Jump to content

Ventilarea interiorului unui automobil parcat


Nautilus
 Share

Postare recomandată

Eu am un controller de incarcare pentru panouri solare. O sa-l cuplez la bricheta din portbagaj. Ramane sa vad unde pun ventilatoarele (la un Passat B6).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nautilus

    71

  • Muale

    65

  • Robotelu

    13

  • MRC

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

La Passat B6 berlină trebuie să fie 2 fante între şezutul banchetei din spate şi podea, prin care aerul pompat de ventilatorul din bord ajunge în portbagaj.

 

Ar trebui să găseşti grilele laterale din portbagaj (prin care aerul iese), extragi grila şi prinzi ventilatoarele în interior cu 2-4 şuruburi mici, după care pui grila la loc. Astfel, ventilatoarele devin cvasi-invizibile.

 

~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De unde ai cumparat ventilatoarele? PM daca e necesar sa nu incalcam regulamentul.

 

Si as mai avea o nelamurire: punand ventilatoarele in portbagaj, pe grilele de aerisire, oare au puterea necesara sa traga aerul din habitaclu prin aeroterma? Solutia cu ele pe grile e superba dpdv estetic, dar oare are randament?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Orice magazin cu piese electronice are coolere de 12V în 30, 40, 50, 60, 70 şi 80 mm. Eu le-am luat de la un magazin de electronice de pe Maica Domnului.

 

Un ventilator Sunon de 60mm/0,7W deplasează 15 cfm (picioare cubice/minut, fiindcă la ventilaţie şi aer condiţionat se folosesc măsurile americane). Interiorul unui hatchback compact are cam 90 cf. La o berlină mare cum e Passatul, probabil are vreo 120 cf (1 cf ~ 28 litri). Deci cu 4 ventilatoare x 15 cf recirculi tot aerul din interior în 2 minute. Nu se pune problema de forţa ventilatorului, fiindcă tot interiorul maşinii e făcut să permită circulaţia uşoară a aerului pe traseul bord - interior - fante spate - portbagaj - grile laterale, chiar dacă maşina e încărcată cu 5 pasageri graşi şi un vraf de valize în portbagaj. Dacă vrei să fii sigur că au forţă, şi foloseşti metoda cu acumulator încărcat de sistemul electric al maşinii prin releu, nu e obligatoriu să te limitezi la ventilatoare de 60mm, poţi să iei unele de 80mm (2,0-2,5W fiecare), 4 bucăţi duc împreună 158 cfm.

 

Pentru ca ventilatorul să aibă randament maxim, trebuie să fie întubat, sau marginile sale să fie etanşate în aşa fel încât să nu existe circulaţie a aerului decât prin el. Deci dacă pui ventilatorul în spatele grilei de plastic, trebuie ca dimensiunile sale să acopere grila aproape complet şi marginile sale să fie etanşate pe plasticul înconjurător cu silicon, ca să nu scape aer.

 

~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multam de raspuns. Urmeaza sa-mi fac rost de o grila de ventilatie dintr-un portbagaj de B6, ca sa fac niste teste. Ori reusesc sa le pun etans in grila, ori o sa fac un adaptor care contine ventilatoarele montate in asa fel incat tot aerul sa treaca prin ele si care sa intre etans pe grila respectiva.

 

Mai am niste idei legate de chestia asta, daca crezi ca aglomeram topicul putem discuta pe privat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cred ca ar fi mult mai simplu si fiabil sa alimentezi ventilatoarele direct de la bateria masinii, dar circuitul sa fie comandat de un senzor de lumina/ultraviolete, astfel incat sa nu porneasca ventilatoarele daca nu e soare. Acumulatorul masinii nu va fi afectat in cateva ore de functionare a unor coolere de cativa watti si astfel tot sistemul ar deveni complet automat. Eventual un intrerupator general sa poti decupla fizic sistemul de la 12V pe timp de iarna sau daca lasi masina parcata mai multe zile, de exemplu in concediu in parcarea hotelului. Parerea mea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La cele mai multe maşini moderne, sistemul electric e făcut în aşa fel încât toate posibilele surse (spre exemplu prizele de brichetă) să aibă curent numai când e contactul pus. Ca să le alimentezi din bord de la o sursă care are curent în permanenţă (aşa cum se alimentează o alarmă) e mai complicat şi mai nefiabil decât să le pui acumulator şi releu separat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

la mine e curent pe bricheta mereu. difera in functie de masini.

se poate lua sursa de curent permanent destul de simplu, de ce complicat? doar de desfacut cateva plastice de sub bord.

 

am scris si mai sus...la unele masini cu climatronic exista un senzor pe grila de sub parbriz ce masoara intensitatea solara; daca se poate citi valoarea acestuia de un montaj electronic (cu masina oprita) se pot actiona ventilatoarele cand se depasesc anumite valori.

dar atsa e ceva mai complex...

 

cel mai simplu: ventilatoare pe grilele de evacuare de sub bara, din portbagaj alimentate de un acumulator micut ascuns care se incarca de la masina. investitia ar fi 100 lei + manopera.

ma bate gandul sa incerc, doar sa vad cat de mult trebuie sa "sap" sub panourile din portbagaj pana sa am acces la grile.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu e nevoie să sapi până la bara de protecţie (şi nici nu ai cum să lucrezi acolo fiindcă spaţiul e foarte mic).

 

Ai 2 grile laterale sub geamurile laterale, vizibile din portbagaj. Extragi grilele, prinzi 4 ventilatoare pe partea lor interioară (2 pe grilă) cu şuruburi, etanşezi în jurul lor cu ceva (garnitură de cauciuc sau silicon) încât aerul să treacă doar prin ventilator, duci firul pe sub mochetă până la locul unde ai pus acumulatorul (cel mai la îndemână e compartimentul roţii de rezervă), pui grila la loc, ventilatorul devine invizibil.

 

Sau ne întâlnim într-o sâmbătă şi le montăm împreună :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

grilele alea sunt f inguste (stiu de care vorbesti). eu am break, posibil la hatchback sa fie altfel.

plus ca asa se va face presiune in portbagaj si poate iesi inapoi in habitaclu, nu este foarte etans acel rulou de panza...

grilele din bara le-am vazut din exterior cand am demontat bara. din interior nu stiu exact cum sa ajung la ele. trebuie sa vad si ce dimensiune au, ce ventilator ar acoperi cel mai bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tinand cont ca in ultimele zile a inceput sa se incalzeasca tare, ma bate gandul sa-mi fac instalatia asta, dar cu incarcarea acumulatorului de la alternator, nu de la panouri solare, pentru ca pretul este prea mare.

 

@Nautilus, stii cumva daca bateria recomandata de tine in postul #50 se poate incarca cum trebuie de la alternator sau trebuie o instalatie separata de incarcare prin impulsuri?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateriile VRLA sunt la bază tot baterii plumb-acid, iar când sunt montate pe scutere sau motociclete se încarcă tot de la un alternator ca şi la un autoturism.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si presupun ca nu se intampla nimic daca o alimentez la 14.4 V, nu?

 

LE: am dat pe poza si am vazut ca scrie ca se poate alimenta si la 14.4.

 

Problema e alta, cei de pe site sunt un pic cam...  :sick:

 

post-56805-0-68611400-1366221765_thumb.j

Modificat de vs91mrc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Există mai multe site-uri care vând acumulatori. Mai toţi acumulatorii VRLA disponibili au voltaj de 12,6—13,6V şi se încarcă la 14—14,7V, nu contează marca şi magazinul de la care cumperi, e cam aceeaşi marfă.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bine, o sa ma duc sa caut prin oras, sa vad ce gasesc. Mersi mult de informatii.

 

O sa revin cu o schema cu tot cu detector de lumina, asta daca nu te deranjeaza sa o postez aici.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 De ce să mă deranjeze, de-aia e forum, ca informaţia să circule, sau cel puţin aşa credeam pe vremea când m-am înscris la secţiunea "Air-cooled" :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateria nu se poate incarca suplimentar si de la masina cat motorul merge ? Cum se opresc noaptea ventilatoarele ? De ce doua ventilatoare nu ajung ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

daca ai citit paginile scrise pana acum aveai raspunsuri la aceste intrebari.

hai ca sunt doar 4 pagini...spor!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 @alexabv:

 

1. două ventilatoare ajung dacă sunt ventilatoare de 80mm şi capabile să deplaseze fiecare 39-40 cfm, dar pentru ele nu e loc, aşa încât folosesc mai multe ventilatoare mici pentru acelaşi debit de aer;

 

2. bateria nu se încarcă de la alternator fiindcă am făcut montajul complet independent de sistemul electric al maşinii. Evident, dacă te mai complici cu un releu de încărcare şi cu un al patrulea circuit în paralel se poate face şi asta;

 

3. ventilatoarele pornesc şi se opresc de la un buton de pe bord. Numai panourile sunt cuplate 100% din timp la baterie, în două circuite paralele (2 perechi de panouri), prevăzute cu diode pentru a împiedica panourile să tragă curent din baterie pe întuneric.

 

Schema electrică arată cam aşa:

 

sc3.jpg

 ~Nautilus

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai poti face una sau chiar doua adaugiri:

- avand in vedere ca noaptea nu-i lumina, poti sa pui un intrerupator cu fotocelula

- avand in vedere ca noaptea temperaturile sunt mai scazute, si chiar si ziua poate fi mai rece afara, poti adauga un termostat.

 

Sau, tinand cont ca la unele masini, printre care Passat B6/B7 exista unele variante de echipare care includ o a doua baterie, poti sa faci retrofit al respectivelor circuite, care sa incarce acumulatoarele VRLA.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 Da, cu o condiţie: senzorul cu fotocelulă, termostatul sau ambele să fie în circuitul ventilatoarelor, după comutator, astfel încât odată ce ventilatoarele au fost activate din comutator, ele să nu pornească decât atunci când au condiţiile de luminozitate sau de temperatură necesare.

 

 Motivul: dacă parchez maşina la 8:30 în umbră şi ştiu că va ajunge Soarele deasupra ei la 11:00, în acest interval de timp ventilatoarele pornite vor consuma din baterie deşi nu e neapărată nevoie, sau trebuie să vin înapoi la maşină la ora 11:00 ca să le pornesc din comutator.

 

 Astfel, senzorul contribuie la reducerea consumului de curent din baterie.

 

 Senzorul cu fotocelulă nu e foarte eficient fiindcă intensitatea luminoasă poate varia pe parcursul unei zile, sau poate fi însorit, dar relativ rece afară.

 

Mai eficient e un mic termostat plasat în centrul maşinii, între scaune, care să activeze ventilatoarele când temperatura interioară trece de (să zicem) 27°C şi să le întrerupă (chiar dacă ventilatorul e activat din comutator) când vine seara şi temperatura scade.

 

 ~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si eu cred la fel, senzor de lumina nu ajuta. ideea e sa fie rece in masina, deci un senzor de temperatura ar face treaba.

incarcarea se face manual (comutator cand e masina pornita) sau automat (cand tensiunea este X volt pe baterie sau cand motorul este pornit)?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

În schema mea, încărcarea se face tot timpul.

 

Dacă foloseşti o baterie încărcată de alternatorul maşinii, pui un releu de încărcare obişnuit (de la un scuter) care încarcă atunci când motorul e pornit şi voltajul bateriei scade sub 13V, şi întrerupe când voltajul sare de 14,7V.

 

~Nautilus

Modificat de Nautilus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu vreau sa simplific cat mai mult...de aia am renuntat la panou solar (si din cauza costului) si la cat mai multe automatizari pt care trebuie desfacuta masina dar si ceva pricepere in electronica sa le faci.

ceva simplu ar fi: 2/4 ventilatoare pe grilele din bara (in fc de suprafata acoperita si debit) legate la un acumulator (ascuns in portbagaj,dupa posibilitati), un fir ce vine prin prag pana in fata cu un comutator (manual sau senzor temp.) care comanda on/off ventilatoarele.

alimentarea se poate lua de la bricheta din portbagaj (pt cine are) unde se pune comutator daca bricheta este alimentata mereu sau se trage din panoul de sub bord de pe o pozitie ce primeste curent doar cu motorul pornit (varianta asta mi se pare mai buna)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Întreb și eu, cam cât consumă ventilatoarele originale din bord pe treapta cea mai mică de viteză? și cam în cât timp ar schimba volumul de aer dintr-o compactă, să zicem? Daca nu ar consuma mai mult decât 4 coolere, problema s-ar simplifica extrem de mult.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!