Jump to content

Studiu privind eficienta franarii / disc ventilat versus disc ventilat perforat


MOTANUL
 Share

Postare recomandată

Am avut de a face cu 2 pedale de frana care se comportau total diferit. Cea de pe golf care franeaza progresiv si cursa pedalei de frana este normala si cea de pe un audi care are o pedala mult mai tare si are o cursa mult mai scurta. Tot progresiva era, insa parca se facea mai mult in functie de cata presiune era aplicata, mi s-a parut foarte ciudat initial.

Revenind on topic, pana la urma daca vrei o franare mai eficienta, dar care sa fie buna si la rece sunt 2 optiuni:

1. Upgrade la discuri mai mari OEM, adica Ate

2. Placute si discuri mai performate, DAR care sa se franeze bine la rece.

Eu sincer nu cred asa de mult in Emergency brake assist, in definitiv cine imi franeaza masina nu este EBA (potrivire de nume :)) ) ci placuta pe disc.

Nu cred sa fi venit standard pe vremea Leonului 1m, iar ce face el asa important ar fi ca reactioneaza mai repede decat soferul in situatie de frana maxima, adica daca el percepe ca tu vrei sa o apesi la podea, dar pedala nu e acolo tot face full brake pana intra ABS-ul.

Asta nu-mi spune franare mai eficienta, ci mai rapid executata.

Modificat de The_Ego
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • MOTANUL

    10

  • G60

    7

  • alexanderdj

    6

  • Geisterfahrer

    5

Geisterfahrer

Totusi...de ce nu te duci tu la un service sa-ti testezi franele? S-ar putea sa descoperi ca trebuie sa-ti schimbi numai furtunele de frana si/sau lichidul.

Da-ti seama ca respectivii ingineri ar trebui ( si sunt sigur ca au facut-o ) sa ia in calcul orice posibila cauza, respectiv modoficare posibila facuta de un anumit proprietar.

Si nu pun la indoiala rapiditatea efectuarii citirilor, respectiv a calculului efectuat de abs.

Nope. Orice modificari la anumite subansambluri ale masinii (frane, directie, suspensie etc.) sunt INTERZISE amatorilor. Producatorul nu-si poate asuma responsabilitatea pentru prostiile facute de nea Gica cand se plictiseste in weekend. Daca ma gandesc bine, nici "modificari" aparent minore nu poti face la masina...si un exemplu clasic ar fi jantele. In Germania daca n-ai trecut pe la RAR-ul nemtesc si esti prins (sau ai un accident) cu jantele ne-omologate...esti bun de plata (in cazuri extreme a se citi "puscarie")

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dinu cu tot respectul dar daca toata lumea ar gandi ca tine masinile in continuare ar fi niste carute cu un nivel tehnic rudimentar. Muraru Dan a sustinut un punct de vedere pertinent iar replica ta s-a rezumat la un simplu "nope" urmat de o predica copy&paste din manualul celor de la R.A.R. ?!?

Nimeni nu a mentionat aici ceva de bricolaje amatoricesti ci de kituri vandute la nivel mondial de firme pentru care lucreaza foarte multi posesori de doctorate si in ale caror produse au incredere atat echipe de motorsport cu bugete enorme cat si producatori exclusivisti ale caror creatii valoreaza mai mult decat suntem noi in stare sa castigam intr-o viata.

Nu am nimic personal cu tine am doar o problema cu furnizarea de informatii eronate catre un public de cele mai multe ori neavizat ce asmilieaza foarte usor astfel de pastile cu aer academic si asal se formeaza pareri si conceptii gresite.

Stiu ca probabil sunt la limita unui warn dar totusi te-as ruga daca doresti sa fi un formator de opinie realist sa iesi din spatele tastaturii, intra intr-un service, murdareste-te nitel pe maini, discuta si asculta oameni care au experienta, care au proiecte la activ, care au experimentat configuratii si care au tras concluzii asupra eficientei uneia sau alteia din solutii. Stiu ca nu e la fel de usor si elegant ca dezbaterile virtuale dar performanta nu se face pe forumuri ci in garaje si ulterior pe piste iar acolo conteaza numai rezultatul final nu panoplia de diplome.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

[sarcasm] Nu, dinu_s are dreptate, sunt o groaza de masini pe strazi care au facut upgrade la frane si acum, la fiecare semafor, intra in cel din fata, si de fiecare data cand ies pe autostrada provoaca un carambol pentru ca nu tin franele / abs-ul nu functioneaza cum trebuie / bla bla bla[/sarcasm]

Mai exista 2 topic-uri privitoare la frane. Sunt o multime de informatii de extras din ele si chiar de aplicat!

Dar ca lucru general, nu neaparat referitor la frane, incercati sa ii ascultati pe cei care au incercat si nu sa va dati cu parerea pe lucruri de care nu aveti habar (sau nu le-ati incercat, nu toti ne nastem invatati)...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

alexanderdj

Totusi, sueta de-aici nu-l ajuta cu nimic pe Motanul. Discutiile astea sunt deja departe de subiect si ne nivelul de intelegere al unor oameni. Spre exemplu pe mine ma depasesc multe chestii de "tuning" si alte probleme abordate pe-aici. Eu imi mentin parerea ca in furtunase se lungeste distanta de franare.

P.S. Motane, daca vrei sa ne vedem sa te dau o tura cu 1M-ul meu benzinar, da-mi un pm si se rezolva. Dar pe duminica sau luni asa...Daca ti se par mai bune franele mele, o sa fac tot posibilul sa-i pun pe oamenii de la service sa caute pe-acolo ce frane mi-au montat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am vrut sa subliniez faptul ca un modul abs montat pe un model este proiectat sa functioneze cu toate dimensiunile de discuri ce se regasesc pe modelul respectiv, nicidecum cu toate dimensiunile existemte pe lumea asta

De aceea, calculatorul sistemului nu are cum sa nu poata calcula la timp cand sa intervina atata timp cat se folosesc componente proiectate pt modelul resp, chiar daca nu sunt oem.

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu are nicio legatura modulul de ABS cu dimensiunea discurilor. ABS-ul intra in functiune cand franele incep sa se blocheze.

Daca se blocheaza in 10 secunde sau in 4 asta are legatura cu cat de puternice sunt franele, nu cu cat de mari sunt...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

mai ales ca nimeni nu umbla la senzorii abs si rotorii aflati pe butuci

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Remarca mea cu privire la calculatorul abs a fost o lamurire in plus pt dinu_s, deoarece cu cateva posturi in urma avea dubii asupra faptului ca in cazul unui upgrade a franei ( repet, folosind componente proiectate pt modelul respectiv) calculatorul abs nu ar fi suficient de rapid sau nu ar actiona optim in caz de franare.

Insa, discutia a luat o prea mare latura tehnica si nu cred ca va lamuri in nici un fel dilema initiatorului acestui topic.

Parerea mea e ca in primul rand eficienta cauciucurilor e primordiala ( si acici nu conteaza doar producatorul ci si modelul folosit), iar in cazul in care ele sunt nou noute, trebuie avut in vedere si faptul ca producatorii dau un anumit interval ( de obicei 3-400 km) in care aderenta cauciucului nu e optima.

La fel si orice placuta sau disc nou, va avea nevoie de ceva km pana sa ajunga la eficienta maxima.

Apoi, desigur setul de placute sa fie potrivit regimului de exploatare, lichidul de frana trebuie sa fie in termen ( max 2 ani), si in ultimul caz eu m-as uita catre alte discuri.

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

sa nu uitam ca intre picior si placute exista si alte componente care nu sint identice de la un model de masina la altul:

cel mai important e ansamblul pompei de frina [daca stau si imi amintesc ca la Daciile cu pompa simplu circuit aveai o frinare impecabila pe cind la aia cu dublu circuit (dar mult mai safe) nu stiai daca te opresti inainte sau dupa punctul prestabilit.]

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Geisterfahrer

Hmm, vad ca unii inca au o aversiune fata de diplome si incearca sa-i denigreze pe posesorii acestora cu sintagme de genul: "Noi cei murdari de ulei stim mai bine ca intelectualii" :) Credeam ca am mai evoluat la 20+ ani de la "evenimente"...Oricum, ii rog pe moderatori sa-mi stearga posturile daca deranjeaza.

Continui insa sa-i recomand initiatorului postului sa mearga la un test de franare si daca se dovedeste ca sistemul de franare functioneaza sub parametri normali, sa nu-si riste sanatatea (personala sau a altora) cu modificari ne-omologabile. RAR-ul nu e totusi o sperietoare, ci mai degraba valideaza siguranta traficului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

:offtopic: Dinule ca sa nu suferi de mania persecutiei exercitate de clasa muncitoare asupra intelectualitatii oprimate iti voi spune ca sunt si eu la fel de absolvent de studii superioare ca si tine insa cu o mica diferenta mie imi place practica iar tu preferi teoria. Asa ca nu mai victimiza inutil pentru ca ai avut ocazia sa iti sustii "teoriile" dar brusc ti-au disparut argumentele. O zi excelenta si consider disputa incheiata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

dinu_s, aici sunt de acord cu G60. si stiu asta din propria experienta. nu din ce mi-a spus un prieten, sau din ce mi s-a spus pe la RAR (desi ei m-au sustinut).

in cat timp (secunde/metrii) blochezi ABSul nu are treaba cu ce face el, de fapt. din contra.

cu aceleasi cauciucuri, un kit de frana (si vorbim aici de kituri consacrate, nume mari...) care va maria diametru discurilor, cu un nr mai mare de pistonase, va ajuta masina sa franeze mai repede. cu sau fara ABS.

BTW: pt kiturile de frana nu e nevoie de omologare RAR. nu la noi. ele se vad LEGAL (asta inseamna ca au omologare in tarile de provenienta).

de aia orice masina SPORT omologata va avea franele modificate. orice masina de campionat (=trebuie sa respecte niste reglemantari, o legilslatie fixa) va avea franele modifcate, alaturi de niste cauciucuri care sa ajuta sistemul de franare.

am incercat multe seturi de frane pe masina mea, si am ales un kit mare de franare...in perfecta cunostiinta de cauza. cu tot cu "diplome" si cu parerile unor oameni care din asta traiesc. si crede-ma ca astea sunt de ordiunul sutelor. sunt forumuri intregi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

dinu_s, aici sunt de acord cu G60. si stiu asta din propria experienta. nu din ce mi-a spus un prieten, sau din ce mi s-a spus pe la RAR (desi ei m-au sustinut).

in cat timp (secunde/metrii) blochezi ABSul nu are treaba cu ce face el, de fapt. din contra.

cu aceleasi cauciucuri, un kit de frana (si vorbim aici de kituri consacrate, nume mari...) care va maria diametru discurilor, cu un nr mai mare de pistonase, va ajuta masina sa franeze mai repede. cu sau fara ABS.

BTW: pt kiturile de frana nu e nevoie de omologare RAR. nu la noi. ele se vad LEGAL (asta inseamna ca au omologare in tarile de provenienta).

de aia orice masina SPORT omologata va avea franele modificate. orice masina de campionat (=trebuie sa respecte niste reglemantari, o legilslatie fixa) va avea franele modifcate, alaturi de niste cauciucuri care sa ajuta sistemul de franare.

am incercat multe seturi de frane pe masina mea, si am ales un kit mare de franare...in perfecta cunostiinta de cauza. cu tot cu "diplome" si cu parerile unor oameni care din asta traiesc. si crede-ma ca astea sunt de ordiunul sutelor. sunt forumuri intregi.

la ce " utilaj" ai in semnatura inclin sa te cred

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Publicat (modificat)

Imi este greu sa raspund la toata lumea.

Am specificat deja (vad ca primesc in continuare indicatii de acest gen) ca lichidul este schimbat, placutele sunt noi, anvelopele sunt noi Good year made in germany si nu sunt entry-level (erau cele cu pret mediu si made in germany; nu am mers pe cele mai ieftine); amortizoarele sunt foarte bune RAR-ul l-am luat acum 1 luna si nu au gasit nimic in ne-regula la frane.

Asa cuma precizat si Cristian la inceput ma enerva ca nu pot frana gradual cu BMW-ul. (acum m-am obisnuit - dar problema ramane; dupa ce dau o tura cu seatul mai mult ma incurca)

Asta este valabil la viteze mici. La viteze mari - constat clar ca ajuta foarte mult. Octavia 2 este undeva intre cele doua masini (cazul ideal as spune - poti si sa franezi gradual + franeaza mult mai prompt comparativ cu seatul la franare de urgenta).

Este o chestiune de subtilitate - nu ca am masina defecta sau franeaza inegal.

Adica la viteza de 130 + 5 persoane + bagaje - daca nu apas frana ca ciobanul pierd primii 10-20m din franare. Neapasand tare pe frana nici nu am patit vreodata sa intre ABS-ul in conditiile ipotezei de mai sus. (lucru care se intampla la viteze mici si masina usoara daca franez brusc).

Cam asta ar fi concluzia mea: la viteze mari ai nevoie sa apesi cu mai multe forta pe pedala ca sa intre ABS-ul si sa franezi la potential maxim. Un asistent la franarea de urgenta ar ajuta.

O sa cumpar niste discuri mai performante (nu perforate cum doream initial) in lipsa altor solutii.

Din pacate multe informatii sau teste comparative nu am gasit.

Modificat de MOTANUL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am aceeasi parere ca si tine, la viteza mare - peste 80 km/h - trebuie actionata pedala pana la fund pentru a frana eficient. Pe mine nu ma deranjeaza asta, am reusit de cateva ori sa franez pana la intrarea abs-ului, insa s-a intamplat asta doar in cazuri de necesitate. Raman la parerea mea, franarea e eficienta si suficient de rapida, problema e senzatia.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Era o problema mai mult de confort / siguranta / obisnuinta / diferenta fata de o masina cu emergency brake assist. Probabil daca se va ivi ocazia sa fie necesara o frana brusca o sa intre si la mine ABS-ul la viteze mari :lol: :lol:

Eu recunosc ca nu am apasat pedala tare - dar senzatia ca cineva te ajuta in cazul unei urgente iti da oarecare confort si siguranta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cand iti iese un caine in fata pe autostrada, daca o sa ai timp, o sa pui sigur frana. Mie mi s-a intamplat de 2 ori, prima data am evitat cainele care fusese deja lovit de masina din fata cu o manevra stanga dreapta din volan (sa faci asa ceva la 130 km/h ai nevoie de ceva curaj), a doua oara am franat puternic pentru ca masina din fata lovise cainele si il aruncase in balustrada care separa sensurile si nu am apucat sa vad cainele, a venit brusc din lateral.

Oricum, eu zic ca senzatia ca nu franeaza vine si din cauza faptului ca acea fractiune de secunda ti se pare de fapt mult mai lunga, tin minte ca am avut timp sa vad cainele sarind din balustrada in fata masinii, apoi dupa frana l-am lovit cu roata fata stanga. Oricum, masina franeaza foarte bine, e controlabila tot timpul (asta e rolul ABS-ului) si chiar daca simti ABS-ul functionand, asta nu inseamna ca frana nu e eficienta. Poate niste cauciucuri mai bune ar fi fost necesare, insa pe partea de frane eu zic ca e suficient.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Motanul: Testeaza atunci frana cu pedala la podea sa vezi daca esti multumit, un drum gol frana de la 100kmh la 0, de la 80kmh - diferite viteze, vezi cand intra ABS, daca franeaza pe o distanta acceptabila masina, parametrii obiectivi. Poti sa incerci chiar frane succesive, pt a vedea acel fading cand apare.

Atunci sa ne spui impresiile ca sa avem un punct de start, ca asa discutam in gol pt ca problema enuntata de tine e strict teoretica si incepe cu "daca se va ivi ocazia".

Modificat de The_Ego
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

alexanderdj

Daca franezi ca lumea, normal ca intra Abs-ul. Intra exact in fractiunea aia de secunda cand apesi cu voinicie pe frana si atunci scapa un pic de scartait la franare. De asemenea e bun ca daca daca faci stanga-dreapta la viteze mari, iti deblocheaza rotile si scade semnificativ riscul sa te rasucesti cu masina pe sosea.

Eu cu franele astea de 2 ori am evitat 2 caini. O data am franat de la 120 la 0 si cealalta data de la 140 la 0, dar a doua oara mi-am facut un balans de abia am reusit sa raman pe drum. Noroc ca de fiecare data era noapte si drumul liber ca daca il aveam pe vreunul in spate faceam vreo schema de acrobatie cu masinile. Si in ambele dati m-a ofticat ca s-a pus masina in nas rau de tot. Si amortizoarele mele sunt oarecum in floarea varstei, au acum 25.000 de km, atunci cred ca aveau 10.000.

E pana la urma o problema reala ca daca esti obisnuit sa franezi mai lejer in situatii de urgenta cu Bmw-ul, la Seat e normal ca trebuie sa dai in pedalier ca lumea. Oricum si astea au amplificator la forta de franare din cate stiu. Parca e un pistonas in spatele pedalei de frana care lucreaza pentru om. Daca la dacii mergea sa franezi cu sistemul clasic, pun pariu ca la masinile noastre ar fi fost un calvar sa avem sistem de-ala. Ma gandesc ca poate ar merge inlocuit pistonasul ala cu ceva mai mare, sau eu stiu...sa exercite o forta mai mare decat asta in conditiile in care pedala este apasata la fel. Repet, nu stiu exact nici daca exista si nici daca merge, m-a plesnit acum ideea...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Subscriu,

A fost nevoie sa puna masina din fata mea o frana violenta din senin la viteza mare (vazuse un radar) si am franat brusc si rotile au blocat din prima.

Pana la urma diferenta este de confort (cum esti obisnuit sa reactioneze masina).

Cu asistentul la franare este suficient sa franezi usor si restul este gestionat de masina. Fara el trebuie sa apesi mai hotarat si obtii o franare la fel de eficienta.

Pe de alta parte la masinile cu asistent la franarea de urgenta te trezesti ca franezi brusc cand nu vrei sa faci asta. Este important pana la urma ca ambele masini sa aiba un comportament predictibil (si la mine nu au - una franeaza intr-un fel; cealalta in alt fel).

Se pare ca in caz de panica reactionez cum trebuie :lol:

Modificat de MOTANUL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

:)) E bine ca pana la urma te-ai convins de masina/masini. Chestia cum ca franezi tare atunci cand nu vrei e cam naspa cand ai vreo masina mai putin dotata in privinta franelor in spatele tau. Apropo, am remarcat ca pe partea de placute de frana, Ferodo SL sunt foarte bune pe masinile noastre. Cu astea reusesc sa blochez rotile spate cu frana de mana, cu cele vechi care m-au si tinut o gramada, nu reuseam. Presupun ca cele vechi aveau mai putin fier in compozitie, deci prin urmare erau mai moi si de-aici durata de viata mai mare.

Sper ca in viitorul apropiat sa reusesc sa-mi schimb furtunasele cu unele metalice si totodata voi schimba si lichidul de frana si voi scrie si aici impresii legate de aceasta operatiune. In special daca merita sa dai banii pe asa ceva tinand cont de beneficiile ce le aduc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Mie mi se par un pic subdimensionate conductele de frana originale (din dorinta de a obtine o masina cat mai usoara si consum cat mai mic toate componentele sunt din ce in ce mai firave). Tin minte ca la dacie partea de furtun era cat degetul de groasa - asta de pe seat e un pic mai groasa decat un pai :lol:

Eu zic ca te vei simti mai in siguranta cu protectia aia metalica.

Modificat de MOTANUL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu zic ca s-au mai schimbat materialele :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 year later...

Resuscitez topicul ca sa aflu raspunsuri la ceva neclaritati. Precizez ca masina e folosita doar in regim urban, deci franele pot intra de la viteze de max 90 km/h in jos. Este G4 1,6 8 valve. 1.cat de utila e trecerea de la 256 la 288/312 si ce piese trebuie schimbate in ambele cazuri? 2.cat de utile ar fi furtunasele metalice? 3.varianta inlocuirii pieselor oem cu variante performante la aceleasi dimensiuni este optima? Din notiunile de fizica personal cred ca sunt importante coeficientul de frecare si bratul fortei(evident mai mare cu 28 mm la trecerea de la 256 la 312 - adica 56:2=28 mm raza cercului - implicit cuplu de forta marit corespunzator). Din experienta, la franare contribuie pe langa calitatea anvelopelor si rigiditatea suspensiei, cu cea stock masina parca se rostogolea in fata, greutatea motorului in miscarea de rotatie in arc de cerc marea forta de inertie deci franare greoaie. Cu suspensia sport miscarea de balans catre fata e foarte mica si franarea imbunatatita. Merci!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!