Jump to content

e-Golf - baterie, întreținere și probleme


Rave
 Share

Postare recomandată

Aici o sa discutam despre întreținerea bateriei de pe e-Golf cât și despre ce probleme apar

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Dupa 3.5 luni si 5500 km vreau sa raportez ca nu s-a intamplat nimic :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

te credem numai daca poti sa arati un SOH (State of Health) report :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exista vreo posibilitate sa vad cu ce curent incarca masina la un anume moment? Am impresia ca incarcarea la e-Golf merge mai greu ca la e-Up, si doar bateriile au aceeasi capacitate, ceea ce ma face sa cred ca incarcatoarele (cele on board adica) difera. Am instalat aplicatiile WeConnect si WeConnect Go dar nu-mi arata nici una cati Amperi "trage" masina la incarcare.

Modificat de Abu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Abu Strict din mașină, nu. Doar dacă sapi puțin cu un OBD Eeleven s-ar putea sa gasesti, dacă stația la care încarci nu oferă aceste detalii. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Statia" nu prea ofera astfel de informatii, fiinda o simpla priza din curte :)

Cred totusi ca e posibil sa fie si de la caldurile astea, adica sa incarce mai lent. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De ce nu pui un ampermetru pe priza din curte?

Sunt acum o groaza de module cu afisaj digital de pus in tablourile cu sigurante. 

Ai face bine daca ai avea o iesire separata din tablou pentru incarcare. Conductori cu sectiune corespunzatoare.

Modificat de IRONICK
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am priza separata pentru fiecare masina, cu conductori de 6mmp, impamantare si siguranta diferentiala. M-am pregatit pentru cele doua electrice din timp. Nu stiam de faza cu ampermetrul, o sa caut sa vad ce gasesc. Ideea e ca in curand voi trece la trifazat si nu stiu daca il mai pot folosi apoi sau imi va trebui alt tip.

Modificat de Abu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se verifca cu un clampmetru curentul instant la incarcare cautati electricieni care au astfel de aparate si care merg la 2000A dc si cc curent masurat. 

Modificat de nicureddogsflo
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu am vazut cu cat incarca la statiile rapide direct in aplicatia statiei Renovatio, urca pana la 40kw

Pe priza normala de 220 intrebi tu? Pt ca acolo incarci cu cat ii spui tu, ai un meniu in masina si ii spui 5, 10, 13 si max parca.

Pt priza de 220 am folosit un wattmetru, o priza cu afisaj.

Daca vrei ampermetru montat in tablou, nu se va potrivi si la trifazic, mai bine mergi pe clampmetru

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

corect, va putea monitoriza orice priza monofazica trasa din bransamentul trifazic

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dupa ce am citit cateva articole am devenit si mai confuz legat de modul recomandat de a intretine bateria. Ma intereseaza sa aflu raspuns la urmatoarea intrebare: e mai bine sa incarcam bateria cu fiecare ocazie pana la 80% (cum e cazul meu care pot incarca acasa zilnic) sau e mai bine sa o descarcam pana la 20-30% inainte de a o baga inapoi la incarcat? Unii zic ca nu conteaza, altii ca da, ca de fapt viata bateriei o da numarul de cicluri, etc.

Pareri?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

E la fel ca la telefon. E recomandat sa nu o încarci peste 80% și nu o descarci total. Majoritatea incarcarilor, pentru a extinde cât de mult posibil durata de viata a bateriei și pentru a evita degradarile, ar trebui făcută la viteza cât mai mica în intervalul 20% - 80% (asta nu înseamnă că pățește ceva dacă e încărcată pana la 100% sau dacă ajungi cu ea la 1% - 2%...). 

Durata unei baterii este data de numărul de cicluri încărcat-descarcat complete, da, dar incarcarea de la 45% la 78% nu este considerata un ciclu complet de incarcare. Dacă încarci în fiecare zi câte 20%, sa zicem, timp de 20 de zile nu înseamnă că ai făcut 20 de cicluri de incarcare. Cel puțin asa știam eu, dacă știe cineva mai bine îl rog sa ma contrazică. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Durata unei baterii este data de numărul de cicluri încărcat-descarcat complete" - ai ceva surse pt informatia asta? Eu stiam ca din contra, orice incarcare, inclusiv incompleta, reprezinta un ciclu. 

Ma gandeam acum ca pe laptopurile Lenovo se pot vedea nr de cicluri si as putea verifica cumva... dar nu ar fi logic sa fie considerat un ciclu doar o incarcare completa, pt ca niciodata nu se descarca si nici incarca o baterie complet, pe de o parte, si pe de alta, daca o mentii intre 20 si 80% tot timpul, ar insemna ca ai 0 cicluri si dupa 5 ani?

Cartea de la ID3 are niste instructiuni de incarcare de te doare capul, iti cam vine sa renunti cand vezi cate "recomandari" exista...

Si afiseaza si pe bord avertizarea cu 80% incarcare... o aiureala. Daca nu e recomandat, sa faca toate bateriile cu 20% blocat si gata... e cam ca si cu overprovisioningul de la SSD uri... 

Legat de baterie, am descarcat masina pana efectiv nu a mai vrut sa se miste, procentul bateriei inca era pe la 6%. Pe la 8% zice deja autonomie 0.

Deci pare ca sub 6% nu se poate descarca (farurile inca mergeau, dar nu stiu daca din bateria mare sau din cea de 12V).

Edit: aici poti vedea (in video) complicatele recomandari la bateria ID3, nu avem motive sa credem ca nu s-ar aplica si la alte masini electrice:

EDIT2: nu e ala videoul, dar nici nu il mai gasesc... dar de la tipul ala era, prezenta vreo 2 pagini de "recomandari"

Modificat de detinator
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

8 hours ago, Rave said:

Durata unei baterii este data de numărul de cicluri încărcat-descarcat complete, da, dar incarcarea de la 45% la 78% nu este considerata un ciclu complet de incarcare. Dacă încarci în fiecare zi câte 20%, sa zicem, timp de 20 de zile nu înseamnă că ai făcut 20 de cicluri de incarcare. Cel puțin asa știam eu, dacă știe cineva mai bine îl rog sa ma contrazică. :)

Pana la urma asta incerc sa aflu: o incarci, ca in exemplul tau, de la 45 la 78% sau astepti sa scada la 20% inainte de a o baga din nou la incarcat pana la 80%? Daca presupunem ca folosesti 10% din baterie zilnic (pornind de la un 80% sa zicem), astepti o saptamana pana o bagi la incarcat sau o incarci in fiecare zi cu acei 10%?

Am gasit articolul asta, unde recomanda sa nu incarci prea des daca nu e nevoie: https://www.kiavictoria.ca/2020/01/15/seven-biggest-mistakes-people-make-with-their-ev-battery-that-will-cost-you/

 

@detinator pe Wikipedia am gasit explicatia acelui charging cycle: https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle, dupa cum spunea si @Rave se pare ca un ciclu complet se calculeaza abia cand atingi 100% utilizare, indiferent de perioada de timp sau de numarul de incarcari in timpul ei.

Modificat de Abu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La o baterie de 30 kWh, un ciclu complet se numara cand ai incarcat si apoi descarcat 30 kWh. NOTA: Ca sa descarci 30 kWh, trebuie sa incarci in baterie vreo 33 kWh pentru ca eficienta energetica Li-Ion la 25 gr. C este cam 90%. Asta in plus pe langa eficienta electrica a incarcatorului, care mai e si aia 85% - 95% in functie de putere.

Producatorii de BEV-uri nu pot sa faca overprovisioning de 20% din cauza costurilor. Bateriile de pe e-Golf / e-Up au overprovisioning aprox 12%, cele de pe ID3 au doar 7%.

Una dintre formele de degradare este uzura calendaristica. Bateria se uzeaza in timp cu atat mai repede cu cat nivelul de incarcare MEDIU (SoC, State of Charge) este mai mare.

O baterie ciclata intre 20% - 80% va avea SoC mediu 50% si se va invechi mai putin decat o baterie ciclata intre 70% si 80% (SoC mediu 75%). La un SoC mediu REAL de peste 70% apare o accelerare a uzurii. Tinand cont de overprovisioning, asta ar cam corespunde la 80% pe bord.

Incarcarea unei baterii reci, sub 0 C, o uzeaza ireversibil. Aviz celor care au masini fara management termic. Descarcarea nu o uzeaza mai tare ca de obicei, dar eficienta energetica este mica si nu mai poti extrage decat vreo 70% din energia incarcata, restul se disipa sub forma de caldura pe rezistenta interna crescuta a bateriei.

Sub 10% si peste 90% SoC apar niste fenomene daunatoare si e bine de evitat, pe cat posibil. Nu pateste nimic daca o duci la 100% de cateva ori pe an, dar NU zilnic.

Ca sa nu fii tot timpul prea aproape de extreme, o exploatare intre 40% si 80% este foarte buna.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumim de explicatii @kolfleading. Dar totusi, ce facem cu incarcarea iarna, cei care nu avem management termic ai bateriilor? Ca doar nu ne facem garaje incalzite acum :)

Sau le incarcam dupa ce venim dintr-un drum, unde se presupune ca bateria e calda?

Modificat de Abu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O varianta este cea pe care ai mentionat-o tu, incarci dupa drum, cand bateria e incalzita.

Alta varianta este sa incarci la 100% o data cand prinzi temperaturi putin peste 0 C, bate soarele pe masina si sa amani pe cat posibil incarcarea pe frig.

Alta idee este urmatoarea: degradarea la rece depinde si de curentul de incarcare. Daca e musai sa incarci pe ger, incarca cu cea mai mica putere posibila.

Eu am cunostinte si informatii mai multe din domeniul ESS (Energy Storage Systems - sisteme de stocare a energiei pentru fotovoltaice si surse neintreruptibile de backup). Sistemele de management ale bateriilor (BMS) comunica echipamentelor invertor/incarcator curentii maximi de incarcare si descarcare permisi la un moment dat. BMS-urile incep sa ceara curenti de incarcare tot mai mici incepand de pe la +5 C, iar de la -5C deja nu mai permit deloc incarcare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare,

 

avand in vedere ca masinile electrice au baterii Li-Ion principiile de incarcare si uzura sunt indentice cu cele ale telefoanelor si nu numai (am punctat telefon pt ca e un device uzual. Exista destule aplicatii pt telefoane care indica uzura bateriei si calculeaza ciclurile de incarcare, aplicatii care si in varianta gratuita furnizeaza informatii precise. Pot furniza in privat numele aplicatie pe care o folosesc)

"Viata" unei baterii este calculata in cicluri de incarcare. 1000 respectiv 2000 de cicuri de incarcare fiind valori uzuale pentru bateriile din comert (ne-profesionale sau heavy duty). Orice baterie are tensiunea nominala (adica de 3.6V, 3.65V sau 3.7v pt Li-ion) la o incarcare de 80%). Cand trece de acel punct incepe sa "indese" electroni, rezultand caldura excesiva si automat uzura la curenti mari de incarcare (curenti de incarcare sunt relationati la capacitatea bateriei notata cu litera C. pt o baterie de 5000 mhA, o incarcare la 5A ar insemna 1C. Bateriile Li-ion suporta, pana la 80% incarcari la 3C-5C fara probleme, cu control termic al incarcarii.). Uzura mare apare cand se trece de pragul de 80%. Bateriea(aici ma refer la tensiune/Voltaj care scade odata cu consumarea bateriei) nu este liniara, distanta parcura cu energia din intervalul 100%-80% nu va fi egala cu distanta parcursa cu energia din intervalul 30%-10%, zona unde tensiunea in baterie scade neliniar. 

Uzura apare si la utilizarea bateriei sub 20%, uzura ce se accentueaza cum se apropie de 0%.

Aplicatiile de mobil mentionate mai sus raporteaza pana la 0.2 cicluri de uzura pt incarcarile de sub 5% pana la 80% restul pana la 1 ciclu de uzura fiin atribuit intervalului 80%-100%. Intre 20%-80% uzura fiind 0.1 cicluri de incarcare (teoretic se prelungeste viata bateriei de 10 ori, acesta fiind un caz ideal, in realitate mai apar si alti factori)

De aici si recomandarile exitente cat si timpii mici de incarcara pana la pragul de 80%.

Legat de distrugerea bateriilor la temperaturi joase: un sistem de incarcare "Destept" incepe incarcarea la curenti mici, dand timp elementilor chimici din baterie sa se "Dezmorteasca" sa ajunga la temperatura si tensiunea la care se pot atinge curenti de incarcare de minim 1C.

Sunt convins ca masinile electrice sunt echipate cu asa ceva, pompa de caldura in acest caz scurtand timpul de incarcare pt ca se ajunge mai repede la temperatura optima pt incarcare rapida.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

5 minutes ago, gigelm5m3 said:

Legat de distrugerea bateriilor la temperaturi joase: un sistem de incarcare "Destept" incepe incarcarea la curenti mici, dand timp elementilor chimici din baterie sa se "Dezmorteasca" sa ajunga la temperatura si tensiunea la care se pot atinge curenti de incarcare de minim 1C.

Din pacate asta nu se intampla in practica. La curenti de incarcare mici, si auto-incalzirea bateriei este mica.

5 minutes ago, gigelm5m3 said:

Sunt convins ca masinile electrice sunt echipate cu asa ceva, pompa de caldura in acest caz scurtand timpul de incarcare pt ca se ajunge mai repede la temperatura optima pt incarcare rapida.

Nu toate. De ex. VW e-Golf, e-Up, Nissan Leaf (si or mai fi si altele), nu au incalzire/racire la baterie.

Tensiunea nominala nu este tensiunea la 80% ci este tensiunea MEDIE pe durata unei descarcari.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Si mai este un aspect:

Bateria este formata dintr-un sir de celule (grupuri serie-paralel). Celulele nu au capacitate "chimica" identica din fabricatie. Ba chiar unele celule se descarca mai rapid decat altele (rata de auto-descarcare diferita sau rezistenta interna diferita).

Capacitatea totala a unui sir de celule este limitata de capacitatea celei mai slabe celule din sir. Cand cea mai slaba celula ajunge la (aproape) 0%, descarcarea intregii baterii trebuie intrerupta, chiar daca celelalte celule ar mai avea energie in ele. Ca sa se minimizeze efectul diferentelor intre celule, acestea trebuie periodic re-echilibrate, ajustate individual ca sa fie toate la acelasi % SoC.

BMS-ul (Battery Management System) face echilibrarea individuala a celulelor (Balancing) la incarcare, la 100%.

De aceea as zice ca este necesar ca macar o data la 2 - 3 luni sa fie incarcata pana la 100%, pentru ca BMS sa poata sa refaca balancing intre celule.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foarte interesant. La telefoane nu m-am gandit niciodata, nici nu stiam ca poti sa le configurezi sa opreasca incarcarea la 80% spre exemplu. Insa tinand cont ca le schimbam la un an doi nu stiu cati se gandesc la sanatatea bateriei.

Dar la o masina, pe care in teorie o tinem cativa ani cel putin, cred ca e foarte important - in masura posibilitatilor evident - sa cunoastem astfel de reguli care prelungesc viata bateriei. Interesant ca producatorul, cel putin VW, e cam zgarcit in a da astfel de informatii public. Posibil si ptr a nu speria potentialii clienti, care pot da inapoi cand aud astfel de lucruri, zicand ca nu vor batai de cap.

Pana la urma, mie tot nu mi-e 100% clar :) Daca consum zilnic 10% baterie, pornind de la 80% si avand posibilitatea incarcarii zilnice, ce fac? O incarc zilnic de la 70% la 80% sau stau pana ajunge la 30% inainte de ao baga la incarcat?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mașinile electrice se pot încărca și la temperaturi mici dar puterea/viteza scade drastic la mașinile fără sistem de management al temperaturii bateriei. Am stat odată o ora și 40 de minute sa duc e-Up! - ul de la 30% la 80% iarna (pe DC) în loc de 15-20 de minute vara. BMS-ul știe sa scadă puterea încărcării pentru a proteja bateria, nj e chiar degeaba acolo. 

Și sa nu confundam pompa de căldură cu sistemul de managemt termic al bateriei, pompa de căldură doar face cald în masina, nu știu sa trimită ceva și către baterie (dacă este nevoie) dar este posibil sa ma înșel... abia am luat o mașină cu pompa de căldură așa că nu am studiat mai deloc ce face și cum se comporta aceasta (în afara de principiul de functionare nu știu mai nimic despre ea) :)

@Abu VW face chiar exces, cel puțin la ID.3, cu recomandările de a încarcă doar între 20% - 80% :))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!