Jump to content

Ventilarea interiorului unui automobil parcat


Nautilus
 Share

Postare recomandată

Ce instalatie de scolarizare? :lol:  Stiu ca e vorba de suflat, da' se sufla aer, nu lectia la romana. :))

 

In bara nu-s prea convins ca poate sa traga aer suficient de dupa mocheta aia.  :icon_confused: Oricum, pana la implementare mai am... deocamdata sunt la faza de masuratori si planificari.

Modificat de Robotelu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nautilus

    71

  • Muale

    65

  • Robotelu

    13

  • MRC

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

:)) iar mi-a corectat automat telefonul. vroiam sa scriu "climatizare" cred.

 

pai grilele din spate de sub geamurile spate comunica direct cu spatiul de dupa mocheta ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Treaba e relativ gata.

post-66542-13689058250432_thumb.jpg

post-66542-13689058925541_thumb.jpg

Le pun la bricheta si fac niste teste de temperatura,daca totul e ok, iau si bateria.

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu prea imi dau seama din cum sunt prinse pe grile, dar tu le-ai pus sa traga aer de afara in masina sau sa-l scoata afara?  :scratch:

P.S. La grile parca trebuiau sa fie si niste benzi de cauciuc care sa le acopere cand nu circula aer.  :unsure:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ventilatoarele trebuie să extragă aerul din maşină şi să îl dea afară, invers nu au nicio eficienţă :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ventilatoarele sunt in interior,sufla aerul afara. Grilele nu sunt modificate in afara de obturarea bucatii de jos.

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

post-66542-13689967021203_thumb.jpg

post-66542-13689967103983_thumb.jpg

post-66542-13689967224594_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vali,eu cred ca ar trebui sa termini cu joaca,nu fac fata la soarele de vara chiar daca merg toata ziua.Vezi cu un termometru dupa ce opresti clima, cu masina la soare cate grade urca in juma" de ora,calculeaza volumul de aer din masina si puterea ventilatoarelor si ai sa vezi ce iese.Multa bafta la proiect! :D

Modificat de calin.g
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Singura problema o vad in legatura cu locul de unde se extrage aerul. Aerul cald intotdeauna se ridica in partea superioara a habitaclului. Nu pre vad cum "l-ai convinge" sa curga inspre portbagaj.

Chiar daca arata un pic cam chicios, eu zic ca sistemul ieftin si usor de instalat/upgradat din link-ul de jos ar avea o mai mare eficienta. Nu-mi dau seama cat de vulnerabile raman geamurile.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 Un test cu ventilatorul solar în geam a demonstrat că nu funcţionează:

 

http://youtu.be/KOdWdfe-xJs

 

1. Nu are acumulator - deci nu poate funcţiona decât atunci când cade Soarele direct pe el, altfel se opreşte.

 

2. E total subdimensionat - panoul foarte mic, putere redusă, debit mic de aer. Chiar fabricanţii spun că recirculă aerul din maşină în 20 de minute. Un set de 5 coolere de 12 V recirculă aerul în mai puţin de 1 minut şi jumătate.

 

3. Trebuie montat în geam, deci lasă loc hoţilor să deschidă geamul şi să acţioneze comenzile uşii pentru a intra în maşină.

 

Construcţia lui e logică, dar ca să fie şi eficientă e nevoie de acumulator, panouri solare mari, mai multe ventilatoare şi mai puternice. Adică ne întoarcem pe prima pagină a topicului :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

calin.g ventilatorul are debit de aprox 60 metrii cubi/ora. x 2 inseamna 120 metrii cubi/ora.

 

Dupa ce le montez chiar voi face masuratori cu termometru pt a verifica valorile. vreau sa fac 4 masuratori, toate in acelasi loc: parcata / parcata cu parasolar/ parcata cu ventilatoare/ parcata cu ventilatoare si parasolar.

 

Masina sta parcata cu fata spre soare, zilnic de la 8-18.

Sistemul similar stiu ca functioneaza pe passat/audi si poate alte masini, mai scumpe (celule solare in trapa ce actioneaza ventilatia ). Eu am eliminat varianta cu celule solare din cauza pretului si dificultatii de montaj.

 

AndyG , intr-adevar aerul cald se ridica. Dar miscarea aerului din interior il va antrena intr-un fel, nu cred ca va ramane o "punga" de aer fierbinte la nivelul capului, cu diferenta de 20 grade intre podea si tavan.

Ventilatorul din link este f kitchos, mai ales daca pui si rama aia lunga pe geam. Plus ca atrage atentia curiosilor, este vulnerabil in cazul unei ploi torentiale de vara venite brusc si consuma timp sa il montezi/demontezi de fiecare data. Nici debitul de aer al ventilatoarelor nu are cum sa fie unul decent (avand in vedere diametrul si puterea cu care sunt alimentate)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am înlocuit duminică o parte din ventilatoare, pentru o mai bună eficienţă.

 

În prezent, montajul arată aşa:

 

Ventilaţie:

 

5 ventilatoare Sunon (60x60x15 mm)

3000 rpm, funcţionare silenţioasă

3,5 W nominal (5 x 0,7 W)

Amperaj maxim 0,31 A (5 x 62 mA)

Debit maxim de aer 75 cfm (5 x 15 cfm)

Timp de recirculare ~1 minut şi 12 secunde

 

Alimentare:

 

2 panouri solare x 1,8 W + 2 x 2,4 W (nominal)

Amperaj maxim 0,474 A (2 x 100 mA + 2 x 137 mA)

Acumulator 2,3 Ah

Timp maxim de funcţionare al ventilatoarelor în absenţa luminii: 7 ore şi 25 minute

 

Panourile nu vor genera amperajul maxim (100 / 137 mA la 18 V) atâta vreme cât între ele şi Soare se află geamul verde cu protecţie UV al lunetei, dar diferenţa de amperaj între ele şi ventilatoare lasă totuşi o marjă de siguranţă. (Chiar şi cu 6 ventilatoare de acelaşi tip, amperajul ajunge la 0,372 A, deci tot există o marjă de siguranţă.)

 

Temperatura exterioară 35-36°C, în interior 35°C pe podea şi 39°C la nivelul cotierei (parţial expusă la Soare).

 

Datorită formei caroseriei de Leon, tetierele spate ţin umbră în interior, aşa încât un parasolar spate nu e foarte necesar. În mod curios, când Soarele e deasupra, cea mai puternică insolaţie e în zona parbrizului şi bordului, urmată de geamurile laterale spate, deci un parasolar pe parbriz şi 2 folii / 2 parasolare plasă pot proteja destul de bine interiorul.

 

 ~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pai da, este in functiune la mai multe masini.

de apreciat ca asta avea din anii '90...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Prin experimente cu multimetrul s-a constatat că panourile solare obişnuite din comerţ ("thin film solar") pierd ~20% din amperaj şi nesemnificativ la voltaj atunci când se află sub un geam de maşină modernă (anti-UV) şi că de fapt generează 17-19 V reali.

 

În concluzie, un set de panouri fotovoltaice cu 12 V / 474 mA nominal produce în realitate 395 mA la 17-17,5 V.

 

În acelaşi timp, ventilatorul Sunon KD1206PHS3 are turaţia nominală de 3000 rpm şi debitul de aer de 14,75 cfm la 12 V.

 

Astfel, în configuraţia de acum avem 5 ventilatoare cu un amperaj nominal 310 mA (ceva mai mare pe măsură ce motoraşele se încălzesc) funcţionând la ~17 V / >4000 rpm (turaţia depinde de voltaj la un motor electric de curent continuu la care rezistenţa nu variază), debit de aer individual aproximativ 20 cfm, deci un debit de aer total până în 100 cfm şi un timp de recirculare a aerului de 54-55 secunde. Autonomia aproximativă în absenţa luminii este de 7 ore cu un acumulator de 2,3 Ah.

 

Luând în considerare pierderile de eficienţă datorate încălzirii motoraşelor, încălzirii sau umbririi temporare a panourilor etc amperajul generat şi cel consumat sunt aproape în echilibru atâta vreme cât panourile se află în Soare.

 

 ~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Oare 2 ventilatoare cu debit de 41cfm fiecare sunt suficiente? Am gasit unele destul de ieftine, o baterie de proba am una ramasa de pe la Dacie, mai ramane problema amplasarii.

Cum am zis mai sus, ma gandeam la grilele de ventilatie de sub luneta, prin care aerul din habitaclu trece spre portbagaj si apoi spre exterior.

Mai este o problema la configuratia asta: trebuie neaparat blocata calea aerului pe langa ventilator? Ca asta ar insemna sa le pun pe amandoua in una dintre gaurile de ventilatie, sa izolez pe langa ea, iar cealalta sa ramana pentru trecerea aerului cand functioneaza ventilatia masinii(bine, si prin ventilatoare trece aerul, dar probabil izolarea de pe langa ele obstructioneaza un pic fluxul normal).

Modificat de Robotelu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

vezi calcule mai sus, transforma debitul in metrii cubi si te raportezi la volumul estimat al masinii tale => timpul in care se circula intregul volum de aer din masina prin cele 2 ventilatoare.

 

baterie de dacie?! e cam mare, cam grea...plus ca elimina niste gaze toxice din cate stiu! ia o baterie sigilata de genul celor de la alarma sau scutere, nu sunt foarte scumpe.

grilele de sub luneta, din laterale? nu sunt cam inguste, ce ventilator folosesti?

da, trebuie izolate astfel incat aerul sa nu poata intra inapoi in masina. daca pui pe una, cealalta trebuie astupata complet.

 

de ce nu faci ca mine, sa pui pe grilele de jos de sub bara?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Publicat (modificat)

1. Spaţiul interior al unui hatchback compact are cam 90 cf. Golf IV are 88 cf, Golf V / VI au 92-93 cf.

 

Deci timpul de recirculare cu 41 cfm este de aproximativ 1 minut.

 

2. Dacă traseul aerului nu e doar prin ventilator, şi totul sigilat în jurul lui, atunci aerul vine înapoi în cabină şi sistemul nu e eficient.

 

Eu am pus 2 garnituri moi (din catifea cu auto-adeziv pe spate) în fantele de sub lunetă, astfel încât acum aerul nu mai are pe unde să treacă în afară de găurile în care stau ventilatoarele.

 

Elicea ventilatorului nu opune rezistenţă, astfel încât ventilaţia interioară poate recircula aerul în mod normal când ventilatorul stă, doar că foloseşte altă gaură decât înainte :)

 

3. La mine ventilatoarele stau în găuri făcute în capacul de pe portbagaj, în spatele tetierelor, camuflate de grile din plastic. Pe lângă faptul că sunt vizibile numai dacă te uiţi cu atenţie, ele trag aerul din partea de sus a cabinei, unde se strânge aerul cald de obicei.

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai am facut un calcul aproximativ dupa cel al lui Nautilus. Ventilatoarele lui scot 100cfm, ale mele 82cfm, deci as avea nevoie de ~20% mai mult timp pentru a scoate acelasi volum de aer, adica ~65 de secunde.

Bateria de Dacie e doar pentru proba. Iti dai seama ca n-o sa umblu cu 10kg sau cat are dupa mine. :)) La implementarea finala o sa folosesc un acumulator cu gel, probabil pana in 4Ah. 

Ca ventilator am gasit pe asta, doar ca nu sunt sigur ca incape in grila. Mai e o varianta si asta, in caz ca nu incape primul. A treia varianta e asta, pe care cred ca l-ati folosit si voi si ar merge pus in grilele din bara.

Cam asa credeam ca arata fluxul de aer, pana sa citesc ce a zis Nautilus:

 

17633245.jpg  49842820.jpg
 
Dar apoi mi-am dat seama ca aerul pe care ventilatoarele il trag prin grila in care sunt puse poate ajunge din nou in habitaclu prin cealalta grila, deci cam pica ideea. Eventual sa pun cate unul in fiecare grila si sa izolez pe langa ele, doar ca nu sunt convins ca fluxul de aer mai e acelasi cand functioneaza ventilatorul masinii.  :scratch: Adica fluxul e, doar ca presiunea din interior o sa fie un pic mai mare.
 
Asa ca m-as indrepta si eu spre solutia cu ventilatoarele in grila din bara, doar ca mi se pare mic spatiul prin care sa traga aer:
 
13446834.jpg
 
Deocamdata mai rumeg problema, ca implementarea mai are de asteptat vreo 5-6 saptamani, din cauza s(tr)esiunii.  :tuktuk:
Modificat de Robotelu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Publicat (modificat)

1. Nope. Ventilatoarele tale au 82 cfm la 12 V. Dar o baterie de 12 V produce cam 13 V fără ajutorul alternatorului (pune multimetrul să vezi că are 12,75-13,5 V cu motorul oprit), adică în realitate turaţia ventilatorului e cu 12-13% mai mare decât aceea teoretică şi trag ~90 cfm :)

 

2. Datorită formei alungite a grilei, oricum le-ai pune nu au nicio eficienţă, fiindcă nu poţi etanşa în jurul lor.

 

Ideal ar fi să le pui în spaţiul încadrat cu verde. Într-o ramă tăiată dintr-o bucată de plastic, cu forma aproximativă a unui suport de laptop cu ventilator, dar mai mică. Rama se prinde de plastic la partea de sus şi de cartonul-mochetat în cea de jos, cu 4-6 holşuruburi, şi se etanşează pe cât posibil.

 

 Astfel ai 2 ventilatoare care pompează aerul din cabină în spaţiile laterale din contra-aripi, de unde va ieşi prin grilele din bară. Sau, în orice caz, aerul cald nu va mai fi în cabină, acolo unde nu-l vrei. Şi fiindcă sunt sub linia geamurilor şi acoperite de ruloul de pe portbagaj, nu vor fi vizibile. Cel mult se va vedea placa de plastic folosită ca suport şi grilele care le vor camufla, când deschide cineva portbagajul.

 

3. Ventilatorul când e staţionar nu opune decât o rezistenţă foarte mică, mai ales la debitul de câteva sute de cfm al "turbinei" din bord. Aşa încât în timpul mersului ventilaţia maşinii va funcţiona normal.

 

4. Cam aşa ar trebui să arate rama + ventilatoare în forma finală, ca şi cum ar fi o grilă pusă de fabrică.

 

laptop_cooling_pad_laptop_cooler_laptop_

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

in grila au spatiu destul pt a trage aer. am pus eu, am masurat.

pune 80x80x25 si e ok. sunt si mai subtiri de 25 dar nu au randament bun.

eu am luat unele mai bunicele, lagar bun si debit de aer mare (Sunnon parca), sunt montate, tot! doar ca nu am avut cand sa le testez, vremea a fost variabila.

 

cu ele pornite se aude o mica galagie in masina...de afara se aude doar daca esti f atent sau undeva unde e liniste...in galagia orasului nu prea realizezi

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu stiu asa: climatronicul cand se opreste, clapetele raman asa cum erau pozitionate la momentul respectiv. La pornire ele se aduc in pozitia de referinta, apoi se pozitioneaza dupa necesitatile de aer din momentul pornirii (care pot fi altele decat cele din momentul opririi). In concluzie, nu este obturat traseul de aer.

 

Rămân deschise.

 

La Leon sub filtrul de polen există o clapă care stă deschisă (vertical) cu cheia scoasă din contact şi se închide când dai Climatronicul pe recirculare. Pe acolo trage aerul ventilatorul de bord. Acest ventilator se găseşte exact în spatele torpedoului (când scoţi filtrul de polen îl poţi atinge cu mâna prin clapeta deschisă).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Două teste făcute azi:

 

1. Maşina în Soare, fără parasolar, fără ventilatoare - deşi temperatura exterioară la acea oră (pe la 11:00) nu era mai mare de 25°C, temperatura din cabină trecea de 40°C.

 

2. Maşina în Soare, cu parasolarul pus în parbriz, ventilatoarele în funcţiune de la ora 12:30, temperatura exterioară la ora 16:30 cam 30°C, o altă maşină (neagră) parcată alături, fără parasolar. În Leon erau între 30 şi 35°C, în funcţie de locul unde se făcea măsurătoarea, în maşina neagră peste 50°C.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tot astept momentul oprtun sa fac si eu teste dar nu ma ajuta vremea...

Temp exterioara o masori dupa ce deschizi masina?

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Temperatura exterioară e indicată în bord (senzorul de temperatură e în bara faţă) sau de un termometru de interior plasat undeva la umbră, şi temperatura interioară de un termometru de interior plasat pe podea sau în alt loc umbrit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

da, 2 termometre erau si in planul meu. doar ca cel din exterior nu am unde sa-l pun (parchez in locuri publice); sper sa indice corect cel din bara (stiu ca arata o temp si la cateva minute dupa ce plec si sircula aerul, arata mai putin; cand sta se incinge tabla,asfaltul si radiaza caldura in plus).

intre ce ore faci testul? masina o parchez 9-18, deci varful de caldura este la mijlocul intervalului orar...chiar fara nicio protectie, masina tot se raceste pana la 18.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!