Jump to content

Un Mk5 GTI in cautarea echilibrului


ihlades

Postare recomandată

Ionescu George
11 hours ago, ihlades said:

Din cate am gasit, diferenta intre caseta de TT si cea de Golf e ca cea de TT are cursa mai scurta? Nu am vazut pe nicaieri sa fie mai rapida, tu la ce diferente te referi?

Sunt foarte curios, daca e mai rapida atunci da... ar fi belea. ?

Screenshot_20180512-105312_Drive.jpg

E interesant ca se pomeneste de A3 in aceeasi propozitie cu TT. La mine sunt fix 3 ture/1080 de grade de la bracat complet stanga la complet dreapta, la caseta de GTI/TT cate ture sunt? Imi imaginez ca mai rapida de 2 1/2(900 de grade)  nu e caseta de TT, pentru ca vorbim de masini de strada de la VAG totusi, 2 ture (720 de grade) mi s-ar parea prea agresiva pentru daily.

Modificat de Ionescu George
Link către comentariu
quattro3001

Audi tt are ce-a mai scurta caseta de directie , cum a fost si la prima generatie au pastrat obiceiul si urmatoarele generatie ! Eu personal consider un upgrade foarte bun, fuzetele de audi tt + bratele de tt ( care vwracing le vinde ca upgrade ) + caseta de directie, chiar schimba radical masina , mai ales in cazul meu !

Link către comentariu

Vad ca nu reusesc sa te fac sa descrii cum anume se simte mai bine. :P Eram chiar curios, dar nu la modul superficial gen "am eu pe masina si e foarte bun".

15 hours ago, Ionescu George said:

E interesant ca se pomeneste de A3 in aceeasi propozitie cu TT.

Sunt bazate pe aceeasi platforma, after all, Self Study Programme de la VAG descrie mai mult ce au modificat de la Golf/A3 la TT prin comparatie cu primele.

Link către comentariu

As fi si eu interesat sa aflu daca într-adevăr e mai rapida direcția cu upgrade-ul de cutie de TT ;).

Upgrade-ul de brațe (de TT sau superpro) il recomand si eu cu caldura, oferă un mare plus la stabilitate pe viraje, respectiv feel crescut al direcției (eu am mers pe  brațe si ball joints Superpro).

Nu sunt deloc priceput pe partea de mecanica, dar citind din alte review-uri, am dedus ca upgrade-ul  la sway-bars poate face direcția mai directa/mai rapida. 

Link către comentariu

Sunt ferm convins ca diferentele de feeling nu vin de la bratul propriu-zis ci de la bucsele poliuretanice si unghiul de cadere mai mare la care ai reglat pivotul SuperPro, este? :) In principiu asta ar fi o solutie buna sa imbunatatesti raspunsul sasiului: sa scapi de articulatiile foarte moi cu care vine masina din fabrica; in detrimentul comfortului, evident.

Arcurile si barele stabilizatoare nu fac directia mai rapida, ci doar scad timpul de raspuns al sasiului (perioadele tranzitorii dureaza mai putin). Directie mai rapida ai putea sa obtii cu alte fuzete (cu cat bratul de directie de pe fuzeta e mai scurt, cu atat directia e mai rapida) sau cu alta caseta de directie mai rapida (pentru acelasi unghi de rotatie a coloanei de directie/volanului, cremaliera sa se miste mai mult). Din pacate, toate materialele pe care le citesc despre TT nu spun nimic despre faptul ca ar fi mai rapida, ci doar ca are cursa cremalierei mai scurta.

Link către comentariu

Asa e, am omis sa specific de bucse/unghi cadere ;)

Confortul a scazut putin dupa instalarea pieselor, dar nu e deranjant.

Link către comentariu
quattro3001
5 hours ago, ihlades said:

Sunt ferm convins ca diferentele de feeling nu vin de la bratul propriu-zis ci de la bucsele poliuretanice si unghiul de cadere mai mare la care ai reglat pivotul SuperPro, este? :) In principiu asta ar fi o solutie buna sa imbunatatesti raspunsul sasiului: sa scapi de articulatiile foarte moi cu care vine masina din fabrica; in detrimentul comfortului, evident.

Arcurile si barele stabilizatoare nu fac directia mai rapida, ci doar scad timpul de raspuns al sasiului (perioadele tranzitorii dureaza mai putin). Directie mai rapida ai putea sa obtii cu alte fuzete (cu cat bratul de directie de pe fuzeta e mai scurt, cu atat directia e mai rapida) sau cu alta caseta de directie mai rapida (pentru acelasi unghi de rotatie a coloanei de directie/volanului, cremaliera sa se miste mai mult). Din pacate, toate materialele pe care le citesc despre TT nu spun nimic despre faptul ca ar fi mai rapida, ci doar ca are cursa cremalierei mai scurta.

Ba fix de la brate vine , nu gasesc poza si cu basculele .... oricum toata articulatia de la audi tt este mult mai solida decat restul platformelor , iar audi tt are centrul de greutate cel mai jos !

638.jpg

730.jpg

13366959lx.jpg

tie rods 1.JPG

tie rods.JPG

Link către comentariu
Publicat (modificat)

Omul nu are brate de TT, cele vandute de VWR/Racingline/SuperPro sunt cele de S3/Cupra/Passat cu bucse poliuretanice si pivoti reglabili de la SuperPro premontati.

Intre basculele de Golf si cele de S3 sunt doua diferente, geometria lor (punctele de prindere) e identica:

  1. Cele de S3 sunt mai usoare;
  2. Cele de S3 sunt mai rigide (fara a lua in discutie bucsele!)

N-o sa simti diferenta de masa sau rigiditate ever cu cauciucuri de strada! Sau ai vazut vreo bascula de Golf sa flexeze in mers? ? Maaaaxim vei vedea ceva mai mult comfort din cauza masei nesuspendate reduse, dar sincer diferenta e mica - mai bine treci la jante usoare. Diferenta de feeling vine de la geometria diferita (data de pivoti) si de la bucsele mai rigide. Idem pentru fuzetele de aluminiu de S3/Cupra/Passat - aceeasi geometrie, alt material mai usor si mai rezistent.

Daca vorbim de fuzetele de TT, alea au alta geometrie decat cele de Golf si implicit decat cele de S3/Cupra/Passat. Fuzetele de TT au atat pivotul cat si bratul de directie coborate, cu scopul de a avea un roll center mai inalt (cu avantajele si dezavantajele sale), o curba mai buna a unghiului de cadere in fct de cursa suspensiei si pentru a reduce fenomenul de bumpsteer. Also, rulmentul sta mai spre exterior raportat la pivot fata de celelalte fuzete (de aici diferenta de ecartament cand pui fuzete de TT, ignorand bratele deocamdata). La fel si basculele, difera de Golf/S3/Cupra/Passat fiindca sunt mai lungi si au pivot reglabil din fabrica care nu iti ofera decat un unghi de cadere mai mare decat o bascula mai scurta.

Sper ca am reusit  sa te fac sa intelegi diferentele. Piesele de TT nu sunt automagic mai bune. ?

Modificat de ihlades
Link către comentariu
quattro3001

Sincer nu prea aveai ce sa mai faci sa inteleg , pentru ca eu am facut asta acum 2-3 ani, si  basculele VWracing sunt cele de audi TT !

Link către comentariu
Publicat (modificat)

Pe bratele VWR (care se numesc Racingline de cativa ani incoace) vin pivotii SuperPro care nu sunt compatibili cu bratele de TT, asa ca ce vorbim aici?

Poate ai fost chiar primul din lume care a facut asta, dar n-ai inteles pe ce ai dat banii. Asta e parerea mea dupa ce ti-am cerut detalii si nu ai spus decat "crede-ma ca sunt bune" si ai aruncat 3 poze.

Modificat de ihlades
Link către comentariu
Ionescu George

@quattro3001:

Totusi, imi spui te rog cate ture are directia?

P.S. confirm si eu faptul ca SuperPro nu produce pivoti reglabili pentru TT, doar pentru platforma Golf/Passat. Pivotii Racingline=SuperPro, deci sunt pentru platforma Golf. Oricine poate verifica asta pe site-ul producatorului, nu vad de unde poate fi atata dezinformare.

Link către comentariu
quattro3001

Normal ca nu produce ceva ce este deja produs de audi (doar nu au reinventat ei pivoti ) ..... dar vad ca discutia a degenerat si eu ma opresc aici ! nu stiu daca tu sau colegul nostru cu care am intrat intr-o polemica inutila, a pus unul langa altul fizic un pivot superpro si un pivot de audi tt ? sau un brat de audi tt cu cel de vwracing ? eu efectiv am vrut sa dau un sfat , nu sa ma dau eu mare ca sunt primul ...... dar sunteti toti liberi sa utilizati banuti cum doriti !

Modificat de loghy
quote post anterior
Link către comentariu
Ionescu George

Am pus o intrebare foarte simpla, cate ture are volanul cu caseta de TT?

Link către comentariu

Ieri ne-am jucat putin cu suspensia.

Am ridicat fata pana la inaltimea maxima specificata de Bilstein (adica 245mm intre partea superioara a talerului si centrul surubului de prindere a amortizorul in fuzeta). La instalare am gresit si am masurat gresit distanta... era cu vreo 5mm sub plaja de reglaj comunicata de Bilstein. :blush: Mi se parea mie ca e cam jos fata si masina nu se descurca deloc pe denivelari mari, dar prostul nu e prost destul pana nu e si fudul - eu chiar credeam ca respectasem instructiunile. :))

20180515_184627.thumb.jpg.9bdfea2e60b4dc597773514a56efc1c9.jpg

Am ridicat talerul cca. 15mm iar comportamentul s-a modificat substantial. Daca inainte orice denivelare mare se traducea prin actionarea tamponului de capat de cursa si intarirea brusca a suspensiei acum totul e mai 'smooth', castigul de aderenta pe drumuri proaste este enorm. La viteze mici, pe denivelari mici comfortul e neschimbat. In schimb, am impresia ca masinii ii placea putin 'rake', cu puntea fata mai jos decat cea spate. Acum, cu garda la sol aproximativ egala fata-spate, masina este mai putin hotarata pe schimbarile rapide de directie, chiar daca in mijlocul virajului nu a pierdut aderenta. Teoria mea este ca ridicand puntea fata a crescut substantial inaltimea roll center-ului ceea ce duce la transfer de greutate geometric (instantaneu) mai mare pe puntea fata, adica supraincarcarea puntii fata raportat la cea spate pe prima parte a virajului, inainte ca unghiul de ruliu sa se dezvolte. Nu e o diferenta uriasa, ba chiar i-as spune subtila, dar s-a simtit la test-drive-uri before/after.

In final, vreau sa atrag atentia asupra importantei reglajelor. 15mm diferenta a garzii la sol pe puntea fata schimba evident comportamentul masinii. Mai mult decat "Nu-mi mai e frica de gropi sau borduri", comportamentul nou peste denivelari e clar ce a vrut Bilstein. Cu doar 15mm in plus masina pastreaza aderenta pe drumuri mult mai nasoale, cu pretul agilitatii reduse. Ridicand sau coborand masina apar schimbari mai mari decat inaltimea centrului de greutate: geometria rotii se schimba, inaltimea roll center-ului, lungimea cursei suspensiei pe compresie/extensie... toate sunt importante pentru o masina echilibrata. Nu uitati ca pe strada conditiile de drum sunt extrem de variate; de la starea drumului pana la viteze, la incarcarea masinii si conditiile meteo - o masina de strada trebuie sa fie pregatita pentru cat mai multe situatii. Nu recomand masinile "blana jos" sau "blana sus" fara a lua in considerare toate aspectele tehnice.

TL;DR: Am reglat garda la sol a masinii dupa cum se vede in poze:

20180515_201439.thumb.jpg.feb3098afb2ea9ded05658af8bc13458.jpg20180515_201445.thumb.jpg.dd54ebc42e113d07ce504f4f8d20790a.jpg

Link către comentariu

De la ultima iesire pe circuit a inceput puntea fata sa trozneasca la manevre la viteza mica si la parcarea pe care o fac acasa, cu doua roti pe trotuar. Avand deja suruburile si saibele de la Audi (care au cumintit puntea timp de 1 an), n-am vrut sa le schimb si sa ajung peste cateva luni in aceeasi situatie. Saturat si de nevoia de a face geometria periodic, pentru ca deplasarea puntii duce la modificarea unghiurilor rotilor fata (iar asta se simte si in mers, masina e instabila pe drum drept si trebuie mereu sa faci corectii mici in volan; senzatia e ca rotile fata sunt divergente si urmaresc toate denivelarile drumului), am hotarat ca trebuie facut ceva. Asa ca am instalat ieri un deadset collar kit pentru puntea fata; ideea a fost sa scap de zgomote, nu ma asteptam sa schimbe comportamentul masinii, dar WOW! sunt impresionat!

Avand si un Golf 5 1.4 TSI (printre ultimele Golf 5 produse, de la sfarsitul lui 2008, deci cu bubele rezolvate din fabrica) in familie, am avut cu ce compara directia masinii mele. A mea mereu mi s-a parut lenesa pe initierea virajului, de parca masina ezita sa schimbe directia pentru o fractiune de secunda. Chiar si in perioadele cand puntea nu facea zgomot, existau diferente mari la raspunsul sistemului de directie intre cele doua masini. Eu mereu am dat vina pe masa mai mare a GTI-ului, dar acum imi dau seama ca nu era cazul. Prima impresie dupa instalarea saibelor e ca masina a slabit multe kilograme, e o diferenta uriasa de comportament: raspunde mult mai direct la input-urile din volan si pare (spun "pare" pentru ca o fi placebo) mai asezata nitel peste denivelari mici. Daca ma gandesc acum la cum era inainte, pot sa zic ca directia avea joc mecanic... nu as fi crezut pe nimeni inainte sa vad cu ochii mei diferenta!

219510002_DeadsetCollarKit.jpg.62964f6e87ad2308050133233c0fd1ce.jpg1282554519_DeadsetCollarKitonSubframe.thumb.jpg.ad0373bca3269b17a451900c7c341770.jpg

Saibele (collars) se pun intre surub si punte/sasiu, ca sa ocupe spatiul gol, sa nu mai permita deplasarea puntii. Din fabrica, portiunea nefiletata a gaurilor prin care trece surubul e mult mai mare decat surubul si in timp, cand se lungeste ori slabeste surubul, puntea incepe sa se miste. Am inteles ca e problema des intalnita, la multi producatori auto, pentru ca faciliteaza asamblarea pe linia de productie (aici nu ma credeti orbeste, s-ar putea sa gresesc). Saibele centreaza surubul in gaura si nu ii mai permit sa joace deloc.

Nu pot sa afirm "Ba, merita ca upgrade chiar daca nu trozneste puntea!" pentru ca directia la 1.4 TSI este foarte faina. Pe de alta parte, chiar si cand puntea de la GTI era tacuta, directia era lenesa si imprecisa. Acum, cu saibele instalate, diferenta este evidenta. Cred ca totul depinde de cum e folosita masina, GTI-ul nu primeste menajamente pe drumuri proaste, vede circuit, puntea fata a fost data jos de X ori (fara sa inlocuiesc suruburile de fiecare data, asa cum scrie la carte...) asa ca aici modificarea a fost binevenita. Tine de fiecare sa judece daca merita sau nu, mai ales ca pretul este foarte piperat pentru un set de saibe si suruburi, dar cine simte ca directia este imprecisa sau lenesa se poate uita in directia asta. Eu unul mereu raman fascinat de cat de placuta e o masina care functioneaza corect fata de una cu toate modificarile de pe lume dar care nu e inchegata (puntea care se misca, flexarea sasiului din cauza suspensiilor super rigide, presiune incorecta in anvelope, geometria rotilor nepotrivita, jocuri mecanice, s.a.m.d.)

Am gasit o explicatie generala OK in filmuletul de la Spoon Europe:

 

In other news, in weekend am fost la Baneasa sa vad noul Megane RS. Am avut ghinionul sa fie deja "rezervat" pentru toata ziua, asa ca nu m-am putut strecura la volan dar am primit o plimbare ... rapida ... courtesy of Mihai Beldie Jr. Foarte faina masina, mi-a placut mult de tot echilibrul sasiului pentru ceva complet stock. Dar de departe cel mai placut lucru e felul in care lucreaza atat motorul cat si suspensia. Masina era echipata cu sasiul Sport (nu Cup) dar chiar si asa era ferma, mai ferma decat Mk5 GTI cu Bilstein B14, diferenta fiind ca suspensia lucra perfect controlat si silentios; se simte imediat calitatea amortizarii la Megane RS. Iar motorul... hai sa spunem ca e diferenta mare intre o calibrare OE si una facuta de tuneri. Nu ai acelasi thrill ca la o harta agresiva, fiindca trage liniar de jos pana sus, iar asta e fucking awesome! te ajuta si cu aderenta in turele medii si te face si sa vrei sa o duci la rosu, foarte placut motorul. Mai putin mi-a placut evacuarea, acele pops and bangs sunt prea artificiale, se vede ca-s programate sa apara la relaxarea pedalei de acceleratie. Per total o masina super faina, iar aspectul dat de suspensia joasa si ecartamentele latite mult... yummy! :wub:

Link către comentariu

Ce imi place ca mai aflu de una alta/ invat cand iti citesc topicul :study: Foarte tare solutia cu Rigid Collars, am continuat sa citesc de ele si nu vad pe nicaieri un dezavantaj. Teoretic daca le pui pe noul RS aici in discutie ar trebui sa imbunatateasca si mai mult masina nu?

Link către comentariu

Doar daca nu sta puntea la locul ei, dar ma indoiesc ca are problema asta. Nici macar toate Mk5 GTI nu au nevoie... doar ca pe masura ce isi spun cuvantul uzura si reparatiile neconforme (sa nu uitam ca VW spune sa inlocuiesti suruburuile de la punte de fiecare data cand le desfaci, dar putini sunt cei care fac asta, eu sigur nu) apare jocul. O masina noua e o masina noua si ar trebui sa mearga asa cum a vrut inginerul. Oricum, e foarte interesant cum majoritatea (inclusiv eu) se gandesc la lucruri gen geometrie, garda la sol, taria suspensiei, presiunea in anvelope si uitam ca teoria si practica-s diferite. In practica nu totul merge conform modelului teoretic - caroseria flexeaza, puntea se plimba, cauciucurile se inteapa, gropile ne arunca-n aer. :(

Marele dezavantaj la collar kit e pretul. Principial n-as recomanda nimanui sa se lipeasca de 200€ pentru 12 saibe si 2 suruburi. E absurd daca te gandesti la ce contine kit-ul fizic!

Link către comentariu

Depinde si de la firma iei. Ai pus de la tyrolsport? :D 

Eu am kitul de la CTS Turbo (T6061 Billet aluminium), e in jur de 105$ in SUA. Cand am schimbat bucsele de la bascula s-au rupt suruburile de la bucsa mica pe ambele parti si a trebuit sa dam cadrul jos ca sa le extragem. Bineinteles ca nu au reusit sa-l monteze perfect pe pozitie si am comandat kitul ca sa nu stau sa-l bibilesc la geometrie.

Oricum, toate au problema asta, imi vine greu sa cred ca au rezolvat ceva. Eu am MK6 din 2012 si cand am cumparat masina (57k km) imi trosnea cand intram trageam de volan in sensul giratoriu.

Iti urmaresc topicul cu interes. Spor la modificari! :)

Modificat de Edy E
Link către comentariu

Fac pariu ca altfel e condus Ed35-ul tau decat conduc eu 1.4 TSI. Cand merg cu ala ma depasesc si masinile de scoala. :biggrin: De-asta am vrut sa precizez ca uneori e nevoie de un astfel de kit, alteori nu merita banii. Sunt curios daca si tu ai simtit imbunatatirea raspunsului la schimbarea de directie. Nu prea am vazut oameni care sa scrie despre asta, deja ma gandesc ca la mine problema era grava bine de tot.

Link către comentariu

Am simtit instant ca e mai responsiva directia cand am montat piesele: bacsule din aluminiu de B6, anti-lift kit + bucsa mica cu reglaj pt camber (de la Powerflex) si collar kit-ul. E alta masina :)

La momentul ala aveam si suportii motor/cutie de la Revo care tineau si motorul ferm pe pozitie, dar i-am dat jos saptamana trecuta pt un mic plus de comfort. Am rezistat 15k km cu ei dar incepusera sa-mi zornaie chestii prin bord si n-am mai suportat. Acum ma simt ca-n S class :))

Link către comentariu
Ionescu George

Cat de multumit esti de anti lift kit? De asemenea, ce bucsa zici ca are Powerflex pt camber? Eu stiam ca doar cu pivotii de la SuperPro se poate regla camber, excluzand flansele reglabile.

Modificat de Ionescu George
Link către comentariu
16 hours ago, Edy E said:

La momentul ala aveam si suportii motor/cutie de la Revo care tineau si motorul ferm pe pozitie, dar i-am dat jos saptamana trecuta pt un mic plus de comfort. Am rezistat 15k km cu ei dar incepusera sa-mi zornaie chestii prin bord si n-am mai suportat. Acum ma simt ca-n S class :))

Am inteles ca cei de la Revo sunt hardcore, daca ai si SMF ai sanse sa se autodistruga masina. :))

Link către comentariu

S-a intamplat si asta... 

Downpipe spart in zona precatalizatorului/flansei de prindere pe turbina. Nu imi dau seama de la ce a cedat, probabil un cumul de factori:

  • temperaturile mari de la circuit
  • suporti motor/c.v. obositi (cu toate ca bucsele bieletei antibasculare sunt noi)
  • catalizator usor infundat
  • cand a fost schimbat racordul flexibil a fost montat tensionat downpipe-ul

Nu se poate suda in zona respectiva, e spart bine de tot. Am cautat downpipe fara catalizator prin zona, pe sistemul "orice sut in cur un pas in fata", poate treceam la Stage 2, dar nu am gasit nimic asa ca pun tot un downpipe original, dat jos de pe masina unui prieten care a facut upgrade. Oh, the joy!

Link către comentariu
Publicat (modificat)

Facui si geometria intr-un final dupa instalarea kit-ului de saibe la punte. Rezultatele ma incanta, vai ce bine s-a asezat puntea. :)

20180530_184548.thumb.jpg.edcabb50a0c84079c7d8d6757f3316ff.jpg

La AutoSoft Baneasa am avut placerea sa ma intalnesc pe fuga si cu @minu94, care a vazut downpipe-ul spart in toata splendoarea lui.

20180529_164719.thumb.jpg.31d5cb60091d4a7fd1f0e5dfc60a7876.jpg

Modificat de ihlades
Link către comentariu

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!