Jump to content

Mașini electrice - merita sau nu?


Retzius
 Share

Postare recomandată

1 hour ago, Doc Morelli said:

Da, sunt gresite.

deci...ok. inseamna ca sunt multi nebuni. mai ales astia..

 

 

 

 

  

1 hour ago, Doc Morelli said:

Masinile electrice doar muta poluarea din oras la fabricile de componente si de baterii. Operarea lor poate fi ecologica in masura in care curentul este produs fara emisii dar pana se va intampla asta complet mai trec lejer 50-100 ani. Timp in care in ritmul actual de crestere economia globala va consuma oricum de 5-10 ori mai multa energie decat acum. Folosind resurse finite.

desi, exista niste certificari, si ti-a spus ca id3 este carbon neutru, tu continui sa sustii contrariul :)

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/11/how-volkswagen-makes-the-id-3-carbon-neutral.html

 

 

 

repet, exista o diferenta MAJORA intre reducere si anulare de surse de poluare.  noi vorbim de reducere, nu de poluare 0.

asa cum probabil te-ai obsinuit sa respiri gaze de la masinile fosile, in spatele lor . asa cum pana acum nu am auzit pe nimeni sa se sinucida in garaj...cu motor pornit la o masina electrica... 

 

orice picatura ajuta, dar deja ne ascundem dupa sintagma X nu face, deci nici eu nu fac.

38 minutes ago, Rave said:

 ideea "masinile electrice nu sunt 100% ecologice asa ca o sa continui sa conduc masini muult mai rele dpdv ecologic pana gasesc astia o solutie 100% ecologica"

exacta asta nu o inteleg nici eu... in loc sa intelegem ca fiecare poate face ceva, chiar daca e o picatura in ocean, ne relaxam pe aceasta idee

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Imi mentin opinia, impactul trecerii la electrice va fi zero "la puterea 10000"  in conditiile in care cresterea economica actuala duce la dublarea consumului de energie la 15-20 ani.

 

Totul in baza resurselor finite si in conditiile in care clima a inceput sa fie deja pericol pentru oameni.

 

38 minutes ago, Rave said:

Si, ca nota strict personala, este ironic sa promovezi transportul in comun cu 2 masini la semnatura

Pai il folosesc in oras, de ce sa nu il promovez ?

 

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

8 minutes ago, Dolfin said:

De pe site-ul Transelectrica, mix-ul de productie din acest moment in Romania.

vrei sa ne uitam si in trecut? hai sa facem o comparatie versus acum..5-10 ani?

 

eu stiu raspunsul..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

25 minutes ago, Bogdan_wrc said:

desi, exista niste certificari, si ti-a spus ca id3 este carbon neutru, tu continui sa sustii contrariul :)

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/11/how-volkswagen-makes-the-id-3-carbon-neutral.html

Mai este mult pana departe...indiferent de ce spune VW

 

https://danwatch.dk/en/undersoegelse/how-much-water-is-used-to-make-the-worlds-batteries/

https://www.pv-magazine.com/2020/02/08/is-fair-lithium-from-chile-possible/

 

25 minutes ago, Bogdan_wrc said:

exacta asta nu o inteleg nici eu... in loc sa intelegem ca fiecare poate face ceva, chiar daca e o picatura in ocean, ne relaxam pe aceasta idee

Este trist dar picatura aia nu va avea nicio relevanta. Este doar matematica, reducerea poluarii prin electrificare (doar daca se folosesc preponderent surse regenerabile) va fi anulata de cresterea consumul de energie datorata sistemului economic actual.

 

Este ca si cum ai inlocui becurile standard cu unele cu LED ..... la sistemul de iluminat al unei centrale pe carbune. Impact zero.

 

Fun fact cu economics: la ora actuala consumul de energie din minat cryptomonede bate lejer consumul de energie pentru alimentarea masinilor electrice.

https://fortune.com/2018/01/11/bitcoin-mining-tesla-electricity/

Modificat de Doc Morelli
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

3 minutes ago, Doc Morelli said:

Mai este mult pana departe...indiferent de ce spune VW

Si extractia de combustibili fosili are o gramada de efecte negative pentru mediu...unele continue, altele accidentale, dar intense.

Si rafinarea petrolului foloseste cobalt...

Deci astea se compenseaza...De dragul discutiei, sa zicem ca, in cel mai rau caz, din aceste puncte de vedere, nu se castiga nimic prin trecerea la EV-uri...

 

Atunci EV-urile raman totusi cu un castig la reducerea emisiilor de CO2....aka efectul de sera ... aka incalzirea globala ... aka clima...

 

Iar in clasamentul productiei de litiu, Australia e pe primul loc.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

26 minutes ago, Doc Morelli said:

impactul trecerii la electrice va fi zero "la puterea 10000"  in conditiile in care cresterea economica actuala duce la dublarea consumului de energie la 15-20 ani

 

Aici te contrazic... Chiar daca toate celelalte sunt cum spui tu, trecerea la electrice tot este benefica macar in ce priveste emisiile si calitatea aerului pe care il respiram in orase.

 

Ok, ramane acelasi nivel de poluare... Fie! Dar tot e bine sa reducem nivelul de poluare din orase! Si apoi, curentul electric poate fi obtinut din surse regenerabile eventual... combustibilii fosili nu au nicio posibilitate de a fi obtinuti "curat"...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt de accord ca masina electrica e mai greu de adoptat din mai multe puncte de vedere:

  1. E mai scumpa decat ICE
  2. E mai greu de planificat un drum lung pentru ca ai de stat mai mult la incarcat
  3. O incarci mai greu daca stai la bloc
  4. Desi are performante mai bune la 0-100 decat masinile ICE, are greutate mai mare si "fura" din placerea de a conduce...
  5. Polueaza si ele per total, chiar daca mai putin
  6. Am putea sa ne trezim cu o criza a "curentului" daca prea multa lume adopta masinile electrice dintr-o data
  7. Orice alt punct de vedere valid sau mai putin valid.

Totusi, ma distreaza cei care sunt impotriva electrificarii masinilor cu orice pret. Se reduce poluarea din orase si asta conteaza enorm. Noi (pietoni, biciclisti, soferi) respiram gazele de esapament care se evacueaza la nivelul solului si care nu apuca sa se ridice in aer. Cei care nu inteleg asta, ii invit la o cura zilnica cu aerosoli Diesel Euro5 sau Euro6 direct de pe teava masinii. Nu mai vorbim despre o gramada de masini vechi in spatele carora nu poti conduce (si intotdeauna prinzi cate una din asta care trage bine, chiar daca scoate fum). Si cum in lume educatia s-a facut cu impozite mari, amenzi sau restrictii legislative, asteptam sa apara si la noi, astfel incat sa nu mai merite financiar sa circuli cu o rabla.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pe termen lung electrificarea poate reduce emisiile de CO2, de acord. Si in oras este ideal acest aspect.

 

Hai sa facem un exercitiu sa incercam sa vedem cate masini electrice ar fi necesare in Bucuresti pentru a reduce semnificativ poluarea ? 10000, 25000, 100.000 ? Daca ne luam dupa DRPCIV sunt peste 1,5 milioane de masini inmatriculate. Ar fi util ca macar 33% sa treaca pe electric, deci vreo 500.000 de EV pentru a simti aer mai bun.

 

Fiti si voi realisti si calculati in cat timp infrastructura din Bucuresti va putea suporta 200.000+ EV-uri. Nu zic peste noapte, asa in timp. Si cand calculati asta, va rog sa va aduceti aminte de ultimile interactiuni pe care le-ati avut cu Enel, Electrica, Eon sau alte entitati din astea.

 

Nu sunt hater, sunt doar realist si prezent in Balcani & Ro since 1970.

Modificat de Doc Morelli
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Trecerea la electrice este obligatorie , e doar un mic pas

Reducerea poluarii nu este negociabila

Este obligatorie si trebuie facuta maximal incepand evident de ieri

Cine priveste la nivel global isi da seama ca pe viitor , orase , metrople si de ce nu insule intregi vor disparea sub apa

Agricultura va fi nevoita sa sustina cu chimicale si sintetic 90% din omenire , clima nu ne mai ajuta

Distrugerile cauzate de clima vor fi teribile

Era o melodie de la Semnal M cand eram eu mic si inca mai exista natura si sanatate , cu versuri putin adaptate ar suna asa :

Cat timp pamantul ne va mai iubi

Noi nu vom stii ca-i suntem o povara

Indiferent de tara

Suntem ai lui copii

Cat timp Pamantul ne va mai , ne va mai iubi

Doar ca atunci cand ne va mai iubi planeta asta , ne va zdrobi ca pe niste parazitii , asa cum meritam de fapt pentr ca toti consideram ca avem doar drepturi

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Problema este mai complexa decat pare!

In primul rand generatia de motoare diesel euro 6 sunt f putin poluante, in afara de asta, eu am rulota si din primavara pana iarna trag dupa mine 1,4 tone.Ce fac eu cu o electrica?Pana la iesirea din oras nu mai am baterii, si ca mine sunt extrem de multi!In afara de asta, de ce nu se face nimic la vapoare?Nu au nici un fel de filtrare a gazelor, si asta, in conditiile in care eu motoare de zeci de mii de cm!De ce nu se face nimic la avioane care polueaza din greu?Si exemplele pot continua....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

11 minutes ago, Doc Morelli said:

Fiti si voi realisti si calculati in cat timp infrastructura din Bucuresti va putea suporta 200.000+ EV-uri.


Vezi, aici e problema. Nu o sa investeasca nimeni in infrastructura daca nu exista cerere si nu exista cerere pentru ca nu exista infrastructura. :)

Bani sunt sa se dezvolte infrastructura si, cel mai important, se pot face de pe urma ei. Tot ce lipseste ca sa se dezvolte este clientul. Si cu cat vine mai tarziu cu atat dezvoltarea asta o sa dureze mai mult si noi o sa ne sufocam in continuare daca deschidem geamul.
Si nu, “Atunci nu deschide geamul!” nu e de ajuns. A trecut de mult punctul in care optiunea asta era un viabila, desi nu trebuia sa fie niciodata...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In exercitiul meu, erau minim 200.000 de clienti care au cumparat deja masinile. Deci cererea exista.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In exercitiul tau ai luat in calcul faptul ca exista 200.000 de clienti si ca infrastructura electrica a ramas la fel... ceea ce nu o sa se intample niciodata, sa fim seriosi. Cresterea numarului de masini electrice o sa duca la dezvoltarea infrastructurii pentru ele, ceea ce duce la o crestere si mai mare a numarului de masini electrice si tot asa...

 

Problema e ca nu o sa investeasca nimeni in infrastructura daca nu exista masinile care sa amortizeze investitia, pentru ca traim intr-o societate bazata pe consum, si asta n-o sa se schimbe prea curand asa ca nu are sens sa stam si sa ne sufocam cat timp asteptam sa vina momentul acesta, care nu o sa vina niciodata. Dar putem sa fortam investitiile si dezvoltarea cumparand masini electrice, e simplu.

 

Am mai zis si o sa ma repet, masinile electrice nu sunt pentru toata lumea si este absolut normal acest lucru... Dar nu inteleg de ce exista o atitudine negativa atat fata de ele cat si fata de cei care pot trai cu o masina electrica pe ideea de "Eu nu pot sa integrez o masina electrica in viata mea asa ca nu ar trebui nimeni sa faca asta"... Ia-ti tu o masina rosie, eu una albastra si altcineva poate sa ia neagra si sa fim toti multumiti de alegerile noastre fara sa desconsideram pe cineva pentru ca a luat o masina alba.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eviti raspunsul....fa un exercitiu de imaginatie, ai 200.000 de clienti care au cumparat deja masina electrica. In cat timp in Bucuresti providerii pot moderniza si furniza infrastructura de incarcare pentru ei ? Nu discut de 50 KW CC, doar 7 KW trifazat.

 

37 minutes ago, Rave said:

Am mai zis si o sa ma repet, masinile electrice nu sunt pentru toata lumea si este absolut normal acest lucru

Da, acesta este adevarul.

 

Nu sunt hater, am condus cateva EV-uri la test. Am vazut avantajele si problemele. Daca as locui la curte in Bucuresti mi-as luat un EV pentru oras, pentru usurinta in folosire macar pentru ca in extra-urban la stilul meu de condus nu am cum sa depasesc 200-250 KM autonomia (am testat asta la drum intins).

 

Nu cred ca tehnologia actuala poate fi pusa in productie de masa pentru a inlocui masinile ICE. Vor mai trece niste ani buni (20-30) pana sa ajugem la ceva potrivit pentru asta. Realist vorbind, tehnologiile sunt WIP, se lucreza constant la ele si este posibil ca la final sa avem EV cu pile pe hidrogen sau chiar ICE cu combustibil sintetic care sa emita ceva non-toxic.

 

Nu huliti petrolul ca sa il inlocuiti cu Litiul, inamicul adevarat este pe WStreet.

Bine, si la centrele ITP care lasa toate ciurucurile fumegatoare pe strada.

Modificat de Doc Morelli
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Imaginatia mea nu este atat de bogata cat sa pot vizualiza ca o sa trecem de la cateva sute/mii de masini electrice in Bucuresti la 200.000 fara ca in toata aceasta perioada sa se dezvolte infrastructura deloc... Infrastructura o sa evolueze pe masura ce creste numarul de masini electrice si da, cred ca atunci cand o sa avem 200.000 de masini electrice in Bucuresti, o sa existe si infrastructura pentru ele, mai ales avand in vedere ca foarte multe din ele or sa fie ale celor care locuiesc la casa si le pot incarca acolo. Si sa nu uitam ca ele se pot incarca si la o priza normala pentru ca in 10 ore tot incarci ~20kWh si majoritatea oamenilor nu fac mai mult de 50 Km/zi si cei 20kWh iti asigura acesti 50 Km chiar si in cele mai geroase zile (cand consumul electricelor e intre 20-30kWh/100Km).

 

Eu stiu cum era infrastructura acum ~4 ani, cand am luat eu prima electrica, si stadiul in care e acum mi se pare wow, chiar daca nu e "ca afara" inca. Dar, vazand cum s-a dezvoltat pana acum, nu-mi fac deloc griji in ce priveste viitorul si nici nu trebuie sa-mi folosesc imaginatia pentru asta :) 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vedem la primavara, anul asta intra cele cateva mii de Springuri pe Bucuresti si multe alte electrice.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dezbaterea motor termic vs electric pare fără sfârșit.

Probabil că la un moment dat mașinile electrice vor deveni majoritare, dar cred că până atunci mai durează niște (mulți) ani.

Deocamdată mașina electrică oferă mai puțin confort și performanțe pentru mai mulți bani, comparativ cu mașinile cu motor termic. Comparăm, evident, mașini din aceeași generație, clasă de performanță și de confort. 

Principalul dezavantaj al mașinilor electrice în acest moment este autonomia insuficientă pentru deplasări extraurbane, coroborată cu stațiile practic inexistente de reîncărcare. Autonomia estimată / afișată e foarte relativă, depinde de mulți parametrii (ca de ex. consumatorii interiori, viteză, deplasare în pantă / rampă etc) și poți avea surprize (neplăcute). Probabil că dacă vrei să mărești autonomia, atunci reduci viteza sau închizi climatizarea sau arunci bagajele :) 

Până la urmă, fiecare cu opțiunea lui de achiziție.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, Doc Morelli said:

Vedem la primavara, anul asta intra cele cateva mii de Springuri pe Bucuresti si multe alte electrice.

MAxim 400 bucati pentru Romania , si asta abia in septembrie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am citit ca au sarit de 5000 comenzi. Nu stiu cum vor etapiza livrarile, probabil ca flotele au prioritate

 

https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-24692558-dacia-spring-comenzi-masina-electrica-rabla.htm

Modificat de Doc Morelli
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave scuza-mi incoerenta, a trebuit sa deschid o sticlă de vin ca sa imi fac curaj sa întru în cușca leilor.

 

Ca sa incep cu inceputul... Bag degetele in priza de la 3 ani așa ca a fost sa ma înțeleg cu electricitatea... Incat am făcut o facultate in domeniull si... am zis ca n-ar strica si un master in regenerabile... Si un job tot prin zona.

 

So... SEN (Sistemul Energetic Național) grosso modo e împărțit in 3 bucăți: generare, transport si distribuție.

 

Daca in distribuție au mai existat ceva investiții (de obicei extensii) si pe la transport au mai făcut una-alta când nu li s-au luat toți banii - cu toate ca de 40 de ani n-au reușit sa termine inelul de 220kV - singura centrala nouă e cea pe gaz de la Brazi. Si eoliene din Dobrogea. Numai ca la regenabil (eoliene, fotovoltaice) e un skepsis... Pentru fiecare MW regenerabil trebuie sa existe ca rezervă un MW convențional. 

Teoretic suntem acoperiți pentru ca puterea instalată in ro sare de 16GWh (16000 MWh). Pe hârtie. 

In practică cand cererea trece de 7GWh si nu bate vântul importăm energie. 

Soluția e construirea de noi centrale...

Cum o centrala merge 50-70 de ani, cărbunele iese din discuție și gazul... Centrala de la Brazi (650MW parca) intra doar la nevoie pentru ca nu ne permitem costurile.

Pe nuclear, acum vreo 5 ani, la o exploatare de 200.000t/an, am fi avut uraniu până in 2035. Pentru 2 reactoare.

Știu ca a existat un proiect de lege in timpul guvernului ponta pentru dublarea producției (ceva contracte in Kazakhstan) dar n-am urmărit subiectul.

Cum un reactor merge 30-50 ani, orice proiect nou merge pe combustibil din export.

Hidro... Exceptând câteva puncte, cam toate locurile pentru hidrocentrale mari sunt deja luate. Si luând in considerare schimbările climatice, producția va scădea.

Avem piața concurențială, deci solutia pe termen scurt e creșterea prețului pe kWh. 

Investiții nu cred ca apară in viitorul apropiat. 

Si ținând seama de cat de puține investiții au fost făcute in zona de distribuție, mă aștept la niște creșteri serioase de preturi pentru cei ce vor trifazat sau monofazat cu putere instalată mai mare de 7kW. 

O sa fie interesant si pentru cei ce au bucătărie complet electrică (cuptor+plită) sau si mai frumos încălzire electrică.

 

Strict legat de București-Ilfov, daca maine apar 400.000 de vehicule electrice din care 100.000 incarca in fiecare seara cu 10kWh (pentru ușurința calculelor) am avea aproape 1.000.000kWh supți in fiecare seara. Adică 1000MWh. Sau 1.5 reactoare de la Cernavodă. Ceea ce este enorm. Si investițiile necesare sunt imense și pentru a le face, cineva trebuie sa plătească. 

Cumva ne vom întoarce la trenuri, tramvaie si biciclete. Si automobile vor deveni niste exponate de muzeu.

 

Dar vom vedea. Sper sa fie bine..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, e normal ca in starea de acum, oricare ar fi ea ca nu sunt in domeniu si nici la curent cu situatia, sa nu arate bine. Ma astept ca limita retelei nationale sa fie atinsa si, din pacate, abia atunci sa se ia in calcul, si eventual sa se si faca, investitii majore. Ca asa se fac lucrurile la noi...

Sper doar ca investitiile sa fie facute in surse regenerabile si sa fie dublate de locuri de stocare a energiei produse.
 

Teoretic, ar fi posibil. Practic... traim in Romania asa ca orice e posibil! Inclusiv sa vina vreun politician si sa faca vreo 10 centrale pe pacura pentru ca are el cateva depozite pline :)) Om trai si om vedea!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave ce bine era daca un politician avea câteva contracte pe uraniu. Acolo, vreo 4-5-10 reactoare... Distribuite prin tara, cat sa nu mai streseze rețeaua de transport.

Macar vreo 50 de ani de acum incolo ;))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da , ar fi fost super sa avem 10 reactoare

Ca pe Dorel il avem deja , se afla in fiecare loc unde poate face o prostie

Ne curata ala de nu ne mai trebuiau nici masini electrice ... macar 50 de ani

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Topicul cred ca ar trebui sa fie: "masinile electrice, merita inca?"

 

Este o vorba atribuita lui Bill Gates, parca: oamenii supraestimeaza progresul care se poate face intr-un an si subestimeaza progresul care se poate face in 10 ani.

Lumea se schimba, iar tara asta, vrand-nevrand, odata cu lumea. 

 

Pe termen scurt este destul de complicat sa detii o masina electrica, dar, pe termen lung, masinile electrice se ieftinesc, bateriile devin mai fiabile, se vor incarca mai repede, vor fi mai usoare, vor avea longevitate prelungita, vor avea capacitate mai mare. Motoarele cu combustie interna s-au modernizat enorm in ultimii 20 de ani. Crede cineva ca tehnologia electrica, fiind inca pe partea abrupta a curbei de crestere, nu se va imbunatati?

 

Concret, la fel ca multe lucruri (precum jurnalismul, accesul la informatie, etc.), energia se democratizeaza.

Panourile solare si energia regenerabila vor prinde tot mai mult avant, iar, odata cu adoptia, preturile vor scadea dramatic.

 

Deja este destul de ieftin sa instalezi un sistem fotovoltatic, doar ca sunt scumpe bateriile. Maine poti sa iti instalezi celule pe casa cu care sa incarci masina astfel incat sa nu mai platesti nimic la Enel. Atunci credeti ca merita o masina electrica? Atunci cand costa zero utilizarea si nu polueaza absolut deloc?

 

Dar, in plus, ghici ce? Masina electrica este o baterie enorma parcata in curte, care poate inmagazina toata energia aceea. Iar constructorii s-au prins de treaba asta si lucreaza la Vehicle-to-Home (V2H) si Vehicle-to-Grid (V2G) pentru a standardiza acest lucru. Astfel incat sa poti sa alimentezi toata casa din celule solare, fara sa platesti nimic la Enel. Ba chiar Enel sa te plateasca pe tine pentru productia in plus de energie electrica.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!