s-a umplut de EV-uri luate de firme de ridesharing care tin si blocate statiile de incarcare. Nu ma impacteaza direct, dar bate la ochi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 16.03.2022 at 10:12, Rave a scris:

30kW inseamna ca daca e bateria rece incarca cu 20kW si, de la 60% in sus, cu maxim 10kW.

Inca mai sper ca, dupa ce vor aparea mai multe statii de peste 100kW, o sa fie mai scump la statiile mai puternice ca sa nu ajungi la o statie de 150kW si sa stai dupa o masina care duce maxim 40kW, ca Golf-ul meu :)) 

Dar, deocamdata, ne descurcam cum putem…

Sau pe masura ce limitezi incarcarea (masina poate doar cu 10 kw dar statia e de 150, sa fie scump. Daca masina poate cu 100 din 150 , mai ieftin. Daca paote cu 150 din 150 kw, mai ieftin. Nu sa fie mai scump in functie de statie, ci in functie de statie raportata la capacitatea masinii de incarcare. 
Asa se vor evita blocarea statiilor puternice cu Spring-uri... :D

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Cel mai probabil se va interzice si in RO parcarea masinilor EV in subteranele mall-urilor si a condominium-urilor.

O problema colaterala care se ridica, se pare, este ca exista o zona gri in asigurarile de locuinte, conditiile in care se pot despagubi daunele provocate de o masina EV.

 

Pentru cei care stau la casa, sa fie atenti la masinile parcate in garaje fara climatizare, poate este mai bine sa le lase afara sub un umbrar cu prelata rezistenta la UV.

 

Ce se întâmplă în Occident când ia foc o mașină electrică. Belgia vrea să le interzică total accesul în parcările subterane

 

Problema cu incendiile la masinile EV este ca acestea nu pot fi stinse, dupa ce spuma dispare ele se reaprind din cauza reactiilor chimice care se desfasoara in continuare in interiorul elementilor.

Singura solutie este inundarea lor.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Unde este interzisa parcarea masinilor electrice la subsol?

In Romania este interzisa, deocamdata, parcarea masinilor pe GPL la subsol.

 

https://www.motorbiscuit.com/electric-vehicles-catch-fire-considerably-less-gas-cars/

 

Quote
  • Electric vehicles: 25 fires per 100,000 sold
  • Gas-powered cars: 1,530 fires per 100,000 sold
  • Hybrid cars: 3,475 fires per 100,000 sold

[...]

 

So what causes electric vehicles fires? The source of fires in EVs is defective lithium-ion batteries. When the lithium-ion batteries charge or reach a temperature beyond their safe limit, they can catch fire. 

 

 

Toti avem (aveti) baterii li-ion in telefoane, laptopuri, baterii portabile, ceasuri inteligente, boxe portabile, scule pe baterii.

Din sursa de mai sus, riscul de incendiu este 0.025%.

Dar sunt de acord ca pericolul este mult mai mare pentru ca se sting greu, motiv pentru care nu imi incarc masina la 100% decat inainte de un drum lung.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Probabil ca si EV-urile vor avea acelasi regim ca masinile cu GPL.

In RO sunt statii de incarcare in unele mall-uri la subsol, ba chiar la -2, doamne fereste de vreun precedent, si asa masinile clasice se sting greu in spatii inchise, plus degajarea de fum, un EV aduce probleme in plus.

 

Toata lumea, toate tarile sunt intr-un "learning curve" in ceea ce priveste exploatarea lor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din ce stiu, Kulmbach si Leonberg din Germania au interzis parcarea in subsoluri a EV-urilor, pentru moment.

Exista o propunere facuta de pompierii lor pentru deblocarea situatiei: alocarea de spatii speciale mai late de parcare in subteran cu pereti ignifugati suplimentar si sisteme de exhaustare speciale in care sa poata fi lasate sa arda pana la epuizarea bateriilor.

Este obligatoriu sa se gaseasca solutii daca in viitorul apropiat se doreste ca toti sa fim electrificati.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Viitorul apropiat, va fi mai indepartat... infrastructura nu e pregatita pentru trecerea completa la EV, intr-un timp atat de scurt, iar cum Romania e cu vreo 50 de ani in urma... 

 

https://www.concordia.ca/news/stories/2021/04/20/charging-thousands-of-electric-vehicles-simultaneously-will-be-a-big-challenge-for-cities-writes-concordia-researcher.html

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se gasesc solutii. Vin si cu solutii chiar in articol.

 

Incarcarea bidirectionala este o solutie la o problema mai importanta, si anume "duck curve".

Masinile electrice ar deveni astfel parte din solutie, nu din problema.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Incarcarea bidirectionala ar fi o solutie pentru "curba ratei" daca autoturismele electrice ar putea fi incarcate din retea la maxim in timpul zilei (solar) si lasate incarcate full in prize noaptea (ca sa poata ceda o parte din energie inapoi in retea). Dar, daca marea majoritate circula cu ele toata ziua (le descarca) si le pun la incarcat dupa caderea serii, nu prea mai au de unde ceda energie inapoi in retea, nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Depinde cat si cum circuli cu masina.

Am doua scenarii din experienta personala:

 

Scenariul 1: mers la birou, in care caz masina vede cam 20-40 km/zi, utilizand 8-10 kWh din baterie, sub 20%.

Pornesc cu 80% dimineata si ma intorc cu 60%-70% seara.

Poate apoi sa ajute reteaua si sa sa porneasca incarcarea noaptea, cand nu exista consum.

 

Scenariul 2: lucrat de acasa, in care caz masina se incarca din panouri ziua si ramane la 80%.

Poate seara sa ajute reteaua pana la un minim configurat de 20-60%, sa zicem, adica vreo 10-20 kWh.

Apoi poate sa se incarce noaptea din retea sau a doua zi din panouri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se preconizeaza ca energia electrica o sa devina un bun de lux in Germania, si nu numai.

Bild a si scris un articol pe aceasta tema dupa datele furnizate de GdW (Asociatia Germana pt. Locuinte).

Se cer subventii masive de la guvern pentru a mentine "pacea sociala", insa problema principala o sa fie insasi existenta capacitatilor de productie.

Subventie inseamna tiparire de EURO, adica mai multa moneda fara acoperire, adica inflatie crescuta iar intr-un final colaps.

Nu este o perioada buna pentru detinerea unei masini EV daca nu ai o solutie independenta pentru incarcare.

 

Citat:

Gospodărie de 1 persoană: Costurile sunt de până la 344 euro/lună (+229 euro față de anul precedent). Înseamnă costuri suplimentare de până la 2749 de euro în 2022.

Gospodărie de 2 persoane: Pe lună până la 476 Euro costuri de energie (+ 317 Euro). Inseamna cu până la 3799 de euro mai mult pe an.
Gospodărie de 3 persoane: Familiile cu un singur copil sunt amenințate cu costuri lunare de energie de până la 579 de euro (+385 de euro). Face cu până la 4624 de euro mai mult pe an.
Gospodărie de 4 persoane: Până la 635 Euro/lună (+422 Euro). Costuri suplimentare 2022: până la 5074 euro.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2 hours ago, Sparkyson said:

in care caz masina se incarca din panouri ziua si ramane la 80%.

Precizeaza te rog si ce suma trebuie sa bagi in panouri care sa sustina incarcarea masinii 😀

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu precizez, pentru ca nu instalezi panourile doar pentru incarcarea masinii.

Ci, in primul rand, pentru ca energia se scumpeste, iar, in pofida a ce zice Dolfin, o sa ramana atat mai ieftin sa detii o masina electrica, cat si mai flexibil, pentru ca poti sa incarci masina in mult mai multe moduri: curent din retea, curent din statiile publice, curent produs acasa, inclusiv generator, cu eficienta superioara combustiei interne in motor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ca sa ajungi sa fie ieftin sa detii o masina electrica, si sa fii flexibil, mai intai trebuie sa fie ieftin sa cumperi o masina electrica, sa fie ieftin sa stai la casa, ieftin sa instalezi panouri solare.  Pentru mine este ieftin sa cumpar o trotineta (clasica, nu electrica) cu care sa mai evit deplasarile cu masina, si chiar cu autobuzul. Si, in general, sa consum mai outine resurse. Nu e greu, m-am invatat in comunism.

Modificat de razvancc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Suma instalatiei care sa-ti incarce o masina electrica e foarte mare ,suprafata panourilor la fel ,si nu o poti pune la orice casa .

Fara o subventie consistenta din partea statului ,investitia nu se amortizeaza in perioada de viata a instalatiei.

 

@razvancc

Momentan, o masina electrica cu o autonomie decenta e un lux,instalatia  de panouri  la fel 😀.

Deci ,ca sa iesi ieftin trebuie sa cheltui mult .

Modificat de EEXCALADE
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am văzut și eu că în ultimul timp se promovează mult soluția e-fuels în Germania. Cauza este simplă, în Germania nu au posibilitatea să producă atât de multă energie verde pe cât au ei nevoie și atunci ideea e să producă în țări în care au mult soare (Africa, Emirate etc) iar cum energia electrică nu e ușor de transportat pe distante lungi, soluția ar fi producția de e-fuels care se pot transporta la fel de ușor precum petrolul. Plus că nu mai trebuie să investești în stații de încărcare electrică, se poate folosii infrastructura de benzinării existentă.

Probabil că în viitor va fi un mixt de tehnologii, iar hidrocarburile e clar că vor fi înlocuite de energia electrică.

Modificat de DiLivio
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

22 hours ago, EEXCALADE said:

Suma instalatiei care sa-ti incarce o masina electrica e foarte mare ,suprafata panourilor la fel ,si nu o poti pune la orice casa .

Nu este adevarat.

 

22 hours ago, EEXCALADE said:

Fara o subventie consistenta din partea statului ,investitia nu se amortizeaza in perioada de viata a instalatiei.

Nici asta nu este adevarat.

 

 

On 7/9/2022 at 9:47 PM, EEXCALADE said:

Precizeaza te rog si ce suma trebuie sa bagi in panouri care sa sustina incarcarea masinii 😀

Depinde cat circuli.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai dati si voi exemplu de ce aveti voi sa ca sa isi faca oamenii o idee ... Adica, ce solutie de PV-uri aveti, cat a costat si cat dureaza sa va incarcati masina electrica la ele. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

36 minutes ago, kolfleading said:

Nu este adevarat.

3kw ,aprox 12.700 € + montaj + statie incarcare +... ,instalatia are o durata de viata aprox 10 ani .

12.700€ /120 luni (10 ani)= 105 € /luna ,cate luni pe an ai soare pt 3 kw ?

3Kw sunt suficienti sa incarci o electrica cu autonomie decenta ?

In general ,la “pachetele” astea ,daca specifica 3kw ,te poti baza cam pe 1.5 max 2 kw pe foarte scurt timp

 

17E482C1-5F32-49DB-83E1-BD97CA48E7DB.png

 

 

 

Modificat de EEXCALADE
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, adrian001 said:

Pai dati si voi exemplu de ce aveti voi sa ca sa isi faca oamenii o idee ... Adica, ce solutie de PV-uri aveti, cat a costat si cat dureaza sa va incarcati masina electrica la ele. 

 

Cam 1000-1200 euro/kW de putere instalata costa un sistem on-grid. Mai mare, mai ieftin, pentru ca sunt si costuri neproportionale cu dimensiunea sistemului, ca invertorul si protectiile.

 

Produce anual in jur de 1000-1200 kWh pentru fiecare kWp instalat.

 

Sistemul are garantat un randament de 80% timp de 25 de ani.

Deci o vreo 1000 kWh pentru fiecare kWp instalat => 1000 de lei pentru fiecare 1000 de euro platit => amortizare in 5 ani la pretul curent al energiei, dar acesta creste.

 

Masina electrica o poti incarca cu minim 1.4 kW.

Masina mea consuma 5-10 kWh pe zi pentru drumurile pe care le fac. Cand e soare, un sistem de 3 kWp produce 3 kW si incarca 3 kWh pe ora. Nu e tot timpul soare, dar nici nu descarci bateria in fiecare zi.

 

Modificat de Sparkyson
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!