Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

Nu incerca sa schimbi prea repede prin deaccelerare/debreiere completa, nu faci decat sa pocnesti ferodoul discului de ambreiaj de volant, si... numai bine nu e.

Stai, ca nu am inteles. Adica nu trebuie calcat ambreiajul prea brusc? Sau nu trebuie calcat brusc pana la capat?

Sau nu trebuie schimbate treptele rapid?

Daca suntem off-topic, rog raspunde-mi in PM :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Salut! Rog pe cei care au motorizare 2.0 TDI la 140 CP generatia noua CR, (am cutie manuala 6 trepte )daca stiu ceva concret de comportamentul motorului, la ce viteza e ideal sa schimbi in trepte etc.

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Kerscher: eu am motorizarea de care zici tu. Am sarit la 140 CP TDI de pe o benzinara de 125 CP. Pot sa spun ca CR-ul se comporta foarte asemanator cu o benzinara, deci trage bine pana la turatii mari. Eu de obicei schimb intre 2500 si 3200. Mai putin la pornire cand nu o las sa ajunga la 2500 cat timp acul de la temperatura sta pe minim. Dupa ce incepe sa urce temperatura, trec in regimul de schimbat peste 2500.

Daca mergi la consum, e bine sa schimbi in jur de 3000 rpm. Nu faci mare economie daca o tii sub 2000. Poate ca o sa manance 0.5% in plus daca schimbi la 3000 rpm dar e mai sanatos pentru motor sa il tii putin in priza. Pot sa spun ca in oras rar ajung in treapta 4 (era un comentariu al unui coleg mai sus ca el merge cu 70km/h in a 6-a, lucru pe care nu l-am practicat niciodata, nici chiar de dragul consumului). Treapta a 6-a nu o folosesc decat pe autostrada sau extrem de rar in afara orasului. Motorul CR de 140 CP are rezerva suficienta de putere intre 3000 si 4500 rpm incat sa te ajute in depasiri sau "forje". Imi place foarte mult motorasul, e foarte bine etajata cutia in 6 trepte, practic iti ofera mai multe posibilitati decat vechiul PD: ai reprize de acceleratie mai lungi si putere suficienta pana spre 4500-5000 rpm. Deja peste 5000 accelerezi degeaba daca nu schimbi treapta. Consumul la drum lung il scot intre 5.2 si 5.8% cu acest stil de condus (schimbat intre 2500-3200). Daca iti formezi reflexul pentru rev-matching, parca ai conduce un motor benzinar, fara smucituri si fara sa se auda zgomotul motorului aproape deloc. Practic, pot sa spun ca benzinara de dinainte desi era foarte bine antifonata si ma mandream cu ea din acest punct de vedere, era mai zgomotoasa in functionare decat TDI-ul CR. Asta e al naibii de silentios. Nu stiu pe Golf cum e cu antifonarea, dar Passat-ul au reusit sa-l astupe bine de tot. :blink:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu incerca sa schimbi prea repede prin deaccelerare/debreiere completa, nu faci decat sa pocnesti ferodoul discului de ambreiaj de volant, si... numai bine nu e. Tin minte la scoala de soferi cum am tresarit toti cand instructorul a batut din palme ca sa ne arate ce se intampla cand debreiezi repede pentru a schimba repede treapta de viteza.

Poti in schimb sa nu iei complet piciorul de pe acceleratie si sa-i impui motorului o scadere lenta a turatiei ajungand la turatia dorita dupa schimbarea treptei. La fel poti creste turatia la retrogradare. In acest mod beneficiezi de un cuplu constant, protejezi turbina (cum s-a spus mai sus), protejezi arcurile de la volant si discul de ambreiaj, protejezi sincroanele prin egalizarea vitezei arborelui cu cea a volantei.

Stai, ca mi-a sarit chestia cu sincroanele in ochi. NU protezezi nici un sincron daca faci ce zici tu mai sus (nu ca ar avea nevoie sa le protezezi ca si asa sunt destul de rezistente). Ca sa protezezi sincroanele trebuie sa faci dublu ambreiaj. Poti apasa pe ambreiaj cat de bruatal vrei (ca sa ii raspun lui mario) defapt cu cat mai repede cu atat mai bine, chestia e cum ii dai drumu si la ce turatie ii dai drumu. Adica poti sa ii dai drumu instant ( la fel cum ai apasat), fara nici o consecinta asupra ambreiajului , daca turatia ambreiajului este egala cu cea a volantei. Mai practic daca simti un soc in masina cand dai drumu la ambreiaj atunci e de rau, adica e o diferenta prea mare de rotatii intre ambreiaj si volant si tu il eliberezi prea repede, volanata bimasica (la unele masini) sau arcurile ambreiajului (la altele) nu pot compensa forata care apare si simti socul respectiv. Restul din postul lui hbogdan e corect si e chiar indicat sa faceti cum zice el... :icon_thumright:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

@dbk: daca nu accelerezi turbina nu lucreaza deloc, nici daca o tii la 300km/h ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu unul nu sunt lamurit deloc...am DSG si in oras pe drive schimba la 2000 ture,la apasarea normala a acceleratiei...ce ar trebui sa fac?Sa merg pe sport unde schimba la 3000?La ce aglomeratie e..nu cred ca sar de a 2-a.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cum adica turbina nu lucreaza daca nu accelerezi ??? Turbina lucreaza tot timpul indiferent ca esti la ralanti sau la 4500 rpm, indiferent ca mergi constant sau nu... sau te referi la faptul ca geometria ramane fixa la o turatie constanta, ca atunci da ai dreptate dar te-ai exprimat gresit. @dbk turbina sub 2000 de rpm da mai mult decat poate motorul si de aia se creaza o presiune inversa care franeaza paletele ei si simti acea vibratie. Lasa DSG-ul sa schimbe cum a fost poroiectat pentru ca stie el ce face, sansele sunt minime sa strici turbina din cauza turatiei scazute, pentru ca la accelerare DSG-ul retrogradeaza cate trepte e necesar, iar cu partea ca se depun funigine ii mai da o forja din cand in cand si o sa fie totul bine...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Adica poti sa ii dai drumu instant ( la fel cum ai apasat), fara nici o consecinta asupra ambreiajului , daca turatia ambreiajului este egala cu cea a volantei. Mai practic daca simti un soc in masina cand dai drumu la ambreiaj atunci e de rau, adica e o diferenta prea mare de rotatii intre ambreiaj si volant si tu il eliberezi prea repede, volanata bimasica (la unele masini) sau arcurile ambreiajului (la altele) nu pot compensa forata care apare si simti socul respectiv. Restul din postul lui hbogdan e corect si e chiar indicat sa faceti cum zice el... :)

eu am observat chestia asta de cand am inceput sa conduc tdi-ul si am tot intrebat. mi s-a spus ca e ceva caracteristic motoarelor pd asa ca am luat-o de buna.

primesc acest sut frecvent la schimbarea vitezelor si am observat ca daca mai astept un pic cu piciorul pe ambreiaj pe ultimul sfert de cursa masina nu mai zvacneste. problema e ca asteptarea aceea, chiar si foarte scurta nu se aude bine la ureche. ii face bine sau nu ca in acel moment ambreiajul nu e cuplat 100%?

de unde stiu eu care sau daca e diferenta prea mare de rotatii intre ambreiaj si volant la schimbarea vitezelor?

Modificat de papetz
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sa o luam incet, e imposibil sa schimbi treptele de viteza fara sa patinezi macar putin ambreiajul, asta daca nu esti un robot care se sincronizeara perfect si de fiecare data eliberezi perfect ambreiajul. Nu poti schimba instant treptele de viteza si sa nu simti acel soc, trebuie sa astepti putin ca turatia motorului sa scada pentru a reusi o schimbare perfecta fara acel soc (cu cat schimbi mai sus cu atat trebuie sa astepti mai mult). Iti dai seama daca ai excutat perfect manevra daca acul turometrului scade progresiv catre turatia din treapta urmatoare si ingheata acolo, fara alte miscari gen se mai misca putin sus si apoi scade iar putin sau invers. Pentru a executa cat mai repede o schimbare de viteza trebuie sa iei complet piciorul de pe acceleratie, dar cat de repede schimbi depinde in ce treapta esti si in ce treapta vrei sa schimbi, de exemplu din treapta I in treapta II trebuie sa astepti putin mai mult pana eliberzi ambreiajul decat din treapta IV in treapta V, pentru ca trebuie sa scada mai mult turatia in primul caz. Toate astea tin mult de expereinta pentru ca, chiar daca citesti randurile astea tot nu vei sti sa schimbi cum vrei tu pana nu gresesti de enorm (repet enorm) de multe ori... Incerca totusi sa schimbi fara nici un soc chiar daca patinezi ambreiajul pentru a sincorniza discul de ambreiaj cu volant, e mult mai bine asa, plus ca pui mai putin stres asupra multor componente... O schimbare de viteze cu picorul eliberat brusc si cu acel soc e mult mai daunatoare decat o partinare de ambreiaj...

Modificat de adrian001
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu daca s-a mai discutat, insa eu nu am gasit, dar ma tot roade o intrebare. Vad ca toata lumea recomanda, spre binele motorului si a turbinei, sa nu accelerezi brusc de la turatii joase, si pe buna dreptate zic si eu. Insa, la masinile mai noi, la care acceleratia este doar un potentiometru care transmite numai niste marimi electrice catre ECU, iar ECU ia decizia cat si cum sa accelereze motorul, mai este valabil sfatul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Potentiometru la pedala de acceleratie avem pe masini inca din anii '90. Bineinteles ca toate aceste sfaturi sunt valabile chiar si in cazul masinilor noastre. Nu conteaza cum primeste ECU informatia (mecanic sau electronic). ECU-ul asculta, in final, tot de cerintele soferului, si actioneaza in consecinta, indiferent ca prin actiunile sale ar dauna motorului, dupa o perioada de timp.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

S-a mai spus: acceleratia de la turatii joase pune in pericol cel mai mult turbina (al carei ax e fortat). Si chiar daca pedala e doar un potentiometru, comanda se transmite aproape instantaneu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Are dreptate dbk acceleratiile drive by wire sunt de ceva timp. Si faptul ca ECU face exact ce, ceri tu, chiar daca dauneaza motorului, e spre binele tau, pentru ca daca te afli intr-o situatie limita nu ti-a dori ca ECU sa intervina si sa nu te lase sa accelerezi puternic de la turatii joase. Asta nu inseman ca daca acelerezi tare de la turatii joase gata se duce turbina ci doar daca iti faci din asta un obicei, asa din an in pasti poti sa puti piciorul la podea si de la ralanti...

Modificat de adrian001
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Acum pe bune... daca e prea jos nu e bine, prea sus nu e bine....

Daca turatia de cuplu max e 1800rpm (deci aici e eficienta optima), nu vad de ce nu as folosi-o de pe la 1500 pana la 2500, cat se poate. Sigur ca pe autostrada nu ai viteze suficiente s-o tii la 2500, dar intelegeti ce vreau sa spun.

Eu vad lucrurile asa: Turbina are o mapa de MAP - o anvelopa de presiune max functie de turatie si sarcina. Altfel spus, ECU protejeaza turbina. Asa ca nu ma feresc de turatii de 1500-1800.

Cand e de bagat piciorul, e de bun simt sa retrogradezi pana ajungi la 2000-2200RPM. Exact asta face si o cutie automata DSG.

Cred ca daca e sa moara turbina, o s-o faca oricum. Daca e sa tina.... o sa tina. Nu va mai stresati atat si bucurati-va de ele :icon_thumright:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asa ma gandeam si eu. La benzinare, cuplul incepe de la 4000 in sus, insa nu vad pe nimeni sa schimbe astfel incat in treapta superioara sa cada in 4000. Ba mai mult, nici nu o accelereaza pana acolo, cu turbina, sau fara.

Ma gandeam ca ECU ar fi trebuit sa faca exact ce facem noi pentru a proteja turbina, asta pentru a-i proteja si pe cei ce nu o fac.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Stefan B: daca ai cuplul maxim la 1500 rpm atunci cred k e ok sa dai talpa incepand de la acea turatie. Dar cuplu maxim la o turatie asa mica nu vei vedea decat la un motor diesel cu cel putin 6 cilindrii. Cum majoritatea posesorilor de diesel au motoare in 4 cilindrii, unde cuplul se atinge la 1900-2000 rpm, acestora nu li se recomanda o talpa puternica incepand cu 1500 rpm. Motivele le-au expus si colegii mai sus: turbina nu e pregatita sa dezvolte turatii mari pe acea plaja de turatii ale motorului iar talpa ta in podea o va forta sa dea ceea ce nu poate. In plus atingerea frecventa a unor turatii de 4000 rpm nu dauneaza deloc nici motorului si nici turbinei. Motorul are parte de ungere eficienta, se curata de toate impuritatile iar turbina, pe langa faptul ca lucreaza la turatiile ideale pt ea (si sunt cam 200 de mii de rpm acolo,daca nu ma insel), reuseste sa-si deschida complet vanele; de asemenea, la turatii mari mecanismul turbinei reuseste sa se curete singur de impuritatile pe care le faci tu cand dai talpi la 1500 rpm sau care se aduna in mersul bara la bara intr-un oras extrem de aglomerat.

O alta problema care o cauzeaza talpa la turatii mici: sistemul de alimentare cu carburant injecteaza foarte multa motorina in momentul in care acceleratia este apasata la maxim, mai ales cand turatia motorului este sub turatia de cuplu. Motorul nu reuseste sa arda complet acea cantitate mare de motorina. Pe langa consumul exagerat realizat prin accelerarea la turatii mici, motorina nearsa in motor va fi evacuta normal impreuna cu celelalte gaze... Cum gazele de evacuare antreneaza turbina, acea motorina nearsa se va depune tot pe turbina, reusind sa o imbacseasca si mai rau.

Unii stiu deja vorba aceea: diesel-ul, cand e rece, condu-l ca si cum ar fi al tau; cand e cald, in schimb, condu-l ca si cum l-ai fi furat.

mario75: benzinarele la care faci tu referire, si care intr-adevar sunt cele mai multe ca numar la vanzari, sunt motoare aspirate, fara turbina. La aceste motoare poti sa mergi fix cum vrei tu. Desi, chiar si in acest caz e recomandata turarea spre rosu a motorului, tocmai pentru a mai curata impuritatile adunate prin motor.

La benzinarele turbo se recomanda acelasi regim de turatii si reguli de WOT ca si la turbodiesel. Desigur e mult mai greu sa tii o benzinara non-stop la peste 3000-4000 rpm (atunci cand intra turbina serios); si obtii si un consum astronomic.

Si valabil pentru amandoi: Incetati sa mai credeti ca ECU va protejaza turbina de la forje inutile. El habar nu are ca in momentul in care ii comanda turbinei sa intre serios la 1500 rpm, aceasta depune eforturi foarte mari sa-si indeplineasca sarcina si poate bubui (la propriu). Pur si simplu nu stie ! Pentru ca daca cineva seta ECU sa limiteze turbina sa intre la turatie joasa, multi bizoni care se baga in depasire cu motorul turat la doar 1500 rpm fara sa se asigure temeinic si fara sa sa retrogradeze, ar muri lipiti de emblema vreunui tir. Iar producatorii gandesc ca pana si viata acelor bizoni e mai importanta decat o amarata de turbina.

Sper ca ati inteles acum de ce ECU nu va interzice sa accelerati puternic la 1500 rpm si sper ca ati inteles la fel de bine ca daca o veti mai face de multe ori, va veti lua adio de la axul turbinei, masina va fumega ca un furnal, in 2 minute nu veti mai avea pic de ulei in motor, si la service veti plati o gramada de bani pt o turbina noua (scena cu uleiul de motor ars in doua minute am vazut-o cu ochii mei pe un golf V caruira i s-a rupt axul turbinei, urmare a unui tratament de talpi puternice sub 2000 rpm, pe ultimii 20 de mii de km)

Modificat de dbk
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu am crezut nimic, puneam doar o intrebare. Insa, care e diferenta, daca o calci brusc de la turatii joase si ECU dozeaza la fix acceleratia cat sa nu crape turbina, sau nu dozeaza nimic si iti crapa turbina in depasirea aia, nu ai aceleasi sanse sa te lipesti de emblema tirului ala?

Doar intreb.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ECU nu "dozeaza" nimic, iar turbina nu-ti va crapa din prima ci doar in timp, dupa tratamente repetate.

Tocmai asta e ideea: in acest fel iti salveaza pielea cand esti iresponsabil, dar daca iti faci un obicei din asta, ii semnezi condamnarea la moarte.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La masina din semnatura mi se intampla ceva ciudat si nu stiu care ar fi problema. Daca acelerez progresiv masina accelereaza foarte frumos in orice treapta. indiferent la ce turatie daca ii apas pedala la podea masina parca suna complet altfel( huruie ) si nu trage la fel de bine ca si cum as accelera progresiv. Practic daca accelerez progresiv masina te tine lipit in scaun si daca o calc la podea parca trebuie sa astept sa faca presiune turbo si apoi trage dar e simtitor mai lenta fata de prima varianta.Nu prea inteleg daca e un defect sau pur si simplu nu se conduce in felul asta. Mi se pare dubios deoarece am mai condus alte tdi ( 2,5 tdi 180 cai) 1.9 tdi 101 cai ( masina de la firma passat 2004)si 1,9 tdi 90 cai si nu fac fitzele pe care le face tdi meu.

E foarte greu sa ma obisnuiesc la depasiri sa nu o calc pana la podea :icon_thumright:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ECU nu "dozeaza" nimic, iar turbina nu-ti va crapa din prima ci doar in timp, dupa tratamente repetate.

Tocmai asta e ideea: in acest fel iti salveaza pielea cand esti iresponsabil, dar daca iti faci un obicei din asta, ii semnezi condamnarea la moarte.

OK, am inteles. Multumesc frumos tuturor pentru raspunsuri :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

pai si daca am 10-20 km/h, sunt intr-a doua si trebuie sa o calc, ce fac? cateodata nu ai timp sa accelerezi usor sa astepti sa ajunga motorul intr-o turatie care sa-ti permita sa-i "dai". treapta intai nu poti sa schimbi, ca nu poti, dar poti calca ambreiajul pentru a o tura un pic in gol si a-i da drumul. gresesc? soliciti un pic mai mult ambreiajul dar nu e ca si cum faci asta toata ziua.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In treapta a 2-a inca nu e foarte solicitata turbina (nu e nevoie de foarte mare presiune). E mai periculos in treptele superioare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

in treptele superioare nu-i bai ca ai unde sa retrogradezi; intr-a doua, in mers, nu prea ai unde s-o mai bagi. eu foloseam ambreiajul cu succes pentru chestia asta la fosta masina, un Ka 1,3, ciar si pentru trapta a treia cateodata. la skoda am cam evitat dar o mai ajut cateodata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pfuuuui se pare ca am reusit si eu sa citesc tot topicul asta kilometric dupa 2 ore

Mandru posesor de 1.9 TDI PD cod AXR, am obiceiul sa merg prin localitati cu 60-65 la ora la 1800-2000 de ture in viteza a 4-a. din ce am citit pe aici ar fi mai recomandat sa merg cu a 3-a prin localitati?

Astazi am tractat o masina de 1500 kg pe o distanta mai mare in oras, am mers majoritatea timpului I-a sau a II-a la 2400-2500 de ture pentru ca acolo are cuplu maxim am facut o alegere potrivita?

In rest respect celelalte indicatii si cand prind drum liber inafara imi place sa plec in depasiri de la 2000 intr-a 4-a si 70 la ora si sa ma opresc pe la 3500-4000 rpm si viteze nu chiar legale...dar in oras cand e mai liber drumul merg si cu 1500 rpm intr-a 4-a la 60 la ora, nu vad nici un sens in a merge peste turatia de cuplu maxim doar asa de dragul de a merge peste 2000 rpm.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din ce am observat eu, important este sa se evite pe cat posibil accelerarile bruste, indiferent de turatie, deoarece este scos fum pe evacuare din cauza motorinei care nu este arsa complet, lucru daunator in timp pentru turbina. Eu pe cat posibil incerc sa tin motorul in cuplu tot timpul intre 1700 si 2200 in oras iar in afara orasului la mers de croaziera il tin intre 2500 si 3000. Schimbarea vitezelor in mod normal o fac intre 2400 si 2800 insa in depasiri schimb si la 4000 in functie de necesitati. Insa atentie la accelerarile bruste sau sprituri cum li se mai spune, ca nu fac bine unui diesel.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!