Jump to content

Despre Reincarcarea cu Freon/Ulei la AC


Stefan_B
 Share

Postare recomandată

matrixriloudid

Info importante:

 

Golirea circuitului de agent frigorific cu ajutorul stației de service pentru instalații de climatizare

- Circuitul de agent frigorific trebuie golit atunci când trebuie demontate componente ale circuitului de agent frigorific, în caz de incertitudine cu privire la cantitatea de agent frigorific care se află în circuit sau când măsurile de siguranță reclamă acest lucru.

- În funcție de tipul de stație de service pentru instalații de climatizare selectat, procedura de lucru poate prezenta mici diferențe.

- Procedura de lucru trebuie efectuată întotdeauna conform descrierii din Manualul de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare selectate.

Golirea:

– Racordați stația de service pentru instalații de climatizare conform Manualului de utilizare aferent la racordurile de service (în funcție de circuitul de agent frigorific specific autovehiculului) și puneți-o în funcțiune.

  Indicație

- Nu este exclus ca odată cu agentul frigorific să se aspire și ulei de compresor AC din circuitul de agent frigorific. Pentru a asigura o lubrifiere corespunzătoare a compresorului de climatizare, cantitatea de ulei de compresor AC trebuie completată, dacă este cazul, cu ulei proaspăt → Rep.-Gr.87.

- La autovehicule cu un compresor de climatizare fără cuplaj electromagnetic (cu supapă de reglare a compresorului de climatizare -N280-), motorul trebuie să funcționeze cât mai puțin cu circuitul de agent frigorific golit (max. 10 minute), evitându-se o turație ridicată a motorului (compresorul de climatizare funcționează permanent), consultați → Capitolul „Lucrări suplimentare la autovehicule cu un compresor de climatizare fără cuplaj electromagnetic “.

- La autovehicule cu un compresor de climatizare cu cuplaj electromagnetic, presostatul instalației de climatizare -F129- sau senzorul de înaltă presiune -G65- decuplează cuplajul electromagnetic dacă nu mai există agent frigorific în circuit.

- Motorul poate fi pornit numai cu circuitul de agent frigorific asamblat în mod corespunzător.

 

Evacuarea circuitului de agent frigorific cu ajutorul stației de service pentru instalații de climatizare

- Înainte de a umple circuitul de agent frigorific cu agent frigorific, circuitul trebuie evacuat. În plus, se va elimina și umiditatea din circuit.

- În funcție de tipul de stație de service pentru instalații de climatizare selectat, procedura de lucru poate prezenta mici diferențe.

- Procedura de lucru trebuie efectuată întotdeauna conform descrierii din Manualul de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare selectate.

  Atenție!

- La evacuare și în prezența vacuumului în circuitul de agent frigorific, nu este permisă pornirea motorului.

- Dacă în circuitul de agent frigorific este vacuum și este pornit motorul, compresorul de climatizare poate fi avariat.

Evacuarea:

– Racordați stația de service pentru instalații de climatizare conform Manualului de utilizare aferent la racordurile de service (în funcție de circuitul de agent frigorific specific autovehiculului) și puneți-o în funcțiune.

Dacă nu se menține vacuumul în sistem la evacuare (consultați instrucțiunile), se va proceda după cum urmează:

– Introduceți în circuitul de agent frigorific 100 g de agent frigorific și căutați și înlăturați neetanșeitatea cu un tester pentru detectarea scurgerilor.

– Evacuați încă o dată circuitul de agent frigorific.

  Indicație

Numai după ce se menține vacuumul, poate fi umplut circuitul de agent frigorific.

 

Umplerea circuitului de agent frigorific cu ajutorul stației de service pentru instalații de climatizare

- În funcție de tipul de stație de service pentru instalații de climatizare selectat, procedura de lucru poate prezenta mici diferențe.

- Procedura de lucru trebuie efectuată întotdeauna conform descrierii din Manualul de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare selectate.

- Cantitatea de ulei de compresor AC aspirată se va reintroduce la umplerea circuitului.

 

 

Punerea în funcțiune a instalației de climatizare după umplere

  Indicație

Dacă s-a demontat compresorul de climatizare, acesta trebuie rotit cu mâna înainte de prima punere în funcțiune cu circa 10 rotații de fulia curelei trapezoidale multicanal cu roată liberă. Astfel se previne avarierea compresorului de climatizare la prima pornire a instalației de climatizare din cauza șocului de presiune (dacă există ulei în cilindrul compresorului de climatizare, acesta va fi eliminat la rotire).

– Cu compresorul de climatizare oprit, porniți motorul (varianta de execuție cu cuplaj electromagnetic).

– Reglați compresorul de climatizare la capacitatea minimă posibilă; modul „Econ” sau instalația de climatizare oprită (varianta de execuție fără cuplaj electromagnetic cu supapă de reglare).

– Așteptați până când se stabilizează turația de ralanti.

– Porniți compresorul de climatizare și folosiți instalația timp de cel puțin 2 minute la turația de ralanti.

– Dacă este cazul, verificați presiunea din circuitul de agent frigorific cu stația de service pentru instalații de climatizare.

– Opriți motorul.

– Deșurubați rozeta de reglare a adaptorului cu cuplaj rapid.

– Demontați furtunurile de umplere de pe circuitul de agent frigorific.

– Înșurubați la loc capacele de protective.

 

Curățarea (spălarea) circuitului de agent frigorific cu agent frigorific R134a

- Pentru a putea îndepărta cât mai curat, cu economie de agent frigorific, fără lucrări complicate de montaj și în mod ecologic umiditatea, murdăria (de exemplu șpanul metalic dintr-un compresor de climatizare defect), precum și agentul frigorific uzat, se va spăla circuitul de agent frigorific cu agent frigorific R134a.

Circuitul de agent frigorific se va spăla cu agent frigorific R134a dacă:

- Există murdărie sau alte impurități în circuitul de agent frigorific.

- La evacuarea unui circuit de agent frigorific etanș, indicatorul de vacuum nu rămâne constant (există umiditate în circuitul de agent frigorific și se acumulează presiune).

- Dacă circuitul de agent frigorific a fost deschis un timp mai lung decât cel necesar pentru montaj (de exemplu după un accident).

- Se poate presupune pe baza unor măsurători de presiune și temperatură că există umiditate în circuitul de agent frigorific.

- Există incertitudini cu privire la cantitatea de ulei din circuitul de agent frigorific.

- Compresorul de climatizare trebuie înlocuit ca urmare a unei defecțiuni interne (de exemplu zgomote sau lipsa capacității de răcire).

- Acest lucru este indicat de procedura de reparație pentru respectivul autovehicul după înlocuirea unei piese de schimb.

 

Scule speciale, aparate de măsură și control, precum și mijloace auxiliare necesare

- Stație de service pentru instalații de climatizare cu dispozitiv de spălare -VAS 6456A- sau -VAS 6380A-. La aceste stații de service pentru instalații de climatizare sunt disponibile funcția suplimentară „Spălarea circuitului de agent frigorific cu agent frigorific R134a” și dispozitivul de spălare necesar pentru circuite de agent frigorific

- Trusă de adaptoare pentru autoturisme -VAS 6338/1-

  

Lucrări pregătitoare

– Goliți circuitul de agent frigorific.

– Demontați compresorul de climatizare → Rep.-Gr.87.

– Demontați rezervorul de colectare/rezervorul de lichid cu dezumidificator, respectiv numai dezumidificatorul (în funcție de autovehicul) → Rep.-Gr.87 și racordați la loc conducta. Pentru aceasta, utilizați adaptorul și furtunul de umplere -VAS 6338/31- din trusa de adaptoare pentru autoturisme.

– Autovehicule cu ventil de expansiune - Demontați ventilul de expansiune și montați în locul acestuia adaptorul din trusa de adaptoare pentru autoturisme -VAS 6338/1- → Capitolul „Adaptorul pentru asamblarea circuitelor de spălare“.

– Autovehicule cu drosel - Demontați droselul și racordați la loc conductele de agent frigorific.

 

Autovehicule cu ventil de expansiune care nu este prevăzut cu un adaptor:

Găurirea ventilului de expansiune

  Indicație

- Dacă în trusa de adaptoare pentru autoturisme -VAS 6338/1- nu se află un adaptor adecvat pentru ventilul de expansiune, consultați → Capitolul „Adaptorul pentru asamblarea circuitelor de spălare“, ventilul de expansiune demontat poate fi găurit și utilizat astfel în locul adaptorului (vechiul ventil de expansiune este înlocuit în majoritatea cazurilor după spălarea circuitului de agent frigorific și nu mai este de aceea necesar).

- La găurire, se va avea grijă să nu se deterioreze suprafețele de etanșare de la ventilul de expansiune. Urmarea ar fi pierderea de agent frigorific la spălare.

  

- Înainte de găurire, demontați elementul de reglare și găuriți ventilul de expansiune cu un burghiu adecvat (diametrul burghiului, de exemplu 6 mm).

- Există trei ventile de expansiune diferite, cu construcții diferite. La versiunea -A-, de exemplu, trebuie demontate componentele -B-, -C- și -D-. Detașați de pe componenta -D- componenta -E- (elementul de reglare). După aceea, găuriți ventilul de expansiune în zona -F- cu un burghiu adecvat (diametru 6 mm).

- La versiunea -G-, demontați componentele -H-, -I- și -K-, tija împingătoare și apoi găuriți zona -L- cu un burghiu adecvat (diametru 6 mm).

- Curățați ventilul de expansiune găurit și înlăturați complet resturile de prelucrare (șpanul).

- Montați la loc componentele -B-, -C- și -D- la varianta -A-, respectiv componenta -H- la varianta -G-.

 

Spălarea

– Verificați cantitatea de agent frigorific din stația de service pentru instalații de climatizare, trebuie să existe cel puțin 7 kg de agent frigorific R134a.

– Porniți încălzirea pentru butelia de agent frigorific din stația de service cu 30 minute înainte de prima spălare (astfel crește presiunea din butelia de agent frigorific) și opriți întotdeauna încălzirea înainte de prima aspirare din timpul spălării.

– Goliți recipientul pentru ulei uzat al stației de service pentru instalații de climatizare.

– Racordați furtunul de tur (partea de înaltă presiune) a stației de service pentru instalații de climatizare cu ajutorul unui adaptor la conducta de joasă presiune spre compresorul de climatizare (conducta cu diametrul mai mare).

– Racordați furtunul de retur (partea de joasă presiune, respectiv de aspirație) a stației de service pentru instalații de climatizare la ieșirea dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific.

– Racordați intrarea dispozitivului de spălare cu ajutorul unui adaptor la conducta de înaltă presiune spre compresor (conducta cu diametrul mai mic).

 

  Indicație

- Adaptorul pentru asamblarea circuitelor de spălare (în funcție de autovehicul) → Capitolul „Adaptorul pentru asamblarea circuitelor de spălare“.

- Componentele se vor spăla întotdeauna în sens contrar sensului de curgere a agentului frigorific în timpul funcționării instalației de climatizare.

- La spălare, murdăria din circuitul de agent frigorific ajunge în dispozitivul de spălare pentru circuite de agent frigorific, unde este reținută de filtrele și dezumidificatoarele montate în aceasta. În funcție de gradul de murdărire, aceste componente se vor înlocui la intervale de timp mai scurte, conform Manualului de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare, respectiv al dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific.

- Filtrul dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific se va înlocui cel târziu după 5 - 10 cicluri de spălare (autovehicule spălate), în funcție de tipul și gradul de murdărire a circuitelor de agent frigorific spălate. Dacă se spală un circuit de agent frigorific foarte murdar (uleiul de compresor AC din circuitul de agent frigorific este negru și vâscos sau există mult șpan în circuitul de agent frigorific), se va înlocui filtrul după spălarea circuitului de agent frigorific. În cazul unui circuit de agent frigorific extrem de murdar, se recomandă de asemenea încă o spălare a circuitului de agent frigorific după înlocuirea filtrului.

- În funcție de tipul de murdărie, impuritățile (uleiul de compresor AC uzat și șpanul metalic din compresorul de climatizare) se depun pe vizorul sau vizoarele dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific. Curățați vizorul sau vizoarele după spălare și spălați încă o dată circuitul de agent frigorific pentru control într-un proces nou de spălare.

- Agentul frigorific lichid nu poate fi transportat cu viteza necesară prin ventilul de expansiune și punga cu dezumidificator în rezervorul de lichid corespunzător. De aceea, aceste componente trebuie demontate și înlocuite cu adaptoare.

– Porniți stația de service pentru instalații de climatizare și spălați circuitul de agent frigorific (un ciclu de spălare cu trei spălări durează circa 1 - 1,5 ore).

  Indicație

- Spălarea circuitului de agent frigorific trebuie efectuată întotdeauna conform descrierii din Manualul de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare selectate.

- În funcție de varianta de execuție a stației de service pentru instalații de climatizare, în rezervorul de ulei uzat nu încap decât circa 125 cm3 de ulei de compresor AC. Dacă trebuie spălată o instalație cu un conținut mai mare de ulei de compresor AC, recipientul de ulei uzat trebuie probabil golit după prima parcurgere a ciclului de spălare.

- La spălare, se va spăla tot uleiul de compresor AC din circuitul de agent frigorific (cu excepția unor reziduuri minime, ce pot fi trecute cu vederea).

– Urmăriți agentul frigorific care revine din circuitul de agent frigorific. Circuitul de agent frigorific este curat numai după ce prin vizorul sau vizoarele dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific curge agent frigorific curat și complet incolor.

  

Procedura pentru procesul de spălare (procedura este automată și corespunzătoare programării stației de service pentru instalații de climatizare).

- După pornire, circuitul de spălare va fi mai întâi evacuat și verificat cu această ocazie cu privire la neetanșeități (în funcție de varianta de execuție a stației de service pentru instalații de climatizare, poate fi necesară o comutare manuală, consultați → Manualul de utilizare al stației de service pentru instalații de climatizare).

- În circuitul de agent frigorific evacuat se va introduce cantitatea specificată de agent frigorific (de exemplu 4 kg) prin partea de înaltă presiune a stației de service pentru instalații de climatizare (în sens contrar sensului normal de curgere în timpul funcționării instalației de climatizare, deci pe partea de joasă presiune a circuitului de agent frigorific al autovehiculului). În funcție de varianta de execuție a stației de service pentru instalații de climatizare, se va introduce suficient agent frigorific încât circuitul de spălare să fie umplut cu agent frigorific lichid. Acest lucru se constată, de exemplu, atunci când după un timp nu mai pătrunde agent frigorific.

- După ce s-a introdus cantitatea specificată de agent frigorific, în funcție de versiunea stației de service pentru instalații de climatizare și a dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific, se va porni, de exemplu, încălzirea dispozitivului de spălare pentru circuite de agent frigorific (numai dacă agentul frigorific este aspirat în stare gazoasă din dispozitivul de spălare pentru circuite de agent frigorific).

- După aspirarea agentului frigorific, se va opri încălzirea instalației de spălare (dacă există în dotare), se va evacua din nou circuitul de agent frigorific pentru scurt timp în funcție de varianta de execuție, iar după evacuare se va separa din stația de service pentru instalații de climatizare uleiul de compresor AC aspirat din circuitul de agent frigorific.

- Procedura de introducere, aspirare (și evacuare) a agentului frigorific se repetă de două ori (ceea ce înseamnă că se execută în total de trei ori).

După încheierea procedurilor de spălare:

– Verificați vizorul sau vizoarele instalației de spălare. În caz de murdărire, acestea se vor curăța conform Manualului de utilizare al instalației de spălare și se va efectua din nou procedura de spălare pentru control (este suficient un singur ciclu de spălare, de circa 30 minute).

– Demontați racordurile stației de service pentru instalații de climatizare de la circuitul de agent frigorific al autovehiculului (nu este permisă prezența suprapresiunii în circuitul de agent frigorific; dacă este cazul, mai evacuați o dată scurt circuitul de agent frigorific).

– Înlocuiți droselul și rezervorul de colectare/rezervorul de lichid cu dezumidificator, respectiv numai dezumidificatorul (în funcție de autovehicul).

– Autovehicule cu ventil de expansiune - Verificați ventilul de expansiune; în caz de coroziune sau murdărire, înlocuiți-l.

– În funcție de defecțiune:

l Înlocuiți compresorul de climatizare, deșurubați dacă este cazul bușonul de golire din compresorul de climatizare demontat și goliți restul de ulei de compresor AC. Pentru a grăbi scurgerea uleiului de compresor AC, rotiți cu mâna compresorul de climatizare prin intermediul discului cuplajului electromagnetic (eliminarea ca deșeu a uleiului uzat → Capitolul „Texte de lege și dispoziții legale“). În continuare, introduceți o cantitate de ulei de compresor AC nou ce corespunde cantității de ulei de compresor AC din compresorul de climatizare piesă de schimb originală → Rep.-Gr.87.

 

  Indicație

În compresorul de climatizare original se găsește o anumită cantitate prescrisă de ulei compresor AC.

– Asamblați la loc complet circuitul de agent frigorific, evacuați-l și umpleți-l.

– Puneți din nou în funcțiune instalația de climatizare și efectuați verificarea funcțională.

 

Capacitati de umplere

 

Agentul frigorific R134a

Circuitul de agent frigorific

525 ± 25 g agent frigorific R134a (pentru toate compresoarele de climatizare)

 

  Indicație

- Umpleți circuitul de agent frigorific numai pe la partea de înaltă presiune.

- Umpleți întotdeauna circuitul de agent frigorific până la limita superioară de toleranță (rămâne agent frigorific în furtunurile de umplere).

 

Uleiul de compresor AC

Deoarece uleiul de compresor AC este puternic higroscopic, bidoanele deschise trebuie închise imediat după utilizare pentru a le proteja împotriva umidității.

  Indicație

- Uleiul de compresor AC din recipientele rămase deschise mai mult timp este inutilizabil.

- Date fiind proprietățile chimice ale acestuia, este interzis contactul dintre uleiul de compresor AC și uleiul de motor sau uleiul de transmisie. Uleiul de compresor AC trebuie eliminat ca ulei de proveniență necunoscută.

- Compresorul de climatizare piesă de schimb conține întreaga cantitate de ulei de compresor AC.

  

ProducătorCompresor de climatizareCantitatea de umplereCod de piesă ulei de compresor AC

Denso/1K0 820 859 M, S140 ±10 cm3 - G 052 300 A2

Sanden1K0 820 859 F, Q110 ±10 cm3 - G 052 154 A2

 1K0 820 808 B, D, F110 ±10 cm3 - G 052 154 A2

Valeo1K0 820 803 B, D120 + 15 cm3 - G 052 154 A2

 

Distribuția uleiului

În circuitul de agent frigorific, uleiul, care înaintea primei porniri a instalației de climatizare se afla în baia de ulei a compresorului de climatizare, se distribuie după cum urmează:

- Compresor de climatizare

circa 50% 

- Condensator

circa 10 % 

- Furtun de admisie

circa 10 % 

- Vaporizator

circa 20 % 

- Rezervor de lichid

circa 10 %

 

Modificat de matrixriloudid
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 years later...

Salut,

 

Va rog, 

1 a) a schimbat cineva filtrul uscator, varianta cu el in condesator, ca aici 

 

 1b) daca da, a reusit pe masina sau a trebuit sa dea jos condesatorul?

2 -la masini de peste 15 ani, a avut cineva filtrul spart, incat sa plece silicatul in instalatie

3- tot la masini mai vechi de 15 ani, a scos cineva uleiul din carter-ul compresorului, sa-l analizeze?

Intreb lucrurile acestea, deoarece am sunat la un Service din Romania, recomandat de pe site-ul denso.eu si cei de acolo(o locatie, ca sunt vreo 4 in tara) nu aveau un plan de mentenanta(amabili, mi-au explicat ca daca nu "pica" ceva, nu se intervine in circuit).

Multumesc!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 year later...
On 12/9/2014 at 7:44 PM, taquito said:

Atasat este poza cu acel cilindru de care vorbeam, si se vede clar si in poza ca e murdar de ulei inclusiv zona de sub el.

post-44968-0-96623600-1418147107_thumb.j

Salut! Cum ai rezolvat? Aceeași problemă o am și eu.. cu scurgerea de ulei. Nici compresorul nu-mi mai pleacă.

Acum 2 luni am schimbat și condensorul deoarece pierdea freon prin el.

Să se fi întâmplat din cauza montajului greșit al condensorului?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!