Jump to content

Motorina E4/e5


Stefan_B
 Share

Postare recomandată

Incep cu acest post in speranta de a gasi alti pasionati impreuna cu care putem caracteriza mai bine motorina de pe piata.

Am folosit cateva informatii luate de pe net - am luat o idee de la BioDiesel - pentru a gasi parametrii de baza pt un carburant destinat MAC: catvia parametrii sunt foarte importanti pt ca motorul sa functioneze bine cu un carburant:

Parametri greu/imposibil de masurat acasa:

- cifra cetanica

- flash point (punctul de aprindere)

- continut de impuritati

- continut de apa

- cantitate de cenusa rezultata in urma arderii

- continut de sulf

Parametri ce pot fi masurati acasa (chiar daca aproximativ)

- viscozitate

- aciditate

- densitate - poate ajuta la determinarea cantitatii de apa...

Pe scurt, calitatea unei mostre de motorina e parametrii de mai sus in felul urmator:

Uzura motorului pe termen lung e data de:

- cantitate de cenusa rezultata in urma arderii

- continut de impuritati

- continut de apa

- aciditate

- cantitatea de sulf din motorina

Mai jos sunt concluziile unui studiu legat de motorina - se intelege de ce e importanta lipsa apei din motorina, si e important ca motorina sa fie usor (repet usor) acida:

E. P. Seregin, A. A. Gureev, V. T. Bugai, A. A. Makarov, P. G. Sarantidi and G. B. Skovorodin

1. The lubricity of diesel fuels decreases almost proportionally with decreasing viscosity and increasing content of water. The variation in viscosity of commercial diesel fuels within the limits of the GOST standard may be equivalent to a twofold decrease in lubricity, and increases in water content up to 1.0% may give a threefold decrease in lubricity.

2. An increase in fuel acidity up to 1–2 mg KOH/100 ml gives a considerable improvement in lubricity. In the caustic treatment of fuels, it is inadvisable to reduce the acidity below this level.

3. Sulfur compounds, particularly mercaptans, are detrimental to the lubricity of diesel fuels. Hydrotreated diesel fuels are generally the same in lubricity as low-sulfur diesel fuels.

Mai jos este un post care nu imi apartine. Creditul pt acest post este al laurentiupopa79 de pe Daciaclub.ro. Link Post Original

Cred ca informatia de mai jos este foarte interesanta si pare bine documentat. Voi trece la Efix. Daca sunt persoane interesate de un studiu amanuntit - in special determinarea cantitatii de apa si aciditatea carburantului, mi-ar placea sa lucram impreuna.

Spor la citit!

M-am gandit sa fac topicul asta din mai multe motive. Cel principal, este sa aflu de la ce rafinarii provin sortimentele de motorina pe care le vand benzinariile (ma rog, termenul corect ar fi "statiile de distributie"...), dar si despre ce parere aveti de calitate, cine pune apa si cine nu, cu ce se aditiveaza si daca chiar conteaza asta, daca chiar are efectul aditivul sau este doar reclama. Ce experiente ati avut cu anumite sortimente de motorina, de la ce benzinarii provenea.

De asemenea, as vrea sa spuneti ce stiti despre procesul de productie din rafinarie + transport, si despre aditivare. Adica, toate ca toate, dar una este Petrobrazi si alta e Petromidia. Cel putin la utilajul de Diesel blending, la Petrobrazi se face dupa ochi si automatizat, la Petromidia s-a trecut de faza automata si s-a trecut la electronic, ca utilajul este controlat prin calculator si ingredientele sunt masurate la a treia zecimala. Ca sa nu mai vorbesc despre praful, rugina si lipsa instructajului de la Petrobrazi. Si paza excesiva de la Petrotel, care ascunde o treaba care dupa parerea mea e facuta fara a se pune accent pe calitate. De Rafo nu stiu nimic, iar Darmanesti oricum era o paragina.

Ca sa incep eu, sortimentele comercializate la MOL. Evo Diesel (Euro 5) provine de la rafinaria Duna, de langa Budapesta, in Ungaria si se aduce cu cisterna pana la depozite. Motorina Tempo Plus, este euro 4 si nu mai provine de la Duna, de cand s-a trecut la standardul Evo. Este achizitionata din Romania, de la Petrom (in special Petrobrazi) sau Rompetrol (Petromidia), in functie de cum poate fiecare. Ceea ce nu stiu este daca, cel putin cand provine de la Petrobrazi, daca este facuta comanda cu coordonate clare sau daca se ia o motorina pe care o vinde si Petrom (Top Euro Diesel... desi seamana mai mult cu Euro Diesel simplu) si se vine in MOL ca Tempo Plus. Cu Tempo Plus Diesel (incercat dupa lansarea standardului Evo) mi se pare ca masina trage greu si motorul e zgomotos. Plus dificultati la pornire si accelerare greoaie in a 2-a. Evo se comporta bine, masina trage, nu am incercat la viteze peste 80. Silentios.

Vanzatorii s-a aratat initial mirati de intrebare, dar nu m-au intrebat la ce-mi trebuie sa stiu. Nu stiau de la ce rafinarie provine Evo, doar ca din Ungaria. Am sunat la relatii cu clientii si mi-au dat raspunsul abia a doua zi. Intrebandu-ma in prealabil daca ma intereseaza cantitati mari. Le-am zis ca persoana fizica si m-au intrebat la ce-mi trebuie: "La intretinerea masinii, cumva?" am zis da si nu au insistat.

De la Rompetrol, ambele sortimente provin de la Petromidia. Am incercat Efix (desi este Euro 4, aditivii o fac varf de gama) si la mine s-a miscat bine. Un strop mai bine ca Evo, pot fi subiectiv deoarece am incercat la drum in afara orasului cu viteze mari (max 120-125). In total, pe traseul Bucuresti - Ruse, incluzand o centura bara la bara si o plimbare prin Bucuresti cautand o spalatorie + mers lent prin Ruse, ca nu stiam strazile aka "pe unde reacu' sa fac dreapta, ca aici e intrezis, hai sa vedem la urmatoarea" mi-a iesit un consum de 10,3 litri, cf comp de bord.

Nu am incercat Super Diesel Euro 5. Ar trebui sa fie varf de gama, pt ca e Euro 5 -> sulf de 5x mai putin. Dar fara aditivi de curatare.

Ma asteptam ca e de la Petromidia, chiar daca intr-o vara din 2004 Rompetrol a bagat in benzinarii carburanti de la Rafo (nu stiu daca primise o comanda mare din afara sau au avut probleme de productie). Ma rog, gurile rele asta sustin, nu am verificat. Vanzatorii mi-au zis fara sa se mire ca intreb ca ambele sunt de la Petromidia. In Bucuresti, destul de putin se aduce cu trenul, depozitul e la Mogosoaia. Majoritatea cu cisterna ca e Petromidia aproape.

La Petrom am bagat Top Euro Diesel (Euro 4, ma asteptam sa fie euro 5) si culmea, chiar mi-a placut. La drum lung (Pitesti - Buzoesti, AG) s-a comportat bine, silentios si a tras. Probleme in schimb in oras. Consum mai mare decat Evo si Efix. Totul OK la viteza medie, mici probleme peste 100kmh. Euro Diesel nu am incercat.

Vanzatorii m-au intrebat la ce-mi trebuie sa stiu si mi-au zis apoi ca furnizorul e tot Petrom. Nu stiau daca si producatorul e tot Petrom (pe un stalp afara scrie mare ca asa e) si nu stiau de la ce rafinarie. Banueisc ca majoritatea Petrobrazi, nu am aflat propotia aia mica a Arpechim. Dat. pozitiei geografice, cred ca mai spre vest se gaseste ceva carburant facut la Arpechim. Ma interesa o comparatie intre cum era inainte de inchidere, daa stie careva. Ei spun ca depozitul e la Jilava.

Lukoil are Super Euro L si Euro L. Nu am incercat deoarece nu am incredere. Euro L sigur vine de la Petrotel, Super Euro L e posibil sa vina o parte de la Petrotel si o parte din alta tara (Rusia, Belarus?), nu mi-a spus nimeni. Lukoil mai are o rafinarie la Burgas, in Bulgaria. In fapt cea mai mare din Bulgaria, acolo mai sunt doua mici, gen Steaua Romana, Petrosub la Ruse si a doua nu mai sitiu unde. Belene, Plovdiv... Mai era in plan una mica la Silistra, specializata pe carburanti ecologici, nu stiu ce s-a intamplat. Asadar, cum e Bucurestiul mai in sud, n-ar fi exclus sa vina ceva si de la Burgas. Stiu ca mai demult aveau o motorina Plus (si la benzina) ce continea aditivul Keropur, pentru curatare. L-au scos si nu stiu sa fi bagat ceva, macar in sortimentele de varf.

De Agip nu stiu nimic. Nu am bagat, nu stiu de unde provine. Cum nu au rafinarii aici, probabil fac schema Tempo Plus, o iau din intern.

Ramane OMV si PetromV. Produsele au aceleasi nume. Nu stiu daca Sprint Diesel (Euro 4) vine de la vreo rafinarie Petrom sau nu. Cred ca probabilitatea e ff mare sa da. Premium Diesel... probabil Austria. Am auzit doar zvonuri, nimic concret. Ceea ce stiu este ca iarna, produsul se numeste Alpin Diesel si sunt 95% sigur ca vine din Austria, o rafinarie de langa Viena. Nu am incercat inca decat Sprint Diesel, de la un PetromV si nu mi-a placut deloc.

Asadar, pana acum oferta interna arata asa:

Agip:

- Euro Diesel 4 (Euro 4, dupa cum zice numele): nu stiu de unde provine

- Euro Diesel 5 (Euro 5): nu stiu de unde provine

LukOIL:

- Euro L Diesel (Euro 4): Petrotel

- Super Euro L Diesel (Euro 5)

MOL:

- Tempo Plus Euro Diesel (Euro 4): provine de la Petrom (probabil Petrobrazi) si de la Rompetrol (Petromidia)

- Evo Diesel (Euro 5): provine de la rafinaria Duna de langa Budapesta, Ungaria

OMV (si PetromV):

- Sprint Diesel (Euro 4): nu stiu de unde provine (probabil Petrobrazi)

- Premium Diesel (Euro 5): nu stiu de unde provine (Petrobrazi sau Austria)

- doar iarna, Alpine Diesel (Euro 5): nu stiu de unde provine (probabil Austria)

Petrom:

- Euro Diesel 4 (Euro 4): Petrobrazi, nu stiu cat de la Arpechim

- Top Euro Diesel 4 (Euro 4): Petrobrazi, nu stiu daca si de la Arpechim

Rompetrol:

- Efix Diesel Euro 4 (Euro 4): Petromidia

- Super Diesel Euro 5 (Euro 5): Petromidia

Mai exista retele mici de benzinarii: Celly (Pitesti), EGC (Olt si Dolj, spacializati mai mult pe GPL), Rafo (de obicei motorina provine de la rafinaria cu acelasi nume), Prista Oil (Dolj), Nycoil (Valcea), Celsino (Valcea), Euroil (Sibiu, Bihor, Mures, Cluj), OVM (Sibiu), Rocco (Mures), Competo (Sibiu), Kapusi (Mures), Euro Benz Oil (Mures, Cluj). In afara de Rafo care pare mai serioasa, eu nu am incredere. Poate voi ati avut macar curiozitatea.

--------------------

Dacia Logan 2008 - Ambition, 1.5 dCi, 70 CP - B-79-WKH (abia puse)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai utilizat motorina circa un plin odata?

Ideea este daca ai putea face o scanare a masini sa vezi cum merg injectoarele dupa minim un plin de carburant de la o anumita firma.

Cit priveste calitatea combustibilului, aceasta trebuie sa fie certificata printr-un certificat de calitate emis de producator atunci cind iese din rafinarie. Daca totusi vrei sa verifici parametri se pot face determinari la un laborator.

Personal as vrea sa fac citeva determinari la indici de calitate dar lipsa unor fonduri financiare....chiar si determinari de laborator.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

asta nu e studiu :) e doar o parere de consumer pur subiectiva. O parte din intrebarile din postul omului asta sunt clarificate de mine si de cativa colegi intr-un topic sticky de pe aria asta... :(

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu folosesc Efix de ceva vreme; am folosit si la pejo-ul pe care l-am avut benzina, inainte folosind doar 95 de la Mol.

Primele impresii - masina tragea mai bine (cred ca se curatau injectoarele) de parca aveam vreo 5 CP in plus, empiric masurati :(

Apoi, la benzinarul de 1.4 75CP mi-a scazut consumul (metoda plinului la pompa) cu cca. 200ml.

La O2 am folosit si OMV (un plin) si in rest doar Efix, am card la rompetrol, si personal si de la firma. Nu am senzatii deosebite, pentru ca nu am prea avut cu ce sa compar, insa de cand nu mai e aditivata de iarna, imi consuma cu cca. 300ml mai mult :offtopic:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu unu nu prea pot sa imi dau seama cand o motorina e mai buna si una mai proasta. Pur si simplu nu simt la masina. De obicei alimentez de la OMV sau PetromV insa si pe la Rompetrol trec destul de des(Efix nu am simtit sa imi aduca nimik in plus, testat cu vag-comul pe injectoare).

Oricum articolul/topicul pus mai sus are unele hibe. Nu m-am putut abtine sa nu zambesc cand am auzit ca, combustibilii de la Mogosoaia vin cu cisterna de la Petromidia(sunt statii in bucuresti care alimenteaz mai bine de 20-30 de tone pe zii si prin urmare pe autostrada soarelui ar trebuii sa fie coloane intregi de cisterne zilnic).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O spun pentru a mia oara, conteaza mai mult caracterul sefului de statie decat brandul. Din aceasta cauza pot sa apara diferente notabile de calitate de la o statie la alta, de la un oras la altul, desi toate au aceeasi sigla pe totem.

De regula alimentez sprint diesel de la OMV sau PetromV (in functie de care statie imi e in drum), si cateodata E4 de la rompetrol. Nu am observat nicio diferenta, motorul porneste, merge, rontzaie, trage si consuma la fel.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!