Jump to content

Ventilarea interiorului unui automobil parcat


Nautilus
 Share

Postare recomandată

De banii astia iti cumperi un multimetru cu tot cu chinezul batran care sa stea cu ochii pe el si sa converteasca milivoltii in grade Celsius, cu metoda de care ziceam mai sus. :))

Dar eu nu vad nevoia unui termostat. Eventual un circuit de temporizare, sa mai menajeze bateria.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nautilus

    71

  • Muale

    65

  • Robotelu

    13

  • MRC

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu, de fapt un releu-termostat e mult mai simplu de construit şi un electronist de profesie îl poate face pentru costul a 10 beri. E ceva în genul ăsta, dar conceput să reacţioneze la creşterea temperaturii peste un anumit prag.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai si cel din link-ul tau foloseste metoda de care am zis, cu scaderea tensiunii pe tranzistorul de langa releu. Dar partea dificila cu termostatul e amplasarea lui astfel incat sa "simta" corect temperatura din  masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

bateriile cu plumb-acid se pot monta in orice pozitie sau trebuie sa fie cu contactele in sus?

m-am decis la 2x 80x80x20mm 61m3/h  1.56w pt ventilatoare = 3.12w si debit de 122 m3/h. vroiam sa iau de 25mm grosime, au debit mai mare dar spatiul in spatele grilei este la limita.

 

bateria o iau in fc de dimensiuni,pret si amperaj (undeva intr 4 si 7 A)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateria VRLA se poate monta în orice poziţie, fiindcă electrolitul ei e gel, deci nu curge. La mine e montată orizontal, culcată pe o latură.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exterior 35°C, maşina în soare, ventilatoarele în funcţiune, fără parasolar, temperatura în interior 35°C.

Felicitari pentru ingeniozitata si hotararea de care dai dovada. Insa eu am ceva rezerve referitoare la eficienta acestui sistem. Acum nu stiu exact ce sa zic, nu stiu daca tu ai gresit pe la masuratori sau masina mea este iadul pe pamant din acest punct de vedere. sa ma explic...

 

Tu zici ca introduci aer la 35°C (temp exterioara 35°C) si ai in masina tot 35°C? La masina mea este absolut imposibil asa ceva. Am Passat Variant, gri inchis, bord negru, privacy glass.

 

Spre exemplu, ultimul drum facut de peste 300 km l-am facut cu o temp. exterioara de 25-26°C, cu o acoperire a cerurului de 30-50% si climatronicul setat pe 22°C.

Ei bine, pe toata durata calatoriei treapta de ventilatie a climatronicului a stat pe 4 (uneori pe 3, cand perioadele innorate erau mai lungi), aerul ventilat a avut o medie in jur de 10°C (+- 2°C), iar temperatura in cabina la nivelul senzorului climatronicului (butoane) era constanta la 29°C. Habar n-am cati cmc reprezinta treapta a 4-a la climatronic, ca nu-mi spun nimic numerele alea, asa ca nu pot sa fac o comparatie cu ventilatoarele de care vorbesti tu.

 

Asadar, la un cer destul de acoperit, o temperatura exterioara mai mica cu 10°C, temperatura aer admis in cabina mai mica cu 25°C, am obtinut o temperatura in cabina mai redusa doar cu 6°C? Din acest motiv eu sunt convins ca acest sistem de ventilatie nu ar putea fi eficient pe masina mea.

In cazul tau, poate isi spune cuvantul masina mai mica, culoarea diferita, eventuale folii, etc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

afara ai 25 grade , tu ceri climatronicului 22 in interior.

aerul venmtilat are 10 grade, adica temperatura din tubulatura? cum ai verificat?

inauntru aveai 29 grade?! adica mai bine mergeai cu geamul deschis, aveai mai mult in masina decat afara desi climatronicul era setat pe mai putin?

 

nu prea imi dau seama cum...ai 2 zone si cealata era pe maxim? ai avut ceva telefon la incarcat in dreptul senzorului de iti arata asa cald inauntru?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

afara ai 25 grade , tu ceri climatronicului 22 in interior.

 

nu prea imi dau seama cum...ai 2 zone si cealata era pe maxim? ai avut ceva telefon la incarcat in dreptul senzorului de iti arata asa cald inauntru?

Am doua zone dar nu le folosesc decat foarte rar spre deloc. In dreptul senzorului nu a fost absolut nimic, nici nu prea am cum sa pun ceva, ca era vorba de senzorul climatronicului, ala din butoane, dispus pe consola centrala, la nivelul maciuliei schimbatorului.

 

aerul venmtilat are 10 grade, adica temperatura din tubulatura? cum ai verificat?

Exact. Temperatura am verificat-o cu ajutorul senzorului de temperatura din tubulatua. Orice climatroic are asa ceva. De vazut am vazut-o cu ajutorul codurilor secrete pentru climatronic

 

inauntru aveai 29 grade?! adica mai bine mergeai cu geamul deschis, aveai mai mult in masina decat afara desi climatronicul era setat pe mai putin?

Discutand strict despre racire (adica doar vara) sunt convins ca asa se comporta si la tine climatronicul. Indicatia aia de 22C nu are nici o legatura cu temperatura din cabina, cel putin nu aia este temperatura unde este dispus senzorul. Temperatura variaza in functie de intensitatea solara, climatronicul avand un algoritm mai complex de functionare. Cand nu este soare deloc o tine pe la 25-27 grade, cand este soare o tine pe pe 28-30. Chiar si cand o tine la 30 este o diferenta enorma de confort fata de aerul de afara, indiferent de temperatura lui, datoita absentei umiditatii in interior. Organismul percepe ca fiind o temperatura mai scazuta in interior datorita aerului uscat din cabina. Daca climatronicul ar tine temperatura efectiv la 22 eu nu l-as putea folosi.

 

Verificarile astea le-am facut, fara exagerare, de sute de ori. Pur si simplu e un fix de-al meu... La inceput am fost si eu nedumerit si am adus tot felul de senzori de temperatura in masina fiind convins ca ala al climatronicului este defect. Ei bine... n-a fost.

P.S. Principala sursa de caldura din interior o reprezinta bordul sau pielea de pe scaune (daca exista). Eu i-as propune lui Nautilius sa repete testul cu termometrul dispus (la umbra) pste nivelul bordului. De exemplu, undeva la nivelul tetierei, chiar agatat de acesta. Jos, pe podea, nu prea este elocvent, zic eu, ca este mocheta, aia nu prea se incalzeste. Pe mine m-ar interesa mai mult masuratoarea facuta asa, deoarece cand intru in masina nu pot tine mana pe volan de fierbinte ce e. Jos nu ma intereseaza, ca oricum sunt incaltat. Doar ca idee

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. La testele dinainte termometrul a stat pe cotieră, dar tot în umbră.

 

Dar diferenţa între interiorul expus radiaţiei solare şi neventilat şi cel protejat de parasolare şi ventilat e sesizabilă chiar şi fără termometru. Chiar şi dacă nu ar fi 35°C în interior, ci mai mult, tot nu e 55°C (iar dacă maşina e neagră, sare de 60°C, au probat nişte reporteri în vara 2008: 64°C pe suprafaţa bordului).

 

2. Bordul, dacă nu e protejat de parasolar, se încinge până la punctul în care plasticul începe să emită gaze (prin degradarea sa şi a adezivilor din interior). Ăsta e al doilea motiv pentru care ventilarea interiorului când maşina e în plin Soare e necesară.

 

3. Fiindcă bordul şi compartimentul motor (deci şi conductele de aer din interior) se încing, primele 30 de secunde după pornirea motorului, Climatronicul va pompa în cabină un aer fierbinte-umed, îmbâcsit de vapori şi praf umed.

 

 Din acest motiv, ar fi necesară o facilitate a Climatronicului pe care aproape niciun fabricant nu se arată interesat să o pună în practică, şi anume inversarea sensului de curgere a aerului la pornirea motorului. Adică primele 30 de secunde de la pornirea motorului, Climatronicul să pompeze aerul din conductele sale afară (prin grila pe unde se aspiră aer în cabină de obicei) şi după 30 de secunde să revină la circuitul normal de aer.

 

 Pentru o uzină, era foarte simplu de integrat şi cu un cost minor, care adăugat la preţul de 15 000 - 30 000 EUR al unei maşini medii moderne nu l-ar fi afectat pe cumpărător. O clapă de aer acţionată electric, în plus faţă de cele pe care sistemul Climatronic le are deja. Pentru un utilizator obişnuit însă, e cvasi-imposibil de pus în practică.

 

 ~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu_LWR

Salutare...in urma unei discutii cu un coleg de munca despre acest proiect au aparut niste intrebari...

1. Sunteti siguri ca in momentul in care scoti cheia din contact climatronicul nu inchide toate clapetele de pe circuit si implicit nu ar avea pe unde sa mai intre aer din exterior in interior?

2.Acumulatorii...este adevarat ca pentru o viata indelungata a unui acumulator acesta nu este recomandat sa se descarce de tot?adica sa nu ajunga la o tensiune sub 9V(sa zicem)?...cum vedeti voi ca a ajuns la acea tensiune ca sa incepeti incarcarea?

Acum incarcarea...daca ii dai curent direct...de la priza de bricheta...de la panoul solar...de unde poti...de unde stii cand s-a incarcat...daca nu ai un charger care sa decupleze in momentul in care acumulatorul este incarcat maxim? daca el este incarcat si inca ii dai curent...nu exista posibilitatea sa faca poc?un poc mai mare?

3.Ventilatoarele...sa luam exempluc celor care vrea Muale sa le foloseasca...

In specificatiile tehnice spune ca poate transporta un debit de 61m3/h...dar..aceasta valoare este data in conditiile in care are de unde sa traga aer si unde sa il dea afara lejer...

Dar in momentul in care il bagi in grila aia...si ai la 5cm un perete in fata si in spate la 3 cn un alt perete...chiar mai sunt valabili acei 61m3/h? de fapt intrebarea este...la ce valoare ajunge randamentul ventilatorului in conditiile astea...

Pentru aplicatia in grilele de sub bara...nu cumva ar fi mai indicat un ventilator de tipul asta?

http://www.tme.eu/ro/details/pmb1275pnb2-ay/ventilatoare-dc-12v/sunon/pmb1275pnb2-ay2gn/#

Multumesc frumos daca ati avut rabdare sa cititi tot...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. Nu cred...de ce ar face asta mereu cand il opresti?

2. ?? Era buna o baterie li-ion.

3. Ventilatorul din link sufla pe tubul lateral,nu merge pe grila.plus ca e mai gros.

Nu cred ca debitul este afectat (prea mult) in cavitatea aia din portbagaj. La aspirator se simte daca ai mana la 2cm dar acolo sunt 70l/sec. Pune mana la ventilatorul de pc,sufla usor si constant chiar daca ai mana la 3 cm.

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu_LWR

3.Tocmai...ca acel tub...va fi directionat spre spatele masinii unde este liber...nu este nimic in calea lui...

2.Bateriile chiar si Li-ion tot nu poti controla cand trebuie oprita incarcarea...aici vad eu o problema...de unde stii ca s-a incarcat bateria?

1.Nu crezi sau ai vreo informatie tehnica? scrie undeva ca se inchid sau nu se inchid?

Colegul meu mi-a spus ca se aud servomotorasele alea cand opresti masina...eu nu am climatronic...nu pot sa verific la mine :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Intră în maşină. Închide uşile şi geamurile. Scoate cheia din contact. Poţi respira?.. ;-)

După cum se vede, ca în bancul cu pisica şi Loganul, aerul totuşi intră pe undeva.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu_LWR

:))...nu cred ca este un experiment foarte relevant...

Problema ar fi...poti respira...dar pentru cat timp?cel mai ok ar fi testul cu focul...oare poate ardea la nesfarsit?

Nu ma intelegeti gresit...nu sunt carcotas...ideea imi pare super buna...sistemul in schimb...ridica cateva semne de intrebare...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

afara ai 25 grade , tu ceri climatronicului 22 in interior.

aerul venmtilat are 10 grade, adica temperatura din tubulatura? cum ai verificat?

inauntru aveai 29 grade?! adica mai bine mergeai cu geamul deschis, aveai mai mult in masina decat afara desi climatronicul era setat pe mai putin?

 

nu prea imi dau seama cum...ai 2 zone si cealata era pe maxim? ai avut ceva telefon la incarcat in dreptul senzorului de iti arata asa cald inauntru?

 

Uite, m-am gandit ca ar fi binevenite si ceva argumente la ceea ce spuneam in postul anterior.

 

Astazi am facut o plimbare oarecum la munte, iar la intoarcere am facut un log de aproape o ora pe climatronic. Perioada orara a fost intre 17.45-18.30, asadar nicidecum in orele amiezii. A fost totusi o zi insorita.

Priveste cu cat efort tine climatronicul temperatura interioara intre 28 si 29 grade celsius. In grafic ai temperaturile exterioara, interioara, din tubulatura (dreapta, stanga) si evaporator.

 

Daca as introduce aer la temperatura exterioara (nu mai zic de 35 de grade) oare la cat ar ajunge in interior? Asadar, cred ca ventilatia asta despre care se vorbeste aici depinde si de masina, culori, etc.

 

P.S. Inainte de plecare masina a stat cu spatele la soare si parasolar pe parbriz. Din acest motiv toate temperaturile pornesc cam din acelasi loc.

Varful ala al temperaturii exterioare de la minutul 15 se datoreaza unor poze cu fiica-mea a o mini-cascada, facute cu motorul si climatronicul functionale. Mai mult ca sigur senzorul de temperatura din grila a fost influentat de radiatorul fierbinte

 

P.P.S. Pe axa X sunt minutele, pe Y temperaturile

 

Climatronic.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Testul cu respiratia e irelevant.

Problema cu clapa trebuie verificata.

Toti stim ca geamurile deschise 2 degete intr-o zi cu soare conteaza, parasolarul conteaza,masina la umbra conteaza.

Sistemul se bazeaza pe efectul de seara ce apare in masina vara...

Voi lua ventilatoarele in prima faza,fac teste de temperatura. Daca sunt elocvente iau si bateria si fac sistemul gandit. Daca nu...raman cu 2 ventilatoare...le pun in baie sau sub laptop! :p

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2.Acumulatorii...este adevarat ca pentru o viata indelungata a unui acumulator acesta nu este recomandat sa se descarce de tot?adica sa nu ajunga la o tensiune sub 9V(sa zicem)?...cum vedeti voi ca a ajuns la acea tensiune ca sa incepeti incarcarea?

Acum incarcarea...daca ii dai curent direct...de la priza de bricheta...de la panoul solar...de unde poti...de unde stii cand s-a incarcat...daca nu ai un charger care sa decupleze in momentul in care acumulatorul este incarcat maxim? daca el este incarcat si inca ii dai curent...nu exista posibilitatea sa faca poc?un poc mai mare?

 

 Nu am măsurat amperajul la ieşirea din panourile solare când le-am montat, fiindcă nu aveam atunci multimetru. Însă un rus care a testat un panou solar de 4,5 W (nominal) a constatat că amperajul generat scade de 6 ori când panoul e în umbră, adică are 19 V / 0,19 A în plin Soare (ceea ce face 3,61 W reali, nu 4,5) şi 17 V / 0,03 A în umbră.

 

Asta înseamnă că e imperios necesar ca maşina să fie parcată cu spatele spre Soare, fiindcă numai aşa se poate garanta funcţionarea sistemului pentru un timp îndelungat, spre exemplu de dimineaţa până seara. În umbră, amperajul generat de panouri e insuficient pentru a încărca acumulatorul şi a acţiona ventilatoarele în acelaşi timp, deci după un interval de timp suficient pentru a descărca acumulatorul, setul de ventilatoare se opreşte.

 

Dezavantajul se transformă însă în avantaj când e vorba de a evita supra-încărcarea acumulatorului: e suficient ca luminozitatea să scadă, şi amperajul scade odată cu ea. La fel de sigur cum e sigur că după zi vine noaptea, pe măsură ce radiaţia solară scade, amperajul dat de panouri scade şi el până aproape de zero (în timp ce acumulatorul rămâne încărcat datorită faptului că diodele împiedică inversarea sensului curentului).

 

Nu e foarte eficient, nu are precizia unui sistem de control electronic, datele tehnice (voltaj / amperaj panouri şi ventilatoare) sunt trase de păr şi de o parte şi de alta (cum nu e sigur că panourile vor genera 8,4 W, nu e sigur nici că ventilatoarele îşi vor limita consumul la 4,7 W, fiindcă prin încălzire motoraşele îşi măresc rezistenţa şi îşi pierd eficienţa), dar funcţionează.

 

De asta şansele să facă poc ceva sunt foarte reduse, chiar dacă nu se foloseşte un releu de încărcare: fiindcă alternanţa lumină / întuneric previne asta. În sistemul nostru releul e Soarele însuşi :)

 

 ~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

alexanderdj

Daca n-aveti incredere ca mai poate trage aer prin tubulatura, lasati un geam crapat 3-4mm si ati rezolvat problema respiratiei. Bateria poate fi controlata in permanenta cu un multimetru pus undeva la vedere pentru sofer, sau puteti cumpara o baterie cu tot cu incarcator dedicat, sau cum a recomandat si Nautilus colegilor care vor sa incarce bateria de la alternatorul masinii, puneti un releu de incarcare de scuter pe traseu si, din nou, problema e rezolvata si bateria nu face poc. 

 

Nu vad de ce s-ar bloca intrarea aerului de-afara, pentru a se ajunge la un echilibru termic mai repede intre temperatura exterioara si cea a interiorului autoturismului. Iarna cu atat mai mult, pentru ca toata lumea stie ca cu cat lasam interiorul masinii mai cald cu atat creste probabilitatea sa gasim gheata pe interiorul geamurilor dimineata. Probabil veti zice ca vara e mai racoare la interior si ar fi de dorit asa ceva, insa daca tot mai curge usor aerul prin interiorul masinii, radiatorul ala fiind rece, inca mai baga aer rece pentru o perioada scurta in masina, exact ca atunci dupa ce oprim compresorul de A/c dar ramane aeroterma in functiune. Parerile mele!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu stiu asa: climatronicul cand se opreste, clapetele raman asa cum erau pozitionate la momentul respectiv. La pornire ele se aduc in pozitia de referinta, apoi se pozitioneaza dupa necesitatile de aer din momentul pornirii (care pot fi altele decat cele din momentul opririi). In concluzie, nu este obturat traseul de aer.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nautilus, nu renunti deloc la panourile solare,scumpe :)

Vazusem undeva incarcatoare pt baterii (pt 220v), oare nu se pot adapta sa mearga la masina?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@alexander dj Singurul motiv plauzibil sa inchida climatronicul clapetele este sa nu intre praf in masina.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deloc plauzibil. Sa intre pe unde? Prin filtrul de polen?!

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Modificat de Muale
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

NU, pe la clapeta de recirculare daca ramane semideschisa.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai oricum ventilatoarele alea nu trag cu o forta asa mare incat sa aspire praful, iar aerul din interior se comporta ca un fel de amortizor al efectului ventilatoarelor, pana se stabilizeaza fluxul.

Eu m-am gandit ca si pozitie a ventilatoarelor la grilele de ventilatie de sub luneta. Am masurat asa, pe exterior, si nu sunt sigur ca ar intra un ventilator de 80x80, dar 60x60 intra sigur. Culmea, astea de 60 sunt mai scumpe decat alea de 80. :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Aerul care e tras de instalatia de școlarizare trece prin filtrul de polen. Apoi peste clape,ventilator,titulatura. Praful de afara nu are cum sa intre.

Robotelu, nu inteleg unde vrei tu sa pui,pe bord, pe grila care sufla aer pe parbriz?

Edit: luneta! :p de ce nu pui pe grila din bara,ai loc...

Sent from Sexy Nexy 4 using Tapatalk

Modificat de Muale
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!