Jump to content

bolturile (stift-urile) din volant


tipatescu
 Share

Postare recomandată

Am citit pe un topic de la masinile personale de unele niste idei relative la aceste bolturi / stift-uri care solidarizeaza mai bine volant de aborele cotit.

Pe scurt, acolo era vorba de o imbunatatire adusa soliditatii ansamblului prin dublarea numarului de stift-uri (de la 4 la 8).

M-am confruntat prin primavara cu urmatoarea problema si nu stiu nici acum daca am rezolvat-o macar si partial ...

La bus-ul care-l am (motor de 1.6 in acte, motor cu care i-am trecut itp-ul bine mersi si l-am adus de la cluj) am constat cu putin timp inaintea itp-ului un zgomot puternic in functionarea motorului ca de table lovite ... un zgomot extrem de enervant ... care crestea parca exponential, la turatii mici sau cind ambreiam / debreiam ...

Initial am zis ca e de la toba ... i-0am pus toba noua, i-am astupat / sudat niste gauri in incalzitoare ... nici o imbunatatire. Am desfacut turbina - nici o imbunatatire ... nu avea legatura .. .am solidificat carcasa turbinei in suruburi (se clatina un pic) - nici o imbunatatire ... am reglat tachetii ... nimic nou ... simteam ca innebunesc.

La un moment dat cind mi-a traznit sa schimb motorul cu cel de 2000 (pina la urma am renuntat pina voi fi terminat de refacut motorul de 2000) am scos motorul si cu ocazia asta, hai sa inspectez discul si placa de presiune ... supriza, aproape noi ... nu parea sa fie o problema (nu stiam eu cam ce distanta trebuie sa fie intre ansambluri, dar fiind placa de tip soare, m-am gandit ca oricum nu era asa important ... -din aduceri aminte, mai mereu asa lucrez .. .desi string informatii tehnice ca soarecele, mai intotdeauna nu-mi sint la indemina cina am nevoie de ele, ma grabesc si sint plin de vaselina asa ca renunt si masor ochiometric ...). Totusi ... cand demontam placa de presiune ... m is-a parut ca volant are un mic joc ... si m-am mirat foarte ... si bine am facut. Intr-adevar ... avea un joc cam de 30 grade pe arbore !!! Bineinteles, mi-am facut la repezeala o scula de blocat volant (un drug de fier, sudat si gaurit unde trebuie) am demontat volant si am constatat :

cele patru stift-uri ovalizasera locasele din arborele cotit si din volant, saiba aia mare din tabla pentru stift-uri era segmentata/ferfenita iar piulitza care trebuia sa blocheze volant aproape ca am desfacut-o la mana :)

Ma grabeam ... mi-am spus ca oricum nu am timp sa desfac blocul si sa schimb arborele .. .si nici nu aveam arbore impecabnil, la cota, de schimb ... asa ca am ales solutia cea mai la indemana ... am strins cit am putut (am sarit controlat) pe ranga de 1 m20 care strangea piulita ...

Acum zgomotul ala neuniform, de table lovite nu se mai aude, insa tot nu sint convins ca ar fi putut fi determinat de la jocul volantei ... prea era neuniform si anormal ... Poate ca pe undeva se aude, usor un zgomot neregulat dar dupa 200 km facuti cu masina de atunci nu a mai avut nici pe departe neplacerile dinainte cind atrageam practic atentia la orice semafor cu zgomotul ala ingrozitor ... A mai patit cinva asta, poate cineva sa confirme ? Sa fie ceva din bloc ?

Sint constient ca probabil e o chestiune de timp pina ce piulita aia se va desface din nou ...

Solutii, pentru a pastra arborele ar fi sa dau alte patru gauri in arbore ... (nu prea stiu unde si cum ca manual e o prostie) si in volant (astea s-ar mai putea face chiar si cu bormasina amatoriceasca, pe banc, cu multa atentie ...).

N-am mai folosit nici saiba ... n-am avut .. .acu probabil ca si saiba aia are rolul ei.

Oricum concluzia a fost ca probabil nu a fost stransa cum trebuie piulita inainte ... si o a doua concluzie cred ca e chestia asta, ca e bun la casa broscarului un ansamblu arbore/volant cu 8 stift-uri de prindere si daca e si echilibrat dinamic ... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am citit pe un topic de la masinile personale de unele niste idei relative la aceste bolturi / stift-uri care solidarizeaza mai bine volant de aborele cotit.

Pe scurt, acolo era vorba de o imbunatatire adusa soliditatii ansamblului prin dublarea numarului de stift-uri (de la 4 la 8).

M-am confruntat prin primavara cu urmatoarea problema si nu stiu nici acum daca am rezolvat-o macar si partial ...

La bus-ul care-l am (motor de 1.6 in acte, motor cu care i-am trecut itp-ul bine mersi si l-am adus de la cluj) am constat cu putin timp inaintea itp-ului un zgomot puternic in functionarea motorului ca de table lovite ... un zgomot extrem de enervant ... care crestea parca exponential, la turatii mici sau cind ambreiam / debreiam ...

Initial am zis ca e de la toba ... i-0am pus toba noua, i-am astupat / sudat niste gauri in incalzitoare ... nici o imbunatatire. Am desfacut turbina - nici o imbunatatire ... nu avea legatura .. .am solidificat carcasa turbinei in suruburi (se clatina un pic) - nici o imbunatatire ... am reglat tachetii ... nimic nou ... simteam ca innebunesc.

La un moment dat cind mi-a traznit sa schimb motorul cu cel de 2000 (pina la urma am renuntat pina voi fi terminat de refacut motorul de 2000) am scos motorul si cu ocazia asta, hai sa inspectez discul si placa de presiune ... supriza, aproape noi ... nu parea sa fie o problema (nu stiam eu cam ce distanta trebuie sa fie intre ansambluri, dar fiind placa de tip soare, m-am gandit ca oricum nu era asa important ... -din aduceri aminte, mai mereu asa lucrez .. .desi string informatii tehnice ca soarecele, mai intotdeauna nu-mi sint la indemina cina am nevoie de ele, ma grabesc si sint plin de vaselina asa ca renunt si masor ochiometric ...). Totusi ... cand demontam placa de presiune ... m is-a parut ca volant are un mic joc ... si m-am mirat foarte ... si bine am facut. Intr-adevar ... avea un joc cam de 30 grade pe arbore !!! Bineinteles, mi-am facut la repezeala o scula de blocat volant (un drug de fier, sudat si gaurit unde trebuie) am demontat volant si am constatat :

cele patru stift-uri ovalizasera locasele din arborele cotit si din volant, saiba aia mare din tabla pentru stift-uri era segmentata/ferfenita iar piulitza care trebuia sa blocheze volant aproape ca am desfacut-o la mana :D

Ma grabeam ... mi-am spus ca oricum nu am timp sa desfac blocul si sa schimb arborele .. .si nici nu aveam arbore impecabnil, la cota, de schimb ... asa ca am ales solutia cea mai la indemana ... am strins cit am putut (am sarit controlat) pe ranga de 1 m20 care strangea piulita ...

Acum zgomotul ala neuniform, de table lovite nu se mai aude, insa tot nu sint convins ca ar fi putut fi determinat de la jocul volantei ... prea era neuniform si anormal ... Poate ca pe undeva se aude, usor un zgomot neregulat dar dupa 200 km facuti cu masina de atunci nu a mai avut nici pe departe neplacerile dinainte cind atrageam practic atentia la orice semafor cu zgomotul ala ingrozitor ... A mai patit cinva asta, poate cineva sa confirme ? Sa fie ceva din bloc ?

Sint constient ca probabil e o chestiune de timp pina ce piulita aia se va desface din nou ...

Solutii, pentru a pastra arborele ar fi sa dau alte patru gauri in arbore ... (nu prea stiu unde si cum ca manual e o prostie) si in volant (astea s-ar mai putea face chiar si cu bormasina amatoriceasca, pe banc, cu multa atentie ...).

N-am mai folosit nici saiba ... n-am avut .. .acu probabil ca si saiba aia are rolul ei.

Oricum concluzia a fost ca probabil nu a fost stransa cum trebuie piulita inainte ... si o a doua concluzie cred ca e chestia asta, ca e bun la casa broscarului un ansamblu arbore/volant cu 8 stift-uri de prindere si daca e si echilibrat dinamic ... :vaidecapulmeu:

a prins joc si s-au deformat gaurile.

Poti sa dai alte 4 gauri sau exista stifturi cu dimensiunea mai mare. O sa ma uit maine daca am scula pentru centrat cele 8 gauri pe volant si arbore. Practic e o flansa cu 8 gauri. Saiba e doar de reglaj axial si exista in mai multe grosimi.

Ultima varianta: alt arbore si alta volant.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pe surubul de strangere nu exista saiba de blocare?O saiba care s-ar intoarce peste hexagon si o ureche in canalul de pana al volantului ar impiedica surubul sa se mai desfaca.E doar o idee si nu am studiat inca daca e posibil la vw,dar la majoritatea motocicletelor vechi in 4T exista o asemenea saiba.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

este o saiba dar nu e cu ureche care se "intoarce" peste hexagon. e o saiba care nu e plana ca sa zic asa. probabil poza exprima mai bine ce vreau sa zic.

post-6468-1257428146_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Saiba e doar de reglaj axial si exista in mai multe grosimi.

Pai nu cred ca e saiba de reglaj axial ca n-ar putea avea rostul asta acolo unde e pusa (intre volant si piulitza). Probabil e ca sa preia eventualele diformitati intre suprafata de calcare a piulite isi suprafata corespondenta a volantei.

@4boxer, nu cred ca ar fi utila o saiba mai mare indoita ... la cuplurile care apar acolo ... oricum, cred ca nu ar fi suficienta ... cred ca o saiba cum spui tu e gandita pentru angrenaje care s-ar putea decupla usor mai mult de un sfert de tura ... ori in cazul expus de mine cred ca sint suficienti citiva radiani deplasare (adica nu-i tine o saiba de tabla ... ) ca sa aiba loc sa inceapa sa lucreze stifturile in arbore/volant ...

Pina la urma, mama tuturor mesterelilor in zona aia spune sa strangi cat de bine piulita aia ... sa nu ramana joc intre volant si arbore (oricum piulita se intepeneste pe volant). Io cred ca asta nu a facut mesterul de a lucrat acolo ... ori n-a avut prapadita de scula de blocat volant si o fi considerat ca laba piciorului sau un bolovan o fi suficient sa tina contra ... ori n-a avut scula de cel putin 1 metru ... :(

@sergiu, intr-adevar, e saiba aia de la piulitza, dar uite, ca pusesi poza si-mi aminti pentru a preciza mai bine ... daca nu ma insala memoria, nu mai era era si o saiba intre volant si arbore, adica dupa volant, in poza ... si saiba aia are 4 gauri in ea corespunzatoare celor 4 stifturi ? Parca pe aia am gasit-o ferfenitza...

Modificat de tipatescu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

saiba musai trebuie sa fie acolo.

la capitolul strans surub :

ai avut noroc...

surubul ala nu se strange in shocuri !!!! ever!!! se rupe extrem de usor (eu am rupt 2 pana m-am invatzat minte)

el se strange asa:

cu o stanga de 2 metri, atarni 70'j de kile (sau pe tine) usor pana cand surubul nu se mai strange. atat !!! ala e momentul cu care se strange surubul respectiv.

si crede-ma ca nu se mai desface decat tot cu stanga de 2 metri si greutatea de 70j de kile.

la gaurile tale ovalizate din arbore, oricat ai strange, in final se va desface iar.

da-i alte gauri sau schimba arborele.

bafta !!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

v-ati confuzat bre: saibele de reglaj al jocului axial nu sunt totuna cu saiba/garnitura dintre capul vilbrochenului si volant, rotunda si cu patru gauri (incalta cele 4 stifturi/pene), din tabla; precum nu se confunda nici cu oringul din buza volantului (la versiunile mai noi)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!