Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

...

Am stat prin Germania multa vreme, am condus pe autostrada aproape 2000km si sincer putini sunt cei care stau sub 120-130km/h. Asta se traduc clar prin turatii de minim 2500rpm. Si crede-ma ca in momentul in care te inscrii pe autostrada de pe o intrare esti cam blana in a 3-a, a 4-a. Ca altfel nu prea ai sanse sa intrii la timp. Am fost si cu nemti in masini diesel si nici unul nu schimba sub 2000 ture.

...

Da, asta in conditiile in care ai la masina numai 5 trepte; in cazul in care ai 6 trepte o sa ai maxim 2.300 de ture.

Si tirurile cand se inscriu pe autostrada tot in blana merg???? Sa fim seriosi...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai condus pe autostrada? Din cate vad nu prea. Normal ca te lasa aproape oricine sa te incadrezi pe banda. Dar cand tu vii cu 60 la ora accelerand usor si vezi cum te aproprii de masini care trec f. repede pe langa tine te cam sperii un pic. Tirul e imens, il vezi de departe si normal ca-l lasi sa intre pe banda lui. In fine, fiecare face cum crede. Eu stiu una si buna: nu am auzit mecanic care sa afirme ca schimbatul sub 2000 de ture nu afecteaza motorul sau ca ar recomanda asa ceva.

Daca faci 10.000km pe an nu prinzi tu poate nici in 10 ani sa ti se strice motorul. Iar DZI care schimba tot asa in oras din cate vorbeste face si multe drumuri in exterior unde nu merge la fel de babeste ca si in oras.

Inca ceva: asculta tonalitatea motorului si vibratiile din masina cand accelerezi de la 1200-3500. Vei vedea ca de pe la 2000 motorul parca incepe sa se simta in largu lui si sa aibe un sunet liniar. Asta am experimentat pe aproape orice diesel cu care am fost.

La un moment dat eram cu un prieten cu 525d din 2002. Accelera normal undeva de la 1300-1400 ture si consumul instant ii era de vreo 10litri, in momentul in care a ajuns in jurul turatiei de cuplu (1800) consumul instant a scazut, avand aceeasi doza de pedala.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

liviu....eu stau cam 6-7 luni pe an in DE din cauza serviciului si pot sa-ti zic ca la scoala de soferi te invata ca atunci cand intri pe autobahn, ca sa te inscrii accelerezi la maxim. Toata lumea se da pe banda 2 ca sa-ti faca loc, e si normal, dar tu ai obligatia sa nu incurci traficul.De asemenea in oras, de la stop toata lumea pleaca lansata, asta nu inseamna 3000rpm+ dar o acceleratie ferma astfel incat sa nu stai la semafor ca la noi.

Eu unul fac naveta in jur de 60km dus intors pe zi...si merg la 3300rpm (160-165km/h) un compromis intre zgomot/consum/viteza.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am facut o mica pauza si vad ca s'a 'starnit' o adevarata discutie in ceea ce priveste schimbatul vitezelor la anumite turatii.

DZI imi pare rau daca te'ai simtit jignit de chestia cu taxiul,chiar nu s'a vrut sa fie o jignire, mai mult mi s'a parut chiar relevant exemplul pentru ca asta e stilul de mers al taximetristilor, stil pe care il cunoaste toata lumea.Eu raman totusi la parerea mea ca mersul subturat omoara motorul in timp. Am golfuletul de ceva timp, am facut cu el aproape 30.000km, si am condus cat se poate de sportiv (schimbat undeva la peste 2500rpm) (trebuie sa mentionez ca am mers asa unde mi'a permis traficul, pentru ca in marea agomeratie din Bucuresti nu prea ai ce face) si chiar m'am uitat azi sa vad consumul mediu afisat de calc de bord (consum mediu calculat in acesti 30.000km) si ..surpriza..este 6.4. Deci masina nu consuma exagerat de mult daca mergi cu ea sportiv si sincer nu am auzit nici un mecanic care sa zica " Domne nu merge cu ea asa de turata pentru ca o omori", chiar din contra.

Oricum... fiecare are stilul lui de condus, fiecare are parerea lui, si atata timp cat in cartea tehnica a masinii constructorul nu specifica o turatie 'universal valabila' or sa existe mii si mii de pareri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am cam 88.000 km cu masina actuala si schimb, dupa ce se incalzeste, la 2.800 - 3000, in afara in depasiri ajungand chiar la 3.500-3.800 si nu am nici o problema. Ba chiar colegul Cipos mi-a zis, dupa o verificare, ca turbina se prezinta bine, Dragos Voinea mi-a verificat injectoarele si erau in stare foarte buna, masina trage bine ... asa ca, deocamdata, nu am nici un motiv sa cred ca turatiile mai inalte ar dauna cumva. Ma gandesc ca daca erau nocive in 88.000 km ar fi trebuit sa inceapa sa se simta cumva. Si am un consum mediu afisat de aprox. 6,8%, ceea ce la 140 CP nu e chiar rau.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

liviu....eu stau cam 6-7 luni pe an in DE din cauza serviciului si pot sa-ti zic ca la scoala de soferi te invata ca atunci cand intri pe autobahn, ca sa te inscrii accelerezi la maxim. Toata lumea se da pe banda 2 ca sa-ti faca loc, e si normal, dar tu ai obligatia sa nu incurci traficul.De asemenea in oras, de la stop toata lumea pleaca lansata, asta nu inseamna 3000rpm+ dar o acceleratie ferma astfel incat sa nu stai la semafor ca la noi.

Asta incercam sa punctez si eu.. dar tot timpul apare si un contra argument minor, gen tirurile.

Am uitat de partea cu semafoarele. Ca sa subliniez un pic treaba asta, am stat in Hamburg vara trecuta si cum acolo ploua foarte mult, primele masini de la semafor care tot timpul plecau destul de in forta pur si simplu patinau datorita apei de pe carosabil. Patinau usor, nu stateau pe loc - burnout :vaidecapulmeu: Si treaba asta se intampla de la masini gen Golf II pana la altele mai scumpe. Iar daca acum o sa ziceti ca neamtu defapt nu stie sa conduca dupa ce majoritatea de la ei v-ati cumparat masini tocmai pentru ca ei se intretin foarte bine masinile eu imi pun capac si tac.

Modificat de GIZMO
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca vitezele sunt schimbate sub 2500 de rotatii,ungerea motorului este foarte proasta si din acest motiv,motoarele si in special turbinele cad foarte repede,mai ales la motoarele diesel.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt adeptul turatiilor mari dar ca sa iau si partea celor care umbla subturat aduc un exemplu negativ. Am o cunostinta care are pe Bora cip sau box si conduce destul de sportiv, dupa 2 ani de zile in acest stil una dintre bielete i-a perforat blocul motor. Masina cu aproximativ 230.000 km din care el a bagat sa zicem 30000-40000 km. Poate e o coincidenta, poate nu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai condus pe autostrada? Din cate vad nu prea. Normal ca te lasa aproape oricine sa te incadrezi pe banda. Dar cand tu vii cu 60 la ora accelerand usor si vezi cum te aproprii de masini care trec f. repede pe langa tine te cam sperii un pic. Tirul e imens, il vezi de departe si normal ca-l lasi sa intre pe banda lui. In fine, fiecare face cum crede. Eu stiu una si buna: nu am auzit mecanic care sa afirme ca schimbatul sub 2000 de ture nu afecteaza motorul sau ca ar recomanda asa ceva.

...

Am peste 3000 de km pe autostrada...

Poti sa te incadrezi si cu 80 km/h pe prima banda fara sa incomodezi pe nimeni (nu conteaza in ce treapta de viteza) dar nu te poti lupta cu morile de vant de pe acest topic...

Modificat de liviu_petrasc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La un motor cipuit, din moment ce merge cu presiune in turbo mai mare, inseamna ca vanele se deschid complet mai repede de 3000 rot/min nu? fata de un soft original care la 3000 face cursa completa geometria variabila, sau nu-i asa?

daca-i asa, atunci inseamna ca nu trebuie dus tot timpul la 3000 sa nu faca depuneri ???

Modificat de adi_bm
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De ceva vreme urmaresc acest topic, avand in vedere faptul ca masina personala e pe benzina si masina de la job e diesel, masini pe care le conduc in fiecare zi, si faptul ca am peste 600.000 de km la activ pe diverse marci si tipuri de motoare, consider ca pot sa-mi exprim si eu o parere. Incep cu o intrebare: la un diesel nu a-ti observat cumva ca dupa o anumita turatie motorul nu mai trage foarte bine, chiar daca el inca mai urca in ture? Ei in momentul acela degeaba insisti asupra mototului turand-ul ca nu mai obtii puterea dorita, asta presupune schimbarea vitezei. Mergand subturat, nu vei obtine nimic, decat faptul ca se v-a depune mizerie, ca sa-i zic asa, pe supape, turbina si alte componente, oricum daca se alege stilul acesta de condus e bine ca din cand in cand se se conduca din cand in cand turat si la o viteza constanta. Sincer cel mai recomandat este condusul in jurul cuplului motor, acolo motorul se simte cel mai bine, ai si puterea dorita. In opinia mea nu cred ca se poate stabili o anumita turatie generala pentru motorele diesel, fiecare motor se simte bine la o anumita turatie. dupa cum precizam mai sus am condus multe masina in toti km parcursi, cateva exemple: un motor de MAN se simte bine pe la 1.200-1.400 ture, un motor de Atego(Mercedes) se simte bine pe la 1.500 ture, Sprinter-ul se simte bine in jur de 2000 de ture, masina pe care o coduc acum se simte cel mai bine pe la 2.400-2.800, un VW Polo de 1,4l motorul in 3 cilindrii am observat ca se simtea bine in jur de 3.000 de ture, si exeplele pot continua. Desigur in trafic intalnim cazuri in care suntem nevoiti sa depasim aceste ture, nu e nici o problema, chiar este recomandat. Un diesel nu se conduce ca un motor pe benzina, nu poti sa-l tii in ture excesive tot timpul. Aceasta este parerea mea, tinand sa mentionez faptul ca in toti acesti km parcursi nu am avut nici odata probleme cu motoarele.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

Am citit mai tot topicul si n-am gasit nici un raspuns... La fel ca si @Sookie si multi altii, am destui km parcursi si in tara si afara, si cu benzinare si cu dieseluri, incat sa-mi dau seama sau sa fiu ''in stare'' sa schimb o viteza atunci cand se cere, dar!!!

''@Ice_2k May 30 2005 : ca sa cad la 1900 ar trebui sa skimb pe la 3000 cred... ceea ce mi se pare un pic cam mult... 2500 mi se pare arhi-suficient pt mers in oras...''

... la mine apare acea ''frana de motor'' ca-mi scutura creieri (face ceva de genu' ..ex: sunt in viteza a 5a, deloc turat, si brusc o bag intr'a 3a). Nu se intampla la o turatie de 2700-3000 rot/min, dar nu tot timpu' pot sa ajung acolo, la acea turatie din motive de trafic...

''@cristip25 Sep 13 2005 : O alta nelamurire ar fi ca in situatia in care turez mai mult....dupa schimbarea in treapta urmatoare (in sus) apare senzatia de franare (cel putin cu ac-ul pornit). Adica ce vreau sa spun e ca dupa ce schimb viteza, cand iau piciorul de pe ambreiaj masina tinde sa se poticneasca.....si abia dupa aceea isi revine....E normal sa faca asa?''

... Bun! E vb de ''frana de motor''... Dar de ce face si cand retrogradez in viteze ... Ex: 4-3, 3-2 s.a.m.d.! Ajung la 2000-1700 rot/min (indiferent de viteza, excepand vit.1) si retrogradez, schimb o viteza inferioara si ma trezesc, de multe ori, cu aceleasi ''simptome'', ma da in nas, o frana de motor brusca de care m-am cam saturat!!! Masina e cea din semnatura si are ...azi, ~180.k. km! Ajung intr-o intersectie cu sens giratoriu ... ma asigur, am 1800 rot/min in a 3a, incerc sa ii dau a 2a si .. se intampla IAR!

Modificat de DanuAL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu nu ma uit niciodata la turometru cand schimb viteza, daca as fi asa obisnuit as avea mari probleme acuma cu adaptatul pe Bluemotion(turatii mult sub cele obisnuite). Deci, indiferent de turatie, consum, menajat motor sau nu, autostarda sau oras ori alti factori, cum a precizat mai sus si colegul @Sookie, schimb viteza cand simt ca motorul nu mai trage, in cazul meu la 2200-2500rpm, astfel nu incurc circulatia, n-am consumul mare, nu face ca tractorul si am la nevoie o rezerva de putere, schimbat viteza cu mult peste turatia cu cuplul maxim mi se pare cam riscant, neconfortabil si distruge motorul, la fel si la polul opus, 800-1500rpm!

Drum Bun!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ajung intr-o intersectie cu sens giratoriu ... ma asigur, am 1800 rot/min in a 3a, incerc sa ii dau a 2a si .. se intampla IAR!

in a 3a la 1800 rot/min ai cam 50km/h... in sensul giratoriu? :Driver:

Modificat de adi_bm
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare ! Problema aceasta a schimbatului vitezelor vad ca se discuta foarte mult si nu se ajunge la o concluzie clara . Am masina din semnatura de la 0 km si acum am aproape 85.000. In oras conduc foarte subturat ( schimb de regula undeva pe la 1500 rpm, rareori sar de 2000 ) in schimb nu accelerez tare in trepte superioare . Daca am nevoie de acceleratii , retrogradez o treapta sau chiar doua , si dupa aceea dau gaz . Cam la o luna fac A2 si acolo merg constant undeva la 140 ( 2800-2900rpm). Cert ca pana acum la scanarile facute , motorul este total in parametrii dati de constructor , si nu am avut nici o problema . Apropo , nici constructorul in manualul de exploatare a masinii nu recomanda sa se mearga subturat , dar acesta defineste motorul subturat ca fiind motorul care "nu mai merge rotund " (sper ca am retinut corect ).Or fi stiind ei ceva .

Modificat de pte
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@DanuAL Rezolvarea la problema ta este foarte simpla si se numeste rev-matching. Este o tehnica care consta in "pregatirea" motorului pentru turatia la care urmeaza sa fie dus. Eu folosesc rev-matching de aproape 2 ani acum si mi-a intrat in reflex ca parte a procesului de retrogradare, o fac fara sa mai ma gandesc. La inceput intr-adevar, necesita putina concentrare. Concret, treaba e asa: esti in treapta 4 1700rpm sa zicem, apesi ambreiajul si in timp ce mana duce schimbatorul in treapta a 3a, piciorul drept apasa acceleratia si tureaza motorul pana spre 2300rpm dupa care ridici ambreiajul. Facand asta, nu numai ca vei scapa de acea frana de motor violenta, dar vei si proteja toate elementele transmisiei (cutie, planetare, ambreiaj etc).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai e o tehnica si pt schimbarea in sus a vitezelor. Tot asa, se tureza un pic motorul in gol inainte de treapta urmatoare astfel incat sa pice intr-o plaja de turatii mai buna.

Dar nu se mareste consumul? Asta ar fi un dezavantaj cand iti iei un diesel si si pentru econimie nu doar pentru cuplu.

Modificat de Aditu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Merci @Ice_2k de raspuns! Am incercat mai toate metodele ... plus ca...! Sunt in a 3a, motorul rece, ajung la 2500 rot/min si dau sa schimb... face din nou! Am observat, (de cand citesc acest topic merg mai turat, adik, pe la 2800-3000-3200 rot/min schimb), se comporta mai bine! Dar chestia cu .. la 2500 rot/min, motorul rece ... nu da bine deloc!!!

@adi_bm ...''in a 3a la 1800 rot/min ai cam 50km/h... in sensul giratoriu?'' - DA! Printre altele, era un exemplu', depinde de trafic si nu numai! .. nu toti care au o masina tare... sunt si ''tari'' la condus si vice'versa!

Modificat de DanuAL
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare tuturor,

ma intreb de o chestie. o masina automata (iau exemplul cel mai aproape de noi, DSG) este proiectata sa schimbe in D la 2000 ture in mers normal, oare nu asa trebuie mers si cu o cutie manuala ? Faptul ca apesi pedala mai tare permite urcarea pana in 2900-3000 ture este doar optiunea ta, dar ptr un consum normal (depinzand si de motor) eu zic si simt ca cel mai indicat este schimbatul in turatii mici. Am avut si 1.4 benzina pe care l-am condus un an si nu am simtit nicio diferenta ca mergeam schimband in turatii mici.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1.4 benzina nu are nici cea mai mica legatura cu 2.0 diesel.

+ schimba automata la 2000 de ture, dar la apasarea pedalei altfel gestioneaza raspunsul motorului, retrogradeaza automat, schimba parametrii in timp real, poate anticipa diverse reactii etc. tu nu faci asta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nu am vrut prietene c6t9 sa fiu offtopic, a fost o simpla remarca ptr care iti multumesc ca mi-ai atras atentia. inclin sa cred in continuare ca turatiile mici nu fac rau masinii cu motor TDI.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nu ma refeream ca e TDI sectiunea, ci ca cele 2 motoare nu se pot compara deloc.

numai ture mici fac rau unui TDI. sa vezi si cu cum arata o turbina si mai vorbim. de asemenea daca mai ai obiceiul de a schimba mereu la 2k rpm, unde anume cade turatia? culmea e ca in oras ai nevoie mai mult sa te strecori si de acel zvac. nu vad de ce ai forta de sub 2k de ture, cand oricum nu trage de nici o culoare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mersul excesiv de subturat nu poate face bine niciunui motor, fie el unul diesel, benzina, cu turbo sau aspirat. La un mers normal, si cand nu este nevoie de accelerare imediata, cum ziceau si unii colegi cateva posturi inainte se poate merge, dar nu excesiv de mult. Fiecare isi conduce masina in functie de cum considera de cuviinta, in functie de necesitati si in functie de preferintele personale, care difera de la persoana la persoana.

Acum sa nu-mi spuna cineva mie, ca un mers subturat si batranesc nu face rau unei turbine (in timp) ca asta nu pot crede si cu siguranta ca multi de aici sunt de acord cu mine. Eu unul inca n-am auzit niciun motor sa crape din cauza mersului turat (nu excesiv) sa zicem un 3000-3200 la diesel si un 4000-4500 la benzina, mi se par niste turatii de bun simt atunci cand e nevoie sa le atingi. Am condus si diesel, am condus si benzina. Si la unul si la altul dupa cativa zeci de km te obisnuiesti si cu timpul de raspuns, si cu ambreiajul, si motorul iti spune in ce plaja de turatii se simte bine. Acolo e bine sa-l mentii, nu e o regula la toate motoarele ca ele sa fie turate doar pana in x sau y rotatii.

Am un prieten cu un leon 1.9 tdi PD din 2007. Cumparata masina de noua, condusa de el de la 53 de km cat avea din reprezentanta (parca atatia avea la bord).

A mers cu ea si sportiv, si mai putin turat, dupa necesitati, oras, respectiv inafara. A vazut masina aia si autobahn-ul din Germania, a mers si cu vit maxima, a mers si in oras cu 30 km/h si azi trece de 32000 de km si nu are nicio problema. Am avut ocazia s-o conduc si eu cateva sute bune de km, a primit si ture si retrogradari la nevoie si tot ce trebuie. S-a comportat ireprosabil.

Am vazut si turbine care au picat din cauza mersului excesiv de subturat, cunosc multe cazuri. NU cred ca a face uz de puterea si turatia unui motor cand ai nevoie, poate duce la "moartea" acestuia, sau uzura unor componente cheie, cum e cazul turbinei, dimpotriva un mers subturat face acest lucru, incet dar sigur.

In momentul cand ai o masina si o conduci fara sa faci abuz, o inveti, o simti, te implici si mai si cunosti anumite lucruri despre functionarea si eventualele probleme ale unui motor, imposibil sa nu te adaptezi la un condus corect. Ma refer aici la soferii pasionati, care chiar pun suflet cand conduc o masina, si imbina confortul personal si al pasagerilor cu un condus poate un pic sportiv dar in acelasi timp benefic motorului. Cine poate face treaba asta se poate numi sofer adevarat.

Sa auzim de bine!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

stimati prieteni, nu va contrazic si sunt sigur ca poate cunostintele voastre in mecanica sunt superioare alor mele, dar cutia mea DSG merge singurica, nu merg batraneste, nici nu-i "rup gura". in oras nu schimba peste 2.000 de ture ptr ca nu-i cazul. 2 cazuri de turbine crapate stiu din cauza turatiilor excesive, amandoua cutii manuale, amandoi baieti cu golf si cu picior greu. oricum tin cont de sugestii si o sa schimb putin stilul de condus.

Numai bine

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!