Jump to content

e-Golf - baterie, întreținere și probleme


Rave
 Share

Postare recomandată

Abu, raspunsul nu e unul simplu. Daca zilnic ai nevoie doar de "10%" e bine sa cobori cu ea spre 20%, nu sa o incarci in fiecare zi de la 70-80%. Acum daca tu stii sigur ca "maine" ai nevoie doar de 10% si nu apare vreo urgenta....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, Abu said:

Pana la urma, mie tot nu mi-e 100% clar :) Daca consum zilnic 10% baterie, pornind de la 80% si avand posibilitatea incarcarii zilnice, ce fac? O incarc zilnic de la 70% la 80% sau stau pana ajunge la 30% inainte de ao baga la incarcat?

Varianta 1: Incarcare zilnica 70% - 80% => SoC mediu 75%

Varianta 2: Incarcare 30% - 80% => SoC mediu 55%

E de preferat Varianta 2 pentru ca SoC mediu e mai mic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Rave, ce masina cu pompa ai luat? Asteptam o prezentare.

La eGolf cu siguranta pompa de caldura nu se ocupa si de baterie. Altfel ar fi povestit ei in povestile de marketing si de asta.

Doar incalzirea se face cu consum mai mic. Am postat pe undeva ce ziceau niste nemti, ca in realitate obtineau doar 5-8% in plus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 9/8/2020 at 11:08 AM, kolfleading said:

BMS-ul (Battery Management System) face echilibrarea individuala a celulelor (Balancing) la incarcare, la 100%.

De aceea as zice ca este necesar ca macar o data la 2 - 3 luni sa fie incarcata pana la 100%, pentru ca BMS sa poata sa refaca balancing intre celule.

de aceasta recomandare chiar nu este nevoie, pacat ca e pusa in bold, pun pariu ca multi o sa o ia de buna... e necesara doar la inlocuirea unei baterii.

bateriile nu se pot incarca la 100% oricum, si nici descarca la 0%, chiar daca ne zic ele ca sint la 0 sau la 100%

 

Despre calibrare merita citit si articolul asta: http://recell.ro/calibrare.php

 

balansarea se face absolut tot timpul, de aceea multi spun ca mai bine elimini BMS ul si isi fac trotinete si biciclete electrice fara BMS. Ideea e ceva de genul "de ce ti-ai dori ca toate celulele sa fie descarcate pt ca una din ele e mai descarcata?" si intr-adevar are logica, daca o celula are o uzura mai mare, BMSul innebuneste, incercand sa le tina balansate.

 

 

Legat de temperaturile mici, ar fi interesant sa aflam (dar cum) evolutia bateriilor de pe trotinetele lasate pe strada tot timpul. 

Sau nu sint lasate pe strada iarna? nici nu stiu. Stiu ca au oameni platiti sa le culeaga si sa le duca la incarcat

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, detinator said:

e necesara doar la inlocuirea unei baterii.

Nu este adevarat.

Balansararea este necesara periodic.


 

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing - REZUMAT:

Quote

 

The individual cells in a battery pack naturally have somewhat different capacities, and so, over the course of charge and discharge cycles, may be at a different state of charge (SOC)
...
Balancing a multi-cell pack helps to maximize capacity and service life of the pack by working to maintain equivalent state-of-charge of every cell, to the degree possible given their different capacities, over the widest possible range.
...
If the cells are not balanced, such that the high and low cutoff are at least aligned with the state of the lowest capacity cell, the energy that can be taken from and returned to the battery will be limited artificially.

 

 

Ai vazut acolo, zice "over the course of charge and discharge cycles, may be at a different state of charge (SOC)". Deci dezechilibrarea apare din utilizarea obisnuita, nu (doar) la inlocuirea unei baterii.

 

> "Ideea e ceva de genul "de ce ti-ai dori ca toate celulele sa fie descarcate pt ca una din ele e mai descarcata?"

Nici asta nu este adevarat.

Ideea este alta: atunci cand celulele incep sa ajunga la 100% la incarcare, nu vor ajunge toate simultan, pentru ca ele au caracteristici usor diferite (capacitate, rezistenta interna, rata de autodescarcare). Ideea este ca BMS incetineste sau opreste incarcarea la celulele care au ajuns deja la 100% si asteapta ca si cele mai "lente" sa ajunga.

 

> "bateriile nu se pot incarca la 100% oricum, si nici descarca la 0%, chiar daca ne zic ele ca sint la 0 sau la 100%"

Celulele trebuie incarcate pana la un nivel la care diferentele de State Of Charge sunt scoase in evidenta accentuat prin diferentele de tensiune de pe celule.

Cand apare 100% pe bord, bateria este suficient de incarcata pentru ca BMS-ul sa poata "vedea" diferentele dintre celule si sa poata face balansarea"

 

 

> "balansarea se face absolut tot timpul,"

Exista mai multe tehnici de balansare. Una dintre ele este, intr-adevar, "active balancing", cand balansarea se face tot timpul. Dar din motive de costuri si fiabilitate, nu se foloseste pe auto. Ar fi extrem de scump avand in vedere numarul mare de celule in serie. Chiar si Tesla foloseste "passive disspative balancing". Asta se face doar la sfarsitul ciclului de incarcare.

 

Comparatie active vs. passive balance:

https://liionbms.com/php/wp_passive_active_balancing.php

 

 

> "Despre calibrare merita citit si articolul asta: http://recell.ro/calibrare.php"

Acolo se vorbeste despre CALIBRAREA indicatorului SoC.

Aia nu are nici o legatura cu ECHILIBRAREA celulelor.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Acolo in link se vorbeste despre calibrare, nu echilibrare.

 

Echilibrarea/balansarea se face continuu, oricand e nevoie, se poate face si de 100 de ori pe zi. 

 

Imi place cum spui asa scurt nu e adevarat, cand de fapt chiar nu ai dreptate... dar ok. Informatia e acolo, cine vrea sa mai studieze are toate resursele la dispozitie intr-un singur loc.

 

Pe scurt, nu e adevarat ca ar fi nevoie de incarcare descarcare baterie complet ca sa nu stiu ce... la asta ma refeream si cred ca daca citesti chiar si ce ai postat chiar tu, o sa te lamuresti ca am dreptate. La asta m-am referit cand am spus ca nu e necesara decat la inlocuirea bateriei. N la balansarea celulor! Aia e cu totul altceva si se refera efectiv la fiecare celula. Reciteste eventual cu atentie ce am scris, poate nu se intelege, poate mi-a scapat si mie un cuvant gresit etc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce inseamna balansarea celulelor: se incearca sa se aduca toate celulele la acelasi SoC: "working to maintain equivalent state-of-charge of every cell" pentru a putea beneficia de capacitatea maxima posibila a bateriei. Explica foarte clar pe wikipedia de ce este necesara si nu mai repet.

 

Exista echilibrare/balansare ACTIVA, care in mod continuu preia energie din celulele cu SoC mai mare si o baga in celulele cu SoC mai mic. Nu cunosc nici un EV de serie care sa foloseasca asa ceva pentru ca sunt foarte multe celule in serie si se complica foarte mult BMS-ul.

 

Exista echilibrare/balansare PASIVA care se face doar la finalul fazei de incarcare, cand bateria este incarcata la maxim. Stiu sigur ca asta folosesc alti producatori de EV (inclusiv Tesla) si imi pariez salariul pe o luna ca VW tot asta foloseste.

 

Cel mai simplu si mai ieftin si mai fiabil si mai raspandit algoritm de balansare este sa aduci toate celulele la 100% (Passive Top Balancing).

 

Ce inseamna Passive Top Balancing: in timpul incarcarii, celulele NU ajung toate la 100% simultan. BMS incetineste sau opreste incarcarea la celulele care au ajuns deja la 100% si asteapta ca si cele mai "lente" sa le ajunga din urma. In felul acesta, la finalul incarcarii, toate celulele vor avea SoC-ul egalizat la 100%.

 

De aceea, reiau ce am spus de la inceput: este nevoie de incarcare 100% ca sa se poata face echilibrarea / balansarea, pentru ca EV folosesc balansare PASIVA (Top Balancing, mai exact).

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stie cineva daca capacitatea reala a bateriei este mai mare decat cea specificata. Singurul motiv pentru care imi imaginez ca producatorii pot da garantie 8 ani la baterie este faptul ca de fapt are o capacitate mai mare decat cea specificata. Astfel se foloseste doar de ex. 80% din capacitatea bateria cand e masina e noua si apoi pe masura ce bateria se degradeaza BMS-ul compenseaza folosind din ce in ce mai mult din capacitatea aditionala.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Capacitatea bateriei de pe e-Golf, daca vorbim de facelift, este declarata la 35.8 kWh dar doar 32 kWh sunt disponibili utilizatorilor. Asta e valabil la toate masinile electrice, mai toti declara valori brute din care valoarea neta, disponibila efectiv, este mai mica.

Modificat de Rave
errare humanum est
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

13 hours ago, kolfleading said:

De aceea, reiau ce am spus de la inceput: este nevoie de incarcare 100% ca sa se poata face echilibrarea / balansarea, pentru ca EV folosesc balansare PASIVA (Top Balancing, mai exact).

mai sus ai spus ca tu crezi ca e nevoie.

Acum spui ca ESTE nevoie.

 

Umpli capul colegilor cu informatii false.

Chiar nu e nevoie de incarcare 100% (pe langa faptul ca nu exista conceptul de 100%, daca citesti procentul, e 95%, 96% oricat o lasi la incarcat).

 

Parerea mea este sa ne exprimam ideile cu titlu de idei, nu de adevaruri absolute bolduite...

 

Daca era nevoie de asa ceva, fii convins ca vedeai si asta in cele 2 pagini de sfaturi despre cum sa intretii bateria in manualul de la ID3 de ex. Am studiat manualul la mai multe masini (Nissan Leaf, Bolt, eGolf, ID3) si la niciuna nu spune ca ar fi nevoie. Oricum ai inteles un pic gresit si cum functioneaza balansarea.

 

Legat de capacitate: 32.8kw am incarcat cand am facut 258km, incarcarea s-a oprit la 94% (nu stiu de ce, asa a vrut ea). Trebuie tinut seama ca se considera 10% din cei 32.8 ca pierderi, deci valoarea e si mai mica in realitate. Practic, intr-un fel sau altul, noi real turnam in baterie cam 25kwh in general, desi ea cica ar avea 35.8

 

Sa zicem ca are un buffer de 5% jos si unul la fel sus, 10% din cei 35.8 ar fi "normal" sa nu ii putem accesa. Tot nu prea ies la socoteala. 

WhatsApp Image 2020-08-26 at 19.56.11.jpeg

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

poti pune te rog manualul de id3? eu nu l-am gasit. 

 

40 minutes ago, detinator said:

Umpli capul colegilor cu informatii false.

eu zic sa ne abtinem de la asemenea comentarii. crede-ma omul stie f bine ce spune si ce face. urmareste-i toate discutiile. il urmaresc pe multe forumuri. 

el a pus studii, linkuri, totusi 

cele mai smechere trotintele electrice (RION, mai exact) au BMS. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Guys, deja o dati in chestii de genul "care o are mai mare?" si "eu am dreptate, tu nu" si poluati topicul degeaba.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

45 minute în urmă, Bogdan_wrc a scris:

cele mai smechere trotintele electrice (RION, mai exact) au BMS. 

BMS poti sa ai si pentru un singur element. Asigura protectia la incarcare/descarcare, peste si sub o anumita valoare, temepratura, scurt-circuit, anumite intarzieri intre cicluri. Cum dintr-un acumulator pentru auto trebuie sa se ajunga la tensiuni mari, sunt sute de elementi in serie care trebuie echilibrati/balansati.

Modificat de IRONICK
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Bogdan_wrc & @tudy_cnu Ma faceti sa ma simt inutil... Si taaare mult imi place chestia asta! :)

@detinator si @kolfleading Au zis colegii vostrii tot ce era de zis! Eu nu o sa mai zic nimic, o sa fac ceva, daca ma continuati discutia in tonul acesta.

Este interesant, este util, este on topic dar haideti sa pastram discutia intr-o nota eleganta si de bun simt, cam ca masinile electrice, asa... Daca nu gasiti o modalitate de a va intelege, continuati prin PM si, cand aflati care varianta este cea buna, reveniti pe topic si ne ziceti si noua, ca este o informatie utila pentru toti.

 

Multumesc!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

6 hours ago, Bogdan_wrc said:

cele mai smechere trotintele electrice (RION, mai exact) au BMS. 

absolut, toate bateriile au BMS (din pacate...): laptop, bormasini etc, nu doar cele de trotinete.

 

si cum a zis colegu mai sus, chiar si o singura celula are BMS (desi gasesti la vanzare si fara, daca vrei).

 

Vezi mai sus youtube-ul postat de mine, te lamureste de ce BMS ul nu e un panaceu universal si de ce se poate trai si fara el, ba chiar este de preferat uneori sa nu il ai.

 

In bateriile de laptop, el e responsabil pt celebrele morti subite de baterii perfect functionale dar care au depasit un numar anume de cicluri, sau pt mortile subite cand ai incercat sa schimbi celulele si BMS ul a ramas o fractiune de secunde fara curent sau a detectat un voltaj mai mic si bum, a blocat definitiv jucaria. Sint multe de spus, ideea combatuta era doar afirmatia ca trebuie incarcata bateria la 100% din cand in cand. Si evident se pune si intrebarea ce inseamna 100% daca de fapt noi nu putem depasi 95% sa zicem. 

 

Bateriile sint un domeniu f complex, mai ales de cand s-a trecut la Li-Ion si au aparut celebrele explozii, focuri si asa mai departe. Sa nu uitam ca pana si marele Samsung a dat rateuri, si au luat foc si cateva Tesle. In mod repetat, pt ca reactiile din bateriile Li-Ion continua mult timp si nu se sting usor cu apa. 

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Incercand sa mai descifrez cate ceva despre bateria cu care ne deplasam, am vazut ca apar 88 de celule urmarite separat de BMS:

 

MAS04649 Cell 1  3.933 V

MAS04650 Cell 2  3.932 V

MAS04651 Cell 3  3.933 V

...

MAS07748 Cell 86 3.928 V

MAS07749 Cell 87   3.93 V

MAS07750 Cell 88 3.931 V

 

Apoi acestea sint insumate (legate in serie):

 

MAS06761 Sum of voltage of all battery cells 345.929 V

 

Sint 8 module probabil, fiecare a 10 celule? 

 

   Cell module: control module 8: 
   Subsystem 9 - Part No SW: 5QE 915 599 AH    HW: 5QE 915 599 AH
   Component: J998Battmod8  H08 0322 

https://parts.vw.com/p/Volkswagen__/CELL-MOD/70108767/5QE915599AH.html 

 

Mai exista si niste minime si maxime:

IDE08217-MAS02985 maximum voltage for battery cells-Value 3.934 V

IDE08218-MAS02985 minimum voltage for battery cells-Value 3.927 V

 

Exista si un... China serial number :) :

IDE14477 Traction battery: China serial number ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

 

Sint 27 de senzori de temp (de ce tocmai 27 oare?):

 

MAS07781 Temperature sensor 25 21 °C

MAS07782 Temperature sensor 26 20 °C

MAS07783 Temperature sensor 27 20.5 °C

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Salut. După 30k km cu e-golf ul am 6%degradarea bateriei(după testul din reprezentanta când am făcut revizia). Am încărcat destul de mult pe Ccs pana la 100%.totusi mi se pare o degradare f mare în 10luni

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dar cum stii ca e 6%, la ce te raportezi? Adica ai facut testul si cand ai luat masina noua ca sa ai un baseline? Si mie mi se pare mult 6% in 30k daca ai stii sigur ca era 100% cand era noua.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Abu, orice baterie raporteaza un SoH (state of health) procentual, la el probabil este 94%.

 

Referinta e 100%, nu prea conteaza ca era 100% de noua sau nu, ci ca 100% trebuia sa fie. 

 

Oricum ar fi, tot o degradare de 6% este.

 

Daca se pastreaza trendul, ar rezulta 30% degradare la 150.000km, adica cam pe la nivelul garantiei.

 

Inclin deci sa cred ca este normala aceasta uzura/degradare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Eu am intrebat de verificarea SOH bateriei cand am cumparat masina. Habar nu aveau ce intreabam, atat dealerul, cat si cei din service. Am inchis ochii si am pasit cu credinta inainte :)  Am sa verific atunci cand face masina 1 an prin incarcare maxima si verificarea nivelului bateriei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In 1 Mai e un an. Maine verific masina ca am pus-o la 100%, asa ca punct intermediar. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am verificat bateria, nu am degradare. Sau cel putin asta cred eu, ca atunci cand am luat era tot pe la 94-95%, cifra exacta nu o mai stiu. Si am gasit si un counter cu kilowatti consumati si ce am incarcat prin recuperare. Daca scadem astia 32 kwh care sunt in bateria plina, am incarcat cam 50kwh pana acum din recuperare.

 

Pentru costuri, daca incarci doar acasa, la 11000 km si 2370 kwh consumati, luand un pret de xyz RON/kwh (nu stiu exact cat e, sa nu sariti, eu iau 0.7 RON), ar rezulta 15 RON/100 km parcursi. Se poate compara mai bine dupa ce trece iara, consumul acum e dublu fata de vara, deci si costurile cresc. Oricum, e bine :)

Screenshot_20201224_220122_com.voltasit.obdeleven.jpg

Screenshot_20201224_220132_com.voltasit.obdeleven.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!