Jump to content

Ventilarea interiorului unui automobil parcat


Nautilus
 Share

Postare recomandată

Pai nu-i chiar whatever ventilatorul ala... Din ce am inteles, tu vrei sa pui cam asa ceva. Asta s-ar putea sa fie supradimensionat, iar daca il legi la bateria masinii o sa o cam consume.  :icon_confused:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nautilus

    71

  • Muale

    65

  • Robotelu

    13

  • MRC

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

foloseste ventilatoare pt carcase pc/ servere. am scris despre ele mai sus (80 sau 120 mm).

cele din benzinarii - alea de se folosesc sa iti sufle in cabina? de stau cu ventuza pe bord?! no way.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nope. Trebuie ventilator întubat. Aşa, ca un cooler de carcasă PC.

 

case-fan-80mm_saf-s82-e1-gp-cooler-maste

 Ventilatorul "cuşcă" pe lângă care poate trece aer, neetanşat, e egal cu zero.

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Cam aşa arată acum, văzut dinspre portbagaj:

 

20130723_164603c.jpg

 

Şi văzut dinspre interior:

 

20130724_094710c.jpg

 

În practică, a dat cele mai bune rezultate când ventilatoarele au fost pornite cu puţin înainte să ajungă Soarele deasupra cabinei, chiar dacă afară erau 34-38°C.

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

1. În schema de aici s-a strecurat o mică greşeală: panourile solare, ca şi bateriile, se împerechează întotdeauna cu panouri de acelaşi voltaj şi amperaj (altfel vor funcţiona la voltajul şi amperajul celui mai slab dintre ele, deci 1 panou x 137 mA şi 1 panou x 100 mA vor produce 200 mA, nu 237).

 

Deci 2 panouri x 2,4W se conectează la baterie prin intermediul unei diode şi 2 panouri x 1,8W se conectează în paralel prin intermediul altei diode, şi nu 1 x 2,4W + 1 x 1,8W pe aceeaşi diodă, ca în prima variantă a schemei.

 

2. Dacă ar fi neapărată nevoie de un dispozitiv care să împiedice supraîncărcarea bateriei, se poate instala foarte uşor în paralel cu panourile o diodă Zener de 18 V. Astfel se obţine o deschidere a circuitului la 18 V la borne (dioda Zener funcţionează exact ca un comutator, împiedică trecerea curentului până se atinge voltajul X şi devine conductoare peste) şi o închidere a circuitului paralel panouri + diodă. Panourile solare sunt foarte puţin sau deloc sensibile la scurt-circuit.

 

Aici se dă un exemplu foarte simplist al modului în care se poate folosi o diodă (nu precizează că e vorba de o diodă Zener) drept regulator al unui panou solar.

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Schema corectă arată astfel:

 

sc4.jpg

Iar dacă ar trebui să folosim drept regulator de încărcare o diodă Zener, ar arăta aşa:

 

sc5.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

un montaj mic cu termostat reglabil mi-ar fi foarte folositor.

ce am vazut in comert (in special de la centrale termice) sunt scumpe. 

desi nu exclud ideea de a tine termostatul in masina vara si in casa iarna :) pana ma decid trece vara.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

http://www.craig.copperleife.com/tech/thermo/

http://pcbheaven.com/circuitpages/Simple_Reliable_Thermostat/

 

"Problema" e ca trebuie sa iti alegi domeniul de variatie a temperaturii(sau mai bine zis pragurile de on si off) in functie de temperaturile prognozate in ziua respectiva. Altfel merge incontinuu si n-ai rezolvat nimic(temperatura de afara e prea mare si nu poate ajunge la temperatura de "off").

Modificat de Robotelu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Domeniu de variatie sau doar limitele de temperatura?

De la ce temp interioara e ok sa intru? 30 grade ,vara? Ok, ce e peste 30 - alimenteaza ventilatoarele. Cand a ajuns la 30 se opreste. Combinat cu temporizare e perfect. Degeaba masina e mai rece la ora 14 daca eu intru in ea peste 4 ore cand ies de la munca...

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai daca alegi limita inferioara(cand se opresc ventilatoarele) si limita superioara(cand pornesc), ai cam definit domeniul de variatie pe care il vrei. :)

Asta ziceam ca e mai dificil de facut pentru ca daca vrei sa se opreasca la 30 de grade si afara sunt 32 sa zicem, ele vor merge incontinuu.

Cred ca trebuie niste limite mai generale gen 45-48 de grade limita superioara si 3_ cea inferioara(care ar cam trebui ajustata in functie de temperatura maxima a zilei). Sau o pui 36-38 de grade, ca mai mult de atat n-ar trebui sa mai fie in august, septrmbrie...

Cred ca e mai usor cu temporizarea, ca poti sa pui de exemplu sa porneasca inainte cu 20 de minute de a ajunge la masina si ar trebui sa fie ventilata destul(desi pentru intervale mai mari de timp, nu-i chiar usor de facut nici temporizarea).

 

Eu pana acum mi-am luat ventilatoarele si la o proba facuta cu o baterie de 9V, debitul pare ok. Urmatorul pas o sa fie amplasarea si cred ca o sa merg pe ideea lui Nautilus de a le pune in decupajul din partea dreapta a portbagajului, ca tot tre' sa umblu pe-acolo sa pun si banda de leduri. :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...
  • 6 months later...
Publicat (modificat)

Am experimentat cu un mic panou solar de 40 mA în diverse poziţii faţă de Soare, pentru a determina eficienţa panourilor Thin Film Solar.

 

Voltaj:

 

Nominal: 18 V

Real: 17-19.38 V indiferent de condiţiile atmosferice, chiar şi în umbră

 

Amperaj:

 

Nominal ------------------------------------------------ 40 mA ---------------------------- 100%

În Soare, la 45°--------------------------------------36-38 mA ------------------------ 90 - 95%

În Soare, iluminat indirect ----------------------------26 mA ---------------------------- 65%

În Soare, spre seară ----------------------------------12 mA ---------------------------- 30%

Parţial în umbră --------------------------------------- 4-5 mA ----------------------- 10 - 12,5%

În umbră ---------------------------------------------- sub 1 mA ------------------------ sub 2,5%

 

Am adăugat în sistem 2 panouri solare x 40 mA (90x75 mm), montate vertical, pentru a capta lumina Soarelui atunci când unghiul e nefavorabil pentru panourile orizontale de pe portbagaj.

 

De asemenea, bateria este în prezent compusă din 2 baterii VRLA x 2,3 Ah montate în paralel, pentru o bună distribuţie a greutăţii şi economie de spaţiu. O baterie de 12 V / 5 Ah ar fi fost prea mare şi grea. Astfel se obţine o autonomie de 13-14 ore utilizând doar bateria.

 

În cazul ipotetic în care sistemul se va fabrica în serie putem încorpora o baterie Li-ion sau Li-polymer într-un panou solar cu dimensiuni adaptate suprafeţei expuse la Soare a vehiculului, şi astfel obţinem un sistem mult mai compact, mai uşor şi mai puţin dificil de montat. Fiindcă la acelaşi amperaj greutatea unei baterii Li-polymer e de 3-4 ori mai mică decât a unei baterii VRLA şi dimensiunile mult mai compacte.

 

Cererea de brevet a fost publicată de OSIM în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială pe luna aprilie 2014. Conform Legii nr. 64/1991 republicată, brevetul de invenţie se poate acorda în vara anului 2015.

 

panouri-solare-6.jpg

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 months later...

Zenner-ul din montaj nu protejeaza la nimic. Ba mai mult face scurt pe terminalele bateriei.

Ca sa faca functia de regulator se polarizeaza invers. Ar mai avea nevoie si de un rezistor de limitare de curent, altfel cand se deschide zennerul curentul nu are limitare si zennerul se distruge (in caz fericit in mod open, altfel din nou apare problema cu scurtul pe baterie).

 

Ar trebui modificata schema cu zenner, ca exista risc de foc in masina. Asta daca am inteles eu bine ce e desenat acolo.

Toate bune.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu am folosit diodă Zener în practică.

 

Panourile fotovoltaice conectate la un consumator îşi coboară voltajul la cel al consumatorului (de la 15,6-19,38 V la 13,88 V, cu cât se încarcă o baterie VRLA) şi îşi ridică uşor amperajul. Astfel încât dioda Zener de 18V ar fi fost inutilă.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fenomenul e corect, explicatia e alta.

 

Acumulatorii tai sunt usor descarcati, ceea ce creeaza necesar de curent de incarcare. Panourile au un curent de iesire specificat la x volti. Daca tinzi sa tragi din ei mai mult decat pot da la tensiunea aia, efectul generat va fi scaderea tensiunii de iesire. Aia observi tu acuma.

Acumulatorii plumb-acid cand ajung spre capacitatea maxima de incarcare curentul de incarcare scade, tensiunea tinzand catre ce ii pui tu pe borne. Adica daca ii pui 18V bateria va tinde sa urce spre tensiunea aia pe masura ce se incarca tot mai mult.

 

In functie de parametrii panourilor tale, ca sa fii 100 safe poti sa faci un mic regulator de tensiune cu un bipolar npn si cu un zenner de referinta in baza, cel mai simplu circuit de regulare care exista.

 

Toate bune

Modificat de ShMan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dar o diodă Zener cu voltaj în limitele suportate de baterie (~15-16 V) şi capabilă să disipe 8-10 W se poate lipsi de rezistor?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Un raspuns simplu ar fi nu

.

Argumentatia in detaliu e urmatoarea: la un zenner caracteristica tensiune-curent, spune ca pentru a mentine tensiunea constanta pe ea in polarizare inversa, dioda permite trecerea curentului prin ea practic fara limitare.

 

Acum imagineaza-ti scenariul urmator: luam ca ex schema ta, 2x1,8W per panou + 2x2,4W per panou rezulta ca vei avea la 18V tensiune de iesire la panouri o capabilitate de curent de 2x100mA+2x133mA, deci o capabilitate totala de 466mA. Rezulta ca puterea maxima ce ar trebui disipata de zenner (dam exemplu cu unul de 15V) in cazul in care s-ar deschide pentru a limita tensiunea la o valoare mai mica ar fi 15x0,466=7W.

 

Pare in regula, dar daca ne uitam mai atent:

 

Daca mentinem puterea de iesire constanta si scadem tensiunea de iesire la 15V (limitata de zenner) vedem ca curentul de iesire devine mai mare, in total undeva la 560mA. Puterea disipata pe zenner devine astfel 15x0.56=8,4W.

 

Pare inca in regula, dar daca continuam rationamentul vom avea:

 

Initial dioda zenner e polarizata invers si nu e in conductie deoarece acumulatorul fiind descarcat cere tot curentul (poate fi echivalat cu un condensator descarcat). Pe masura ce se incarca curentul de incarcare scade, astfel ca tensiunea pe bornele sale incepe sa creasca. Daca in acest moment panoul genereaza putin peste cei 15 necesari sa deschida zennerul si deci sa limitez tensiunea, zennerul se deschide. Avem un acumulator de 5Ah incarcat (poti sa vezi pe el si capabilitatea de curent la scurt circuit, ma rog nu e chiar reala ca acolo avem CCA dar pt rationament merge) si un element de circuit care la un moment dat brusc a devenit echivalent cu un fir (nu avem niciun element care sa limiteze curentul prin el).

 

Asadar nu vor trece prin zenner numai curentul maxim debitat de panou ci si toata capacitatea de curent in scurt a acumulatorului ...

 

Deci, cum spuneam inainte nu prea merge. Aici ai nevoie de un regulator liniar inseriat cu panourile, panourile sa fie Vin si Vout la acumulator. Avantaje sunt ca ai o sursa de incarcare pt acumulator stabilizata. Dezavantaj e caldura generata. Uite ceva in genul asta: http://www.ti.com/product/tl780-15

 

Toate bune

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mulţumesc. Din pricina asta nu m-am încurcat cu un regulator de încărcare. Am mizat pe caracterul "recombinant" al acumulatorului VRLA (nu degajă hidrogen, totul în interiorul său e în circuit închis) şi pe scăderea drastică a amperajului panourilor în umbră, astfel încât se auto-reglează (dacă produce pe vreme rea destul curent încât să compenseze pentru auto-descărcarea acumulatorului în timp, e suficient).

 

Din moment ce acumulatorul VRLA la supra-încărcare degajă în mediul înconjurător doar căldură, am echipat fiecare acumulator cu o pereche de mici radiatoare de placă grafică. În condiţii normale, acestea pot disipa 40-50 W, pentru cei <10 W generaţi de panouri sunt suficiente.

 

Nu e ideal, dar dacă acumulatorii rezistă 2-3 ani e destul, sunt prea ieftini ca să ne preocupăm excesiv de ei. Un an şi jumătate au trecut deja.

 

În viitorul apropiat, când acumulatorii vor fi înlocuiţi, fie cu unii mai uşori, 3 x 2,0 Ah, fie cu unii de tip LiFePO4 (mai uşori decât orice acumulator cu plumb şi mult mai eficienţi) probabil introduc în circuit şi un regulator de încărcare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

o baterie de UPS (12v / 7 A) cum se poate incarca? este suficient conectarea ei la 12v sau trebuie ceva montaj special (gen releu de incarcare) ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateriile plumb-acid este recomandat a fi incarcate dupa o anumita curba de incarcare. Aceasta depinde de temperatura ambianta/bateriei, si de cat de repede se doreste a fi incarcata.

Tensiunea de incarcare trebuie sa fie mai mare de 12V, aici intervine temperatura bateriei la incarcare pt ca in functie de ea se pot alege valori diferite. Pt 25 grade ambiant (temperatura camerei) se poate folosi un 14.1-14.4V.

 

Uzual se recomanda o curba cu o incarcare in 2 trepte:

- prima in curent constant limitat la C/10 a bateriei (de ex. la bat de 7Ah, ar fi un 700mA) pana aceasta ajunge la un prag tipic de 14,1-14,4V

- a doua treapa la tensiune constanta la pragul tipic setat mai sus 14,1-14,4V pana cand amperajul de incarcare scade la un C/20 (adica 350mA pt 7Ah)

 

Poti folosi cu succes un incarcator pt baterii de motocicleta, acestea au capacitati apropiate si deci si limitari la curentii de incarcare apropiate.

 

Toate bune

Modificat de ShMan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Bateriile pe care le folosesc eu în prezent (Ritar, 12 V,  2 x  2,3 Ah, VRLA / AGM) se încarcă, potrivit datelor tehnice de la producător, cu <0,69 A. Panourile generează cam 0,36 A în bune condiţiii de iluminare.

 

Bateria AGM e mai tolerantă faţă de variaţiile de amperaj şi voltaj comparativ cu bateria gel şi la ani-lumină faţă de Li-ion, care au nevoie de încărcătorul lor calibrat, altfel se încălzesc până la punctul de aprindere dacă sunt supraîncărcate, sau se degradează în timp dacă sunt prea slab încărcate.

 

O baterie AGM cu 12 V / 7 Ah se poate încărca maxim cu 2,1 A, la 13,7-13,9 V pentru mentenanţă şi 14,6-14,8 V pentru încărcare rapidă.

 

Fiindcă multe scutere au baterie de 7 Ah (acid, nu AGM) se poate folosi releul de la scuter.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateria Agm și cea cu gel sunt ambele baterii plumb-acid. Intr-adevar sunt mai tolerante în utilizare ca și cele li-ion, dar în același timp sunt mai sensibile la încărcare ca și cele normale plumb-acid.

Datorita construcției lor nu tolerează foarte bine posibila degajare de caldura în exces la supraîncărcare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 months later...

După proiectul releului-termostat electronic, care nu a fost pus în practică, am adăugat în sistem un termostat mecanic Eberle. Carcasa acestuia a fost modificată pentru a se integra în aspectul general al portbagajului.

 

Termostatul este montat în serie cu comutatorul din bord. Astfel se poate porni sistemul din comutator la coborârea din maşină, dar ventilatoarele vor acţiona doar când se atinge temperatura stabilită.

 

Motivul pentru care termostatul e necesar nu e legat de temperatura interioară, ci de minimizarea consumului de curent. Astfel, dacă maşina a fost parcată la ora 8:30, iar Soarele ajunge deasupra maşinii la 11:00 sau 12:00, ventilatoarele nu vor funcţiona atâta vreme cât e umbră (nu se încălzeşte suficient termostatul), iar timpul lor de lucru se reduce de la 7-8 ore pe zi la 5-6 ore sau mai puţin.

 

Astfel dobândim două avantaje:

 

1. Bateria e mai puţin solicitată şi are mai mult timp la dispoziţie să se încarce, ceea ce îi prelungeşte viaţa.

 

2. Nu mai e necesar echilibrul dintre curentul consumat şi cel produs. Se pot adăuga în sistem mai multe ventilatoare. Chiar dacă au un consum total mai mare decât curentul generat de panouri, timpul lor de funcţionare e mult mai scurt decât timpul în care panourile sunt expuse la lumină, şi astfel consumul lor se compensează.

 

Cvasi-totalitatea termostatelor din magazin sunt făcute pentru sisteme de încălzire. Adică ţin circuitul închis până la un anumit punct, şi acolo întrerup. În timp ce nouă ne-ar trebui un termostat care să stea deschis până la un punct şi acolo să închidă circuitul. Cu termostatul mecanic problema se rezolvă adăugând un contact pe faţa opusă a arcului bimetalic şi ajustându-l puţin câte puţin, cu un termometru ca martor, astfel încât să declanşeze la temperatura stabilită din buton.

 

PS În cazul ipotetic în care sistemul va fi fabricat în serie, utilizând un panou solar mono-cristal în locul celor amorfe, o baterie Li-ion sau Li-polymer şi un termostat electronic integrat, dimensiunile sale se pot reduce la 40 x 30 cm, masa la aproximativ 1 kg şi e mult mai uşor de integrat în designul interior al oricărui automobil, în aşa fel încât să fie foarte puţin vizibil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Nu înțeleg unde se montează în mașină?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!