Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

Buna.

Sunt posesor al unei masini Audi A4 1.9TDI, productie 2000, 5 trepte de viteza, cutie manuala. Descrierea de mai sus am facut-o pentru a fi o introducere la ce vreau sa scriu mai jos.

Am cautat prin tot Forumul de pe acest site si nu am aflat un raspuns CLAR si bine DOCUMENTAT la o problema: cand/la ce turatii se schimba din treapta de viteza inferioara->superioara si superioara->inferioara astfel incat sa se evite probleme cu turbina etc. De asemenea, vreau sa aflu si in ce viteza te poti deplasa prin oras astfel incat sa ai 55km/h.

Precizez stilul meu de condus de pana acum: schimb cam pe la 2000-2200 turatii, I-II pe la 20km/h, II-III pe la 40km/h, III-IV pe la 55km/h, IV-V pe la 80km/h. Asa-zisele "forjari", gen schimbat II-III pe la 50, III-IV pe la 70-80, le fac doar daca am nevoie de mai mult "avant" prin depasiri. Din ce am citit se pare ca stilul meu de condus e cam defectuos, mai ales in ideea de a pastra in bune conditii motorul, turbina samd.

Inca o data va rog sa veniti cu raspunsuri cat mai clare, mai ales ca acest subiect va ajuta pe multi altii care conduc in acelasi stil. Va multumesc anticipat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foloseste functia "search" pentru ca s-a mai discutat despre acest lucru!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stiu, am dat search si am vazut cate ceva despre subiect, dar nu pot sa spun ca este tratat pe larg sau cel putin pe intelesul tuturor. Dilema mea apare datorita faptului ca pe forum se spune "schimba la MAXIM 2500 cand motorul e rece, iar apoi la MINIM 3000 rotatii cand motorul s-a incalzit" nefiind precizata cauza (turbina spre ex) ce conduce catre aceste turatii si mai ales ce se castiga/pierde prin acestea, cauze constructive mecanice si altele, precum si faptul ca nu se precizeaza schimbarea inversa, de ex din IV-III, pt. ca la mine merge cu a IV si pe la 50km/ora, undeva pe la 1100 rotatii. Nu vreau sa par un idiot (hihihi poate ca sunt :) ) dar vreau sa stiu exact ce si cum, mai ales ca, am uitat sa spun, faza cu schimbatul pe la 2000-2200 rotatii o stiu de la super meseriasii de la service-ul reprezentantei VAG. Sorry pt eventualele neplaceri, dar va rog dati-mi si mie un ajutor mai substantial. Multumesc mult.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cind motorul este rece sunt aprinse bujiile incandescente atita timp cit turatia este sub 2500rmp. Daca depasesti 2500rmp se aude un "click" in bord si ... bye, bye incalzire elelectrica :-). Daca schimbi in jur de 2400-2500rpm ajuti motorul sa ajunga rapid la temperatura de regim.

La cald schimbi peste 3000 rpm pentru a ajuta turbina, mai precis mecanismul VNT sa faca un ciclu complet inchis-deschis, astfel eviti problemele de imbicsire ale acestui mecanism. Si in plus la volum mare da aer pe admisie nu se incarca galeria dupa valva EGR.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cind motorul este rece sunt aprinse bujiile incandescente atita timp cit turatia este sub 2500rmp. Daca depasesti 2500rmp se aude un "click" in bord si ... bye, bye incalzire elelectrica :-). Daca schimbi in jur de 2400-2500rpm ajuti motorul sa ajunga rapid la temperatura de regim.

Chiar ma miram de la Octavia se aude acel click cate odata :)

Saru'mana :) :ok:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc pentru informatii. Spre lamurirea mea totala, te rog da-mi un raspuns si la urmatoarele:

- cald inseamna peste 60grade sau undeva pe la mijloc intre 60-90?

- tot timpul dupa aceea schimb la peste 3000 rpm sau treaba asta trebuie facuta doar din cand in cand?

- cu a IV la 1100 rpm e subturata. ce efect negativ are si ar trebui sa stau pe la 55km cu viteza III-a? In general subturarea trebuie evitata sau e ok sa mergi, spre ex, cu a V-a la 70km/h. Intreb chestia asta pt. ca sunt un tip care considera schimbarile dese de viteza ca fiind "nocive" pt. ambreiaj.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. Cald inseamna 90C, si chiar si atunci cand indicatorul din bord indica 90C ar trebui sa mai mergi cateva minute sub 2500rpm, si apoi sa urci turatia.

2. Recomandat ar fi sa schimbi tot timpul in jur de 3000rpm, si din cand cand chiar la 4000rpm

3. Daca accelerezi puternic de la 1100rpm poti distruge turbina in timp. Daca mergi constant nu cred ca sunt probleme, dar ai grija ca atunci cand accelerezi (in special pedala la fund) sa fii peste 2000-2500rpm.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Super multumesc. In sfarsit m-am "luminat" si eu :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 months later...

Pentru evitarea crearii de depuneri de funingine in galeria de admisie, pe langa regimurile de turatii mentionate in post-urile anterioare, in ce masura ar ajuta/dauna dezactivarea EGR cu Vag-Com folosind procedura descrisa de Andi TDI aici ?

Ieri am schimbat kit-ul de distributie si, cu aceasta ocazie, mecanicul mi-a facut si o verificare/curatare a galeriilor de admisie. Am ramas surprins de cantitatea IMENSA de funingine care a putut sa iasa de acolo!

Marturisesc si eu ca am un stil de condus cam "ardelenesc" - pe care o sa incerc sa-l schimb...

Ma intereseaza atat avantaje cat si posibile probleme ce pot decurge din modificarea circuitului de lucru al EGR. In logica mea, in afara de cresterea poluarii, n-ar trebui sa existe alte potentiale probleme...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@alexander Nu te lua dupa toni ca exagereaza!!! :P :P :P 3.000 de turatii este de ajuns si cand intri in depasiri nu strica cu nimic sa ajungi la 3.500. La 4.000, parerea mea, este deja fortata. Ideea este ca la cald trebuie sa nu schimbi sub 2.000-2.200 ca sa eviti subturarea. Mai practic, schimba vitezele in asa fel incat mereu, la inceputul treptei de viteza, cand ai vrea sa o calci, motorul sa iti raspunda promt.

@toni Motorul lui Alexander nu e benzinar tata. Vrei sa ne vina cu turbina crapata in brate? :lol: :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Iti multumesc de sfat, dar ma roade chestia cu incalzitul motorului pana la 90 grade, mai ales ca acum se incalzeste greu datorita temperaturilor de "iarna", si abia dup'aia sa pot sa schimb la 3000. Spun treaba asta, deoarece atunci cand am fost cu masina la singurul service autorizat de a face curatirea turbinei, domnul de acolo mi-a spus ca mersul subturat este cel ce cauzeaza depunerile de "funingine", tot el recomandandu-mi sa schimb vitezele inca de la inceput in jur de 3000 de ture, deoarece la tipul meu de motor "cad" la 1900 de ture ceea ce corespunde cuplului maxim, iar motorul raspunde prompt. Daca e sa ma iau dupa ce s-a scris pe aceasta tema, nu e bine sa fortez motorul cat e rece pt ca se pot distruge pompele duse. Asa ca.....uite o dilema la care nu am un raspuns exact. Multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru evitarea crearii de depuneri de funingine in galeria de admisie, pe langa regimurile de turatii mentionate in post-urile anterioare, in ce masura ar ajuta/dauna dezactivarea EGR cu Vag-Com folosind procedura descrisa de Andi TDI aici ?

Ieri am schimbat kit-ul de distributie si, cu aceasta ocazie, mecanicul mi-a facut si o verificare/curatare a galeriilor de admisie. Am ramas surprins de cantitatea IMENSA de funingine care a putut sa iasa de acolo!

Marturisesc si eu ca am un stil de condus cam "ardelenesc" - pe care o sa incerc sa-l schimb...

Ma intereseaza atat avantaje cat si posibile probleme ce pot decurge din modificarea circuitului de lucru al EGR. In logica mea, in afara de cresterea poluarii, n-ar trebui sa existe alte potentiale probleme...

Citind si alte topic-uri legate de funingine in galeria de admisie, am concluzionat ca postul meu ar "sade" mai bine in thread-ul http://forum.vwforum.ro/forum/viewtopic.php?t=3218

Rog un moderator sa mute postul in cauza - merci

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut!

Am si eu un Audi exact ca al lui @alexander.

Sincer sa fiu pana sa vad topicul asta eram convins (de mecanic) ca TDI-ul nu trebuie forjat si drept urmare schimbam treptele pe la 2500rpm.

Am (sper sa fie mica) o mica problema.

In partea dreapta a motorului este un radiator mic care am inteles ca este pt TDI.Deasupra lui este un furtun gros (7-8cm diametru) care vine din galerie si se prinde cu un colier undeva in partea stanga-sus a radiatorului. Colierul asta este cam terminat si am observat acum 2 zile ca am ceva ulei in zona radiatorului asta mic si cred ca a scapat pe langa colier?!

Aveti idee dc ar putea fi alta cauza pt care am ulei in zona asta?

Prin furtunl asta circula vapori de ulei sau arunca pe langa turbina ulei?

Cand iti dai seama dc te lasa turbina?

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@tobitza Eu am A3 dar se pare ca este asemanatoare schita:(cineva care stie mai bine sa ma corecteze)daca gasesti ulei pe langa acel colier, atunci nu e de bine. Inseamna ca turbina da semne de oboseala si trage cam mult ulei. Pregateste-te sa o cureti.

@alexander & tobitza & altii pe care ii intereseaza problema turatiei. Cand e motorul rece, mergeti si voi linistit, acelerand progresiv, pana in 2.500 turatii. Dupa ce acul e la 90 grade, dati-i cum vreti voi, progresiv sau brusc, dar pana in 3.000. Iar cand sunteti la drum lung si aveti de facut depasiri, puteti sa o urcati in 3.900 pentru ca avand viteza mare, masina trage aer mai bine si arderea e mai buna. Stati linistiti si mergeti cum va place, doar sa nu subturati masina sau sa ajungeti pe rosu. :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@tobitza Eu am A3 dar se pare ca este asemanatoare schita:(cineva care stie mai bine sa ma corecteze)daca gasesti ulei pe langa acel colier, atunci nu e de bine. Inseamna ca turbina da semne de oboseala si trage cam mult ulei. Pregateste-te sa o cureti.
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Acum imi dau seama ca este vorba de alt colier. Imi cer scuze. Eu m-am referit la imbinarea unui furtun exact in stanga motorului, cam la 30cm de gura prin care punem ulei. :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multzam pt raspunsuri.

Am mai citit pe alt topic cum ca turbina scoate un shuierat atunci cand este intr-o stare buna si sunt un pic agitat ca a mea nu prea shuiera ca sa fiu sincer :D

Ma tot chinui sa aud fluieraturi/shuieraturi si nimic...

Am inteles ca tot sub furtunul asta de care spuneam mai sus ar exista un rezervor micutz in care se aduna/colecteaza ulei/vapori de ulei; acum ideea este ca ca ar trebui desfacut si dc se umple mai mult de o cana de ulei nu e prea bine :(

Voi stitzi ceva despre rezervorul asta?

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Suieratul se produce prin rotirea extrem de rapida a paletilor din turbina, suierat mai predominant cand masina este in sarcina. Daca turbina este "obosita", suieratul nu prea se mai aude intr-adevar. Dar undeva acolo ea traieste :( :D...si suiera, dar zgomotul motorului o acopera.

Despre rezervor nu stiu ce sa iti zic...sorry.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am schimbat colierul si se pare ca nu mai picura pe acolo dar sa vad in urmatoarele zile totusi.

As mai avea o problema care mi-a aparut de vreo 2 saptamani...cand plec cu masina dupa ce a stat cateva ore bune (in special in zilele cu umezeala f multa) temperatura externa afisata in bord o ia razna pt cateva minute (aprox 10minute);imi afiseaza -25C sau chiar -32C mi-a afisat azi :shock: .... dupa care isi revine si arata o valoare normala adica +2..+3C.

S-o fi dus senzorul asta de tewmperatura?Este cumva cel asezat chiar in fatza radiatorului jos la nivelul barei?

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ala este senzorul :ok: Sigur senzorul nu este defect. Aproape sigur este vorba de o conexiune "slabita" a senzorului in mufa de pe masina.Curata contactele si vezi daca mai face ....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut

MK2 ul meu este prima mea masina pe motorina. De aceea gasesc topicul extrem de util in ceea ce priveste formarea unui stil corect de condus. Am citit posturile de pina acum, m-am uitat si pe topicurile anterioare ce au legatura cu acest subiect.

Intrebarea mea ar fi daca tot ce s-a scris despre TDI ar fi valabil si pentru TD.

Eu, din regulile aflate pina acum , ceea ce stiu as putea rezuma astfel :

- La pornire, stai pe ralanti cca 1 minut (din motive de ungere turbina ).

- Pina se incalzeste motorul, nu forta la mai mult de aprox. 2500rot/min

- Dupa incalzire, schimba treptele undeva catre 3000 rot/min, incercind sa tii turatia intre 1500 si 3000 rot/min. Daca turatia "cade" prea jos, nu forta accelerarea pina ce turatia nu ajunge undeva catre 1800 - 2000 rot/min.

- La oprire, stai iarasi pe ralanti citeva zeci de secunde inainte de a opri motorul ( din motive de circulatie apa in turbina eventual supraincalzita ).

Este ceva gresit in aceste reguli ? Mai este ceva de stiut ?

Motorul este un TD de 80CP cod SB fabricat intre 1989 si 1991 ( parca ) si nu are calculator ( am inteles ca asta mi-ar fi permis aproximarea stilului de condus vis-a vis de consum ).

Trec pe receptie... :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- La oprire, stai iarasi pe ralanti citeva zeci de secunde inainte de a opri motorul ( din motive de circulatie apa in turbina eventual supraincalzita ).

Este ceva gresit in aceste reguli ? Mai este ceva de stiut ?

- pasul citat nu este necesar decat daca ai tinut masina intr-o forja prelungita cu putin timp inainte de a parca;

- uleiul este cel care asigura racirea turbinei si nu apa.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@viorelC Foarte buna sinteza pe care ai facut-o :ok: E valabil si pentru TD. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!