Jump to content

ESP - Electronic Stability Program


toni
 Share

Postare recomandată

Poate evreun matematician in zona sa explice mai bine :P

Pentru ce iti trebuie un matematician :) ? Un singur senzor nu poate face 2 lucruri...sa sesizeze o miscare si in acelasi timp sa masoare si forta acesteia.

Exista niste valori setate pentru cei 2 senzori si cand apar diferente intre ele, ESP stabileste "situatia" masinii.

Adaugand la aceste valori si valorile citite de senzorii ABS (cum ne-am obisnuit sa numim senzorii ce masoara viteza de roatie a rotilor) si cele cititite de senzorul unghiului de directie (sau, cel de rotire a volanului), ESP calculeaza ciclul de control. Acest ciclu de control, este monitorizat si in functie de valorile monitorizate ESP decide daca interventia a avut succes sau, daca este nevoie de un nou ciclu de control.

espu degeaba este daca noi nu ii zicem unde vrem sa mergem. cred ca toti senzori se completeaza intre ei nu cred ca sunt de ajuns doar cei 2 de mai sus

Discutia de pana acum (cea din ultimele post-uri) se referea la "cine" si cum determina tendinta derapajului. Pe scurt, ESP are doua faze...detectie si interventie. In faza de detectie (cea discutata) este necesara informatia celor 2 senzori discutati iar, pentru interventie, am spus mai sus... . :biggrin:

Modificat de xxnelu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...
Florin, posibil sa ai dreptate. Stiu ca ASR taie gazul la motor, pe cand eu am simtit blocaj la roata.

Si asta ce inseamna, ca degeaba dezactivez ESP daca ma impotmolesc in zapada ?

Citez despre ASR de la VW:

Pentru motoarele utilizate de regulă cu cuplu motor ridicat, sistemul de control al tracţiunii oferă un confort şi o siguranţă suplimentară,

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

avem la passat diferential blocabil? revin cu o impresie dupa ce am mers pe un drum cu zapada pe el. espu actioneaza si daca nu se aprinde becu in bord la mine se aude un zgomot inainte sa mi se aprinda becu in bord. in momentuin care se aprinde becu deja ai viteza prea mare ca sa te mai tina pe traiectorie si de obicei masina pleaca in lateral sau se subvireaza destul de tare desi in momentu acela se simte ca espu lucreza. dupa ce iei cateva curbe mai tare iti dai seama cat de mult ajuta esp si ce inventie folositoare este.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Administrator
avem la passat diferential blocabil?

Da, daca e 4x4. :angry:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Poti sa ai si la 4x2, passatul B5 de la firma are (diferential pseudo-blocabil, se infraneaza roata care patineaza). Umblam zilnic in conditii de offroad cu el (noroi pana la glezne, zapada, noroi inghetat, urcat pe deal pe iarba, fara sa existe vreun drum) si se simte foarte clar cand incepe sa caraie pompa de ABS si simt cand se transfera cuplul catre roata care are aderenta mai mare.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

aveti idee cum se poate decupla complet esp ? din buton se decupleaza partial am impresia, pentru ca il decuplez, dar daca imi pleaca spatele pe nisip, apa, il simt cum tottusi intervine la frane. vrea ca atunci cand ii zic OFF, pai OFF sa fie, nu sa ma traga el de urechi cand are chef, ca am avut eu un motiv sa il scot.

stiam de chestia asta la mercedes, ca intervine la limita chiar daca e decuplat din buton, dar la vw/seat nu auzisem nimic.

se poate scoate vreo siguranta pentru a-l decupla compelt, si daca da, care e aceea ?

se tine mai mult apasat pe buton, ca la bmw pentru decuplare totala ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Esp-ul este corp comun cu abs-ul, daca scoti siguranta nu vei avea nici abs, nu mai zic de erorile care apar, in bord.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Incearca sa tii butonul apasat mai mult.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Esp-ul este corp comun cu abs-ul, daca scoti siguranta nu vei avea nici abs, nu mai zic de erorile care apar, in bord.

cu atat mai bine, daca se scoate si abs-ul. tocmai asta e ideea, ca ESP il scoti cand vrei sa faci ceva mai extrem, gen derapaje, sau ai nevoie sa iti patineze roata pe zapada, noroi....

clar ca nu il scoti ca sa mergi cu 180 in curbe :)

de aceea ar fi fost mult mai util un sistem care sa se dezactiveze COMPLET la dorinta utilizatorului. pana la urma ESP-ul e conceput sa Ajute, nu sa se substituie soferelui....plus ca sunt inca muuulte masini fara ESP si nu plang soferii pe langa ele, de frica lor, ca nu pot sa le tina pe sofea fara ESP.

in alta ordine de idei...care e siguranta ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

la AUDI (A3) siguranta pentru ABS este siguranta nr. 9

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

:)) asta vroiam sa aud . multumiri

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 months later...

Am testat pe un passat 1.9 din 2004 ESP. pe drum cu zapada am lasat ESP activat si am accelerat tare in treapta 2 si 3. Masina cu esp activat isi pastra traiectoria si daca invarteam de volam puteam vira fara probleme. Cu esp dezactivat in aceleas conditii de acceleratie la podea in treapta 2 si 3 masina era complet incontrolabila.. smucea volanul in toate directiile si daca incercam sa virez... nici vorba . In asemenea conditii eu zic ca e un sistem foarte bun.

Mai detin un vw LT35 tractiune pe spate motor 109 cai . Are sistem EBD sper sa nu gresesc ( nu are buton si doar cand actioneaza se aprinde) nu e prea eficient.. daca stau cu o roata pe gheatza si cealalta pe asfat se simte ca franeaza putin si transmite putina putere pe roata opusa dar prea putin....

La masina din semnatura in schimb nu am nici un buton si nici un indicator pe bord. desii e din 2001 si are 150 cai. E posibil sa am un astfel de sistem si sa nu fie decuplabil si nici sa am indicator?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La LT35 cred ca ai ASR (anti-slipping regulation) care actioneaza exact cum ai descris tu. EBD inseamna electronic brake distribution si este practic o extensie a ABS-ului care comanda aplicarea unei forte de franare diferite pe fiecare roata in parte, in functie de conditiile de drum, viteza, incarcare etc.

La Caravelle daca nu ai buton de decuplare al vreunui sistem de siguranta activa si nici martor in bord, inseamna ca masina a fost comandata doar cu ABS (si poate si EBD). Mi se pare si mie cam ciudat, in general masinile din aceasta clasa aveau standard ASR-ul pe vremea aceea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ESP-ul putea salva doua vietii dar masina nu avea esp

Ce parere aveti? Din imagini se pare ca Logan-ul a devenit incontrolabil dupa 3 manevre (dreapta + stanga + dreapta). Daca era ESP cred ca masina se redresa dupa a doua manevra si ramanea pe banda 1.

Am avut si eu o situatie similara doar ca eram in afara localitatii la 110km/h si cand am facut dreapta am intrat cu rotile din dreapta pe o portiune cu pietris pe marginea drumului. In momentul cand am redresat facand usor stanga fara ESP mi-ar fi fugit spatele si as fi ajuns in sant, dar s-a aprins ESP si am simtit cum s-a redresat masina pe traiectoria data de volan. Nu regret ca am dat 450Euro pe ESP.

Pentru cine este interesat mai jos sunt cateva exemple de ce este bine sa ai ESP.

Fifth Gear

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

PArerea mea e ca dc avea ESP, Loganul ar fi fost foarte usor de controlat in acest caz. Mai mult, cum scrie si in articol, ar fi interesant de stiut daca Dacia a avut macar ABS. Desi ma indoiesc...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

se vede din filmare ca dotarile Loganului sunt minime, se observa geamuri manuale fata, deci nu cred ca avea ABS.

ABS-ul s-a bagat din ce stiu eu si pe dotarea standard de anul acesta pe modelul nou, pentru restul e optional.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ba chiar la modelele pana prin 2006-2007 era standard doar pe versiunea "full" abs-ul.

oricum chiar si cu esp nu se pot invinge legile fizicii. la o masina inalta ca loganul si cu suspensii moi o lovitura din lateral primita la 90-100 la ora e criminala. si daca va uitati la clip ala cu citroenul nu doar "a sters" loganul ci omul chiar l-a impins.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai sunt masini inalte care fara esp erau cam instabile, cum e cazul testului de elan la Mercedes A-Klasse de acum ceva ani buni, care fara esp era la fel ca si loganul in ceea ce priveste stabilitatea. Intr-adevar esp-ul nu incalca legile fizicii dar iti ofera destul de mult ajutor in situatii in care un sofer obisnuit e depasit de situatie.

Oricum asta nu scuza manevra soferului din Citroen si nici viteza cu care circula Loganul, care mie unul mi se pare destul de ridicata pentru acel sector de drum.

Modificat de dbk
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Am si eu o problema cu martorul ESP daca ma poate ajuta cineva ca am cheltuit o gramada de bani pe la reprezentanta VW din Galati si nu au rezolvat nimic deocamdata.

Mi se aprinde in bord martorul ESP sporadic (palpaie) la drum lung, in afara localitatii. La 100 de km palpaie de 3-4 ori ca si cum as aluneca. Imi taie putin din gaz dupa care isi revine.

Am facut si testerul electric si nu imi apare nici o eroare pe ABS-ESP. Am facut bracajul si e putin marit unghiul de fuga la roata stanga spate,spun cei de la service ca e in limite normale. Am curatat senzorii ABS de la roti, am schimbat bateria, am echilibrat cauciucurile si......tot aceasi problema ramane.

Mentionez ca se intampla asta in linie dreapta si nu in demaraj.

Daca puteti sa-mi dati ceva sfaturi v-as ramane recunoscator.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@vick1979 eu as incerca sa vad ce e cu roata aia de pe spate, nu stiu cat de fugita iti e dar s-ar putea sa dea peste cap senzorii. E doar o parere, poate foarte bine sa fie gresita :))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dreadfull poate ca ai dreptate dar daca nu...ma mai costa cam 800 Ron sa fac si chestia asta.

Roata de pe spate e asa de 2 ani si ceva si nu aveam probleme cu esp-ul, nici mecanicii nu prea sunt increzatori ca asta ar fi motivul pentru ca ar trebui sa ramana becul de la esp sa ramana aprins nu sa palpaie. Am fost azi iar la reprezentanta si mi-au masurat injectoarele si au zis ca ar putea fi problema de la injectoarele 3 si 4 dar ma gandesc ca daca iar cheltui bani si pe astea degeaba...Mi-au zis sa inlocuiesc mai intai cablajele si oringurile de la injectoare. A mai patit cineva asa ceva?

Poate sa fie si asta o cauza?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Salut,

Am si eu o problema cu ESP...ramane aprins la pornire si sta asa pana se incalzeste motorul la 90 de grade, dupa care daca opresc/pornesc functioneaza normal. Am schimbat cauciucurile, am facut unghiul de fuga, am schimbat bateria(cea noua are 78ah), i-am infipt mai bine mufa dar nimic nu a ajutat.

A dat cineva de problema asta ?

Adi

Modificat de iAncient
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

FA o diagnoza si posteaza rezultatele si atunci vezi ce e de facut.

Modificat de Al Bundy
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 weeks later...

Salut,

Cred ca si eu am aceeasi problema cu colegul de mai sus.

Cand trec de 100 - 120 kmh, eventual mers mai sportiv se aprinde esp in bord. De obicei dispare daca opresc si repornesc motorul. Am facut o scanare, si am urmatoarea eroare

Control Module Part Number: 1C0 907 379 G

Component and/or Version: ESP FRONT MK60 0101

Software Coding: 0019970

Work Shop Code: WSC 01271

1 Fault Found:

01314 - Engine Control Module

013 - Check DTC Memory.

Anybody? Aveti idee ce se intampla?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!