Jump to content

Motoare si cai putere


bogdan
 Share

Postare recomandată

La cafenea s-a nascut o discutie cu Reta privind caii putere, pentru ca am vazut si la tuning diverse opinii legate de acest lucru, as vrea sa lamuresc cateva aspecte legate de aceasta notiune. In primul rand sunt doua standarde de masurare a cailor putere la un motor (sunt mai multe dar astea sunt cele uzuale): SAE standardul american si DIN standardul german. In practica ele folosesc aceias metoda dar in conditii diferite si evident cu rezultate diferite, daca va uitati pe samba o sa vedeti ca motoarele de 1200cc din anii '50 au la ei 34 de cai fata de 30 cp la noi. Nu e un model special pentru piata americana ci un alt standard de masurare. Practic atit la SAE cat si la DIN puterea motorului este masurata pe banc!!!! fara tobe de esapament. La SAE puterea motorului este masurata la temperatura de 25 grade, umiditate 0% si presiune atmosferica de 100KPa, la DIN se masoara la temperatura mediului de 20 gradeC, umiditate 0% si presiune atmosferica de 101,3 KPa, de aici apare diferenta de 4cp! Puterea maxima se optine la turatia maxima si nu la turatia de cuplu maxim care-i alta poveste, ca urmare puterea maxima a unui motor o folosim foarte rar (despre curbele de cuplu si putere cu alta ocazie. Acum sa ne intoarcem la oile sau broastele noastre. Motoarele de 1600 cc puse pe typ 3 au 54 cp, in vreme ce motoarele de 1600cc puse pe 1302 au numai 50 cp! Alezajele cat si raportul de compresie sunt identice. De unde vine diferenta? Pasionatii de tuning vor spune ca din cele doua carburi de la typ 3. Gresit, si motoarele de typ 3 1600 cu un singur carburator aveau tot 54 cp! Parerea mea: este vorba de dimensiunea supapelor (problema ce ramine de studiat). In orice caz motoarele de typ 3 sunt model T (cele de 1600cc si 54 cp), poate stie cineva ce model erau cele de 1600 cc puse pe 1302. Cam atit, astept informatiile voastre ca sa putem completa tabloul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai, daca model T e de fapt seria, atunci la broasca motorul de 1600 e model AD.

Supapele de admisie au 35.5mm, cu exceptia celor poansonate cu un "S", care au 35.6mm diametru.

Supapele de evacuare au 32.0 mm diametru, cu exceptia celor cu tija cromata, care ar avea 32.1 mm diametru.

Di shtartu inceputului trebuie specificat ca asa scrie in "Revue technique automobile", n-am masurat io.

De asemenea, am observat ca galeriile de admisie de tip 3 sint construite de o minte diabolica in asa fel incit sa nu se potriveasca la chiulasele de broasca decit cu modificari care fac sa fie dificila montarea unei garnituri intre cele doua.

Mi-e neclar daca tipul 3 a avut montat vreodata carburatorul 34 PICT-3, care e specific motorului AD. Mai mult ca sigur ca nu. Poate si de-aci sa fie diferenta?

Oricum, a optine = a obtine :) .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

diferenta de putere dintre metodele SAE si DIN nu apare in principal datorita diferentelor de temperatura si de presiune exterioara. Au si ele o influenta dar nu asa semnificativa. Treaba e ca la masurarea cu metoda SAE motorul este lipsit de echipamentele lui auxiliare (dinamuri, alternatoare, ventilatoare, diferite pompe, filtre aer esapament). Cu aceasta metoda se masoara puterea la sange a unui motor, cat poate produce el in in cele mai pure conditii, avand pe el doar ceea ce are lagatura ca el sa se invarta. Metoda DIN masoara puterea cu toate aceste echipamente cuplate la motor. E metoda ce da o cifra mai reala ca putere furnizata de motor la transmisie. (nu la roata) exact ca si cand ar montat pe automobil.

Acele diferente de putere dintre motoare (de 1600 si nu intre SAE si DIN) pot aparea de la oricat de mici diferente executate de fabricant din diferite motive asupa curbelor de avans, traseu de admisie, diagrame de distributie (arbori cu came culbutori) etc. sau asupra auxiliarelor ( ventilatoare diferite, generatoare, etc)

Modificat de Bugtuner
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, modelul dupa serie e T, practic pe typ 3 au fost doua modele U si T . Banuiesc ca U sunt motarele de 1500, pot sa va spun exact daca va pasioneaza. Si la T au fost doua "modele" de la seria ...la seria ..... la ultima generatie s-a modificat raportul de compresie. In orice caz la motorul meu supapele sunt 35 cu 37 !!! Ar fi interesant de studiat si axele cu came comparativ intre 1600 pus pe 1302 si cel pus pe typ 3. Cat despre single carbul pus pe typ3, pot sa va spun ca e aproape dubla fata de cel de pe broaste , am sa revin cu modelul exact (trebuie sa-l caut prin debara).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai poate merita puse chiulase de tip 3, pentru supapele mai mari de admisie, (cred ca de admisie, astea parca-s totdeauna mai mari, nu?).

Dar poate si astea au ceva, un boltz, in plus pe undeva ca sa nu le asimilezi :) la broasca.

Oricum, si toba e mai mare, parca.

Modificat de jan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cit credeti ca are un motor de 1600 dubla admisie cu carb 30/31?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cit credeti ca are un motor de 1600 dubla admisie cu carb 30/31?

apai Brosol H30/31 are venturi mai mic decat 34 pict 3 (undeva pe la 25, fata de 34 care are 26), pierzi cam 3-4 cai cu el

daca ceea ce spune bogdan e adevarat, inseamna ca supapele de admisie si evacuare de pe tip 3, fiind sensibil mai mari decat cele de pe motoarele omoloage de broasca, fac diferenta in putere - umplere si evacuare mai substantiala - e explicabil pentru a compensa diferenta de greutate a caroseriei

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trebuie sa fac o mica rectificare: supapele marite au fost puse doar pe motoarele model T intre 1971-1973, pina atunci ele erau la fel ca cele de pe broasca 1302 cu motor de 1600 cc. Desi supapele erau identice pina in 1971 puterea dezvoltata era mai mare 54cp fata de 50, dar diferea raportul de compresie 1:7,7 fata de 1:7,5 cat aveau motoarele de broasca. In 1971 s-au marit supapele si s-a modificat raportul de compresie la 1:7,5 obtinand tot 54 cp! La chiuloasele cu supape marite (am sa pun o poza cand ajung prin beci) peretele despartitor intre supape s-a micsorat considerabil asa incat au prostul obicei de a se fisura intre supape (oricum boala generala la dual-port), asa incat mare atentie daca gasiti chiulase cu supape marite sh sa nu fie fisurate!!!! Personal am cautat si nu am gasit nici una intreaga asa incat le-am cumparat noi. Am senzatia ca aceleasi chiulase s-au folosit si la bus-uri. Acum pentru exactitate pe typ 3 s-au pus urmatoarele modele de motoare: K, R, M, P, U si T. Si avem motoare de 1500/1600 cu 45 cp (45cp/3800 rpm/ 1:7,2/1;7,8/un carburator), motoarele 1500S cu 54 cp (54cp/4200rpm/1:8,5/2carburatoare) si 1600 cu 54cp (54cp/4000rpm/1:7,7/1:7,5/2 carburatoare). Foarte interesant este ca am vazut un nochback fabricat intre'71-'73 cu motor de 1600 si un singur carburator, proprietarul se jura ca nu a schimbat motorul sau sistemu de alimentare :D . Interesanta este si curba de cuplu maxim, la motoarele de 1600/54 cp este aproape o dreapta in vreme ce la restul motoarelor arata ca un grafic de copil tembel :D , trebuie sa caut prin cd-uri sau pe hdd si am sa pun si graficele (sunt interesante).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai mai zi-i cu chiulasele alea...

De unde ai luat unele noi, pret, poze cu alea vechi, nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai pentru poze trebuie sa astepti pana saptamina viitoare sau s-ar putea sa fie pe aici pe forum, am sa ma uit. Au fost luate de la cel mai mare si mai serios furnizor de piese dl. Lexxus. Au costat 14 milioane daca-mi aduc bine aminte si au chiar si gaura pt senzorul de temperatura!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Am ajuns la "cutia cu maimute" si am masurat supapele la chiuloasele care au fost pe motor (scula nu e tocmai in firea ei) si a dat 32,5 cu 37,5 :rolleyes: . Am facut si niste poze la chiulasa inclusiv cu PN poate gaseste cineva pe undeva ce si cum. In orice caz acel 72 care se vede corespunde cu anul de fabricatie :rolleyes: .

post-41-1168083220_thumb.jpg

post-41-1168083257_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

:scratch: nah ca acum sunt in bezna..... credeam ca al meu 1600 dubla admisie cu 34pict-3 are 50 de cai

hmmmm......dreq :) cati cai o avea oare? :unsure:

oricum nu o sa dau jos chiulasa sa masor nimic da acum chiar m-ati facut curios....

o sa ma pun sa :) problema asta. poate ii dau cumva de capat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai poate merita puse chiulase de tip 3, pentru supapele mai mari de admisie, (cred ca de admisie, astea parca-s totdeauna mai mari, nu?).

Dar poate si astea au ceva, un boltz, in plus pe undeva ca sa nu le asimilezi :scratch: la broasca.

Oricum, si toba e mai mare, parca.

Da, cu cat e mai mare toba de esapament, cu atat scade puterea.

Modificat de dihorul
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...
Am ajuns la "cutia cu maimute" si am masurat supapele la chiuloasele care au fost pe motor (scula nu e tocmai in firea ei) si a dat 32,5 cu 37,5 :blink: . Am facut si niste poze la chiulasa inclusiv cu PN poate gaseste cineva pe undeva ce si cum. In orice caz acel 72 care se vede corespunde cu anul de fabricatie :eek: .

pai eu am in acte broasca din `67, iar pe chiulase, unde scrie la tine 72, la mine scrie pe una 52, iar pe alta 53... :)) ce ma fuck? care e adevarul? :))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In orice caz acel 72 care se vede corespunde cu anul de fabricatie :blink: .

gresit bogdane. acel 72 nu este anul de fabricatie :eek:.

post-6468-1169408848_thumb.jpg

post-6468-1169408925_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!