Jump to content

Sistemul de climatizare - probleme, teste, setari...


alex
 Share

Postare recomandată

Dedic aceasta postare (cu respect) lui CIPOS, care a scris mai demult in rubrica DIY cum se reconditioneaza motorasele de climatronic.

Bag doar niste poze si ceva mai mult text, ca asa am eu vorba mai lunga :) (pozelele lui vad ca nu se mai pot incarca).

 

Ca simptome, tot timpul cand era ventilatia pornita se auzeau bazaituri de motorase sub bord.
La scanarea cu testerul, apareau erori la 3 din cele 4 motorase care actioneaza clapetele climatizarii.
Codurile de eroare erau: 00603 (footwell/defroster flap motor V85), 01272 (positioning motor for central flap V70) si 01271 (positioning motor for temperature flap V68).
Pentru a scoate motorasele, am demontat torpedoul, carcasa de plastic ce contine climatronicul si casetofonul, plus panoul de sub volan.
Torpedoul este fixat de bord cu 4 suruburi torx in partea de jos si 3 suruburi torx in partea de sus. Se scoate mufa electrica a lampii de iluminare torpedou (eventual mufa difuzorului de handsfree) si se scoate complet torpedoul.
Carcasa climatronicului este fixata de bord in 4 suruburi cap torx. Cele 2 suruburi de sus se baga in 2 cleme metalice care fixeaza unitatea bordul+carcasa, apoi unitatea climatronic.
Inainte de demontarea acesteia, se scoate rama de plastic care mascheaza bordura casetofonului, casetofonul, se scoate mufa electrica+antena casetofonului, apoi se scoate rama de tabla a casetofonului.
Apoi se scoate rama de plastic a climatronicului, care este fixata prin presare pe cleme de plastic.
Carcasa climatronic+casetofon are la mine fixate pe ea 3 comutatoare (stanga sus-dezaburire luneta, stanga jos-ESP, dreapta sus-avarie (releul de semnalizare).
Dupa ce se demonteaza cele 4 suruburi, se scot de pe carcasa aceste butoane, care sunt fixate cu clipsuri.
Sub carcasa climatronicului mai este o mica piesa de plastic, care se scoate prin tragere (are 2 cleme pe laterale).
Panoul de sub volan este fixat in stanga (langa portiera) cu 2 suruburi cap torx. Ca sa se ajunga la ele, se scoate capacul de plastic care acopera zona (este fixat in 3 cleme metalice si acopera tabloul de sigurante).
Apoi se scot 2 suruburi cap torx, care fixeaza acest panou in zona de sub volan. Apoi se trage usor in plan orizontal, si panoul iese din 2 cleme metalice fixate in zona de sub instrumentele de bord, si din doua cleme in zona pedalelor.
In partea stanga jos, este deci o clema din plastic alb, care la remontare se fixeaza cu mana sa intre bine pe suport, la fel in dreapta este o clema de tabla care trebuie sa incadreze o tabla neagra, ca sa vina bine.
De pe panoul astfel demontat, se scate mufa blocului de lumini, mufa reglarii farurilor, mufa VAG-COM si mufa unui difuzor handsfree fixat pe panou. Se da astfel complet deoparte acest panou de plastic, ca sa fie loc de manevra.
Am facut revizia la cele 2 motorase care sunt fixate sub consola centrala, deasupra unei piese de plastic prin care se dirijeaza fluxul de aer la picioare (in fata stanga-dreapta si in spate).
Cele doua motorase sunt grupate unul langa celalalt, unul are levierul de actionare de culoare rosie, celalalt albastru.
Motorasul cu levier rosu actioneaza clapeta de aer cald (caloriferul habitaclului) iar motorasul cu levier albastru actioneaza clapeta de aer rece.
Cele doua motorase sunt fixate de consola centrala cu cate trei holsuruburi cu cap hexagon de 5.5+amprenta torx, si se scot prin partea dreapta.
Am demontat mai intai motorasul de caldura. In prealabil am scos doua holsuruburi cu cap hexagon de 8, care fixeaza stanga/dreapta distribuitorul de aer de la picioare (o tubulatura de plastic).
Scotand aceste 2 suruburi, se poate misca putin de acea piesa, ca sa fie loc suficient pentru demontarea celor 2 motorase.
Am taiat cu cutter-ul niste nervuri de plastic de pe distribuitorul de aer, ca sa ajung mai usor la holsuruburi.
In prealabil am dat clima pe "low" pentru ca levierul rosu sa vina intr-o pozitie convenabila pentru a ajunge la holsuruburi cu cheia.
Am folosit o cheie fixa de 5.5 si un bit torx+cheie fixa de 6.
Pozitia holsuruburilor este dificila si necesita rabdare si indemanare. In prealabil am scos mufa electrica a motorasului, care are doua clipsuri laterale, pe care se apasa simultan si se trage usor.
Dupa ce am demontat cele 3 holsuruburi, am miscat usor motorasul astfel incat levierul sa iasa de pe motoras (motorasul are un pin drept si levierul are o crestatura, care trebuie suprapuse ca sa iasa).
Motorasul are scris pe el: Bosch / VMC 12V 090703 2 / 0 132 801 149 / made in Spain / 70 003 569 3F 00 / 8D1 820 511 B.
La demontarea de pe masina, am zgariat cu ceva ascutit pozitia piesei de actionare (care este in forma de L), cat si pinul de actionare (deoarece sunt 2 pini, dar numai unul este utilizat), pentru a-l remonta exact.
Acasa am demontat motorasul. Am scos capacul acestuia cu o surubelnita lata, departand de jur imprejur cele 7 lamele de plastic care il clipseaza
Am scos motorasul electric din carcasa, prin ridicare in sus, folosind o surubelnita subtire. Apoi am scos prin glisare in sus mufa electrica a acestuia, care contine lamelele de contact ale motorasului si potentiometrul.
Am verificat la 12V daca motorasul functioneaza in ambele sensuri, si a fost in regula.
Am verificat rotile dintate ale angrenajului, nu erau rupte sau tocite, si le-am reuns cu niste vaselina. Apoi am scos de pe corpul mufei electrice, prin tragere usoara, potentiometrul.
Potentiometrul este fixat de mufa electrica prin 2 pini de plastic. El este invartit de un ax al unei roti dintate, care intra printr-o gaura dreptunghiulara a acestuia.
Potentiometrul are o piesa neagra de plastic care-l actioneaza. Pentru a ajunge la contactele potentiometrului, am scos acea piesa de plastic prin bataie usoara cu un dorn (de la o trusa de cuttere) si un ciocan de cauciuc
Am fixat potentiometrul pe laterale pe 2 bucati de plastic, ca sa poata sa iasa in jos acea piesa neagra, si am batut usor pana buza piesei negre s-a rupt.
Apoi am ridicat usor de piesa neagra si am ajuns la contacte.
Contactele se fac cu o mica piesa de cupru, care este fixata antirotire pe piesa neagra cu 2 mici urechiuse care intra in 2 canale.
Inelul de cupru are un cioc (care are pozitia corecta in dreptul unei sageti desenate pe piesa neagra) si mai are diametral opus de cioc 2 mici urechiuse.
Am tensionat cu o surubelnita aceste contacte, am curatat pista de grafit a potentiometrului cu vata si spirt (s-a luat ceva negreala de grafit) si am pus la loc prin presare capacelul cu contacte (piesa neagra).
Am curatat cu spirt pinii mufei si contactele motorasului, si am montat la loc piesele in carcasa, fixand in prealabil piesa de actionare in forma de L in aceeasi pozitie ca inainte de demontare.
Pentru a evita iesirea ulterioara (in timpul functionarii) de pe ghidaj a capacelului de pe potentiometru, am facut o saiba de cauciuc dintr-o camera de roata (grosime cam 1.5mm).
Saiba de cauciuc a fost decupata cu o gaura in mijloc si dupa forma locasului din capacul carcasei motorasului, a fost unsa cu vaselina, a fost fixata pe pozitie in capac, apoi am capsulat la loc motorasul.
Am pus de proba motorasul pe masina, si la testare codul de eroare a disparut, deci cauza erorii era contactul imperfect al potentiometrului.
Am trecut apoi la demontarea celui de-al doilea motoras, cel cu levierul albastru. Acesta s-a demontat si mai greu decat primul.
A trebuit sa tai cu o panza de bomfaier pe 2 laturi verticale fundul de plastic al cutiei unde vine montat climatronicul si casetofonul, pentru a avea acces la unul din holsuruburile de fixare si la mufa electrica.
Dupa taierea celor doua laturi, am mai crestat tot cu panza o gaura prin care treceau cablurile, apoi in mod repetat am basculat bucata de plastic, pana s-a rupt si in partea de jos.
Apoi am scos si acest motoras si l-am reconditionat in mod similar. La scanare, au disparut doua coduri de eroare (nu unul), si nu a mai aparut nici o eroare pe modulul de climatizare.
Atunci cand motorasele nu functionau cum trebuie, cel mai tare bazaia motorasul albastru (repeta ca nebunul curse inainte-inapoi), cel rosu mai putin (mergea in hopuri).

Personal consider ca aceste 2 motorase sunt cele mai solicitate si problemele apar prima data la ele.
Celelalte doua motorase functioneaza bine, nu apar erori (masina are 183.000 km).
 

Cu stima.

 

 


vezi pozele

post-78662-0-08119000-1400886927_thumb.j

post-78662-0-64588700-1400886936_thumb.j

post-78662-0-22107500-1400886945_thumb.j

post-78662-0-13916300-1400886953_thumb.j

post-78662-0-23801400-1400886961_thumb.j

post-78662-0-12111200-1400886972_thumb.j

post-78662-0-24575200-1400886980_thumb.j

post-78662-0-82411800-1400886991_thumb.j

post-78662-0-13018900-1400887060_thumb.j

post-78662-0-25291300-1400887069_thumb.j

post-78662-0-93543900-1400887077_thumb.j

Modificat de comosicus
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

terminatoru

Foarte util.Felicitari pt acest DYS.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare! Am si eu o problema cu electro-ventilatorul pe un Passat b5, am 12 v pe mufa de alimentare cand pornesc clima dar ventilatorul nu pleaca...

Tin sa mentionez ca am verificat ventilatorul direct pe baterie si merge, iar mufa de alimentare verificata cu aparat de masurat continuitatea si voltaju...

 Stie cineva daca este un releu de pornire sau ceva de genu care sa nu-I dea destul  curent?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cred ca am dat de problema... presinea freonului este slaba si nu merge compresorul, deci nici nu-mi porneste ventilatorul... ms oricum!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

F l o r i n

corect... daca nu ai presiune/freon - nu iti este comandat electroventilatorul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu Utiu

Anul trecut am incarcat climatronicul cu freon, toate bune, functioneaza perfect, compresorul merge, termocupla la fel pe ambele trepte dar totusi parca aerul nu e asa rece. La clapete nu am nici o eroare, totul pare ok.

Oare freonul sa nu fi fost de calitate?

Inainte sa golesc instalatia de freon (desfacusem bordul si am scos tot corpul climatronicului afara, am fost nevoit sa-l golesc) aerul era foarte rece, iti ingheta mana la gura de ventilatie. Acum nu prea. E rece....dar nu cred ca va face fata la 35 grade.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca e climatronic,el se regleaza in functie de temperatura exterioara,afara a cam fost racoare poate de aceea ti se pare ca nu este asa rece,vezi pe caldura cum se simte si apropo filtrul in ce conditie este,ca eu il schimb anual in luna iunie ca parca se simte imbacsit dupa lunile de iarna se cunoaste la debit, dezaburire.Poti masura cu un termometru temperatura la grila si daca ai in jur de 8-10 gr .este bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu Utiu

Filtrul a fost schimbat in primavara. Cand am dat drumul la climatronic pe low si frontal afara erau cca 22-23 grade. Stiam ca pe "auto" regleaza automat temperatura.....dar pe low nu ar trebui sa mearga la maxim? Adica sa bage cat de rece poate.

Modificat de Laurentiu Utiu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

freonul e freon.... face rece, daca ai cantitatea necesara.... nu unul face mai rece si altul mai putin.

 

verifica iar cat ai in instalatie.

 

daca e cat trebuie si nu ai probleme la servomotoare, verifica temperatura de pe evaporator - daca e cam mare, atunci e posibil sa ai probleme pana in acesta. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

kosmyn_aurel89

acum trei ani cand mi-am luat masina i-am facut "plinul" la instalataia de freon, din 600gr eu mai aveam 250gr. incarcat instalatia dar tot nu eram multumit de racoarea pe care o facea la 22gr pe clima. si trebuia sa merg cu ea la 19 grade dar mergea ventilator mai puternic(baga mai mult aer). pe atunci mi-a spus frigotehnistu meu cand nu mai o sa bage aer rece cum trebuie sa schimb filtru uscator de pe instalatia ac. zis si facut. m-am documentat, am cumparat filtru, oring-urile la conductele ce intra in filtru, ventilele de umplere plus supapa extensoare de pe conducta cu holender cu oring-u ei. incarcat instalatia cu 600gr freon +ulei+ substanta fluorescenta si acum beneficiez de o racoare de sunt obligat sa o tin clima numai la 24grade. revenind la problema ta . . .verifica ce a spus florin plus de asta conducta groasa care pleaca din habitaclu spre filtru uscator sa fie rece si brumata( uda) inclusiv filtrul, si filtru trebuie sa fie rece. in cazu in care nu este, posibil filtru uscator sa fie imbacsit sau lipsa freon suficient in instalatie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Aurel, cat a costat operatiunea si cati kilometri avea masina cand ai facut treaba asta ?

Te intreb deoarece nici eu nu sunt multumit de cat frig baga aerul conditionat, desi am freonul verificat.

Cu stima.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

kosmyn_aurel89

toata operatiunea m-a costat 360 lei fara manopera. filtru uscator- 87 lei, ventil de pe conducta groasa 80 lei( eu aveam pierderi pe la el), ventil conducta subtire 14lei ( se potriveste si cel de la valva de la roata) aceste ventile vin cu garnituri verzi, supapa expansoare-12lei de pe conducta subtire, si trei oring-uri luate dupa cod 9 lei, si incarcatu instalatiei cu aparatu special -150 lei.in cartea masinii se recomanda ca acel filtru sa se schimbe la 4 ani sau 100000km. masina e din 2004 si are 240 000km. . .aaa era sa uit . .. un rol foarte important il mai are si radiatorul de racire al freonului( condensorul-cel din botul masinii) sa nu fie murdar/imbacsit cu noroi, puff sau insecte/ sau lamele dintre celule strambe pentru ca nu mai raceste eficient freonul se incalzeste si nu raceste cum trebuie

Modificat de kosmyn_aurel89
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc pentru informatii, voi face si eu operatiunea. Eu am 184.000 km si pana acum nu am schimbat nimic la climatizare. Am schimbat doar carbunii (periile colectoare) de la ventilatorul de racire freon, ca nu mai mergea deloc.

Cu stima.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare,

De curand am achizitionat si eu un passat break 1,9 tdi din 2001.

A aparut in bord un tacanit ciudat (similar cu cel de la semnalizare) imediat dupa pornire, care tine aproximativ 3-5 minute si este foarte deranjant. 

Aveti idee de la ce poate veni si cum sa scap de el?

Mersi mult baieti!
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut!! In ultimile luni am niste probleme la climatronicul meu, d vreo 3-4 luni climatronicul mi se inchide pt 1 sec si mi se deschide, adik indiferent k  on sau off, imi dispare afisajul, si sunt zile cand face chestia asta d vreo 3-4 ori in 30 d min, si sunt zile cand face doar 1 o zi intreaga!! Sa aiba ceva erori?? Eu am sesizat k a inceput sa imi faca asta, d cand i-am luat bornele jos d la baterie, am avut o problema cu senzorul d la ulei, cerea sa ii mai adaug putin, iar mecanici astia d la noi au zis k e dus senzorul si am citit in stanga si dreapta am vaz ori d la capota se rezolva, ori d la borne si dispare :) in fine... Masina o am d un an d zile, iar anul trecut toata vara am folosit climatronicul fara nici o problema si mi-a mers super ok, insa d cand a dat umpik caldura si l-am folosit pe LOW, uneori imi suna d parca imi creapa o parte din bord :)... sper sa ma ajutati cu unele sfaturi sau ideii... Va multumesc!! O zi buna!!


ultimele*

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

trebuie scanat, verificat.... si vazut daca nu cumva modulul de comanda al climatronicului e defect sau ai probleme de conectica, alimentare, etc

Modificat de F l o r i n
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bună. Am fost plecat un timp şi abia acum am reuşit să rezolv problema pe care am descris-o anterior. Am schimbat în mufă firele alimentare motoraş şi firele de pe capetele potenţiometrului la motoraşul fante , la motoraşul reciclare nu a fost necesar nici o intervenţie, la motoraşul aer cald aer rece de asemeni am schimbat în mufă doar firele alimentare motor, iar la motoraşul pentru dezaburire aer picioare, am schimbat firele alimentare motoraş inclusiv firele capete potenţiometru din mufă. Întradevăr acu funcţionează corect, toate comenzile le execută aşa cum ar trebui. apoi am făcut un Self-Diagnostics la climă şi nu am decît eroarea 31d (ceva legat de senzorul solar de pe bord). Pe ăla trebuie să aflu cum se demontează să-l pot verifica. Asta a fost tot. Oricum nu ştiu cum de erau toate comenzile pe dos (excepţie reciclare şi pornit oprit clima) dar sunt bucuros că am adus-o la normal. O zi bună.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salutare. O problema am si eu cu clima, nu mai baga rece decat foarte putin. am verificat conductele de langa filtru polen si doar una e rece( foarte rece chiar), cea subtire. E ok asa , la voi e la fel? De asemenea, stie cineva ce temperatura trebuie sa aiba evaporatorul? Freon i-am bagat acum o saptamana - nu exclud sa il fi pierdut , dar as vrea sa verific tot ce se poate verifica macar sa imi fac o idee despre ce ar fi vorba. Multumesc!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trebuie facute cateva masuratori cu VCDS-ul, sa vedem temperatura de la evaporator, cum lucreaza compresorul, servomotoarele....

 

cand ai bagat freon, racea bine ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trebuie facute cateva masuratori cu VCDS-ul, sa vedem temperatura de la evaporator, cum lucreaza compresorul, servomotoarele....

 

cand ai bagat freon, racea bine ?

Multumesc Florin ! Am sa fac masuratori cu vcds-ul dupa care revin aici. Referitor la intrebarea daca racea bine cand bagat freon ..raspunsul ar fi subiectiv pentru ca in acea perioada am mers seara si mai a si plouat, nu prea a fost nevoie de compresor sa faca prea rece. Totusi ma framanta dilema : care dintre conductele care intra in habitaclu trebuie sa fie rece ? Cea subtire sau cea groasa ? La mine doar ce subtire e rece (am verificat la un Peugeot si era tocmai invers).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

turul rece, retur cald.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu Utiu

Pun cateva screenshot-uri cu masuratori facute cu vcds-ul.

Erori pe clima nu sunt, freonul a fost incarcat anul trecut. Pozitia la clapeta pt temperatura e buna. Dar parca tot nu baga destul de rece. Presiunea freonului nu am verificat-o. Ventilatorul porneste, compresorul la fel. In timpul masuratorilor am observat ca temperatura masurata de evaporator scade incet incet. E normal? De la 20 grade a scazut la 10 grade in cateva secunde. Care e valoarea lui ideala?post-55955-14031602637155_thumb.jpgpost-55955-14031602801932_thumb.jpgpost-55955-14031602936558_thumb.jpgpost-55955-14031603059408_thumb.jpgpost-55955-14031603195265_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

mai putin de atat.... in jurul la cateva grade... dar nu 10... sau 16 cum apare in log-ul tau.

 

ai schimbat filtrul la instalatia de AC ?

 

daca da, daca freon ai, totul ok.... nu ramane decat ca ai un compresor obosit....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Laurentiu Utiu

Pai daca il mai lasam probabil mai scadea. Despre ce filtru imi spui? Cel de polen? Ca ala de instalatia ac nu stiu care e.

Acum vreo 1 an am dat tot bordul jos, si carcasa de la climatronic si a trebuit sa golesc freonul sa pot decupla tevile...

Inainte de asta imi baga aer foarte rece....dar dupa re-umplere nu mai baga.

Modificat de Laurentiu Utiu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!