Jump to content

Mașini electrice - merita sau nu?


Retzius
 Share

Postare recomandată

Autonomia declarată de producător este de 400 km, însă plecând din București, probabil că nu ajungi nici până la Fetești, cu 3 persoane în mașină și 130 km/h.

Datele producătorului despre autonomia mașinilor electrice sunt similare ca și "acuratețe" cu cele despre consumul mediu urban/extraurban pentru mașinile termice.

Practic sunt doar date de marketing, ce se regăsesc doar în cataloagele de prezentare și (aproape) niciodată în viața reală.

Modificat de Miky_1
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cel mai mare consum mediu scos cu ID.3 pe A1 mergand la 4 grade afara, 23 grade in masina si scaunele fata incalzite dar si zone de ploaie a fost 27.3 kWh/100km. Din experienta de pana acum, am bifat tot ce este mai rau pentru consum. As merge pana la Constanta cu masina dar as avea grija sa stau pe la 120/130 pentru siguranta. 

Modificat de Rave
...
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

4 hours ago, Dolfin said:

Intre timp a aparut un test cu iD.4 1st Maxx de 77kW (range declarat 400Km), la emisiunea G & B de pe PRO, emisiune facuta pe cat posibil "politically correct".

Din pacate este inca o masina cu care nu ajungi la mare daca te grabesti putin, si nu este nici iarna si nici vara, conditii ideale...

Punctul meu de vedere este ca pe termen mediu va trebui sa ne obisnuim cu asta, sa gasim alte metode mai eficiente de ajuns la mare, preferabil folosind energie dintr-o sursa regenerabila, metode care nu necesita aruncat pe esapament 90% din energia din combustibil si sute de kile de gaze toxice si particule toxice.

Poate va trebui sa ne obisnuim cu ideea ca un drum pana la mare necesita o pauza de 20 de minute...

 

De aceea am zis mai inainte ca modul in care ne-am obisnuit sa folosim masina personala este "un lux"...fara sa tinem cont cat de daunatoare si de ineficienta este...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sau putem sa invatam sa nu ne mai grabim...

Oricum o sa fim fortati! Chiar citeam zilele trecute ca si noul Megane o sa fie limitat la 160 Km/h, la fel ca noile/viitoarele Volvo.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

în urmă cu 18 ore, kolfleading a scris:

... metode care nu necesita aruncat pe esapament 90% din energia din combustibil ...

...

Poate va trebui sa ne obisnuim cu ideea ca un drum pana la mare necesita o pauza de 20 de minute...

Trebuie sa pastram adevarul stiintific, motoarele diesel au acum eficienta in gama 40-48%, cele pe benzina 30-36%.

Eficienta de sub 10% aveau motoarele cu aburi.

 

Pe de alta parte eu cred ca nimeni in mod normal nu face un drum de 230Km pe autostrada cu o pauza de 20min (doar daca este nevoie).

Tot A2 la viteza legala dureaza 2h, iar cine se grabeste putin ajunge in 1h30min (140km/h si mers activ, nu in coloana), pentru ce ar trebui pauza?

Pana si trenul face 1h50min.

 

G&B au facut aproape 3h, pentru ca au avut multe restrictii in perioada asta si pentru ca au respectat limitele de viteza in speranta ca ajung, au avut consum in medie de 24,2kWh/100Km.

Din test reiese ca iD.4 nici nu este un Fun Car, 8,1s pana la 100, acceleratie de la 80 la peste 100 insotite de grimase de dezamagire.

Cum au concluzionat si ei, si altii de la alte publicatii, este SUV de oras.

 

Daca va exista vreo limitare a masinilor la o anumita viteza exista TCM si se rezolva, sau solutia mai simpla, nu cumparati ceva ce va enerveaza.

Modificat de Dolfin
Modificat consum mediu, corectat din 27 in 24,2kWh/100Km
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Consum de 27 kWh/100Km si baterie de 77kWh net inseamna ca ajungi de la Bucuresti la Constanta chiar si cu acest consum, care mi se pare foarte mare dar sa zicem.

 

Odata ajuns, lasi masina la incarcat si te duci mananci ceva. Cand termini, masina e incarcata! Sau, daca te cazezi acolo, lasi bagajele, duci masina la incarcat, si, pana termini de aranjat totul in camera, masina este gata incarcata. Asta in cazul in care te cazezi la un hotel care nu are statie de incarcare, pentru ca am inceput sa vad din ce in ce mai multe la hoteluri...

 

Ideal? Nu! Posibil? Da! Plauzibil? Nu pentru toata lumea, asta e clar, dar or sa fie cativa care se vor declara multumiti asa!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

34 minutes ago, Rave said:

Sau putem sa invatam sa nu ne mai grabim...

Oricum o sa fim fortati! Chiar citeam zilele trecute ca si noul Megane o sa fie limitat la 160 Km/h, la fel ca noile/viitoarele Volvo.

180 Km/h . Deja este limitarea pe toate Volvo-urile. 
probabil atunci va fi optiune, la toti producatorii, gen Performance pack. Mai pui o finala, mai scoti o limitare de viteza si pac, 2000 de eur. Si la Volvo se poate scoate daca se achizitioneaza pachetul Polestar, daca nu ma insel 😂😂

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

33 minutes ago, Dolfin said:

Trebuie sa pastram adevarul stiintific, motoarele diesel au acum eficienta in gama 40-48%, cele pe benzina 30-36%.

Eficienta de sub 10% aveau motoarele cu aburi.

Eficienta tank-to-wheel (de la rezervor la roata) la masini este cam 18% - 25%....

Se atinge 40% doar la motoare folosite in aplicatii speciale...(ex. generator electric) care au un regim de functionare foarte constant si cunoscut inca din faza de proiectare.

 

Eficienta well-to-wheel (de la foraj la roata) este aproximativ 10%...cu indulgenta.

Asta include energia necesara pentru extractie, rafinare, aditivare, transport, distributie, stocare, vanzare.

Eu la asta ma refer.

Si este anormal ca asta este considerat "normal".

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pana vedeti emisiunea, daca aveti curiozitatea, sau alte review-uri ce urmeaza sa apara, va spun ca au ajuns cu range de 64km in CT.

 

 

Referitor la eficienta, daca cifrele sunt reale, care este eficienta la EV, de la extractie carbuni/eoliene/hidro/solar pana la randamentul motorului electric al masinii?

Eu cred ca iar ne furam caciula singuri.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Garantat de la carbuni la roata, EV are eficienta mai buna.

Turbina aia care se invarte cu abur produs de carbune are eficienta in jur de 40%

Turbinele in ciclu combinat pot ajunge si la 80%.

Stiu, asta nu este eficienta totala de la carbune-la-roata, dar ... perspectiva este mult mai buna pentru EV.

 

In plus, EV poate sa mearga si pe baza de energii regenerabile (hidro/solar/eoliene), ceea ce ICE nu poate.

 

Ca emisii CO2, avem asa:

 

In Romania, pentru producerea 1 kWh de energie electrica se emit cam 290 grame CO2. Si cifra asta va scadea si toate EV de pe strada vor beneficia de scadere.

Considerand un consum mediu de 20 kWh / 100 Km => 5.8 Kg CO2 / 100 Km cu EV.

 

Prin arderea a 1 litru de benzina se emite 2.3 Kg CO2.

Considerand un consum mediu de 7 L / 100 Km => 16 KG CO2 / 100 Km cu benzinar

 

Prin arderea a 1 litru de motorina se emite 2.6 Kg CO2.

Considerand un consum mediu de 5 L / 100 Km => 13 KG CO2 / 100 Km cu diesel

 

Alta intrebare?

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, de ce nu ai trecut si emisiile de la extragerea, rafinarea si transportul benzinei/motorinei? Adica daca tot ai trecut emisiile pentru producerea si transportul (prin cabluri) a curentului electric... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta este adevarul: in ce priveste transportul personal, ne-am cam intins cu confortul mai mult decat ne-a permis patura (adica tehnologia) si nu ne-a durut nici macar in cot de consecinte...

 

Si am ajuns sa consideram "normal" ceea ce este de fapt o mare risipa.

 

Si acum, dupa ce ne-am obisnuit cu luxul de a nu avea nici o durere-n cot, consideram inacceptabil o pauza de 20 de minute la o calatorie de aproape 2 ore...

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Huawei a inceput sa produca masini EV impreuna cu producatorul auto Seres, ceea ce arata ca se tinde spre democratizarea constructiei masinilor electrice in viitor.

 

Producatorii chinezi ar fi gata sa produca colectii CKD pe care le-ar putea trimite clientilor pasionati direct acasa pentru asamblare insa deocamdata in toata lumea sunt niste norme destul de rigide privind punerea in exploatare a unui automobil.

Se vorbeste ca daca iti poti asambla un avion ultra usor acasa si este permis sa zbori cu el cu licenta PPL, asa se va ajunge si in segmentul auto intr-un viitor.

La trotinete deja se intampla.

 

O masina EV devine un produs alcatuit din mai multe componente, hardware (tren rulare, sasiu/caroserie) facut de un brand sau independenti, baterie (pe care o poate produce oricine, conteaza pretul, mai putin calitatea) si software (se estimeaza ca vor exista firme care vor dezvolta si vor intretine soft-ul masinii dupa model SaaS).

Un fel de Android in auto.

 

O sa vina vremuri interesante.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 4/21/2021 at 8:07 AM, Bogdan_wrc said:

Cam asa e si in Brasov incarcarea la autobuzele electrice. Brasovul e fie primul, fie al doilea dupa Cluj la numar de autobuze electrice cred, si se cumpara in continuare si electrice si hibride. Nu se mai cumpara deloc pur termice.

spacer.png

On 4/20/2021 at 10:28 PM, cristi511 said:

Calculul asta trebuie sa cuprinda un element foarte important: timpul petrecut alimentand.

Ioniq 5 incarca 100 km in 5 minute, si de la 10 la 80% in 18 min la fast charge. Deci deja suntem acolo.

 

Singura problema e ca la noi nu vrea nimeni sa faca incarcatoare rapide, iar scaparea de la VW cu harta de la Battery Day-ul lor in care Romania si Norvegia nu erau trecute pe harta in care vor investi in incarcare electrica cred ca nu a fost o greseala, ci pur si simplu planul lor privind zonele in care vor extinde reteaua de incarcatoare rapide Ionity.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateriile Solid State o să schimbe complet discuția despre mașinile electrice. Dar se estimează că abia în 2025 o să fie produse primele mașini cu astfel de baterii.

Ar fi indicat ca producătorii să prevadă ușurința înlocuirii bateriei, astfel încât dacă bateriile se vor ieftini și cineva vrea sa facă un upgrade, să nu fie prea dificil de înlocuit. Dar cred că interesul producătorilor ar fi mai degrabă să vândă mașini noi, și nu posibilitatea de upgrade al celor vechi.

Dacă ai ști ca ar putea exista posibilitatea înlocuirii bateriei, ar fi mai ușor de luat o decizie la cumpărare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca s-ar schimba bateriile usor n-ai mai fi captiv in cadrul unei marci, a unei retele, ceea ce se traduce in lipsa/drenare venituri catre third-party.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Isi mai cumpara cineva masina in ziua de azi cu gandul de a o tine 15 ani? Cat timp producatorii masinilor traditionale declara durata medie a unei masini noi fiind 7 ani? Realistic vorbind putini vor ajunge sa o pastreze 15 ani. Nu de alta, dar ‘they don’t make them like they used to”. 

 

Revenind la subiect, bateriile masinilor electrice sunt garantate 70-80% pentru 8 ani.
 

Asta nu inseamna ca dupa 8 sunt bune de aruncat la gunoi, ci pot functiona mult si bine in continuare (chiar si pana la 15 ani). In functie de cate cicluri de incarcare au avut loc, in functie de modul de incarcare rapida/lenta, are loc o degradare mai accentuata/lenta a bateriei.
Asta poate insemna ca in loc de 300 km range, dupa 10 ani sa ramai cu 200 km range.

Chiar si daca bateria ar fi mai usor de schimbat, tot intervine problema daca merita sa o schimbi, sau te obisnuiesti cu ideea unui range mai mic. Sau o vinzi cuiva caruia i se potriveste un range mai mic.
 

Ah, si legat de toata discutia ca nu poti merge cu un EV cu 130kmh pe autostrada pentru ca se termina bateria..solutia stiti care va fi? Nu imbunatatirea performantor, cresterea eficientei, etc. asta se va intampla, dar mai lent putin.


Eu cred ca in viitorul apropiat (2025-2030) nu va mai fi 130kmh limita, ci 110, sau 100.  Ma astept sa se reglementeze limitele de viteza de catre UE cu motivul reducerii poluarii. Sau altfel zis, daca cu un EV nu poti merge tare, sa nu poti nici cu un ICE. 

 

O sa fie o masura nepopulara, dar eu zic ca e doar o chestiune de timp pana se va intampla asta. Daca la 130kmh o masina consuma 7l/100km si la 110kmh consuma 5.5l/100km rezulta

ca arde mai putin combustibil, deci polueaza mai putin. Inmultit cu milioane de masini..

 

 

Modificat de cj.Paul
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cine cumpără o mașină de nouă, se gândește și la valoarea de revânzare, iar o baterie uzată, fără posibilitate de upgrade, reduce mult valoarea de revanzare.

Iar dacă tot se urmărește reducerea poluării, atunci ar trebui să se producă mașini mai durabile, că și producția poluează. Și să mai reducă politica de consumerism sălbatic.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Abia astept sa aud la vanzarea masinii "Da'... de cate ori a fost incarcata rapid?! De... X ori! A, deci bateria e moarta... mda, nu stiu ce sa zic🤦‍♂️

 

Serios acum, o baterie dupa 5-6 ani nu e nici la jumatate din viata, mai ales la modelele care au bateria cu racire activa.

Peste 20 de ani or sa mai fie destule ID.3-uri pe piata! Nu or sa tina pasul cu ce o sa fie atunci proaspat lansat, asa cum nici Golf-ul 4 nu tine pasul cu Golful 7/8, dar nu o sa fie nici de aruncat.

Piata SH o sa creasca in ce priveste masinile electrice pentru ca sunt destui care vor una si nu vor sa plateasca pretul intreg. Plus ca o sa scada, treptat, pe partea de termice din cauza normelor si masurilor din ce in ce mai drastice care se vor lua impotriva poluarii. Nu azi/maine si, probabil, nici in 10 ani. Dar mai departe de atat... nu stiu ce sa zic!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dragoș Pahonțu

Se merită o electrică. Aștept noile modele de la Kia/Hyundai care sunt Sf și au autonomie bună.

 

Dacă ai casă și îți montezi fotovoltaice chiar se merită o electrică, in momentul acesta este foarte important să alegem una cat mai eficientă.

 

Din păcate mașinile electrice din Europa sunt foarte înapoiate de când Tesla a achiziționat GmbH, de aceea m-aș îndrepta către Kia/Hyundai care produc foarte multe piese in house.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

10 minutes ago, Dragoș Pahonțu said:

Tesla a achiziționat GmbH

Tesla a achizitionat "Companie cu răspundere limitată". Poate chiar "merita" o electrica.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

13 hours ago, cj.Paul said:


Eu cred ca in viitorul apropiat (2025-2030) nu va mai fi 130kmh limita, ci 110, sau 100.  Ma astept sa se reglementeze limitele de viteza de catre UE cu motivul reducerii poluarii. Sau altfel zis, daca cu un EV nu poti merge tare, sa nu poti nici cu un ICE. 

 

 

 

Asta ar fi culmea prostiei ; sa ne adaptam dupa ce NU se poate ; cu un 5`er / 7`er / A6 / A8 sau orice masina de tip cruiser, ar trebui sa mergem tr 5 din 8, la 100 km/h ca sa respectam...ce ? normele de poluare ? adica cum ? daca masina este euro 6, polueaza mai mult la 160 in treapta 8 la 2000 rpm decat la 110 in treapta 5 la 2000 rpm ?   :))  Daca ai nevoie de cruiser electric cu care sa mergi tare, platesti ( caci in 2030, speram ca autonomia va ajunge si la 1000+ km ).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Masinile electrice n-au nicio problema inerenta cu vitezele mari, consumul mare se datoreaza faptului ca motorul merge turat, neavand trepte, e ca si cum as merge eu in treapta a3a cu tsi-ul meu. Ar consuma sensibil mai mult. Pe viitor masinile electrice vor avea (parerea mea), un motor electric (secundar) conectat la o reductor cu reductie mica, astfel incat motorul respectiv sa mearga in ture cat mai joase si mai eficient la 130 la ora. Sau o cutie de viteze, dar asta e mai putin preferabil, deoarece iti trebuie o mecanica rezistenta pentru cuplul mare dezvoltat de motoarele electrice.

Modificat de yeeeeman
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Orice masina are probleme la viteze mari, este fizica. Cu cat viteza este mai mare, cu atat frecarea cu aerul este mai mare.

Iar despre drumurile de la noi, din ce am vazut la ultimile drumuri pe A2, se merge ori semnificativ sub limita ori semnificativ peste limita. Pur si simplu este obositor sa mergi cu viteza legala.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am gasit niste informatii despre consumul de carburant pe Wikipedia, plus aici.

 

Pornim de la poza asta (procentele probabil s-au mai imbunatatit, dar nu cu mult) pentru o masina cu motor termic:

 

 

image.thumb.png.174711914b639134047fe6aa70a3ac00.png

 

Afecteaza consumul de carburant: carburantul in sine, pierderile interne (motorul in sine, turatia motorului, transmisia, pierderile parazitice – alternator, AC, pompe hidraulice – etc.) care sunt influentate de treapta si turatie si relativ constante indiferent de viteza, rezistenta la rulare a anvelopelor (relativ constanta indiferent de viteza), frecarea cu aerul care creste cu patratul vitezei si este influentata de coeficientul aerofinamic al masinii, avand cel mai mare impact:

 

image.png.0d52d6ee68d3427f0875049f8d385885.png

image.thumb.png.bdde540e7048a8975ff04f7c28fd56ad.png

 

Sunt deja zone pe autostrazile din Austria unde limita este 110 km/h, tocmai pentru a reduce poluarea.

Deci nu este ceva imposibil de crezut ca se poate aplica, daca nu reusim altfel sa aducem poluarea in limitele convenite de acordurile internationale.

Modificat de Sparkyson
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   1 membru

    • corad0
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!