Jump to content

ESP - Electronic Stability Program


toni
 Share

Postare recomandată

Am si o nelamurire: cam cand intra ESP-ul asta in actiune?

In ultima vreme am avut parte de cateva derapaje in care m-as fii asteptat sa vad beculetul in bord clipind, stiind ca ESP-ul intra destul de repede, taind avatul oricarui derapaj.

Eu am simtit masina cum aluneca (o data era pe jos destul inghetat, iar alte dati era umed; viteza era considerabila ...) si nici cand de ESP. N-au fost derapaje cu scartait de roti dar totusi masina glisa.

Ultima patanie avuta azi: umed pe jos, viraj dreapta cam 90C, in panta, eu aveam vreo 70km/h, cand incepe distractie si intru pe banda cealalta cu jumatate de masina, rotile incep sa scartatie :shock: ... si intru-un final incepe sa clipeasca si beculetul de la ESP, dar cand eu simteam ca am stabilizat masina.

Astept pareri si sa vina zapada sa vad cu ochii mei ce poate face fara pericole.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pe zapada nu stiu cat ajuta ESP-ul ! In patania care ai facut-o tu azi fii sigur ca a contribuit si esp-ul la stabilizare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- in momentul cand intri intr-o curba iar traiectoria masinii e "in afara" traiectoriei pe care o imprimi volanului, atunci automat franeaza

- in momentul cand pierzi aderenta e foarte "tricky", pentru ca ESP-ul incearca sa stabilizeze viteza/franarea rotilor dar de cele mai multe ori chestia asta nu o face instantaneu timp in care tu automat incerci sa "faci ceva" si se creaza o suprapunere care cam da peste cap eficienta ESP-ului

Ca sfat, in momentul in care vad beculetz-ul clipind iau piciorul de pe acceleratie si ma tin bine de volan :salut:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- in momentul cand intri intr-o curba iar traiectoria masinii e "in afara" traiectoriei pe care o imprimi volanului, atunci automat franeaza

- in momentul cand pierzi aderenta e foarte "tricky", pentru ca ESP-ul incearca sa stabilizeze viteza/franarea rotilor dar de cele mai multe ori chestia asta nu o face instantaneu timp in care tu automat incerci sa "faci ceva" si se creaza o suprapunere care cam da peste cap eficienta ESP-ului

Ca sfat, in momentul in care vad beculetz-ul clipind iau piciorul de pe acceleratie si ma tin bine de volan :))

FOARTE corect! Volanul da traiectoria masinii si aceasta este mentinuta prin franari si taierea acceleratiei. Daca tu intervii in cursa volanului, deja creezi noi date ale problemei pe care ESP-ul nu le va asculta, acesta punand masina pe traiectoria initiala, dinaintea intrarii in derapaj. In cazul tau, Toni, masina a plecat din inertie, pe polei, moment in care nu poti face mai nimic, decat cum a spus Alexander sa iei piciorul de pe acceleratie si sa tii bine de volan. Oricum, ESP-ul actioneaza cateodata si fara sa ma aprinda beculetul. Vei observa ca la plecarea de pe loc, pe zapada sau gheata, ESP-ul te va frana si nu va aparea beculetul pe bord, iar in unele cazuri aparitia acestuia va intarzia. In oricare din cazuri, efectul ESP-ului este acelasi.

Sa dea Domnu' sa avem si noi ceva zapada! :))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

E foarte ciudat esp asta .

Anul trecut la munte pe asfalt perfect uscat am condus un g4 cu esp , la o curba mai naspa de vreo 90 grade am intrat cu 70 si masina a pierdut putin din aderenta la puntea spate , atunci am simtit cum lucreaza si se incetineste masina ( sincer nu m-am uitat la bec) .

Cu acceasi masina pe drum national noaptea am vrut sa evit o caruta aparuta din senin, am franat am tras de volan si masina s-a transformat in titirez nu mai asculta comenzile si am sfarsit prin a ma rasuci vreo 150 de grade pe sosea , clar esp nu ma ajutat cu nimic desi mai mult de 110 nu aveam.|( bine ca nu mai erau alte masini si nu am luat vreun pom)

In cat timp intra esp ul asta in functiune si in ce conditii mai exact.

Intamplarea cu caruta ma facut sa nu mai dau banii pe esp la noua masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pit82us:

- era super ok daca nu franai ci pur si simplu sa o ocolesti din viteza, deoarece daca ai franat, posibil ca nu ai franat atat de brusc incat sa intre in functie ABS-ul, ceea ce a dus la o partiala blocare a rotilor iar tragerea de volan a "omorat" ESP-ul prin faptul ca aveai deja rotile in franare iar cand tu ai simtit ca derapezi probabil ai incercat sa redresezi din volan, moment in care ai fost deja in "fata" ESP-ului si pur si simplu v-ati "contrazis" unul pe altul

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se poate eu am reactionat din instinct , am tras stanga brusc si am franat dar am mai si luat piciorul incercand sa redresez si iar frana .

Sincer am crezut ca ma rastorn la cat sa inclinat masina .

Cred ca abs ul si facut treaba si este un element de securitate care isi merita toti banii , dar esp ul nu prea stiu eu sa il "folosesc"

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O paralela intre religie si tehnica: credem in Dumnezeu dar nu stim cum arata si cand actioneaza. Uite asa e si cu ESP-ul: exista, credem in el dar habar n-avem cand si cum actioneaza :))

Serios acum, ca sa cunosti felul in care actioneaza, trebuie sa incerci in camp liber, preferabil sa faci experiente si pe asfalt/asfalt ud/iarba/zapada/gheata, cateva manevre mai dubioase, nu neaparat cu viteza mare, si numai asa te vei putea obisnui cu ESP-ul si mai ales, ce e si mai important, vei sti si in ce situatii va actiona. E foarte utila propria experienta, pentru ca de multe ori atunci cand intra in functie, ESP-ul iti poate crea senzatii contradictorii.

Pot sa-ti descriu, daca vrei, destul de multe situatii in care ESP-ul actioneaza si cum actioneaza.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si ca o concluzie a tot ce s-a discutat...in momentul in care masina pleaca in derapaj, tot ce trebuie sa faci este sa o lasi sa isi faca numarul si sa fi pregatit sa raspunzi promt si cu miscari precise in momentul in care masina si-a reluat traiectoria initiala. Cand masina s-a redresat, daca viteza este mare, masina risca sa se incline mult, sa te smuceasca :)), de aceea trebuie sa fi atent la "covrigul" (volanul) din fata ta si sa stii sa reactionezi. Oricum, daca intra ESP-ul in funtiune, dupa cum spune si cartea tehnica, te scoate din situatii periculoase, dar in limitele fizicii. :))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...
E foarte ciudat esp asta .

Anul trecut la munte pe asfalt perfect uscat am condus un g4 cu esp , la o curba mai naspa de vreo 90 grade am intrat cu 70 si masina a pierdut putin din aderenta la puntea spate , atunci am simtit cum lucreaza si se incetineste masina ( sincer nu m-am uitat la bec) .

Cu acceasi masina pe drum national noaptea am vrut sa evit o caruta aparuta din senin, am franat am tras de volan si masina s-a transformat in titirez nu mai asculta comenzile si am sfarsit prin a ma rasuci vreo 150 de grade pe sosea , clar esp nu ma ajutat cu nimic desi mai mult de 110 nu aveam.|( bine ca nu mai erau alte masini si nu am luat vreun pom)

In cat timp intra

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pe zapada nu stiu cat ajuta ESP-ul ! In patania care ai facut-o tu azi fii sigur ca a contribuit si esp-ul la stabilizare.

<{POST_SNAPBACK}>

Ajuta .......... probat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Azi iar am avut un incident cu nenea ESP.

Am intors pe un drum cu 4 benzi (cu plecare de pe loc), cand aproape intorsesem (treapta 2, 20-30km/h maxim) spatele masinii s-a luat la intrecere cu botul si era sa-l depaseasca :drunken: , mai aveam putin si puneam masina de-a latul drumului. Parca aveam tractiune spate asa s-a dus masina. Nici urma de interventie din partea ESP-ului.

Se uitau toti la mine ... macar daca as fii vrut sa fac asa ceva :argue:

Exista vreo limita de viteza inferioara de la care actioneaza? (ca la ABS, unde parca e de 5km/h)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din ce am citit eu despre ESP nu exista o limita de viteza. Singura explicatie ar fi ca directia data de volanul tau(unghiul rotilor) si viteza masinii, comparata cu situatia reala in care se afla masina, nu a prezentat nici o deviere. Astfel nu a fost necesara franarea.

Stiu situatia in care te-ai aflat, am patit-o si eu dar nu gasesc alta explicatie mai logica.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In cazul in care masina gliseaza de spate fara ca rotile sa se invarta ESP-ul nu are cum sa actioneze, iar in cazul intoarcerilor la viteze mici se intampla destul de des acest lucru (caz similar alunecarea pe sleauri de gheata)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Toni Mergi pe zapada si trage frana de mana! Vei aluneca ca si cand nu ai avea ESP!! Numai ca in momentul in care ii vei da drumul franei, daca vei prinde putin grip, vei avea parte de o franare deosebit de violenta. Daca masina continua sa gliseze cum a spus andi, atunci va fi ok.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

dap.. apropo de ESP eu am avut experiente si bune dar si nasole.. ce pot sa va spun, fapt constatat o data cu venirea iernii, am avut masina neinmatriculata si nu am circulat cu ea.. am lasat-o in zapada.. rezultatul: mi se aprindea lampa de control din panoul de bord corespunzatoare ESP si ramanea aprinsa.. dar surprinzator, ABS-ul functiona [am testat :P ].. dupa o vizita la un mecanic de la porsche romania [acasa nu la porsche pt ca nu ma duc acolo din principiu... dupa cate faze naspa au patit si prieteni si cunostinte cu lucruri schimbate pe la masina in service si inlocuite cu piese defecte, etc..] am aflat ca treaba asta se intampla de la umezeala acumulata.. am avut problema asta circa 2 saptamani dupa ce am inceput sa circul cu masina.. acum nu mai e.. totusi multumiri lui andi pt scanare [si poate daca ai timp sa mai facem una].. deci nu lasati masinile cu ESP iarna sa stationeze prea mult ca iau umezeala la senzori si patiti ca mine.. problema nu e grava dar e f deranjanta..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

oameni buni .. asta-i pericolul la ESP .. sa crezi ca poate face minuni .. dar chestia este ca el te scoate din belea doar cand faci manevre bruste pe drum uscat, sau cand intri cu viteza excesiva in curba .. el corecteaza traiectoria .. dupa cum ii spune si numele .. sa nu speram ca pe drum alunecos (ud, mizerie sau in nici un caz zapada sau gheata) esp-ul poate evita derapajul (spin-ul) .. pentru ca este in esenta doar o frana pe unele roti .. combinat cu abs .. face si el tot ce poate, dar atunci cand rotile pierd aderenta tot programul s-a dus peste cap .. vorba celor de mai dinainte, incepe dansul (contradictiile) intre ce face soferul cu volanul/frana si esp-ul .. asa ca eu recomand prudenta in functie de starea carosabilului (vorba politiei .. dar totusi e adevarat) .. daca ai esp, dupa cum se vede si din experientele de mai sus, si crezi ca masina e prinsa pe sine .. s-ar putea ca dintr-un dispozitiv de siguranta sa se transforme intr-unul care indeamna la condus imprudent

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Ceva mai devreme, am intrat pe o strada cu o viteza putin mai mare decat trebuie :unsure: :o

Exact la intrarea pe straduta respectiva era o intinsa portiune de praf/pietris. Am simtit clar cum masina s-a dus de spate insa reactia a venit doar din partea soferului :o ESP-ul nu s-a auzit (nici un zgomot pe dedesubt) nu s-a vazut (nici un bec aprins prin bord).

Sincer, am niste dubii in privinta prezentei ESP-ului pe masina mea :( . Nu e prima data cand masina a derapat si nu s-a vazut nici o miscare din partea lui. A doua intamplare a fost la munte, unde, intr-o poienita am accelerat dupa care am franat si am tras usor de volan.. la fel, masina a derapat si ESP-ul nimic...

Oare nu stiu eu sa-l "folosesc" sau mi s-a tras o mare tzeapa? Exista vreo posibilitate de a verifica prezenta ESP-ului (vag-com, un anume stil de derapaj, etc) ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ESP-ul nu e "zgomotos" ca ABS-ul... doar "franeaza" roata/rotile care trebuie pentru a inscrie masina pe traiectoria potrivita.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu cred ca isi permit sa dea "tepe" cu asa ceva..

Sistemul intra in actiune dupa momentul in care simte derapajul si nu anticipeaza acest lucru. Deci e normal sa simti pierderea aderentei.

Dar ca sa te convingi, incearca si testeaza masina cu el cuplat si decuplat. Sa vezi daca exista diferente de comportament. De exemplu poti incerca plecarea de pe loc in forta, sau o virare brusca cu accelerare puternica, ambele moduri cuplat/decuplat pe aceeasi suprafata (undeva cu aderenta mica, pe ud sau pe asfalt acoperit de nisip/pietris).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Depinde cat de intrusiv este sistemul. La unele masini intra mai devreme la altele mai tarziu. Daca masina derapeaza un timp foarte scurt si apoi recapata aderenta ESP poate sa nu actioneze.

Iti recomand totusi sa-l incerci iarna pe zapada intr-un loc deschis sa stii cum actioneaza. Eu am avut si unele experiente neplacute cu dansul pe uscat (exista un topic la discutii generale pe tema lui).

@gallax: ba se manifesta si el zgomotos, cand intra serios in functiune vibreaza toata masina (testat iarna pe zapada).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@shkoda: Buna intrebare ai pus!

Chiar sunt curios care sunt limitele de actionare a ESP-ului si eficacitatea acestuia! Exista anumite posibilitati de reglare a acestui program?

Oricum este un sistem pe care ai dat peste 400 de euro... si ar trebui sa aiba utilitate!

Asteptam parerile celor mai avizati si dotati cu asa ceva!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. Pleaca de pe loc in forta astfel incat sa pierzi aderenta si va trebui sa simti franarea rotilor

2. Intra strans intr-o curba mai larga si va trebui sa simti o usoara alunecare spate urmata de franarea rotilor.

3. Incearca sa mergi cu 2 roti de pe aceeasi parte pe nisip/pietris si cu celelalte 2 roti pe carosabil si accelearaza puternic (preferabil in vit. 2, peste 2000 rpm) si vei vedea chiar becul de ESP clipind.

ATENTIE: Din cele de mai sus cele mai sigure de incercat sunt 1 si 3, cu 2-ul daca nu este experienta se poate ajunge intr-o situatie critica.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sistemul e foarte util, si am vazut diferente de performanta a masinilor la cursa printre jaloane (curbe scurte luate cu viteza). Diferenta era de genul viteza de parcurs fara ESP=90km/h, viteza de parcurs cu ESP=109km/h +/- functie de masina si de cat de intruziv e.

Din cate stiu, nu se poate "configura", se poate doar dezactiva (pentru conditii de iarna, de exemplu, unde poate mai mult sa incurce).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!