Jump to content

Intretinerea bateriei


bubu
 Share

Postare recomandată

Domnilor, un baeat mai experimentat mi-a spus ca acu', pe timpul verii, n-ar fi rau sa aruncam un oki la baterie si sa verificam nivelul electrolitului. Io i-am zis ca nu e cazul, ca bateria mea are doar un an si ca e capsulata bine mersi. Omul a dat la o parte tipla autocolanta sub care sint niste capacele prin care se poate verifica nivelul electrolitului, care se poate corecta cu nitica apa distilata. Numai ca nu am intzeles prea bine procedura.

Cum se verifica starea unei baterii, in afara de masuratul tensiunii la borne?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Adaugi apa distilata daca niv. e sub minim, daca mashina sta incarci bateria cam la o luna si... cam atat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

si verifici cu un densimetru densitatea electrolitului .. poate e nevoie sa completezi chiar cu acid sulfuric :) ( de astea facem la bateriile vechi de dacie )

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Acid se pune doar daca s-a pierdut electrolit din te-miri-ce cauza. Altfel- doar apa distilata, altfel se sulfateaza rapid :(

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateria, fie ea si cu intretinere periodica si "fara intretinere" se verifica cel putin 1-2 ori pe an. De preferat toamna, inainte de intrarea in iarna si primavara inaiinte de intrarea in vara.

Iarna bateria este f solicitata. Dat temperaturilor scazute, "capacitatea bateriei la pornire" scade cu cel putin 20%. Vara, exista riscul ca dat temp ridicate sa se evapore apa din baterie si sa scada prea mult nivelul electrolitului.

Verificari:

1. Tensiunea la borne 11-14.4V (normal 12-13V)

2. Nivelul electrolitului (unele baterii au indicatoare de nivel, altele nu. La cele fara - cam la 20mm deasupra placilor).

3. Densitatea electrolitului (1.28 grade Baume sau 30%)

4. Incarcarea - se porneste motorul, se verifica tensiunea la ralanti - 12-13V. Se accelereaza motorul. Tensiunea trebuie sa creasca, dar sa nu depaseasca 14.4V. Se pornesc pe rand consumatorii puternici. Initial scade, apoi incepe sa creasca, dar nu peste 14.4V.

Ideal este voltmetrul digital. Daca exista si unul cu memorarea varfurilor este excelent, pt ca iti poti da seama daca alternatorul functioneaza corect (grupul alternator-diode-releu incarcare).

Cam atat acum.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Bateria mea da semne de oboseala.

Este "Delphi" 72 Ah (12V :), are "doar" 3,5 ani vechime, "fara intretinere" si nu am verificat-o niciodata (dpdv al nivelului electrolitului). Inteleg ca nu ar fi chiar sigilata si ca ar exista o posibilitate de a o verifica.

Am apa distilata si vreau sa stiu cum sa o "deschid" ca sa o verific. Vreo idee general valabila?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateria mea da semne de oboseala.

Este "Delphi" 72 Ah (12V :), are "doar" 3,5 ani vechime, "fara intretinere" si nu am verificat-o niciodata (dpdv al nivelului electrolitului). Inteleg ca nu ar fi chiar sigilata si ca ar exista o posibilitate de a o verifica.

Am apa distilata si vreau sa stiu cum sa o "deschid" ca sa o verific. Vreo idee general valabila?

<{POST_SNAPBACK}>

vezi si tu ca tre sa existe un capac colo la borne,au toate bat. asa ceva...il dai jos cu o surubelnitza si verifici nivelul lichidului....si mai departe stiu ceva dar foarte vag (decat sa zic tampenii........)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Vin si eu cu urmatoarele intrebari:

1. Completarea cu apa distilata se face prin oricare orificiu al bateriei sau prin fiecare din acestea? Altfel spus, vasele in care se afla sectiunile bateriei sint vase comunicante? Intreb pt. ca acumulatorul de pe masina mea (Varta 70 Ah) are puse niste abtibilde peste 5 din cele 6 orificii - vezi poza atasata - si as prefera sa pun apa numai prin orificiul la care am acces.

2. Care este nivelul optim al electrolitului ce trebuie atins prin completare cu apa distilata? Acest nivel optim depinde de marca/modelul acumulatorului sau e general valabil?

La mine nivelul electrolitului este cam jos: ~1 cm din elementi sint "in aer"; vreau sa stiu cata apa d. trebuie sa adaug.

3. Asta e tare: capacelul se continua cu o sonda care se termina intr-o cutiuta de forma dreptunghiulara ce contine o biluta verde: :banghead:

La ce foloseste acest mecanism?

PS: poate ar fi utila mutarea topicului pe Discutii generale

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Broscarul amator

1-Din cate stiu eu, completarea se face prin fiecare gaura, pentru fiecare element al bateriei.

2-Nivelul trebuie sa depaseasca putin nivelul elementilor

3-Nu am idee ce poate fi... :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vin si eu cu urmatoarele intrebari:

1. Completarea cu apa distilata se face prin oricare orificiu al bateriei sau prin fiecare din acestea? Altfel spus, vasele in care se afla sectiunile bateriei sint vase comunicante? Intreb pt. ca acumulatorul de pe masina mea (Varta 70 Ah) are puse niste abtibilde peste 5 din cele 6 orificii - vezi poza atasata - si as prefera sa pun apa numai prin orificiul la care am acces.

2. Care este nivelul optim al electrolitului ce trebuie atins prin completare cu apa distilata? Acest nivel optim depinde de marca/modelul acumulatorului sau e general valabil?

La mine nivelul electrolitului este cam jos: ~1 cm din elementi sint "in aer"; vreau sa stiu cata apa d. trebuie sa adaug.

3. Asta e tare: capacelul se continua cu o sonda care se termina intr-o cutiuta de forma dreptunghiulara ce contine o biluta verde: :D

La ce foloseste acest mecanism?

PS: poate ar fi utila mutarea topicului pe Discutii generale

De fapt se spune baterii de acumulatoare....de unde rezulta ca pentru 12 v sunt 6 acumulatoare...deci nu comunica intre ele.

Nivelul electrolitului tre sa fie cam 1 cm deasupra placilor si se completeaza cu apa distilata...

Ar fi multe de spus,dar nu am timp deocamdata...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

3. Asta e tare: capacelul se continua cu o sonda care se termina intr-o cutiuta de forma dreptunghiulara ce contine o biluta verde: :D

pai bilutza aia verde e indicatorul de "incarcare" al bateriei... daca e verde e ok... daca e roshie e cam nasol...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pai bilutza aia verde e indicatorul de "incarcare" al bateriei... daca e verde e ok... daca e roshie e cam nasol...

Adica are functionaliatea "ochiului magic"? Doar ca nu ai vedere din exterior, ci trebuie sa desfaci capacelul?

Interesant...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

??? adica nu se vede in exterior??? atunci paote e altceva...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

am si eu o intrebare (scuze daca s-a discutat mai sus dar nu am timp sa frunzaresc in sus...ca merge f. greu).

Pt bateriile care sunt pe masini care stau nefolosite, pt a prelungi viata bateriei ce mai trebuie facut in afara dde incarcarea odata pe luna la redresor?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai mai poti sa pornesti masina din cand in cand, si sa scoti borna de la +.

Problema nu este numai ca se descarca ci ca isi pierde capacitatea de pornire.

Modificat de victori
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

M-am uitat inca o data la baterie: capacelul cu sonda este transparent in partea de sus, deci teoretic se vede biluta fara sa-l desurubezi. Practic, se vede cam greu, spre deloc...

Oricum am sa completez cu apa distilata, pt. ca nivelul este destul de scazut.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

M-am uitat inca o data la baterie: capacelul cu sonda este transparent in partea de sus, deci teoretic se vede biluta fara sa-l desurubezi. Practic, se vede cam greu, spre deloc...

Oricum am sa completez cu apa distilata, pt. ca nivelul este destul de scazut.

sa stea lamelele acumulatorului sub lichid, cel putin un mm

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pt bateriile care sunt pe masini care stau nefolosite, pt a prelungi viata bateriei ce mai trebuie facut in afara dde incarcarea odata pe luna la redresor?

Daca placile nu sunt acoperite cu electrolit apar modificari ireversibile destul de rapid si viata bateriei scade.

Dupa completare cu apa bidistilata la un nivel intre 10 si 15 mm peste nivelul placilor,se recomanda 2-3 cicluri de incarcare-descarcare pentru a prelungi si chiar revigora viata bateriei:

1. se incarca, cu aprox. 1/20 din amperajul nominal /h pana la atingerea densitatii electrolitului de 1,28-1,29 in fiecare element (daca bateria e mai veche nu se obtine aceasta valoare decat in cativa elementi);

2. se descarca lent cu ajutorul unui bec calibrat pentru a nu depasi (preferabil) 1/20 din capacitatea nominala /h, pana cand densitatea ajunge la 1,16, NU mai jos pentru ca apar alterari ireversibile;

3. se reincarca imediat ca la punctul 1;

4. se descarca a doua oara ca la punctul 2;

5. se reincarca iar, ca la punctul 1;

6. daca mai este timp se repeta inca un ciclu de descarcare incarcare.

Practic e vorba de o reformatare, care, teoretic e bine sa se faca de doua ori pe an la masinile putin folosite.

Sa se verifice dupa fiecare incarcare, in afara de densitatea electrolitului, si nivelul lui - la nevoie se completeaza.

In timpul incarcarii nu trebuie sa creasca temperatura bateriei prea mult. Eu faceam operatiunile de incarcare cu bateria intr-o cadita de apa, pentru racire.

In general se regenereaza, semnificativ uneori, capacitatea bateriei.

Modificat de razdan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am completat cu apa distilata nivelul electrolitului. In cele 6 module au intrat in total cam... 0.9 litri de apa! Asta pt. a creste nivelul cu cca 1.5 cm.

Modulele NU comunica, lichidul trebuie completat prin fiecare orificiu in parte.

Am sa urmaresc zilele urmatoare culoarea "ochiului magic" (deocamdata este verde).

Probleme cu bateria nu am avut iarna trecuta (e drept, pornea mai greu la -15 grade C, adica electromotorul invartea de 5-6 ori). Iarna asta inca nu au fost temperaturi suficient de joase ca sa ma pronunt. La 0 grade porneste la sfert de cheie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

Salut la toata lumea.

Problema cu bateria mea este urmatoarea: am cumparat bateria care o am acum prin septembrie 2005 adica de 5 luni. Nu am circulat cu broscuta din decembrie intrucat nu am avut talon, asigurare etc. Acum le am pe toate insa a murit bateria. Ideea e ca e complet descarcata intrucat nici macar alarma nu mai merge :banghead:.

Intrebari:

1) cum poate o baterie care nu are un an sa se descarce in 3 luni - este cazul sa verific daca am consumatori de curent?

2) merita reincarcata sau mai bine iau alta noua?

3) daca e sa iau una noua ce recomandari imi faceti pentru baterie?

Merci

principessa

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

simplu, doar ai consumat-o (sistemul de alarma e si el un consumator )fara sa o mai incarci (fie mergand cu masina fie la redresor)

se pune la un redresor, bosch, la vreo 60-80 ron din carrefour, excelent de altfel (am si eu unul) si se pune bateria la incarcat, pana coboara acul dintr-o parte intr-alta - de regula de seara pana dimineata sau mai mult, in functie de starea de descarcare a bateriei.

chiar daca e baterie fara intretinere, sa stii ca ii poti scoate capacul de vizitare, altfel face presiune acidul la incarcare si mai dai in alte alea (bolboroseste)

aaa... de aruncat o arunci cand nu mai incarca...si inca ceva, nu o arunci ci o dai la schimb cu diferenta pentru bateria urmatoare...be nice to mother earth!

preferata mea - bosch!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bine ar fi sa-i faci o formatare adica o incarcare mai lunga la intensitate mica (nu stiu alte date tehnice asa ca nu dati cu pietre). Eu asa am facut si de cand sta masina in asteptarea reinmatricularii nu s-a descarcat si m-am mai si jucat cu un mp3 player cu care am cam dat discoteca in cartier :banghead:.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

:banghead: Bosch sucks ! Singura baterie pe care scria asa , absolut fara intretinere, m-a tinut cu o saptamana mai mult decat garantia, care atunci era de un an. Pe masina am acum Carranda, de 5 ani aproape (aceeasi baterie adica) - e drept ca puristii ar putea mormai ca scrie made in Romania pe ea (baterie de dacee, vorba obisnuita pe aici :beerchug: :Driver: :) )

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

As adauga:

1. Curentul cel mai bun de incarcare e ala mic (insa incarcarea dureaza ma imult). Se recomanda din batrini (revistele Tehnium) la bateriile pe plumb ca totusi sa fie situat cam la 1/10 (nu luati transformarea in SI de masura- e ca idee) din capacitatea bateriei (60AH -> 6A :banghead:). Fireste ca dupa 10 ore este incarcat. Un mic detaliu - pentru cei mai avizati - in general bateriile se incarca in curent, nu in tensiune, asta insemnind ca in functie de cit de bun e redresorul, tine curentul constant pina la un anumit prag dupa care debransaza alimentarea).

2. Bateria se descarca cu preponderentza iarna din cauza frigului, datorita unor procese fizice ce au loc in electrolit. Puteti sa nu consumati nimic - doar sa lasati bateria in masina... daca e frig afara puteti avea surpriza sa o gasiti descarcata peste noapte. De aceea se recomanda ca pe timp de iarna si nefolosire a masinii sa luati cu voi bateria in dormitor :beerchug:

Modificat de tipatescu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fie vara, fie iarna, bateria se descarca daca nu e folosita (bine-nteles, iarna mai repede). Iar bateria daca e descarcata si sta asa mai mult timp (uneori si o zi poate fi mult) se sulfateaza, adica placutele sufera o transformare chimica ireversibila. Daca bateria s-a descarcat complet si a stat asa un timp, poti s-o incarci cit vrei, ca nu va mai fi ca inainte. Daca nu circuli deloc cu masina, fie ca ai consumatori conectati (ex. alarma), fie ca n-ai, fie ca tii bateria in frig sau o duci in casa, e important ca o data pe luna sa-i faci o incarcare! Daca a stat totusi mai mult timp descarcata, poti incerca o "resuscitare" facind un ciclu de incarcare-descarcare-incarcare! (descarcarea se face lent, de exemplu cu un bec de far, nu prin scurtcircuit violent!). Dar n-o lasa sa stea mult timp descarcata!

Incarcarea se face (la bateria de 55Ah) cu un curent initial de 5-6 Amperi (daca te grabesti, poti sa-i dai pina la 10A, dar nu mai mult, si nu e recomandat), curent care va scadea in timp (poate dura chiar peste o zi). Incarcarea se considera incheiata cind curentul devine constant (de obicei pe la 2-3 Amperi). Daca constati ca curentul nu scade la macar 3A (sa zicem ca-i pishti vreo 7-8A, si dupa o zi vezi ca ai 4-5 A) inseamna ca poti sa cumperi alta.

Dar nu uita urmatorul aspect: inainte de a o conecta la redresor, sa deschizi capacele alea de plastic (sau ma rog, din ce-or fi) caci in timpul procesului de incarcare se degaja niste gaze (sa nu te speri daca vezi ca "fierbe" electrolitul). Dupa ce umbli cu capacelele alea sa te speli bine pe mina, si ai grija sa nu ajunga nici o picatura de electrolit pe haine (eu asa mi-am gaurit citiva blugi). Cu ocazia deschiderii capacelor, arunca-ti un ochi inauntru. Placutele trebuie sa fie complet acoperite de electrolit. Toate (ca nu comunica intre ele). Daca careva nu sunt acoperite cel putin 1 cm, completeaza in celula respectiva cu apa distilata. Bine, corect ar fi sa masori concentratia acidului cu un densimetru si, daca e cazul, sa completezi si acid, insa operatia asta e mai bine s-o faca cineva care a mai facut. Asa, la modul profan, poti pune linistit apa distilata, caci in general apa se evapora, acidul ramine. Dupa terminarea incarcarii pui capacele la loc si te speli bine pe miini.

Modificat de Osi
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!