Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

Nu turatia mare este problema la diesel ci sa nu il urci la turatie mare ca pe un benzinar. Aici se face diferenta. Daca il urci frumos constant din pedala, poti schimba si la 3.500 rot/min. Si ca sa dau un exemplu: eu in oras schimb pe la 2.500-3.000 rot/min dar le urc constant iar in afara localitatii la 120 km/h prefer sa o tin in treapta 4 pe pilot la 3.000 rot/min decat sa o tin in a 5-a.

@DZI's departe de mine gandul de a-ti da sfaturi in a conduce. Cu siguranta ai mult mai multi km parcursi decat mine dar la 80 km/h in afara localitatii nu suna mai bine motorul in a 4-a? Asta ca tot vorbeai de condusul dupa sunetul motorului. E doar un semn de intrebare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Explicati-mi si mie cum reusiti sa schimbati treptele la 1500-1600 rpm? La masina din semnatura cutie cu 5 trepte de la treapta a 2-a in sus urmatoarea treapta superioara inseamna o scadera a turatiei cu cca 800 rpm in conditiile in care mentii aceeasi viteza, adica scade la sau chiar sub turatia de relanti. Nu zic ca masina mea nu accelearaza de la relanti in treapta 1,2,3 poate si 4 dar nu-mi bat joc de el in acest hal. Eu in todeauna incerc sa mentin turatia cel putin la 1500 rpm asta inseamna ca schimb intr-o treapta superioara pe-la 2200-2500 rpm.

P.S. Sunt ferm convins ca la AWX nu poti schimba vitezele la 1500 rpm ca se ineaca instantaneu.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ionutctn, Stai linistit, ca daca era daunator pentru motor, nu te lasa calculatorul sa accelerezi asa brusc motorul, sau asa de mult. Acceleratia, nu este decat un potentiometru care furnizeaza niste informatii catre ECU. Daca ECU considera ca e periculos pentru motor, nu il accelereaza cum vrei tu. Tot dupa hartile lui lucreaza. Iar la DTM, va zic eu ca Seaturile Leon TDI, schimba la 4000 - 4500 rot/min - da, se folosesc TDI-urile la curse - si mai si castiga!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@msanyix

Subscriu la ideea ca mersul sub 1.500 rot/min la un AWX este o bataie de joc. Cand schimbi o treapta, urmatoarea trebuie sa o primeasca minim pe la 1.600 rot/min altfel suna motorul aiurea.

Pe de alta parte sa stii ca am mers si in treapta a doua cu motorul la ralanti si am deschis si geamul sa aud motorul care avea un sunet normal de ralanti. Nu am mers cu masina la ralanti pana acum decat in treapta 1 si 2 si asta pentru ca mergeam pe un drum de tara cu denivelari si bagam in a 2-a (sau in viteza intai) si o lasam sa curga singura.

Later Edit:

@mario75 pai si atunci sa inteleg ca pana la urma nu exista nici o regula in a conduce cat mai corect? Sau ca tot ce nu e interzis (de calculator) este permis sa faci cu motorul ala? Nu e nici o schema dupa care poti oarecum "proteja" motorul?

Modificat de ionutctn
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

S-a mai discutat. La turatii scazute, geometria variabila a turbinei, lucreaza doar pe o sectiune a intregii curse. Restul se acopera de funingine, calamina, si altele, blocand restul cursei. In momentul in care ai nevoie de putere, paletii turbinei nu se mai duc in pozitia solicitata de ECU rezultand parametri anormali de functionare. In momentul ala motorul intra in "limp mode" pentru a proteja turbina, si vei merge fara ea (daca obisnuiesti sa mergi subturat - nici nu o sa-ti dai seama ca nu mai lucreaza turbina) - pana la oprirea si repornirea motorului. Presiunile alea ridicate din turbo, atunci cand acesta nu functioneaza in parametri, pot forfeca axul turbinei, daca nu intervine ECU la timp. Si totul de la mersul subturat. Scuze ca repet ceea ce se stie deja.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu am facut referire la cazurile extreme, in treapta a 2-a pornesc de pe loc fara nici o problema (dar nu o practic), ar fi dezamagire totala pt mine ca un motor 285 Nm si 131 CP sa nu o faca. Da geamul jos cand accelerazi in a 3-a sau 4-a de la relanti, mai ales daca te aflii langa o cladire sau gard ca sa se reflecte sunetul. Mai schimb si eu cateodata pe la 4000 rpm (o data pe luna) dar fara frica de a se strica ceva o duc pana la 3200-3500 rpm cand imi permit imprejurarile.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Seat-urile nu concureaza in DTM ci in WTCC. Schimbarea treptelor de viteza se face la fel ca si la Audi R10 la ~5500rpm.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asa e, scuze. Mersi de completare. 5500 nu e totusi prea mult? La mine, la 4500 parca-i taie cineva picioarele. Se plafoneaza. Nu mai urca asa tare in turatie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Buna, am citit si eu cateva pagini de pe acest topic si incep sa ma ingrijoresc ptr motorasul meu, eu sincer ii dau pe coja dar dupa ce o pornesc dimineatza sau mai tot timpu o las putin sa ajunga uleiul peste tot in motor si dupa aia o "biciuiesc" si ma duc cam 2 doua ori pe zi in a 5 cu ia turata la maxim cat poate, cam 10 min dar nu stiu daca si in treapta a 5 afecteaza ceva, cateodata si in treapta a 4 ajung cu ea undeva dupa 40 mi tur.

Intrebarea ar fi oare se "duce" turbo mai repede sau ii face bine? Am un sidait chiar si la relantiu ii de ceva timp acest sifait dar merge oki, si chiar si cand trag tare de motor dupa 3600 tur face iara un sifait mai acentuat dar trage bine. OFF- pe forduri stiu din proprie experientza ca nu ii bine sa se mearga sub turat dar la TDIuri nu stiu cum li mai bine mai ales la TDI-ul meu de 90 AGR (deci fara geometrie variabila) . As fi recunoscator daca ati da niste tur/min in fiecare treapta.

merci

have a good time

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cat timp nu sari calul in treapta a V-a (decat daca ai avea chip cred ca poti sa faci asta) poti sa mergi si cu 4000rpm constant. Eu unul am observat ca motorul se simte cel mai bine intre 2500rpm si 3750rpm. Mai sus trage f bine dar nu cred ca temperatura pe evacuare este relativ ok mai ales ca am chip.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asa e, scuze. Mersi de completare. 5500 nu e totusi prea mult? La mine, la 4500 parca-i taie cineva picioarele. Se plafoneaza. Nu mai urca asa tare in turatie.

Daca vorbim de un TDI, e cam mult si eu zic la fel. Oricum, la 4500 deja cuplul este pe terminate, de aceea simti ca-i "taie cineva picioarele" :rolleyes: si urca mai greu in ture.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

hangyouridols

La mine cam asa-i:cat timp e motorul rece,schimb la 2200rpm,accelerare usoara;se ridica uleiul la 70grade(am indicator in bord,nu ma i-au dupa temp apei),schimb la 2500rpm tot accelerare usoara;ajunge uleiul la 80grade schimb cam la 2700-3000rpm accelerare brutala;cand sunt lenes sau nu ma grabesc,schimb cam la 2600rpm accelerare usoara.Pe autostrada viteza de croaziera e 160km/h in bord,la care am 3500rpm,cu varfuri pana la 4300rpm(210km/h in bord);mentionez ca masina are tbox si schimb uleiul mai des,adica la 7000km.Alextz,care e faza cu temperatura mare pe evacuare si chip?

Modificat de mcornel
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Un mic clip pentru cei cu maxim 4000rpm la diesel, este un ALH modificat. Motoarele de la Seat sunt gandite pentru curse, nu pentru mers relaxat.

@mcornel : cu chip se modifica si cantitatea de motorina injectata si la turatii mari temperatura pe evacuare creste. Sper sa nu creasca peste parametrii turbinei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Parca acolo scrie ASV 110, nu ALH...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

hangyouridols

Este un ALH modificat pe forum(duze plus chip) la care s-a scos limitarea,e a lui EXE33,a pus o poza pe undeva,dar nu mai stiu pe unde.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Motoarele de la Seat sunt gandite pentru curse, nu pentru mers relaxat." - adica vrei sa spui ca ARL-ul meu de pe Seat e diferit fata de VW? Asa ceva nu exista. Toate moatoarele, care au aceleasi coduri, au piese identice indiferent de platforma pe care au fost puse.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Motoarele de Seat de la WTCC.

Filmuletul de pe youtube este de la un ALH cu chip,duze,cap de pompa,turbo mai mare ~220cp.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

hangyouridols

Ups,scuze,confundasem;tineam eu minte ceva,dar nu ce trebuie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai daca schimbi la 2000rpm din a IV-a in a V-a ....cum naiba mai accelerezi? Eu unul merg tot timpul peste 2000rpm si in oras schimb intre 2600-4500rpm. Iar afara la drum lung la cat se poate.

@liviu : masina e second din .de? Ca atunci sa stii ca in acceptiunea ta nemtii si-au batut joc grav de ea. Au schimbat pe autobahn treptele la 4000+ rpm iar la drum lung au mers numai peste 3000rpm.

Masina a circulat numai 6 luni in Germania dupa care a fost adusa in Romania; avea vreo 7.000 km (pe bord si pe factura). Pana la ora actuala nu am avut nici o problema cu turbo sau legat de turbo. Deci nu-ti fa griji ca n-a prea forjat neamtu masina pe autobahn.

Si cand nu circula pe autobahn cum schimba nemtii treptele de viteza? chiar daca traiesti in germania nu circuli toata ziua pe autostrada...

Sa stii ca masina tot accelereaza in a 5 a si de la 1400 de turele dar nu ca un dragster!

Modificat de liviu_petrasc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

captain slow

Stiu ca s-a mai discutat chestia asta dar acum am vazut personal

Ieri am condus masina unui prieten, AUDI A4 2.0 TDI 140 cp., vreo 50 km. Masina e de prin 2006 are cutie de viteze automata, nu stiu codul sau alte chestii tehnice. Treaba e ca pe 90% din distanta motorul nu s-a turat la mai mult de 1400 rpm; cei 10% diferenta sunt depasirile, unde nu a trecut de 3000 rpm.

Am stat anume cu ochii pe turometru, am vazut si turatii de 1200 rpm.

Masina are 123k km la bord si trage foarte bine .

Intr-adevar, in modul sport sta undeva la 2000 rpm. dar eu unul n-as conduce-o asa decat foarte rar.

Fiind cutie automata acesta ar trebui sa fie si modul corect de condus in turatii? ma refer la condus constant, pentru ca la talpa retrogradeaza, asa cum facem si noi la cutiile manuale.

Eu unul incerc sa tin ALH ul meu la 1900rpm la mers constant, asa ca schimb I-II la 3000 rpm, II-III si III-IV pe la 2800 -2900 iar IV-V la 2400-2500. Asta dupa ce am citit topicul.

Ma gandesc totusi ca or fi ele motoare diferite, putere, cuplu , sistem de injectie dar turbina e tot turbina, functioneaza pe aceleasi principii; nu ma pricep, dar presupun ca ambele au geometrie variabila si toate chestiile alea care se umplu in timp de funingine si alte depuneri. Si nu cred ca a fost proiectata cutia automata sa strice turbina, nu? Sa fie totusi vreo problema mersul zeci de mii de km la 1400 rpm?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si pe mine m-a macinat mult timp aceasta problem. Sa schimb la 3000 rpm treapta sau sa schimb la 2000 rpm?

Testat pe a mea, schimbatul la 2000 rpm este clar mai economic dpdv al cobustibilului consumat. Asta doar cu conditia ca dupa aceea accelerarea sa se faca foarte uso, lin. Degeaba schimbi la 2000 rpm, scade turatia la 1400 rpm dupa care accelerezi brusc inapoi la 2000 rpm. Asa nu se face nici o economie de combustibil. Ba din contra...motorina iese din motor jumatate nearsa, deci randamentul motorului este scazut, iar consumul creste simtitor.

Iar cea mai grava problema in acest caz ar fi fortarea inutila a turbinei (mai exact a axului acesteia). La turatie joasa, in momentul unuei accelerari puternice turbina este fortata inutil, si in cele din urma va cadea.

In concluzie, nu e problema daca mergi constant intr-a 6-a la 70 de km/h , avand o turatie de 1200 rpm (la masina din semnatura) si un consum de 3.3 l/ 100 km. Devine o problema in momentul in care vrei sa accelerezi foarte repede de la 70 la 100 km/h si lasi masina tot in treapta a 6-a. Turbina va avea de suferit in acest caz.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu numai de ungere este vorba ci mai mult despre socul termic pe care il suporta motorul dar si turbina. Inchipuieti afara -10
Modificat de chicken
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Masina a circulat numai 6 luni in Germania dupa care a fost adusa in Romania; avea vreo 7.000 km (pe bord si pe factura). Pana la ora actuala nu am avut nici o problema cu turbo sau legat de turbo. Deci nu-ti fa griji ca n-a prea forjat neamtu masina pe autobahn.

Si cand nu circula pe autobahn cum schimba nemtii treptele de viteza? chiar daca traiesti in germania nu circuli toata ziua pe autostrada...

Sa stii ca masina tot accelereaza in a 5 a si de la 1400 de turele dar nu ca un dragster!

Pe mine ma doare inima cand sunt in masina mea sau oricare alt diesel condus de mine sau altcineva si trebuie accelerat undeva sub 1600 ture. Stau "continuu" cu ochii pe turometru si pedala foarte fin. Cand fac asta e doar comoditatea din oras de a mai retrograda, apoi accelera si apoi frana si tot asa. Dar sub 1600 ture nu prea e masina niciodata. Cand e plina sau la deal nu imi pot explica cum urcati voi sub 1800 ture. O fi a mea mai batrana dar si in pedala se simte ca daca ai 2200 ture o tii usor apasata, daca esti sub 1800 trebuie sa tii mai jos ca altfel scade viteza f. repede. Poate pe unde conduceti voi nu aveti dealuri si asta conteaza mult.

Am stat prin Germania multa vreme, am condus pe autostrada aproape 2000km si sincer putini sunt cei care stau sub 120-130km/h. Asta se traduc clar prin turatii de minim 2500rpm. Si crede-ma ca in momentul in care te inscrii pe autostrada de pe o intrare esti cam blana in a 3-a, a 4-a. Ca altfel nu prea ai sanse sa intrii la timp. Am fost si cu nemti in masini diesel si nici unul nu schimba sub 2000 ture.

Stiu ca s-a mai discutat chestia asta dar acum am vazut personal

Ieri am condus masina unui prieten, AUDI A4 2.0 TDI 140 cp., vreo 50 km. Masina e de prin 2006 are cutie de viteze automata, nu stiu codul sau alte chestii tehnice. Treaba e ca pe 90% din distanta motorul nu s-a turat la mai mult de 1400 rpm; cei 10% diferenta sunt depasirile, unde nu a trecut de 3000 rpm.

Am stat anume cu ochii pe turometru, am vazut si turatii de 1200 rpm.

Masina are 123k km la bord si trage foarte bine .

Intr-adevar, in modul sport sta undeva la 2000 rpm. dar eu unul n-as conduce-o asa decat foarte rar.

Cel mai probabul e un multitronic de 7 viteze, la fel ca si al varului meu. Pe sport schimba la 4500. Pe D o tine constant la 1200. Dezavantaje? Masina scoate fum si scotea si la 80.000km cand a aduso din DE. Nu mult dar scoate. Consuma ulei mult, asta datorat tot in mare parte condusului subturat. N-am condus-o, el zice ca merge bine, dar de afara sincer motorul are un zgomot cam atipic, dupa urechea mea cel putin.

100 km. Devine o problema in momentul in care vrei sa accelerezi foarte repede de la 70 la 100 km/h si lasi masina tot in treapta a 6-a. Turbina va avea de suferit in acest caz.

Perfect adevarat. Poti sa schimbi la ce turatie vrei tu atata timp cat nu accelerezi apoi mai mult de jumatate de pedala si masina nu e in sarcina. Dar daca nici in afara orasului motorul nu va primi talpa la turatii ridicate eu nu cred ca trece de 100-150k km.

Modificat de GIZMO
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Referitor la schimbatul vitezelor sub 1800 rpm iti zic ca motoarele astea AWX si AVF de 131 CP accelereaza lejer si de la 1500 rpm in treapta a 4 chiar si cu masina incarcata sau pe deal in sus (depinde de deal) dar le omori incet cu asa stil de condus.

Cutiile automate coboara la 1200 rpm dar imediat cum ai piscat gazul retrogradeaza chiar si cel cu 7 trepte la o viteza decenta de autostrada (130-140 km/h) sta undeva la 2000 rpm. Cred ca mai mult sunt facute pt confort (zgomot) decat pentru protejarea motorului si a turbinei. Multi care au cutie automata adopta un stil de conduns mult mai lejer ca si cu cutie manuala ca sa nu consume.... Cei care merg cu cutia manuala subturat nu accelereaza peste 2500 rpm nici in cazul in care au nevoie de demaraj dar la cutia automata cand vrei sa demarezi (putin mai tare) el iti schimba vitezele peste 3000 rpm deci nu ai un control al turatiei si cred ca in acest fel mentine "sanatatea" motorului, a turbinei si a catalizatorului. De aici vine consumul mai mare a masinilor cu cutie automata.

Modificat de msanyix
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!