Jump to content

ESP - Electronic Stability Program


toni
 Share

Recommended Posts

1. Pleaca de pe loc in forta astfel incat sa pierzi aderenta si va trebui sa simti franarea rotilor

2. Intra strans intr-o curba mai larga si va trebui sa simti o usoara alunecare spate urmata de franarea rotilor.

3. Incearca sa mergi cu 2 roti de pe aceeasi parte pe nisip/pietris si cu celelalte 2 roti pe carosabil si accelearaza puternic (preferabil in vit. 2, peste 2000 rpm) si vei vedea chiar becul de ESP clipind.

ATENTIE: Din cele de mai sus cele mai sigure de incercat sunt 1 si 3, cu 2-ul daca nu este experienta se poate ajunge intr-o situatie critica.

<{POST_SNAPBACK}>

1 si 3 fac referire la ASR si EDL, incluse intr-adevar in ESP dar care face mai mult decat cele 2 sisteme.

2. nu recomand acest lucru, sa fuga spatele intr-o curba larga trebuie sa aiba viteza serioasa (desi prima oara cred ca pleaca fata, dar ma rog ...), iar pe uscat e sinucidere in toata regula daca nu cunosti masina foarte bine.

Repet: asteapta iarna si zapada daca vrei sa te joci cu ESP sau cauta un loc foarte deschis si cu mult praf pe asfalt (sau aflat umed). Incepi cu manevre la viteze mici iar apoi cresti progresiv; in nici un caz sa nu faci slalom la 100km/h cum am vazut mai sus.

Link to comment
Share on other sites

@alexander 1 si 3 o sa le incerc... la 2 nu ma bag!! :P

Martea viitoare am niste treaba la tara, unde stiu o poiana mare de tot unde ma pot desfasura in voie :D . Imi fac o lista cu metode de testare si ma duc in poiana respectiva dimineata cand inca mai e roua pe iarba si fac niste derapaje.. o sa va comunic rezultatele miercuri seara, cand ma intorc. Poate fac chiar si niste filmulete.... Pana atunci, bagati aici metode de testare, sfaturi, etc. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Repet: asteapta iarna si zapada daca vrei sa te joci cu ESP sau cauta un loc foarte deschis  si cu mult praf pe asfalt (sau aflat umed). Incepi cu manevre la viteze mici iar apoi cresti progresiv; in nici un caz sa nu faci slalom la 100km/h cum am vazut mai sus.

<{POST_SNAPBACK}>

Da de ce nu, aflam si noi cat costa diverse piese la Octavia II. :banghead:

Poti sa incerci si testul cangurului, daca vrei.

Eu zic ca sunt prea rare situatiile cand ai nevoie de ESP, iar cele cateva teste pe care le poti face tu, de buna voie, nu te antreneaza pentru adevarata situatie critica in care iti va intra ESP-ul. Asa ca lasa-l acolo, crede in bunul-simt al celor de la skoda si spera ca nu vei avea nevoie niciodata de el. Da, de ASR, EBD si ABS, care sunt incluse in ESP, te vei folosi aproape zilnic. Dar programul ESP in adevaratul sens al cuvantului e ca si airbag-ul - le ai ca sa iti salveze o data viata.

Link to comment
Share on other sites

@Vlad MHL: Bine ca m-ai indrumat ca eu n-am reusit sa-l gasesc! THX

Link to comment
Share on other sites

@toni: e corect ce ai punctat tu, de aceea le-am si "prescris",pt ca teoretic daca nu ar functiona ESP-ul atunci clar ca lipsa ASR si EDL, iar virarea in curba se reuseste la viteza mai mare si tragere a volanului "in scurt" spre interiorul curbei (am facut o scoala de pilotaj).

Asa cum se vede si in lexikon-ul Audi:

"Programul electronic de stabilitate ESP este inclus la toate modelele Audi in dotarea de serie. Are rolul hotarator in evitarea accidentelor reducand pericolulde derapare in cadrul limitelor fizice. Printr-o interventie tintita de franare a rotilor si interventii in managementul motorului si a cutiei de viteze (in cazul cutiilor automate) ESP stabilizeaza in situatii de rulare critice autovehiculul. La aceasta incazul unei supravirari (alunecarea puntii spate), se formeaza un moment opus de stabilizare prin franarea rotii fata din extremitatea exterioara a autovehiculului (in afara curbei) iar la subvirare (alunecarea puntii fata) formeaza un moment de stabilizare prin franarea rotii spate din extremitatea interioara a autovehiculului (in interiorul curbei). In plus in functie de necessitate se reduce si performanta motorului si in unele cazuri evita schimbarea de viteze in cazul unei cutii automate. ESP functioneaza in intregime automat in fundal pe orice fel de carosabil, indifferent daca e uscat, ud nisipos sau acoperit cu gheata si este mai rapid si mai sigur decat orice om. "

Link to comment
Share on other sites

La afirmatia "ESP functioneaza in intregime automat in fundal pe orice fel de carosabil, indifferent daca e uscat, ud nisipos sau acoperit cu gheata si este mai rapid si mai sigur decat orice om." pot sa-i contrazic in sensul ca daca succesiunea evenimentelor e foarte-rapida ESP-ul are un delay dat de tratarea situatiilor, care este mai mare decat reactia neconditionata (automatismul) a omului.

Link to comment
Share on other sites

deocamdata

Iarna trecuta am avut ocazia sa "simt" si 4motion-ul si esp-ul din greu.

Totusi evidenta interventia a fost saptamana trecuta cand plecand pe la 3 dimineata spre bucuresti eram atat de obosit incat pur si simplu am uitat sa franez inainte de a lua o curba destul de "grea" si rezultatul a fost ca traiectoria urmata de a mea masina a ajuns pe marginea pietonala a benzii din stanga .....

Reactia nu stiu a cui a fost super violenta ...... efectiv am simtit si abs-ul franand.

Am reintrat pe banda mea, am tremurat vreo 5 min, m-am injurat folosind tot repertoriul din dotare si binenteles ca pana la B nu am mai simtit nici macar o adiere de somn.

Asa ca ........ nu testati esp-ul ca-l testati degeaba .... nu functioneaza precum farurile (apesi butonul si minune se lumineaza drumul).

Sunt convins ca exista un algoritm dupa care functioneaza dar probabil datele analizate sunt enorm de numeroase.

Link to comment
Share on other sites

Daca ESP include ASR, atunci la plecari de pe loc nu ar trebui sa se rupa aderenta, corect? Sau cand exista tendinta de asa ceva, ar trebui sa intre in actiune, si sa apara bec in bord.

O sa radeti..dar pentru ca totusi nu am vazut becul aprins in bord niciodata, decat atunci cand apasam pe butonul ESP, o buna bucata de timp am crezut ca asa se activeaza ESP, nu stiam ca e "on by default".

Link to comment
Share on other sites

Din pacate n-am mai reusit sa fac testul acela in poiana.. insa azi am avut parte de ceva nou.... Eram pe o linie de tramvai si aveam cam 60km/h si am fost nevoit sa franez brusc. In momentul in care am franat am simtit cum masina s-a miscat usor, rotile alunecand pe sina de tramvai. Eh, in secunda urmatoare pedala a inceput sa tremure ingrozitor si masina a revenit pe traiectorie. Sincer, m-a speriat acel tremurat din pedala si imediat am ridicat piciorul de frica sa nu se strice ceva, apasand din nou fara insa sa ca pedala sa mai vibreze.

Acum vin si intrebarile... am fost cumva martorul actiunii ESP-ului? Asa de urat trebuie sa faca pedala de frana? Daca tin piciorul pe ea in continuare atunci cand tremura si chiar apas mai tare se intampla ceva rau?

P.S. Precizez ca nu s-a aprins nici un beculet in bord.

Link to comment
Share on other sites

Cred ca ai "simtit" numai ABS-ul. Nu, nu se strica nimic, si e normal sa tremure pedala de frana atunci cand intra ABS-ul.

Discutia asta chiar m-a pus pe ganduri, daca mai stiti chestii care nu s-au zis aici, eventual linkuri, ceva, le astept :banghead:.

Link to comment
Share on other sites

stefan_ieu
Din pacate n-am mai reusit sa fac testul acela in poiana.. insa azi am avut parte de ceva nou....  Eram pe o linie de tramvai si aveam cam 60km/h si am fost nevoit sa franez brusc. In momentul in care am franat am simtit cum masina s-a miscat usor, rotile alunecand pe sina de tramvai. Eh, in secunda urmatoare pedala a inceput sa tremure ingrozitor si masina a revenit pe traiectorie. Sincer, m-a speriat acel tremurat din pedala si imediat am ridicat piciorul de frica sa nu se strice ceva, apasand din nou fara insa sa ca pedala sa mai vibreze. 

Acum vin si intrebarile... am fost cumva martorul actiunii ESP-ului? Asa de urat trebuie sa faca pedala de frana? Daca tin piciorul pe ea in continuare atunci cand tremura si chiar apas mai tare se intampla ceva rau?

P.S. Precizez ca nu s-a aprins nici un beculet in bord.

<{POST_SNAPBACK}>

Da, ai simtit ABS-ul cu siguranta. Nu te speria si mai ales nu mai ridica piciorul de pe frana cand patesti asta.

Auzusem ca exista si o optiune pentru chestia asta, adica masina franeaza in continuare daca piciorul este ridicat de pe frana la un interval scurt dupa ce a intrat ABS-ul in functiune. Asta tocmai pentru cazurile astea, cand soferul se sperie de "reactia" pedalei.

Link to comment
Share on other sites

@stefan_ieu: la Renault se numeste asistenta la franarea de urgenta (AFU), dar am auzit 2 descrieri:

- la o franare violenta ti se amplifica forta de franare si mai mult

- la o franare brusca iti mai tine frana apasata putin

Am avut si eu Renault si sincer am simtit doar prima varianta (ex: la o coborare pe serpentine, apasand din ce in ce mai tare pe frana, la un moment dat nu mai frana proportional cu apasarea mea, ci frana foarte violent).

In ceea ce priveste ESP-ul, eu nu am asa ceva pe masina mea, dar i-am intrebat pe cei care au si mi-au spus ca in medie a intrat cam o data la 2 ani de utilizare a masinii si numai in situatii critice, care la un condus normal, chiar mai tare, nu ajungi la asa ceva. Mi-a placut comparatia cu airbag-ul: si ESP-ul este un sistem care te protejeaza, dar nu va doresc sa intre in actiune ca atunci inseamna ca sunteti intr-o situatie nasoala deja.

Am avut intr-un weekend o Laguna la un test-drive pana la munte si am fost curios si eu in ce conditii intra ESP-ul si cum se simt reactiile masinii. In prima faza am fost singur in masina si mergeam in treapta a doua, ieseam cu 2 roti putin in afara asfaltului pe pietris/tarana si apoi trageam brusc de volan si ESP-ul corecta usor tendinta de a se invartii a masinii. In faza a doua am luat pe cineva in masina sa-i arat cum functioneaza ESP-ul, am incercat aceeasi manevra, dar pe portiunea respectiva exista mai putin nisip pe langa carosabil si asfaltul era mai curat; in concluzie cauciucurile bune isi faceau foarte bine treaba, iar mie imi era greu sa fac masina sa derapeze si totusi sa am controlul ei si loc pe sosea pentru treaba asta (nu exista totusi trafic), la un moment dat am facut-o sa derapeze, dar ma indreptam amenintator spre cealalta margine a soselei si am calcat si eu frana, m-am speriat rau si m-am dat jos din masina si i-am zis celuilalt sa conduca. Asa ca nu aveti de ce sa testati ESP-ul, ca intra doar in faze critice, iar pentru sofer trebuie sa stie ca daca intra in functiune sa nu se sperie ca nu se strica nimic :(

Sper sa invatati ceva din ce v-am povestit si aveti grija cu testarea lui sau sa nu va bazati pe el la stilul de condus - ajuta, dar nu face minuni ...

conduceti prudent :(

Link to comment
Share on other sites

Din cate am vazut si citit, stiu ca cei de la VW incearca (sau au reusit deja) sa creeze un sistem care sa reduca simtitor vibratia ce o simti in pedala la intrarea in functie a ABS-ului, bazandu-se pe staticile ce arata ca tendinta naturala a soferului e sa ridice piciorul de pe pedala de frana la perceperea acestor vibratii, fapt deosebit de periculos.

In cazul meu, cand franez mi-am creat reflexul de a ma "infige" in frana si sa nu ridic piciorul indiferent de ceea ce simt in talpa :o

Link to comment
Share on other sites

In cazul meu, cand franez mi-am creat reflexul de a ma "infige" in frana si sa nu ridic piciorul indiferent de ceea ce simt in talpa :o

<{POST_SNAPBACK}>

cam asa... eu insa am problema ca dupa acest reflex ma blochez si nu mai am si "partea a 2-a" a reflexului, de a vira pt. evitarea obstacolului :o

Link to comment
Share on other sites

Incearca sa mergi pe vreun drum neumblat (eu am unul ce inconjoara o fabrica pusa la "conservat") si pune-ti un "obstacol" (chiar si o perna), ia-ti avant si incearca sa franezi tot mai aproape si s-o ocolesti, si o sa vezi ca dupa 10-15 incercari o sa-ti iasa schema tot mai bine, pana va ajunge reflex. Nu vreau sa sune a lauda, dar am ajuns (si din pacate am fost nevoit sa o pun si-n practica) sa apuc sa si vad daca din spate-fata vine ceva/cineva ca sa stiu cum virez.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Am si io o curiozitate... am observat un comportament putin ciudat al masinii atunci cand iau o curba si una din rotile de pe fata (de-obicei cea din exteriorul curbei) ia o groapa ... nu pot sa explic exact ce se intampla, am impresia ca masina se comporta putin altfel decat ar fi normal in curba aia, ca si cum cineva ar interveni asupra masinii... singura comparatie pe care o pot face este intre masina mea curenta si o nova pe care am condus-o pana acum cateva luni... la nova nu am observat acest comportament. So, ce credeti... e vorba de ESP sau sunt eu nebun?

Link to comment
Share on other sites

E vorba de ESP! Cand roata ajunge in groapa se succed 2 evenimente: pierdere aderenta (intra ESP-ul in functie), "recuperare" aderenta.

Link to comment
Share on other sites

OT

am impresia ca masina se comporta putin altfel decat ar fi normal in curba aia, ca si cum cineva ar interveni asupra masinii...

eu cred ca intervine o forta divina sa te ajute :)

Link to comment
Share on other sites

:lol: :D :P :o nu m-am putut abtine

Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu eu..atunci cand intervine ESP iti este semnalizat in bord...deci...?!!?

Link to comment
Share on other sites

vioelectric
Am si io o curiozitate... am observat un comportament putin ciudat al masinii atunci cand iau o curba si una din rotile de pe fata (de-obicei cea din exteriorul curbei) ia o groapa ... nu pot sa explic exact ce se intampla, am impresia ca masina se comporta putin altfel decat ar fi normal in curba aia, ca si cum cineva ar interveni asupra masinii... singura comparatie pe care o pot face este intre masina mea curenta si o nova pe care am condus-o pana acum cateva luni... la nova nu am observat acest comportament. So, ce credeti... e vorba de ESP sau sunt eu nebun?

<{POST_SNAPBACK}>

poate nu am eu dreptate... :lol: da tare cred ca ai un telescop dus (apasa brusc pe masina si precis in partea respectiva o sa se "utute" de cateva ori si nu o sa-si revina frumos si mai lent cum e obiceiul la un telescop :D )

Link to comment
Share on other sites

In opinia mea este vorba de ESP manual!!! Adica, rupere de aderenta pe roata respectiva si dezechilibrarea masinii datorita modificarii rezultantelor fortelor din fiecare plan. Parerea mea... :)

Link to comment
Share on other sites

Si eu patesc ceva ciudat cand accelerez si prind o groapa... si eu nu am ESP :(

Link to comment
Share on other sites

Si eu patesc ceva ciudat cand accelerez si prind o groapa... si eu nu am ESP :D

<{POST_SNAPBACK}>

eu chiar m-am chinuit sa inteleg fazele astea...si nu pot...presupun ca nu ai peste 300 de cai sa ai o forta imensa si de la a 3-a in sus ca sa poti sa patesti ceva "ciudat" in accelerare cand dai intr-o groapa (neavand timp de reactie sau altceva)...la masini normale patesti treaba asta presupun la viteze mici (unde se pot vedea gropile fara probleme) fiind cu piciorul in acceleratie destul de bine...si inca o faza ciudata nu inteleg oamenii care pun frana in gropi :( :( :(

ps : cred ca nu ne refeream aici la gropite sau denivelari...ne referim la ceva mai serios :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in broserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim! :) 

 

Accept