Jump to content

Stroboscope & dwell/tachometer


MikeRG
 Share

Postare recomandată

Ieri, absolut la plezneala, m-am intalnit cu fostul proprietar al Conchitei. Omul, de meserie inginer de aviatie, pasionat de motoare aircooled si in continuare posesor de Kafer 1200, incantat de starea fostei lui "protejate", s-a oferit sa imi faca un reglaj cu super sculele sale din dotare.

O revelatie, domnilor! Dupa ce mi-a reglat unghiul dwell la platina si avansul cu stroboscopul, am constatat ca masina a inceput sa dea tot ce e mai bun din motorul ei.

Ce este interesant de remarcat este faptul ca setarile "ad labam" erau urmatoarele: unghiul dwell - 42 grade vs. 58 cat e acum reglat; avansul inregistra o diferenta de 6 grade fata de reglajul cu strobo, semnul de pe fulie gravitand binisor in dreapta liniei de demarcatie a blocului motor, dupa reglaj revenind, cum este normal, pe mijloc.

Mai mult, a putut opri dpdv electric pe rand functionarea fiecarui cilindru, putand astfel sa imi dea si un diagnostic in legatura cu starea de sanatate a lor, cilindrii 2 si 4 fiind ceva mai uzati decat 1 si 3, asta traducandu-se prin compresie mai scazuta iar intreruperea functionarii cilindrului in cauza neafectand sensibil mersul motorului!

Concluzie: asteptam mai mult si trebuie sa avem mai multe pretentii de la mecanicii noastri. Cheia dinamo, stroboscopul si dwell/tachometrul ar trebui sa nu le lipseasca sau chiar sa nu ne lipseasca!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am stroboscop.... partea nashpa e ca daca delcou' e uzat si are joc in bucshe, nu prea faci mare brandza cu el, ca semnul nu sta pe loc, ci tzopaie de nebun... si tot la becushtetz si la lera te'ntorci... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ok, de acord, reglajul static cu lampa de control si lera e sfant! In fond, de la aparitia aprinderii clasice si pana la aparitia acestor aparate de tune-up, mecanica clasica a operat cu instrumentele "High - tech" de mai sus :). Mai mult, se pare ca reglajul motoarelor air cooled dpdv al avansului se poate imparti in doua mari categorii: reglaj static pentru motoarele pana in 1967 si reglaj dinamic pentru cele de dupa. Eu cred ca unul nu inlatura pe altul, evolutia motoarelor si a instrumentelor de tune-up a impus aceste diferentieri insa principiile generale ale mecanicii, ilustrate elocvent de motoarele noastre, s-au pastrat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ok, de acord, reglajul static cu lampa de control si lera e sfant! In fond, de la aparitia aprinderii clasice si pana la aparitia acestor aparate de tune-up, mecanica clasica a operat cu instrumentele "High - tech" de mai sus :). Mai mult, se pare ca reglajul motoarelor air cooled dpdv al avansului se poate imparti in doua mari categorii: reglaj static pentru motoarele pana in 1967 si reglaj dinamic pentru cele de dupa. Eu cred ca unul nu inlatura pe altul, evolutia motoarelor si a instrumentelor de tune-up a impus aceste diferentieri insa principiile generale ale mecanicii, ilustrate elocvent de motoarele noastre, s-au pastrat.

A gasi un "tahometru Dwell" si un stroboscop si a le folosi nu-i mare lucru la prima vedere... a le folosi eficient e problematic :) fiindca eu unul habar n-am care e valoarea corecta a unghiului Dwell sau a avansului pe un motor modificat, ca al meu, si chiar pentru unul standard... Asa ca ma descurc si eu cum pot... incerc cu lampa si lera pana iese ca lumea.

~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bai mie mi s-a intamplat de mai multe ori sa reglez avansu' cu becul sau cu stroboscopul si p'orma sa nu-mi placa cum merje si sa fac avansu' la ureche :bounce: .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca motorul meu e un 1200 cm 3 in proportie de 99 % original, in schimb RaduI are motor modificat. Original 1200, acum e 1300. Nu stim exact daca s-a inlocuit arborele sau doar setul motor e diferit, as merge pe prima varianta, cursa diferind si banuiesc ca si setul e de 1300, cu pozitia boltului corespunzatoare. Restul e al motorului (sau nu neaparat, de ex. am schimbat delco-ul cu unul un pic mai nou, dar tot din perioada 64-70 - masina fiind din 1964-, carburatorul nu este original dar merge bine). Si stam si ne intrebam cum sa il reglam cu sculele astea: ca un 1200, ca un 1300, in functie de anul delco-ului etc. etc. :)

Mizez totusi pe o plaja mai permisiva in ceea ce privesc tolerantele in reglaj, e drept mai restrictive ca la water-cooled, pe motiv de regim de temperatura de operare... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Uffff !!!! Bai, degeaba iti povestesc, iti trece pe langa ureche .....Setul l-am schimbat cu manutzele astea doua, si e de 1200, ala vechi era tot de 1200... deci, numai arborele pare a fi de 1300 .... :?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bine bine, atunci vorbim de un 1300, cu un delco aproape identic ca cel pe care l-a avut motorul initial. Banuiesc ca n-a stat neamtul sa faca modificari dramatice pentru trecerea de la 1200 la 1300. De altfel putem consulta pe www.r-si-r-doctori-in-broaste.go.ro documentatia cu setarile delco-ului pentru fiecare an de fabricatie... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai nea Raduiule, daca arboru' e de 1300, are cursa cu 5 mm. mai mare parca (64-69), trebuiau si cil. mai lungi, adica de 1300... parerea mea... altfel ar tre' sa trosneasca pistonu' de chiulasa/supape... :) barerea mea!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da nea Misule, asa e . Cursa e 69 (masurata de mine, ca nici eu n-am crezut cand mi-a zis fostul propretar ca e 1300). Cilindrii nu sunt mai lungi, repet, cu mana mea i-am pus setul nou de 1200, si uite ca nu loveste. Singura problema ar fi, probabil, compresia mai mare....Boierule, modificarea asta se pare ca a fost facuta prin anii 80, merse pana acum, si merge in continuare ....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

a achizitionat Sabin marti un multimetru pentru auto MAXCOM MX-700 (cica digital engine analyzer) care masoara: tensiune, curent, turatie, unghi duwlell, diode, continuitate, temperatura :ok: .. a fost destul de ieftin 1,2 mil :D , da' nu ne-a dat cartea tehnica si.. surpriza.. pe net apare ca are sonda de temperatura inclusa si 2 crocodili de agatat pe fire :D ....

mai multe detalii puteti :D la www.swmaxcom.com

de abia astept sa reglez brotacul cu el :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ptr o reglare ca la carete as veni si eu pina acolo ca aci pe la noi nu mai gasesc pe nimeni sa-mi regleze toate prostiile la motor........oate sunt puse dupa ureche si dupa stiinta pe care am acumulatoooo....mah primitzi???

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

de la Adelaida ( www.adelaida.ro ) cica era uitat pe acolo prin rafturi si nu-l cerea nimeni :D ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stefan Militaru
Am stroboscop.... partea nashpa e ca daca delcou' e uzat si are joc in bucshe, nu prea faci mare brandza cu el, ca semnul nu sta pe loc, ci tzopaie de nebun... si tot la becushtetz si la lera te'ntorci... :D

Buna ziua,

am o parere diferita despre cele de mai sus:

Din cauza jocului de la "bucsele" delco-ului se poate "misca" semnul cu cel mult 1-2 grade (adica 2-3 mm la ochi).

Un semn care "topaie" se poate datora jocului mare la pinionul de angrenare al delco-ului. Dar cel mai probabil se datoreaza decalibrarii arcurilor de la avansul centrifugal sau a vaselinei intarite pe portiunea de revenire a contragreutatilor.

Daca semnul sare numai cu vacuumul cuplat, defectiunea trebuie cautata in alta parte.

Unghiul dwell scade foarte mult cu turatia motorului daca axul delco-ului prezinta uzuri in lagare.

La motoarele cu distributie pe lant, uzura patinei de intindere sau lipsa presiunii in circuitul de ungere (cazul motoarelor cu intinzator hidraulic) duce la o "topaire" a semnului cu peste 5 grade. (Este o metoda de diagnosticare a starii mecanismului de intindere a lantului distributiei)

P.S. Daca te intorci la lera si beculet problema nu se rezolva. Ci doar faci un reglaj al avansului static, oricum mai prost decat cel dinamic facut de stroboscop.

Problema broscutelor este ca majoritatea nu mai au delcourile originale, ci au unele care respecta alte curbe si diagrame de avans.

Va rog sa nu va suparati pentru faptul ca am o alta parere decat a dumneavoastra.

Stefan

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai prima chestie ar fi sa nu ma mai dumnevostreshti, iar a doua chestie e ca ash zice ca ai dreptate, chestia cu semnul tzopaitor mi s-a intamplat la f'o 2 Dacii, cand merge fol. intotdeauna stroboscopul, chiar si ca sa verific la ... Mobra! :12: (cu bateria de 12V langa mine). :ok:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stefan Militaru

Salut,

in principiu cam orice delco se poate aduce in aproape orice grafic.

Singura problema e maximul avansului centrifugal. Daca avansul creste mai lent sau mai rapid asta se poate regla.

Daca vrei sa faci vreun reglaj sau calibrare la delco poti sa ma suni cand vrei tu.

Am si ceva documentatie si sunt sigur ca o sa fie mai bine dupa ce-o sa-l reglezi. Daca vrei s-o faci singur, desfa-l, curata-l bine, unge-l cu o vaselina care sa nu se intareasca la 0 grade sau mai putin si apoi pune stroboscopul si o sa ramai uimit de rezultate.

Bafta,

Stefan

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

da' cum se masoara unghiul Dwell :salut: ? pliz help mi :(

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nu era mare lucru :colors: ...

pornesti motorul si pui sonda la delcou si una la masa :) .. am reglat o Dacie dupa datele de la fabrica si merge ca draq acum :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Unghiul dwell e invers proportional cu deschiderea platinei, la broaste trebuie sa inregistreze o medie de 50 cu un minim de 40 si un maxim de 58 (citez din memorie asa ca scuzati erorile de redare)...cica o deschidere mica e recomandata pentru mers in oras iar una mare pentru trafic extraurban. La a mea, e reglat pe unghi dwell maxim si porneste brici, la prima cheie, indiferent de cancerul de afara...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Unghiul dwell e invers proportional cu deschiderea platinei, la broaste trebuie sa inregistreze o medie de 50 cu un minim de 40 si un maxim de 58 (citez din memorie asa ca scuzati erorile de redare)...cica o deschidere mica e recomandata pentru mers in oras iar una mare pentru trafic extraurban. La a mea, e reglat pe unghi dwell maxim si porneste brici, la prima cheie, indiferent de cancerul de afara...

Cu cat e deschiderea platinei mai mica, avansul creste... deci unghi Dwell mare = deschidere mica = avans marit

~Nautilus

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ne ne neeee, ce-are baba cu mitraliera? E adevarat, cand se toceshte calcaiul (palpatorul, ala de se plimba pe cama) platinei sau chiar contactele avansul creshte, dar atunci cand faci un reglaj, faci intai distantza, deci reglezi < Dwell, si pe urma faci avansul prin rotirea delcoului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!